مبحث 129 طرح صالحین: «موسیقی، ساز و آواز»
مبحث 129 طرح صالحین: «موسیقی، ساز و آواز»
سلام به کاربران و مدیران محترم،
مبحث این هفته مربوط به موسیقی و ساز و آواز هست.
جایگاه موسیقی و آهنگ در اسلام چیه؟ (نظر قرآن، امامان و مراجع)
مزایا و معایب موسیقی، ساز و آواز رو شرح بدین (حدأکثر 3 خط).
شما علاقه ای به موسیقی دارید؟
موسیقی گوش میدین؟ چه نوعی؟
موسیقی اگه گوش دادنش، حال انسان رو عوض کنه (شاد بشه یا غمگین بشه) اشکال داره؟ چرا؟
خود شما هم آواز میخونید؟ ساز میزنید؟
فرق موسیقی خواننده مجاز و غیر مجاز چیه؟
نظرات خود را به صورت دست نویس ارسال نمائید. (مطالب کپی-پیست بدون تذکر حذف خواهند شد)
با سلام و تشکر از مبحث خوبتون
من به موسیقی و ادوات آن علاقه مندم. مدتی پیش ارگ یا کیبورد ...کی برد؟ هیچکی نبرد! چی رو بردن؟... شیاطین اجازه بدین!!! میگفتم: یه دستی کیبرد میزدم. وقتی که کار به دو دستی و آکوردگیری رسید بازم میزدم. اما دستام قاطی می شد! البته پیش خودم راضی بودم که یک ساز رو دست آخر به آرزوش رسیدم. اما زیاد کلاس نرفتم و ادامه ندادم چون هر کاری وقت و زمانی داره احساس کردم از زمانش گذشته، سر کلاس ارگ هم که می رفتم چون چهره استاد طنز بود همش خندم می گرفت و اداشو در می آوردم. خخخخ کلاً خوب بود.
میبخشید، من چون سوالاتو یادم میره جدا جدا پست می زنم.
بله من به موسیقی علاقه مندم و بهترین موسیقی از نظر من نوای قرآن و صدای آرامش بخش اذان است که نوعی موسیقی به شمار می آید.
من از موسیقی های مجاز بدین معنی که انسان رو وادار به کارای حرام نکند و یا حرکات موزون، خوشم میاد. موسیقی هایی که انسان رو به وجد می آورند.
از موزیکهای بی کلام و لایت هم خوشم میشه، خصوصاً اگر آرامش بخش باشند.
بنظرم اسلام هم به شادی و موسیقی اهمیت می دهد، چرا که یکی از شادیهای انسان صدای خوش و آواز و موسیقی می باشد، اما آن هم در حد و اندازه اش. و بقولی آنرا غنا تعریف و از آن یاد می کند.
موسیقی های زیرزمینی و غیرمجاز از آنجاییکه از جنس زن و موضوعات مبتذل استفاده می نمایند جایگاهی در جوامع اسلامی ندارند.
از آهنگهای رپ و مدل جدید که در سروده هاشون صحبت می کنند تا شعری رو بخونن هم شدیداً بدم میاد.
من خودم بیشتراشعارسنتی رو می خونم. موقعی که گاهی غذا درست می کنم یا در حمام هستم چون صدام اکو میشه و خیلی خوش بحالم میشه و احساس میکنم بهترین صدای دنیارو دارم درصورتیکه بقول یکی ازدوستان می گفت وقتی می خونم خروسا تخم میذارن،خخخخ
من هم آهنگهای غمگین گوش میدم هم شاد. بستگی به روحیم داره. هر دو حالتشو دوست دارم. انسان گاهی به هر دوش نیاز پیدا میکنه.
نظرتون راجب احادیث زیر چیه ؟؟
امام رضا – علیه السّلام – فرمود:
گوش دادن به (صدای) تارهای موسیقی از گناهان کبیره است.
امام صادق – علیه السّلام – فرمود:
خرید و فروش (آلات) غناء و ساز و آواز حلال نیست و گوش دادن به آن، نفاق و دوروئی و آموزش دادنش، کفر و بی دینی است.
موسیقی باید آرام و بدون ریتم باشد.
در سوره مومنون در آیه سوم در صفات مومنان گفته میشود: والذین هم عن اللغو معرضون. آنها كسانی هستند كه از لغو یعنی از لهو اعراض میكنند. لغو یعنی بیهوده و لهو یعنی سرگرمی. مومنان كسانی هستند كه از بیهوده روی میگردانند.
در آیه هفتاد و دو از سوره فرقان در صفات بندگان پاك گفته میشود: والذین لا یشهدون الزور و اذا مروا باللغو مروا كراماً. آنها كه به باطل شهادت نمیدهند و یا در مجالس باطل شركت نمیكنند و وقتی كه از كنار لغو میگذرند با بزرگواری از كنار آن میگذرند.
یا در آیه 55 از سوره قصص آمده است: و اذا سمعوا اللغو اعرضوا عنه. وقتی كه لغو به گوش آنها میخورد اعراض میكنند و روی میگردانند.
این آیات، خواه لغو به معنی لهو و خواه لغو بهمعنی لغو باشد و یا اصلا معنی مستقلی داشته باشد، ظاهر مطلب این است كه از این آیات در اثبات حرمت موسیقی نمیتوان استفاده كرد.
بسیاری از ترانههایی كه مخصوصاً زنهای ترانهخوان میخوانند، وقتی در مجلسی خوانده میشود و عدهای را در ارتكاب گناه بیاختیار میكند، این نوع آوازهخوانی و ترانهخوانی حرام است. بنابراین آن نوع موسیقیها، آن نوع ترانهها، نوازندگیها و خوانندگیها كه در شنونده این اثر را بگذارد كه او را در ارتكاب گناه بیپروا كند به طوری كه در برخورد با گناه اصلا یاد خدا نباشد یا یاد خدا برایش آنقدر ضعیف شده باشد كه او را نتواند از گناه باز بدارد و این ضعف و این تضعیف یاد خدا نتیجه این خوانندگی و نوازندگی باشد، چنین خوانندگی و چنین نوازندگی كه این اثر تضعیف كننده ایمان و پروای از گناه را داشته باشد، حرام است.
استفتا
س 1138: مقصود از موسیقی و غنا چیست؟
ج: غنا يعنى ترجيع صدا به نحوى که مناسب با مجالس لهو باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. ولى موسيقى، نواختن آلات آن است که اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، فىنفسه جايز است و اشکال ندارد.
استفتا
س 1138: مقصود از موسیقی و غنا چیست؟
ج: غنا يعنى ترجيع صدا به نحوى که مناسب با مجالس لهو باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. ولى موسيقى، نواختن آلات آن است که اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، فىنفسه جايز است و اشکال ندارد.
پس در مجالس نباید موزیک نواخته بشه و مشکل داره
یه وقتایی در مجالس جشن وقتی اینگونه موسیقی پخش میشه امکان اعتراض و ترک مکان نیست همچین موقعیتایی کاری نمیشه کرد
جمله «یک شب هزار شب نمیشه»هم نقض میشه
پس چیکار بایدکرد!!!
استفتا
س 1138: مقصود از موسیقی و غنا چیست؟
پس در مجالس نباید موزیک نواخته بشه و مشکل داره
یه وقتایی در مجالس جشن وقتی اینگونه موسیقی پخش میشه امکان اعتراض و ترک مکان نیست همچین موقعیتایی کاری نمیشه کرد
جمله «یک شب هزار شب نمیشه»هم نقض میشه
پس چیکار بایدکرد!!!
همون، بایستی مجلس رو ترک کرد مثل این میمونه که دارید نمازمی خوانید و فردی آهنگ و ترانه ای پخش کند یا بایستی همون لحظه نماز نخونید و یا موکول کنید به وقت دیگری چون حواس پرت می شود و نماز باطل می شود.
استفتا
س 1138: مقصود از موسیقی و غنا چیست؟
پس در مجالس نباید موزیک نواخته بشه و مشکل داره
یه وقتایی در مجالس جشن وقتی اینگونه موسیقی پخش میشه امکان اعتراض و ترک مکان نیست همچین موقعیتایی کاری نمیشه کرد
جمله «یک شب هزار شب نمیشه»هم نقض میشه
پس چیکار بایدکرد!!!
همون، بایستی مجلس رو ترک کرد مثل این میمونه که دارید نمازمی خوانید و فردی آهنگ و ترانه ای پخش کند یا بایستی همون لحظه نماز نخونید و یا موکول کنید به وقت دیگری چون حواس پرت می شود و نماز باطل می شود.
در همچین مواقعی میشه حواس رو روی نماز متمرکز کرد و به آهنگ توجهی نداشت. حتی در مجالسم میشه حواس رو به نحوی پرت کرد و آهنگ نادیده گرفته بشه.
نظر رهبر معظم انقلاب در خصوص خوانندگی زنان:
-اگر صداى زن (چه به صورت تک خوانی و یا همخوانی با زنان و یا با مردان) به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صداى او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده اى هم بر آن مترتّب نشود، اشکال ندارد، اگر مفسده داشته باشد و یا تحریک شهوت بکند، جایز نیست.
س: گوشدادن به صداى زن هنگامى که شعر و غیر آن را با آهنگ و ترجیع مى خواند، اعم از اینکه شنونده، جوان باشد یا خیر، مذکر باشد یا مؤنث چه حکمى دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حکم آن چیست؟
ج: اگر صداى زن بهصورت غنا نباشد و گوشدادن به صداى او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده اى هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد و فرقى بین موارد فوق نیست.
نظر رهبر معظم انقلاب
س: گوشدادن به صداى زن هنگامى که شعر و غیر آن را با آهنگ و ترجیع مى خواند، اعم از اینکه شنونده، جوان باشد یا خیر، مذکر باشد یا مؤنث چه حکمى دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حکم آن چیست؟
ج: اگر صداى زن بهصورت غنا نباشد و گوشدادن به صداى او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده اى هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد و فرقى بین موارد فوق نیست.
نظر رهبر معظم انقلاب
چطور در مورد قرآن خوندن خانمها هم نبایستی بشنویم.
بنظر من کلاً صدای زن رو در مجالس نبایستی بشنویم، حال می خواهد مولودی باشه یا قرآن و غیره.