مضامین اصلی زیارت عاشورا-1
مضامين اصلي زيارت عاشورا
زيارت عاشورا شامل مضامين کليدي است که مي توان آنها را درچند عنوان کلي تقسيم بندي نمود :1- سلام وتحيتسلام يکي از اسماءِ خداوند مي باشد. به اين معنا که حق تعالي خلق را از بلا و آفت حفظ مي کند. وقتي به کسي سلام مي کني يعني سلامتي و آسايش از جانب من، تو را فرا گرفته و از جانب من هيچ شري و ضرري به تو نخواهد رسيد و تو از ناحيه من در امن و امان هستي.متن زيارت باسلام و تحيت به محضر امام حسين (ع) به عنوان فرزند رسول خدا ،امير مؤمنان و فاطمه زهرا(س) آغاز مي شود سلامي که در بطن خود معرفي پاکي تبار و برگزيدگي خاندان بزرگوار ايشان را يادآور مي شود. حقيقتي که بسياري از مردم هم عصر ايشان و همچنين قاتلين حضرتش يا فراموش کرده و يا به عمد نسبت به آن تجاهل نمودند :سلام بر تو اي ابا عبد اللَّه؛ سلام بر تو اي فرزند رسول خدا؛ سلام بر تو اي فرزند امير المؤمنين و اي فرزند سيّد اوصيا؛ سلام بر تو اي فرزند فاطمه زهرا سيّده زنان اهل عالمکه البته ضرورت اين سلام و اداي احترام را در پي شناساندن ومعرفي امام و بيان اتصال وجودي ايشان به وجود مقدس نبي اکرم (ص) ،اميرالمومنين (ع) و فاطمه زهرا (س) به عنوان اسوه هاي حقيقي و جاودانه بشريت تبيين مي کند .يعني امام حسين (ع) را به عنوان وارث تمامي برجستگي ها و اوصاف جدش و پدرش ومادرش معرفي مي کند. اين سلام و عرض ارادت براي شيعه آغاز سلوک است. يعني تسليم امر" امام" و رهسپار راه خدا شدن .درحقيقت براي شروع سير و سلوک عرفاني ،" خود " و"منيت " انسان در محضر وجود" ولي خدا" کنار گذاشته مي شود ؛ وجودي که خود تسليم محض و فاني در خدا ست .طبيعي است که آدمي به کسي که حاضر است سلام کند نه به کسي که غايب است و حضور ندارد. از سويي سلام به امام ، سلام به "شهيد" است . شهيدي که طبق نص صريح قرآن هرگز نمي ميرد و نزد پروردگار حي و زنده است. ((شهيدي که خدا خواسته است که او را کشته ببيند "ان الله شاء ان يراک قتيلا " و همه چشم ها به او است چون که شهادت او مايه بقاي يک ايمان است .آگاه و مشهود است و نمونه و الگو و سرمشق))پس براي سلام ما در زيارت عاشورا بي شک جوابي بهتر از سوي امام خواهد بود. چراکه شهيد نه تنها در پيشگاه خدا که در پيشگاه بشريت در هر عصري و هر مکاني حاضر است .2-تکريم ياران و دوستان امامبعد از سلام و عرض ادب به ساحت مقدس امام به اصحاب و ياران و دوستان امام به عنوان ارواح پاکي که فاني در وجود امام شده اند سلام و درود فرستاده مي شود و از ايشان با زبان تکريم و محبت ياد مي شود :سلام بر تو اي ابا عبد اللَّه و بر ارواح پاکي که فاني در وجود تو شدنداز اين منظر که اين ارواح پاک به مقام رفيع يقين دست يافته بودند،زماني که در دفاع از امامشان در برابر هجوم دشمن لحظه اي ترديد به خود راه ندادند و سخاوتمندانه با شوقي وصف ناپذير به سمت کارزار و قتلگاه خود شتافتند و نقش انساني خود را درنهايت زيبايي درصحنه بي نظير عاشورا به نمايش گذاشتند.آنان درقله رفيع معرفت ،شعور و آگاهي وسبکبال و رها از بندهاي تعلق و مصلحت انديشي بودند ،جسم خاکي خويش را سپر مولايشان ساختند و چون دژهاي مستحکم واستوار تا لحظه شهادت در دفاع از حريت و شرافتشان پابرجا بودند . در آن لحظات خطير اگر چه هيچ منطق و عقل حسابگري مقاومت را صلاح نمي دانست ولي شهادت و نثار جان تنها کاري بود که آنها در دفاع از قيام و اثبات حقانيت امامشان مي توانستند انجام دهند و خون ريخته شده اشان بهايي بود بر حيات جاودانه اشان در تاريخ و پيامي بر اثبات آزادگي و حريتشان ! ((اينان که مرگ را همچون گردنبندي از زيباترين گوهرهاي خدا بر گردن آويخته اند ، بي مرگان جاودانه اند .)) وبي شک اين پايمردي و وفاداري بي نظير و ارزشمند بوده است که سبب شده ، نام و ياد اين ياران با وفا و همراهان واقعي امام حسين (ع) بعداز گذشت قرنها هنوز در تاريخ ، داراي هويتي زنده و بالنده باشند و تا به امروز درکنار بي شمار سلام ها و عرض ارادتهاي شيعيان به امام حسين (ع) ، مکرر در حافظه ها اسطوره وار مرور شوند.3-مصيبت عظيم عاشورا وراي زمان و مکانبا مراجعه به تاريخ از اول دنيا تاکنون واقعه اي به اين بزرگي اتفاق نيفتاده است، امتي پيغمبر زاده خود را همراه با اصحاب و اهل بيتش در يک روز بکشند و وسايل آن ها را غارت کنند و خيمه هاي آن ها را بسوزانند و سر او، اصحاب و اولادش را با عيال و اطفال، شهر به شهر، کوي به کوي ببرند و پشت پا به ملت و ديني که اظهار انتساب به آن مي کنند، بزنند.اين حادثه ومصائب آن نه تنها متعلق به جغرافياي محدود و تاريخي خاص نيست، بلکه اساسا" ماجرايي وراي دنياي مادي و داراي معنايي قدسي مي باشد. از اينروست که در متن زيارت نامه مي خوانيم :اي ابا عبداللّه براستي بزرگ شد سوگواري تو و گران و عظيم گشت مصيبت تو بر ما و بر همه اهل اسلام و گران و عظيم گشت مصيبت تو در آسمانها بر همه اهل آسمانهامصيبت عاشورا آنقدر عظيم و ويران کننده است که هر رنج و مصيبتي در مقابل آن حقير و ناچيز به نظر مي رسد و درک فجايع آن هر ضمير روشن و وجدان بيداري را متأثر مي سازد . اوج غربت امام و اهل بيت و يارانش ؛ تشنه در ميان کويري خشک و بي انتها و در محاصره گرگ صفتاني پليد و بيرحم که مترصد حمله و غارت اند .در حقيقت عاشورا روز حساسي در تاريخ است که در درون خود سرنوشت قابل تحقق براي هر انسان را، در قالب تقابل دو انتخاب به روشني ترسيم ميکند . تقابل بين حق و باطل که تا بي نهايت امتداد مي يابد؛ يکطرف بي نهايتي از جور وستم و سنگدلي و بيرحمي ورذالتي که يک بشردر اوج کفر وعصيان ميتواند مرتکب شود و پست ترين شود و طرفي ديگر بي نهايت صبر وعزت وبزرگي و شجاعت وکرامتي که در اثرتحمل سخت ترين مصائب ورنجها در راه معبود بدست مي آورد و مي تواند انسان را به مقامي برساند که حتي آسمانها بر رنج ها و مصيبت هايش بگريند .انتخاب يکي از ايندو ست که هميشه در همه زمان ها و مکانها براي بشريت مطرح است .
---------------------------منابع مقاله نگاه تحليلي به محتواي زيارت عاشورا- نسيم کاهيرده---------------------------
چهارشنبه 19 آذر 1393 12:44 AM
تشکرات از این پست