خوردن نوشابه حرام است؟!!
در این مقاله در خصوص خوردن غذاهای مضر ، نكاتی را تقدیم شما می نماییم .
خوردن هر چیز مضر چنانچه ضرر معتد به(هرچیزی كه مورد اعتنا و توجه واقع می شود) داشته باشد حرام است.
مشاور دانا: سلام خانم شهابی . بیا این جا، جا هست . صندلی خالیه.
دانشجو: سلام خانم ممنون.
- چكار می كنید؟ این چیه؟
- هیچی خانم.
- مگر نگفتی دكتر گفته خوردن نوشابه برایت مثل سم است .
بله، از شما و توجهتان ممنونم ، اما ..
اما چه ؟
اما من خیلی نوشابه دوست دارم
واقعا؟!
اما می دانی ممكنه برای شما حرام باشه ؟
جدا ؟!
بله عزیزم .
خب چرا شما ...
برای اینکه گفتی ضرر مهمی دارد و بیماریت بیشتر می شود .
مگر هر مضری حرام است ؟
نه .
پس چرا می گویید حرامه ؟
نگفتم حرامه . گفتم ممكنه برای شما حرام باشه .
یعنی چه ؟!
یعنی هر چیز مضری حرام نیست اما
اما چه ؟
اما اگر آن چیز مضر معتد به باشد حرام است .
معتد به یعنی چه ؟
یعنی مهم .
خب هرچیزی در سطح خودش مهم است .
اما مهم عرفی ملاك است .
معتد به یعنی مهم ؟!
نه دقیقا اما تقریبا همین معنا را می دهد .
دقیقا یعنی چه ؟
دقیقا یعنی هرچیزی كه مورد اعتنا و توجه واقع می شود .
خب عرف به نوشابه به عنوان ضرر مهم اعتنا نمی كند .
جدی؟ حتی برای امثال شما كه مریضی؟
نمی دانم خانم .
خب اگر نمی دانستی تا حالا گناه نبود . اما
اما چه ؟
اما حالا كه من به شما گفتم ......
حالا هم نمی دانم یعنی مطمین نشدم .
داری شوخی می كنی !
بله خانم چشم!
فقط این اسراف می شود . شما بفرمایید.
ممنونم . اما
اما چه ؟
اینجوری كه خوب نیست و به علاوه من هم قندم لب مرز است .
لب مرز اشكال ندارد خانم .
چرا برای خودم مهم است ،اگرچه حرام نباشد .
رد احسان نكنید. نوشابه بدون قند است .
بسیار خب عزیزم . من این فتوا را هم می زنم به تابلو .
فقط یك نكته.
چه نكته ای؟
شما مقلد كی هستی؟
من با اجازه آقا بر تقلید آقای تبریزی باقی مانده ام .
جدی؟
بله خانم .
اگر اینطور است پس بر شما حرام نیست .
چرا ؟
ایشان نظرش فرق می كند.
می گویند حرام نیست؟
نه . پشیمان شدی از دادن نوشابه؟!
نه خانم . خوشحال هم شدم .
ایشان هم می گوید حرام است فقط یك شرط بیشتر دارد.
چه شرطی؟
می زنم به تابلو ببینی و الا نوشابه را ....
خیلی ممنون خانم.
خواهش میکنم عزیزم .
ممنون خانم . خدا حافظ .
متن استقتاء:
خوردن بعضی مواد غذایی، برای برخی از بیماران ضرر دارد مصرف آنها چه حكمی دارد ؟
حضرت آیه الله خامنه ای(دام ظله):
اگر ضرر در حدی است كه مراعات آن لازم است در فرض سوال جایز نیست.
حضرت آیه الله مكارم شیرازی(دام ظله):
در صورتی كه ضرر مهمی داشته باشد خوردن آن حرام است.
حضرت آیه الله صافی گلپایگانی(دام ظله):
خوردن چیز مضر چنانچه ضرر معتد به داشته باشد حرام است.
حضرت آیه الله بهجت(ره):
با علم به ضرر موجب مرض جایز نیست بلكه با احتمال آن احوط (احتیاط واجب) ترك است.
حضرت آیه الله فاضل لنکرانی(ره):
اگر ضرر معتد به داشته باشد حرام است.
حضرت آیه الله تبریزی(ره) :
چنانچه ضرر مهمی برای بدن داشته باشد كه جنایت بر نفس حساب شود جایز نیست .