همانطور که میدانیم یکی از مواردی که میتواند در بهبود سئوی ما تاثیر داشته باشد، ساختار سایت است. ساختار و معماری یک سایت میتواند در خیلی از بخشهای مختلف سئو کمک کند. زمانی که شما میخواهید ساختار یک سایت را بهبود ببخشید و یا قبل از طراحی، ساختار آن و روابط بین صفحات را مشخص میکنید و این خودش زیربنای سایت شما را تشکیل میدهد.
چرا ساختار سایت مهم است؟
در این چند سالی که در حیطه سئو کار میکنم، پروژههای زیادی را انجام دادم. همیشه برایم سوال بود که چرا هیچ کدام از وبمسترها و طراحان سایت دقتی به ساختار سایت و این که چگونه بخشهای مختلف را باید کنار هم بچینند ندارند. چرا چیز به این مهمی را همیشه از دست میدهند؟ در ادامه مواردی را یادآوری میکنم تا شاید شما نیز به بهبود اوضاع ساختاری سایتتان ترغیب شوید.
ساختار خوب یعنی تجربه کاربری خوب
اگر از رنگ، فونتها و گرافیکها عبور کنیم؛ طراحی خوب بیشتر به معنای ساختار و چینش خوب باز میگردد. ذهن انسان به صورت منطقی بخشهای مختلف یک چیز را کنار هم میگذارد و بی درنگ شروع به یافتن چیزی که میخواهد میکند. معماری خوب به کاربران این امکان را میدهد تا هرچه سریعتر به چیزی که میخواهند برسند. اگر یک کاربر سریع به محتوایی که میخواهد برسد، بیشتر در سایت شما میماند و کمتر پیش میآید که بخواهد سایت شما را در بازدید اول ترک کند.
ساختار خوب باعث نمایش Site links میشود
حتما برایتان این سوال پیش آمده است که این لینکها از کجا میآیند؟ گوگل بر اساس چه اطلاعاتی آنها را نمایش میدهد؟ به طور کلی سایتلینکها یکی از مواردی هستند که هر هفته حداقل چند نفر در مورد آنها از من سوال میپرسند. از طرفی میتوانند برای سایت شما بسیار مفید باشند چون کاربران در SERPs سریعتر به صفحاتی که میخواهند میرسند. Sitelink ها میتوانند CTR سایت شما را افزایش دهند و در صفحه نتایج جستوجو، نتیجه مربوط به سایت شما را متمایز کنند.
حالا چگونه این لینکها را در نتایج نمایش داده میشوند؟ بهترین تعریف این است که بگوییم گوگل بر اساس این که ناوبری سایت شما برروی چه صفحاتی بیشتر متمرکز شده، این لینکها را انتخاب میکند. ما نمیتوانیم با پر کردن فرمی به گوگل بگوییم که این صفحات را در این بخش نمایش بده؛ فقط میتوانیم بگوییم که نمیخواهیم این لینکها در Sitelink سایتمان نمایش داده شود. برای این کار میتوانید در وبمسترتولز سایت خودتان، بخش Sitelinks را ببینید.
ساختار بهتر = بهتر ایندکس شدن
خزندههای موتورهای جستوجو اطلاعات را از طریق خزش در سایت شما به دست می آورند، هدف آنها این است که بتوانند تمامی سایت شما را ایندکس کنند و در زمانهای مشخص مجدد بازبینی کنند تا بتوانند بهترین نتایج را به کاربران نمایش دهند. هرچه ساختار سایت شما بهتر باشد، این خزندهها راحتتر میتوانند در سایت شما بچرخند و محتواهای جدید را سریعتر ایندکس کنند. هرچه زیربنای سایت خود را قویتر کنید، قطعا سئوی بهتری خواهید داشت و موفقتر خواهید بود. البته قبلا در یک ادمین در مورد افزایش سرعت ایندکس شدن نوشتم که فکر کنم بد نباشد بخوانیدش.
چند قدم ساده تا ایجاد یک ساختار خوب
اگر دارید سایتی را از صفر آغاز میکنید، بهتر است که قبل از طراحی، روابط بین صفحات را دقیقتر مشخص کنید. یک سلسله مراتب خوب چیزی به جز یک روش برای مرتب کردن اطلاعات نیست. ایجاد سلسلهمراتب خوب قدمهای اولیه برای ایجاد یک ساختار بی نقص است؛ پس سعی کنید برروی کاغذ یا نرمافزارهایی که برای این کار ساخته شده اند، روبط بین صفحاتتان را مشخص کنید.
سلسله مراتبی منطقی داشته باشید
طراحی ساختاری یک سایت اصلا کار سختی نیست. صرفا باید بدانید که چه صفحاتی دارید و قرار است چه صفحاتی در چه دسته بندیهایی اضافه کنید. در همه حال حواستان باشد که آیا این مسیری که کاربر باید برای رسیدن به محتوایش باید طی کند، بهترین حالت آن است؟ آیا نمیشود مسیر کوتاهتری را برایش در نظر گرفت؟
تعداد دسته بندیهای اصلی را بین ۲ الی ۷ عدد نگاه دارید
اگر دارید برای یک سایت نسبتا کوچک برنامه ریزی میکنید، بهتر است که دسته بندیهای کمتری داشته باشید تا مدیریت آنها برایتان راحتتر باشد.
ایجاد توازن بین دسته بندیهای اصلی و زیردستهها
در سادهترین حالت یعنی اگر یک دسته بندی دارید که دارای ۱۴ زیر دسته است و یک دسته بندی دارید که فقط ۳ زیر دسته دارد؛ بهتر است که ببینید آیا این دسته بندی را میتوان به دستههای کوچکتری تقسیم کرد؟
پیوندهای یکتایی که از سلسله مراتب صفحات شما پیروی میکنند
یعنی اگر محتوایی قرار است فقط از یک بخش خاص در دسترس قرار بگیرد، بهتر است پیوند یکتایش هم با همان شروع شود. به طور مثال اگر قرار باشد ما در یک ادمین فروشگاهی ایجاد کنیم، حتما آدرس محصولاتمان با /shop شروع خواهد شد تا راحتتر بتوان تشخیص داد که این صفحه در کدام بخش از سایت قرار گرفته است.
لینک به صفحات مهم در هدر را فراموش نکنید
همانطور که میدانیم، اولین چیزی که کاربران (و موتورهای جستوجو) با آن مواجه میشوند، هدر سایت است. قبلا گفته میشد که لینکهایی که در ۵۰۰ پیکسل اول سایت قرار میگیرند اولویت بالاتری برای موتورهای جستوجو دارند؛ پس بیایید لینکهای مهم را در این بخش قرار دهیم. حتیالامکان از متن برای ایجاد Navigation استفاده کنید چون متنها Anchor text قویتری هستند و میتوانند از نظر سئو سود بالاتری داشته باشند.
اگر در فوترتان به صفحاتی که در هدر لینک دادید، لینک میدهید؛ بهتر است که دقیقا از همان ترتیب هدر پیروی کند! اضافه کردن و یا حذف کردن لینکها و تغییر ترتیب این لینکها میتواند باعث تخریب تجربه کاربری سایتتان شود.
لینکهای داخلی را فراموش نکنید
چند وقت پیش در مورد این که چگونه میتوانیم با لینکهای داخلی دوست باشیم نوشتم، اما شاید بد نباشد نکاتی را یادآوری کنم:
-
لینکهای داخلی به کاربران اجازه میدهند تا در سایت حرکت کنند
-
به ما کمک میکنند تا محتواها را راحتتر دسته بندی کنیم
-
کمک میکنند تا ارزش و اعتبار لینکها راحتتر بین صفحات مختلف در جریان باشد
نیازی نیست که حتما کلی وقت صرف ایجاد لینکهای داخلی خوب کنید، طی روند روزانه تولید محتوای سایتتان میتوانید این لینکها را ایجاد کنید. لینکهای داخلی اهمیت دیگر صفحات را برای موتورهای جستوجو مشخص میکنند؛ همانطور که میدانیم صفحاتی که تعداد لینکهای داخلی بالاتری دارند، شانس بالاتری برای دیده شدن در رتبههای بالاتر در نتایج جستوجو دارند.
یک ساختار خوب میتواند با خوب فکر کردن، طراحی خوب و برنامه ریزی با دقت بدست بیاید. بهترین زمان برای طراحی ساختار یک سایت، قبل از شروع به کارش است. البته مثل همیشه، فقط به این نوشته اکتفا نکنید و حتما به دنبال توصیههای دیگر وبلاگنویسان در مورد روشهای بهبود ساختار سایت باشید و همیشه ضربالمثل «خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا میرود دیوار کج» را در ذهنتان داشته باشید.