صداهايي كه كودكان در حدود شش ماهگي توليد مي‏كنند، نخستين اقدامهاي آنها در راستاي زبان‏آموزيشان است و مطالعات جديد نشان مي‏دهد كه افسردگي مادران مي‏تواند توليد اين صداها را به تاخير بياندازد و كودك را از مسير درست زبان‏آموزي خارج مي‏كنند.بنابر گزارشهاي موجود در شبكه جهاني اينترنت، دانشمندان دانشگاه «كلادو» در آمريكا، اعلام كرده‏اند؛ مادراني كه ضمن بارداري با كودكانشان با آنها حرف مي‏زنند، شانس بيشتري به فرزندانشان مي‏دهند كه در برابر محركهاي زباني واكنش نشان دهند و لحن نواخت صداهايشان را با صداي مادرشان تطبيق دهند.بديهي است كه عدم قرارگيري در شرايط گفتاري يا شنيدن همه كلمات با لحن يكنواخت كه ويژه بزرگترهاي افسرده است در فراگيري زبان مادري كودكان تاثير منفي بسيار مي‏گذارد.اين گروه تعداد 225 كودك چهار ماهه را از نظر فرايند فراگيري زبان مادري مورد مطالعه قرار داده است و به اين نتيجه رسيده است كه مادران افسرده هيجان و انگيزه كمي براي ارتباط در فرزندانشان پديد مي‏آورند و در حاليكه بچه‏ها خيلي دوست دارندكه گفتار بزرگسالان با آنها با تغيير دائمي لحن صدايشان همراه باشد.
روزنامه اطلاعات 16/3/1378