مبحث 83 طرح صالحین: «اهمیت حجاب در زندگی و جامعه اسلامی»
پیشنهادات جهت تقویت حجاب در جامعه:
تقویت ایمان و اعتقاد:در زن و مرد باید باور استوار و ایمان عمیق ایجاد شود.
سرمشق قراردان الگوهای والا: الگوها در ساختار روحی و رفتاری نقش مهمی دارد.
تشویق: زنان با حجاب و پاکدامن، به خصوص در مدارس و دانشگاهها مورد تشویق قرار گیرند.
ارائه برنامه ها و فیلم های مفید و آموزشی
قائل شدن ارزش برای فرهنگ اصیل و دینی و زنان با حجاب
ترویج فرهنگ غیرت
بیان اهمیت و ضرورت حجاب در مدارس
پرسش: اخیراً مجموعه ای از استفتاءات پیرامون حجاب در بعضی از سایتهای خبری به آیت الله سیستانی نسبت داده شده . از جمله اینکه مرد حق اجبار همسر و دخترش را بر حجاب ندارد . و اینکه حضور در مجالس عروسی مختلط زنان و مردان و همراه با رقص و موسیقی جایز است . آیا اینها صحت دارد ؟
پاسخ: مقصود از اینکه شوهر و پدر حق اجبار بر حجاب را ندارند اینست که ـ بنابر احتیاط لازم ـ آنان نمی توانند بدون اجازه حاکم شرع از إعمال قوه ـ مانند گوش مالیدن و کتک و حبس ـ در امر به حجاب استفاده نمایند ؛ اما استفاده از روشهای مسالمت آمیز ـ حتی تند خویی اگر ملایمت موثر نباشد ـ جایز بلکه با مراعات شرایط یاد شده در رساله عملیه واجب است .
و نیز حضور در مجالس عروسی مختلط و یا مشتمل بر گناه های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تایید عملی حرام محسوب نشود ؛ و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نظر حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد ؛ و در اینصورت باید ـ طبق شرایط یاد شده در رساله عملیه ـ حاضرین را امر به معروف و نهی از منکر کند ؛ بلکه اگر احتمال تاثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط لازم ـ با ترش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید
*************************************************************************************************************
پرسش: آیا زن مؤمنه می تواند از روی باز و مستقیم و با خنده با نامحرم حرف بزند؟
آیت الله ˈحسین نوری همدانیˈ از مراجع تقلید گفت: مساله حجاب از مهمترین و اصلی ترین مصادیق کار فرهنگی در کشور است.
به گزارش صراط مبین، وی روز چهارشنبه در درس خارج فقه خود در مسجد ˈاعظمˈ قم با بیان اینکه همگان در باره مقوله حجاب و رعایت آن در جامعه مسوول هستند، افزود: دولت و نهادهای مرتبط با آن در ترویج حجاب و کارمندان دولت در رعایت حجاب، وظیفه سنگین تری دارند.
نوری همدانی با بیان اینکه امیدواریم شاهد ریشه کنی مشکل حجاب و معضلات فرهنگی جامعه اسلامی باشیم، افزود: با سخنرانی و حرف زدن مشکلات فرهنگی حل نمی شود و حرف زدن دردی را دوا نمی کند.
وی با اشاره به بیانات امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه گفت: ایشان قلب انسان را حرم خدا دانسته و ورود غیرخدا به آن را جایز نمی دانند.
آیا حکومت اسلامی حق دارد به عنوان حکم اولیه رعایت حجاب را بر زنان مسلمان اجبار کند؟
به گزارش صراط مبین، از آنجایی که مبنای حکومت جمهوری اسلامی دین مبنای اسلام است، قوانین جامعه نیز میبایست مبتنی بر این دین تنظیم شوند. لذا از آنجایی که برای برخی این شبهه به وجود آمده است که آیا حکومت اسلامی حق دارد حجاب را اجباری نماید یا خیر؟ و از سوی دیگر، آیا در این زمینه وظیفهای نیز دارد یا نه؟ بهترین راه حل، رجوع به مراجع عظام تقلید است که در غیاب امام معصوم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نماینده و نایب ایشان در مسایل فقهی به شمار میآیند.
بنابراین، مجله اینترنتی دختایران استفتاء واحدی را برای مراجع عظام تقلید ارسال نمود که برخی از ایشان به طور مستقیم جواب این استفتاء را دادهاند. علاوه بر این، برخی از حضرات پیش از این نیز به برخی سوالات مشابه که موضوع نزدیکی به این سوال داشتند، پاسخ دادهاند که این سوال و جوابها از سایت رسمی هر یک از مراجع استخراج شده است. ابتدا متن استفتاء دختایران و پاسخ مراجع به این سوال در زیر آمده و پرسش و پاسخهای موجود مراجع نیز در ادامه آن آمده است.
متن استفتاء:
با سلام و عرض ادب؛
آیا حکومت اسلامی حق دارد به عنوان حکم اولیه رعایت حجاب را بر زنان مسلمان اجبار کند؟ آیا علاوه بر حق، در این خصوص وظیفه هم دارد؟ به عنوان حکم ثانویه چطور؟ لطفا نظر خود را تفصیلا درباره اعمال این حق یا وظیفه در مورد زنان غیرمسلمان ساکن در کشور اسلامی با قید حکم اولی و ثانوی نیز بیان فرمائید.
پاسخ مقام معظم رهبری:
بسمه تعالی
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
به هر حال اصل حکم حجاب از ضروریّات دین است و مراعات آن واجب است ولى چادر خصوصیتى ندارد اگر چه حجاب برتر است.
موفق و مؤید باشید.
پاسخ حضرت آیتالله مکارم شیرازی:
بسم الله الرحمن الرحیم
با اهداء سلام و تحیت؛
حکومت اسلامى و مسلمانان نسبت به گناهان پنهانى افراد وظیفهاى ندارند، ولى بدون شک نسبت به گناهانى که به طور علنى و آشکار، در سطح جامعه انجام مىشود وظیفه نهى از منکر دارند، و الا جایى براى انجام این وظیفه مهم باقى نمىماند. البته با این تفاوت که مردم باید به نهى از منکر زبانى اکتفا کنند، و از هر گونه برخورد فیزیکى اجتناب ورزند، ولى حکومت مىتواند وارد این مرحله نیز بشود. و لذا حکومت اسلامی موظف است از گناهان علنی جلوگیری کند.
همیشه موفق باشید.
پاسخ حضرت آیت الله نوری همدانی:
بسمه تعالی
سلام علیکم
ج1. بله
ج2. بله هر حکمى براى مؤمنین و مسلمانان ثابت است، دیگران نیز مکلّف به آن هستند (الکفّار مکلّفون بالفروع کما انّهم مکلّفون بالأصول)، بنابراین آنها هم موظّف به حکم حجاب و گناهان دیگر هستند.
پاسخ حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
بسم الله الرحمن الرحیم
علیکم السلام و رحمت الله
بر طبق آیات و اخبار وارده از معصومین سلام الله علیهم، بر زن واجب است که خود را از نامحرم بپوشاند و به نظر اینجانب بنابر احتیاط، پوشش وجه و کفین نیز لازم است و در صورت اصرار زن (چه زن مسلمان و چه غیرمسلمان) بر بدحجابی در جامعه اسلامی، چنانچه از نهی متنبه نشود حاکم شرع جامعالشرایط میتواند او را تعزیر نماید. در قلمرو جامعه اسلامی همه افراد (چه مسلمان و چه غیرمسلمان) ملزم به رعایت احکام اسلامی بوده و تخلف از آنها جایز نیست.
والله العالم. موفق باشید. 25 صفر المظفر 1435
پاسخ حضرت آیت الله حسینی شاهرودی:
بسمه تعالی
آری حق دارد.
استفتائات موجود
حضرت آیت الله جوادی آملی
حکم عدم رعایت حجاب شرعی و تعزیر
سوال: آیا رعایت نکردن حجاب مقرر شرعی گناه محسوب میگردد؟ اگر گناه میباشد گناه کبیره است یا صغیره؟ در هر فرضی (کبیره یا صغیره بودن) آیا قابل تعزیر میباشد؟
جواب:
1- بیحجابی عمدی به طوری که علنا در معرض نامحرمان قرار گیرد گناه بزرگ است.
2- اگر با نهی از منکر، بیاعتنایی به حکم شرعی حجاب ادامه یافت حکومت اسلامی میتواند تعزیر نماید.
جوادی آملی 23/12/1386
حضرت آیت الله مکارم شیرازی
تعزیر بیحجابی
سوال: آیا بیحجابی مانند شرب خمر حد دارد؟
جواب: حد خاصی برای آن تعیین نشده است، اما حاکم شرع میتواند در موارد مقتضی در این زمینه حکم صادر کند و او را تعزیر نماید.
اجبار حجاب
سوال: آیا اجباری کردن حجاب از خصوصیات یک حکومت اسلامی است؟
جواب: حکومت اسلامی موظف است از گناهان علنی جلوگیری کند.
حجاب اجباری
سوال: در سایت شما مقالهای تحت عنوان جذاب «حجاب اجباری» قرار داده شده. در این مقاله آمده است که افراد عاقل بر مخالفت با قانون پافشاری نمیکنند. در کشور فرانسه و برخی کشورهای اروپایی قانونی مبنی بر ممنوعیت حجاب برای محصلان وجود دارد. آیا دین ما در اینجا هم پیروی از مقررات را توصیه میکند؟
سوال اینجاست آیا در جامعه ای که قانونی در رابطه با پوشش و حجاب وجود ندارد، نظر شما به عنوان «مسئول پاسخگویی از طرف دین» درباره اجباری بودن حجاب برای مسلمانان چیست؟ موافقید یا مخالف؟ سوال روشن، صریح و صحیح است!
جواب: اولاً توصیه میکنیم مقاله مزبور را مجددا با دقت بیشتری مطالعه فرمایید؛ ثانیاً بدانید که قانون حجاب بدون شک در اسلام وجود دارد، حال با توجه به همین جمله پاسخ خود را بیابید؛ سوال شما این میشود که اگر اسلام حجاب نداشت با حجاب اجباری موافق بودید یا مخالف؟! بدیهی است اگر قانونی نباشد، الزام بر قانون معنا ندارد. ثالثاً آنچه در کشورهایی مثل فرانسه میگذرد بر خلاف اصول قانونی آنها (اصول لیبرالی) است و مخالفت با حجاب به جهت اسلامستیزی و بر خلاف اصول مورد پذیرش خودشان است.
بنابر این تعبیر به اجباری بودن به عقیده ما تعبیر صحیحی نیست. افراد دیندار باید پایبند به احکام دینشان باشند. همانگونه که رشوه و ربا خوردن حرام است، بیحجابی هم حرام است. بنابراین در هر جا باشند، افراد دیندار باید نماز بخوانند، روزه بگیرند و... و حجاب خود را هم حفظ کنند.
وجوب حجاب ظاهری
سوال: آیا حجاب در زمان پیغمبر (ص) اجباری بوده؟ مثل حکومت جمهوری اسلامی
جواب: حجاب از واجبات است و انجام همه واجبات حداقل در ظاهر الزامی است.
ضرورت حجاب
سوال: از آن جا که مسأله حجاب یک امر ضرورى اسلام است و از آن جا که باید حدود و قوانین اسلامى در کشور جمهورى اسلامى خصوصا در شهرهاى مذهبى از جمله شهر مقدس قم رعایت شود که بحمدالله این قوانین اسلامى تا به امروز در شهر مقدس قم رعایت شده اما متأسفانه این روزها در این شهر مقدس اعمال ناشایستى مشاهده مىشود که در شأن و مقام و منزلت این شهر مقدس نیست. لذا کراراً مشاهده مىشود که اعمال ناشایستى در وسایل نقلیه خصوصاً در کاروانهای عروسى که از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه (علیها السلام) عبور مىکنند انجام مىشود و یا به طور کلى در مکانهای مقدسى از جمله در مسجد مقدس جمکران که مورد لطف و مرحمت پروردگار و حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالى فرجه الشریف) بوده صورت مىگیرد که واقعاً جاى تأسف و نگرانى است؛ چرا که مقام و منزلت این شهر بالاتر و والاتر از آن است که اجازه بدهد اینگونه اعمال در آن صورت گیرد. لذا از آن جا که مراجع بزرگوار همیشه و در هر حال به فریاد و کمک انقلاب و اسلام مىرسند و با فتاواى دندانشکن خود مشت محکمى بر دهان استکبار جهانى مىزنند بر آن شدیم که فتواى صریح حضرتعالى را در خصوص این مسأله در شهر مقدس قم بدانیم.
جواب: بدون شک حجاب از مسلمات اسلام است و تمام فقهاى اسلام در آن اتفاق نظر دارند و هر گونه بدحجابى و بىحجابى بر خلاف شریعت مقدسه است مخصوصا در شهرهاى مذهبى و از آن بالاتر در اماکن مقدسه دینى باید مراعات بیشترى شود و گناه بدحجابى و بىحجابى در این اماکن بیشتر است و بدون شک پوشیدن چادر همه جا مخصوصاً در این اماکن اولى است.
جلوگیری از ترویج بیحجابی توسط حکومت اسلامی
سوال: آیا حکومت مىتواند، یا بر او لازم است، از بد حجابى یا بیحجابی بعضى از خانمهایی که در این امر مهم کوتاهى مىکنند جلوگیرى نماید؟ توضیح این که: بنده دانشجو هستم. چندى قبل استاد در کلاس این شبهه را مطرح کرد، و مدعى شد که هیچ دلیل فقهى وجود ندارد که حکومت را ملزم کند تا مواظب حجاب خانمها باشد، همان طور که وظیفه ندارد مواظب نماز صبح افراد باشد. علاوه بر این گفتند: حضرت امیر (علیه السلام) دستور دارد که حجاب را از سر کنیزانى که خود را شبیه زنان آزاد کرده بودند، بردارند. نظر شما چیست؟
جواب: حکومت اسلامى و مسلمانان نسبت به گناهان پنهانى افراد وظیفهاى ندارند، ولى بدون شک نسبت به گناهانى که به طور علنى و آشکار، در سطح جامعه انجام میشود وظیفه نهى از منکر دارند، و الا جایى براى انجام این وظیفه مهم باقى نمىماند. البته با این تفاوت که مردم باید به نهى از منکر زبانى اکتفا کنند، و از هر گونه برخورد فیزیکى اجتناب ورزند، ولى حکومت مىتواند وارد این مرحله نیز بشود؛ و در مورد کنیزها اساساً میزان پوشش آنها نسبت به زنان آزاد از نظر اسلام متفاوت بوده است
اجبار حجاب برای اتباع خارجی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی
سوال: همانطور که میدانیم خداوند متعال در سوره نور، حجاب را مختص مؤمنان، زنان پیامبر(صلى الله علیه وآله) و زنان مؤمنین دانسته است. حال سؤال این است که:
1ـ آیا حجاب براى غیرمسلمانان در کشورهاى اسلامى واجب است؟
2ـ اگر واجب است، همانطور که در فرانسه و ترکیه بر اعتقادات اسلامى ما مىتازند، و ما آنها را ظالم و ضد اسلام مىدانیم، آیا ما هم با پوشاندن زنان خارجى که به ایران مىآیند و یا پیروان سایر مذاهب داخل کشور، به آنها اجحاف ننموده ایم؟
3ـ اگر حجاب اختیارى بود، بهتر نبود، و معضلات اجتماعى حل نمىشد؟
جواب: یک اصل مسلم در اسلام داریم که هر حکمى براى مؤمنین و مسلمانان ثابت است، دیگران نیز مکلف به آن هستند (الکفار مکلفون بالفروع کما انهم مکلفون بالأصول)، بنابراین آنها هم موظف به حکم حجاب و ترک شرابخورى (حداقل آشکارا) و گناهان دیگر هستند، و نسبت به حجاب که ما مىتوانیم اعمال کنیم کار صحیح و عادلانهاى است، و ما دوران قبل از انقلاب را فراموش نکردهایم که وقتى اختیار و آزادى داده شد چه زنانى با چه وضعى بیرون آمدند و اکثر جوانان را به فساد کشیدند؛ و نوشتهاید که اگر ما به کشورهاى آنها برویم و ما را اجبار به بىحجابى کنند، چه مىشود؟ فراموش نکنید که آنها بىحجابى را واجب نمىدانند، در حالى که ما حجاب را واجب مىدانیم.
حضرت آیت الله صافی
سوال: آیا لازم است حجاب را برای توریستها الزامی کنیم؟
جواب: افراد توریست، از جهت حکم فقهی حجاب، تابع دین خود هستند؛ لکن همان گونه که ملزم به رعایت دیگر قوانین کشور هستند نباید اجازه داده شود بر خلاف ارزشهای دینی و فرهنگی کشور اقدام کنند، و موجب اشاعه فساد و ابتذال اخلاقی شوند.
از نمونه های سبک زندگی اهل بیت(ع)، مسئله امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و شهادت، کمک و خیرخواهی، رسیدگی به محرومان، رعایت اعتدال و میانه روی و دستور به رعایت حجاب زنان مسلمان می باشد.
به گزارش صراط مبین، حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، در باره چگونگی ویژگی های سبک زندگی فرد مسلمان گفت: غربی ها تلاش می کنند، فِرق و مذاهب دیگر از جمله یهودیان و مسیحیان را از اسلام دور کنند با این بهانه که رفتارهای ناهنجار در زندگی مسلمانان به چشم می خورد که خشونت های وهابیت از جمله آن هاست. این خطر بزرگی است که وهابیون به نفع دشمن عمل کرده و در پی آن تنفّر از اسلام را میان مردم جهان ایجاد می کنند؛ جنایات آنها در پاکستان، مصر و سوریه، پروژه اسلام هراسی غرب را پیش می برد.
وی اظهار کرد: ما باید برای درک رفتار و سبک زندگی حقیقی فرد مسلمان به قرآن که مهم ترین منبع است، مراجعه کنیم. دومین منبع روایات صحیحی است که از ناحیه پیامبر(ص) و جانشینان ایشان، ائمه معصومین(ع) رسیده است. منبع سوم عقل است که خداوند در وجود هر فردی قرار داده و در گام بعدی اجماع، یعنی اتفاق نظر عالمان دینی بر یک مسئله.
حجت الاسلام جعفری فراهانی ادامه داد : از حاصل این منابع می توان سبک زندگی فرد مسلمان را استخراج کرد. به قرآن که مراجعه می کنیم می بینیم آیات متعددی بیان می کند: « الذّین آمنُوا و عَمِلوا الصالِحات…» کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، این ها اهل بهشت و سعادت هستند.
این پژوهشگر در تبیین عمل صالح تصریح کرد: روایات و آیات دیگری نیز معنای عمل صالح را تعریف می کند. عمل صالح عبادت خدا و تواضع در برابر او است. همین نماز نشانه ای از رفتار صحیح یک مسلمان واقعی است. بحث دیگر صبر و بردباری است که در آیات مختلف ذکر شده و مفهوم آن این است که فرد با دیدن حوادث و رویدادهای زندگی به اصطلاح از کوره در نرود و رفتار صحیح و منطقی را در برابر آن اتفاق از خود نشان دهد.
وی تاکید کرد : از نمونه های سبک زندگی اهل بیت(ع)، مسئله امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و شهادت، کمک و خیرخواهی، رسیدگی به محرومان، رعایت اعتدال و میانه روی و رعایت حجاب زنان مسلمان می باشد. زنان برای اینکه بتوانند در جامعه رفتارهای شایسته داشته باشند باید حجاب را رعایت کنند. در دستورات فقهی محدوده حجاب تعریف شده و کمتر و بیشتر آن انسان را از حالت تعادل خارج می کند.
حجت الاسلام جعفری فراهانی با بیان اینکه یکی از دستورات قرآن رعایت اعتدال در زندگی است، عنوان کرد : لذا زن های بی حجاب و بد حجاب به اعتدال جامعه ضربه می زنند. در زندگی غیر مسلمانان اشکال بی حجابی فراوان دیده می شود که به حرمت زن لطمه می زند. از طرف دیگر افراط در حجاب نیز خروج از اعتدال است. زن برای معاشرت در جامعه چاره ای ندارند جز اینکه صورت او پیدا باشد و بتواند ببیند و راه برود.
وی افزود: بنابر این کسانی که از اعتدال خارج شده اند نیز دست آویزی برای غربی هاست که اسلام را به گونه ای نشان دهند که مردم دنیا از آن وحشت کرده و از اسلام فرار کنند!. این در حالی است که خداوند به اندازه ای روش های منطقی برای بشر قرار داده که اگر به آن ها عمل کنیم به زندگی سعادت مندانه و منطقی می رسیم و پاسخی می شود به این حرف دشمن که می خواهند مسلمانان را غیر معتدل نشان دهند.
حجت الاسلام جعفری فراهانی در باره تاثیر این افراط و تفریط ها بر جریان اسلام هراسی و سوء استفاده دشمن از آن ابراز کرد : دشمنان از قدیم الأیام دنبال این مساله بودند. چرا که شناخت دقیق به اسلام نداشته و به فلسفه احکام آشنایی ندارند. برای همین دچار انحراف می شوند. از جمله اینکه بحث اسلام هراسی را برای رسیدن به اهداف خود مطرح می کنند.
وی تاکید کرد: این موضوع به ضرر جامعه اسلامی است. شیوه هایی که دشمن به کار می گیرند تبلیغ علیه اسلام است. یکی از همین شیوه ها مساله خشونت در میان مسلمانان است. متاسفانه برخی از مسلمانان همچون وهابیت با رفتارهای ناشایست و ظلم و ستم به دیگر فرق و مذاهب، خشونت از خود نشان می دهند و به این مساله دامن می زنند. در حالی که خداوند می فرماید: «… اُدع إلی سَبیل رِبّک ِبالحکمة و المَوعِظَة الحَسَنة وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ …». [آیه ۱۲۵ سوره مبارکه نحل].
این پژوهشگر با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) با رفتار شایسته خود افراد را از دیگر ادیان به اسلام جذب می کردند، گفت : رفتار خشونت آمیز در دین اسلام اصلاً جایز نیست . از نظر وهابیون اعتقاداتی همچون توسل، زیارت، احترام به مقابر متبرکه شرک است و هر فرد معتقد به این مسائل از دین خارج و کافر است. این رفتار ناشایستی است که ما اصلاً در تعالیم اسلام نداریم؛ رفتار پیامبر(ص) و ائمه(ع) بر پایه دوستی و صلح است و مناظرات آنان در کتاب «الإحتجاج … تألیف مرحوم شیخ طبَرسی (ره)» جمع شده که اثر بسیار جالبی است.
وی ادامه داد : در این مناظرات شاهدیم ائمه معصومین(ع) با افراد دیگر و مخالفان گفت و گو داشته و هر جا که طرف مقابل مخالفت می کند آنها بی احترامی نکرده و فقط نظر خود را بیان می کنند و پذیرش آن را به طرف مقابل می سپارند. وهابیون با رفتارهای خود مخالفان را به شرک و کفر متهم می کنند که زشت ترین رفتارها است و از این طریق ظلم های زیادی در حق مسلمانان انجام می دهند.
حجت الاسلام جعفری فراهانی در پایان خاطر نشان کرد: همین باعث شده غربی ها، نگاهشان به اسلام هراسناک باشد. این خطر بزرگی است که وهابیون به نفع دشمن عمل کرده و در پی آن تنفّر از اسلام را میان مردم جهان ایجاد می کنند. اکنون در افغانستان، پاکستان، مصر، سوریه و عراق شاهد این جنایات هستیم!؟. در سوریه و عراق، تکفیری های وهابی و طرفداران مدعی سلفیت وحشیانه به مسلمانان و نوامیس آنها حمله می کنند و به زنها و کودکان هم رحم نمی کنند . برای همگان روشن است که این رفتارهای وحشیانه به نفع استکبار جهانی و دشمنان قسم خورده اسلام تمام شده و می شود که باید با آن به طور جدی به مبارزه پرداخت.
مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت آموزش و پرورش گفت: شخصیت حضرت زهرا(س) را باید برای نسل امروز معاصرسازی کرده و آن حضرت را صرفا یک بانو که بین در و دیوار قرار گرفت به نسل جوان معرفی نکنید.
بمهناز احمدی روز شنبه در مراسم بزرگداشت روز زن اظهار داشت: باید ابعاد مختلف زندگی صدیقه کبری (س) اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به نسل جوان معرفی شود به عنوان مثال در بعد ادبیات آن حضرت از زنانی بودند که در مجالس زنانه هیچکس نمی توانست گوی سبقت را در زمینه مشاعره از ایشان برباید.
وی ادامه داد: باید به نسل جوان بفهمانیم که حجاب برای حضور اجتماعی زنان و یک زینت تلقی می شود که البته در این میان باید محدوده حجاب و عفاف هم برای زنان و هم برای مردان مشخص شود.
مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد ما هم در آموزش و پرورش و مدارس باید به گونه ای رفتار کنیم که نسل جوان پذیرش برنامه ها و بحث هایی که از ائمه اطهار علیهم السلام تبلیغ می شود را داشته باشند.
احمدی ادامه داد: برای حل مسایل و مشکلات زنان فرهنگی، دختران دانش آموز و مادران دانش آموزان نیازمند اصلاح نگرش ها و ساختارها هستیم که این اصلاح باید از سطح مدارس و استان ها آغاز شود.
وی مشارکت زنان در عرصه های مختلف را قبل و بعد از انقلاب بسیار چشمگیر دانست و افزود: هر جا که زمینه برای فعالیت زنان در عرصه های مدیریتی و تصمیم گیری فراهم شده زنان توانسته اند با انرژی مضاعف در این برنامه ها شرکت کنند.
وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش تعداد زیادی از زنان شاغل هستند که همواره خط مقدم جبهه تعلیم و تربیت بوده اند اظهار داشت: مساله اصلی این است که در بخش های مدیریتی و تصمیم گیری زنان تاکنون مجال چندانی برای حضور پررنگ تر نداشته اند.
خواهرم این دنیا ترکش های حجاب نادرستَت , جوانان این مرز بود را میگیرد!
و آن دنیا همین ترکش ها دامن خودت را….
برادرم , نگاه شما تیریست از سمت شیطان , بر قلب خودتان در حفظ نگاهت کوشا باش…
به چشمانت بیاموز هر چیزی ارزش دیدن ندارد
براساس قرآن و فتواهای مراجع تقلید شیعه، زنان و مردان هرکدام وظیفههایی دارند که در برخی موارد میان فقها اختلاف هست. این حد در میان فتاوی مشترک است که مرد و زن باید عورتهایشان را در هر شرایط از هرکس به جز همسرشان بپوشانند، مگر در شرایط اجباری مانند هنگامی که برای دستشویی نیاز به کمک داشتهباشند که احکام خاص خود را دارد.
طبق نظر مراجع تقلید معاصر شیعه، زنان باید همهٔ بدنشان از جمله همهٔ موی سر، تن و پایشان را از مردان نامحرم بپوشانند، ولی میتوانند گردی صورت، دستها و پاها را از مچ به پایین باز بگذارند. در مورد لزوم پوشش پاها از مچ به پایین نظرها متفاوت است؛ اما پوشش آن هنگام نماز از نامحرم ضروری است. احکام درباره مردان نیز اختلافی است. برخی مراجع تقلید معاصر افزون بر حد مشترک میگویند مردان باید تن و جاهای نامتعارف بدنشان را از زن نامحرم بپوشند. مثلاً به فتوای آنها مردان نمیتوانند پیش زن نامحرم پیراهن آستینکوتاه بپوشند یا با شلوارکهای ورزشی ظاهر شوند. احکام نگاه کردن نیز بسیار اختلافی است ولی طبق فتوای مراجع تفلید معاصر، به جز زن و شوهر به طور کلی هیچکس نباید به قصد لذت به دیگری -محرم یا نامحرم و زن یا مرد- نگاه کند.
روزی پیامبر از حضرت علی پرسید:ای علی،میدانی در چه هنگامی یک بانو نزدیکترین حالت را به خدا دارد؟
حضرت علی پاسخ را نمیدانست و از حضرت فاطمه پرسید و پاسخ حضرت فاطمه:نزدیکترین حالت زن با خدا زمانیست که زن خود را از نا محرم میپوشاند و چادر بر سر میکند.
شیخ بگفت: این تبلت که خریدی اولین کار چه کردی؟
عرض نمود: یا شیخ بر صفحه اش برچسب زدم و دور آن کاوری بس محکم قرار دادم.
شیخ فرمود: ایا کسی تورا به این کار مجبور کرد؟
- خیر
فرمود: ایا تو به شرکت گوگل توهین کردی که چنین کاور بر آن نهادی؟
- خیر. اتفاقاً خود گوگل که آن را ساخته توصیه نماید که بر آن کاور نهیم.
- ایا چون این تبلت چیپ و درپیت است کاورش کردی؟
- خیر. بلکه چون ارزشمند است و کلی تکنولوژی صرف آن شده چنین کردم.
- ایا کاور از جمال تبلت نکاهد و به وزنش نیفزاید؟
- باکی نیست. به دوامش نیز بیفزاید.
شیخ صیحه ای بزد و فرمود: پس بدان که آنکه مرا و تو را ساخته ما را به عفاف توصیه نموده است که عفاف نه دست وپاگیراست ونه موجب عذاب بلکه ضمانت ماندگاریست..