مبحث 86 طرح صالحین: «تأثیر تحصیلات عالی و اشتغال زنان در زندگی خانوادگی و جامعه»
3. تفاوت زنان تحصیل کرده که خانه دار هستند و به کار خانه و تربیت فرزندان می پردازند با زنان شاغل چیست؟
این مورد هم به طرز تفکر خانواده ها و افراد داره ولی امروزه بنابر اوضاع مالی خانواده هازنان هم مایلند در اجتماع نقش پرنگی داشته باشند و به کار بیرون از خانواده ها بپردازند و نقش سنتی زنان هم در خانواده ها امروزه کمرنگ تر شده البته هستند زنانی که علاوه بر کار بیرون از خانه به زندگی و بچه های خود بخوبی میرسند ولی بفرموده خداوند افرینش زن و مرد هریک بدلایلی بوده مرد بیرون از خانه و زن بتربیت فرزند و کار خانه.
4. اشتغال زنان در خانه و خارج از خانه چه تأثیری بر روابط اعضاء خانواده، اعتماد به نفس زنان و مدیریت خانه خواهد گذاشت؟
این سوال رو ادم باید تو موقعیتش قرار بگیره یا لااقل تو دوست و اشنا دیده باشه تا بتونه بخوبی پاسخ بده ولی فرض کنید زن و مرد از صبح ساعت 7.30 تا عصر و اخر وقت سر کار باشند و وقتی میان بعلت کار خسته هستند و اون وظیفه ای هرکدوم و مخصوصا زن در خانه داره رو نمیشه بهش برسند و علاوه بر این بر فرزندان نقش منفی میگزارد بلخره فرزندان هم حقی بر والدین دارند
این روابط رفته رفته باعث بروز اختلاف بی احساسی زن و شوهر بهمو بروز مشکلات جدی در زندگی میشه البته این موارد در خیلی موارد برای ادمهای امروزی مخصوصا در جامعه غربی عادت شده و متاسفانه چند سال اخیر در کشور ما هم رواج پیدا کرده لااقل دلیل اشتغال زنان میتونه اوضاع مالی باشه که میخان مستقل باشن.
یکی از مسایل مهم زنان شاید در کشور ما این باشد که مهم ترین مسئله زنان چیست؟
سیاست گذاران، برنامه ریزان، مدیران اجرایی، پژوهشگران و محققان مسایل زنان چه چیز یا چیزهایی را می بایست در اولویت و خط اصلی کارهای خود قرار دهند؟
شاید پاسخ به این پرسش راه گشای کلیدی و مهمی برای ما و شما باشد.
مطالبی که در پی می آید، بیان دیدگاه های تعدادی از کارشناسان در رابطه با مهم ترین مسایل و مشکلات زنان در حال حاضر و بیان راه کارها در این زمینه است. این کار شاید پاسخی جامع و کامل به پرسش فوق نباشد اما از طرفی دیدگاه های متنوع موجود را معرفی می کند و از طرف دیگر دغدغه سازی بیشتری نسبت به این مسئله صورت می گیرد. بدیهی است دیدگاه های افراد، موضع نشریه حوراء نیست.
ضروت توجه به کرامت و شخصیت انسانی زن
ابراهیم شفیعی سروستانی
ابراهیم شفیعی سروستانی دارای سطح 4 مدارج حوزه علمیه قم (دکتری) و کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و عضو هیئت علمی پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مدیر طرح و برنامه مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما و دبیر تحریریه مجله موعود است.
از وی آثاری چون جریان شناسی دفاع از حقوق زنان، نظام اسلامی و مسئله روسپی گری، قانون دیات و مقتضیات زمان، شناخت زندگی بخش، تفاوت زن و مرد در دیه و قصاص، فقه و قانون گذاری، قانون گذاری در نظام جمهوری اسلامی؛ آسیب ها و بایسته ها و... منتشر گردیده است.
در قانون اساسی جمهوری اسلامی به کرامت و شخصیت انسان، اعم از زن و مرد توجه جدی شده، تا آنجا که در بند 6 اصل دوم این قانون، ایمان به کرامت و ارزش والای انسانی و آزادی توأم با مسئولیت او در برابر خداوند به عنوان یکی از پایه های نظام جمهوری اسلامی شمرده شده است. این توجه و اهتمام در مورد زنان، دو چندان شده و این قانون در موارد متعددی بر پاسداشت شخصیت انسانی زن و زمینه سازی برای رشد شخصیت او تأکید کرده است.
در بخشی از مقدمه قانون اساسی، پس از معرفی خانواده به عنوان «واحد بنیادین جامعه و کانون رشد و تعالی انسان» در مورد شخصیت انسانی زن چنین آمده است:
« زن در چنین برداشتی از واحد خانواده، از حالت (شیء بودن) و یا (ابزار کار بودن) در خدمت اشاعه مصرف زدگی و استثمار، خارج شده و ضمن بازیافتن وظیفه خطیر و پر ارج مادری در پرورش انسانهای مکتبی، پیشاهنگ، و خود همرزم مردان در میدان های فعال حیات می باشد و در نتیجه، پذیرای مسئولیتی خطیرتر و در دیدگاه اسلامی برخوردار از ارزش و کرامتی والاتر خواهد بود.
در اصل بیست و یکم قانون اساسی نیز می خوانیم:
دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید و امور زیر را انجام دهد:
ایجاد زمینه های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او ...
حال این پرسش مطرح است که آیا سیاست گذاری ها، برنامه ریزی ها، قانون گذاری ها و اقدامات اجرایی مرتبط با زنان در دو سه دهه گذشته به گونه ای بوده است که کرامت و ارزش انسانی آنان را آن گونه که قانون اساسی جمهوری خواسته است، پاس دارد و زمینه های مساعد برای رشد شخصیت شان را فراهم کند یا خیر؟
متأسفانه باید گفت با وجود تلاش های زیادی که در سال های اخیر برای ارتقای شخصیت فردی و جایگاه اجتماعی زنان در نظام جمهوری اسلامی صورت گرفته است، هنوز زنان کشور ما به جایگاه مطلوبی که در خور آنان است دست نیافته اند و هویت انسانی زنان چنان که باید به رسمیت شناخته نشده است.
برای روشن شدن این موضوع به چند عرصه از عرصه های مهم فرهنگی، اجتماعی که به نظر می رسد شخصیت و جایگاه انسانی زنان در آنها دستخوش آسیب شده است، اشاره می کینم:
1. در عرصه خانواده که مهم ترین صحنه بروز و ظهور جایگاه و موقعیت خطیر زنان است، همچنان شأن و منزلت زنان دستخوش تعصب ها و جهالت های مردانی است که بدون هیچ بهره ای از اخلاق اسلامی، حقوقی را که از سوی شرع برای مدیریت و هدایت خانواده به آنها ارزانی شده است، دستاویزی برای ظلم مضاعف به زنان و تحقیر آنها قرار می دهند. متأسفانه اقداماتی هم که در چند سال گذشته برای دفاع از حقوق زنان در عرصه خانواده، صورت گرفته است نه تنها کمکی به اصلاح این وضع نکرده بلکه جامعه ما را با بحرانی تازه روبرو کرده و منجر به تزلزل بنیان خانواده شده است.
2. در عرصه اجتماعی بسیاری از زنان سرپرست خانوار که حمایت های ناچیز دولت تکافوی مخارج سنگین آنها را نمی دهد، به مشاغل سخت و طاقت فرسا یا مشاغلی که تناسبی با شأن انسانی آنها ندارد، روی آورده اند و هیچ چشم انداز روشنی هم برای اصلاح این وضع وجود ندارد.
3. بسیاری از دختران و زنان جوانی که محصول دستگاه های آموزشی و رسانه های تبلیغی نظام جمهوری اسلامی به شمار می آیند، بی هیچ درکی از مقام و منزلت زنانه شان تنها به عرضه جاذبه های جنسی خود برای جلب توجه مردان روی آورده اند و چنان غرق در مدها و آرایش های واراداتی شده اند که حتی مجالی هم برای فکر کردن به شخصیت انسانی خود پیدا نمی کنند.
4. رسانه های دیداری و شنیداری نظام جمهوری اسلامی تاکنون از ارائه یک چهره موفق از زن مسلمان ایرانی عاجز بوده اند و در سریال ها و فیلم هایی که ارائه می دهند تنها به ارائه چهره ای کلیشه ای و منفعل از زنان و دختران بزک کرده ای که درگیر عشق های مثلثی و گاه زنجیره ای می شوند، بسنده کرده اند. این در حالی است که در سال های اخیر شاهد بوده ایم که در بسیاری از سریال های خارجی از زنان چهره هایی فعال، مثبت و با انگیزه به تصویر کشیده می شود که از جمله می توان به سریال هایی چون «بازگشت به خانه»، «پزشک دهکده»، «جواهری در قصر» و حتی «پرستاران» اشاره کرد.
5. در رسانه های مکتوب نیز با بازگشت موج مخرب الگوسازی هنرپیشگان، خوانندگان و تبدیل آنها به ستاره های محبوب نسل جوان روبرو هستیم. تا آنجا که چاپ تصاویر درشت هنرپیشگان زن سینما و تلویزیون بر روی جلد و صفحات داخلی به ابزاری برای جلب مخاطب و فروش بیشتر این مجلات تبدیل شده است.
با توجه به آنچه گفته شد به نظر می رسد ضروری ترین رویکرد در همه برنامه ریزی ها، سیاست گذاری ها، قانون گذاری ها و طرح های اجرایی مرتبط با زنان باید توجه به صیانت و پاسداری از هویت انسانی زنان مسلمان کشورمان و تلاش در جهت ارتقای جایگاه و شخصیت آنان در خانواده و اجتماع باشد. به صراحت باید گفت تا زمانی که به این رویکرد توجه نشود جامعه ما در حل بسیاری از آسیب های و ناهنجاری های اجتماعی از جمله معضل بد حجابی، زنان خیابانی، فروپاشی خانواده ها و بسیاری مفاسد اجتماعی به توفیق چندانی دست نخواهد یافت.
البته یک نکته ای که برای این اشتغال زنان در کشور فرق داره مناطق جغرافیاییه مثلا شما زنان شاغل رو بمراتب در مناطق شهری به روستایی زیاد میبینید و در مناطق شهری هم امارها فرق داره مثلا شما استانی مثل تهران رو با استانی مثل سیستان بلوچستان مقایسه کنید نتایجش خیلی فرق میکنه
من فکر میکنم منطقه هرچقد پیشرفته تر باشه ارتباط مستقیمی با رابطه اشتغال داره و بالعکس هم صادقه و جامعه هرچقدر سنتی تر باشه امار اشتغال زنان خیلی کمتره این موضوع رو میتونیم با یک مقایسه اماری که دوستان بر اساس نتایج اماری که گزاشتند فهمید.
یک اماری درباره اشتغال زنان در شهرهای مختلف براتون میزارم شاید جالب توجه باشه
از مجموع 392 شهر کشور، 103 شهر در بخش اشتغال زنان دارای نرخ بیکاری بالای 15 درصد و 77 شهر دارای بحران بیکاری برای زنان و نرخ بالای 30 درصد است.
بهترین اشتغال زنان در شهر ماهنشان زنجان با نرخ بیکاری 1.4 درصدی و بدترین شهرها برای جستجوی شغل توسط زنان در ایلام، اندیمشک، هیرمند، جوانرود، گچساران، بندرانزلی، خرم آباد و اردکان با نرخ بیکاری بالای 40 تا 54.2 درصد است.
این هم از استان اصفهان نصف جهان :
اصفهان از استان هایی است که وضعیت نامناسبی در نرخ بیکاری زنان دارد به نحوی که 18 شهر از مجموع 23 شهر این استان دارای نرخ بیکاری بالای 15درصد است. کمترین نرخ بیکاری در استان اصفهان برای شهر خور و بیابانک با 2.5 درصد و بیشترین بیکاری زنان نیز مربوط به شاهین شهر و میمه با 39 درصد می شود.
دوستان عزیز به جدول زیر یک نگاه حتی گذرا هم شده باشه بکنین
شهرهای دارای بدترین وضعیت بیکاری برای زنان
| شهر | نرخ بیکاری | شهر | نرخ بیکاری |
| پارس آباد | 32.6 | زاهدان | 30.3 |
| اردبیل | 31.6 | زهک | 48.6 |
| شاهین شهر و میمه | 39 | سراوان | 37.6 |
| لنجان | 37.5 | سیب و سوران | 38.4 |
| کرج | 30.1 | هیرمند | 53.1 |
| آبدانان | 36.1 | استهبان | 32.3 |
| ایلام | 42 | زرین دشت | 30.7 |
| ایوان | 35.6 | شیراز | 32.5 |
| دهلران | 36.5 | فسا | 35.6 |
| مهران | 32.2 | فیروزآباد | 32.1 |
| فارسان | 36.3 | کازرون | 36.5 |
| امیدیه | 44.5 | ممسنی | 36 |
| آبادان | 34.5 | البرز | 32.1 |
| اندیکا | 31.3 | سنندج | 32.6 |
| اندیمشک | 54.2 | مریوان | 36.1 |
| اهواز | 35.6 | ارزوئیه | 31.9 |
| ایذه | 35.6 | بافت | 30.5 |
| بهبهان | 32 | بم | 37.1 |
| باوی | 32.9 | جیرفت | 38.9 |
| خرمشهر | 40.3 | سیرجان | 34.2 |
| دزفول | 33 | کهنوج | 37.1 |
| رامهرمز | 32.6 | نرماشیر | 34.7 |
| شادگان | 30.1 | اسلام آباد غرب | 39.5 |
| شوشتر | 38.1 | پاوه | 35.4 |
| گتوند | 30.1 | جوانرود | 47.4 |
| مسجد سلیمان | 56.9 | سرپل ذهاب | 46.3 |
| هفتگل | 36 | کرمانشاه | 41.7 |
| ایرانشهر | 42.6 | کنگاور | 34.1 |
| زابل | 35.8 | گیلان غرب | 35.5 |
| بهمئی | 40.6 | هرسین | 38.6 |
| بویراحمد | 34.4 | چرام | 36.4 |
| گچساران | 50.1 | صومعه سرا | 32.6 |
| ازنا | 34.2 | الیگودرز | 34.5 |
| بروجرد | 32.4 | خرم آباد | 46.4 |
| دلفان | 31.9 | دورود | 39.4 |
| کوهدشت | 33 | چالوس | 34.1 |
| عباس آباد | 35.4 | نوشهر | 31.6 |
| اردکان | 51.9 | طبس |
35.7 |
اینم از امار استان ما (اردبیل) در بخش زنان
نرخ بیکاری زنان استان 29/7
نرخ بیکاری زنان کشور 24/7
امار مربوط به اواخر سال92 میباشد
باسلام وتشکر بابت ایجاد این تاپیک
1. تحصیلات عالی چه نقشی (مثبت یا منفی) در زندگی خانوادگی دارد؟
در هر خانواده ای وقتی پدر یا مادر تحصیلکرده باشند میتوانند تربیت مناسب تری برای فرزندان خودشون داشته باشند وحتی در امر
تحصیل میتوانند کمک زیادی درپیشرفت تحصیلی فرزندشون داشته باشند...
ودرخارج از محیط خانواده روابط اجتماعی بهتری داشته باشن
البته هستند وبودن کسانی که بیسواد یا حتی کم سواد بودن ولی از لحاظ گفتاری ورفتاری بهتر وبالاتر از بعضی از تحصیلکرده های الان جامعه بودن و سخنانشون وتجربه هاشون همیشه در ذهنمون هست وبا عمل کردن بهشون همیشه موفق بودیم ...(پدربزرگان ومادریزرگانمون )
2. آیا داشتن تحصیلات عالی فقط برای اشتغال و کمک به موارد اقتصادی می باشد
در مورد خانم ها چند مورد وجود داره
-خانم هایی که از ابتدا به نیات شاغل بودن تحصیل کردن و بعد ازاتمام تحصیلات به سر کار میرن وکمک بزرگی هم به جامعه و به خانواده میکنند وبا برنامه ریزی درست هم در کار وهم در مسولیت های خانواده موفق هستند
داره
- یسری فقط به خاطر داشتن مدرک و چشم وهم چشمی درس خوندن که فقط به همون تحصیلات اکتفا میکنند
- عده ای به دانشگاه میرن و بعد ازاتمام تحصیلات یا خانوادشون باسرکاررفتنشون مخالفت میکنه.......یا اینکه ازدواج که میکنند همسرشون موافق نیست
تعداد زیادی هم دوست دارند شاغل باشند و به خاطر محیطی که در اون زندگی میکنند یا اینکه در شهرشون شغل متناسب بارشته تحصلیشون یا کم هست یا وجود نداره ترجیح میدن شاغل نباشن
- بعضی ها هم برای گذراندن زندگی خودشون وفرزندانشون یا کمک به همسرشون برای تامین مخارج زندگی کار میکنند
3. تفاوت زنان تحصیل کرده که خانه دار هستند و به کار خانه و تربیت فرزندان می پردازند با زنان شاغل چیست؟
4. اشتغال زنان در خانه و خارج از خانه چه تأثیری بر روابط اعضاء خانواده، اعتماد به نفس زنان و مدیریت خانه خواهد گذاشت؟
یک خانم تحصیل کرده خانه دار
اگر به وظا یف ومسولیتهای خودش عمل کنه قطعا میتونه در تربیت وتغذیه فرزند و امور مربوط به خانه وخانواده موفق تر باشه
وزمان زیادتری برای تفریح و ورزش وارتباط با خانواده ش داشته باشد
یک خانم تحصیلکرده شاغل
- در درجه اول درصورت داشتن فرزندخردسال نیمی یا ساعتهایی از روز فرزند از محبت مادر بی نصیب هست..چون هیچ مهد یا فردی
نمیتواند جای مادر رابگیرد<<<<<
-از لحاظ تغذیه وغذا چون در بیشتر وعده ها از غذاهای آماده و گرم شده استفاده میشه نقش همسری ومادری به خوبی ایفا نمیشه
-از لحاظ روحی چون مسولیت بیشتری دارن خسته تر هستند
-از نظر اعتماد بنفس این خانم ها چون از روابط اجتماعی بیشتری برخوردارند...اعتمادبنفس بالاتری دارند وبعضیهاشون هم فن بیان بهتری دارند
-یسری از این خانم ها هم به خاطر اشتغال وتحصیلات وحس بالاتر بودن (از نظر خودشون)
با سلام و احترام؛
زمانی که پستی رو میخواین ارسال کنید و زمان زیادی هم از ورود شما گذشته، اگر دکمه ارسال پست رو بزنید مطمئناً برمیگرده صفحه ورود. در این صورت بعد از وارد کردن نام کاربری و رمز، وارد سایت بشید، سپس دکمه back بالای مرورگر رو بزنید یعنی بیاین صفحات قبل. هر وقت به همون پست مورد نظرتون رسیدید، متوقف شده و دوباره دکمه ارسال رو بزنید.
موفق باشید.
بنام خدا
در پاسخ به سوال چهارم این مبحث یعنی مشکلاتی که اشتغال بانوان در زندگی خانوادگی و جامعه می گذارد میتوان گفت:
در بسیارى از مواقع به جاى این كه اشتغال زنان در خدمت نهاد خانواده قرار گیرد، به تعارض و تقابل با آن مىپردازد و در بسیارى از موارد موجب زوال نهاد مقدس خانواده مىشود. تردیدى نیست كه خانواده یكى از اركان جامعه و محور اساسى رشد و اعتلاى انسان به شمار مىرود. این نقش از منظر جهان غرب و غرب باوران بسیار كمرنگ و بى اهمیت بوده و در برخى موارد یكى از مشكلات فراروى زنان، قلمداد شده است.اگر چه مشاغلی هم هست که اختصاص به زنان دارد و زنان متاهل با هماهنگی شوهر و دختران با رضایت خانواده میتوانند برای رسیدن جامعه به اهداف خود و از طرفی کمک به اقتصاد خانواده (مشروط بر آنکه زیاده خواهی نداشته باشند ) در آن رشته فعالیت کنند و بگونه ای برنامه ریزی نمایند که لطمه ای به زندگی خانوادگی وارد نیاید.
سلام ومن می گویم در هرمبحثی قانون حرف اول و آخر را می زند،دقت به این اصل حل المسائل بسیاری از مشکلات جوامع نوین استوباتشکر