سؤال: حکم استفاده از دایره در مجلس جشن زنانه چیست؟ لطفا در مورد دایره زنگوله دار و بدون زنگوله توضیح دهید. همچنین در مورد دایره هایی که از جنس تلق یا پوست آهو هستند پاسخ دهید
پاسخ آیةالله سیستانی (مدّظلّه): اگر نواختن دایره به صورت عادی باشد اشکال ندارد، ولی اگر به سبک مجالس لهو و لعب باشد جایز نیست و فرقی بین زنگوله دار و بدون زنگوله و تلق و پوست آهو نمی باشد.[12]
سؤال: آوازه خوانی زنان در مجالس مولودی ،جشن و شادی و عقد و عروسی ، در صورتی که نا محرم صدای زن را نشنود و آلات لهو هم استعمال نشود ، در موارد ذیل چه حکمی دارد؟
الف) به صورت تک خوانی و جمع خوانی؛ ب) خواندن متن برخی ترانه ها بدون موسیقی
پاسخ آیةالله امام خمینی (قدّس سرّه): الف و ب ) آوازه خوانی اگر به نحو غنایی باشد اشکال دارد مگر غنای در عروسی ها که استثنا ء شده است و این بعید نیست و احتیاط واجب آن است که به هنگام شب زفاف ومجلسی که قبل از آن تدارک شده اکتفا شود ، نه هر مجلسی بلکه احتیاط این است که مطلقاً و به طور کلی اجتناب شود.[13]
پاسخ آیةالله اراکی (قدّس سرّه):ُسؤال: غنا در مجالس عروسی از حرمت استثناء شده و جایز است یا خیر؟
ج ـ احوط ترک است .[14]
پاسخ آیةالله بهجت (قدّس سرّه): الف و ب) اگر به حد غنا باشد حرام است مگر غنا مغنّیات ( زنان خواننده ) در عروسی ها اشکال ندارد به شرط آن که به کلام باطل تعلق نگیرد .[15]
پاسخ آیةالله تبریزی (قدّس سرّه):
الف) آوازه خوانی مناسب با مجالس خوشگذرانی که در مضمون باطل باشد حرام است و بنابر احتیاط واجب باید از مطلق خواندنی که با ترجیع صوت (چهچهه) و کیفیت لهوی است ـ هر چند باطل نباشد ـ اجتناب نمود . البته غناء در خصوص عروسی در صورتی که مشتمل بر موسیقی لهوی نباشد استثنا شده است.
ب) سؤال : خواندن بعضی اشعار بدون موسیقی (متن بعضی ترانه ها ) در مجالس عقد و عروسی چه حکمی دارد ؟
اگر مشتمل بر کذب و افتراء و امثال آن نباشد مانعی ندارد. والله العالم.[16]
سؤال از آیةالله خامنه ای (مدّظلّه):
سؤال: آيا زدن بر ظرفها و ساير وسايلى که جزء آلات موسيقى نيستند، در عروسىها توسط زنان جايز است؟ اگر صدا به بيرون از مجلس برسد و مردان آن را بشنوند چه حکمى دارد؟
پاسخ: جواز اين عمل بستگى به کيفيت نواختن دارد. اگر به شيوه متداول در عروسىهاى سنّتى باشد و لهو محسوب نشود و فسادى هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد.[17]
سؤال: دف زدن توسط زنان درعروسىها چه حکمى دارد؟
پاسخ: استفاده از آلات موسيقى براى نواختن موسيقى لهوى و مطرب جايز نيست.[18]
[12] جزوه موسیقی، تدوین جامعة الزهراء(س)، ص13. سوال از دفتر آیت الله سیستانی(شماره تلفن: 37741415 - 025).
[13] ( تحریر الوسیلة ،دارالعلم ،ج1، ص497، م13).
[14] ( استفتائات ،ص256، س13)
[15] ( استفتائات ج4، ص530، س6351،و وسیلة النجاة ج1، ص416، م16 (1449)
[16] ( استفتائات جدید ،ج2،ص208، س944،(قسمت ب ) وص212، س916، و ص216س984)
[17] اجوبةالإستفتائات س 1134
[18] اجوبةالإستفتائات س 1135