اخبارطنز
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان گفت:جشنواره ملی پاتوق کاریکاتور صابر”گلآقا” اردیبهشت ۹۴ و در فومن برگزار میشود.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری تسنیم از فومن، علیرضا مزروعی در نشست رونمایی از طرح ملی پاتوق دانشجویی کاریکاتور گلآقا، اظهار داشت: جشنواره ملی پاتوق کاریکاتور صابر در فومن برگزار میشود.
وی افزود: شهرستان فومن خاستگاه شخصیت صاحبان سبک و ادب و علما است و گلآقا با روشی نوع در مطبوعات کشور نقد را با زبان طنز مطرح میکرد و یک الگو بود. معاون جهاد دانشگاهی گیلان گفت: فراخوان جشنواره گلآقا شامل موضوع حوزه محیط زیست و حوزه اجتماعی و این طرحها از امروز در ۴۶ واحد دانشگاهی سطح کشور برای انعکاس آماده است.
مزروعی با اشاره به اینکه برای گفتمانسازی و نهادینهکردن طرح با مراکز تخصصی طنز و کاریکاتور ارتباط برقرار کردیم، گفت: با هماهنگی با مدیران و روحانیون و مدیران فرهنگی سعی خواهیم کرد تا اختتامیه این طر ح نیز در خاستگاه این شخصیت در فومن باشد. وی گفت: طنز پردازان سراسر کشور میتوانند برای شرکت در این کنگره آثارشان را به دبیر خانه کنگره در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان گیلان ارسال کنند.
کیومرث صابری فومنی (گلآقا) ادیب و طنزپرداز معاصر، هفتم شهریور ۱۳۲۰، زمان حضور ارتش متفقین جنگ دوم جهانی در ایران، در صومعهسرا ـ یکی از شهرهای استان گیلان در شمال ایران به دنیا آمد. پدرش که کارمند دونپایه وزارت دارایی و اصلاً اهل رشت بود، در سال ۱۳۱۷ به اداره دارایی صومعهسرا منتقل شد. در سال ۱۳۲۱ به اداره دارایی فومن انتقال یافت و چند ماه بعد در همان شهر درگذشت.
خانواده او بسیار فقیر بودند. مادر صابری فرزند یک روحانی از سادات ترک و مورد احترام مردم بود اما این احترام که سادات عمدتاً از آن برخوردار بودند، جنبه معنوی داشت و آنها همچنان در فقر و ناداری به سرمیبردند. مادر صابری که از معدود زنان باسواد شهر بود، در مکتبخانه قرآن تدریس میکرد و اینکه تنها ممر معاش خانواده پس از مرگ پدر بود، تکافوی زندگیشان را نمیداد. پس، برادرش که در آن زمان ۱۵ ساله بود، تحصیل را رها کرد تا با کار خود، به معیشت خانواده کمک کند.
صابری تحصیلات دبستانی خود را در شهر فومن گذراند. برادر بزرگ او که چهارده سال از او بزرگتر بود، به سختی میتوانست مخارج خانواده را تأمین کند، به همین دلیل ادامه تحصیل برای صابری دشوار شد. او پس از پایان تحصیلات ابتدایی، به شاگردی در یک مغازه خیاطی پرداخت ولی در اواخر مهرماه همان سال، به اصرارِ مادر و دوستانش، تحصیل در دبیرستان را آغاز کرد، به دلیل فقرِ مادی، بعد از اتمام دوره اول دبیرستان (۹ سال تحصیل)، مجدداً به مغازه خیاطی رفت و آنطور که خودش میگفت، پیشرفتهایی هم در این رشته داشت.
ناگفته نماند که او در طول تحصیلات ابتدایی و متوسطه در مغازه برادرش که تعمیرکار دوچرخه بود، شاگردی میکرد. در شانزده سالگی (۱۳۲۶) در امتحان ورودی دانشسرای کشاورزی ساری که از شهرستان فومن فقط یک نفر را میپذیرفت، قبول شد. دو سال در آنجا ـ که شبانهروزی هم بود تحصیل کرد و پس از قبولی در امتحانات، در سن هجده سالگی (۱۳۳۸) به عنوان معلم یک دبستان روستایی، به «کَسما» از توابع صومعهسرا رفت و یک سال در آنجا معلم بود.
سال بعد از آن (۱۳۳۹) به دهی به نام «کوچه چال» از توابع «ماکلوان» در نزدیکی فومن منتقل شد. او مدت یک سال، مدرسه چهار کلاسه آنجا را به تنهایی اداره میکرد. در بیست سالگی (۱۳۴۰) در رشته ادبی، به طور متفرقه امتحان داد و دیپلم گرفت. همان سال، در کنکور رشته سیاسی دانشکده حقوق دانشگاه تهران پذیرفته شد و همزمان با تدریس در دبستان و دبیرستان، به تحصیل پرداخت.
او جز چند ماهی در سال اول تحصیل که با دستگیری او در تظاهرات سیاسی دانشگاه تهران مقارن بود، در کلاس درس حاضر نشد و فقط موقع امتحانات به دانشگاه میرفت. با این حال پس از چهار سال (۱۳۴۴) توانست لیسانس حقوق سیاسی خود را از دانشکده مذکور، دریافت دارد و این در شرایطی بود که در سال ۱۳۴۱ پس از یک دوره برکناری از کار معلمی، مجدداً و پس از محاکمه اداری، به کار معلمی برگشت و در دبستانی در شهرستان فومن به تدریس پرداخت. او هر ماه یک بار به مدت دو روز به دانشکده میآمد تا جزوههای درسی را از دانشجویان دیگر بگیرد و از روی آن نسخه بردارد.
هفتاد و نهمین نشست «دگرخند» برگزار می شود.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی دفتر طنز، هفتاد و نهمین نشست «دگرخند» با موضوع «استندآپ کمدی» ساعت ۱۸ روز دوشنبه ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۳ در سالن اوستا حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ برگزار خواهد شد.
در این برنامه دکتر رحمت امینی و امیر کربلایی درباره استندآپ کمدی گفتگو می کنند. لازم به ذکر است این نشست با اجرای یک استندآپ کمدی زیبا آغاز خواهد شد.
ورود برای عموم علاقه مندان آزاد است.
مسعود شجاعی طباطبایی دبیر مسابقه «کارتون و کاریکاتور داعش» با بیان این که سرکرده داعش و ۵ سیاستمدار حامی این جریان در آثار کاریکاتوریست های جهان تصویر می شوند، از اعتراض قطر نسبت به این موضوع خبر داد.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار مهر، نشست خبری مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور داعش با حضور مسعود شجاعی طباطبایی دبیر این مسابقه در انجمن هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد.
شجاعی در این نشست درباره این مسابقه توضیح داد: از مدتها پیش در حال برنامه ریزی برای برگزاری این مسابقه بودیم و حدود ۲ ماه پیش رایزنی های خود را در این زمینه انجام دادیم، قصد ما نیز از برگزاری آن روشنگری درباره این پدیده و حمایت های بی دریغ استکبار جهانی از این گروهک است که به نام اسلام شکل گرفته و فعالیت های ضد اسلامی دارد.
وی با اشاره به تأثیرگذاری زبان کاریکاتور در روشنگری نسبت به این مسائل توضیح داد: کاریکاتور زبانی بین المللی، قابل فهم و تصویری است که از آن بارها استفاده کرده ایم و جالب این است که با وجود اطلاع رسانی این مسابقه در اندازه یک خبر، تاکنون ۸۰ اثر از ۶ کشور به این دبیرخانه این مسابقه ارسال شده است و پیش بینی می کنیم که هنرمندان بسیاری در سراسر دنیا علاقه مند به شرکت در این مسابقه باشند.
شجاعی درباره بخش های این مسابقه بیان کرد: این مسابقه در ۲ بخش کارتون موضوعی وکاریکاتور چهره برگزار می شود که در بخش کارتون موضوعی هنرمندان تحلیل ها و نگاه خود را نسبت به این موضوع به تصویر می کشند و در بخش کاریکاتور چهره نیز ۶ شخصیت سیاسی را به عنوان حامیان جریان داعش انتخاب کرده ایم که هنرمندان آنها را تصویر می کنند.
دبیر مسابقه کاریکاتور داعش، این ۶ شخصیت سیاسی را شامل ابوبکر البغدادی، امیر قطر، بنیامین نتانیاهو، فرانسوا اولاند، باراک اوباما و دیوید کامرون ذکر کرد و افزود: انتخاب این افراد کاملا هدفمند و معنادار است چرا که همه این افراد از جمله حامیان آشکار و پنهان جریان داعش بوده و هستند. وی افزود: هنرمندان برای شرکت در هر بخش این مسابقه می توانند ۵ اثر ارسال کنند که این آثار قبلاً نباید برنده جایزه از دیگر جشنواره ها شده باشند.
دبیر مسابقه کاریکاتور داعش درباره جوایز این مسابقه هم گفت: نفرات اول تا سوم این مسابقه به ترتیب جوایز نقدی شامل ۱۵۰۰ دلار، هزار دلار و ۷۰۰ دلار به همراه لوح تقدیر و تندیس مسابقه را دریافت خواهند کرد و همچنین ۶ جایزه ۵۰۰ دلاری دیگر نیز در نظر گرفته شده است که به دیگر برگزیدگان اهدا می شود. وی مهلت ارسال آثار را ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۹۴ اعلام کرد و افزود: علاقه مندان می توانند آثارشان را به سایت جشنواره هنر مقاومت ارسال کنند.
محمد حبیبی مدیرعامل انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس نیز در سخنانش به این موضوع تأکید کرد که این مسابقه از سوی سازمان هنری رسانه ای اوج و با مشارکت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس و حوزه هنری برگزار می شود. رییس خانه کاریکاتور ایران افزود: مراسم اختتامیه این مسابقه ۳ خردادماه سال آینده برگزار می شود و آثار این مسابقه نیز علاوه بر فرهنگسراهای تهران و مراکز حوزه هنری استان های مختلف کشور در ۲ کشور عراق و سوریه نیز به نمایش درخواهد آمد.
در ادامه این مراسم شجاعی طباطبایی از انتشار کاتالوگ آثار این مسابقه خبر داد و گفت: کاتالوگ این مسابقه همزمان با مراسم افتتاحیه ارائه می شود. وی درباره هیأت داوران این مسابقه هم توضیح داد: هنوز هیأت داوران آن مشخص نشده است اما شامل ۳ هنرمند ایرانی و ۲ هنرمند خارجی خواهد بود.
شجاعی که در طول سال جاری دبیری جشنواره های متعددی در زمینه کاریکاتور را بر عهده داشته است، درباره برگزاری این جشنواره ها به صورت مجزا توضیح داد: در بحث مسابقه کاریکاتور غزه نیز هدف ما روشنگری در این زمینه بود و در موضوع کاریکاتور هولوکاست نیز با توجه به این که یک جریان تحریک آمیز غربی به سرکردگی فرانسه و به دنبال انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز از پیامبر در نشریه شارلی ابدو صورت گرفت، ما با برگزاری این مسابقه کاریکاتور خواستیم نشان دهیم که اگر آزادی در غرب بی حد و حصر است پس باید بتوان درباره موضوع هولوکاست نیز اظهار نظر کرد و دوم این که چرا به بهانه هولوکاست، فلسطین اشغال می شود و سوم این که ما نگران بروز هولوکاست های جدید در دنیای معاصر هستیم.
این هنرمند یادآور شد: در موضوع کاریکاتور داعش نیز که ساخته و پرداخته دولت های غربی است و از سوی آنها حمایت می شود، این مسابقه می توان روشنگری کند که این گروهک هویت جعلی دارد و مسلمان نیست و بنابراین تصور می کنم که هر یک از این موضوعات باید به شکل جداگانه مورد بررسی قرار می گرفت.
شجاعی در پاسخ به سوال مهر درباره دیده شدن این آثار متنوع در سطح شهر تهران و در برابر دید عموم مردم بیان کرد: در بحث کاریکاتور غزه این اتفاق افتاد و تعدادی از این آثار در روز ۱۳ آبان ماه در مقابل لانه جاسوسی آمریکا به نمایش درآمد اما این امکان وجود دارد که بتوان از این آثار باز هم در سطح شهر استفاده کرد و ما امیدواریم که این اتفاق عملی شود.
وی در بخش پایانی سخنانش درباره بازخورد برگزاری این مسابقه کاریکاتور داعش اظهار کرد: سفیر قطر برخورد بسیار تندی در این زمینه داشت و از بابت گنجاندن اسم امیر قطر در لیست کاریکاتورهای چهره این مسابقه ابراز ناراحتی کرد و ما هم پاسخ دادیم که وقتی شما از جریان داعش حمایت می کنید باید در این زمینه پاسخگو هم باشید.
شجاعی درباره گنجاندن اسم پادشاه عربستان هم بیان کرد: اسم او نیز در لیست ما بود اما چون از دنیا رفته است، به آن نپرداختیم اما با توجه به اظهار نظرهای اخیر پادشاه جدید عربستان، احتمال دارد که اسم او را نیز به این لیست اضافه کنیم.
شجاعی درباره بازخوردی که از مسابقه کاریکاتور هولوکاست دریافت کرده است، گفت: برخلاف دوره قبلی این مسابقه که بازخورد تند در سطح جهانی به همراه داشت، این بار تلاش می کنند که نسبت به آن با سانسور خبری رفتار کنند، چهار روز پیش خبرنگاری آلمانی به خانه کاریکاتور آمد که مفصل گفتگو کردیم و در پایان گفت که بعید می داند این گفتگو در رسانه ای امکان انتشار پیدا کند و این نشان می دهد که سانسور خبری در این زمینه وجود دارد.
شجاعی در پایان آماری از روند رو به افزایش بازدیدکنندگان سایت «ایران کارتون» ارائه کرد و گفت: صهیونیست ها بیشترین بازدید را از این سایت در زمان برگزاری مسابقه کاریکاتور غزه داشته اند.
مجموعه طنز آیتمی «فقط بگو نه» با تم پیشگیری از اعتیاد برای شبکه نسیم ساخته خواهد شد و کارگردانی آن را امیر غفارمنش بر عهده خواهد داشت.
به گزارش شیرین طنز، امیر غفارمنش در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مجموعه آیتم هایی که قرار است کارگردانی آنها را بر عهده داشته باشد، گفت: این مجموعه آیتم های طنز با عنوان «فقط بگو نه» برای شبکه نسیم طراحی می شود و کاری کم شخصیت است.
وی با اشاره به بعضی از بازیگران این مجموعه ادامه داد: در این مجموعه افرادی همچون آرش میراحمدی، یزدان فتوحی، یزدان جیریایی و چند نفر دیگر بازی می کنند. بازیگر مجموعه «خوش نشین ها» و «هفت گنچ» با اشاره به سختی های ساخت کارهای آیتمی عنوان کرد: من پیش از این هم در مجموعه هایی چون «سیب خنده» تجربه ساخت چنین کارهایی را داشته ام و ابن چندمین تجربه من در عزصه کارگردانی خواهد بود با این حال ساخت آثار آیتمی در دوره کنونی نسبت به قبل بسیار سخت تر است.
غفارمنش با اشاره به موضوع این مجموعه آیتم خاطرنشان کرد: اسپانسر مجموعه «فقط بگو نه» ستاد مبارزه با مواد مخدر است و تم این مجموعه هم پیشگیری از اعتیاد است و تمام آیتم ها با این مضمون ساخته خواهند شد. بازیگر مجموعه «رستوران خانوادگی» در ادامه با اشاره به مجموعه آیتم هایی که تاکنون تولید شده اند، بیان کرد: این مجموعه صرفا با موضوع اعتیاد ساخته می شود و کمی سخت است که شما بخواهید درباره یک فاجعه به زبان طنز صحبت کنید.
وی درباره زمان تولید این آیتم ها نیز اعلام کرد: تهیه کنندگی این مجموعه را آرزو ابوحمزه بر عهده دارد و قرار است در ۵۲ قسمت ۱۵ دقیقه ای ساخته شود. در حال حاضر در پیش تولید کار هستیم و اواخر این هفته کار را شروع خواهیم کرد تا بتوانیم اسفند ماه به شبکه نسیم تحویل دهیم. بازیگر مجموعه «دردسرهای عظیم» در ادامه به دیگر فعالیت های این روزهای خود اشاره کرد و گفت: یک فیلم تلویزیونی با عنوان «شگون» را بازی می کنم که به نویسندگی و کارگردانی عباس مرادیان تولید می شود و احتمالا قرار است نوروز از تلویزیون به پخش برسد.
غفارمنش در پایان بادآور شد: در این فیلم حمید لولایی، نفیسه روشن، کیانوش گرامی و محمد شیری از همبازی های من هستند و قصه آن درباره جوان عاشقی است که سال ها به دختری علاقمند است اما خانواده اش با این ازدواج مخالفت دارند.
ششمین محفل طنز «قمپز» با موضوع نظافت شهری برگزار میشود.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری فارس از قم، در ادامه سلسله محافل طنز «قمپز» حوزه هنری استان قم با همکاری سازمان مدیریت پسماند قم محفلی با موضوع امور شهروندی و نظافت شهری، مباحث پیرامونی آن نظیر جمع آوری زباله، تفکیک خشک و تر و شیشه، بازیافت زباله، پاکبانها، ماشین حمل زباله و … برگزار میکند.
علاقمندان میتوانند آثار خود را با موضوعات ذکر شده و در قالبهای مختلف نظم و نثر تا ۲۵ بهمن ماه ۹۳ به نشانی QOMPOZ@GMAIL.COM ارسال کنند. شایان ذکر است که از آثار منتخب تقدیر خواهد شد. ششمین محفل طنز «قم پز» ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه روز چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه ۹۳، با حضور طنزپردازان مطرح کشور و استان برگزار خواهد شد.
محفل طنز «قم پز» در راستای برنامههای فرهنگی حوزه هنری قم است که با وجود اینکه به تازگی دور جدید فعالیت خود را آغاز کرده است با استقبال بسیار گسترده هنرمندان و طنز پردازان استان روبهرو شده است. در این محفل شاعران و طنز پردازان قمی به ارائه جدیدترین آثار خود میپردازند و با حضور یکی از طنز پردازان کشوری آثار هنرمندان جوان قمی به نقد گذاشته میشود.
به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبادان هشتمین نمایشگاه کاریکاتور با عنوان خط شکسته از آثار هنرمند آبادانی جلیل هاجری افتتاح شد .
به گزارش شیرین طنز، به نقل از ایرنا در این نمایشگاه ۴۰ اثر کاریکاتورهای انفرادی در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است. هشتمین نمایشگاه کاریکاتور جلیل هاجری (جیلو) به مدت یک هفته از هفتم تا چهاردهم اسفند ماه ۹۳ برای بازدید عموم دایر است.
علاقه مندان، می توانند در روزهای غیر تعطیل از ساعت ۹ الی ۱۲ و بعد از ظهرها از ۱۷ تا ۲۰ از این نمایشگاه واقع در موزه هنرهای معاصر آبادان دیدن کنند. سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبادان نیز، سه شنبه در حاشیه افتتاح این نمایشگاه گفت:افزایش آستانه تحمل و صبوری مسوولان و افراد جامعه، به نقش و حضور هنر کاریکاتور رونق می دهد.
فرهاد پورغراوی علوانی افزود:کاریکاتور در کمترین زمان ممکن پیام و موضوع را به مخاطب منتقل کرده و این ویژگی متناسب با موقعیت امروز و کمبود وقت مخاطبان است. وی از برگزاری کارگاه آموزشی کاریکاتور در روزهای برگزاری نمایشگاه خبر داد.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان گفت: در حال حاضر دانایی محوری باید اولویت برنامه های اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی قرار گیرد.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از ایرنا، محمد ابراهیم الهی تبار روز پنجشنبه ۷ بهمن ۹۳ در محفل طنز فلفل بچه در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی با بیان اینکه در زمان جنگ اولویت اول، دفاع از کشور بود و دانش آموزان همگام با سایر مردم در این صحنه نیز قدرتمندانه ظاهر شدند افزود: اکنون حضور در عرصه های دانش پژوهی و دانایی محوری اولویت اول است.
وی اضافه کرد: اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی یک تشکل و نهاد غیر دولتی خاص دانش آموزان است که این نهاد با برکت، پس از انقلاب اسلامی شکل گرفت و نسل آن روزها را با فرهنگ انقلاب ، اندیشه امام راحل و راه و منش شهیدان آشنا کرد.
وی اظهار کرد: بسیاری از این دانش آموزان حضور جانانه ای در عرصه های مختلف جهاد داشتند و اکنون تعدادی از آنها از چهره های برجسته علمی، مدیریتی و آموزشی کشور هستند.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان با بیان اینکه در حال حاضر سرعت اطلاعات با توجه به فن آوری های مختلف افزایش یافته است افزود: باید متناسب با این پیشرفت ها حرکت کرد تا ایران بتواند الگوی خوبی برای سایر کشورها باشد.
الهی تبار در ادامه با بیان اینکه ایجاد نشاط و شادی در جامعه ضروری است گفت: اجرای برنامه طنز فلفل بچه توسط اتحادیه کاری مطلوبی است چراکه می توان از طریق نقد منصفانه مشکلات را به مسوولان منتقل کرد.
رییس اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان همدان نیز گفت: چهارمین محفل طنز فلفل بچه با هدف گسترش نقد و نقادی در بین دانش آموزان برگزار شده که این برنامه از ابتکارات همدان است.
مجتبی قمری افزود: دانش آموزن عضو اتحادیه، فضای عمومی را با دیدگاه طنز نقد می کنند و آن را در قالب فیلم کوتاه، نمایش ، تئاتر و شعر ارایه می دهند.
وی اضافه کرد: کارهای تولید شده توسط دانش آموزان به صورت کلیپ و اشعار در وب سایت قرار می گیرد تا مورد استفاده سایر دانش آموزان قرار گیرد.
حدود ۱۰ هزار نفر از دانش آموزان همدان عضو اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی هستند.
برنامه تلویزیونی «شهریه» از این پس پنجشنبه هر هفته از شبکه افق پخش میشود.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، «شهریه» برنامهای تعاملی با درون مایه طنز است که از چندین آیتم مختلف با عنوانهای فیلمخانه، نواییه، حکیمیه، مکتبیه ، فضولیه و … تشکیل شده است.
اساس این مجموعه بر ویدیوهای مخاطبان استوار است؛ این ویدیوها عبارتند از کلیپها و فیلمهای کوتاه طنزآمیز که توسط مردم تهیه شده است؛ فیلمهایی که با گوشی تلفن همراه از لحظه های شاد و بامزه زندگی گرفته میشود. همچنین در بخشی با عنوان نواییه، ویدیوهای آوازخوانی علاقه مندان نمایش داده میشود، در این بخش مردم می توانند ترانه های مورد علاقه شان را با صدای خود بخوانند، فیلمبرداری کرده و برای شهریه ارسال کنند.
شبکه افق
«شهریه» درون مایه طنز دارد و هدف از آن سرگرم ساختن مخاطبان است. اما تلاش میکند علاوه بر سرگرمی، آموزشهای اخلاقی را نیز مورد توجه قرار دهد. فاطمه داودی، مرتضی رنجبران و سنا شایان نویسندگان بخش های اولیه این برنامه هستند. تهیه کننده و کارگردان این مجموعه میلاد حاجی پروانه است و امیر محمدی نیز اجرای آن را بر عهده دارد.
محفل طنز از سلسله محفل های حوزه هنری عصر پنج شنبه ۱۴ اسفند ۹۳ با حضور ابوالفضل زرویی نصر آباد و جمعی از هنرمندان طنزپرداز کشور درخصوص بررسی فاکتورهای یک طنز ایده آل و شرایط طنزنویسان برای نوشتن یک مطلب طنز برگزار شد.
رضا ساکی
به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، رضا ساکی مجری برنامه محفل طنز، با اشاره به این که این برنامه آخرین محفل طنز در سال جاری است، گفت: انتشار وقایع تهرانیه که با همکاری شهرداری تهران و به مناسبت جشنواره شعر فجر منتشر شده است و همچنین انتشار کتاب طنزی که توسط خانم امیری چاپ شده است را تبریک می گوییم.
در ادامه برنامه ابوالفضل زرویی نصرآباد ایهام و کنایه نوشتن در مطالب طنزنویسان کشور را آفتی بزرگ به شمار آورد و گفت: برای این که بخواهیم بی پرده حرف خود را نزنیم باید حداقل یک بار آن را برای کسی بخوانیم تا ببینیم منظور خود را به درستی بیان کرده ایم یا خیر. وی افزود: طنزنویسان باید خیلی در نوشتن مطالب خود مراقبت کنند و نوشته آن ها خیلی صریح و آشکار نباشد و همواره این نکته را مدنظر داشته باشند. همان طور که ما بدمان می آید مورد خطابه و نقد قرار گیریم دیگران نیز دوست ندارند آن ها را به صراحت و آشکار نقد کنیم.
طنز مورد توجه مردم مثل دستمال کاغذی تاریخ انقضا دارد
وی با اشاره به این که میان سلیقه و حقایق موجود تفاوتی وجود دارد و طنزنویسان باید آن ها را رعایت کنند، گفت: گاهی طنزنویس نسبت به فردی بدش می آید و در نوشته های خود نیز این نظر را اعمال می کند و ممکن است عده ای از مخاطبان نیز با آن موافق و مخالف باشند ولی این دلیل نمی شود که از نظر این طنزنویس بخواهیم حکم بر بد بودن آن فرد بدهیم.
زرویی طنزی که مورد توجه عوام قرار می گیرد را به دستمال کاغذی تشبیه کرد و گفت: همان طور که دستمال کاغذی با یک بار استفاده منقضی می شود و باید آن را دور بریزیم در مورد طنز نیز همین قاعده حکم فرماست و طنزهایی که مورد توجه مردم است مربوط به همان دوره می شود و اگر آن را در دوره دیگر به کار ببریم، مورد اقبال و توجه قرار نمی گیرد.
طنز دوره فوق تخصصی شاعری است
این طنزپرداز کشور در اشاره به این که شعر طنز دوره فوق تخصصی شاعری است، عنوان کرد: برای سرودن شعر طنز باید شاعر به ذوق و قریحه ای دست پیدا کند تا بتواند پرده دری هایی کند. خیلی ها فکر می کنند فعالیت در عرصه طنز کار راحتی است و اگر به رک گویی رسیدند می توانند انتظار فعالیت در عرصه طنز را داشته باشند؛ در صورتی که این موضوع هیچ توجیه منطقی ندارد.
وی متذکر شد: همان طور که در ادبیات کودک باید با ۳۵۰ کلمه برای این گروه سنی داستان و شعر نوشت و از به کار بردن کلمات ثقیل پرهیز کرد در طنز نیز استفاده از زبان خاصی که بتواند با مردم در هر جایگاهی ارتباط برقرار کند نیز مورد توجه طنزنویس باید باشد.
صراحت لهجه طنزپرداز باید با منطق همراه باشد
در ادامه برنامه، اسماعیل امینی استاد دانشگاه و شاعر کشورمان درخصوص استفاده از صراحت لهجه در بیان طنزپردازان کشور گفت: به کار بردن رک گویی و صراحت اگر با فکر و منطق و ظرافت خاصی باشد، می تواند نوشته طنزپرداز را در نظر مردم گیرا کند ولی اگر سخن او آن چیزی باشد که در وهله اول به ذهن او رسیده است، دیگر چه تفاوتی میان او با افرادی که در خیابان دعوا می کنند و به همدیگر ناسزا می گویند وجود دارد.
وی بخشی از مطالب طنزنویسان را نشئت گرفته از درد و مشکلات مردم دانست و خاطرنشان کرد: طنزنویس نباید دنبال حماقت های مردم برود بلکه او باید حماقت های انسان را از دور نگاه کند و با نشان دادن کارهای تکراری مردم با استفاده از زبان طنز آن ها را به رشته تحریر درآورد.
استفاده از اشارات زود گذر زیبنده مطلب طنز نیست
امینی استفاده از تلمیحات بین متنی در طنزهای موجود در جامعه را گذرا خواند و گفت: استفاده از این اشارات گذرا به دلیل این که زود از بین می روند خیلی زیبنده نیست در مطالب طنزنویسان به کار رود و آن ها باید به نکته های ثابت و ماندگار در بیان خود تکیه کنند.
دبیر جشنواره شعر فجر در پاسخ به سؤال یکی از اعضای محفل درخصوص این که برای طنز معیار و خط کشی خاصی وجود دارد یا خیر، گفت: معیارها در شرایط مختلف فرق می کند. طنز بسته به کارکردهای خود باید با معیار هنری و ادبی بررسی شود و باید سفارش کارفرما را نیز لحاظ کرد و تفاوت های مخاطبان نوع نشریه و مکانی که طنز در آن جا بیان می شود نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
خلیل جوادی از حاضران در این محفل با اشاره این که برای اندازه گیری موفق بودن یک اثر هنری باید پارامترهای بسیاری را مورد توجه قرار داد، اظهار داشت: یکی از مواردی که باعث می شود طنزنویس مطالبش مورد اقبال مردم قرار گیرد حرکت او در خلاف مسیر جامعه است. او آن گونه که مردم فکر می کنند نمی اندیشد و در ذهن خود تفکرات روزمره ای که مردم در زندگی دارند را وارد ذهن خود نمی کند.
وی ادامه داد: طنزنویس با وارد شدن به موضوعاتی که مردم عادی علم آن را نداشتند و فکر می کردند همین طور صحیح است به نوعی اقدام به سنت شکنی می کند و باعث می شود تا مطالب او در میان جامعه خواهان داشته باشد.
شایان ذکر است، در این محفل سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد فرهنگی و هنری نیاوران، خلیل جوادی شاعر و ترانه سرای ایران، ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری، اسماعیل امینی دبیر جشنواره شعر فجر و جمعی از طنزپردازان کشور حضور داشتند.
گفتنی است، پیش از این نگاه ویژه به طنز در مطبوعات، طنز در صدا و سیما، بررسی ویژه جشنواره طنز مکتوب، طنز در آثار صوتی، نگاه جدی به طنز در محافل گوناگون، حضور طنز در شبکه های مجازی و بسیاری موضوعات دیگر تاکنون در سلسله نشست های محفل طنز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.
هشتمین شماره نشریه طنز هنر و ادب پایداری «خمپاره» بعد از سهسال توقف در مسیر انتشار قرار گرفت.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی نشریه خمپاره، از هفت خمپاره تولیدی که تنها خمپاره موجود بازار است که در جیب جا میشود، تا به حال ۲۱۰ هزار نسخه منتشر شده است.
موضوع ویژه این شماره و طرح جلد آن به گروهک منحط داعش اختصاص دارد. در همین باره آشپزی طنزناک حامد تأملی را در بخش سرآشپز و مسلسل مجید خسروانجم را در قالب کمیک استریپ میتوانید بچشید و بخورید.
در بخش دیدبان این شماره هم خاطرات طنز محمدعلی حضرتیها از رزمندگان دوران دفاع مقدس همراه با تصویرسازیهای محمدرضا اکبری را میخوانید.
در سنگر این شماره یوسفعلی میرشکاک در گفتگو با احسان آهنی از منظر تراژیک خود به طنز پرداخته است.
خشاب کتاب این شماره به همت محمدمجید داییدایی، گفتگویی با صالحی نجفآبادی نویسنده و ناشر طنز دفاعمقدس پرداخته است.
«افغانستان؛ چارستون بدن، چارسوی وطن»، بخش دیگری از نشریه است که به گفتگو با محمدحسین جعفریان شاعر، مستندساز، نویسنده و غیره جنگ پرداخته است.
چاشنی این شماره هم از جنس شعر و حاوی شعری از قاسم رفیعا است.
معبر تنها بخش جدی و تلخ نشریه به اشعار سعید سلیمانپور اختصاص دارد.
نشریه طنز خمپاره
تا اینجا هشتاد درصد مطالب خمپاره لو رفت. برای اصابت کامل خمپاره به جانتان میتوانید به نمایندگیهای نشریه در سراسر جاهایی از کشور که نمایندگی وجود دارد و در نشریه درج شده مراجعه کنید. ممکن است این سوال بهوجود بیاید نشریه که هنوز به دستمان نرسیده چطور بخش نمایندگیها را بخوانیم. ما حتی فکر اینجایش را هم کردهایم! به نشانی Khompareh.1342.ir مراجعه کنید و نشانی نمایندگیها را بیابید.
خمپاره که به همت بچههای مرکز علمی فرهنگی شهید آوینی قزوین تهیه شده، بیست و دوم اسفند ۹۳ در اختیار شماست و میتوانید از آن به عنوان هدیه راهیاننور، نوروز و… استفاده کنید.
نود و دومین شب شعر طنز شکرخند که آخرین جلسه سال ۹۳ بود، در اسفند ماه ۱۳۹۳ برگزار گردید.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از وبلاگ ارمغان زمان فشمی، رضا رفیع، شکرخند ۹۲ را با ذکر خاطره ای آغاز کرد: از سایت راه آهن برای یکی از همکارانم بلیت خریدم. او دیر به ایستگاه رسید و قطار را از دست داد. بعد از آن دیگر پول من را نمی داد و می گفت من که نتوانستم بروم، چرا باید پول بدهم؟! تا این که در مراسم عروسی اش، وقتی یکی از دوستان او از میهمانان فیلم می گرفت و از آنها می خواست خاطره ای از داماد تعریف کنند، من این ماجرا را تعریف کردم و گفتم با این همه مطالعه فلسفی که ایشان دارد، من یک نکته را نتوانستم بهش بفهمانم و آن این که مشکل او بود که به قطار نرسید، نه من!
وی با اشاره به رفتن آقای محمدرضا رحیمی به هتل اوین و انتظار برای این که ببینیم سرنوشت باقی دوستان چه خواهد شد، افزود: یک بار عزیزی به من گفت چرا این شب شعر تعطیل نمی شود؟ من به او گفتم الان مشکل شما دقیقا چیست؟!
رضا رفیع برای سال پیش رو که سال بز است، آرزو کرد سال بزهای اخفش نباشد. او گفت: آدم باید همه شبکه ها را ببیند تا با مقایسه حرف ها، بتواند حرف حق را تشخیص بدهد، نه آن که مثل بز اخفش هرکس هرچه گفت، تایید کند و سر تکان بدهد. باید از کسی که فقط یک کتاب در کتابخانه اش دارد، ترسید.
حمیدرضا مویدی، اولین شاعر شکرخند اسفند ۱۳۹۳ بود. او درباره شعرش توضیح داد: دو ماه پیش خواب دیدم که در معیت قیصر امین پور هستم. یک خط شعر من می گفتم و یک خط شعر ایشان. این شعر را در همین مورد نوشته ام.
آلودگی صوتی ما را نفروشید
این حاصل شهر است، صدا را نفروشید
در شهر اگر تنگ شده راه نفس ها
این راه گلوگیر هوا را نفروشید
به به چقدر چاله در این کوچه زیاد است
این منظره خوب نما را نفروشید…
اینجا مکتب خانه است. یک جمع صمیمی که قرارشان نوشتن است، آنهم درست نوشتن. دوهفته یکبار به بهانه طنز و طنزنویسی دور هم جمع میشویم و مکتب خانهمان را برپا میکنیم. از روز اول هم قرارمان همین بود. اینکه در جمع خودمانی مکتب خانه، نقدها را به گوش جان بشنویم و نکتهها را به خط درشت بنویسم. همین قرار ساده باعث شد تا اسماعیل امینی یادمان بیندازد چقدر کتاب نخوانده داریم. از همان جلسه اول که ناصرفیض آمد، قرارمان این شد که صریح باشیم و وقت را غنیمت بشمریم و هربار چیزی بیاموزیم و حرفی به خاطر بسپاریم. حالا چندماهی گذشته از قرار ساده روز اول و جلسه اول و هر بار به تعدادمان افزوده میشود و هربار نکتهای تازه پیدا میکنیم.
اینجا مکتب خانه است. مکتب خانه طنز حوزه هنری. جایی که دور هم جمع شدهایم به بهانه درست نویسی و تمرین طنز نویسی. متنها خوانده میشود و نکتهها گفته میشود و خودمان به یکدیگر یاد میدهیم که میشود طنزهای بهتری نوشت. مکتب خانه طنز برای ما که اهل طنز نوشتنیم، یک محفل صمیمانه است. گاهی به تماشای بخشهایی از فیلمهای کمدی مطرح دنیا مینشینیم و گاهی فایل صوتی میشنویم و گاهی مسابقه میدهیم برای انتخاب بهترین متن هفته. همه چیز اما ساده برگزار میشود. درست مثل پذیرایی آخر جلسه که ساده اما شیرین است. شما هم دعوتید به این جمع صمیمی و خودمانی. حضور در مکتب خانه طنز ما، برای همه آزاد است.
ناصر فیض از همان روزی که مدیر دفتر طنز شد گفت بیایید یک جلسه نقد راه بیندازیم. این همه شعر و نثر و داستان طنز خواندیم و بهبه و چهچه کردیم به کجا رسیدیم؟ الان نیاز داریم به نقد. حرف ناصر فیض را همه از جمله خود بنده به مدت هفت سال پشت گوش انداختیم تا عاقبت در تیر ۱۳۹۳ مکتبخانه طنز شکل گرفت و از پرمخاطبترین جلسههای نقد در حوزههنری شد. به همت آقای فیض و دوستان دفتر طنز.
مکتبخانه طنز یکی از مهمترین فعالیتهای دفتر طنز حوزه هنری است. مهم است چون تلاش میکند اصول درست و صحیح طنزنویسی را آموزش بدهد، آن هم بر اساس طرح درس و تجربیاتی که بزرگانی چون مرحوم احترامی در دفتر طنز به یادگار گذاشتهاند. مکتبخانه طنز خیلی زود به عنوان یک محل معتبر و علمی برای آموزش طنزنویسی مطرح شد و بیش از ۱۵ نفر عضو ثبت پیدا کرد که حالا بعد از گذشت بیست جلسه برای خودشان نویسندگان حرفهای شدهاند و در شب شعر در حلقه زندان هم شرکت کردهاند و شعر و نثر خواندهاند.
نگاهی کوتاه به چند جلسه از مکتبخانه:
نخستین جلسه
نخستین جلسه مکتبخانه طنز در روز دوشنبه، ۳۰ تیر ۹۳، ساعت ۱۹ در حوزه هنری واقع در تقاطع حافظ و سمیه، تالار سلمان هراتی برگزار شد. این جلسه از چهار بخش تشکیل شده بود:
بخش اول: گفتوگو با امید مهدینژاد درباره طراحی ستون ثابت طنز در مطبوعات و خوانش نمونههایی از آثار این طنزپرداز
بخش دوم: طنزخوانی شرکتکنندگان و نقد و نظر
بخش سوم: کارگاه حسامالدین مقامیکیا درباره رویکرد شوخطبعانه به خبرها
بخش چهارم: مقدمهای بر فُرم طنز از رضا ساکی
دومین مکتبخانه
دومین مکتبخانه طنز با سخنرانی ناصر فیض با موضوع «استفاده از کلمات دخیل در شعر طنز» ادامه پیدا کرد. فیض گفت: سلیقههای مختلفی استفاده از کلملات دخیل را روشمند کردهاند. بحث ما در استفاده از کلمات دخیل در هجاهاست که هجاهای بلند را کوتاه میخوانیم. به نظر من و همین طور که آقای زوریی هم استفاده کرده است باید هر جا توانستیم عروضی به کار ببریم و هر جا نشد هجایی استفاده کنیم. مثل همین «سینگال» در شعر آقای زرویی که خوانده شد به صورت هجایی استفاده شده است در صورتی ممکن است در جای دیگری عروضی استفاده کند. (این همه دردورنج و زَجر و مَلال/ آخرش هم که لاک و نو سیگنال) مثلا در «کوآکسیکال» شکل عروضی را به کار برده است اما همین «کوآکسیکال» جای دیگری میتواند کوتاه شود و هجایی شود. (این همه دردورنج و زَجر و مَلال/ آخرش هم که لاک و نو سیگنال) این کار اتفاقا بار فکاهه اثر را بیشتر میکند. پس استفاده از کلمات دخیل برعهده شاعر است، به طبع شرایط و وزن میتواند عروضی یا هجایی استفاده کند. مثلا اوباما بگوید یا اُباما. این بحث در وزن شعر فارسی تازه است و مربوط به ۱۰۰ سال اخیر است. استفاده از کلمات دخیل بستگی به سلیقه شاعر و فضای شعر دارد.
مدیر دفتر طنز حوزه هنری در پایان گفت: مشکل مهم شعر طنز در روزگار ما این است که شعر طنز شاعران جوان شبیه هم شده است و این یک آفت است که میتوان این موضوع را در برنامههای بعدی مکتبخانه بررسی کرد.
از توفیق تا گلآقا
علی زراندوز دیگر مهمان مکتبخانه درباره ستونهای معروف و مهم مجلههای توفیق و گلآقا صحبت کرد. زراندوز به ستون «هشت روز هفته» در توفیق اشاره کرد که کیومرث صابری فومنی با نام مستعار «گردنشکسته فومنی» مینوشت.
او گفت: این ستون در گلآقا هم بود اما طنزنویسان جوان آن را مینوشتند. یکی از ستونهای مهم گلآقا ستون «شعرنو» بود که در واقع نقیضههایی بودند که موجی در طنز ایجاد کردند. انتشارات گلآقا همان سالها کتابی به نام «شکرپاره» با موضوع همین شعرهای نوی طنز منتشر کرد که خیلی زود نایاب شد.
این طنزپرداز ادامه داد: توفیق ستونی داشت به نام «دختران حوا، پسران آدم» که صابری همین ستون را در گلآقا به نام «معرفهالنسا، معرفهالرجال» آورد. یکی دیگر از ستونهای مشترک میان توفیق و گلآقا ستونی بود به نام «نیشونوش» که به نام «نیشگون» و «انگولک به جراید» هم منتشر شد.
زراندوز گفت: کسانی چون منوچهر احترامی با ستون «جامعالحکایات» و «پیر ما» و عمران صلاحی با ستون «حالا حکایت ماست» از نویسندگان قدر گلآقا بودند. محمدپورثانی که به جرات میگویم ستونساز طنزنویس تاریخ ادبیات ایران است و بیشتر از همه ستون ثابت طنز نوشته است او نویسنده ستونهایی مثل «دستپخت عدسی»، «اشارات و تنبیهات»، «خودکار آبی»، «الو گلآقا» و «نامهرسان گلآقا» بود. در پایان باید از دکتر «مسعود کیمیاگر» به عنوان یکی از نویسندگان ثابت توفیق و گلآقا یاد کنم که ستون «افاضات فدوی» او معروف است.
اقتراح طنز
در پنجمین جلسه مکتبخانه که دوشنبه ۲۴ شهریور در حوزه هنری برگزار شد. قرار شد طنزنویسان با موضوع سیگار کشیدن طنز بنویسند. در این نشست ۱۳ نفر از طنزنویسان جوان طنزهایی با موضوع سیگار کشیدن خواندند و داوران حاضر در نشست به طنزهایشان امتیاز دادند و آنها را نقد کردند.
مهدی فرجاللهی، محمدعلی مومنی، سیدامیر ساداتموسوی، حامد اسحاقی، جواد نوری و رضا ساکی به عنوان داور در این جلسه حضور داشتند. در پایان سعید قلیچی، شایان شاملو و علی خضری نفرات برتر مکتبخانه پنجم انتخاب شدند. خندهدار بودن، زاویه دید متفاوت، نثر روان و تفکربرانگیزی از جمله شاخصههای داوری طنزها در مکتبخانه بود.
داستان «سنت اجدادی» نوشته سعید قلیچی که حائز رتبه اول شد در ادامه میآید:
سیلی خوردن به خاطر سیگار نکشیدن، یکی از سنتهای اجدادی خاندان ما «قلیچی»هاست. تقریبا اکثر پسرهای قوم ما، تجربه سیلی خوردن به خاطر سیگارهای کشیدهشده توسط دوستانشان را دارند. بهعنوان مثال خود من هنوز وارد دبیرستان نشده بودم که این تجربه را کسب کردم. قضیه هم خیلی ساده بود. یک روز به صورت کاملا اتفاقی در مسیر برگشت به خانه با پدرام هوشنگی پسر همسایه هممسیر شدم و البته خیلی اتفاقیتر، آن روز دقیقا همان روزی بود که پدرام تصمیم گرفته بود در خیابان سیگار بکشد. هنوز پک اول را به سیگارش نزده بود که پدرم از راه رسید و بیمقدمه و بدون هیچ اعلام قبلی سمت چپ صورتم را با کف دست راست نوازش کرد.
کمی طول کشید تا با کلی سند، مدرک، نمودار، آمار و گزارش و حتی قسم و آیه، پدرم متوجه شود که من سیگار نکشیده بودم، با این حال پدرم طی تمام این سالها، از عملکرد خودش دفاع کرده و میکند. چند هفته بعد از سیلی مذکور بود که پدرم برای توضیح رفتارش گفت: «من پدرتم و متوجه شدم که تو سیگار نکشیدی، مردم کوچه و خیابان که به این سادگیها متوجه نمیشوند.» حالا هم که بیشتر از ۱۵ سال از آن سیلی گذشته این مساله به خوبی برای من حل نشده است . آن روزها تصور میکردم، مردم کوچه و خیابان، وقتی رد پنج انگشت دست راست پدرم را روی صورتم ببینند، به خوبی میفهمند که من لب به سیگار نزدهام.
حقیقتا این تنها توجیهی بوده که در تمام این سالها توانستهام پیدا کنم . با این حال، چند سال بعد، پدرم داستان سیلی خوردن خودش را از پدربزرگم به خاطر سیگاری که نیما هوشنگی دوست و همبازی پدرم کشیده بود؛ برایم تعریف کرد. حاج حمید قلیچی پدربزرگ من در شاهرود معلم بوده و آنطور که پدرم تعریف میکند، یکی از همسایهها او و نیما هوشنگی را در حالی که دوستش سیگار میکشیده دیده و همان شب پدربزرگم بدون هیچ اعلام قبلی با کف دست به استقبال صورت پدرم رفته است.
در خاطرات خاندان قلیچی، داستان سیلی خوردن حاج حمید پدربزرگم هم به علت سیگار نکشیدن وجود دارد. داستان آن را عمو رشید، پسر بزرگ حاج حمید، برای ما یعنی برادرزادههایش تعریف کرده است. گویا یک روز یکی از همسایهها به پدربزرگم پول میدهد تا برای او سیگار بخرد، در مسیر برگشت بوده که حاج حبیب جد بزرگ من از راه میرسد و پسرش یعنی پدربزرگ من را یک سیلی مهمان میکند. حاج حبیب هم از پدرش به خاطر سیگار نکشیده سیلی خورده و پدر او هم از پدرش. بررسیهای تاریخی نشان میدهد که حتی کربلایی بشیر قلیچی، جد هفتم بنده هم چنین تجربهای را داشته، البته آن روزها دیگر خبری از سیگار نبوده و بنا بر شنیدهها، در زمان جنبش تحریم تنباکو، کربلایی قصد داشته تا قلیانی را بشکند، که در همان زمان پدرش که اسمش را نمیدانیم، از راه میرسد و به تصور اینکه پسرش میخواهد قلیان بکشد، کربلایی را یک سیلی مهمان میکند.
بررسیها نشان میدهد که خاندان من، دست کم از هفت پشت به این طرف، قربانی سیگارهایی بودند که نکشیدند و به خاطر همین است که میگویم سیلی خوردن به خاطر سیگار نکشیدن، یکی از سنتهای اجدادی خاندان ما قلیچیهاست. به همین دلیل است که من هنوز مادر بچه هایم را پیدا نکرده، تصمیم دارم این سنت را زنده نگه دارم. حتی برای انتقال آن به صورت پسرم برنامهریزی کردهام، اصلا هم عقده ای نیستم.
پدیده طنز معاصر
در دوازدهمین جلسه مکتبخانه از علی خضری به عنوان پدیده مکتبخانه با اهدا کتاب تقدیر شد. در طول هفده جلسه ای که مکتبخانه طنز برگزار شد بسیاری از طنزنویسان حرفهای حضور پیدا کردند و هم درباره یک موضوع مشخص حرف زدند و هم طنزهای مکتبخانه را شنیدند. مثلا شهرام شکیبا در جلسهای که در مکتبخانه حضور داشت تحت تاثیر آثار قرار گرفت و آنها را ستود. در هر جلسه به کارهای برتر کتاب جایزه داده میشود و برخی موارد مهم به صورت جزوه و بخشهای از کتابهای نایاب به صورت کپی در اختیار شرکتکنندگان قرار میگیرد.
از مکتبخانه طنز بیشتر خواهید شنید…
منبع : رضا ساکی – دفتر طنز
مسعود شجاعی طباطبایی دبیر مسابقه «کارتون و کاریکاتور داعش» با بیان این که سرکرده داعش و ۵ سیاستمدار حامی این جریان در آثار کاریکاتوریست های جهان تصویر می شوند، از اعتراض قطر نسبت به این موضوع خبر داد.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار مهر، نشست خبری مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور داعش با حضور مسعود شجاعی طباطبایی دبیر این مسابقه در انجمن هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد.
شجاعی در این نشست درباره این مسابقه توضیح داد: از مدتها پیش در حال برنامه ریزی برای برگزاری این مسابقه بودیم و حدود ۲ ماه پیش رایزنی های خود را در این زمینه انجام دادیم، قصد ما نیز از برگزاری آن روشنگری درباره این پدیده و حمایت های بی دریغ استکبار جهانی از این گروهک است که به نام اسلام شکل گرفته و فعالیت های ضد اسلامی دارد.
وی با اشاره به تأثیرگذاری زبان کاریکاتور در روشنگری نسبت به این مسائل توضیح داد: کاریکاتور زبانی بین المللی، قابل فهم و تصویری است که از آن بارها استفاده کرده ایم و جالب این است که با وجود اطلاع رسانی این مسابقه در اندازه یک خبر، تاکنون ۸۰ اثر از ۶ کشور به این دبیرخانه این مسابقه ارسال شده است و پیش بینی می کنیم که هنرمندان بسیاری در سراسر دنیا علاقه مند به شرکت در این مسابقه باشند.
شجاعی درباره بخش های این مسابقه بیان کرد: این مسابقه در ۲ بخش کارتون موضوعی وکاریکاتور چهره برگزار می شود که در بخش کارتون موضوعی هنرمندان تحلیل ها و نگاه خود را نسبت به این موضوع به تصویر می کشند و در بخش کاریکاتور چهره نیز ۶ شخصیت سیاسی را به عنوان حامیان جریان داعش انتخاب کرده ایم که هنرمندان آنها را تصویر می کنند.
دبیر مسابقه کاریکاتور داعش، این ۶ شخصیت سیاسی را شامل ابوبکر البغدادی، امیر قطر، بنیامین نتانیاهو، فرانسوا اولاند، باراک اوباما و دیوید کامرون ذکر کرد و افزود: انتخاب این افراد کاملا هدفمند و معنادار است چرا که همه این افراد از جمله حامیان آشکار و پنهان جریان داعش بوده و هستند. وی افزود: هنرمندان برای شرکت در هر بخش این مسابقه می توانند ۵ اثر ارسال کنند که این آثار قبلاً نباید برنده جایزه از دیگر جشنواره ها شده باشند.
دبیر مسابقه کاریکاتور داعش درباره جوایز این مسابقه هم گفت: نفرات اول تا سوم این مسابقه به ترتیب جوایز نقدی شامل ۱۵۰۰ دلار، هزار دلار و ۷۰۰ دلار به همراه لوح تقدیر و تندیس مسابقه را دریافت خواهند کرد و همچنین ۶ جایزه ۵۰۰ دلاری دیگر نیز در نظر گرفته شده است که به دیگر برگزیدگان اهدا می شود. وی مهلت ارسال آثار را ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۹۴ اعلام کرد و افزود: علاقه مندان می توانند آثارشان را به سایت جشنواره هنر مقاومت ارسال کنند.
محمد حبیبی مدیرعامل انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس نیز در سخنانش به این موضوع تأکید کرد که این مسابقه از سوی سازمان هنری رسانه ای اوج و با مشارکت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس و حوزه هنری برگزار می شود. رییس خانه کاریکاتور ایران افزود: مراسم اختتامیه این مسابقه ۳ خردادماه سال آینده برگزار می شود و آثار این مسابقه نیز علاوه بر فرهنگسراهای تهران و مراکز حوزه هنری استان های مختلف کشور در ۲ کشور عراق و سوریه نیز به نمایش درخواهد آمد.
در ادامه این مراسم شجاعی طباطبایی از انتشار کاتالوگ آثار این مسابقه خبر داد و گفت: کاتالوگ این مسابقه همزمان با مراسم افتتاحیه ارائه می شود. وی درباره هیأت داوران این مسابقه هم توضیح داد: هنوز هیأت داوران آن مشخص نشده است اما شامل ۳ هنرمند ایرانی و ۲ هنرمند خارجی خواهد بود.
شجاعی که در طول سال جاری دبیری جشنواره های متعددی در زمینه کاریکاتور را بر عهده داشته است، درباره برگزاری این جشنواره ها به صورت مجزا توضیح داد: در بحث مسابقه کاریکاتور غزه نیز هدف ما روشنگری در این زمینه بود و در موضوع کاریکاتور هولوکاست نیز با توجه به این که یک جریان تحریک آمیز غربی به سرکردگی فرانسه و به دنبال انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز از پیامبر در نشریه شارلی ابدو صورت گرفت، ما با برگزاری این مسابقه کاریکاتور خواستیم نشان دهیم که اگر آزادی در غرب بی حد و حصر است پس باید بتوان درباره موضوع هولوکاست نیز اظهار نظر کرد و دوم این که چرا به بهانه هولوکاست، فلسطین اشغال می شود و سوم این که ما نگران بروز هولوکاست های جدید در دنیای معاصر هستیم.
این هنرمند یادآور شد: در موضوع کاریکاتور داعش نیز که ساخته و پرداخته دولت های غربی است و از سوی آنها حمایت می شود، این مسابقه می توان روشنگری کند که این گروهک هویت جعلی دارد و مسلمان نیست و بنابراین تصور می کنم که هر یک از این موضوعات باید به شکل جداگانه مورد بررسی قرار می گرفت.
شجاعی در پاسخ به سوال مهر درباره دیده شدن این آثار متنوع در سطح شهر تهران و در برابر دید عموم مردم بیان کرد: در بحث کاریکاتور غزه این اتفاق افتاد و تعدادی از این آثار در روز ۱۳ آبان ماه در مقابل لانه جاسوسی آمریکا به نمایش درآمد اما این امکان وجود دارد که بتوان از این آثار باز هم در سطح شهر استفاده کرد و ما امیدواریم که این اتفاق عملی شود.
وی در بخش پایانی سخنانش درباره بازخورد برگزاری این مسابقه کاریکاتور داعش اظهار کرد: سفیر قطر برخورد بسیار تندی در این زمینه داشت و از بابت گنجاندن اسم امیر قطر در لیست کاریکاتورهای چهره این مسابقه ابراز ناراحتی کرد و ما هم پاسخ دادیم که وقتی شما از جریان داعش حمایت می کنید باید در این زمینه پاسخگو هم باشید.
شجاعی درباره گنجاندن اسم پادشاه عربستان هم بیان کرد: اسم او نیز در لیست ما بود اما چون از دنیا رفته است، به آن نپرداختیم اما با توجه به اظهار نظرهای اخیر پادشاه جدید عربستان، احتمال دارد که اسم او را نیز به این لیست اضافه کنیم.
شجاعی درباره بازخوردی که از مسابقه کاریکاتور هولوکاست دریافت کرده است، گفت: برخلاف دوره قبلی این مسابقه که بازخورد تند در سطح جهانی به همراه داشت، این بار تلاش می کنند که نسبت به آن با سانسور خبری رفتار کنند، چهار روز پیش خبرنگاری آلمانی به خانه کاریکاتور آمد که مفصل گفتگو کردیم و در پایان گفت که بعید می داند این گفتگو در رسانه ای امکان انتشار پیدا کند و این نشان می دهد که سانسور خبری در این زمینه وجود دارد.
شجاعی در پایان آماری از روند رو به افزایش بازدیدکنندگان سایت «ایران کارتون» ارائه کرد و گفت: صهیونیست ها بیشترین بازدید را از این سایت در زمان برگزاری مسابقه کاریکاتور غزه داشته اند.
اولین حلقه ی طنز سال نود و چهار، نود و پنجمین آن است!
به گزارش شیرین طنز، به نقل از دفتر طنز اصفهان، نود و پنجمین حلقه ی طنز نصف جهان ، با یک هفته تاخیر، چهارشنبه نهم اردیبهشت نود و چهار، ساعت پنج عصر، در مکان خانه ی هنرمندان اصفهان، واقع در چهار راه آبشار پارک ایثار گران،با حضور چهره های همیشه فعال حلقه برگزار خواهد شد.
دوستانی که تمایل به طنز خوانی دارند لطفا آثار خود را با شرایط زیر،تا پایان وقت اداری روز دوشنبه هفتم اردیبهشت ماه، به ایمیل دفتر طنز حوزه هنری اصفهان ارسال فرمایند:
_ تایپ شده در فرمت ورد
_ذکر نام اثر_نام صاحب اثر_شماره موبایل_آدرس ایمیل در خود فایل ارسالی، موضوع ایمیل و متن ایمیل
_لطفا هم در موضوع ایمیل ،هم در فایل ارسالی و هم در متن ایمیل ذکر کنید((مربوط به نود و پنجمین حلقه ی طنز نصف جهان))
daftaretanzesfahan@gmail.com
ممکن است به آثاری که بعد از تاریخ هفتم اردیبهشت ارسال شود ترتیب اثر داده نشود لذا حتی الامکان تا پایان وقت اداری دوشنبه هفتم اردیبهشت آثار خود را ارسال فرمایید.
رئیس جهاددانشگاهی واحد گیلان با بیان اینکه پیدایش هنر کاریکاتور پیش از پیدایش روزنامهنگاری و حتی اختراع صنعت چاپ در دنیا، نشان از قدمت و درازای عمر آن دارد، افزود: عمر کاریکاتور به بلندای تاریخ مکتوب انسان است.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، مهندس جمشید رسایی، روز پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت در آئین اختتامیه نخستین جشنواره ملی پاتوق دانشجویی کاریکاتور «صابر» که در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد، بازنمایی اغراقآمیز رفتارها و ویژگیهای اشخاص به منظور مضحک جلوه دادن آن یا ایجاد تصویری خندهآور از کسی که با وجود شباهت به او مضحک باشد را کاریکاتور خواند و اظهار کرد: دکتر محمد معین نیز کاریکاتور را اینگونه تعریف میکند «شکل و تصویری مضحک که نقاش در ترسیم آن از نکات و دقایق مشخص موضوع استفاده میکند و در عین حال که تصویر با اصل موضوع شبیه است آن نکات و دقایق را بارزتر و بزرگتر نشان میدهد تا سوژهها را مضحک کند».
وی ادامه داد: صرف نظر از تعاریف فوق که ممکن است دارای نقصان هم باشند باید توجه کنیم که کاریکاتور هنر است و فعالان این عرصه هنرمندانی هستند که به خوبی میتوانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند.
رسایی با بیان اینکه پیدایش هنر کاریکاتور پیش از پیدایش روزنامهنگاری و حتی اختراع صنعت چاپ در دنیا، نشان از قدمت و درازای عمر آن میدهد، افزود: به واقع شاید بتوان گفت عمر کاریکاتور به بلندای تاریخ مکتوب انسان است. این هنر در عصر باستان هم رواج داشته و گفته میشود اولین کاریکاتورهایی که در آنها مسائل سیاسی و اجتماعی مطرح شده به ۱۹۰۰ سال پیش بر میگردد.
رئیس جهاددانشگاهی واحد گیلان با تصریح بر اینکه طنز ترسیمی و کاریکاتور در ایران نیز از قدمت طولانی برخوردار است، اضافه کرد: ورود رسمی کاریکاتور به مطبوعات ایران در آستانه انقلاب مشروطه و با چاپ هفتهنامه ملانصرالدین صورت گرفت و بعدها توسط نشریات و روزنامههای طنز ایران گسترش یافت. طنز ترسیمی و طنز کلامی در عرصه مباحث اجتماعی و سیاسی که به واسطه غنای زبان فارسی خصوصا ضربالمثلهای گوناگون، کلمات عامیانه و کنایات فراوان از توفیق مناسبی برخوردار بوده، در طی سالهای استبداد و خفقان ستمشاهی همچون شمشیری برهنه انتقادات خود را مطرح و بیان کرده است.
وی عنوان کرد: در پی وقوع انقلاب اسلامی به تبع آنکه این انقلاب در بین انقلابات جهان منحصر به فرد بوده، تاثیر انقلاب بر فعالیتهای هنری نیز منحصر به فرد بوده و فعالیت انقلابیون در عرصههای مختلف از جمله در عرصه هنر و خصوصا هنر کاریکاتور موجب دگرگونی این هنر و اثربخشی بیشتر آن و در نتیجه در ارتقاء کیفی آن شد توجه به مباحث جهانی همچون حمایت از مظلومان و انتشار پیام انقلاب اسلامی و نقد عملکرد مسئولان جهت اصلاح رویهها و روشها در عرصه داخلی از مواردی است که در آثار هنرمندان کاریکاتوریست ایرانی دیده میشود.
وی با بیان اینکه تعداد هنرمندان این عرصه که در قبل از انقلاب بسیار محدود و در حد عددی دو رقمی بود به بیش از ۱۰۰۰ نفر افزایش یافت، گفت: قطعا در مسیر این افزایش کمی و کیفی هنرمندانی نظیر مرحوم کیومرث صابری فومنی نقشی انکارناپذیر داشتند که هیچ فرد منصفی منکر آن نخواهد بود.
رسایی با اشاره به اینکه مرحوم صابری به «گلآقا» شهرت داشت، متذکر شد: مرحوم صابری علاوه بر مسئولیتهای مختلف فرهنگی و اجتماعی در دوران بعد از انقلاب در عرصه طنز ادبی و هنر کاریکاتور نیز صاحب سبک بوده و با انتشار اولین شماره هفتهنامه گلآقا در دیماه سال ۱۳۶۳ باب جدیدی جهت گسترش این هنر باز کرد؛ از این رو شناساندن و معرفی شخصیت کیومرث صابری در سطح ملی و گستره جامعه دانشگاهی کشور باید مورد توجه مسئولان فرهنگی قرار گیرد و البته مسئولان عرصه فرهنگ و ادب گیلان به واسطه گیلانی بودن این چهره فرهنگی در این زمینه وظیفه بیشتری دارند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی گیلان بدین منظور اقدام به برگزاری جشنواره پاتوق دانشجویی کاریکاتور صابر نمود و از آذرماه سال گذشته با برگزاری مراسم افتتاحیه در شهر فومن کار فراخوان دریافت آثار را آغاز کرد تا ضمن تجلیل از این شخصیت هنری، سبک ادبی او را نیز در بین نسل جوان و خصوصا دانشجویان گسترش دهد؛ وی افتخاری برای گیلانیان است و جا دارد که مسئولان استان بیش از پیش جهت تجلیل از او گام بردارند.
رسایی در پایان از انتخاب ۲۶ اثر در این جشنواره خبر داد و گفت: امیدواریم اینگونه جشنوارهها با دو هدف تجلیل از شخصیتهای علمی، فرهنگی و ترویج فکر و اندیشه آنان تداوم داشته باشد و انشاءالله این جشنواره با همین نام در سالهای آینده نیز تکرار شود.