اخبارطنز
دهم فروردینماه ۹۴ یازدهمین سالگرد درگذشت سیدحسن حسینی شاعر کشورمان بود.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از گروه فرهنگ و ادب بهار نیوز، سیدحسن حسینی در سال ۱۳۳۵ در تهران به دنیا آمد. این شاعر دارای مدرک دکتری ادبیات فارسی بود و با زبانهای انگلیسی و عربی آشنایی داشت. او نوشتن و سرودن را از سال ۱۳۵۲ در همکاری با مجلاتی مانند «فردوسی» آغاز کرد. حسینی بعد از انقلاب، در سال ۱۳۵۸ با همکاری چند نفر دیگر حوزه اندیشه و هنر اسلامی (حوزه هنری) را راهاندازی کرد و تا سال ۱۳۶۶ در حوزه هنری بود. در سال ۱۳۶۶ به خاطر اختلافاتی با مدیر وقت حوزه هنری به همراه دیگر دوستانش از آنجا اخراج شد. او سپس به تدریس در دانشگاه الزهرا مشغول شد. او مدتی هم در رادیو فعالیت کرد.
سید حسن حسینی
سیدحسن حسینی روز نهم فروردینماه سال ۱۳۸۳ در سن ۴۸ سالگی، در یکی از بیمارستانهای تهران درگذشت. «همصدا با حلق اسماعیل» (مجموعه شعر)، «برادهها» (نثر ادبی)، «بیدل، سپهری و سبک هندی»، «گنجشک و جبراییل» (مجموعه شعر عاشورایی)، «مشت در نمای درشت» (معانی و بیان در ادبیات و سینما)، «گزیده شعر جنگ و دفاع مقدس» (با انتخاب و توضیح)، «نوشداروی طرح ژنریک» (مجموعه شعر طنز)، «طلسم سنگ» (مجموعه نثرهای عاشورایی)، «شقایقنامه» (نثر عاشورایی)، ترجمه «حمام روح» (جبران خلیل جبران) و «نگاهی به خویش» (گفتوگو با شاعران و نویسندگان معاصر عرب همراه با موسی بیدج) از جمله آثار منتشرشده سیدحسن حسینی هستند.
طنزپردازان اصفهانی در دکه روزنامه فروشی تجمع کردند
نهمین شب طنز خنداخند چهارشنبه شب مورخ ۲۷ خرداد ۹۴ در سالن سوره به همت دفتر طنز و خانه کاریکاتور حوزه هنری اصفهان با حضور طنزپردازان، طنز نپردازان، علاقه مندان و غیر علاقه مندان به طنز به خوبی و خوشی برگزار شد.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان-محمد فلاح، از دکور محل برگزاری شب طنز که یک دکه روزنامه فروشی بود، مشخص شد که نهمین شب طنز خنداخند با محوریت طنز مطبوعاتی برگزار خواهد شد.
پژوهشی در موضوع جلوههای طنز در مثنوی معنوی مولانا. این جستجو به ارزیابی طنز و جلوههای آن در مثنوی معنوی میپردازد و درصدد پاسخگویی به این پرسش است که طنز و انواع آن چه کارکردی در مثنوی دارد و تا چه اندازه در جهت اهداف غایی مولانا از انشای مثنوی هستند؟
اسماعیل امینی را بیشتر به شعر، آن هم نه صرفاً به طنزسرایی میشناسند. او از شاعران توانایی است که در بهکارگیری واژه از جسارت چه در شعر و چه در سخنوری ویژهای برخوردار است.
امینی که در شمار طنزپردازان دفتر طنز حوزه هنری نیز هست این بار سراغ یکی از آثار نام دار فارسی در جهان شعر رفته و با بررسی جلوههای طنز در اثر مولانا و جهانی مولانا، پژوهشی از خود به جا گذاشته است.
امینی عقیده دارد که طنز در مثنوی معنوی برآمده از نگاه مولانا به جهان مشهود و سوانح آن است و از فرازی که او مینگرد، تمام وقایع، مایهای از طنز و تمسخر در خویش دارند.
عنوان کتاب از بیتی از خود مثنوی معنوی گرفته شده است. در پیشگفتار کتاب آمده است که حاصل این جستوجو که در قالب ۶ فصل ارائه میشود، به ارزیابی طنز و جلوههای آن در مثنوی معنوی میپردازد.
امینی در این اثر درصدد پاسخگویی به این پرسش است که: «طنز و انواع آن چه کارکردی در مثنوی دارند و تا چه اندازه در جهت اهداف غایی مولانا از انشای مثنوی هستند؟»
امینی در فصل نخست کتاب خود میکوشد تحت عنوان «مروری بر ملاحظات نظری» با استناد به سخن صاحبنظران، دو گونه طبقهبندی انواع طنز را توضیح دهد و در ادامه به بررسی تعریفها و روشهای طبقهبندی گونههای طنز بپردازد.
فصل دوم کتاب، «نگاهی به کتاب تلخند» نام دارد. این کتاب از مهدی برهانی است و در آن، طنز در داستانهای مثنوی بررسی شده است.
فصلهای بعدی کتاب، مربوط به طنز و اهداف عالی در مثنوی، روش طبقهبندی شوخطبعی در مثنوی و ذکر خلاصهای از هفتاد و هفت حکایت طنزآمیز مثنوی، به صورت نثر و طبقهبندی این حکایات براساس آماجهای مورد تهاجم است.
نویسنده در این اثر مینویسد که حکایتهای طنز مثنوی را میشود در چهار گروه شوخطبعانه دستهبندی کرد که این چهار گروه عبارتند از: مسائل جنسی و قبایح افعال و اسافل اعضا، باورهای مذهبی ظاهربینان، روش استدلال و مباحثه اهل فلسفه و منطق و دست آخر، خصلتهای نکوهیده انسان.
چنانچه در متن کوتاهی در ابتدای کتاب «خندمینتر افسانه» آمده، این اثر با تکیه بر منابع موجود در موسسه «گلآقا» و همچنین یاری و مساعدت ادیبان و مفسران مثنوی معنوی تهیه شده است.
انتشارات سوره مهر، خندمین تر افسانه را مهر ماه ۱۳۹۱ با ۱۵۸ صفحه و قیمت ۴۲,۰۰۰ ریال در شمارگان ۲۵۰۰ نسخه منتشر کرده است.
امیداوارم از مطالعه این کتاب لذت ببرید.
ابراهیم رها همزمان با انتشار کتاب «چقدر خوبیم ما»، از این اثر به عنوان جدیترین کار خود در خلال سالها فعالیت فرهنگی و اجتماعی یاد کرد.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار مهر، انتشارات مروارید به تازگی کتابی با عنوان «چقدر خوبیم ما» نوشته ابراهیم رها را روانه بازار کتاب کرده است؛ کتابی که نویسندهاش متن آن را حاصل تاملات خود در نقد رفتارشناسی ایرانیان در قالب بیانی طنز آمیز عنوان کرده است.
«چقدر خوبیم ما» در برگیرنده یادداشتهایی از ابراهیم رهاست که همگی برای نخستین بار در این کتاب منتشر و برای این کتاب نوشته شده است.
وی در همین زمینه به خبرنگار مهر گفت: من منتقد کتابهایی هستم که در این سالها همکاران مطبوعاتیام از گزیده آثار مطبوعاتی خود منتشر کردهاند و به دنبال این موضوع هم نرفتهام. این کتاب دربرگیرنده نقدهایی است که من به رفتارهای ایرانیها به طور عمومی دارم، رفتارهایی که شاهد مثال هایش در اطراف ما به وفور دیده می شود.
رها در این زمینه افزود: ما رفتارهای فراگیری در حوزه تعاملات اجتماعی داریم که بسیار مذموم است و قابل نقد. این ایرادات و رفتارها اما به نوعی در ما نهادینه شدهاست و به باور من اگر کالبد شکافی و نقد نشود، مانا می شود.
این روزنامهنگار در ادامه درباره علت انتخاب زبان طنز برای این کتاب نیز گفت: زبان طنز برای بیان در این کتاب انتخاب شد تا من و شمای مخاطب کتاب کمتر از آنچه در آن بیان می شود دردمان بگیرد و البته تاثیرگذاری کتاب نیز با این زبان بیشتر می شود.
به گفته نویسنده این کتاب، این اثر حاصل نزدیک به سه ماه تالیف و سالها تامل در حوزه رفتارشناسی فرهنگی اجتماعی ایرانیان است که در خلال سالهای فعالیت مطبوعاتی نویسنده به دست آمده و به همین خاطر است که نویسنده اصرار دارد جدی ترین حرف هایش را در خلال سالهای گذشته در این کتاب عنوان کرده است.
در بخشی از این کتاب آمده است: «ما مردم عین دسته گلیم. لاقل بخشی اول این عبارت دو قسمتی را مطمئنم. رفتار ما، واکنشهای ما، اطوار ما، برخوردهای ما… یکی از یکی بهتر. ما مردمانی زیبا جادار مطمئن هستیم که اعتماد به نفسمان یک جاهایی از آسمان را انشقاق داده است. حالا من در این کتاب سعی کردهام به زبانی که به هیچ جای هیچ کسمان بر نخورد، رفتارهای اجتماعی و فراگیرمان را که تبعاتش صاف میرود توی چشم خودمان مرور کنم. اگر از دسته گل بودن خود، اطرافیان، فامیل، دوست، زاننده خطی دور میدان یا سوپر مارکت محلهتان به تنگ آمدید یا به هر چیز دیگر آمدید، این کتاب را بخوانید…»
کتاب«چقدر خوبیم ما» را نشر مروارید با قیمت ۷۵۰۰ تومان منتشر کرده است.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری آنا، در این مجموعه بخشی از تصاویر ارسال شده به مسابقه طنز حیات وحش را مشاهده می کنید که از طریق دبیرخانه مسابقه منتشر شده است. آخرین مهلت ارسال آثار به این مسابقه تا اول اکتبر یا ۲۳ مهرماه سال جاری است.
منبع : برترین ها
آئین اختتامیه اولین جشنواره ملی داستان کوتاه و شعر طنز اراک شامگاه پنجشنبه در فرهنگسرای شهر برگزار شد.
به گزارش شیرین طنز، مدیرعامل سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اراک در حاشیه این آئین گفت: فراخوان اولین جشنواره ملی داستان کوتاه و شعر طنز اراک از دی ماه سال ۹۴ آغاز شد و در مدت تعیین شده ۴۵۰ اثر در بخش داستان کوتاه از ۲۷ استان و ۲۱۰ اثر در بخش شعر طنز از ۲۵ استان کشور ارسال شد.
حمید کربلایی حسنی افزود: جشنواره داستان کوتاه شامل بخش شهروندی با موضوعات فرهنگ ترافیک، حفظ و نگهداری فضای سبز، مدیریت پسماند و تفکیک زباله، ایمنی در منزل و آپارتمان نشینی برگزار شده است.
وی ادامه داد: بخش های دیگر این جشنواره با محوریت داستان های قدیمی اراک و موضوعات دفاع مقدس، ایثار و شهادت، نماز، عفاف و حجاب و بلای خانمانسوز اعتیاد است.
وی بیان کرد: جشنواره ملی شعر طنز با موضوعات شعر کالبد شهری و شهروند، ترافیک، حفظ و نگهداری فضای سبز، ایمنی، آتش نشانی، پرداخت عوارض شهری، فرهنگ آپارتمان نشینی و حقوق شهروندی و شعر با گویش محلی اراکی برگزار شد.
شهردار کلانشهر اراک نیزدر این آیین گفت: برگزاری اولین جشنواره ملی داستان کوتاه و شعر طنز اراک با هدف معرفی ظرفیت ها فرهنگی و هنری شهرستان اراک در سطح کشور برگزار شده است.
محمد ابراهیم عباسی افزود: در این جشنواره ۴۵۰ نفر در بخش داستان کوتاه و ۲۵۰ نفر در بخش طنز پردازی از سراسر کشور حضور یافتند.
وی ادامه داد: شهرداری اراک انجام فعالیت های فرهنگی و ورزشی در کنار ۴۵۶ مورد فعالیت خدماتی شهری را برای افزایش شادی و نشاط در بین شهروندان و جوانان را در دستور کار خود قرار داده است.
شهردار کلانشهر اراک بیان کرد: احداث باشگاه فرهنگی و ورزشی شهرداری و راه یابی برخی تیم های این باشگاه به لیگ برتر، برگزاری مسابقه ها و همایش های ورزشی در برخی پارک های و نشست هایی برای تحکیم خانواده از جمله فعالیت های ورزشی و فرهنگی شهرداری کلانشهر اراک است.
دبیر جشنواره ملی داستان کوتاه اراک نیز در این نشست گفت: ۳۱۳ اثر در بخش ملی ، ۱۰۹ اثر در بخش شهروندی و ۱۲۰ اثر در بخش استانی به دبیرخانه داستان کوتاه این جشنواره ارسال شد.
مریم طالبی افزود: جشنواره ملی داستان کوتاه و شعر طنز اراک موجب شد استان مرکزی که همواره به عنوان قطب صنعت کشور معروف است به عنوان قطب فرهنگی، هنری و ادبی نیز شناسایی شود.
در این آیین عبدالحسین انصاری، محمد غفاری و مهدی پرنیان در قسمت شعر طنز و لیلا روغنگیر قزوینی، خسرو عباسی خودلان و محید آقاکریمی در بخش ملی داستان کوتاه و مریم حاجی حسینی، مریم اکبری و فاطمه بنیادی در بخش استانی داستان کوتاه با اهدای لوح تقدیر شدند.
مولودی خوانی، تقلید صدا، نمایش عروسکی و اجرای برنامه دو خواننده از مهمترین برنامه های امشب این جشنواره بود.
استاندار مرکزی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری رئیس و اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک ، چند تن از مسئولان و جمع کثیری از هنرمندان در این آئین حضور داشتند.
در کلانشهر اراک بیش از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می کنند.
۳۴اُمین جلسه مکتبخانه طنز برگزار می شود.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی دفتر طنز حوزه هنری ۳۴ﺍُﹸﻤﯿﻦ ﺟﻠﺴﻪ «ﻣﮑﺘﺐﺧﺎﻧﻪ ﻃﻨﺰ» سه شنبه۱۱ خرداد ماه ۱۳۹۵ ساعت ۱۷ ﺩﺭ ﺳﺎﻟﻦ اوستا ﺣﻮﺯﻩ ﻫﻨﺮﯼ ﻭﺍﻗﻊ ﺩﺭ ﺧﯿﺎﺑﺎﻥ ﺳﻤﯿﻪ، ﻧﺮﺳﯿﺪﻩ ﺑﻪ ﺧﯿﺎﺑﺎﻥ ﺣﺎﻓﻆ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ ﻣﯽﺷﻮﺩ.
«ﻣﮑﺘﺐﺧﺎﻧﻪ ﻃﻨﺰ» ﻧﺎﻡ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻧﺸﺴﺖ ﻫﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﻤﺖ ﺩﻓﺘﺮ ﻃﻨﺰ ﺣﻮﺯﻩ ﻫﻨﺮﯼ و با مدیریت رضا ساکی ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻃﻨﺰﻧﻮﯾﺴﯽ ﺑﻪﻭﯾﮋﻩ ﻃﻨﺰ ﻣﮑﺘﻮﺏ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﻭﺳﺘﺪﺍﺭﺍﻥ ﺍﯾﻦ ﺭﺷﺘﻪ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﻭﺭﻭﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﻤﻮﻡ ﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪﺍﻥ ﺑﻪ ﻃﻨﺰ ﻭ ﻃﻨﺰﻧﻮﯾﺴﯽ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﺳﺖ.
ناصر فیض گفت: پایه و اساس طنز نوعی اعتراض است که لباس هنر پوشیده است؛ اگر اینگونه به طنز نگاه کنید فارغ از ظرافتهای شعر حافظ، آن را هم نمونه شعر طنز و اعتراض به شرایط سیاسی و اجتماعی آن روز میبینید.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش رسیده، این شاعر طنزپرداز که در کارگاه طنز و کاریکاتور “راه راه” با موضوع خط قرمز در طنز و ظرافتهای طنز سخن میگفت با تاکید بر اینکه تقسیم بندی متون ادبی به طنز و جدی صحیح نیست، گفت: طنز و طنزپردازی، مقوله جدی است و بهتر است گفته شود متون طنز و جد؛ این که حافظ زبان کنایه و طنز را انتخاب می کند به خاطر شرایطی است که شاعر با آن مواجه بوده است. چون امیر مبارزالدین، والی ستمگری بود، نفاق زیاد بود و تملق خریدار داشت و کسانی بودند که هم از توبره می خورند و هم از آخور! و حافظ در واکنش به اوضاع و شرایط آن زمان شعر می گفت.
فیض با اشاره به وجود خط قرمز در طنزپردازی گفت: خط قرمز در طنز داریم که با سانسور متفاوت است. طنزپرداز باید تیزهوشی داشته باشد و با احتیاط به این خط قرمزها نزدیک شود. من با سانسور مخالفم ولی آزادی بیان و دموکراسی ادعایی، هیچ جای دنیا وجود ندارد.
او اضافه کرد: اصلا فرض محال که بتوان همه چیز را گفت؛ هنرمند باز هم باید غیر مستقیم بگوید چراکه هنر تکلیف می کند که آنچه را می خواهیم مستقیم نگوییم.
فیض با تاکید بر اینکه طنزپرداز باید از مسائل پیرامونش حرف بزند گفت: هنر طنزپرداز این است که با حفظ احترام دیگران و قومیتها و تفاوتهای مذهبی، صلابت شعری خودش را حفظ کند. ممکن است کسی فکاهه بگوید یا مثل حافظ با شعری که طعنه به وضعیت سیاسی و اجتماعی می زند شعری در درجات بالا بسراید. در هر قالبی نباید حرف اصلی شاعر زیر سوال برود. مثلا سعدی در جایی می گوید درویشی نزد پادشاهی رفت و شاه گفت چه زمانی یاد ما می افتی؟ و درویش گفت وقتی که یاد خدا را فراموش کنم. بیان جسورانه ای که بهانه تعرض به پادشاه نمی دهد.
وی افزود: اعتراض با توهین فرق دارد؛ باید به شکلی طنز بگویید که حرفتان زیر سوال نرود و این با تسلط به صناعات ادبی به دست می آید و هر چه غیر مستقیم تر بگویید هنرمندانه تر است چون مخاطب از کشف آن بخش مخفی هنر لذت می برد.
فیض اظهار کرد: طنز در همه دوره ها ابزاری بوده است برای فضاهایی که نمیشد با زبان معمولی صحبت کرد و برای همین سراغ طنز می رفتند.
او با توصیه به حفظ شخصیت و صلابت ادبی شاعر گفت: طنزپرداز توهین نمیکند چون کسی که منطق شعری دارد توهین نمی کند؛ توهین به این معنا که اگر کسی را هجو کنید مظلوم واقع شود.
این طنزنویس و شاعر با اشاره به لازمه های نثرنویس شدن گفت: باید منابع گذشته چون تاریخ بیهقی، گلستان و بوستان سعدی و کلیله و دمنه را بخوانید. برای شناخت فضای شعر و طنز کتاب “روزنه” از کانون نویسندگان مشهد و کتاب “تاروپود” از سیدمهدی موسوی را بخوانید.
در انتهای کلاس هنرجویان باشگاه طنز و کاریکاتور “راه راه” شعرهای طنزشان را خوانش کردند و شعرها نقد شد.
نوزدهمین محفل طنزپردازان استان قم با حضور همایون حسینیان، عباس احمدی و جمعی از طنزپردازان شناخته شدهی استان قم و دیگر اقصی نقاط کشور برگزار شد.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، نوزدهمین محفل طنزپردازان استان قم در عصر آخرین چهارشنبه مرداد ماه ۱۳۹۵ در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد. همایون حسینیان طنزپرداز شناخته شدهی کشور مهمان کارشناس و عباس احمدی مسئول دفتر طنز حوزه هنری قم مانند همیشه مجری کارشناس این محفل ادبی بودند.
احمد گلپر طنزپرداز پیشکسوت قمی، مهدی پرنیان، مرضیه یثربی، ملیحه رجایی، سید جواد میرصفی، داود اشرفی مهابادی، محمد علیبیگی، مرتضی حیدری آل کثیر، سید جواد یثربی، مسعود یوسفی و سید محمد حسینی از جمله طنزپردازانی بودند که پشت تریبون قمپز رفتند و اشعار خود را قرئت کردند. همچنین علی بهاری، مجتبی دارابینیا و سعید طارم آثار منثور خود را برای حاضران در سالن سوره خواندند. چنانچه موضوع ویژهی این محفل حجاب و عفاف اعلام شدهبود، در اغلب آثار قرائت شده در قمپز نوزدهم به این موضوع پرداخته شدهبود.
حضور استاد اکبر کتابدار روزنامه نگار، طنزپرداز و مجری رادیو، معرفی کتاب «گلپرک» به قلم احمد گلپر و شعرخوانی طنزپردازنی از دیگر شهرهای کشور که عباس احمدی آنها را طنزپردازان «اقصی نقاط» خواند، از نکات قابل توجه این محفل بود.
در پایان نوزدهمین محفل طنزپردازان استان قم و با شمارش رای حاضران در سالن، نثر علی بهاری بهعنوان اثر برگزیده انتخاب شد و مجدالدین معلمی رئیس حوزه هنری استان قم گردانآویز قمپز را به گردن او آویخت. همچنین از حجت الاسلام مهدی پرنیان که اثرش دومین اثر برگزیده قمپز نوزدهم بود، تقدیر شد.
کرج – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز گفت: در حاشیه برپایی نمایشگاه کتاب البرز سه برنامه شب شعر طنز، آئینی و جوان با حضور شعرای مطرح استان و کشور اجرا می شود.
به گزارش شیرین طنز، سید موسی حسینی کاشانی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: شهریور ماه شلوغی از حیث برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و هنری را در پیش رو داریم که امید است به بهترین شکل ممکن اجرایی شود.
وی با بیان اینکه اختتامیه جشنواره مطبوعات استان البرز سوم شهریور ماه سال جاری با حضور اصحاب رسانه، مسئولان ارشد استانی و کشوری برگزار می شود، افزود: ۱۴ شهریور ماه نیز شاهد افتتاحیه نمایشگاه کتاب استان خواهیم بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز خاطرنشان کرد: این دوره از نمایشگاه کتاب استان البرز با برنامه های ویژه و خاصی همراه است و بنا داریم تعداد غرفه ها نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند.
وی با تاکید بر اینکه ناشران مطرحی در این دوره از نمایشگاه حضور پیدا می کنند، تصریح کرد: بر اساس دستور وزیر ارشاد، استانی هایی که نمایشگاه خود را قبل از مهر ماه برپا کنند مورد حمایت ویژه تری قرار می گیرند از این رو سعی شده میزان اعتبار یارانه ای امسال نمایشگاه نسبت به سال گذشته افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت خصوصی برای افزایش جذابیت های نمایشگاه کتاب استان از جمله مهم ترین اقدامات در دستور کار به شمار می آید، گفت: با توجه به ظرفیت های بالای البرز در زمینه شعر، برنامه شب شعر در این دوره از نمایشگاه مورد توجه ویژه قرار می گیرد.
حسینی کاشانی یادآور شد: در طول مدت زمان یک هفته برپایی و برگزاری نمایشگاه کتاب البرز، ۳ برنامه شعر اعم از شب شعر طنز، شب شعر آئینی و شب شعر شعرای جوان در حاشیه این مهم با حضور شعرای مطرح استان و کشور اجرا می شود.
۱۳۴ اُمین شب شعر طنز در حلقه رندان برگزار می شود.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی دفتر طنز حوزه هنری ۱۳۴اُمین برنامه شب شعر طنز «در حلقه رندان»، یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ساعت ۱۷ با حضور طنزپردازان و علاقه مندان به طنز در سالن سوره حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ برگزار می شود.
در این برنامه طنز پردازان تازه ترین آثار خود را قرائت می کنند. ورود برای عموم علاقه مندان آزاد است.
قزوین- مدیر دفتر طنز حوزه هنری کشور گفت: ساختار زبان فارسی در بیان مفاهیم چند پهلو و طنز جایگاهی ویژه به آن داده است.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار مهر، «ناصر فیض» شنبه شب در محفل طنز «سنگ پا» که با حضور جمعی از اعضای شورای شهر، هنرمندان و شعرای طنزپرداز قزوینی در تالار اجتماعات کتابخانه امام خمینی (ره) برگزار شد اظهار کرد: همین ساختار و ویژگی زبان فارسی موجب شده است تا ایرانیان به راحتی به هر نکته ای نمی خندند و برخلاف تصور برخی که مردم ایران را افرادی عبوس می شناسند، اتفاقا بعلت عمق و گستردگی مفاهیم زبان فارسی و پیشینه کهن آثار طنز در ایران، مردم شگردها و فنون مختلف طنز آفرینی را بخوبی شناخته و در آثار بزرگ خود به فراوانی دارند.
وی افزود: طنز، اعتراضی هنرمندانه به واقعیت های جامعه است و در بسیاری از ضرب المثل ها و آثار شعرای بزرگ همچون: سعدی، مولانا و فردوسی زبان طنز و مطایبه با ظرافت های خاصی به کار رفته است.
فیض ادامه داد: گاهی در آثار طنزپردازان برجسته نیز برای جذب مخاطب و عمل به سلیقه مخاطبان، طنزپردازان به سمت فکاهه حرکت کرده اند.
این طنزپرداز خاطرنشان کرد: در اشعار طنز گاهی غم خاصی نهفته است که به جای خنده مخاطب را متاثر می کند، هرچند که طنزپرداز تلاش کرده است تا آن مطلب را با زبان مطایبه آمیز بیان کند.
وی نسبت به فراموشی و نابودی بسیاری از لهجه ها و اصطلاحات قدیمی در مناطق و محلات مختلف هشدار داد و گفت: گاهی این اصطلاحات به قدری مورد فراموشی قرار می گیرند که وقتی از زبان کسی بیان می شود، مخاطب به خنده می افتد و این یک هشدار جدی است تا این خرده فرهنگ های با ارزش را از خطر زوال و نابودی نجات دهیم.
فیض ادامه داد: در این میان نقش رسانه ها و مطبوعات محلی در حفظ، نگه داشت و ترویج این اصطلاحات و خرده فرهنگ ها بسیار موثر است تا از قطع پیوند و ارتباط نسل های آینده با این گنجینه غنی از خرده فرهنگ ها جلوگیری شود.
وی با اشاره به جایگاه زبان فارسی اضافه کرد: این زبان با ظرفیت بالای خود توانسته در طول سال ها دوام یافته و حفظ شود و این نشان می دهد که اساس آن به درستی پایه ریزی شده است.
مدیر دفتر طنز حوزه هنری، جایگاه قزوین را در آثار طنز برجسته دانست و افزود: این شهر با داشتن مفاخر بزرگی همچون؛ علامه علی اکبر دهخدا، عبید زاکانی و اشرف الدین حسینی (نسیم شمال) یکی از قطب های مهم طنز در کشور است.
در ادامه رئیس حوزه هنری قزوین، طنز را لازمه جامعه، جمعیت جوان کشور و نیازی برای تمام جوامع انسانی دانست.
علی هوشمند گفت: وجود شخصیت هایی چون: عبید زاکانی و دیگر بزرگان شعر و ادب همچنین آثار غنی در این زمینه به فرهنگ کشور به ویژه منطقه قزوین غنا بخشیده است.
وی با بیان اینکه عموم مردم جامعه از طنز فاخر استقبال گرمی دارند افزود: وقتی حقیقتی با زبان طنز بیان می شود نه تنها موجب تکدر نمی شود، بلکه باعث انبساط خاطر شده و تاثیرگذاری بیشتری دارد.
در این مراسم شعرای طنز استان قزوین آثار خود را برای حاضران خواندند که مورد استقبال فراوان قرار گرفت.
رییس حوزه هنری خراسان شمالی گفت: همزمان با برگزاری آیین اختتامیه هفتمین دوره جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری استان، نخستین خانه کاریکاتور خراسان شمالی در بجنورد راهاندازی میشود.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی، وحید نمازی، رییس حوزه هنری استان، از راهاندازی خانه کاریکاتور خراسان شمالی خبر داد و افزود: نخستین خانه کاریکاتور استان، شنبه، بیست و هفتم شهریورماه جاری همزمان با برگزاری آیین اختتامیه هفتمین دوره جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی، افتتاح میشود.
وی با بیان اینکه خانه کاریکاتور استان دارای دفتر و کارگاه تولید اثر بوده و فعلاً در مجموعه حوزه هنری مستقر شده است، اضافه کرد: برای تداوم و تقویت خانه کاریکاتور خراسان شمالی نیازمند حمایت سایر دستگاههای فرهنگی و هنری استان هستیم.
نمازی ساماندهی هنرمندان کاریکاتوریست، توجه جدی به هنرمندان بومی استان، شناسایی، استعدادیابی و پرورش و آموزش هنرمندان رشته کارتون و کاریکاتور، برگزاری دورههای مستمر آموزشی، برپایی ورکشاپ و کارگاههای تخصصی کارتون و کاریکاتور، برگزاری نمایشگاه و جشنواره و افزایش توجه به کاریکاتور و هنرمندان این رشته را برخی از اهداف راهاندازی خانه کاریکاتور خراسان شمالی ذکر کرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه زبان هنر یکی از بهترین ابزارها برای انتقال ماندگار مفاهیم و اصلاح امور است، ادامه داد: در این میان کاریکاتور بهعنوان هنر تلنگر و هشدار، افزون بر اینکه با طنز و طنازی سروکار دارد، حالت انتقادی هم داشته و میتواند نقش اصلاحی ویژهای داشته باشد.
نمازی با بیان اینکه در این رابطه با حمایت حوزه هنری خراسان شمالی از هنر و هنرمندان کاریکاتور، اکنون کاریکاتور به برند و شاخص این استان تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: چند سال پیش کاریکاتور حرفهای در خراسان شمالی تنها به چند هنرمند محدود بود؛ اما امروز به همت همان هنرمندان، رشته کاریکاتور در خراسان شمالی به جریان رو به رشدی تبدیل شده و وضعیت مناسبی دارد هرچند که همین جایگاه هم مطلوب و نقطه آرمانی ما نیست.
وی با اشاره به ظرفیتهای هنر کارتون و کاریکاتور و هنرمندان فعال این رشته در استان، اظهار کرد: امسال در جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی حدود ۶۰ اثر از ۱۵ کارتونیست بومی استان ارسال شد که این موضوع نشاندهنده جایگاه کاریکاتور در خراسان شمالی است.
نمازی با بیان اینکه اکنون حدود ۲۰ هنرمند کارتونیست بهصورت حرفهای در استان فعالیت میکنند، افزود: شمار جایزههایی که این هنرمندان در جشنوارههای ملی و بینالمللی کسب کردهاند و دعوت آنها به برنامههای ملی رشته کارتون و کاریکاتور نشان از جایگاه این هنر در استان دارد اما امید میرود با راهاندازی خانه کاریکاتور خراسان شمالی، جایگاه هنر و هنرمندان این رشته در استان بیش از این ارتقا یابد.
گفتنی است، هفتمین جشنواره سراسری کاریکاتور «نفوذ» به همت حوزه هنری خراسان شمالی با شرکت ۱۷۷ هنرمند از ۲۹ استان کشور به میزبانی بجنورد در حال برگزاری است.
در مدت ارسال آثار به این جشنواره درمجموع ۵۴۶ اثر به دبیرخانه آن ارسال شد که پس از داوری آثار از سوی هیئت داوران، ۱۳ اثر برگزیده انتخاب شدند.
آیین اختتامیه هفتمین جشنواره سراسری کاریکاتور «نفوذ»، بیست و هفتم شهریورماه امسال به میزبانی بجنورد، مرکز خراسان شمالی برگزار و در آن از ۱۳ هنرمند منتخب این جشنواره تجلیل میشود.
همچنین ۱۱۰ اثر منتخب جشنواره سراسری کاریکاتور «نفوذ» در قالب کتاب جشنواره منتشر شده و ۱۷۰ اثر منتخب هم با راهیابی به بخش نمایشگاه، همزمان با مراسم اختتامیه، به نمایش عمومی گذاشته میشوند.
احمد اکبرپور از پایان نگارش رمان طنز «سقوط شیطان در چاچالک» برای نوجوانان خبر داد.
به گزارش شیرین طنز، احمد اکبرپور نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آثار جدید خود گفت: یک رمان جدید دارم که نگارشش تمام شده و نام موقت آن، «سقوط شیطان در چاچالک» است. این رمان را برای نوجوانان نوشته ام.
وی افزود: «سقوط شیطان در چاچالک» یک رمان طنز است و داستان آن از این قرار است که یک سرزمین خیالی به نام چاچالک وجود دارد که ساکنانش، جایی غیر از چاچالک را ندیده اند، بنابراین فکر می کنند همه دنیا، سرزمین خودشان است. تا این که یک روز هلی کوپتری در سرزمین شان سقوط می کند و متوجه می شوند که جاهای دیگر و مردمان دیگری وجود دارند.
این نویسنده در ادامه گفت: نگارش این رمان ۲۰۰ صفحه ای را به پایان رسانده ام و به احتمال زیاد آن را به نشر هوپاد تحویل خواهم داد. در حال حاضر مشغول ویرایش نهایی آن هستم و به زودی آن را تحویل ناشر خواهم داد.
اکبرپور در پاسخ به این سوال که نوجوانان کشور با وجود آثار ترجمه، سراغ آثار نویسندگان داخلی می روند یا خیر، گفت: در مورد خواندن یا نخواندن، باید بگویم که نوجوانان ما کتاب رمان می خوانند و خواندنشان بستگی به این دارد که اثر خواندنی باشد. مساله مانند موضوع جنس ایرانی و جنس خارجی است. سختی کار نویسندگان داخلی هم در این است که آن ها متعلق به یک کشور هستند و در مقابل آثار نویسندگان ۱۰۰ کشور قرار دارند.
هفتمین محفل ادبی قول و غزل عصر روز شنبه سوم خردادماه با حضور اسماعیل امینی و علاقه مندان به عرصه شعر و شاعری برگزار شد.
در این جلسه كه طبق روال گذشته با اجرای سعید بیابانكی برگزار شد، شاعران به شعرخوانی پرداختند.
امینی در این محفل با تشریح “معناگریزی در شعر” گفت: این اصطلاح به هیچ عنوان به معنی آشفتگی معانی و بی معنایی در شعر نیست بلكه در واقع شعر كلامی ست كه معنای واحد ندارد و دارای معانی متكثر است و در ارتباط با كلمات و اجزا، معنای جدیدی تولید می كند.
وی افزود: بسیاری از اشعار سستی كه به نام پست مدرن عرضه می شوند، برگرفته از مصادیق بیرونی هستند و در آشفتگی نحوی شكل می گیرند. شعر عالمی ست كه در میان خود منطق و انسجام معنایی دارد اما مصداق بیرون از ذهن ندارد و ذهن فرهیخته شنونده معنای مورد نظر شاعر را بازآفرینی می كند.
امینی با تاكید براینكه شاعر باید اشعار زیادی بخواند، گفت: شاعری كه می خواهد شعر خوب بگوید، باید اشعار زیادی را با دقت بخواند. با عجله و شتاب خواندن شعر باعث سرایش اشعار شتابزده می شود كه با سرعت هم فراموش می شوند.
در ادامه این محفل ادبی شاعران مختلفی شعرخوانی كردند كه از آن جمله رسول پیره برگزیده جشنواره شعر فجر دو شعر سپید را قرائت كرد. قطعه اول او با موضوع “مادر” این طور آغاز شد: “لبخند تو درخت پرتقال است كه حیاط را نارنجی می كند، لبخند تو خواندن آیه ای كوتاه در نماز صبح”
حافظ ایمانی دیگر شاعر حاضر در این مراسم بود كه شعر خود را با مطلع “حالت تو در آینه آهی قرمز/ تو بخواهی همه رنگ است نخواهی قرمز” را قرائت كرد.
رضا احسان پور شاعر و مجری برنامه “قند پهلو” هم غزلی با مطلع ” وسط شعرخوانی ام بانو چشمم افتاد و دیدم ناگاه/ باورت می شود با چشمت عاشقم كردی خاطرخواه” را برای حاضران خواند.
دیگر شاعری كه برای شعرخوانی پشت تریبون قرار گرفت، بابك نبی بود كه قطعه شعر سپیدی با آغاز ” باران ادامه اشك هایی است كه نریختی، ادامه ابرهایی ست كه بغض كردی. سالهاست در این كویر یك روز در میان باران می بارد” قرائت كرد.
همچنین صابر قدیمی شعری با آغاز “روزا فكرای عجیبی حمله می كند به من/ شبا از ترس خودم قایم می شم زیر پتو/
و فوژان احمدی مجری صدا و سیما نیز شعری با مطلع ” سایه اش روی سایه ام تا شد/ نرم و آهسته پیش من جا شد” را قرائت كردند.
آرش شفایی شاعر و روزنامه نگار هم كه با دعوت مجری برای شعر خوانی به روی صحنه آمد، شعری با مطلع “میرسی اخم می كنی كه چرا باز بوی سپند می آید/ چه كنم با وجود این همه چشم به وجودت گزند می آید” را قرائت كرد.
سعید فرمانی، مختار شكری پور، مسعود آرمان، پیمان طالبی، میثم داوودی، سیامك روشن، مبین اردستانی و سعیده هاشمی دیگر شاعرانی بودند كه اشعار خود را برای حاضران قرائت كردند.
اجرای موسیقی زنده در محفل قول و غزل، بخشی بود كه با استقبال حاضران روبرو شد. در بخش اول اجرای موسیقی دو قطعه توسط شبیر عبیری اجرا شد و در بخش دوم، گروه اورانوس به یاد محمدرضا لطفی قطعاتی را برای حاضران نواختند.
گفتنی است طبق روال جلسات گذشته، چهار شاعر برتر در پایان معرفی می شوند كه در این جلسه علی سلیمانی، مبین اردستانی، صابر قدیمی و حافظ ایمانی شاعران برگزیده هفتمین محفل قول و غزل اعلام شدند.
پایگاه خبری حوزه هنری