دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان
طَهِّرْنى
«اين ماه را، «رمضان» از آن گفتند كه خداوند در اين ماه، دلهاى عارفان را از غير خود بشويد، پس به مهر خود بسوزد، گاه در آتش دارد، گاه در آب، گاه تشنه، گاه غرقاب، نه غرقه را سيراب، و نه تشنه را خواب.
چهره را با آب مى شويند و دل را با «توبه»!
شستشوى با آب، «پاكيزه» مى كند، اما تقوا و دين، «پاك» مى سازد.
بايد بر طهارت درون و برون، از آلودگيهاى ظاهرى و باطنى تأكيد كنيم. حتى پاكيزگى ظاهر را رمزى از طهارت قلبى و درونى قرار دهيم.
شكيبايى و مقاومت و تقوا
حوادث، انسان هاى غير مقاوم را مى شكند و غير صابرين را خورد مى كند. قَدَرها و قضاها و رويدادها تحمّل و شكيبايى لازم دارد.
دلى به وسعت دريا، تحمّلى به قدرت كوهها، ظرفيّتى عظيم و اراده اى نستوه لازم است، تا انسان بر «كائنات اقدار» شكيبا باشد.
خدا بايد قدرت تحمّلى و توان شكيبائى و صبرى عنايت كند. و او بايد توفيق تقوا دهد، توفيق خويشتن دارى، مالك نفس بودن، «اراده» را در «اختيار» داشتن، سپرى از «خداترسى» در مقابل معصيت داشتن، خود را ضدّ گناه ساختن، ضربه ناپذير نمودن. و اين است تقوا.
تقوا مرحله اى برين، از خودسازى است، لباس زيبا بر جان انسان است، جامه جان و لباس روح است. تقوا، مصونيّت در برابر گناه ايجاد مى كند، «تقوا»، به فرموده امام على عليه السلامدر نهج البلاغه، مَركبى است راهوار، كه سوار خود را آرام وارد بهشت مى كند و خطا و معصيت، اسبى سركش و مركبى چموش است كه سوار را با مغز بر زمين مى كوبد و با فشار، به جهنّم پرتاب مى كند.
مستمندان
شرکت عملی در غم مستمندان و محرومان، یکی دیگر از ریشه ها و فلسفه های زهد است. مستمند و محروم آنگاه که در کنار افرادی برخوردار و مرفه قرار می گیرد، رنجش مضاعف می گردد، از طرفی رنج ناشی از تهیدستی و دستنارسی به ضروریات زندگی، و از طرف دیگر رنج احساس تاخر و عقب ماندگی از حریفان.
رابطه تقوا و مصاحبت با نیکان
رابطه تنگاتنگی بین تقوا و مصاحبت با نیکان میباشد چرا که انسان تقوا پیشه هیچ گاه با بدکرداران و کسانی که معصیت پروردگار خویش را انجام میدهند مصاحبت و معاشرت نمیکند چرا که خود خداوند نیز در قرآن میفرماید: «قل لایستوی الخبیث والطیب» : ”بگو که خبیث و آلوده به کثافات و طاهر و پاکیزه مساوی نمیباشند” تنها مصاحبت تقواپیشگان با نیکان و ابرار است چرا که خود نیز از نیکان و ابرار هستند. زیرا کسی به درجه ابرار و نیکان نرسد مگر اینکه تقوای الهی را پیشه سازد.
همنشینی با نیکان
همنشيني با علما مايه فزوني در علم و نيكو شدن ادب و تهذيب نفس ميگردد.
همنشینی با نیکان
با اهل حكمت و ورع همنشين باش و با ايشان زياد برخورد داشته باش؛ چه اينكه اگر جاهل باشي، به تو دانش ميآموزند و اگر عالم باشي بر علمت ميافزايند.
بردباری
اَلصَّبرُ ثَلاثَةٌ: صَبرٌ عِندَ المُصيبَةِ، وَ صَبرٌ عَلَى الطّاعَةِ و َصَبرٌ عَنِ المَعصيَةِ؛
صبر سه نوع است: صبر در هنگام مصيبت، صبر بر طاعت و صبر بر ترك گناه.
بردباری
عَلَامَةُ الصَّابِرِ فِي ثَلَاثٍ أَوَّلُهَا أَنْ لَا يَكْسَلَ وَ الثَّانِيَةُ أَنْ لَا يَضْجَرَ وَ الثَّالِثَةُ أَنْ لَا يَشْكُوَ مِنْ رَبِّهِ تَعَالَى لِأَنَّهُ إِذَا كَسِلَ فَقَدْ ضَيَّعَ الْحَقَّ وَ إِذَا ضَجِرَ لَمْ يُؤَدِّ الشُّكْرَ وَ إِذَا شَكَا مِنْ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَصَاهُ.
صبور سه نشانه دارد : اول آن كه سستى نمى كند ، دوم آن كه افسرده و دلتنگ نمى شود و سوم آن كه از پروردگار خود شِكوه نمى كند ؛ زيرا اگر سستى كند، حق را ضايع كرده، و اگر افسرده و دلتنگ باشد شكر نمى گذارد و اگر از پروردگارش شكوه كند او را معصيت كرده است .
تقوا
پروردگار، پدر، دين و پيامبر شما يكى است، هيچ عربى بر غير عرب و هيچ غير عربى بر عرب و هيچ سرخ پوستى بر سياه پوست و هيچ سياهپوستى بر سرخ پوست برترى ندارد، جز به تقوا.
بنام خدا
«الدَّنَسِ وَالْأَقْذَارِ»
«اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالْأَقْذَارِ» ای خدا در این روز مرا از پلیدی و کثافات پاک ساز.
مراد از این عبارت «کثافات و پلیدی گناه» است، گناه آدمی را کثیف میکند و دل را زنگار میگیرد. برای اینکه زنگار قلب را از بین ببریم باید سحرها قرآن بخوانیم. در روایت آمده است که قلب انسان زنگ میزند، همانطوری که آهن زنگ میزند، پس قلبتان را با استغفار و قرائت قرآن جلا بدهید. همچنین کمک کردن و دستگیری از یتیمان هم زنگار دل را از بین میبرد.
در این دعا از خدا میخواهیم ما را از کثافات پاک کند. منظور از «کثافات»، چرک گناه و معصیت است. انسان اگر اهل معصیت باشد، بوی بدی به خود میگیرد و اگر مؤمن باشد، خوشبو خواهد بود.
و صیرنی فیه علی کائنات الاقدار
تحمل اتفاقات خوب و بد و صبر در برابر مشکلات و بلایا جز با یاری خود خدا و استعانت از درگاه او امکانپذیر نیست و چه بسا انسان از بیراهه های شرک و کفر سر درآورد
صبر بر قضا و قدر الهی هم که انسان از حکمت ها و خیر و شر نهفته در پس آن ها بی خبر است واقعا سخت و کمر شکن است و این امدادهای الهی است که به افراد کمک می کند
مستمندان
پيامبر سؤال كرد: فقرا كيانند؟ فرمود: آنان كه به كم و اندك راضى و قانعند و بر گرسنگى صابر و شكيبا و برخوشى شاكرند. از گرسنگى و تشنگى شكايت نمىكنند و هرگز دروغ نمىگويند و بر خداى خويش خشم نمىگيرند و بر از دست داده ها اندوهگين و بر آنچه به دست مىآورند شادمان نمىشوند.
اى محمد؛ محبت به من، محبت به فقراست. پس همنشين و هم مجلس فقرا باش و از ثروتمندان و اغنيا و همنشينى با آنان دورى كن كه فقرا دوستان من هستند.
يا قره العين المساكين
يا رب عالم....اي پروردگار هستي.... در اين دنياي فاني و كوچك چشم ما مسكينان هميشه به سوي توست زيرا كه جز ظلم در اين دنيا نصيبي وجود ندارد....حاكمان ناخلف و جور دنيا را به آنطرف كه خود مي خواهند سوق مي دهند در حاليكه هيچ حواسشان به ديگر جوامع بشري نيست و اين همه نا عدالتي و تبعيض...... اي نور ديده ما دست مسلمانانت را بگير و آن حاكم مشروع را برسان تا تبعيض ها را بشكند و عدالت را برپادارد اي اميد همه مسكينان مادي و غير مادي......
صبرنی( بردبارم کن)
برای حل مشکلات باید تلاش کرد اما گاهی مشکلات چنان عظیم هستند که هیچکس قادر به حل انها نیست جز صبر و شکیبایی
گر صبر کنی....