روز ظهور امام زمان(عج)شنبه است یا جمعه؟
روایات پیرامون وقوع ظهور در روز جمعه
1. امام صادق(ع) فرمود: «شنبه از آن ما است و یکشنبه از آن شیعیان ما... و در پنجشنبه حاجتها برآورده مىشود و جمعه براى پاکیزه شدن و عطر زدن است و آن عید مسلمانان است... بهترین عیدها روز غدیر است که هیجدهم ماه ذى الحجه بوده [و اولین عید غدیر] با جمعه مصادف بود و قائم ما جمعه ظهور میکند و رستاخیز در جمعه بپا خواهد شد و هیچ کارى در جمعه بهتر از درود فرستادن بر محمد و آل او نیست».[1]
2. از امام هادی(ع) پرسیده شد: اى سرورم! حدیثى از پیامبر(ص) روایت شده که معناى آنرا نمىفهمم، فرمود: «کدام حدیث؟» گفتم: این عبارت که با روزها دشمنى نکنید که با شما دشمنى خواهند کرد؟! فرمود: «آرى، مقصود از روزها، ما هستیم و به واسطه ما است که آسمان و زمین برپاست، شنبه نام رسول خدا، یکشنبه نام امیر المؤمنین، دوشنبه نام امام حسن و امام حسین، سهشنبه نام امام سجاد و امام باقر و امام صادق، چهارشنبه نام امام کاظم و امام رضا و امام جواد و من است، پنجشنبه نام فرزندم حسن، و جمعه نام فرزند فرزندم که حق خواهان به گرد او آیند. او کسى است که زمین را پُر از عدل و داد نماید همچنان که پُر از ظلم و جور شده باشد، این معناى ایام است و در دنیا با آنها دشمنى نکنید که آنها در آخرت دشمن شما خواهند بود...».[2]
3. در دعایی میخوانیم: «ای مولای من! ای صاحب الزمان(عج)! درود خدا بر تو و خاندانت، امروز جمعه است و جمعه روز تو میباشد؛ روزی که در آن ظهور تو انتظار میرود، روزی که در آن به وسیله تو برای مؤمنان گشایشی ایجاد خواهد شد و کافران به وسیله شمشیر تو از بین خواهند رفت...».[3]
در هیچیک از منابع، این دعا به امامی استناد داده نشده است و همانگونه که از ابتدای دعا و نوع خطاب آن به دست میآید، این دعا از اهل بیت نبوده و احتمالاً سید بن طاووس خود آنرا خطاب به امام زمان(عج) بیان داشته و ما به جهت شهرت این دعا در میان مردم، آنرا بیان کردیم.
1. امام باقر(ع): «قائم(ع) در روز شنبه، عاشورا، روزى که امام حسین(ع) کشته شد، ظهور میکند».[4]
این روایت، موثق بوده و به لحاظ سندی و دلالتی، از همه روایات این دسته، قویتر و قابل استنادتر میباشد.
2. امام صادق(ع): «در شب بیست و سوم به نام مبارک قائم ندا میکنند و در روز عاشورا که در آن روز حسین بن على به تیغ بیداد شهید شده، قیام میکند گویا مىبینم در روز شنبه که مصادف با عاشورا است قائم آل محمد ظهور کرده و در میان رکن و مقام ایستاده و جبرئیل در طرف راست او قرار گرفته میگوید بیائید براى خدا با قائم آل محمد بیعت نمائید، شیعیان او از اطراف زمین خود را به او رسانده و با وى بیعت مىنمایند و خداى متعال به برکت وجود او زمین را پُر از عدل و داد کرده چنانچه مملوّ از ظلم و جور گردیده است».[5]
3. «گویا قائم را در روز عاشورا که در شنبه است مىبینم که میان رکن و مقام ایستاده و دست جبرئیل روى دست اوست و مردم را به بیعت با خداوند دعوت میکند، آنگاه زمین را پُر از عدل و داد مىنماید».[6]
درباره وقوع ظهور در شنبه که روز عاشورا است؛ دو احتمال میتوان داد؛ یکی اینکه: امام زمان در شنبهای که مصادف با عاشورای حسینی میباشد، ظهور خواهد کرد. طبیعی است که این اتفاق هر چند سال یکبار اتفاق میافتد. دوم اینکه: روز عاشورا که در آن امام حسین(ع) شهید شده، شنبه بود و ظهور نیز در شنبه روزی میباشد، بنابر این در روز ظهور نیاز نیست، مصادف با عاشورا باشد بلکه همین که شهادت امام روز شنبه بوده و ظهور نیز روز شنبه میباشد، می توان تعبیر به یکروز بودن این دو حادثه کرد. بنابر این دیدگاه در هر شنبه میتوان انتظار ظهور را داشت که به نظر، احتمال دوم بهتر به نظر میرسد.
بنابر این و با توجه به دو دسته از روایات که در هر دو، برخی از روایات به لحاظ سند معتبرند، نمیتوانیم یکی از این دو روز را با قطعیت بیان کنیم بلکه باید هر دو را محتمل بدانیم.
پی نوشت :
[1]. «أبی عبد الله(ع) قال: السبت لنا و الأحد لشیعتنا و الإثنین لأعدائنا و الثلاثاء لبنی أمیة و الأربعاء یوم شرب الدواء و الخمیس تقضى فیه الحوائج و الجمعة للتنظف و التطیب و هو عید المسلمین و هو أفضل من الفطر و الأضحى و یوم الغدیر أفضل الأعیاد و هو ثامن عشر من ذی الحجة و کان یوم الجمعة و یخرج قائمنا أهل البیت یوم الجمعة و یقوم القیامة یوم الجمعة و ما من عمل یوم الجمعة أفضل من الصلاة على محمد و آله»؛ شیخ صدوق، الخصال، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 394، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1362ش؛ فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج 2، ص 392، قم، انتشارات رضی، چاپ اول، 1375ش.
منبع: http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa39333
به نظرم فرقي نداره حاله چه شنبه چه جمعه مهم مسئله ظهور و موانع ظهور و ارتباط ما با امام زمانه