عقیده شیعه درباره موحد بودن اجداد پیامبر(ص)
پاکدامنى پدران و مادران پیامبر از اصول اساسى و مسلّم عقاید شیعه امامیه است؛ پیروان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با استفاده از نظریات آن پیشوایان الهى، معتقدند که تمامى اجداد رسول گرامى اسلام(ص) مؤمن و خداپرست بودهاند. گروهى از آنان توانستهاند ایمان خویش را اظهار کنند و همه مردم آنان را بدین پایه و مایه میشناسند و گروهى دیگر که در دوران تقیه و فترت میزیستند، ایمان خویش را پنهان کرده و در درون، بر سر ایمان خویش ثابت و استوار بودند. در اینجا کلام برخی از دانشمندان بزرگ شیعه را میآوریم:
1. محدّث بزرگوار، شیخ صدوق(متوفای 386ق): «اعتقاد ما درباره پدر و اجداد پیامبر(ص) آن است که همه آنها از حضرت آدم(ع) تا پدرش مسلمان بودهاند».[1]
2. شیخ مفید(متوفای 413ق): «پدر و اجداد پیامبر(ص) تا حضرت آدم(ع) موحّد بوده و بر حسب آنچه ابوجعفر شیخ صدوق فرمود به خداوند ایمان آورده بودند، و شیعه که فرقه بر حقّ است بر این امر اجماع دارد».[2] وی در جاى دیگر میگوید: «علماى امامیّه اتفاق دارند که پدر و اجداد رسول خدا(ص) از حضرت آدم(ع) تا عبداللَّه بن عبدالمطلب به خداوند عزّوجلّ ایمان آورده و به توحید اعتراف نمودهاند».[3]
3. شیخ الطائفه، ابوجعفر طوسى(460ق): «نزد اصحاب ما به اثبات رسیده و در میان آنان(اجداد پیامبر) کافر وجود نداشته است. و دلیل آنان در این مسئله اجماع فرقه بر حقّ است. و در جاى خود به اثبات رسید که اجماع آنان به جهت دخول معصوم در بین آنها حجّت است. و در این مسئله اختلافى بین امامیه نیست».[4]
4. علامه حلی(متوفای 726ق): «شیعه امامیه بر آنند که پیامبر باید از پستى پدران و آلودگى مادران و از صفتهاى زشت و کارهایى چون تمسخر که مقام آدمى را فرو میآورد پیراسته باشد؛ زیرا این امور منزلت و قدر او را در قلب انسانها حقیر میکند و مردم از پیروى او پرهیز مینمایند».[5]
[1]. شیخ صدوق، الاعتقادات، ص 110، قم، المؤتمر العالمی للشیخ المفید، چاپ دوم، 1414ق.
[2]. شیخ مفید، تصحیح اعتقادات الإمامیة، ص 139، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، 1413ق.
[3]. شیخ مفید، أوائل المقالات، ص 45، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، 1413ق.
[4]. شیخ طوسی، الاقتصاد فیما یتعلق بالاعتقاد، ص 217، بیروت، دار الأضواء، چاپ دوم، 1406ق.
[5]. علامه حلی، حسن بن یوسف، نهج الحقّ و کشف الصدق، ص 159 – 160، بیروت، دار الکتاب اللبنانی، چاپ اول، 1982م.