راسخون

سوالات تالار شخصیت ها در ماه مبارك رمضان

farnaz_s کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 7586
|
تاریخ عضویت : بهمن 1392 

حضرت علی(ع) فرمودند :

 

بي ارزش ترين دانش، دانشي است كه بر سر زبان است،

و برترين علم، علمي است كه در اعضا و جوارح آشكار است. 

farnaz_s کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 7586
|
تاریخ عضویت : بهمن 1392 

حضرت علی(ع) فرمودند :

 

ارزش هر كس به مقدار دانايي و تخصص اوست. 

farnaz_s کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 7586
|
تاریخ عضویت : بهمن 1392 

حضرت علی(ع) فرمودند :

 

از بخشش اندك شرم مدار كه محروم كردن، از آن كمتر است.

farnaz_s کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 7586
|
تاریخ عضویت : بهمن 1392 

حضرت علی(ع) فرمودند :

 

گناهي كه تو را پشيمان كند بهتر از كار نيكي است كه تو را به خود پسندي وا دارد.

 

farnaz_s کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 7586
|
تاریخ عضویت : بهمن 1392 

حضرت علی(ع) فرمودند :

 

ناتوان ترين مردم كسي است كه در دوست يابي ناتوان است

و از او ناتوان تر آن كه دوستان خود را از دست بدهد. 

farnaz_s کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 7586
|
تاریخ عضویت : بهمن 1392 

اگر بخواهیم حضرت علی علیه السلام را در یک جمله وصف نمائیم آن یک جمله، نفس پیغمبر(ص) می باشد.

 

آنچه ذکر شد از آیه مباهله، که در سوره آل عمران واقع شده است قابل استفاده است که می فرماید:

 

(فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ)[1]

 

این آیه به دنبال آیات قبل و استدلالی که در آنها بر نفی خدا بودن مسیح (ع) شده بود، به پیامبر( ص) دستور می‏دهد:" هر گاه بعد از علم و دانش که (در باره مسیح) برای تو آمده (باز) کسانی با تو در آن به محاجه و ستیز برخاستند، به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت می‏کنیم و شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت می‏نماییم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود (کسانی که به منزله جان هستند) دعوت می‏کنیم، شما هم از نفوس خود دعوت کنید، سپس مباهله می‏کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار می‏دهیم".

 

ناگفته پیدا است منظور از "مباهله" این نیست که این افراد جمع شوند و نفرین کنند و سپس پراکنده شوند زیرا چنین عملی به تنهایی هیچ فایده‏ای ندارد، بلکه منظور این است که این نفرین مؤثر گردد، و با آشکار شدن اثر آن، دروغگویان به عذاب گرفتار شوند و شناخته گردند.[2]

 

تا حال کسی ادّعا نکرده که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله هنگام مباهله با نصاری کسی را جز علیّ بن أبی طالب و فاطمه و حسن و حسین را به همراه خود و در زیر ردای خود قرار داده‏اند، پس مراد از «أَبْناءَنا» در آیه؛ حسن و حسین، و مراد از «نِساءَنا» فاطمه، و «أَنْفُسَنا»

 

 (کسی که بمنزله خودمان است) علیّ بن أبی طالب علیهم السّلام می‏باشد، افزون بر اینکه تمام علما بر این خبر اجماع کرده‏اند که جبریل در روز احد (که همه پراکنده شده و تنها علیّ در مقام دفاع آن حضرت ماند) گفت: ای محمّد این عمل علیّ نشانه فداکاری و جانفشانی حقیقی است، و رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: چون او از من است و من از او.[3] با ذکر مطالب فوق معلوم می شود که علی، جان پیامبر است یعنی همه صفات پیامبر، به غیر از صفاتی که مخصوص نبوت است در وجود ایشان می باشد. در وصف علی(ع) همین بس که شیخ بهائی رحمت الله علیه فرموده است: در وصف علی بس که بود دست خدا * در وصف خدا بس که علی بنده ی اوست.

 

 

[1] .سوره آل عمران آیه 61

[2] . تفسیر نمونه، ج‏2، ص: 580 > تفسیر: مباهله با مسیحیان نجران‏

[3] . احتجاج-ترجمه جعفری، ج‏2، ص: 355

 

amirhossein1392 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 16034
|
تاریخ عضویت : دی 1392 

سلام.

1.أَقِيلُوا ذَوِى الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلَّا وَ يَدُ اللَّهِ بِيَدِهِ يَرْفَعُهُ.
از لغزش جوانمردان در گذريد، زيرا جوانمردى نمى لغزد جز آن كه دست خدا او را بلند مرتبه مى سازد.

2. وسعت تو را چگونه در سخن تنگ مایه بگنجانم؟

shayesteh2000 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 6168
|
تاریخ عضویت : شهریور 1393 

حضرت علی ع فرمودند :1)هر كس با حق در افتاد نابود شد.

                                  2)الحق مع علی و علی مع الحق

                                                   نتیجه :هرکه با علی ع در افتاد نابود شود ..

parseman_110 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 10829
|
تاریخ عضویت : فروردین 1392 

با سلام

امام علی علیه السلام می فرماید: « شادی مؤمن به طاعت پروردگارش است و حزنش بر گناه و عصیان»

 

علي با حقّ است و حق با علي. هر کجا علي باشد، حق هم آن جاست

alirezaHmzezadh کاربر طلایی2
|
تعداد پست ها : 2471
|
تاریخ عضویت : بهمن 1392 

 

1- بهترین جملات قصار و زیبای حضرت علی رو بیان کنید...

درفتنه ها همچون شتر دوساله اي باش كه نه پشتي براي سواري دادن دارد و نه پستاني براي شير دوشيدن

 

 

sayyed13737373 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 6674
|
تاریخ عضویت : فروردین 1392 


سوالات این بخش بسیار زیاد هست ولی بنده دو تا از بهترین ها رو انتخاب کردم.

1- بهترین جملات قصار و زیبای حضرت علی رو بیان کنید...

حضرت علی (ع):

صَوْمُ النَّفْسِ عَنْ لَذَّاتِ الدُّنْيَا أَنْفَعُ الصِّيَام‏

روزه نفس از لذتهاى دنيوى سودمندترين روزه‏ هاست.

2-حضرت علی به عنوان بهترین و بزرگترین الگو برای ما شیعیان رو در یک جمله توصیف نمایید؟


lovermohamad کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 6840
|
تاریخ عضویت : فروردین 1394 

حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند:

 

  • هیچ دشمنی برای انسان٬ ستمگرتر از نفس او نیست.

منبع : غرر الحکم٬ ج ٢ / فصل ٨۶ (لا)٬حدیث٣٢۴ .

  • بنده ی شهوت اسیری است که از اسارت رهایی نخواهد یافت.

منبع : غرر الحکم٬ ج ٢ / فصل ۵۵ ٬ حدیث١۵.

  • خوشا به حال آن که  همیشه خدا را در نظر داشته و از گناه خویش بیمناک باشد.

منبع : غرر الحکم٬ ج ٢ / فصل ۴۶ (طوبی)٬ حدیث٣.

  • هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

منبع : غرر الحکم٬ ج ٢ / فصل٧٧ ٬(مَن)٬حدیث۹-١۴۴٨.

  • نفوس خویش را به ترک عادت ها رام کنید.

منبع : غرر الحکم٬ ج ١/فصل٣٢ ٬ حدیث٣٨.

 یا علی(ع)

lovermohamad کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 6840
|
تاریخ عضویت : فروردین 1394 

 

 

علی = عدالت

 

 

pebdeniofpersia کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2564
|
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1390 

2 - که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را

nazaninfatemeh کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 81124
|
تاریخ عضویت : خرداد 1389 

سلام و عرض ادب

1- بهترین جملات قصار و زیبای حضرت علی رو بیان کنید...

با مردم آنگونه معاشرت كنيد، كه اگر مرديد بر شما اشك ريزند، و اگر زنده مانديد، با اشتياق سوي شما آيند.

2-حضرت علی به عنوان بهترین و بزرگترین الگو برای ما شیعیان رو در یک جمله توصیف نمایید؟

عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ يَدُورُ حَيْثُمَا دَارَ

علي با حقّ است و حق با علي. هر کجا علي باشد، حق هم آن جاست. حق به دور علي مي‌گردد، نه اين که علي به دنبال حق باشد.