0

مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

 
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

بنام خدا

با تشکر از اینکه در این روزهائی که همه دلهای عاشق متوجه امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان در حماسه کربلا می باشد، با انتخاب این مطلب باعث شدید که بیش از پیش دوستان و اعضاء محترم این سایت فرهنگی با اربعین و مراسم و ادعیه آن بیشتر آشنا شوند.جای همگی دوستان خالی طی چند روز گذشته چند کاروان از شهر ما بسوی مرز برای رفتن به کربلا و شرکت در این راهپیمادی عظیم حرکت کردند و شور و حالی خاص به شهر دادند .بودند در این بین کسانی که جسم شان نتوانست و یا طلبیده نشده بود و یا....اما دل خود را همراه دوستان و زائرانی که به سوی حرم پر کشیدند همراه کرده و با آه و حسرت در غم رسیدن فرصت ماندند.

اجرتان با سیدالشهدا

                  

شنبه 15 آذر 1393  3:20 PM
تشکرات از این پست
zare58 omiddeymi1368 ria1365 nargesza
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

بنام خدا

در پاسخ به قسمت سوم سوالات یعنی دلیل بزرگداشت اربعین باید به این مطلب توجه داشت که گرامی داشت اربعین سالار شهیدان حضرت حسین بن علی (ع) در میان شیعیان آن حضرت از اهمیت و ارزش ویژه ای برخوردار است. از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران و مورخان شیعه و اهل سنت، مبنای تاریخی چنین بزرگداشتی، ورود اهل بیت به کربلا در اولین اربعین حسینی (سال 61 هجری) و دفن سرهای مطهر شهیدان بویژه سر مقدس امام حسین (ع) در کنار پیکرهای مطهر آنهاست.

 

                  

شنبه 15 آذر 1393  3:40 PM
تشکرات از این پست
zare58 omiddeymi1368 ria1365 nargesza
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

بنام خدا

در مورد بخش 4 موضوعات اربعین: اربعین در بین ملل اسلامی

آنچه در بین شیعیان و اهل سنت(اکثریت آنها) مطرح بوده و مراسم و برنامه هائی که برای آن روز تعیین شده  مشتمل بر چهار برنامه است که هر یک از نظر تایید و مقبولیت تاریخی و مذهبی در مراحل مختلفی قرار دارند. و این مراسم عبارتند از:

1- زیارت مخصوصه: در استحباب و سنت زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین (بیستم صفر) - از دور یا نزدیک - اختلاف نظر وجود ندارد، چنان که در زیارت ایام متبرکه نیمه شعبان و شبهای قدر اختلافی مشاهده نمی شود.

2- ورود جابر و زیارت وی در بیستم صفر: این مساله مورد شک و استبعاد مرحوم سید بن طاووس قرار گرفته است.

3- دفن سرهای مطهر و الحاق آنها به بدنهای اطهر در روز اربعین: که میان علما، فقها و مورخان شیعه شهرت دارد.

4- ورود اهل بیت (ع) در روز اربعین به کربلا.

 

                  

شنبه 15 آذر 1393  3:48 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ria1365 nargesza
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

بنام خدا

در اربعین حسینی جابر با شوق به سوي کربلا می رود تا حسینی شود. در اربعین تمام هستي، حسين را زمزمه مي کنند و تشنه گان و عاشقان  ولايت، عباس بن علي را مي خوانند که در ولایت ذوب شده بود.

اربعين، بيعت دوباره با عاشورائیان است و يادآوری روزهای تلخی که جاهلان و دنیاپرستان مزذور خورشيد را بر فراز نيزه هاي جهل  کردند تا ملائکه و شیعیان و مجبان اهل بیت را داغدار نموده و تا زمانی که دنیا برپاست بر مظلومیت سید الشهدا و اولاد عزیزش و اهل بیتش و یاران وفادارش خواهند گریست.

                  

شنبه 15 آذر 1393  4:08 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ria1365 nargesza
zare58
zare58
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1393 
تعداد پست ها : 2180
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

 

بزرگترین عیب برای دنیا همین بس که بی‌وفاست . . .
(حضرت علی علیه‌السلام)

 

شنبه 15 آذر 1393  4:22 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ria1365 nargesza
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

بنام خدا

ار بعین در آیات  قرآن کریم(مورد 7 موضوعات):

عدد اربعين (چهل) در قرآن كريم، با خصوصيتي كه در تربيت و تكامل انساني دارد، به هم آميخته است. در قرآن كريم كلمه اربعين، چهار بار آمده است كه در ذيل همراه با شرح و توضيح مختصري مي آوريم.

1. وَ إذ واعَدنا مُوسَي أربَعينَ لَيلَه يً ثُمَ اتَخَذتُمُ العِجلَ مِن بَعدِهِ وَ أنتم ظالِمُونَ؛ (1)

و (به ياد آوريد) هنگامي را که با موسي چهل شب وعده گذارديم؛ (و او، براي گرفتن فرمان هاي الهي، به ميعادگاه آمد؛ ) سپس شما گوساله را بعد از او (معبود خود) انتخاب نموديد؛ در حالي که ستمکار بوديد.

خداي ‌تعالي داستان ميقات چهل روزه موسي را در سوره اعراف نقل كرده است؛ آنجا كه مي فرمايد: ما با موسي سي شب قرار گذاشتيم، و سپس آن را چهل شب تمام كرديم.

پس اگر در آيه مورد بحث از همان اول مي فرمايد چهل شب قرارگذاشتيم، يا از باب تغليب است و يا آن كه ده روز آخري به يك قراردادي ديگر قرار شده، پس چهل شب مجموع دو قرارداد است؛ همچنان كه روايات نيز اين را مي گويد.(2)

2. وَ واعَدنا مُوسَي ثَلاثِينَ لَيلَه يً وَ أتمَمناها بَعَشرٍ فَتَمَ مِيقَاتُ رَبِهِ أربَعِينَ لَيلَه يً وَ قَالَ مُوسَي لِأخِيهِ هارونَ اخلُفنِي فِي قَومِي وَ أصلِح وَ لا تَتَبِع سَبيلَ المُفسِدينَ؛ (3)

و ما با موسي، سي شب وعده گذاشتيم؛ سپس آن را با ده شب (ديگر) تکميل نموديم؛ به اين ترتيب ميعاد پروردگارش با (او) چهل شب تمام شد. و موسي به برادرش هارون گفت: جانشين من در ميان قومم باش؛ و (آنها) را اصلاح کن؛ و از روش مفسدان پيروي منما.

اين آيه، آيه سوره بقره را تفسير مي كند و معناي آن، اين است كه خداي تعالي موسي (عليه السلام)، را براي مدت سي شب به درگاه خود و براي گفتگوي با وي نزديك ساخته و ده شب ديگر براي اتمام آن گفتگوها بر آن مدت افزوده و در نتيجه ميقات پروردگارش چهل شب تمام شده است. (4)

از جمع اين دو آيه به اين نتيجه مي رسيم كه در عدد چهل اثري نهفته است كه در اعداد ديگر اين اثر وجود ندارد و آن عبارت است از دستيابي به اوج كمال. در اين مدت (چهل شبانه روزي)، مي توان پلكان تكامل را طي نمود و به كمال انساني دست پيدا كرد.

3. قَالَ فَإنها مُحَرَمَه يٌ عَلَيهِم أربَعينَ سَنَه يً يَتِيهُونَ فِي الأرضِ فَلا تَأسَ عَلَي القَومِ الفاسِقينَ؛ (5)

خداوند (به موسي) فرمود: اين سرزمين (مقدس)، تا چهل سال بر آنها ممنوع است (و به آن نخواهند رسيد)؛ پيوسته در زمين (در اين بيابان)، سرگردان خواهند بود؛ و در باره (سرنوشت) اين جمعيت گنهکار، غمگين مباش.

هرچند ممكن است در اين آيه منظور از «اربعين» همان معناي عددي خودش باشد و ليكن اين احتمال هم وجود دارد كه منظور از «اربعين سنه ي» يك مدت زمان محدود نباشد، بلكه مراد، مدت زمان نامحدود باشد. به عبارت ديگر، مراد خداوند اين است كه براي هميشه، سرزمين بيت المقدس بر يهوديان حرام مي باشد و آنان در اقصي نقاط زمين به صورت گروهي متشتت و پراكنده به سر خواهند برد و هرگز نمي توانند بر اين سرزمين مقدس دست پيدا كنند. اما اينكه «اربعين سنه ي» را ذكر نمود به خاطر اين است كه حرام بودن آن سرزمين را بر آنان و سرگرداني ايشان را به صورت مدت زمانِ كاملي كه عبارت از كل زمان است، بيان كند و خبردهد كه تا روز قيامت اينان اينگونه خواهند بود.

4. وَ وَصَينَا الإنسَانَ بِوالِدَيهِ إحساناً حَمَلَتهُ أمُهُ كُرهاً وَ وَضَعَتهُ كُرهاً وَ حَملُهُ وَ فِصَالُهُ ثَلاثُونَ شَهراً حَتي إذا بَلَغَ أشُدَهُ وَ بَلَغَ أربَعِينَ سَنَه يً قَالَ رَبِ أوزِعنِي أن أشكُرَ نِعمَتَكَ الَتِي أنعَمتَ عَلَي وَ عَلي والِدَي وَ أَن أعمَلَ صالِحاً تَرضاهُ وَ أصلِح لِي فِي ذُريَتِي إني تُبتُ إليكَ وَ إنِي مِنَ المُسلِمينَ؛ (6) …

تا زماني که به کمال قدرت و رشد برسد و به چهل سالگي بالغ گردد مي‌گويد: … .

ذكر «اربعين» در اين آيه به اعتبار كمال عقل انساني است كه در سن چهل سالگي به اوج خود مي رسد. لذا از امام صادق (عليه السلام) نقل است كه فرمود:

هنگامي كه بنده به سي و سه سالگي مي رسد، از نظر جسمي به كمال نيرو و قوت مي رسد و هنگامي كه به چهل سالگي مي رسد، به نهايت كمال جسمي و روحي دست پيدا مي كند و بعد از آن سن وارد نقصان مي گردد. (7)

ظاهر، اين است كه «بلوغ اشد» اشاره به «بلوغ جسماني» و رسيدن به «اربعين سنه ي» اشاره به «بلوغ فكري و عقلاني» است؛ چرا كه معروف است، انسان غالباً در چهل سالگي به مرحله كمال عقل مي رسد و گفته اند كه غالب انبيا در چهل سالگي مبعوث به نبوت شدند.

اين تعبير نشان مي دهد كه انسان با ايمان در چنين سن و سالي هم از عمق و وسعت نعمت‌ هاي خدا بر او، آگاه مي گردد، و هم از خدماتي كه پدر و مادر به او كرده اند تا به اين حد رسيده است. رسيدن به اين سن، رسيدن به كمال است و اين نكته از ادامه آيه و تقاضاها و دعاهاي وي، به دست مي آيد.(8)

پی نوشت ها:

1) سوره بقره، آيه51 .

2) الميزان، ج1، ص286 .

3) سوره اعراف ، آيه142 .

4) الميزان، ج8، ص302 .

5) سوره مائده، آيه26 .

6) سوره احقاف، آيه15 .

7) شرح الأربعين النبويه، ص472 .

8) تفسير نمونه، ج21، صص328-330 .

                  

شنبه 15 آذر 1393  4:34 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 zare58 ria1365 nargesza
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

بنام خدا

اربعین در احادیث و روایات(بخش 2 موضوعات اربعین):

در احاديث و روايات «اربعين» داراي موقعيتي مخصوص و منزلتي محبوب است. چون اين واژه بسيار آشناي عرفاني، عنايات خاص سبحاني را حامل است و هرگاه ظرف «اربعين» مظروف نيايش معشوق گردد، فضاي جان را صفا و صفحه دل را جلا خواهد شد و بي جهت نيست كه وارستگان بشريت و شايستگان درگاه ربوبيت را عنايتي ديگر به اربعين باشد.

در روايات و احاديث در مواضع متعدد و موضوعات مختلف از اين واژه استفاده شده است كه در ذيل به ذكر چند مورد اشاره مي نماييم تا گوشه هايي از اهميت و جايگاه اين عدد آسماني بر خوانندگان هويدا و آشكار گردد.

آن گاه كه مشيت خداوندي تعلق مي گيرد تا پيكر آدم را از مشتي خاك بيافريند، ميخانه عشق آماده پذيرايي منبع «اسماءالله» شد و دست قدرت الهي يك اربعين گلِ آدم بسرشت و سپس به پيمانه زد: «خمَرتُ طينه يَ آدمَ بِيَدي أربَعينَ صَباحاً». (22)

بر در ميخانه عشق اي ملك تسبيح گوي

كاندر اينجا طينت آدم مخمر مـي كنند

آن گاه كه اراده ذات باري بر اين قرارمي گيرد تا نطفه پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله ) از پشت آن جناب در رحم خديجه رها شود و زمينه تولد فاطمه( را فراهم سازد، مفارقت يك «اربعين» بين محمد (صلي الله عليه و آله ) و خديجه( لازم مي شود تا عبادت‌ها و نيايش‌ هاي چهل شبانه روزه اين زوج، فضاي جان خديجه را براي استقرار مادر امامان آماده سازد.

توجه به اربعين تنها به يك سلسله برنامه هاي عبادي و انساني مربوط به اين دنيا نيست، بلكه آن طور كه از روايات اسلامي به دست مي آيد، بخشي از برنامه هاي جهان آخرت نيز بر محور اربعين تنظيم مي گردد. امام كاظم (عليه السلام) فرموده است:

يَقُومُ الناسُ يَومَ القِيامَه يِ مِقدارَ أربَعِينَ عاماً. (23)

رواياتي كه در مورد اربعين وارد شده است، بيشتر به سير باطني و تعالي روحي توجه دارد و در واقع چنين استفاده مي شود كه انسان هر حركت مخلصانه و خداخواهانه اي را كه تا چهل بار ادامه گر باشد، پس از آن دريچه اي از نور و روشنايي بروي او گشوده مي شود و آغاز يك سلسله جوشش‌ها و لذت‌ها، بينايي‌ها و رويش‌ها در زندگي روحاني و معنوي اوست.

قال رسول الله (صلي الله عليه و آله ): ما أخلَصَ عبدٌ للهِ عزَ و جلَ أربَعينَ صَباحاً إلا جَرَت يَنابيعُ الحِكمَه يِ مِن قَلبِهِ عَلَي لِسَانِهِ. (24)

نقل احاديث زيادي كه در آنها به عدد اربعين اشارت رفته است، اهتمام شريعت را به اين عدد گوشزد مي كند. حال به نقل گوشه اي از اين احاديث مي پردازيم:

1.عن ابي عبدالله (عليه السلام)، قال: مَن قَدَمَ أربَعينَ مِن المُؤمِنينَ ثُمَ دَعا استُجِيبَ لَهُ. (25)

2. قال اميرالمؤمنين (عليه السلام): حَريمُ المَسجِدِ أربَعُونَ ذِراعاً، وَ الجِوارُ أربَعونَ داراً مِن أربَعَه يِ جَوانِبِهَا. (26)

3. قال الامام الكاظم (عليه السلام): مَن حَجَ أربَعينَ حِجَه يً قيلَ لَهُ اشفَع فِي مَن أحبَبتَ وَ يُفتَحُ لَهُ بَابٌ مِن أبوابِ الجَنَه يِ يَدخُلُ مِنهُ هو و مَن يُشفَعُ لَهُ. (27)

4.قال رسول الله (صلي الله عليه و آله ): أتانِي جِبريلُ بِقِدرٍ فاكَلتُ مِنها فأُعطيتُ قُوه يَ أربعينَ رَجُلاً فِي الجِمَاعِ. (28)

5. سمعت ابالحسن الرضا (عليه السلام) يقول: قال ابوجعفر (عليه السلام): إن النُطفه يَ تَكوُنُ فِي الرَحِمِ أربَعينَ يَوماً ثُمَ تَصيرُ عَلَقَه يً أربَعينَ يَوماً ثُم تَصِيرُ مُضغَه يً أربَعينَ يَوماً فَإذا كَمُلَ أربَعَه يَ أشهُر بَعَثَ اللهُ مَلِكَينِ خَلاقَينِ فَيَقُولانِ يا رَبِ مَا تَخلُق… . (29)

پی نوشت ها:

22) عوالي اللئالي، ج4، ص98 .

23) بحارالأنوارف ج8، ص48 .

24) عيون أخبار الرّضا(ع)، ج1، ص74 .

25) الكافي، ج2، ص509 .

26) الخصال، ص544 .

27) همان، ص548 .

28) الطبقات الكبري، ج1، ص374 .

29) الكافي، ج6، ص13 .

منبع: نشريه علوم حديث شماره 57

                  

شنبه 15 آذر 1393  4:41 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 zare58 ria1365 nargesza
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

بنام خدا

اربعین در ملل اسلامی(بخش 4 موضوعات اربعین)

اربعين در فرهنگ اسلامي

از آنجا كه ظهور و گسترش اسلام در سرزمين عربستان شكل گرفته و فرهنگ عرب با فرهنگ اسلام پيوندي ناگسستني برقرار نموده، شناخت ويژگي‌ها و خصوصيات اعداد در ميان اعراب، ما را در جهت شناخت دقيق تر راز و رمز اعداد در فرهنگ اسلام ياري مي دهد.

بعضي اعداد در ميان عرب از اطلاق برخوردارند و منظور خودِ عدد نيست، بلكه اَعراب از آن به كثرت و مبالغه ياد مي كنند؛ مثل اعداد هفت، هفتاد و هفتصد. (4) عدد چهل نيز از هم قبيل اعداد است؛ به طوري كه اَعراب به هزارپا،‌ام اربع و اربعين مي گويند، هر چند اين خزنده بيش از 44 پا ندارد. البته ردِ پايي از اين نكته، در فرهنگ ايران نيز مشاهده مي شود؛ زيرا ايرانيان به آب انبارِ بسيار گود، اگرچه پله هاي آن از چهل تا بيشتر يا كمتر باشد، چل پله گويند. (5)

در فرهنگ اسلام هم، بعضي اعداد از اطلاق برخوردارند و مراد، خودِ عدد نيست، بلكه كثرت و مبالغه مورد نظر است. در قرآن كريم خداوند فرموده است: كَمَثلِ حَبَه يٍ أنبَتَت سَبعَ سَنابِلَ (6) و در جاي ديگري فرموده است: إن تَستَغفِر لَهُم سَبعِينَ مَرَه يً (7) و همچنين سخن پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله كه فرموده است: «العَبادَه يُ سَبعونَ جُزءاً». (8) در اين موارد منظور از «سبع» و «سبعين»، هفت و هفتاد نيست، بلكه كثرت و مبالغه مورد نظر است.

يكي از اعدادي كه در فرهنگ اسلام از جايگاه والايي برخوردار است، عدد چهل است. هرچند مي توان گفت كه در عدد چهل، مثل عدد هفت و هفتاد، كثرت و مبالغه نهفته است، اما افزون بر اين مطلب، عدد چهل نشان‌گر عدد كامل است و همواره از آن، كثرتي كه به كمال ختم شود، فهميده شده است. به ديگر سخن، اعداد هفت و هفتاد فقط از كثرت و مبالغه برخوردارند، اما عدد چهل از كثرت و مبالغه اي برخوردار است كه جامع بودن و كمال را به دنبال داشته باشد، نه هر كثرت و مبالغه اي.

با مطالعه اديان گذشته و پي جويي عدد چهل در ميان آن اديان، بويژه دين يهود و مسيحيت به اين حقيقت مي توان دست يافت كه عدد چهل در اديان الهي از اهميت شاياني برخوردار بوده است. شايد بتوان گفت كه علت اين مسأله، به هدف اديان الهي ـ كه «تكامل» و رستگاري انسان است ـ برمي گردد. دين اسلام نيز از اين قاعده مستثنا نيست و به همين دليل است که «چهل» در ميان اعداد ديگر نقش كليدي دارد. با اين ديدگاه، به بررسي در باره جايگاه و اهميت اين عدد در فرهنگ اسلام مي پردازيم.

در تاريخ اسلام، مسائل قابل توجهي كه عدد چهل نقش كليدي در آنها داشته، اتفاق افتاده است و اين نشانگر اهميت اين عدد در ميان ديگر اعداد است.

اولين مسأله مهم، بعثت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله ) در چهل سالگي است.

شمس النبوه ي منه في رمضان

فأتت عليه اربعون فأشرقت (9)

زيرا در اين سن است كه انسان بر ذروه عقل و كمال پاي مي نهد و آخرين مرحله كمال را طي مي كند و انسان كامل مي گردد. لذا پيامبر اسلام هم پس از پشت سرگذاشتن اين سن و دست يافتن به مقام انسان كامل، لياقت و شايستگي اين را پيدا كرد كه حامل پيام الهي گردد و رسالت خود را شروع نمايد.

دومين مسأله مهم در تاريخ اسلام ـ كه عدد چهل در آن درخشش تامي دارد ـ اربعين حسيني است. بنا بر نقلي، روز چهلم شهادت حضرت ابا عبدالله الحسين (عليه السلام) اهل بيت آن حضرت از دمشق به كربلا آمدند و بعد از چهل روز دوري از قافله سالار قيام كربلا، تشنگي جان را با زيارت تربت پاكش سيراب نمودند. شايد اين زيارت، در چهلمين روز، اتفاقي نبوده، بلكه نشان‌گر نهايت ايام عزا و مصيبت بوده است. البته ناگفته نماند كه اين رسم از زمآن هاي دور جزء آداب و رسوم ملل غيراسلامي هم بوده است و آنان در روز چهلم رحلت شخص، به پاس گرامي‌داشت خاطره و ياد او مراسمي بر پا مي داشتند و با برگزاري آن مراسم به مصيبت و عزاداري براي وي پايان مي بخشيدند. (10)

اربعين در عرفان و تصوف اسلامي

حرف ميم، در عدد، مطابق چهل است. عرفا معتقدند كه مراتب موجودات، اگرچه از روي جزويت لاينحصرند، اما از روي كليت چهل مرتبه است و مجموع اين چهل مرتبه كلي، مجلا و مظهر حقيقت محمدي اند (صلي الله عليه و آله ) و آن حضرت من حيث الحقيقه ي، ظاهر و متجلي بر همه است. و ميم (احمد) از اين جهت فرموده كه جميع مراتب كونيه اجزاي حقيقت محمدي اند و در صورت همه، معناي آن حضرت است كه ظهور يافته است. (11)

ز احمد تا احد يك ميم فرق است

جهاني‌اندر آن يك ميم غرق است

از طرف ديگر، مدت زماني كه دراويش به رياضت مي پردازند و در عزلت به سر مي برند، چهل روز است كه به طور منظوم در مصيبت‌نامه عطار توصيف شده است و به «چله نشيني» معروف است. (12) محدث نوري در پاسخ به اين كه چرا دراويش چهل روز را جهت گوشه نشيني انتخاب كرده اند، مي فرمايد:

از جمله مسائلي كه عرفا و متشرعان نسبت به آن از اشتراك نظر برخوردارند، مواظبت بر عمل مخصوصي درچهل روز است. و اخبار زياد حاكي از آن است كه انجام عملي، خوب يا بد، به طور مداوم در چهل روز باعث تأثير در وجود انسان مي گردد و او را در جهت مثبت يا منفي دگرگون مي سازد. (13)

پی نوشت ها:

4) النشر في القراءات العشر، ج1، ص25 .

5) لغت نامه دهخدا، ج5، ص7216 .

6) سوره بقره، آيه261 .

7) سوره توبه، آيه80 .

8) الكافي، ج5، ص78 .

9) السيره الحلبيه، ج1، ص128 .

10) شرح الأربعين النبويه، ص479 .

11) مفاتيح الاعجاز في شرح گلشن راز، ص22 .

12) Annemarie schimmel .”NUMBERS” , from Encyclopedia of Religion, Mircea Eliade, Vol. 11, p. 18.

13) شرح الأربعين النبويه، ص11 .

                  

شنبه 15 آذر 1393  4:51 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ria1365 nargesza
rashon
rashon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1310
محل سکونت : هویزه

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

     

 

 

در حدیثی از امام عسکری(ع)، زیارت اربعین جزو نشانه‌های مؤمن دانسته شده است.

 

قال ابوجعفر(ع): «زِیارَةُ قَبْرِ رَسُولِ اللهِ(ص) وَ زِیارَةُ قُبُورِ الشُّهَداءِ وَ زِیارَةُ قَبْرِ الْحُسَینِ بْنِ عَلِی(ع) تَعْدلُ حَجَّةً مَبْرُورَةً مَعَ رَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ؛

 امام باقر(ع) فرمودند: زیارت قبر رسول خدا وزیارت مزار شهیدان و زیارت مرقد امام حسین(ع) معادل است با حج مقبولی که همراه رسول خدا(ص) به جا آورده شود». 

شنبه 15 آذر 1393  6:34 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ria1365 nargesza
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

به نام خدا

معرفی کتاب:
انتشارات مکتب وحي، چاپ سوم کتاب «اربعین در فرهنگ شیعه» به قلم آيت‌الله حسینی‌طهرانی را در آستانه اربعين حسيني منتشر کرد.

 

  آيت‌الله سیدمحمدمحسن حسینی‌طهرانی نویسنده اين اثر نيز معتقد است هر مکتب، ترکیبی از اصول و مبانی علمی و عملی و نمادهایی است که از آن به باورها و مظاهر متمایز و مشخص آن مکتب تعبیر می‌شود.

نویسنده این کتاب با استفاده از منابع تاریخی و روایی و تمسک به سنت و سیره اولیای دین، مفهوم «اربعین» را در فرهنگ شیعه از جنبه‌هاي مختلف بررسی کرده است. 

رابطه تکوینی و تشریعی اسلام با اربعین، تاثیر عدد «چهل» در روایات، فلسفه قیام اباعبدالله(ع)، فاصله گرفتن مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) از مبانی اصیل خود و منطبق نبودن مجالس هفت و سالگرد با سیره و سنت وارده در شرع مقدس، بخشي از مباحث اين کتاب است.

نويسنده در بخش‌هاي ديگري از کتابش زیارت اربعین امام حسين(ه) را شعار تشیع دانسته و گوشه‌ای از انحرافات مجالس عزا و مراسم تدفین میت در جوامع امروزی را بررسي کرده است. 

 

                  

شنبه 15 آذر 1393  6:43 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ria1365 nargesza
fateme74
fateme74
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : تیر 1392 
تعداد پست ها : 3243
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

راز جاودانگی امام حسین علیه السلام در آن است که تمام عشقهای کوچکتر را به پای بزرگترین عشقی که می توان متصور شد ریخت ...

خدا

صلی الله علیک یا أبا عبدالله ...

صلی الله علیک یا أبا عبدالله ...

صلی الله علیک یا أبا عبدالله ...

شنبه 15 آذر 1393  6:44 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ria1365 nargesza
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

بسم الله الرّحمن الرّحيم

يكي از شعائر مختصّ شيعه كه در هيچ مكتب و ملّتي نظير و مشابهي براي او نمي‌توان يافت مسأله اربعين حضرت أباعبدالله الحسين عليه السّلام است؛ و اين از اختصاصات فرهنگ تشيّع است. زيارت مخصوصه آن حضرت در روز اربعين شعار مخصوص شيعه است، و براي هيچ فردي از ساير معصومين عليهم السّلام حتّي براي رسول اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم اين مسأله وجود ندارد. زيارت حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام در روز اربعين و اقامه مجلس عزا براي آن حضرت فقط و فقط اختصاص به ايشان دارد!

                  

شنبه 15 آذر 1393  6:50 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ria1365 nargesza
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

بنام خدا

اربعین در فرهنگ اسلامی(قسمت اول)

«اربعین » از اصطلاحات رایجی است که در متون اسلامی کاربرد زیادی دارد، مثلا در برخی از روایات به عنوان نماد کمال، حدی برای تصفیه باطن و ... قلمداد شده است . در این نوشتار به مناسبت روز اربعین شهادت امام حسین علیه السلام برخی از موارد کاربرد این واژه ارزشمند که در فرهنگ اسلامی به مناسبتهای گوناگون از آن یاد شده و گاهی پیامهای اخلاقی و دستورهای الهی با آن همراه شده است، با اشاره به سی نکته تقدیم می شود:

1 . شهادت چهل مؤمن

امام صادق علیه السلام فرمود: «اذا مات المؤمن فحضر جنازته اربعون رجلا من المؤمنین وقالوا: اللهم انا لانعلم منه الا خیرا وانت اعلم به منا، قال الله تبارک وتعالی: قد اجزت شهاداتکم وغفرت له ما علمت مما لا تعلمون; (1) هرگاه یکی از اهل ایمان بمیرد و بر جنازه او چهل نفر از مؤمنین حضور یابند و گواهی دهند که پروردگارا! ما به جز خوبی و نیکی از این شخص ندیده ایم و تو از ما داناتر هستی، خداوند متعال می فرماید: من نیز شهادت شما را پذیرفتم و آنچه [از بدیها و گناهان] از او می دانستم که شما بی اطلاع بودید، همه را بخشیدم .»

همچنین امام صادق علیه السلام می فرماید: «در بنی اسرائیل عابدی بود که پیوسته به عبادت و راز و نیاز اشتغال داشت . خداوند متعال به حضرت داوود علیه السلام وحی فرستاد: ای داوود! این مرد عابد، فردی ریاکار و غیرمخلص است . هنگامی که او مرد، حضرت داوود علیه السلام به تشییع جنازه اش حاضر نشد . اما چهل نفر از بنی اسرائیل حضور یافتند و در درگاه الهی به نیکی و خوبیهای ظاهری وی شهادت دادند و از خداوند طلب عفو و آمرزش برای وی نمودند . در هنگام غسل نیز چهل نفر دیگر چنین کردند و در هنگام دفن چهل نفر دیگر آمده، بعد از گواهی به نیکمردی عابد از خداوند متعال آمرزش او را خواستار شدند . در آن حال، خداوند به حضرت داوود علیه السلام الهام کرد که من او را به خاطر شهادت آن عده بخشیدم و اعمال بد و ریایی او را نادیده گرفتم . (2)

2 . دعا برای چهل مؤمن

پیشوای ششم یکی از مهم ترین عوامل استجابت دعا را تقدیم دیگر مؤمنین در هنگام دعا می داند . آن حضرت می فرماید: «من قدم اربعین من المؤمنین ثم دعا استجیب له; (3) هر کس چهل نفر از مؤمنین را در دعا کردن بر خود مقدم بدارد، سپس حاجات خود را بطلبد، دعای او به اجابت خواهد رسید .» آن حضرت تاکید می فرماید که اگر این گونه دعا کردن در نماز شب و بعد از آن باشد، تاثیر بیشتری خواهد داشت . (4) همچنین دعا کردن چهل مؤمن در قنوت نماز وتر در دل شبهای تار اجابت دعا را نزدیک تر و سریع تر می نماید . (5)

3 . دعای چهل نفره

دعا کردن همیشه خوب و یکی از سلاحهای مؤمن و وسیله ارتباط با پروردگار عالمیان است . هنگامی که انسان خود را از هر جهت درمانده و عاجز می بیند با جان و دل زمزمه می کند که:

سینه مالامال درد است ای دریغا مرهمی

دل زتنهایی به جان آمد خدایا همدمی

در آن لحظات حساس، دعا همچون نور امیدی در دل انسان می تابد و دعاکننده علاوه بر آرامش درون، اعتماد به نفس، تلطیف روح، عشق و معرفت خویش را نیز به نمایش می گذارد . امام صادق علیه السلام در یکی از رهنمودهای حکیمانه خویش ما را به دعای دسته جمعی فرا می خواند و می فرماید: «اگر گروهی چهل نفره جمع شوند و خدای خویش را بخوانند، مطمئنا دعای آنان مستجاب خواهد شد و اگر چهل نفر نبودند گروه چهار نفره، ده بار خدا را بخوانند که همین اثر را دارد و اگر بیش از یک نفر نباشد و چهل بار خدا را صدا بزند، خدای عزیز و جبار خواسته او را برآورده خواهد کرد .» (6)

4 . آمرزش چهل گناه

حضرت باقر علیه السلام یکی از حقوق واجب مسلمانان بر عهده همدیگر را، حضور در تشییع جنازه آنان می شمارد و با توجه به اهمیت آن، تاثیر معنوی این حضور را نیز بیان می کند: «من حمل جنازة من اربع جوانبها غفرالله له اربعین کبیرة; (7) کسی که جنازه ای را از چهار طرف حمل کند، خداوند متعال چهل گناه کبیره او را خواهد بخشید .»

5 . کمال در چهل سالگی

از مهم ترین نکاتی که در زندگی انسان وجود دارد و در مرحله تکامل معنوی و شخصیت وی مؤثر است، رسیدن به مراتبی از سن و سال است که انسان کامل تر و پخته تر می شود . خداوند متعال در این زمینه چهل سالگی را اوج کمال انسانی می داند و می فرماید: «... حتی اذا بلغ اشده وبلغ اربعین سنة قال رب اوزعنی ان اشکر نعمتک التی انعمت علی وعلی والدی وان اعمل صالحا ترضیه واصلح لی فی ذریتی انی تبت الیک وانی من المسلمین » ; (8) «تا زمانی که به کمال قدرت و رشد برسد و به چهل سالگی بالغ گردد، می گوید: پروردگارا! مرا توفیق ده تا شکر نعمتی را که به من و پدر و مادرم دادی، به جا آورم و کار شایسته ای انجام دهم که از آن خشنود باشی و فرزندان مرا صالح گردان! من به سوی تو باز می گردم و توبه می کنم و از مسلمانان می باشم .»

6 . آثار چهل روز اخلاص

امام رضا علیه السلام از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله چنین نقل فرمود: «ما اخلص عبد لله عزوجل اربعین صباحا الا جرت ینابیع الحکمة من قلبه علی لسانه; (9) هیچ بنده ای چهل روز اعمال خود را خالصانه به درگاه حضرت حق انجام نمی دهد، مگر اینکه خداوند متعال چشمه سارهای حکمت را از قلب او به زبانش جاری می سازد .» حافظ با اشاره به این حدیث می گوید:

سحرگه رهروی در سرزمینی

همی گفت این معما با قرینی

که ای صوفی شراب آنگه شود صاف

که در شیشه بماند اربعینی

7 . یاران حضرت مهدی علیه السلام

هنگامی که حضرت مهدی علیه السلام ظهور می کند هر یک از یاران و شیعیان آن حضرت معادل نیروی چهل مرد قدرت روحی و بدنی خواهد داشت . امام سجاد علیه السلام فرمود: «اذا قام قائمنا اذهب الله عزوجل عن شیعتنا العاهة وجعل قلوبهم کزبر الحدید وجعل قوة الرجل منهم قوة اربعین رجلا; (10) هرگاه قائم ما قیام کند، خداوند متعال از شیعیان ما آفت، بلا و سستی را دور خواهد کرد و دلهای آنان را همانند پاره های آهن قوی و محکم می نماید و نیروی هر یک از آنان را معادل نیروی چهل مرد قرار خواهد داد .»

8 . چهل روز عزای مؤمن

رسول گرامی اسلام علیه السلام در سفارشهای خویش به جناب ابی ذر غفاری به اهمیت و جایگاه والای مؤمن در جهان اشاره کرده و فرموده است: «یا اباذر! ان الارض لتبکی علی المؤمن اذا مات اربعین صباحا; (11) ای ابوذر! هنگامی که مؤمنی از دنیا می رود، زمین تا چهل روز برای فقدان او گریان و عزادار است .»

ممکن است منشا مجالس اربعین برای اموات مؤمنین همین روایت نبوی باشد .

9 . زندگی چهل ساله

هنگامی که فرزدق شاعر قصیده معروف خود را در مدح حضرت امام سجاد علیه السلام در حضور خلیفه ستمگر عباسی، هشام بن عبدالملک، با رشادت تمام قرائت کرد و مطلع آن چنین بود که:

هذا الذی تعرف البطحاء وطاته

والبیت یعرفه والحل والحرم

یعنی، این آقایی است که گامهای او را سرزمین بطحاء، بیت خدا و حل و حرم می شناسد; خلیفه بر او خشم گرفت و دستور داد تا فرزدق را علاوه بر قطع حقوق، به جرم دفاع از اهل بیت علیهم السلام زندانی کنند; اما بعد از گذشت مدتی به دعای امام چهارم علیه السلام آزاد شد . امام زین العابدین علیه السلام برای کمک به فرزدق مبلغی را که چهل سال مخارج زندگی اش را کافی بود به حضورش فرستاد و فرمود: «لو علمت انک تحتاج الی اکثر من ذلک لاعطیتک; [ای فرزدق!] اگر می دانستم بیش از چهل سال زنده خواهی بود، بیشتر می فرستادم .» علی بن یونس بیاضی می نویسد: دقیقا بعد از چهل سال از آن تاریخ فرزدق به دیار باقی شتافت و صداقت و کرامت امام چهارم بر همگان روشن شد . (12)

10 . بعثت انبیاء در چهل سالگی

در روایت آمده است که اکثر انبیاء در چهل سالگی به رسالت مبعوث شده اند . (13) همچنان که رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نیز در چهل سالگی به رسالت مبعوث گردید . (14) امام باقر علیه السلام فرمود: «پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در 63 سالگی از دنیا رفت، که آخر سال دهم هجرت بود . آن حضرت بعد از تولد خویش هنگامی که چهل سالش کامل گردید، به پیامبری رسید و 13 سال دیگر در مکه بود که در 53 سالگی به مدینه هجرت کرد و بعد از ده سال در مدینه به سرای جاویدان منتقل شد .» (15)

پی نوشت:

1) من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 166، ح 472; مستدرک سفینة البحار، ج 4، ص 64 .

2) مستدرک الوسائل، ج 2، ص 471 .

3) الکافی، ج 2، ص 509، ح 5 .

4) بحارالانوار، ج 90، ص 389 .

5) کشف الغطاء، ج 1، ص 246 .

6) الکافی، ج 2، ص 487 .

7) همان، ج 3، ص 174، ح 1 .

8) احقاف/15 .

9) عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 1، ص 74، ح 321 .

10) الخصال، ج 2، ص 541، ح 14 .

11) مکارم الاخلاق، ص 465 .

12) الصراط المستقیم، ج 2، ص 181 .

13) بحارالانوار، ج 13، ص 50 .

14) تاریخ یعقوبی، ج 2، ص 22 .

15) کشف الغمه، ج 1، ص 14 .

                  

شنبه 15 آذر 1393  7:04 PM
تشکرات از این پست
ria1365 omiddeymi1368 nargesza
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

بنام خدا

اربعین در فرهنگ اسلامی (قسمت دوم)

11. حفظ چهل حدیث

حضرت رسول صلی الله علیه و آله در زمینه پاسداری از فرهنگ و معارف اسلام می فرماید: «من حفظ من امتی اربعین حدیثا مما یحتاجون الیه من امر دینهم بعثه الله یوم القیامة فقیها عالما; (16) هر کس از امت من چهل حدیث از احادیث دینی مورد نیاز جامعه را حفظ کند خداوند متعال او را در روز قیامت به عنوان فقیه و دانشمند محشور خواهد کرد .»

براساس همین حدیث، دانشمندان بزرگ شیعه تلاش کرده اند که کتابهایی را به نامهای الاربعین و چهل حدیث از خود به یادگار بگذارند تا شاید مشمول این کلام نورانی رسول گرامی اسلام بشوند، نظیر: اربعین شیخ بهائی، اربعین شهید اول، اربعین مجلسی دوم، اربعین جامی و چهل حدیث امام خمینی رحمه الله .

12 . آثار گناه تا چهل روز

آثار گناهانی که انسان مرتکب می شود تا چهل روز در روح و روان او باقی است . امام صادق علیه السلام فرمود: «لا تقبل صلاة شارب الخمر اربعین یوما الا ان یتوب; (17) کسی که از شراب و مسکرات حرام استفاده کند تا چهل روز نمازش پذیرفته نمی شود، مگر اینکه حقیقتا توبه کند .»

13 . اصلاح تا چهل سالگی

اساسا افراد سعادتمند و کسانی که به دنبال خوشبختی و کمال هستند تا سن چهل سالگی در اعمال و رفتارشان نشانه های اصلاح پیدا می شود; اما اگر تا سن چهل سالگی تغییراتی در رفتارهای زشت و ناپسند آنان ایجاد نگردد، بعد از آن اصلاح آنان مشکل خواهد بود . رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در این زمینه به مسلمانان هشدار داده و فرموده است: «اذا بلغ الرجل اربعین سنة ولم یغلب خیره شره قبل الشیطان بین عینیه وقال: هذا وجه لایفلح; (18) هنگامی که شخص به سن چهل سالگی پا می گذارد و کارهای نیک او از اعمال زشتش بیشتر نباشد، شیطان پیشانی او را بوسیده، می گوید: این چهره ای است که دیگر روی سعادت و خوشبختی را نخواهد دید .» و در حدیث دیگری آن حضرت افراد چهل ساله ای را که به سوی صلاح گام برنمی دارند از دوزخیان به شمار می آورد و می فرماید: «فرد چهل ساله ای که در اندیشه کارهای نیک نباشد، برای ورود به آتش جهنم خود را آماده کند که نجات او مشکل است .» (19)

14 . هشدار به چهل ساله ها!

امام زین العابدین علیه السلام فرمود: «اذا بلغ الرجل اربعین سنة نادی مناد من السماء دنا الرحیل فاعد زادا ولقد کان فیما مضی اذا اتت علی الرجل اربعون سنة حاسب نفسه; (20) هرگاه شخصی به سن چهل سالگی برسد فرشته ای از سوی خداوند در آسمان ندا می دهد که هنگام سفر نزدیک است، زاد و توشه سفر را مهیا کن و در گذشته هنگامی که فردی به چهل سالگی می رسید، با نفس خود محاسبه می کرد .»

و از رسول گرامی اسلام نقل است که «خداوند فرشته ای را مامور کرده است تا در هر شب صدا بزند: «یا ابناء الاربعین ماذا اعددتم للقاء ربکم; (21) ای کسانی که چهلمین بهار عمر خود را سپری می کنید! برای ملاقات با پروردگارتان چه چیزی آماده کرده اید [و چه پاسخی دارید] ؟!»

15 . تغذیه و اربعین

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «من ترک اللحم اربعین صباحا ساء خلقه; (22) هر کس چهل روز از خوردن گوشت خودداری کند، اخلاقش بد خواهد شد .»

16 . چهل نفر هسته اولیه

زمانی که برخی از یاران امام حسن مجتبی علیه السلام از وی درخواست کردند که در مقابل ظلم و ستم زمامداران جور به ویژه معاویه قیام و مبارزه نماید، امام حسن علیه السلام فرمود: «لی اسوة بجدی رسول الله حین عبدالله سرا وهو یومئذ فی تسعة وثلاثین رجلا فلما اکمل الله له الاربعین صاروا فی عدة واظهروا امر الله فلو کان معی عدتهم جاهدت فی الله حق جهاده; (23) الگوی من در رهبری امت، جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله است، آن حضرت تا زمانی که تعداد یارانش به سی و نه نفر رسیده بود، مخفیانه و غیرعلنی خدا را عبادت می کرد [و به مبارزه و تبلیغ علنی روی نیاورد] ; اما از موقعی که خداوند متعال تعداد مسلمانان را به چهل نفر رساند، [تبلیغ] دین خدا را آشکار کردند و اگر با من هم به تعداد آنها باشد، در راه خدا به جهاد و مبارزه شایسته دست می زنم .»

17 . دریغ از چهل یاور راستین!

علی علیه السلام نیز با شکایت از مظلومیت و غربت خویش فرمود: «من بارها از مردم یاری خواستم اما به غیر از چهار نفر - زبیر، سلمان، ابوذر و مقداد - کسی جواب مثبت به من نداد .» سپس افزود: «لو کنت وجدت یوم بویع (اخوتیم) اربعین رجلا مطیعین لجاهدتهم; (24) اگر من در روز بیعت چهل یاور گوش به فرمان [و راستین] داشتم، با آنان مقابله و مجاهده می کردم .»

18 . حقوق همسایه

رسول گرامی اسلام به منظور سالم سازی و ایجاد روحیه اعتماد و اطمینان به همدیگر و همچنین تقویت وحدت و انس و الفت در جامعه اسلامی درباره حدود همسایگی و رعایت حقوق آنان می فرماید: «کل اربعین دارا جیران من بین یدیه ومن خلفه وعن یمینه وعن شماله; (25) تا چهل خانه از چهار سوی منزل یک مسلمان، از روبه رو، پشت سر، از سمت راست و از سمت چپ، همسایه یک مسلمان به شمار می آید .»

پیامبر صلی الله علیه و آله ضمن بیان این پیام حکیمانه، به حضرت علی علیه السلام و سلمان و ابوذر و مقداد دستور داد که در میان مسلمانان ندا دهند که ای مردم! این حدود همسایگی است و: «انه لاایمان لمن لم یامن جاره بوائقه; (26) کسانی که همسایگانشان از شر و آزار آنان در امان نیستند، ایمان ندارند .»

19 . مهلت تا چهل روز

برخی از مسلمانان که در رعایت مسائل دینی و حفظ ناموس خود اهل تسامح و تساهل هستند، مورد خشم و غضب الهی قرار می گیرند و خداوند متعال به آنان چهل روز مهلت می دهد که خود و خانواده هایشان را اصلاح کنند و در صورت ادامه سهل انگاری و بی تفاوتی چشم و قلبشان وارونه شده و از دیدن حقیقت ناتوان می گردند . رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: هرگاه مردی در محیط خانواده خود عمل ناپسند و زشتی را مشاهده کند و در مورد آن حساسیت و غیرت دینی از خود نشان ندهد و اعضاء خانواده اش را از ارتکاب گناه و معصیت باز ندارد و در صدد اصلاح برنیاید، خداوند متعال پرنده ای سفید را مامور می کند که چهل صبح بر در خانه وی پرهایش را بگسترد و هنگام ورود و خروج آن مرد مسامحه کار، بگوید: اصلاح کن! اصلاح کن! غیرت داشته باش! غیرت داشته باش! اگر خانواده اش را اصلاح کرد که چه بهتر وگرنه آن پرنده سفید بالهایش را به چشمهای او می کشد و بعد از آن او وارونه می بیند; یعنی خوبیها را خوب نمی بیند و بدیها را بد نمی بیند .» (27)

20 . بهداشت فرزندان

پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله با اشاره به لزوم ختنه کردن نوزادان پسر می فرماید: «اختنوا اولادکم یوم السابع فانه اطهر واسرع لنبات اللحم فقال ان الارض تنجس ببول الاغلف اربعین یوما; (28) نوزادان خود را در روز هفتم ختنه کنید، این عمل برای پاکیزگی و سلامت و رشد آنان تاثیر فراوان دارد و زمین از بول فردی که ختنه نشده تا چهل روز آلوده می ماند .»


پی نوشت:

16) الخصال، ج 2، ص 541، ح 15 .

17) مستدرک الوسائل، ج 17، ص 57 .

18) مشکاة الانوار، ص 295 .

19) همان .

20) مستدرک الوسائل، ج 12، ص 156; مجموعه ورام، ج 1، ص 35 .

21) مستدرک الوسائل، ج 12، ص 157 .

22) همان، ج 16، ص 305 .

23) مستدرک الوسائل، ج 11، ص 77 .

24) همان، ص 74 .

25) وسائل الشیعة، ج 12، ص 132 .

26) مستدرک الوسائل، ج 8، ص 431 .

27) الجعفریات، شیخ صدوق، ص 89 .

28) مکارم الاخلاق، ص 230 .

                  

شنبه 15 آذر 1393  7:09 PM
تشکرات از این پست
ria1365 omiddeymi1368 nargesza
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

پاسخ به:مبحث هفتاد و هفتم طرح صالحین: «اربعین حسینی؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»



نقل قول shirdel2

بنام خدا

اربعین در فرهنگ اسلامی (قسمت سوم)

21. تسبیح حیوانات

امام صادق علیه السلام فرمود: «حضرت داوود علیه السلام در یکی از شبها با حال خوشی زبور را تلاوت می کرد و از حالات معنوی خود لذت می برد . آن شب به نظرش آمد که شب زنده داری خوبی داشته است و از این جهت شگفت زده شد . در آن حال قورباغه ای از زیر صخره ای از سوی خداوند متعال به سخن آمد و گفت: «یا داود تعجبت من سهرک لیلة وانی لتحت هذه الصخرة منذ اربعین سنة ماجف لسانی عن ذکر الله تعالی; (29) ای داوود! آیا از شب زنده داری ات به شگفت آمده ای؟ من چهل سال است که در زیر این صخره زبانم به ذکر الهی مترنم است .»


با تشکر از شما برادر  و همه دوستان و عزیزان به نکات قابل توجهی اشاره کردید مخصوصا اوردن روایات از امامان 

إن شاء الله در ادامه  مباحث هم با موضوعات جدید همراه ما باشید

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

شنبه 15 آذر 1393  7:59 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 shirdel2 nargesza
دسترسی سریع به انجمن ها