اخبارطنز
برنامه اجرای حضوری شرکت کنندگان استندآپ کمدی راه یافته به مرحله دوم از ۳ تا ۹ اردیبهشت ماه در کتابخانه مرکزی برگزار می شود.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، مدیر ویژه برنامه های شهری با بیان این مطلب گفت: پس از دریافت و بررسی آثار شرکت کنندگان در دومین جشنواره استعدادیابی “پایه خنده” از تعداد ۳۰۰ کار استندآپ کمدی ارسالی به دبیرخانه جشنواره ۷۰ اثر به مرحله دوم راه یافتند.
ابراهیم حسینی اظهار داشت: رضا ساکی، امیر کربلایی زاده، دکتر اسماعیل امینی و الیکا عبدالرزاقی از جمله داوران جشنواره “پایه خنده” بودند که آثار ارسالی را بررسی کردند.
وی افزود: پس از بررسی آثار از سوی داوران از بین ۲۳ شهرستان ارائه دهنده اثر بعد از اصفهان، مشهد و شیراز بیشترین آمار شرکت کننده را به خود اختصاص دادند.
مدیر ویژه برنامه های شهری تصریح کرد: برنامه اجرای حضوری شرکت کنندگان استندآپ کمدی راه یافته به مرحله دوم از ۳ تا ۹ اردیبهشت ماه در محل کتابخانه مرکزی انجام می شود.
حسینی ادامه داد: همچنین یکم اردیبهشت ماه نیز با حضور رضا ساکی داور جشنواره یک کارگاه آموزشی با محوریت استندآپ کمدی ویژه شرکت کنندگان مرحله دوم در محل هنرسرای خورشید برگزار خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: مراسم اختتامیه این جشنواره ۱۸ و ۱۹ خردادماه با حضور ۲۰ نفر از راه یافتگان به مرحله نهایی برگزار خواهد شد که مکان و زمان دقیق آن متعاقباً از سوی مدیریت ویژه برنامه های شهری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان اعلام می شود.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، اسامی برگزیدگان مرحله ی اول جشنواره ملی استعدادیابی “پایه خنده” به شرح ذیل اعلام می گردد :
| ۱ | سلیمان سلطانی | اصفهان |
| ۲ | محسن داوری | اصفهان |
| ۳ | محمدرضا صادقی | اصفهان |
| ۴ | مهدی بصراوی | اصفهان |
| ۵ | هستی جعفری | اصفهان |
| ۶ | حسین باقری | اصفهان |
| ۷ | مهسا سادات آقا دادی | اصفهان |
| ۸ | مهران دموری | اصفهان |
| ۹ | آیناز سلطانی | اصفهان |
| ۱۰ | محمد حیدری | قم |
| ۱۱ | سید محسن هاشمی | اصفهان |
| ۱۲ | توماج دشتی | اصفهان |
| ۱۳ | امیر حسین معمارزاده | اصفهان |
| ۱۴ | مبینا میرزائی | اصفهان |
| ۱۵ | امیر مهدی رهیده | اصفهان |
| ۱۶ | حسین ساعدی | اصفهان |
| ۱۷ | انیسه شفیعی | اصفهان |
| ۱۸ | امید صالحی | نجف آباد |
| ۱۹ | امیر حسین رضوانی | اصفهان |
| ۲۰ | محمد امین ناظری | قزوین |
| ۲۱ | ایمان جمشیدیان | اصفهان |
| ۲۲ | تارا علی اکبری | اصفهان |
| ۲۳ | امید امامی فرد | اصفهان |
| ۲۴ | زهرا امیری | اصفهان |
| ۲۵ | مسعود مسعودیان | بیرجند |
| ۲۶ | علی عزیزی | اصفهان |
| ۲۷ | سیاوش رهبران | اصفهان |
| ۲۸ | علی رحمانی | اصفهان |
| ۲۹ | مسلم نوری | مبارکه |
| ۳۰ | امیر حسین شیخان | اصفهان |
| ۳۱ | ابوالفضل شریفی | اصفهان |
| ۳۲ | سامان اسماعیل زاده | صومعه سرا |
| ۳۳ | عباس شریفی | اصفهان |
| ۳۴ | فاطمه امید الله | اصفهان |
| ۳۵ | سپهر بهرامی | اصفهان |
| ۳۶ | نیلوفر ناظری | قزوین |
| ۳۷ | امیر ولی زاده | اصفهان |
| ۳۸ | مهران کشاورز | اصفهان |
| ۳۹ | مائده جباری | قزوین |
| ۴۰ | رضا ربانی | نجف آباد |
| ۴۱ | اسماعیل رهنما | فلاورجان |
| ۴۲ | محمد رضا عثنی عشران | شاهین شهر |
| ۴۳ | محمد چمنی | مشهد |
| ۴۴ | مجید برهانی | اصفهان |
| ۴۵ | حسین عظیمی | اصفهان |
| ۴۶ | محمد رادمهر | اصفهان |
| ۴۷ | امیر سروش پور | اصفهان |
| ۴۸ | کامران بهرامی | چهارمحال وبختیاری |
| ۴۹ | پوریا رحیمی | اصفهان |
| ۵۰ | امین احمدی | اصفهان |
| ۵۱ | پوریا ولیجانی | تهران |
| ۵۲ | عرفان توکلی | اصفهان |
| ۵۳ | علی توکلی | اصفهان |
| ۵۴ | پریسا معتمدی | اصفهان |
| ۵۵ | علی روکا | اصفهان |
| ۵۶ | محمد حسین فریوری | اصفهان |
| ۵۷ | ابوالفضل قبادی نژاد | اصفهان |
| ۵۸ | ریحانه سادات ناجی | اصفهان |
| ۵۹ | عباس شریفی | اصفهان |
| ۶۰ | حمیدرضا یحیی آبادی | اصفهان |
| ۶۱ | حامد مفتخر حسینی | اصفهان |
| ۶۲ | علی مقاره عابد | اصفهان |
| ۶۳ | محمد الله وردی | اصفهان |
| ۶۴ | دانیال روحبخش | مشهد |
| ۶۵ | حمید شامرادی | اصفهان |
| ۶۶ | جلال مشتاقیان | اصفهان |
| ۶۷ | شیوا امینی | اصفهان |
| ۶۸ | علیرضا آقا دادی | اصفهان |
| ۶۹ | محمد مهدی کرباسیون | اصفهان |
| ۷۰ | محسن نصوحی | اصفهان |
دفتر طنز حوزه هنری استان اصفهان با مشارکت مرکز آفرینشهای ادبی قلمستان و همکاری اصفهان نیمروز اختتامیه جشنواره داستان کوتاه طنز چهارگاه را به همراه شب طنز برگزار کرد و در این برنامه به معرفی نفرات برگزیده پرداخت.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، در مراسم اختتامیه این جشنواره که با حضور جمعی از نویسندگان و طنزپردازان اصفهانی در ساعت ۱۸ بعدازظهر روز جمعه ۸ اردیبهشت ۹۶، در عمارت سعدی واقع در خیابان استانداری برگزار شد محمود سلطانی نماینده هیأت انتخاب این جشنواره با اشاره به استقبال طنزپردازان و نویسندگان از جشنواره داستان کوتاه طنز چهارگاه گفت: اینکه این جشنواره بخشی را به داستان نویسی طنز اختصاص داد واقعا جای خشنودی دارد زیرا جای طنز در این جشنواره ادبی خالی بود.
وی ادامه داد: گرچه آثار از کیفیت های متفاوتی برخوردار بودند و برخی از شرکت کنندگان به جای داستان طنز نثرهای طنز فرستادند و برخی از داستانها نیز طنز نبودند اما جای امیدواری است که در جشنواره های بعدی دوستان طنزپرداز به داستان نویسی بپردازند و داستان پردازان نیز رگه های طنز را وارد آثارشان کنند.
در این برنامه آثار برتر جشنواره با اجرای محمدجواد نجاتی و احسان خادمی خوانده شد و دو نمایشنامه “مطب دکتر” و ” سبک شیوه زندگی ” به کارگردانی احسان خادمی و با اجرای محمدجواد نجاتی و زهرا شبانی قرائت شد.
از دیگر بخش های جذاب این برنامه می توان به اجرای موسیقی زنده و همچنین خاطره گویی محمدشیرچیان از استاد رضا ارحام صدر اشاره کرد .
حسن ختام این برنامه نیز اجرای استندآپ کمدی توسط سید محسن هاشمی با موضوع سفر هوایی بود. حضور برخی از مقامات شهری و استقبال آنان از این برنامه نیز نشان از اهمیت این برنامه برای آنان داشت.
در پایان نیز ضمن معرفی برگزیدگان این جشنواره جوایز نفرات برتر جشنواره داستان کوتاه طنز چهارگاه نیز به ترتیب زیر اهدا شد.
در بخش موضوعی “اصفهان شهری که بود”، نفر اول سعید فتوت با اثری به نام “معجونی علی قلی آقا”، نفر دوم ملوک عابدی با اثر “سه شنبه های بدون خودرو”، نفر سوم ایمان چگونیان با اثر “سهراب” تقدیر شدند و در بخش آزاد نفر اول مرتضی فرجی با اثر “یک چشمی” ، نفر دوم محمود رضایی با اثر “ذکر خیر حسین ناطق”، نفر سوم محمد عبداللهی با اثر” اذن میدان” بودند که از آنان تقدیر به عمل آمد.
گفتنی است، تعداد آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره ادبی ۱۷۷ اثر از ۱۱۱ نفر شرکت کننده بود که شامل ۳۹ اثر در بخش موضوعی ( اصفهان شهری که بود) و ۱۳۸ اثر در بخش آزاد. هیات انتخاب این جشنواره ( محمود سلطانی، سعیده سیاحیان و وحید میرزایی ) بودند و داروی آثار نیز توسط هیات داوران جشنواره ( محسن پوررمضانی، گیتی صفرزاده ) انجام شده بود.
به گزارش شیرین طنز، نهمین جشنواره طنز سوره با هدف پرورش استعدادهای جوان، ترویج و معرفی طنز فاخر در بخش های نثر، نظم، داستان کوتاه، مقالات پژوهشی، عکس، کاریکاتور و استندآپ کمدی با موضوع آزاد و چالش های اقتصاد مقاومتی عصر یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۶ در حوزه هنری برگزار شد.
این جشنواره در بخشهای استندآپ کمدی، داستان کوتاه، عکس، کاریکاتور، مقالات پژوهشی، نثر و نظم برگزار شد که در همه این بخشها ۲۰۶۷ اثر به جشنواره ارسال شده و از این میان ۲۱۷ اثر به مرحله نهایی راه یافتهاند.
در ادامه یادداشت داوران بخش کاریکاتور نهمین جشنواره ی طنز سوره به نقل از کتاب جشنواره را می خوانید
محمد حسین نیرومند
هزار جشنواره برای کاریکاتور برگزار شود باز هم کم است
خیلیها معتقدند در ایران، زیادی جشنواره برگزار میشه ، من هم معتقدم! اما با یک استثناء. بنده بر این عقیده ام اگه هزار جشنواره برای هنر کاریکاتور برگزار بشه باز هم کمه؛ چون جشنواره تنها جایی است که چندر غاز، اون هم به بعضی کاریکاتوریستها پرداخت میشه . البته به شرطی که پرداخت بشه!
سید مسعود شجاعی طباطبایی
خلاقیت و نوآوری مهمترین مولفه طنز تصویری
قبل از پرداختن به موضوع بحث، لازم است یک نکته آموزشی را یادآور شوم؛ نکته یی که مدتهاست بر روی آن کار میکنیم.
کاریکاتور به معنای طراحیِ اغراق آمیز از چهره، اطلاق می شود و واژه ی دیگرِ از فرنگ آمده یعنی کارتون (که مُراد جشنواره هم همین معنا بود ) درست است.
البته اساتیدی چون سرکار خانم ایراندخت محصص، واژه ی طنزِ ترسیمی را نزدیک به سه دهه ی قبل مطرح کردند، اما هیچگاه در فرهنگِ لغات ما جای نگرفت. بنابراین مجبوریم در سایر بخشها از واژه هایی چون کارتونِ سیاسی، کارتونِ اجتماعی، کارتونِ دنبال ه دار و… استفاده کنیم.
در نهمین جشنواره ی طنز سوره نیز چون واژه ی کاریکاتور آمده بود، هنرمندانی که در طراحیِ اغراق آمیز از چهره مهارت
داشتند، آثاری را ارائه کردند که متاسفانه در داوری لحاظ نشد و ما را دچار عذاب وجدان کرد. اما درباره ی کارتون نیز لازم است مواردی مطرح شود. نکته ی اوّل، جذابیّت در این مقوله است. آیا کارتونر اگر جذابیّت نداشته باشد، کارتون نیست؟ بحث درباره ی جذابیّت در کارتون، تنها با اشاره به مخاطبان آن امکان پذیر است. این بحث و جدلی است دائمی که میان عوام و خواص تقریبا به شکل همیشه گی جریان داشته و منتقدان و هنرمندان، برای یافتنِ معیارهای موردنظر در ارتباط با این دو گروه، دائما به دنبال فرمول های مشخصی بوده اند.
بدیهی است که جذابیّت، شرط لازم برای ارائه ی طرحهای طنزآمیز است. اما به نظر میرسد این شرط، کافی نباشد. با کمی ساده انگاری، کارتون به ورطه ی هجو و ابتذال سقوط میکند. بنابراین مفهوم و حدود جذابیّت، باید در این مقوله مشخص شود.
نکته ی دیگر، سادگی در ارتباط با مخاطب است. روشن است که مخاطب در فهمِ بیانِ تصویری نباید درگیر حلّ معمّاهای پیچیده شود؛ معمّاهایی که گاهی اوقات باعث رنج بیننده می شود، که انگار در پرده یی مه آلود گم می شوند و در مقابلِ این طرحها، خود را کوچک می پندارند. مورد بعدی در کارتون، عنصر غافل گیری است. این اتفاق، زمینه برای درگیر شدن با مخاطب را فراهم می آورد و خنده ی ناشی از این درگیری، واکنشی حسی را ایجاد می کند تا در برابر رویدادها، اشخاص و فرمهای غیرمعقول، به واکنشِ حیرت و تحسین مخاطب منجر می شود.
اما نکته ی آخر اینکه توجه به خنده، به عنوان یک هدف، آیا می تواند تنها وسیله ی کارتونیست برای جذب مخاطب باشد؟ به نظر می رسد هنرمندانِ این عرصه باید بتوانند با مخاطبان خود به گونه یی رفتار نمایند که اولا آنان را صاحب درک و شانِ انسانی برای درک مفاهیم خود بدانند، و ثانیا از عناصر و مفاهیمی استفاده کنند که به نکات ظریفی در رو یدادها و مسائل اشاره کند و آنها را به فکر فرو ببرد. در اینجاست که بحث نوآوری و خلاقیّت مطرح می شود؛ که یکی از مهمترین مولفهها در حوزه ی طنز تصویری به شمار میرود.
موارد مطروحه، در واقع نکات اصلی در قضاوت و داوری آثار کارتون محسوب می شوند که در این جشنواره نیز داوران به آن توجه جدّی مبذول داشتند.
جواد علیزاده
اجرا و محتوا برای ما مهم بود
بنده برگزاریِ جشنواره های طنز را حرکتی مثبت و سازنده تلقی می کنم که تاثیراتی چندُبعدی را در جریانِ طنز کشور و نیز بر روح و روان جامعه می تواند بگذارد. یعنی هم موجب کشف استعداد جوانها می شود، هم فرهنگِ طنز و شوخی و خنده را ترویج می کند که منجر به نشاط عمومی و سلامت روحی روانیِ جامعه و تلطیف فضا می شود؛ و هم اینکه فرهنگِ نقد و انتقاد پذیری را گسترش می دهد، که به ارتقای فرهنگِ سیاسی جامعه کمک میکند.
البته جایگاه کاریکاتوریست ها قاعدتا در مطبوعات مکتوب یا الکترونیکی باید باشد و یک کاریکاتوریست با سوژه ی انتقادی اش در واقع مشکلات و نقاط ضعف جامعه را در معرض دید مردم و نیز مسوولان قرار می دهد. تا هم مردم را وادار کند که به مشکلا تشان لبخند بزنند و هم مسوولان را وادار کند که به رفع مشکلات بیندیشند.
و اینجاست که اهمیّت کارتونِ مطبوعاتی نمود پیدا میکند، که نسبت به کارتون جشنواره یی، شاید مهمتر و پرمخاطب تر هم باشد. اما چون نرخِ تورم خیلی بالا! و نرخ دستمزد کاریکاتوریستها در مطبوعات خیلی پایین است، برپاییِ چنین جشنواره هایی با در نظر گرفتن جوایز نقدیشان، شاید از نظر اقتصادی انگیزه بخش و فرصتِ کوچکی را برای جوانان مستعد فراهم کند تا برای بقای خودشان و حفظ آمادگیِ هنریشان در جشنواره ها شرکت کنند و به تمرینِ سوژه یابی و طنزپردازی بپردازند تا در کنار کارتون جشنواره یی، بعدها کار در مطبوعات را هم به خاطر رسالتِ حرفه شان، تجربه کنند.
و اما در مورد برخوردهای سلیقه یی با کارتونیستها، همانطور که ما خودرو یمان را برای عیب یابی و معاینه ی فنی به دستِ تعمیر کار می سپاریم و پس از آنکه تعمیر کار، معایب خودرو یمان را مشخص می کند از او قدردانی هم می کنیم، کارتونیست ها و منتقدان هم، نقش آسیب شناسانِ جامعه یشان را ایفا می کنند و مسوولان و مدیران، باید قدردان کارتونیستها باشند که به طور رایگان، جامعه را آسیب شناسی می کنند . نه که برخی مسوولان از انتقادها خشمگین شوند و به کاریکاتوریستها اعتماد نکنند.
در مورد آثار، کارهای خوبی در دو بخشِ آزاد و بخشِ اقتصاد مقاومتی، به دستمان رسیده بود که به هنگام داوری، بنده به اتقاق دو داور محترم آقایان نیرومند و شجاعی طباطبایی بر دو ویژگیِ آثار تاکید داشتیم اجرا و محتوا. و برایمان مهم بود که آثار، هم از نظر تکنیکِ اجرا و طراحی و پرسپکتیو، ترکیب بندی، رنگ آمیزی و زاویه ی دید و کلا گرافیک، بی عیب، قوی و چشم نواز باشند و هم از نظر ایده و به اصطلاح سوژه، منحصربه فرد، بدیع، خلاق و غیرتکراری باشند و اصولا در جشنواره ها، آثار قوی و گیرا در مقایسه با بقیه ی آثار، خودشان را نشان میدهند و تا حدودی کار داورها را راحت می کنند . البته داوری در
جشنواره های هنری و فرهنگی مثل داوریِ مسابقاتِ ورزشی مثلا مسابقه ی دو! نیست که برنده اش به طور قطع مشخص باشد. داوریهای هنری کمی پیچیده و نسبی است اما ما داورها نهایت تلاشمان این بود که عدالت را مد نظر داشته باشیم؛ به نامها و اسمها توجه نکنیم و آثاری را برنده و برگزیده اعلام کنیم که از بقیه، یک سر وگردن بالاتر و دارای طنزی گیرا و جذاب و اجرای قوی و سوژه یی تازه باشند که امیدواریم نتیجه ی داوری ما به طور نسبی، رضایتِ خاطرِ شرکت کنندگان را جلب کرده باشد.
آرش فروغی کاریکاتوریست لرستانی موفق به کسب مقام سوم فستیوال کاریکاتور در کشور برزیل شد.
به گزارش شیرین طنز، آرش فروغی در گفتوگو با خبرنگار فارس در خرمآباد، به برگزاری فستیوال کاریکاتور در کشور برزیل اشاره و اظهار داشت: از ایران در کل ۳۳۳ رشته جشنواره اثرشان وارد نمایشگاه شده است.
وی افزود: ۱۱ نفر ایرانی در این مسابقه شرکت کردند و من تنها برنده ایرانی امسال جشنواره بودم.
این کاریکاتوریست لرستانی بیان کرد: نهمین دوره جشنواره جهانی طنز آمازون برزیل از معتبرترین جشنواره کاریکاتور برزیل است.
وی گفت: این جشنواره به صورت نمایشگاه در همه شهرهای برزیل برگزار میشود و فقط از تمام جهان ۳۰ اثر در هر بخش به این جشنواره راه پیدا میکند.
فروغی اظهار داشت: انتخاب کم آثار نشان از رقابت خیلی دشوار دارد چرا که همه بزرگان کاریکاتور در این جشنواره شرکت میکنند.
این کاریکاتوریست لرستانی بیان کرد:خوشبختانه امسال ۲ اثر از من به نمایشگاه راه پیدا کرد که توانستم با کاریکاتور چهره استیو جابز رتبه سوم این جشنواره را کسب کنم.
محمد صالح رزم حسینی از کارکنان روابط عمومی مس منطقه کرمان (حوزه سرچشمه) در چهارمین مسابقه بین المللی کارتون قاهره (مصر ) ۲۰۱۷۷ مقام کسب کرد.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی مس منطقه کرمان، این سی امین جایزه بین المللی است که رزم حسینی دریافت می کند وی تاکنون در جشنوارههای مطرح ایتالیا، چین، کرواسی، کره جنوبی، روسیه و ترکیه شرکت داشته و رتبههای برتر را صاحب شده است و همچنین دیپلمهای افتخار متعددی در جشنوارههای بینالمللی کارتون از جمله جشنوارههای کره جنوبی، اوکراین، کرواسی، بلغارستان و دهها کشور دیگر کسب کرده است.
چهارمین مسابقه بین المللی کارتون قاهره (مصر ۲۰۱۷) با موضوع بانوان برگزار شد و محمد صالح رزم حسینی در اثر ارسالی خود به این مسابقه به نقش و جایگاه مادر در قرن ۲۱۱ اشاره نموده است .
عباس احمدی دبیر علمی و محمد غفاری دبیر اجرایی سومین دوره جشنواره طنز «سوهان روح»، به بررسی و تشریح این جشنواره پرداختند.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، عباس احمدی دبیر سومین دوره جشنواره طنز مکتوب استان قم – سوهان روح – با بیان اینکه این جشنواره در سالهای ۹۱ و ۹۳ برگزار شده است، اظهار کرد: سومین دوره جشنواره در سال ۹۶ و در دهه ولایت در استان قم برگزار خواهد شد. فراخوان این دوره نیز منتشر شده است.
وی ادامه داد: جشنواره در ۲ بخش شعر و نثر پذیرای آثار شاعران و نویسندگان طنزپرداز استان قم خواهد بود. البته اگر کسی اهل استان قم باشد و از این استان مهاجرت کرده باشد هم میتواند در جشنواره حضور پیدا کند.
گویش قمی به جشنواره سوهان روح اضافه شد
احمدی همچنین گفت: بخش ویژه گویش قمی نیز به این دوره جشنواره سوهان روح اضافه شده است. یکی از اهداف جشنواره حفظ لهجهها و گویشهای محلی است که متاسفانه به دلیل رشد شهرنشینی گویشها در حال فراموشی است. لهجه قمی قابلیت زیادی برای طنزپردازی دارد و در استندآپ کمدیهای برنامههای تلویزیونی هم دیدهایم که افرادی همچون زینب موسوی از این لهجه استفاده کردهاند. خانم موسوی نخستین بار استندآپ هایشان را در عصر شعر «قمپز» حوزه هنری قم اجرا کرد. لهجه قمی ناشناخته است و هنوز قابلیتهایش به درستی کشف نشده است.
این شاعر عنوان کرد: بخش اصلی جشنواره سوهان روح با موضوع آزاد برگزار میشود و یک موضوع هم فرهنگ شهروندی است. موضوع دیگر با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شاعران، به موضوع هجو حامیان تروریست و آل سعود اختصاص پیدا کرده است.
احمدی با اشاره به برگزاری چند سال یک بار جشنواره سوهان روح در استان قم گفت: دلیل اصلی اینکه این جشنواره هر ۲ سال یک بار برگزار میشود، نبود بودجههای لازم است. بودجه مراکز استانی حوزه هنری رقم قابل توجهی نیست و به همین دلیل هم این جشنواره هر ۲ سال یک بار و یا بیشتر برگزار میشود. در حالی که پتانسیل جشنواره بسیار خوب است و در دوره های قبل هم باعث شد طنزپردازان جدید شناخته شوند. برنامههای متداولی هم در حوزه هنری قم مانند شب شعر «قمپز» را داریم و ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری و جمعی از شاعران و طنزپردازان مطرح کشور نیز تا به حال در این شب شعر حضور داشته اند و از آن حمایت کردهاند.
نهادهای فرهنگی استان قم وارد عرصه طنز نشدهاند
مسئول دفتر طنز حوزه هنری قم افزود: استقبال از برنامههای طنزی که در چند سال اخیر داشتیم بسیار خوب بوده و فرهنگ سازی شده است. البته گستره تاثیرگذاری حوزه هنری قم، زیاد نیست و مشکلاتی از قبیل سالن و بودجه داریم. نهادهای فرهنگی زیادی در قم فعال هستند که متاسفانه وارد عرصه طنز نشدهاند و تصور میکنند فرهنگسازی تنها از جنبههای دینی و مذهبی امکانپذیر است. حوزه علمیه قم بودجه خوبی در زمینه فعالیتهای فرهنگی دارد، اما هنوز بر ضرورت پرداختن به مقوله طنز توجه نکردهاند. البته ما در حوزه هنری قم با دفتر تبلیغات اسلامی که زیر نظر حوزه علمیه قم است همکاری هایی داشته و برنامههای مشترکی برگزار کردهایم. همچنین برخی طلاب و روحانیون جوان که به ادبیات علاقهمند هستند در جلسات حضور پیدا میکنند و اشعار طنز خوبی هم دارند. در جلسات شعرخوانی «قمپز» بسیاری از طلاب حضور پیدا میکنند و حتی چند برگزیده دورههای پیشین جشنواره «سوهان روح» از طلاب بودند. حتی برخی از طلبههایی که با حوزه هنری قم همکاری داشتند، در حال حاضر در دیگر مراکز استانی حوزه هنری بخش طنز را راهاندازی کردهاند.
برگزیدگان جشنواره در چهار بخش جوایز خود را دریافت میکنند
محمد غفاری، دبیر اجرایی سومین دوره جشنواره سوهان روح، نیز با بیان اینکه این دوره از جشنواره در چهار بخش برگزیدگان خود را معرفی خواهد کرد، گفت: در هر بخش «شعر» و «نثر»، به سه نفر اول، به ترتیب یک میلیون تومان، ۷۰۰ هزار تومان و ۵۰۰ هزار تومان اهدا میشود. به سه نفر تقدیری هم در هر بخش، نفری ۲۰۰ هزار تومان تقدیم خواهد شد. در ۲ بخش ویژه که هجو آل سعود و گویش قمی خواهد بود، ۲ جایزه ۵۰۰ هزار تومانی خواهیم داشت.
غفاری همچنین تاکید کرد: همکاری خوبی در این دوره جشنواره با سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری قم داشتهایم. صدا و سیما هم به طور مستقیم با این جشنواره همکاری ندارد، اما از پوشش برنامههایی همچون حوزه هنری استقبال میکند.
برگزاری کارگاه آموزشی در سه بخش شعر، نثر و گویش قمی
وی ادامه داد: تلاش داریم تا نشستها و کارگاههای تخصصی برای شاعران و نویسندگان طنزپرداز حاضر در جشنواره برگزار کنیم. در بخش شعر، نثر و گویش قمی سه نشست تخصصی پیش از برگزاری جشنواره خواهیم داشت.
وی همچنین اظهار داشت: کتاب آثار برگزیده این دوره از جشنواره، چاپ و در مراسم اختتامیه رونمایی میشود. اغلب موضوعات جشنواره به غیر از گویش قمی، به شکلی است که تمام مخاطبان کشوری میتوانند از آثار تولید شده در جشنواره استفاده کنند و آثار تنها مختص استان قم نیستند.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی دفتر طنز حوزه هنری ۱۱۶اُمین نشست دگرخند با موضوع بررسی طنز در ادبیات دفاع مقدس با حضور ابوالقاسم صادقی؛ دوشنبه ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۷ در سالن آفرینشهای ادبی حوزه هنری برگزار میشود.
مهدی فرج اللهی مسوول و مجری دگرخند گفت: « در این نشست که به صورت کارگاهی برگزار خواهد شد. طنز در ادبیات دفاع مقدس با نگاهی به مجله فکاهیون بررسی میشود. لازم به ذکر است تعداد زیادی از شمارههای این نشریه طنز و فکاهی در دوران دفاع مقدس با همین موضوع منتشر و به جبههها فرستاده شدهاست.»
در پایان نشست مجموعه طنزی مرتبط با موضوع جلسه به حاضران هدیه خواهد شد.
ورود به این برنامه برای تمامی علاقهمندان رایگان و آزاد است.
ابوالقاسم صادقی، طنزنویس پیشکسوت کشور، گفت: فضای جبههها دارای طنز نبود؛ اما ما سعی میکردیم تا با ابزار طنزنویسی و عناصر طنز آن را تلطیف و بانمک سازیم.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، ۱۱۶اُمین نشست «دگرخند» با موضوع بررسی طنز در ادبیات دفاع مقدس با حضور ابوالقاسم صادقی، نویسنده و طنزنویس رادیو، روز گذشته در سالن آفرینشهای ادبی حوزه هنری با اجرای مهدی فرجاللهی برگزار شد.
ابولقاسم صادقی در تازهترین برنامه «دگرخند» دفتر طنز حوزه هنری که با حضور جمعی از علاقهمندان و طنزنویسان برگزار شد، به بررسی طنز در ادبیات دفاع مقدس با نگاهی به مجله «فکاهیون» پرداخت. وی با بیان اینکه چاپ اولین مطلب خود در یک مجله سال ۱۳۳۹ و در سن ۱۳سالگی تجربه کرده است، گفت: فضای یک سالِ نخستین پس از انقلاب از حیث آزادیِ کمسابقه مطبوعات، یادآور دوران طلایی آزادی مطبوعات پیش از کودتای سال ۳۲ بود. اتفاقا اولین نشریه طنزی هم که بعد از انقلاب منتشر شد، «بهلول» بود که پیش از کودتا هم منتشر میشد. «بهلول» را ما در سال ۵۷ راهاندازی کردیم.
صادقی با اشاره به اینکه مجله «فکاهیون» در ابتدا با عنوان «توفیق» منتشر میشد، گفت: پیش از انقلاب، از زمان تعطیلی نشریه «توفیق» تا سال ۵۷، دوران آرامی برای مطبوعات طنز بود؛ چون دولت اجازه انتشار مطبوعات انتقادی را نمیداد و در نتیجه، تنها ۲ نشریه توانستند در آن سالها منتشر شوند که آن ها هم به انتشار فکاهیات اجتماعی میپرداختند. اما با برافتادن نظام شاهنشاهی، به یکباره آزادی بیشتری برای مطبوعات بهوجود آمد.
وی در خصوص سوابق خود، گفت: من در سال ۱۳۲۶ در تهران به دنیا آمدم. سال ۱۳۴۶ از دبیرستان بامداد دیپلم ادبی گرفتم و در سال ۱۳۴۹ از دانشگاه تهران در رشته زبان و ادبیات عرب فارغ التحصیل شدم. از سیزده سالگی با روزنامه توفیق همکاری خود را آغاز کردم و از سال ۱۳۴۵ یعنی از شانزده سالگی عضو هیئت تحریریه آن نشریه شدم. همچنین تا سال ۱۳۵۰ که سال خاموشی و توقیف «توفیق» بود همکاری من با این نشریه ادامه داشت.
صادقی ادامه داد: از سال ۱۳۵۱ با مجله کاریکاتور همکاری داشتم و در سال ۱۳۵۳ سردبیر آن مجله شدم. همزمان با این فعالیتها با رادیو و تلویزیون همکاری خود را آغاز کردم. برنامه صبح جمعه با رادیو و سپس عصرهای جمعۀ رادیو را مینوشتم. در سال ۱۳۵۷ نویسندۀ تمام وقت رادیو و تلویزیون شدم و برنامههای صبح جمعه با رادیو، ارمغان هفته، دوخت و دوز، عصر جمعه، بامدادی، چشم انداز، راه شب و راه زندگی را در رادیو مینوشتم. از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹ در روزنامه کیهان و مجله زن روز به کار نویسندگی مشغول شدم.
وی افزود: از بهمن سال ۱۳۶۱ مجله توفیقیون را منتشر کردم که پس از چهار شماره، نام مجله به فکاهیون تغییر یافت. فکاهیون تا مهر ۱۳۶۹ به مدت نه سال منتشر میشد و تا مدتها تنها نشریه طنز در کشورمان بود. از ۱۳۶۹ هشت کتاب از جمله لطیفه کتابهای لطیفه به قلم من منتشر شد. همچنین از سال ۱۳۶۷ با گروه اجتماعی شبکه اول سیما و برنامه جُنگ هفته همکاری داشتم و در حال حاضر در سازمان صدا و سیما با شبکههای مختلف رادیو و تلویزیونی همکاری مداوم دارم.
جنگ تاثیر مستقیم بر مطالب و فعالیت مجله «فکاهیون» داشت
صادقی در مورد طنزنویسی و فعالیت مجله فکاهیون در دوران جنگ گفت: در ابتدای آغاز جنگ به ما گفته شد که دست از کار بکشیم تا جنگ پایان یابد. اما پس از مدتی دیدم که این جنگ سر دراز دارد و معلوم نیست که تا کی ادامه یابد. در نتیجه دوباره با پیگیریهایی که داشتیم موفق به کار مجدد شدیم.
این نویسنده طنز باسابقه کشور در ادامه گفت: جنگ و وقایع مربوط به آن روی سوژههای انتخابی ما نیز تاثیر گذاشت. ما در آن دوران نمیتوانستیم به هر چیزی بپردازیم. به خصوص به مسائل سیاسی اجازه ورود نداشتیم؛ چرا که دولتمردان آن دوران معتقد بودند که فضای اجتماعی جامعه به اندازه کافی به موجب جنگ مشوش است و نشریات باید سعی در تلطیف فضای اجتماعی مردم داشته باشند. دلایل کافی مدیران و مسئولان مربوطه ما را مجبور میکرد تا به مسائل اجتماعی بیشتر بپردازیم. اما ما هم کار خود را بلد بودیم و برای آن برنامههایی داشتیم. به عنوان مثال، آن زمان موضوع احتکار مورد توجه بود و مردم با آن درگیر بودند. در نتیجه ما هم در قالب طنز به آن مسائل میپرداختیم.
وی ادامه داد: محدودیتهایی که وزارت فرهنگ و ارشاد برای ما ایجاد میکرد، کار را سخت و دشوار میساخت. چون هرگونه ایجاد نگرانی برای مردم ممنوع بود و باید با هنر طنز سعی در کم کردن فشارهای روانی و روحی روی مردم میکردیم.
طنزنویسان مبتدی را برای سوژهیابی به جبهه میفرستادیم
صادقی در مورد مطالبی که از وقایع جنگ در جبههها به شیوههای طنز، چه نوشتاری و چه مصور، چاپ و منتشر میشد، گفت: برای این کار گزارشگرانی را به جبهههای جنگ میفرستادیم تا سوژهیابی کنند و برای ما ارسال دارند. نیروهای ما هر چند وقت یکبار مطالب طنزی را به قلم خودشان از فضای جبهه و جنگ برای ما میفرستادند که با نام خودشان در مجله منتشر میکردیم. همچنین سوژههایی را که به نظرشان میتوانست مورد استفاده ما قرار بگیرید به دست ما میرساندند.
وی درخصوص مطالب مربوط به جبهه جنگ، گفت: فضای جبههها دارای طنز نبود. اما ما سعی میکردیم تا با ابزار طنزنویسی و عناصر طنز آن را تلطیف و بانمک سازیم. مسائل سیاسی را نیز بیشتر در قالب شعر میآوردیم؛ چرا که در شعر مردم نمیتوانستند مستقیما منظور شاعر را بفهمند و کار سادهتری با بازی کلمات داشتیم.
صادقی درخصوص طنزنویسی و اجرای آن در رادیو گفت: ما دو نوع طنز داریم. یکی به صورت دیالوگ و دیگری به شکل مونولوگ با مخاطب ارتباط برقرار میکند. اما در رادیو دیالوگ بیشتر به کار میرود. چرا که بیش از یک بازیگر داشته و امکان استفاده از جملات رفت و برگشتی میان دو شخص بیشتر است. همچنین نوشتن مونولوگ برای رادیو که هیچ تصویری ندارد هم برای نویسنده دشوار است و هم در هنگام اجرا برای بازیگر رادیو سخت است. از طرفی هم مخاطب با چنین طنزهایی که تک نفره باشد سخت ارتباط برقرار میکند. طنز به معنای واقعی در رادیو خیلی کم وجود دارد و آن چیزی که اکنون در قالب طنز مطرح میشود، در اصل فکاهی است. طنز مفهوم دیگری دارد. طنز حتما باید اصلاحگرایانه باشد و در انتقاد با واقعیتهای بیرونی خود هدفی را دنبال کند و تاثیرگذار باشد.
گفتنی است ادامه این برنامه به صورت کارگاهی برگزار شد؛ به شیوهای که صادقی به علاقهمندان حاضر در نشست سوژهای را میداد و آن ها هر کدام جداگانه مطلبی طنز با استفاده از عناصر محتوایی و لغوی آن سوژه مینوشتند و میخواندند. صادقی نیز با بررسی نوشتههای حضار نقاط قوت و یا ضعف نوشتهها را بررسی و آن ها را راهنمایی میکرد. همچنین کتاب «آمبولانس شُتُری» از مجموعه کتابهای طنز دفاع مقدس و «دار و دسته دارعلی» به قلم اکبر صحرایی به عنوان نمونهای از آثار طنز دفاع مقدس که از سوی انتشارات سوره مهر چاپ شده است به شرکت کنندگان در این برنامه اهدا شد.
رئیس حوزه هنری یزد از برگزاری کارگاه خلق کاریکاتور با موضوع «مدیریت بحران و حوادث» به منظور همدردی با زلزلهزدگان استان کرمانشاه در روزهای ۹ و ۱۰ آذرماه در یزد خبر داد.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: رئیس حوزه هنری یزد گفت: در راستای اجرای برنامههای فرهنگی هنری برای مناطق زلزلهزده غرب کشور، جمعی از هنرمندان کاریکاتوریست استانهای یزد و اصفهان با حضور در کارگاه خلق کاریکاتور با موضوع مدیریت بحران و حوادث طبیعی به ویژه زلزله با سانحه دیدگان این حادثه دلخراش ابرازی همدردی میکنند.
محمدصادق کوچکزاده حمایت همه جانبه و همدردی و همدلی با سانحه دیدگان حوادث به ویژه کودکان و اقشار آسیبپذیر را وظیفه همگان به خصوص هنرمندان عنوان کرد و اظهار داشت: هدف ما این است که آثار تولیدی کارگاه پس از برپایی نمایشگاه به نفع زلزلهزدگان کرمانشاه به فروش برسد.
وی حوادث، آگاهی از مخاطرات، ارتقای تاب آوری جامعه در بحران، ترویج فرهنگ ایمنی، کاهش خطرپذیری بلایای طبیعی، افزایش امید، مدیریت بحران و رفتار انسانها در بحران را از مهمترین محورهای خلق اثر در این ورک شاپ دو روزه برشمرد.
این مقام مسئول با اشاره به حضور پیام پورفلاح؛ مدیر خانه کاریکاتور اصفهان و ۲۰ کارتونیست فعال دو استان در این کارگاه افزود: این کارگاه نتیجه نشست مشترک مسئولان هنرهای تجسمی استانهای همجوار در سالجاری بوده که امیدواریم در سایر رشتههای هنری و ادبی نیز بیش از پیش این تعامل، هماندیشی و کارگاه تولید اثر به صورت مشترک ایجاد گردد.
وی ادامه داد: در این کارگاه هنرمندان با تازهترین شیوههای سوژهیابی، ایده پردازی و تکنیکهای اجرا و خلق کاریکاتور بیشتر آشنا میشوند.
رئیس حوزه هنری استان با بیان اینکه این کارگاه از برنامههای جنبی نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه «امید» است که دیماه امسال به میزبانی یزد برگزار میشود، اظهار داشت: آثار تولیدی کارگاه علاوه بر یزد در استانهای مختلف نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.
این کارگاه با همکاری سازمان مدیریت بحران کشور، اداره کل مدیریت بحران استان یزد و حوزههای هنری یزد و اصفهان صبح و عصر روزهای پنجشنبه و جمعه ۹ و ۱۰ آذرماه در محل نارنجستان هنر حوزه هنری یزد واقع در ابتدای خیابان آیت الله کاشانی، کوچه آزادی برگزار میشود.
:
مدیر خانه کاریکاتور و طنز حوزه هنری اصفهان گفت: این هفته کارگاه توصیف روابط قدرت در کاریکاتور انتقادی توسط علی اسدی و الهام دزفولیان در خانه هنرمندان اصفهان سه شنبه ساعت ۱۶ برگزار میشود.
به گزارش شیرین طنز، پیام پور فلاح در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به کارگاه هفتگی خانه کاریکاتور اظهار داشت: این هفته کارگاه توصیف روابط قدرت در کاریکاتور انتقادی توسط علی اسدی و الهام دزفولیان در خانه هنرمندان اصفهان سه شنبه ساعت ۱۶ برگزار میشود.
وی افزود: توصیف روابط قدرت در کاریکاتور انتقادی است؛ همین تجربههای هر روزمان از زندگی با مردم کوچه و بازار، محیط کار ، شهر و را نشان میدهد.
مدیر خانه کاریکاتور و طنز حوزه هنری اصفهان گفت: داستان در مورد اقلیتی است که در روابط خود از موضع بالا و با عنصر زور و فشار رفتار میکنند و افرادی که مورد ظلم، محدودیت و آسیب قرار میگیرند.
وی بیان کرد: در واقع در این کارگاه عوامل یاد شده مانند زور، فشار و انتقاد در کاریکاتور بررسی و تحلیل میشود.
نخستین نمایشگاه انفرادی کاریکاتور شهرستان ورامین با موضوع اقتصاد مقاومتی روز شنبه در شهرستان ورامین برپا شد.
به گزارش شیرین طنز، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ورامین در حاشیه برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: در این نمایشگاه ۲۵ اثر از حسن نوروزنیا هنرمند ورامینی با موضوع اقتصاد مقاومتی در فرهنگسرای رازی به نمایش گذاشته شده است.
طاهر طاهری جعفری افزود: در آثار به نمایش گذاشته شده این نمایشگاه به موانع و چالش های اقتصاد مقاومتی، نگاه منتقدانه در قالب طنز شده است.
وی اظهار کرد: این آثار با تکنیک مداد رنگی کار شده و در آن هنرمند چالش ها و فرصت های تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی را با نگاه توأم با طنز به تصویر کشیده است.
وی با تأکید بر فرهنگ سازی برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: نقش هنرمندان در تحقق اهداف و رویکردهای اقتصاد مقاومتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
نمایشگاه کاریکارتور اقتصاد مقاومتی ورامین به مدت ۲ روز در فرهنگسرای رازی از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۹ آماده حضور و بازدید علاقمندان است.
گزارش کارگاه تخصصی طنز با موضوع: « قدم زدن در حوالی خطوط قرمز » توسط محمود سلطانی در تاریخ ۸ آذرماه ۱۳۹۶ در خانه هنرمندان اصفهان را در ادامه می خوانید :
برای رسیدن به یک نوشتهی تأثیرگذار، باید ملاحظات جامعه را بشناسیم؛ این جملهای بود که محمود سلطانی با آن، تدریسخود را آغاز کرد.
او در ادامه به نام بردن از ملاحظات جامعهی ایرانی پرداخت:
دین، سیاست، جنسیت، فرهنگ(قومیت، زبان، لباس و…)، اصناف و…
سلطانی در مقابلِ طنزپردازان، عدهای را میبیند که آنها را «طنزهراسان» مینامد و کژاندیشان، خطاکاران، بیذوقوجنبهها، افراطیها، گروههای فشار و به طور کلی هر کسی که با تغییر ناسازگار باشد را در این گروه قرار میدهد.
او برای عبور نکردن از خطوط قرمز و در عین حال انتقاد طنزآمیز، راههایی را پیشنهاد میکند:
شکستن زمان
شکستن مکان
شکستن مقیاس
پرهیز از کاربرد اسامی خاص
استفاده از اسامی مجازی
استفاده از جانوران، گیاهان، اشیا و…
با این حال شخصِ طنز پرداز در مواجهه با خطوط قرمز باید شهامت، آگاهی(شناخت قوانین حمایتی و بازدارنده) و احتیاط داشته باشد تا اثر طنز قابل قبولی حاصل شود.
عکس و گزارش: محمود رضا صنعتی / دفتر طنز اصفهان
مدیرکل اداره امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد گفت: کاریکاتوریستهای ما با وجود توانایی بسیار بالا در سطح جهانی شناختهشده نیستند و ارتباطات وسیعی با مجامع هنری خارج از کشور ندارند.
به گزارش شیرین طنز، مجید ملانوروزی مدیرکل اداره امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه افتتاح یازدهمین دوسالانه بینالمللی کاریکاتور تهران در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا گفت: دوسالانه کاریکاتور تهران به دلیل قدرتمندیِ هنرمندان ما در زمینه کاریکاتور و این که «خانه کاریکاتور ایران» متولی برگزاری دورههای مختلف این دوسالانه بوده و در این سالها یک دبیر واحد داشته است میتواند بسیار تأثیرگذار باشد و این دوسالانه به صورت پلهپله و تدریجی رشد پیدا کند.
ملانوروزی با بیان این که دوسالانه کاریکاتور تهران به دلایل مختلف یکی از پنج دوسالانه مهمِ کاریکاتور در سطح جهان است؛ گفت: این رویداد برای ما نیز تخصصیترین رویداد کاریکاتور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب میشود. در این دوره نیز مانند دورههای قبل، دبیری این دوسالانه را به آقای شجاعی طباطبایی سپردیم که خود ایشان از هنرمندان بسیار خوب در عرصه کاریکاتور هستند و تجربه بسیار توانمندی را در طول ۱۱ دوره برگزاری این رویداد داشتهاند.
وی تأکید کرد: دوسالانه کاریکاتور تهران، امسال نیز با حضور کمّی و کیفی هنرمندان خارجی مواجه شد و ما از این اتفاق بسیار خوشحال هستیم و امیدواریم که همیشه این رویداد طبق زمانبندی خود به طور منظم برگزار شود چون این زمانبندیِ معین میتواند در پیشرفت و اهتمام هنرمندان خارجی و شناخت آنها از این رویداد هنری بسیار مؤثر باشد.
مدیرکل اداره امور هنرهای تجسمی ضمن ابراز تأسف از این که کاریکاتوریستهای ما با وجود توانایی بسیار بالا در سطح جهانی شناختهشده نیستند و ارتباطات وسیعی با مجامع هنری خارج از کشور ندارند؛ اذعان کرد: آثار بسیاری از کاریکاتوریستهای ایرانی قابلیت چاپ در بهترین نشریات جهان را دارند اما آثار آنها بیشتر در فضای محدود رسانههای داخلی منعکس میشود؛ برگزاری این دوسالانه و چاپ کتابِ آن، میتواند موجب معرفی هنرمندان ما در سطح بینالمللی، رشد و آموزش آنها و مقایسه و تطبیق آنها با هنرمندان خارجی شود چون هنرمندان مطرح از کشورهای مختلف جهان در این رویداد حضور دارند.
مدیر بخش هنرهای تجسمی بنیاد روایت گفت: مسابقه «پایان یک داعش» به نوعی ادای دین هنرمندان به رزمندگان مدافع حرم است.
به گزارش شیرین طنز، مسعود نجابتی مدیر بخش هنرهای تجسمی بنیاد روایت در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص مسابقه کارتون وکاریکاتور «پایان یک داعش» اظهار داشت: این فراخوان تحت عنوان پایان تروریسم دو ماه پیش همزمان با اعلام سردار سلیمانی که بشارت دادند سه ماه دیگر غائله این شجره خبیثه از منطقه برچیده می شود، پایه ریزی شد. در واقع این وظیفه ای بر دوش مسئولین فرهنگی و هنری است که در این قضیه سهیم باشند.
وی ادامه داد: این مسابقه ادای دینی از جانب هنرمندان و دست مریزادی به رزمندگان اسلام و شهدای مدافع حرم است. ما به دلیل اینکه وعده صادق سردار سلیمانی محقق شد، عنوان مسابقه را از «پایان تروریسم» به «پایان یک داعش» تغییر دادیم و این عنوان هم به پیشنهاد فاضل نظری انتخاب شد.
نجابتی تصریح کرد: برای اولین بار بحث گرافیک به مسابقات طنز هم اضافه شد و غیر از طراحی چهره و کاریکاتور، ما شاهد پوسترهای طنز هم هستیم؛ یعنی دوستان گرافیست و همکاران ما می توانند در زمینه تصویر سازی هم شرکت کنند. همچنین آثاری از کشورهای خارجی به دستمان رسیده است. فکر میکنم طبق تجربه های قبلی امسال هم استقبال خوبی از این مسابقه شود.