مبحث 90 طرح صالحین: «تبلیغات؛ اهداف و تأثیرات آن»
بنام خدا
چگونگی و چرائی تبلیغات:
«تبلیغات باید سبب فروش شود. تبلیغات دلیل قابل ذكر دیگری ندارد. (رایموند رابیكم)»
اما چرا تبلیغات ما نتیجهای در بر ندارد؟ دلایل آن كاملا روشن است. در كشور ما به دلیل رقابتی نبودن صنعت و دولتی بودن اكثر بنگاههای اقتصادی، علم بازاریابی و تبلیغات روند رشد بسیار كندی داشته و باعث شده كه شركتها تبلیغات را تنها در فروش اولیه ببینند. نهادهای دولتی كسری بودجه خود را به راحتی از دولت دریافت میكنند و برخی تولیدكنندگان عمده نیز با حمایت تعرفههای گمركی و در غیاب كالاهای مرغوب خارجی سهم خود را از بازار محفوظ دانسته و لذا خود را بی نیاز از صرف هزینهای برای تبلیغات مییابند. تنها در چند نمونه مانند صنعت شویندهها شركتهایی را میبینیم كه خود را ملزم به سرمایهگذاری برای تبلیغات مییابند. دلیل دیگر این است كه بنگاههای اقتصادی به تبلیغات نه به عنوان یك علم بلكه بیشتر به عنوان یك هنر مینگرند. شاید برایتان پیش آمده كه به سراغ یك كانون تبلیغات رفته و سفارش تهیه گزینه تبلیغاتی خاصی را دادهاید. در این كانونها، افراد به خاطر آشنایی با گرافیك اقدام به تهیه موارد تبلیغاتی میكنند و صد البته فقط روی جنبه هنری آن تمركز دارند. اهرمهای جذب مشتری بیشتر كانونها، فقط قیمت و زیبایی كار است. ولی طراحی یك بروشور فروش ساده، با نوشتن آن خیلی فرق دارد. در چنین مواقعی دستاندركاران تبلیغات ، عمل خود را اینگونه توجیه میكنند كه زیبایی موجب ماندگاری نام در ذهن فرد شده و همین ماندگاری او را به سمت خرید كالا سوق میدهد. ولی این تمام ماجرا نیست. این فرض كه اگر مصرف كننده با نام شما آشنا باشد، قلب و كیف پولش هم این نام را دنبال خواهد كرد فرض درستی نیست. زیبایی هنری جزئی از كار است كه فقط آن را بیشتر در معرض دید قرار میدهد؛ ولی لزوما منجر به فروش نمیشود. تبلیغات زمانی كارساز است كه به صورت آمیزهای از علم و هنر مورد استفاده قرار گیرد.
تبلیغات ابزاری برای آگاهی و اطلاع رسانی است که به نوبه ی خود برای معرفی یک محصول یا خدمات می تواند کارآمد و مفید باشد.
ولی متاسفانه در بعضی مواقع از حد خود می گذرد و شهروندان را چه در دنیای واقعی و حتی چه در فضای مجازی و وبگردی خسته و کلافه می کند.
تبليغات ريشه درزندگی اجتماعی انسان ها دارد و عملی است که در آن فروشنده يا توليد کننده با انجام فعاليت هايي سعی میکند که خريدار بالقوه را از وجود اين محصول آگاه کند. اين عمل با روشهای گوناگونی انجام میشود و همواره درصد زيادي از سود حاصل، صرف هزينه هاي تبليغاتي مي شود. تبليغات از فعاليت هاي مهم و حساس در زمينه توليد محصولات بوده و از عوامل تأثيرگذار در رقابت با ساير توليدكنندگان، حفظ و افزايش بازار فروش محسوب مي شود.
هدف از تبليغات هر چه كه باشد، بايستي جذابيت داشته و اثربخشي آن كه همانا افزايش ميزان فروش و جلب رضايت خريداران است را برآورده نمايد.
سلام
از همه عزیزانی که تا به اینجا بنده را در این طرح همراهی کرده اند صمیمانه تشکر و قدردانی می نمایم. و منتظر نظرات و پست های دیگر شما هستم.
سوال 2 : انواع تبلیغات
با اجازه از مدیر محترم مبحث این سوال رو برای درک بهتر و روشنتر در قالب یک چارت میارم برای شما:
سلام
خیلی ممنون از زحمتی که برای تهیه ی این چارت کشیدید. لطف کنید توضیح مختصری درباره آن بدهید.
گاهی اوقات ازیه چیزیکه تبلیغ میشه بوجودش پی می بریم واین خوبه اماگاهی وقتهااجناس بدردنخورازشون تبلیغ میشه که این موضوع بدهستش.
سلام
ممکنه مثال بزنید. شاید اون اجناس از نظر ما به درد نخور هستن و از نظر خیلی های دیگه به درد می خورن.
تبلیغات گاهی اوقات باعث ازبین رفتن حوصله ووقت آدمی میشه مثل تبلیغ درهنگام تماشای فیلم.
سلام
موافقم. من یادمه قبلاً یعنی چند سال پیش که تازه شروع کرده بودن بین فیلم های تلویزیون تبلیغات پخش کنن، فقط چند ثانیه طول می کشید. ولی حالا چند دقیقه طول می کشه، طوری که گاهی اصلاً یادمون میره چی تماشا می کردیم، چی بود چی شد؟
کسی می دونه چرا؟ راه حلی براش دارید؟
تبلیغاتیکه ازطریق تلفنهای همراه میشه دیگه واسه مردم خسته کننده شده بایستی فکری اندیشید.
شما چه فکری برای راه حل این مسئله دارید دوست عزیز؟ همینطور دوستان دیگه.
یکسری تبلیغاتم دررسانه های ارتباط جمعی هستندکه خوراک بچه هاست طرف باشعریه جنسی روتبلیغ میکنه بچه هاهم اونومیخونن وشادمیشن.خخخخ
کلاً تیلیغات تلویزیون برای سرگرم کردن بچه ها خوبه. چون متنوعه. با اشکال مختلف و آهنگ های مختلف. یادمه یه نوه خاله داشتم به تبلیغ می گفت ببلیغ. تا شروع میشد ساکت و آروم می نشست پای تلویزیون و مشغول تماشا می شد. وقتی تموم می شد دوباره شروع به بازیگوشی می کرد. البته اون زمان ها تبلیغات رو کم پخش می کردن.
× سوال ویژه ×
سری اول
1- چرا گاهی اوقات تبلیغات باعث ایجاد اختلال در زندگی اجتماعی و خانوادگی و .... افراد می شود؟ در صورت لزوم مثالی ارائه دهید.
2- شما به شخصه کدام یک از انواع، راه ها و اهداف تبلیغات را می پذیرید و سرمایه گذاری بیشتر روی آن مورد را توصیه می کنید؟
بنام خدا
مزایای تبلیغ برای جامعه
درمورد تبلیغات ، آراء و عقاید متفاوتی بیان شده است . عده ای که فاقد بینش لازم و دقیق هستند تبلیغات را دروغ نیرنگ ، نا لازم ، نا مفید و حتی مضر به حال جامعه و صنعت می دانند . اما کسانی که با مبانی علمی تبلیغ آشنا هستند و آن را به طور درست درک کرده اند آثار و مزایای زیر را برای تبلیغ بر می شمارند .
1-تبلیغات به اشاعه اطلاعات و تعالی فرهنگ عمومی کمک می کند .
2-تبلیغات باعث افزایش فروش ، سود ، سهم بازار ، سرعت گردش سرمایه ، اعتبار و حیثیت کالا می شود .
3-تبلیغات حجم داد وستد را افزایش داده باعث رونق بازار می شود .
4-تبلیغات باعث تنوع محصول و نوآوری می شود .
5-تبلیغات برخورد کاسب کارانه را به برخورد علمی و اقتصادی مبدل می کند .
6-تبلیغات هزینه های حمل و نقل و توزیع را کاهش می دهد .
7-تبلیغات محدوده ی جغرافیایی بازار را گسترش می دهد .
8-تبلیغات تقاضای جدید خلق میکند .
9-تبلیغات رسانه ها را سازمان می دهد و تقویت می کند .
10- تبلیغات باعث عادت در مشتریان می شود .
11- تبلیغات در مصرف کننده اعتماد ایجاد میکند .
12- تبلیغات باعث شفاف شدن بازار می شود .
سلام
خیلی ممنون از زحمتی که برای تهیه ی این چارت کشیدید. لطف کنید توضیح مختصری درباره آن بدهید.
سلام در مورد انواع تبلیغات که انواع ان را گفتیم اشاره ای به هریک از انها میکنم:
الف – تبلیغات از نظر روش ارائه :
1 – تبلیغات مستقیم :
در این نوع تبلیغات پیام مستقیما وبدون واسطه به مخاطب ارائه می شود .
مثلا هنگامی که یک شرکت به نام اشی مشی پفک خود را در بخش آگهی های میان برنامه ای صدا و سیما با واژه "پفک اشی مشی" به تماشاگران و یا شنوندگان در رادیو و یا حتی با نمایش تصویر آن در مطبوعات عرضه می کند تبلیغات مستقیم است البته بایستی گفت بعلت آنکه این نوع تبلیغات تاثیر کمی یا حتی تاثیر منفی برمخاطب دارد کمتر مورد استفاده قرار می گیرد وتنها مورد استفاده آن هنگامی است که هدف فرستنده پیام آگاهی مخاطبان از محصول جدید باشد.
2- تبلیغات غیر مستقیم :
در تبلیغات غیر مستقیم پیام مستقیما به مخاطب عرضه نمی شود بلکه در لابه لای یک فیلم یا سریال در تلویزیون یا مثلا در لابه لای یک مصاحبه و در غالب عکس در مطبوعات و بدون آنکه مستقیما اسمی از کالا ویا محصول تولید ببرد آن رابرای یک لحظه نمایش می دهند مثلا تصور کنید شما یک فیلمی راتماشا می کنید که در قسمتی از آن سوژه اصلی فیلم در یک بیابان لم یزرع و پس از طی مسافت طولانی به کافه ای بین راهی می رسد و درحالی که در اوج گرسنگی و تشنگی قرار دارد برای یک لحظه دوربین زوم می کند به سمت میزی که عده ای در جلوی این کافه دور آن نشستن و دارن غذا و نوشابه میل می کنند به طوری که دراین زوم شما فقط عبارت قرار گرفته بر روی شیشه" کوکاکولا " را برروی میز برای لحظه ای می بینید بدون آنکه گوینده ای دائم عبارت"کوکا کولا" بنوشید را تکرار کند که این روش تبلغات را غیر مستقیم می نامند.
این روش تبلغیات یکی از موثر ترین و اثر گذارترین نوع تبلیغات به شمار می رود بطوری که در تبلیغات سیاسی هم وارد شده و در حد بسیارزیادی از آن استفاده می شود علت این مسئله هم آن ست که در روش غیر مستقیم مارک تجاری کالا با محصول تولیدی در قسمت ناخودآگاه ذهن به لحاظ روان شناسی باقی می ماند درحالی که درروش غیر مستقیم به علت تکرار بیجا و عدم انفعال مخاطب انگیزه ای برای پذیرش پیام باقی نمی ماند و گاهی اوقات بویژه اگر پیام در حین پخش "شات اوج" فیلم یا سریال باشد مخاطب را در روش مستقیم به سمت انزجار از کالا یا محصول می کشاند
ب – تبلیغات از نظر موضوع :
1- تبلیغات سیاسی:
عبارت از است نفوذ در افکار عمومی و بسیج مردم در جهت رسیدن به اهداف از پیش تایین شده سیاسی که در این روش معمولا از هر وسیله ای برای اعمال نفوذ در توده های افکار عمومی استفاده می شود و معمولادرتبلغات انتخاباتی و مبارزات ناشی از آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد همچنین در تحکیم نظامها و مسائل حکومتی و در ابعاد داخلی و روابط بین الدولی نیز مورداستفاده قرار می گیرد
2- تبلیغات تجاری یا بازرگانی:
عبارت است از بکارگیری وسایل ارتباط جمعی وسایر رسانه ها برای بدست آوردن مشتری و خریدار بیشتر و درنتیجه فروش افزون تر کالا ویا خدمات .در این نوع تبلیغات هدف اصلی تغییر نگرش مصرف کننده به سمت مصرف کالاهای جدید است که باید توسط مخاطب به عنوان مصرف کننده خریداری گردد علاوه بر آن در این نوع تبلیغات هدف اصلی دیگر فروش کالا و خدمات و کسب درآمد است که بحث آموزش را به دنبال دارد ولی بایستی توجه داشته باشیم که هدف تبلیغات تجاری زیاد مصرف کردن است نه درست مصرف کردن .
3- تبلیغات فرهنگی :
کلیه تبلیغاتی که در حوزه علم وفرهنگ انجام می گیرد از نوع تبلیغات فرهنگی است اعم از نشر، چاپ ، موسیقی ، هنر های تجسمی ، مقاله ، شعر ، تئاتر ، فیلم و سریال، پژوهش، علوم ، فنآوری، توریسم وآثار تاریخی و...
1- تبلیغات معرفی کننده :
این نوع تبلیغات بیشتر به دنبال معرفی کالاست تافروش آن مثل تبلیغات " راسخون
2- تبلیغات انگیزشی :
این نوع تبلیغ به دنبال تاثر گذاری آنی پیام برروی مخاطب است تا آنهارا تشویق به خرید کالا یا خدمات نماید مانند " آگهی فروش پوشاک هاکوپیان با 20 % تخفیف " یا " پفک اشی مشی ، ترد و خوشمزه "