با ویژه نامه برجام همراه شوید
ما مسلمان هستيم و رفتارهايمان الگوي جامعه اسلامي خواهد شد بنابراين هم با مذاكره و هم با زيرك بودن بايد الگويي جاودان باشيم.
مازير بار زور نمي رويم..... و زورگويي را تحمل نمي كنيم....
وقتی اقای رییس جمهور میاد میگه سردمداران دستگاه دیپلماسی ما همشون از جوانان انقلابی هستند که در اوایل انقلاب با ملت بودند در حالی که رییس دستگاه دیپلماسی قبل انقلاب رفته دوسال بعدش برگشته و هیچ سهمی در انقلاب نداشته نتیجش میشه این
وقتی اقایون دیپلماسی خندرو با دیپلماسی زانو زده گره میزنن میشه این بنظرم تحریمها که برداشتده نمیشه که هیچ وضع بدترم میشه فقط خون شهیدان هسته ای پایمال میشه
با برجام راه نفوذ باز شده است باید دریچه هاشو مجلس خوب ببنده تا بعدا دبه گرا نتونن از اون نفوذی ها که در متن تفاهم برای اینده گنجوندن نتونن استفاده کنن.
ولی کاش دولت قدر ملتو بدونه و دلواپس و بیسواد قلمداد نکنه چون همین بیسوادان شاید در برنده شدن ایشون تاثیر بسزایی داشتند
روحانی یادت باشه ملت باید باشه
من که فرقی قبل و بعد برجام برای ملت نمیبینم همین که هست
وقتی اقای رییس جمهور میاد میگه سردمداران دستگاه دیپلماسی ما همشون از جوانان انقلابی هستند که در اوایل انقلاب با ملت بودند در حالی که رییس دستگاه دیپلماسی قبل انقلاب رفته دوسال بعدش برگشته و هیچ سهمی در انقلاب نداشته نتیجش میشه این
وقتی اقایون دیپلماسی خندرو با دیپلماسی زانو زده گره میزنن میشه این بنظرم تحریمها که برداشتده نمیشه که هیچ وضع بدترم میشه فقط خون شهیدان هسته ای پایمال میشه
با برجام راه نفوذ باز شده است باید دریچه هاشو مجلس خوب ببنده تا بعدا دبه گرا نتونن از اون نفوذی ها که در متن تفاهم برای اینده گنجوندن نتونن استفاده کنن.
ولی کاش دولت قدر ملتو بدونه و دلواپس و بیسواد قلمداد نکنه چون همین بیسوادان شاید در برنده شدن ایشون تاثیر بسزایی داشتند
روحانی یادت باشه ملت باید باشه
من که فرقی قبل و بعد برجام برای ملت نمیبینم همین که هست
چرا فرقی هست بین قبل و بعد برجام آن هم آبروی ایران و عزت ایران توی این سی و چند سال هست که داره به باد میره با حرکات آقایان خنده رو و دیپلماسی لبخند..!!
آیت الله خامنه ایی: با اشاره به همراهی و همکاری آمریکا و جریان صهیونیستیِ ضد بشریت، تأکید کردند: مذاکره با آمریکا به معنای باز کردن مسیر برای نفوذ در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی کشور است.
وقتی اقای رییس جمهور میاد میگه سردمداران دستگاه دیپلماسی ما همشون از جوانان انقلابی هستند که در اوایل انقلاب با ملت بودند در حالی که رییس دستگاه دیپلماسی قبل انقلاب رفته دوسال بعدش برگشته و هیچ سهمی در انقلاب نداشته نتیجش میشه این
وقتی اقایون دیپلماسی خندرو با دیپلماسی زانو زده گره میزنن میشه این بنظرم تحریمها که برداشتده نمیشه که هیچ وضع بدترم میشه فقط خون شهیدان هسته ای پایمال میشه
با برجام راه نفوذ باز شده است باید دریچه هاشو مجلس خوب ببنده تا بعدا دبه گرا نتونن از اون نفوذی ها که در متن تفاهم برای اینده گنجوندن نتونن استفاده کنن.
ولی کاش دولت قدر ملتو بدونه و دلواپس و بیسواد قلمداد نکنه چون همین بیسوادان شاید در برنده شدن ایشون تاثیر بسزایی داشتند
روحانی یادت باشه ملت باید باشه
من که فرقی قبل و بعد برجام برای ملت نمیبینم همین که هست
چرا فرقی هست بین قبل و بعد برجام آن هم آبروی ایران و عزت ایران توی این سی و چند سال هست که داره به باد میره با حرکات آقایان خنده رو و دیپلماسی لبخند..!!
در این مورد باید بحث بشه در پست های قبلیم اشاره ای کوتاه کردم ولی در این پست منظورم از نظر اقتصادی میباشد.
حتی در زمینه اقتصادی هم گشایش زیاد و چشم گیری حاصل نمیشه! نمونه بارزش اظهار نظر مسئولین اقتصادی دولت در مورد اوضاع اقتصادی کشور پس از برجام است.
بنام خدا
با این اوضاع بوجود آمده در تصویب برجام بنده که سیاسی هم نیستم با نحوه تصویب آن مشکل پیدا کردم اما تا کنون سعی کردم گوشم به کلام رهبر باشد و حرفی نزنم و اکنون هم واقعا نمیدانم با توجه به قطعنامه 2231 شورای امنیت که 25 سال ما را تحت سیطره غربی ها در آورد تصویب شدن یا نشدن برجام از طرف غربی ها و مجلس ما چه معنی داشت و چرا این مدت مردم و مجلس را سرگرم کردند .همانگونه که مستحضر هستید قطعنامه های شورای امنیت دارای اعتبار جهانیست و قابل اجرا نه تصویب مجالس ما و غربی ها.در این قضیه اصل خطر در قطع نامه ۲۲۳۱ هست اساساً وقتی قطع نامه ۲۲۳۱ تصویب شد و نهایی شد برای همه کشورهای دنیا ضمانت اجرایی دارد، برای همه کشورها و کلیه دولتها قطع نامه ۲۲۳۱ لازم الاجرا است برای همه؛ سرگرم شدن آنها در کنگره آمریکا که تصویب کنند یا نه و سرگرم شدن مجلس ما به اینکه این را اینجا تصویب کنند یا نه به نظر من کار بیهودهای بود چون برجام برای ما و آمریکاییها ضمانت اجرا ندارد؛ اما چیزی که برای همه ضمانت اجرا دارد قطع نامه ۲۲۳۱ است و این قطعنامه ۲۲۳۱ هست که مسئله هست.
اما از این موارد که بگذریم نظر یکی از طرفداران پرو پا قرص دولت که دو فیلم تبلیغاتی دولت را در زمان انتخابات ساخته هم خیلی خواندنیست:
حسین دهباشی سازنده دو فیلم تبلیغاتی حسن روحانی در انتخابات ۹۲ که جزو معدود اطرافیان روحانی است که هنوز رفع حصر موسوی را پیگیری می کنددر صفحه گوگل پلاس خود نوشت:
حضرات آقایان زاکانی، کوچک زاده، رسایی، شریعتمداری و... بر شما پوشیده نیست که امثال نگارنده در بسیاری از امور هم نظر با شما نیستند ، سهل است و کم پیش نیامده که جواب های را هوی داده و تا آنجا که در وسع این قلم بوده و متقابلا به تندی و تیزی و گاه به تحقیر شما و رسانه ها و سخنان و همتایان شما را نواخته اند...
اما اینک شرط انصاف و میهن دوستی و مسلمانی آن است که با وجود همه اختلافات دیگر و صمیمانه و صادقانه به خاطر همه دانش، پایمردی، خلوص، شجاعت، صبوری و غیرتی که برای مقاومت و تلاش در جلوگیری از تصویب عهدنامه ننگین و ذلیلانه برجام به خرج داديد با تمام وجود و برادرانه از شما تشکر شود.
دیر نخواهد بود روزی که صحت فهم و گفتار شما در فقره مذکور بر همگان آشکار شود | و نام تان در این خصوص به نيکى و احترام و افتخار بسیار زینت بخش این صفحات غفلت از تاریخ پر فراز و نشیب میهن عزیزمان شود روزگاری که دلواپسی برای میراث گرانبهای خون شهدا نه مانند اکنون که به بی انصافی و مظلومانه متهم به نگرانی برای کسب و کار دنیوی خویش شده اید که چونان نشان پرافتخارى از ایران دوستی و ایمان گوارای وجود و مایه سرافرازی فرزندانتان شود و دلبستگی انبوه این جماعت ساده دل و دلبسته به سراب آشتی گرگ و ميش موجب ننگ و تف و لعنت همه نسل های بعدی شود.
اجرتان با سیدالشهدا...
حسین دهباشی برادری که در اغلب دیدگاه های ديگرتان با شما اختلاف نظر دارد اما به پاس شرافت و غیرت تان در تعزیه تصویب فرجام تا به همیشه کلاه از سر برداشته و به احترامتان تمام قد می ایستد.
منبع: کانال تلگرام فتن : @fetan
این بار اما این اظهار نظر «بیپایه و اساس»، «خلاف واقع» و «کاملا سیاسی» که به دستاویزی برای موافقان طرح موسوم به اقدام متناسب تبدیل شده بود توانست با موفقیت در اقناع نمایندگان روند اجرای برجام را همانگونه که مدنظر دولت بود، تسریع بخشد.
توافق برجام از چند جهت دارای اهمیت است:
1. توافق برجام توافقی در سطح بین المللی است و تعهداتی بین المللی برای جمهوری اسلامی ایران دارد. بنابراین، تصمیم گیری برای تصویب آن نیاز به تشریفات قانونی در کشور دارد. از همین منظر رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه ریاست جمهوری فرمودند: «لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش بینی شده قرار گیرد.»
2. توافق برجام، توافقی است در ارتباط با منافع ملی ایران لذا با عنایت به گره خوردن این توافق با منافع و مصالح ملی و سرنوشت کشور، ارزیابی و تصمیم گیری درباره آن از وزن راهبردی برخوردار است. «از ملت عزیز انتظار دارم که همچنان وحدت و متانت خود را حفظ کنند تا بتوان در فضای آرام و خردمندانه به منافع ملی دست یافت.»
در عین حال رهبر معظم انقلاب به افکار عمومی اطمینان خاطر دادند که مسؤولان و مجاری قانونی در بازبینی و ارزیابی برجام، منافع ملی را مد نظر قرار دهند: «ملت ایران نیز باید متحد باشد و قضایای هسته ای نباید زمینه ساز دودستگی در کشور شود زیرا موضوع هسته ای به وسیلهی مسؤولان مربوطه خود در حال پیگیری است و مسؤولان به دنبال منافع ملی هستند.» (27/4/1394)
3. توافق برجام تأثیر بلافصل بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دارد. از این رو، برآیند ارزیابی و جمع بندی این توافق باید تأمین کننده امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران باشد.
4. برخی طرف های توافق عهدشکن هستند. از این رو، حساسیت، ارزش و اهمیت برجام تنها در روز نهایی شدن جمع بندی های مذاکرات نیست بلکه همه مراحل پیشبینی شده در برجام را شامل میشود. به همین جهت رهبر معظم انقلاب به دولت فرمودند: «در صورت تصویب، مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود. به خوبی می دانید که برخی از شش دولت طرف مقابل به هیچ رو قابل اعتماد نیستند.»
شاید دوستان عزیز متن اصلی برجام رو نخونده باشن ولی بنظرم ضعف های زیر رو داره و مجلسم علی رقم دانستن این موضوع این سند رو تصویب کرد
2- انتقال حدود 1700 ماشین سانتریفیوژ با زیرساخت های آن از فردو به نطنز.
3- توقف، تعلیق و تلاش برای لغو به جای لغو قطعی تحریمهای آمریکا از روز تصویب تا بعد از روز خاتمه.
4- لغو نشدن تمام تحریم های اتحادیه اروپا یکجا در روز اجرا بلکه برخی تعلیق و برخی خاتمه مییابند.
5- وجود مکانیزم برگشت پذیری خودکار قطعنامهها در صورت اثبات ادعای یکی از شاکیان در فرایند حل و فصل اختلاف
6- آزاد نشدن دارایی های بلوکهشده ایران که در فعالیت های موشکی و اشاعه ای فعال هستند
7- محدودیت های 8 تا 15 ساله برای تحقیق و توسعه و غنی سازی؛ اگرچه تحقیق و توسعه بر روی همه نسلهای سانتریفیوژها به ویژه ماشین های نسل 6 و 8 ادامه دارد.
8- محدودشدن ظرفیت غنیسازی به 5060 دستگاه سانتریفیوژ IR-1 در یک دوره 10 ساله. اگرچه به بیان رهبر معظم انقلاب پذیرش 6 هزار دستگاه سانتریفیوژ در مقایسه با سال های گذشته از سوی غرب خود اقتدار جمهوری اسلامی ایران را نشان میدهد.
9- عدم تداوم ساختوساز رآکتور اراک و خارج کردن کالندریای (یا همان هسته راکتور آب سنگین) موجود در رآکتور و پر کردن تمام کانال های کالندریا با بتن.
10- درخواست قطعنامه سازمان ملل از ایران مبنی بر این که هیچ فعالیتی مرتبط با موشک های بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل تسلیحات را ادامه و انجام ندهند
ببینید که ما با چه دولت هایی مذاکره کردیم، شاید خیانت به گرگ باشه که اینها "بل هم اضل" هم هستند
جایی که قاضی و جلاد و محکمه خود غربی ها هستن ، لغو تحریم هسته ای معنا داره برا ما؟ مگر این تحریم ها رو در مجرای قانون علیه ما وضع کردن که در لغو و تعلیق اون ها امید داشته باشیم که به قوانین بین المللی پایبند باشن؟ سازمان ملل و شورای امنیت از غرب دستور میگیرن، آدم چقدر میتونه سادگیشو خوش بینی جلوه بده؟
فردا همین تحریم هارو با اسامی و اتهاماتی دیگه علیه ما بر میگردونن و بلکه بیشتر و شدیدتر هم خواهند کرد
متاسفانه باید گفت چرخه هسته ای رو حتی نفروختیم بلکه به باد دادیم
خیلی آزادانه اعلام میکنن که لازم باشه از سلاح اتمی استفاده میکنن، بدون هیچ ابایی از انسانیت یا احیانا قوه قاهره دیگه ای
بخونید:
«دیوید کامرون» نخست وزیر انگلستان اقرار کرد که اگر لازم باشد حاضر است برای آنچه که به ادعای وی دفاع از امنیت ملی نامیده می شود، از سلاح اتمی علیه دیگر کشورها استفاده کند.
وی در توضیح ادعای خود گفت: بمب هسته ای بهترین تضمین کننده امنیت یک کشور است و روی آوردن به آن قابل توجیه خواهد بود.
کامرون در ادامه دفاع از عقاید جنگ طلبانه خود گفت: صادقانه بگویم اگر شما نظری مغایر با نظر من داشته باشید در جهت تضعیف امنیت ملی و توان بازدارندگی هسته ای انگلستان پیش خواهید رفت.
بررسی جنبه حقوقی برجام
کمیسیون در مجموع به این جمعبندی رسیده است که نظر دولت محترم درباره غیر قابل اصلاح و تفسیر بودن متن برجام و ضرورت پذیرش یا رد آن در قالب فرمول همه یا هیچ، برای مجلس لازمالاتباع نیست و روشهایی برای مشروطسازی و ارائه تفسیر مختار از آن وجود دارد.
کمیسیون به این نتیجه رسیده است که مکانیسمهای داوری مندرج در قطعنامه 2231 و بندهای 36 و 37 برجام بهطور کاملاً واضح و عامدانه بر ضد ایران تنظیم شده و این مکانیسمها عملاً برای ایران غیرقابل مراجعه است. جمعبندی کمیسیون این است که ایران در هیچ مراجعهای به این مکانیسمها برنده نخواهد بود و بنابراین عملاً نمیتواند به هیچ نقض کلی یا جزئی از سوی 1+5 به نحوی واکنش نشان بدهد که منجر به بر هم خوردن توافق نشود.
کمیسیون درباره جایگاه قطعنامه 2231 طبق منشور ملل متحد، در مجموع ارزیابی کرده است که قرار گرفتن کل این قطعنامه ذیل ماده 25 منشور ملل متحد و لحن ملایمتر آن نسبت به قطعنامههای پیشین شامل قطعنامه 1929، یک امر مثبت تلقی میشود. ولی از آنجا که محدودیتهای اصلی قطعنامه 2231 عیناً مثل قطعنامه 1929 ذیل ماده 41 منشور ملل متحد اعمال شده و با یادآوری اینکه نه در قطعنامه 2231 و نه در قطعنامه 1929 و یا هیچیک از قطعنامههای پیشین عبارات «نقض صلح و امنیت بینالملل» و یا «تهدید صلح و امنیت بینالملل» برای ایران به کار برده نشده، لذا از این حیث هیچگاه ایران ذیل فصل 7 نبوده است.
توافق برجام هیچگونه ضمانت اجرائی حقوقی و قانونی به جز قطعنامه غیرالزامآور 2231 شورای امنیت ندارد و هر یک از اطراف توافق در هر زمان که اراده کند میتواند اجرای آن را متوقف ساخته و تحریمها علیه ایران را بازگرداند. لذا با توجه به اقدامات اساسی ایران در تغییر و تحدید صنعت و برنامه هستهای، این معادله از نظر بازگشتپذیری و حقوقی برای ایران مخاطرهآمیز ارزیابی میشود.
کمیسیون معتقد است زمان پایان برجام علیالقاعده میبایست در روز پایان قطعنامه یعنی ده سال بعد از روز اجراء در نظر گرفته میشد.
بررسی جنبه علمی، فنی و تحقیقاتی برجام
کمیسیون اینگونه جمعبندی میکند که در برجام در مجموع و تقریباً در همه موارد مرتبط با بخش فنی برنامه هستهای ایران ـ به جز غنیسازی در 5060 دستگاه ماشین نسل اول ـ آنچه عملاً رخ خواهد داد نوعی کاهش ظرفیت موجود، ایجاد محدودیت مشخص در همه ابعاد از جمله تحقیق و توسعه و کند شدن رشد در مسیر تحقق برنامه صنعتی غنیسازی ایران و بالطبع منجر به از بین رفتن زنجیره تأمین و سازندگان قطعات در کشور حداقل برای ده سال خواهد بود.
درباره راکتور آب سنگین اراک جمعبندی کمیسیون این است که اگرچه راکتور بازطراحی شده بنابه تعریف یک راکتور آب سنگین خواهد بود ولی مزایای راکتورهای آب سنگین در استفاده از اورانیم طبیعی ـ بهعنوان سوخت طبیعی خام ـ را از دست خواهد داد؛ در عین حال کمیسیون به علت ملاحظات سیاسی و ایستادگی در برابر ادعاهای بی اساس مقامات آمریکایی حفظ ویژگی آب سنگین بودن این راکتور را علیرغم تحمیل هزینه بیشتر دستاورد خوب برجام برمیشمرد، علاوه بر اینکه با مدرنسازی و بالا رفتن شار نوترونی، افزایش توان راکتور برای تولید رادیوداروها و ارائه خدمات بیشتر به مردم از دستاوردهای آن تلقی می¬شود. آنچه اکنون قابل بیان است اینکه طرح فعلی راکتور اراک با اجرای برجام به بهانه ادعایی موهوم از سوی آمریکا به عنوان جلوگیری از استفاده نادرست و دستیابی به پلوتونیم برچیده شده و آینده قابل پیشبینی برای احیاء نیز ندارد. همچنین کمیسیون تعهد درازمدت برای عدم ذخیرهسازی آب سنگین در ایران ـ که بناست از کشور صادر شود ـ را نقطه منفی تلقی میکند و توجیه صادرات و فروش آب سنگین را بهدلیل استراتژیک بودن این کالا برای کشور بلاوجه میداند. همچنین کمیسیون تعهد به اینکه ایران در آینده نیز اقدام به ساخت راکتور آب سنگین نخواهد کرد، ضعفی جدی و محدودیتی غیرقابل قبول میداند.
کمیسیون معتقد است پذیرش برخی تعهدات بلندمدت که پایانی برای آنها پیشبینی نشده است از قبیل ارسال سوخت مصرفشده تمام نیروگاههای هستهای تولید برق حال و آینده به خارج از کشور، منع فعالیتهای مربوط به بازفرآوری، تحقیق و توسعه بازفرآوری، توسعه راکتورهای آتی بر پایه آب سبک، افزایش کارآمدی نظارت بر اساس فناوریهای پیشرفته، حضور گسترده بازرسان آژانس از جمله نکات منفی برجام است که کشور را از حقوق آینده خود محروم ساخته است.