معرفی استان ها(البرز)
کرج
کرج از شهرهای بزرگ و پرجمعیت ایران است. جمعیت این شهر برپایهٔ سرشماری سال ۱۳۸۵ برابر با ۱٬۳۷۷٬۴۵۰ نفر بوده است که از این جهت پس از شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و تبریز بهعنوان پنجمین شهر پرجمعیت ایران بهشمار میرود.
کرج پس از تهران بزرگترین شهر مهاجرپذیر ایران است و با توجه به جوانبودن آن نسبت به سایر شهرهای بزرگ ایران، بهعنوان یکی از کلانشهرهای جدید کشور بهشمار میآید.
برپایه بررسیهای سال ۱۳۸۷ کلانشهر کرج در آن سال دارای ۶۸۰ هکتار بافت فرسوده شهری بودهاست. کرج با ۱۶۲ کیلومترمربع وسعت در ۳۵ کیلومتری غرب تهران و در دامنه جنوبی رشته کوه البرز قرار گرفتهاست.
این شهرستان از شمال به استان مازندران، از جنوب به شهرستان شهریار و استان مرکزی، از غرب به شهرستان ساوجبلاغ و استان قزوین و از شرق به شهرستان تهران محدود است.
جلگه پهناور کرج با ارتفاع متوسط ۱۳۲۰ متر از سطح دریا در مسیر راه ارتباطی وسایط نقلیه حامل کالاهای وارداتی و صادراتی از مرز ترکیه و آذربایجان و به مقصد تهران و بالعکس است. کوههای البرز استان مازندران و کرج را از هم جدا کردهاست.
دهستان کرج در میان درههای پرپیچوخم البرز و در اطراف جاده چالوس قرار دارند. از تونل کندوان تا روستای مراد تپه در غرب اشتهارد، حوزه فرمانداری کرج را تشکیل میدهد. حوزه فرمانداری کرج در سال ۱۳۳۷ برای جمعیتی در حدود ۳۵ هزار نفر و با وسعتی در حدود ۵۸۳۰ کیلومتر مربع بنیاد شد.
این شهرستان تا سال ۱۳۶۸ دارای چند بخش شامل: مرکزی، شهریار، رباط کریم و طالقان و اشتهارد بود، ولی پس از تبدیل بخشهای شهریار و رباط کریم و ساوجبلاغ به شهرستان چهار بخش از آن جدا گردید و هماکنون شامل دو بخش مرکزی و اشتهارد و هفت دهستان است.
بخش مرکزی با ۶ دهستان به نامهای: نسا، آسارا، آدران، کمال آباد، گرمدره از تونل کندوان تا (ماهدشت) یا مرد آباد یا همان شاهدشت قدیم را شامل میشود. بخش اشتهارد که از احمدآباد تا مرادتپه ادامه دارد، تنها یک دهستان به نام پلنگ آباد (رحمانیه) دارد.
پیشینه تاریخی
کرج، از دوران پیش از تاریخ و باستان نیز سرزمینی پرجاذبه و مرکز آب و آبادانی بودهاست. استعدادهای طبیعی و منابع آبی فراوان سلسله جبال البرز، همچنین خاک حاصلخیز دامنههای البرز و دشت منتهی به آن برای اجتماعات بشری مناسب بودهاست و دلیل آن آثار باستانی ارزشمندی است که در گوشه و کنار این جلگه وسیع و در حاشیه راههای ارتباطی کهن قابل مشاهدهاست.
تپههای آق تپه، مراد تپه و تپه مردآباد، قلعههای تاریخی تنگ گسیل و شهرستانک و آثار دوران اسلامی همچون برج میدانک مغولی، پل و کاروانسرای شاهعباسی کرج، کاخهای قاجاری و کاخهای رضا شاهی و محمدرضا شاهی حکایت از استمرار استقرارهای پی در پی در این منطقه دارد.
اطلاعات موجود حاکی است که کرج مدتی جزء مازندران و زمانی قسمتی از ری بودهاست و گاهی از روستاهای طالقان یا شهرستانک محسوب میشدهاست.
تا پیش از حمله مغول رفت و آمد کاروانها بیشتر از راهی بوده که از طریق سگزآباد و شهریار به ری میرفته. از این دوره به بعد راه قزوین - کرج - ری به قبلی ترجیح داده شدهاست ولی اهمیت کرج در دوره صفوی به دلیل قرار گرفتن بر سر راه قزوین به تهران و تبریز بیشتر شده و کاروانسراها، پلها و قلعههای ایجاد شده در حاشیه این جاده به آن هویت بخشیدهاست.
از مورخین معتبری که از کرج یاد کرده، مقدسی است. وی در سده چهارم هجری قمری از کرج به عنوان یکی از روستاهای ری نام بردهاست.در آغاز سده هفتم هجری قمری یاقوت حموی نیز کرج را تابع ری دانستهاست.
حمدالله مستوفی در سده هشتم هجری قمری کن و کرج را از ولایات تابع طالقان برشمرده و در ذکر رودخانههای عراق عجم از کوهرود نام میبرد که ویژگیهای آن به طور دقیق قابل تطبیق بر روی رودخانه کرج است.
در سدههای میانه اسلام و پس از آن به ویژه در عهد آخرین پادشاهان صفوی که تهران مقر حکومتی دربار میشود، مسیر قزوین - کرج - تهران مورد توجه قرار میگیرد و به احتمال فراوان کاروانسرای صفوی کرج قابل انتساب به همین دورهاست. باشکوهترین دوره تاریخی، دوره قاجاریه به ویژه عصر فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه بودهاست.
در این دوره کرج به علت همجواری با پایتخت و قرار گرفتن بر سر راه ارتباطی سلطانیه و تبریز مورد توجه سلیمان میرزا نیز بودهاست.
مجموعه سلیمانیه کرج به این مقطع زمانی تعلق دارد. در همین دوران سپاهیان زیادی از منطقه عبور کرده و یادداشتهایی از خود بر جای نهادهاند که برای دسترسی به اطلاعات جامع تر میتوان به سفرنامهها مراجعه کرد.
کرج از کلمه کراج به معنی بانگ و فریاد است. زیرا در تپه آتشگاه و کوههای کلاک و قلعه دختر شهرستانک و بز قلعه اشتهارد در ایام تابستان برای خبر رساندن و دیده بانی آتش افروزی میشد و در موقع جنگ بدینوسیله از هجوم دشمنان با خبر میشدند، در آن روزگار ممکن است، نام کرج، کراج بودهاست.
در فرهنگ نفیسی کرج به معنی گوی، گریبان، چاک و شکاف آمده و آنرودخانه ایست که در کوههای شمال غربی ری جاری میشد و بلوک شهریار و ساوجبلاغ را مشروب میسازد و نام دهی است در کنار این رودخانه که پادشاهان قاجار در آنجا بناها و قصرهای عالیه برپا نمودهاند. همچنین در کتب مختلف آمده، لفظ کرج از کلمه کرژ به معنی کوهپایهاست.
مراحل گسترش تاریخی شهرستان
کرج با قدمتی دیرینه و جمعیتی انبوه و پیشینهای تاریخی تا رسیدن به کلانشهر کنونی راه پر پیچ و خمی را پیمودهاست. کرج در محدوده خیابانهای کشاورز و مصباح، روستایی تابع بخش ساوجبلاغ از توابع حوزه ۱۹ تهران بود و در این دوره مراکز اداری و تجاری آن گاهی تهران، برغان، کردان و هشتگرد بودهاست. سپس شهر کرج تابع شهرستان تهران شد و نمایندگیهای ادارات مرکزی به رتق و فتق امور آن میپرداختند.
این شهرستان با جهشی سریع از دوره روستایی و شهری گذشت و منطقه بسیار وسیعی را در بر گرفت. اشتهارد، شهریار، طالقان، ساوجبلاغ، کوهپایه و بخش حومه تابع استان تهران، همه قلمرو کرج به حساب میآمد.
پس از انقلاب اسلامی، با گسترش سریع و افزایش جمعیت و پیدایش قطبهای جاذبهای، کرج به چندین شهرستان و منطقه تقسیم شد؛ که اینک هر کدام از بخشهای پیشین به یک شهرستان و بسیاری از روستاهای اقماری آن خود به شهر و شهرکهایی تبدیل شدهاند.
محدودهای که امروز کرج بزرگ (شهر کرج) نامیده میشود، در گذشته شامل روستاهایی تابع حوزه کن، شهرستان شمیران، ساوجبلاغ و شهریار بوده است؛ و کلاک، سرجو، حصار، وسیه، باغ پیر، بیلقان، حسینآباد بیلقان، علیآباد پرگیرک، تپه مرادآباد، بیدستان، صحرای ویان، جوادآباد، نهر رستم، دره دروا، حسنآباد، حاجیآباد، صوفیآباد، وهرجرد (ورگرد)، دلمبر، حیدرآباد، میانجاده، شنبهدژ، نوزمین، سیاه کلان، کسین، کارخانه قند، حسینآباد مهرشهر،پیشاهنگی، گلدشت، جو مردآباد، سرحد آباد، آسیا برجی، سرآسیاب، ده کرج، حسینآباد راهآهن، شهر صنعتی، اطراف امامزاده طاهر و امامزاده حسن، باغ فلاحت و مناطق دیگری را در بر میگرفتهاست.
این شهرستان دارای آثار تاریخی بسیار است. آبادانی و توسعه کرج در دوره قاجار و پس از آن صورت گرفت. کاخ سلیمانیه نیز به دستور فتحعلی شاه در آنجا ساخته شد. شهرستان کرج در غرب شهر تهران، دارای دو بخش مرکزی اشتهارد، هفت دهستان و شهرهای کرج، اشتهارد، ماهدشت، کمال شهر، محمد شهر و مشکین دشت است.
مراکز دیدنی
- کاخ سلیمانیه / برج کردان / برج میدانک/ بقایای آتشکده سنگی تخت رستم / کاخ شهر ستانک / برج سنگی گچسر / دختر قلعه / قلعه صمصام / قلعه وکیل / حمام مصباح / حمام هلجرد / پل شاه عباسی / پل دختر / پل رودشور / پل کردان / کاروانسرای شاهعباسی / کاروانسرای ینگهامام / چشمه گلهگیله / چشمه وله / چشمه شاهدشت / آبشار پیچه آدران / غار یخ مراد / دریاچه سد امیرکبیر / مسجد هلجرد / اماکن مذهبی / امامزاده رحمن و زید / امامزاده احمدومحمود / امامزاده جعفر / امامزاده حسن / امامزاده موسی / امامزاده هادی-علینقی / بقعه شاهزاده سلمان
دانشگاهها و مراکز علمی کرج
- پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران / دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج / دانشگاه هنر / دانشگاه تربیت معلم / دانشگاه جامع علمی - کاربردی / دانشگاه پیام نور / دانشکده علوم پزشکی / آموزشکده فنی شهید بهشتی / آموزشکده عالی سما واحد کرج / آموزشکده عالی محیط زیست کرج / مرکز تربیت معلم حکیم ابوالقاسم فردوسی فردیس / پژوهشگاه مواد وانرژی کرج / دبیرستان و مرکز پیش دانشگاهی البرز (کالج البرز)
مکانهای تاریخی، فرهنگی
در حوزه فرمانداری کرج بیش از ۱۰۰ اثر با ارزش فرهنگی - تاریخی و هنری شناسایی شده و در گزارش بررسی و شناسایی این منطقه درج گردیده که در این مقاله به شرحی کوتاه درباره دهستان پرداخته میشود.
- آثار فرهنگی- تاریخی دهستانهای نسا، آسارا و آدران
دهستانهای نسا، آسارا و آدران در منطقهای کوهستانی قرار داشته و آبادیهای آنها در درههای پرشیب و یا بر حاشیه مرتفع کوهها ایجاد شدهاست.ولی آبادی آدران نسبت به نسا و آسارا وسیع تر و بیشتر است و زمینهای کشاورزی و باغات میوه فراوان ترند به همین دلیل از دیرباز در این منطقه کشاورزی رونق بیشتری داشته و در نتیجه سکونت در روستاها مداوم و دایمی است.
- آثار فرهنگی - تاریخی دهستانهای کمال آباد، گرمدره، محمدآباد و شهر کرج
در این محدوده از حوزه فرمانداری کرج آثار ارزشمند و چشمگیری وجود دارد که شماری از آنها توسط کارشناسان میراث فرهنگی استان تهران و کرج معرفی شده و تعدادی نیز در حال مرمت و استحکام بخشی هستند. در این میان دو گرمابه قدیمی واقع در روستاهای هلجرد و بیلقان در عین سلامت و اهمیت، کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند.
نظرآباد
نظرآباد شهرستانی است در استان البرز که در نزدیکی شهرستان ساوجبلاغ واقع است. مرکز این شهرستان شهر نظرآباد است. از سال ۱۳۸۱ به شهرستان تبدیل شد. این شهرستان از نظر آب و هوایی برای کشاورزی خوب است. طبق آخرین سرشماری رسمی سال ۱۳۸۵ جمعیتی بالغ بر ۱۲۸٬۶۶۶ نفر دارد.
منطقه باستانشناسی ازبکی در آن واقع شده و نمونه اولین خشت دست ساز بشر که در سازمان ملل نگهداری میشود توسط سیدمحمد خاتمی به نشانه گفتگوی تمدنها از این منطقه به سازمان ملل هدیه شده است, مصطفی بازرگان برادر مهندس مهدی بازرگان از مفاخر و محققان این شهرستان محسوب میشوند و هم اکنون در سن ۹۷ سالگی در این منطقه زندگی میکنند شهر مصطفی آباد یادگار دوران مباشری وی بر این شهر است.
ازبکی یکی از روستاهای دهستان احمدآباد مصدق از بخش مرکزی شهرستان نظرآباد است که در ۸۰ کیلومتری غرب شهر تهران واقع شدهاست. بخشهایی از این محوطه باستانی نه هزار ساله را کارشناسان مرکز باستانشناسی ایران در سال ۱۳۴۸ خورشیدی مورد شناسایی قرار داده و در سال ۱۳۵۲ به شماره ۹۵۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست.
براساس کاوشهای صورت گرفته، محوطه باستانی ازبکی در برگیرنده شش هزار سال بقایای فرهنگی پیش از تاریخ و اوایل دوران تاریخی ایران از نیمه اول هزاره هفتم تا نیمه نخست هزاره اول پیش از میلاد مسیح یعنی دوران مادها است.
ازبکی محوطه باستانی گستردهای برابر با صد هکتار و ۱۰ تپه ارزشمند است که شش تپه از آن را گروهی از باستانشناسان ایرانی به سرپرستی دکتر یوسف مجیدزاده (از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۴) حفاری کردهاند.
مدرسه علمیه نجم آباد به دستور فتحعلی شاه قاجار و در زمان ملا ابراهیم نجم آبادی (متوفی ۱۲۴۰ قمری) از حکمای قرن سیزدهم، به وسیله میرزا عبدالکریم نجم آبادی - از خواص دربار فتحعلی شاه - در روستای نجم آباد (از توابع شهرستان نظرآباد) ساخته شد. شاه به هنگام عبور از قزوین پس از ملاقات با ملا ابراهیم دستور ساخت این مدرسه را صادر کرد. وی به هنگام دستور ساخت این مدرسه گفت: «تو (میرزا عبدالکریم) رعیت او (ملا ابراهیم نجم آبادی) هستی و باید افتخار کنی و در وطن خود (نجم آباد) مدرسه و مسجدی برای او بسازی.
در یکی از اسناد اوقاف درباره موقوفات مدرسه نجم آباد آمدهاست:«وقتی که کار به مرافعه کشیده شد موضوع در سال ۱۲۶۳ قمری در محضر آقا میرزا ابوالقاسم امام جمعه تهران مطرح شد و حکمی از آن محضر به وقفیت این املاک صادر گردید.»
در سال ۱۲۸۶ قمری شیخ هادی نجم آبادی وقتی به روستای نجم آباد وارد میشود مدرسه را از سکنه خالی و رو به انهدام میبیند. در مدت دو سال مجدداً کار مدرسه به تعطیلی میکشد تا آنکه در سال ۱۳۱۵ قمری نوادگان واقفان تصمیم میگیرند سهمیه هزینه این مدرسه را در مدرسه نجم آبادی که در محله سنگلج تهران بود به مصرف برسانند.
ساوجبلاغ
ساوجبلاغ در غرب استان تهران قرار دارد و دارای سه بخش مرکزی، طالقان، و نظرآباد است. این شهرستان دارای 12 دهستان و 3 شهر نظر آباد، هشتگرد و طالقان است. مراکز دیدنی
- پاسگاه طالقان/ قلعه ارژنگ / قلعه کیقباد / قلعه کیا / موشلان تپه / حمام شهرک / پل چوبی / کاروانسرای امام
جاذبه های طبیعی
- چشمه آب معدنی عسلک/ چشمه آب معدنی لمبران / چشمه آب معدنی سرب جوستان / آبشار اوچان / آبشار جوستان / آبشار اورازان / آبشار کرکبود / آبشار آسکان / آبشار عسلک / غار برج / غار کله سنگ / غارهای هیو / غار لالون / دریاچه اوان
مراکز مذهبی
- بقعه سید شرف الدین/ امامزاده هارون / بقعه بادمستان / تکیه ناوه و کش رود / بقعه خشت و گل / اسفاران حسینیه قدیمی جوستان / گورستان زردشتیان
فردیس
فردیس کرج، که مرکز شهرستان فردیس نیز میباشد، واقع در استان البرز و در بخش جنوبی آن قرار گرفته است. هم اکنون فردیس، جزو مناطق ۳ و ۱۰ شهرداری کرج می باشدفردیس خود از شهرک های بسیاری تشکیل شده از جمله میتوان از شهرک ناز،شهرک طالقانی در شمال و شهرک دهکده (خانه) در غرب آن را نام برد. مهمترین قسمت فردیس خیابان اصلی آن است که مرکز تجاری بزرگی محسوب میشود. محله فردیس با مصوبه دولت موقعیت عجیبی از لحاظ شهر و شهرستان به دست آورده. دولت دهم در آخرین روزهای خود تصمیم به ایجاد شهرستان جدیدی در پیکره شهری کرج گرفت ، این تصمیم ممکن است مشکلاتی برای مدیریت شهری کرج مخصوصاً مناطق ۱۰ و ۳ شهرداریکرج ایجاد کند، شهردار پیشین کرج نیز پیش از پایان دوره قبلی شهرداری به این موضوعات اشاره کرد.
موقعیت محلهها
با ساخت و سازهای دو دهه اخیر خانههای بزرگ ویلایی جای خود را به آپارتمانهای متعدد داده با باعث تغییر در ساختارهای فرهنگی این منطقه از شهر گشته است.
اراضی کنونی فردیس قبلاً متعلق به بخشی از کرج به نام سرحدآباد بود که در گذر زمان به عنوان محلهای مجزا مطرح شد. از امکانات رفاهی این منطقه میتوان به سینما، فرهنگ سرا، رستوران و پارکهای متعدد اشاره کرد.
اماکن تفریحی و امکانات شهری
فردیس اکنون از راستههای تجاری مهم کرج محسوب میشود و وارد رقابت با دیگر مناطق شهر همچون گوهردشت و مرکز اصلی شهر شده است. از مهمترین امکانات شهری فردیس، میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- سینمای فردیس در فلکه پنجم آن واقع شده است. از دیگر مکانهای بزرگ تفریحی فردیس، میتوان از پارک تندرستی واقع در فلکه پنجم فردیس نام برد.
- در حال حاضر تعداد زیادی از بانکهای کشور از جمله صادرات، کشاورزی، سپه، ملی، ملت، انصار، ایرانزمین، آینده، پاسارگاد، قوامین، مهر، توسعه، مسکن، تجارت، رفاه کارگران، شهر، سرمایه وسینا دارای شعبهٔ فعال در فردیس هستند.
- از پاساژهای مهم فردیس میتوان به پاساژ کویتی (فلکه دوم) پاساژ طلای قائم (فلکه دوم) پاساژ طلای پرنس (فلکه دوم) پاساژ نظری (کانال) پاساژ و مرکز کامپیوتر بعثت (فلکه سوم) پاساژ آویژه (بین فلکه اول و دوم) اشاره کرد.
- آتش نشانی منطقه 3 کرج در بلوار شهدا فلکه سوم واقع شده است و مرکز مخابرات صدوقی در فلکه چهارم می باشد.
- کلانتری فردیس نیز در خیابان ۱۳ شرقی قدیم (بین فلکه سوم و فلکه چهارم) قراردارد.
- استخرهای متعددی در این منطقه نظیر: استخر دلفین، نشاط، نمازی، شهدا وجود دارد.
- فرهنگسرای فردیس واقع در فلکه سوم
- بازار میوه و تره بار بوستان، مروارید، بازارمرکزی فلکه دوم، کوثر
- مصلی فردیس
- اداره پست در فلکه سوم
- دادگستری فردیس
مراکز مهم حومهای
مهمترین مراکز و خیابانهای حومهٔ منطقهٔ اصلی فردیس به شرح زیر است:
- میدان سرحدی
- میدان شانزده متری امام خمینی
- خیابان قریشی
- بلوار فراز (کانال شمالی و جنوبی فردیس)
- بلوار بهاران (کانال شرقی و غربی)
- خیابان نسترن
- مشکین دشت
- محمدشهر
- محله خوش آب و هوای خوشنام
- شهرک ناز
- دهکده
- منظریه
- شهرک 110
- شهرک طالقانی
خیابان اصلی فردیس
این خیابان دارای ۵ فلکه است:
- فلکهٔ اول یا میدان پانزده خرداد
- فلکهٔ دوم یا میدان هفده شهریور
- فلکهٔ سوم یا میدان استقلال
- فلکهٔ چهارم یا میدان آزادی
- فلکهٔ پنجم یا میدان جمهوری اسلامی (فلکهٔ آخر)
- کانال فردیس: این کانال از جنوب غربی شهر کرج و محله ی کیانمهر شروع شده و از درون فردیس گذر می کند و به سمت اندیشه و شهریار ادامه پیدا میکند. این کانال، محله فردیس را به دو نیم تقسیم میکند. که میان فلکه دوم و سوم واقع شده است و از سمت سرآسیاب تا مشکین دشت (محمد شهر) دو طرف آن مغازه و ساختمانهای مسکونی قرار دارد.
- حومهٔ فردیس: قسمت شمالی آن جزو منطقهٔ ۱۰ و از پل راه آهن و انبار نفت کرج تا سه راه حافظیه را در بر میگیرد، این منطقه شامل چند محله و چند شهرک میباشد.
- فردیس مرکزی: قسمت جنوبی فردیس از سه راهی تا ابتدای سرآسیاب ملارد را در بر میگیرد و جزو منطقه ۳ کرج محسوب میشود.
شهرکهای فردیس
شهرکها در گسترهٔ منطقهٔ ده کرج
- شهرک سپاه
- شهرک وحدت
- شهرک صنعتی سیمین دشت
- شهرک منظریه
- شهرک هفده شهریور کوی لاله
- حافظیه
- کوی ۱۱۰
- رکنآباد
- شهرک طالقانی
- شهرک شهید حسینی
- شهرک ارم
- خیابان اهری
- شهرک گلستان
شهرکها در گسترهٔ منطقهٔ سه کرج
- شهرک مسکونی تابان فازهای یک و دو
- شهرک مسکونی ماهان
- شهرک مسکونی مهران
- شهرک مسکونی پرنیان
- شهرک الزهرا
- شهرک حافظیه
- شهرک دهکده
- شهرک ناز
- شهرک پاسدار
- نجفآباد
- شهرک مسکونی ارشیا
اشتهارد
اِشتِهارد یکی از شهرهای استان البرز در ایران است. این شهر در بخش اشتهارد شهرستان کرجقرار دارد.
اشتهارد شهری است خشک و کویری در ۱۰۰ کیلومتری تهران و ۶۳ کیلومتری کرج. این شهر علاوه بر شهر قدیمی اشتهارد دارای یک مجموعه بزرگ صنعتی با نام شهر صنعتی اشتهارد نیز میباشد.
نام:
به نظر برخی نام اشتهارد از دو بخش «اشته» و «ارد» تشکیل شدهاست. در زبان مردم اشتهارد، «اشت» (Eshta) به معنای ایستادن میباشد و در نام اشتهارد به معنی ایستگاه یا سکونتگاه است و «ارد» همان ارت (arta) در زبان پهلوی به معنای مقدس میباشد بنابراین ترکیب دو واژه «اشت» و «ارد» میشود سکونتگاه مقدس.
نظر دیگری بر این است که اشتهارد در اصل «اشته ده» یعنی ده شما که به مرور زمان و ابدال حروف، اشتهارد نامیده میشود.
همچنین گفته میشود که نام اشتهارد در اصل «اشترده» بوده که صورتی است از واژه «استرده» و «سترده» به معنی صاف و هموار و بی درخت.
مردم اشتهارد بیشتر نام شهرشان را «اشتارد» تلفظ میکنند که معنی آن برای عموم مردم نا شناخته میباشد.
موقعیت :
اشتهارد از توابع شهرستان کرج و جزء استان البرز در /۲۲ و ۵۰ طول شرقی و /۴۳ و ۳۵ عرض شمالی قرار دارد. با شهر تهران ۱۰۰ کیلومتر و با شهر کرج ۶۳ کیلومتر فاصله دارد. این شهر در یک منطقه نسبتاً کویری با آب و هوای نیمه خشک واقع شدهاست. مساحت آن متجاوز از ۸۰۰کیلومتر مربع و در مسیر جاده تهران به استانهای غربی ایران واقع است. مطابق آخرین سرشماری، جمعیت آن ۲۵۰۰۰ نفر است. از طرف شمال به ارتفاعات «حلقهدره» و محدوده شهرستان نظرآباد و از طرف جنوب به ارتفاعات «قزلباش» و محدودهٔ شهر ملارد و از طرف شرق به رودخانه شور و محدوده شهر کرج و از طرف غرب به محدوده شهر بوئین زهرا محدود میشود.
در سال ۱۳۳۱ در اشتهارد شهرداری تأسیس شده ولی تا پیروزی انقلاب اسلامی در آن پیشرفت چندانی بوجود نیامد. پس از انقلاب اسلامی شهر به سرعت روبه پیشرفت گذاشته و اخیراً با احداث بزرگترین شهرک صنعتی کشور در این منطقه که ظرفیت آن حدود دو هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ میباشد سرعت رشد شهر افزایش یافته و به منطقهای مهاجر پذیر تبدیل گردیده که جمعیت زیادی از مناطق مختلف در آن سکونت یافتهاند.
سوابق تاریخی
با توجه به اشیاء عتیقهای که از زیر خاکهای «دیده بان» با خط کوفی و غیره به دست آمده، به نظر میرسد که قصبه اشتهارد حداقل در قرنهای دوم و سوم وجود داشتهاست.
بعضی از مردم اشتهارد عقیده دارند که در گذشته این سرزمین تبعیدگاه بودهاست.
آثار تاریخی
اشتهارد دارای چندین اثر تاریخی ارزشمند است که تعدادی از آنها در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیدهاست که چند نمونه از آن به شرح ذیل میباشند:
- «دیزبون» که در اصل «دیدهبان» میباشد قلعهای بسیار قدیمی و بلند بودهاست. در اوایل سال ۱۳۴۴ هیاشی کاکی زاکی مدیر کل فنی ژاپونی در مرکز تعلیماتی حرفهای کرج از شهر اشتهارد دیدن کرد. وقتی در محل دیدهبان حاضر شد با توجه به آثاری که در آنجا از نظر علمی و خاکشناسی مشاهده و یافته قدمت محل فوق را به ۱۰۰۰ سال قبل تخمین زدهاست.
- امامزادهام کبری و ام صغری: در ضلع شمالی میدان امام خمینی اشتهارد بنای بارگاهی محکم و مجلل قراردارد که به امامزادهام کبری و ام صغری معروف است. مردم محلی و مسئولین اداره اوقاف آنها را دو بانو از منسوبین امام موسی کاظممیدانند. بنای امامزاده تشکیل شدهاست از یک ایوان ورودی رو به شمال، یک تالار مستطیل شکل به عنوان نمازخانه و محل دعا و اطاقی مربع شکل که ضریح امامزادگان در آن قرار دارد. ساختمان بنا با آجر و کاشی تزئین شده و گنبد مدور آن کاملاً کاشیکاری است. از آنچه از کاشیهای گنبد باقی ماندهاست نشان میدهد که در کمرگاه گنبد دور تا دور، سه ردیف کتیبه شدهاست که در ردیف اول به خط کوفی نوشته شده «یا رسولالله» و در ردیف دوم در میان لوزی شکل به خط ثلث نوشته شده «الله محمد علی» و در ردیف سوم به خط کوفی به طرز بسیار جالب و ظریف نوشته شده «الله محمد». در خصوص زمان اولیه ساخت بارگاه تاریخ دقیقی در دست نیست ولی سنگ نوشته موجود حکایت از آن دارد که در سال ۱۰۸۹ هجری قمری شخصی به نام «میرزا حسابی» بانی تعمیرات اساسی ساختمان بودهاست. بر دیوار جنوبی تالار سنگ قبری نصب شده که تاریخ چهادهم ذیالحجه ۹۹۱ بر آن حک شدهاست. وجود این سنگ قبر در دیوار قدمت بنا را حداقل تا آن دوره به عقب میبرد. دکتر بیات نیز در کتاب خود آن را مربوط به دوره صفوی میداند. بنای امامزادگان با شماره ۷۵۳ در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیدهاست. گلزار شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی در این مکان قرار دارد. در سالهای اخیر توسط اداره اوقاف و سازمان میراث فرهنگی تعمیرات اساسی در ساختمان امامزادگان صورت گرفتهاست و در زمینه زیباسازی محوطه آن نیز شهرداری اشتهارد با همکاری بنیاد شهید کرج اقداماتی انجام دادهاست و نیز آقای ایرج اشتهاردی نیکوکار مقیم اسپانیا بانی ساخت دیوار جنوبی آن به شکل سنتی هستند که در حال حاضر توسط شهرداری اشتهارد در دست ساخت میباشد.
- حسینیه صیادیه: ضلع غربی بارگاهام کبری و ام صغری متصل به بنای باشکوهی بنام حسینیه صیادیهاست. ورودی حسینیه بر خلاف ورودی امامزادهام کبری و ام صغری رو به جنوب است و دارای سر دری آجری و دری چوبی است. برای ورود به حسینیه باید از یک هشتی گذشت و به حیاط آن راه یافت. اطراف حیاط حسینیه غرفههایی در دو طبقه برای استقرار مردم ساخته شده که بین فامیلهای مختلف محل تقسیم شده و هر یک از ایشان در ایام عزاداری در آن مستقر میشوند. صحن حسینیه نیز محل تجمع هیأتهای سینهزنی و عزاداری است. مصالح ساختمانی بکار رفته در قسمتهای قوسی حسینیه از آجر و گچ است. در زلزله سال ۱۳۴۱شبستان اصلی آن آسیب دیده و بعد از آن طی دو مرحله بازسازی گردیدهاست. بنای حسینیه مربوط به اواخر دوره صفویه یا اوایل دوره قاجاریه میباشد.
- امامزاده سلیمان: در فاصله شش کیلومتری شرق اشتهارد در زمینهای کوشکآباد (گوشآوا) بنای آرامگاهی مجلل برپاست که به امامزاده سلیمان معروف است. امامزاده سلیمان تشکیل شده از یک حیاط بزرگ که بنای آرامگاه در میان آن قرار دارد. در ضلع غربی حیاط آب قناتی جریان داشته که محل شستشو و وضو گرفتن زوار امامزاده بودهاست که در حال حاضر به دلیل خشک شدن قنات وجود ندارد. ساختمان و بنای امامزاده مشتمل بر یک ایوان که رو به شمال باز میشود و قسمت ورودی به امامزادهاست و تالاری مستطیل شکل و ستوندار که محل ادای نماز و دعاست و اطاقی مربع شکل کوچک که ضریح فلزی امامزاده در میان آن واقع شده و زیارتگاه اصلی است. سقف اطاق اخیر گنبدی و سقف تالار مستطیل شکل به صورت ضربی پوشیده شدهاست. تاریخ بنای اولیه آن مشخص نیست اما در سال ۱۳۴۱ خان نایب تعمیرات اساسی در ساختمان آن انجام داده و در سالهای اخیر نیز عدهای از نیکوکاران و اداره موقوفات و سازمان میراث فرهنگی اقداماتی در تعمیر ساختمان آن انجام دادهاند و شهرداری اشتهارد نیز تعمیرات اساسی در زمینه محوطه بنای امامزاده و همچنین احداث سرویس بهداشتی و غیره انجام دادهاست. اخیراً پیکر پنج شهید گمنام در صحن امامزاده دفن شدهاست.
در کتاب بحرالانساب آمدهاست که سلیمان بن حضرت موسی کاظم را در کوشکآباد شهید کردند. به نظر میرسد این امامزاده از فرزندان یا نوادگان امام هفتم است و صاحب کرامات بودهاست. دکتر بیات در کتاب کلیات جغرافیای طبیعی و تاریخی ایران از بقعه شاهزاده سلیمان در اشتهارد نام برده و بنای آنرا متعلق به قرون هفتم تا نهم هجری قمری دانستهاست. امامزاده سلیمان با شماره ۷۵۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدهاست.
- کوه گهور (گبری) یا بز قلعه: در فاصله هشت کیلومتری شرق جاده اشتهارد-کرج و در پنج کیلومتری سمت جنوب روستای مختارآباد در میان ارتفاعات موجود، کوه نسبتاً مرتفعی وجود دارد که به آن کوه گهور میگویند. بالای کوه نسبتاً مسطح است که در آن بقایای آثاری از جمله ساختمان کاملاً مخروبه و سفالهای شکسته به چشم میخورد. به آن بزقلعه هم میگویند. این احتمال نیز وجود دارد که این آثار بقایای آتشکدهای بودهاست که شاید به همین دلیل به آن کوه گبری هم گفته میشود. احتمال دیگر اینکه آنجا محل اختفاء و زندگی راهزنان یا اینکه متعلق به فرقه اسماعیلیه بودهاست.
- حمام محله صیادیه: این حمام در غرب حسینیه صیادیه و در دو واحد مجزای مردانه و زنانه هر کدام شامل رختکن و گرمخانه احداث گردیدهاست. تاریخ بنای اولیه آن بطور دقیق مشخص نیست ولی شکل ساختمان حکایت از تعلق آن به دوره صفوی و یا کمی بعد از آن دارد. تا چندین دهه قبل این حمام بطور کاملاً سنتی با خزینهمورد استفاده قرار میگرفت. بعدها در آن لولهکشی انجام شده و خزینه آن مسدود گردیدهاست. هم اینک این حمام فعال است و کسانی از آن استفاده میکنند.
محلات شهر اشتهارد
شهر اشتهارد دارای هفت محله قدیمی به نامهای پایین محله (جیر محله)، محله صیادیه، محله قاضیان، چال محله (چله محله)، فارچی آباد (پارچی آوا)، خیابان بزرگ (پیله خیاوون)، خیابان کوچک (خوردک خیاوون) و همچنین از محلات کوچکتر میتوان از ام اصغر، رضه، چول و پشت قلعه را نام برد.
بعد از انقلاب شهرکهایی بنامهای شهرک وحدت، شهرک طالقانی و شهرک الغدیر در اشتهارد احداث شدهاست. هر کدام از این محلات دارای مسجد، حمام و گورستان اختصاصی میباشند و سه محله دارای یک تکیه برای عزاداری امام حسین میباشد که یکی از آنها ساختار قدیمی دارد و احتمالاً از دوره صفویهاست.
مناطق و دهستانهای اطراف اشتهارد
در اطراف اشتهارد مناطق و دهستانهایی بنامهای مرادتپه(دارای ۲ تپه باستانی به نامهای پیله تپه و خوردیکه تپه)، صحت آباد، جعفرآباد، قزل حصار، رحمانیه، مهدی آباد، فرد آباد، مختارآباد، عبدالله آباد، کوشک آوا، مروت آوا، اوپشته، گنگ، جارو، نکوجار، قرقرک (محل دفن فریدون فروغی) و بوجعفر، ایپک و... مجموعاً به تعداد ۲۲ روستا وجود دارد.
پیشینه و شخصیتهای علمی و مذهبی شهر اشتهارد
اشتهارد از قدیم به دارالمؤمنین معروف بودهاست وجود شخصیتهای مذهبی همچون ملا ابوالحسن اعلمی صاحب رساله «ریاض الاحکام» و ملا علی احمد مجتهد در دهههای گذشته و همچنین حجت الاسلام و مسلمین سید عبدالله برهانی و حاج شیخ یحیی تقوی در دهههای اخیر در رشد باورهای دینی و مذهبی مردم مؤثر بودهاست چنانچه در دوران جنگ ایران و عراق با داشتن جمعیتی حدود پنج هزار نفر بیش از ۱۲۰ شهید و ۱۲ آزاده و صدها جانباز نثار اسلام و انقلاب نموده که به نسبت جمعیت شهر در شمار شهرهای تراز اول کشور در این زمینه قرار گرفتهاست. علمایی چون میرزا حبیبالله اشتهاردی از اساتید حوزه نجف و سامرا و حاج غلامرضا سلطانی نماینده شهید مردم شهر کرج و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی و اولین امام جمعه اشتهارد را داشتهاست. و از علمای معاصر مجتهد و امام جماعت حرم حضرت معصومه آیتالله مرحوم شیخ علی پناه اصلانی اشتهاردی،حجت الاسلام مرحوم محمد محمدی اشتهاردی محقق و نویسنده ۲۵۰ جلد کتاب، حاج شیخ حسین گنجی خطیب که صدا و سیما بارها در مناسبتهای مختلف از سخنرانیهای ایشان استفاده کردهاست، مرحوم ولی الله خلج که از شاعران معاصر فارسی و تاتی زبان است میتوان اشاره کرد.
اشتهارد در لغتنامه دهخدا
دهخدا در لغتنامه خود در صفحه ۲۶۴ در جلد اول مینویسد: اشتهارد قصبه بزرگی است از بخش کرج شهرستان تهران، ۷۸۰۰۰ گزی باختر کرج، سر راه کرج به بوئین زهرا، جلگه معتدل، سکنه ۶۲۶۷، شیعه فارس و زبان مخصوص که ریشهٔ آن فارسی است. آب آن از ۲۱ رشته قنات که یکی شیرین و بقیه لب شور است. محصول عمده غلات (گندم و جو) بنشن (خواربار از قبیل نخود، لوبیا، ماش و عدس) چغندرقند، پنبه و جالیز. شغل مردم آن زراعت و کسب صنایع دستی کرباس و پارچه نخ بافی. دارای دبستان شش کلاسه و پاسگاه ژاندارمری و محضر رسمی میباشد. بنای امامزاده ومسجد و تکیه آن قدیمی است. کارخانه تصفیه پنبه و آسیاب موتوری دارد.
طالقان
منطقه ییلاقی طالقان با مردمانی مهربان، مهمان نواز و فرهنگ دوست در میان کوه های برف گیر البرز از غرب ارتفاعات کندوان تا 40 کیلومتری شرق قزوین دامن گسترده است.
شاهرود رگ حیاتی این سرزمین دیر سال، از کوهپایه های شرقی آغاز و با طولی نزدیک به 105 کیلومتر به غرب می رود این شریان آبی بیش از 15 رودخانه کوچک و بزرگ منطقه را که از چشمه سارها و برفاب ها سرچشمه می گیرند، همراه خود تا سپید رود می برد تا با آبهای قزل اوزن آمیخته و راهی دریای خزر شود.
تابلوی ورودی طالقان از اتوبان تهران – قزوین
سد مخزنی طالقان که به تازگی افتتاح شده است با ظرفیت 420 میلیون متر مکعب که بر روی شاهرود ساخته شده، نقطه عطف مهمی در تاریخ، جغرافیا و محیط زیست منطقه محسوب میشود و تحولات و آثار عظیمی را از خود بر جای خواهد گذاشت.
سد آب برگردان طالقان جهت رساندن آب به مزارع
طالقان با وسعتی حدود 1300 کیلومتر مربع در 36 درجه و 12 دقیقه عرض شمالی و 50 درجه و 47 دقیقه طول شرقی در شمال رب شهر تهران قراردارد، میانگن درجه حرارت سالیانه در طالقان حدود 5/9+، متوسط حداکثر 5/27+، و متوسط حداقل 3/11- درجه سانتی گراد و میانگین بارندگی سالیانه حدود 500 میلیمتر است.
روستاهای زیبای طالقان در دامنه های جنوبی و شمالی ، در ارتفاع 1400 تا 2600 متر از سطح دریا ، در امتداد رودخانه ها و کنار چشمه سارها پراکنده شده اند.
طالقان از سه بخش پایین طالقان، میان طالقان، و بالا طالقان تشکیل شده است.
نمایی از طبیعت طالقان
جاذبه های طبیعی
طبیعت روح نواز طالقان بعنوان مهمترین جاذبه منطقه، گردشگران بسیاری را بسوی خود جلب می کند.
نمایی از شاه البرز طالقان
قله استوار شاه البرز با ارتفاع 4200 متر در بلند ترین نقطه مرز طالقان و الموت و قله هایی همچون - سات، بام، ناز، کهار، زرینه کوه، لشکرک و کلوان با ارتفاع بین 3400 تا 4400 متر به همراه غارهایی مانند - مرغ بند در ناریان، کله سنگ در دنبلید ،خلی زر در ورکش و غارهای بزج و بادامستان و نیز آبشارهای - سفید آب در غرب شاه البرز ،شل بن در غرب بزج، تره نو در جرینان و آبشارهای آسکان، سوهان و کرکبود ،مجموعه ای متنوع و کامل را برای دوستداران طبیعت فراهم آورده اند، نزدیکی به ارتفاعات علم کوه و تخت سلیمان و نیز وجود چند مسیر راه پیمایی کم نظیر که طالقان را به سواحل دریای خزر مربوط می کند بر جذابیت های این منطقه افزوده است.
نمایی از جاده طالقان
ویژگیهای تاریخی ،طبیعی و فرهنگی طالقان موجبات ظهور مشاهیری در زمینه های گوناگون هنری مانند - خط ، نقاشی و موسیقی را فراهم آورده است و بزرگانی همچون -درویش عبدالمجید طالقانی ( استاد بلا منازع خط شکسته )، میرعماد و غلامحسین امیر خانی (اساتید گذشته و معاصر خط نستعلیق )و استاد استادان موسیقی ،غلامحسین درویش (درویش خان ) را در دامان خود پرورانده است.
جاذبه های فرهنگی، تاریخی
منزل آیت الله طالقانی در گلیرد و یادمان، درویش عبدالمجید طالقانی در مهران از آثار دیدنی و تاریخی و فرهنگی طالقان به شمار می آیند.
نمای از منزل گلی مرحوم طالقانی
از دیگر آثار و بناهای تاریخی طالقان - برای مانده از آسیبهای طبیعی - میتوان به برخی قلعه ها، امامزاده ها، مقابر، حمام ها و آسیاب های آبی اشاره کرد.
ارژنگ قلعه در میناوند ، قلعه منصور و قلعه کیقباد در شمال هرنج ، قلعه دختر در گته ده ، قلعه پراچان و قلعه فالیس ،امامزاده هارون در جوستان ، شاه محمد حنیفه در کرکبود ،امامزاده زکریا در میراش ،امامزاده ابراهیو در در تکیه ناوه و نیز امام زاده های روستای های سید آباد، اورازان، کش، کشته رود، کلاه رود، اسفاران، خچره، بقعه میر در وشته، و مقبر پیران در دیزان، مهران، گته ده و اوانک، بقایای آسیاب های آبی در برخی از روستاها و نیز آثار نهر بزرگ انتقال آب از طالقان به قزوین در امتداد قله های رشته کوه های جنوبی طالقان، بسیار دیدنی است.
بارگاه امامزاده ابراهیم
نمای ورودی جاده امامزاده ابراهیم
نمایی از پایین طالقان از بالای گردنه ابراهیم اباد
نمایی از بالای گردنه و شاه البرز
نمایی از روستای دیدنی محسن آباد
نمایی از روستای گوران
نمایی از طبیعت روستای جوستان
بارگاه امامزاده هارون از فرزندان امام موسی کاظم(ع)
نمایی از روستای هرنج