0

حج؛ یک بسیج توحیدی

 
mohamadaminsh
mohamadaminsh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 25772
محل سکونت : خوزستان

حج؛ یک بسیج توحیدی

حج؛ یک بسیج توحیدی

حج

 


قوام و كیان مسلمانان به حج است، رها كردن حج، یعنى فرو ریختن پایه، افتادن پرچم، ناتوانى مسلمین و حاكمیت طاغوت.

 


اهمیت حج‏

«وللّه على الناس حجّ البیت من استطاع الیه سبیلًا و من كفر فانّ اللّه عنىٌّ عن العالمین» (سوره آل عمران، آیه 97)

حق خداوند بر مردم این است: آنان كه استطاعت و توان دارند، آهنگ زیارت خانه او نمایند، یعنى كسانى كه توان مالى و فكرى و جسمى دارند و مسافرت لطمه‏اى به زندگى و امرار معاش آنان نمى‏زند و پس از مراجعت از حج، قدرت بر ادامه و اداره زندگیشان را دارند و در مسیر راه، خطرى آنان را تهدید نمى‏كند و راه به رویشان باز است، (كه همه اینها در استطاعت نهفته است) حج به صورت یك بدهى الهى لازم شمرده شده و هركس آن را نپردازد و از حج سرباز زند، كافر محسوب مى‏شود.

در حدیث مى‏خوانیم، كسانى كه تا لحظه مرگ، حج را رها كرده و از انجام آن سرپیچى كنند، روز قیامت با یهودیان و مسیحیان محشور مى‏شوند. در پایان مى‏فرماید: خدا از همه جهانیان بى‏نیاز است.

 

حج در روایات‏

تعبیراتى كه درباره حج بیان شده، درباره كمتر عملى آمده است، مثلًا امام باقر علیه السلام مى‏فرماید: «بنى الاسلام على الخمس ... الحج» «1»، بناى اسلام بر پنج پایه استوار است كه یكى از آن پایه‏ها، حج است.

حج، یك طرح و یك خط است، زیرا كه «دین جهانى»، «دشمن جهانى» دارد و باید براى مبارزه با دشمن «طرح جهانى» بدهد

و حضرت على علیه السلام مى‏فرماید: «جعله للاسلام عملًا» «2» ، خداوند حج را پرچم اسلام قرار داده است.

همچنین در حدیثى از امام صادق علیه السلام آمده است: «لا یزال الدین قائما ما قامت الكعبة» «3» ،تا كعبه پابرجاست و مردم دور آن طواف مى‏كنند، دین و مكتب هم پابرجاست.

و سرانجام آن حضرت مى‏فرماید: «لا تتركوا حج بیت ربّكم فتهكوا» «4» ، حج را ترك نكنید كه هلاك و نابود مى‏شوید.

قوام و كیان مسلمانان به حج است، رها كردن حج، یعنى فرو ریختن پایه، افتادن پرچم، ناتوانى مسلمین و حاكمیت طاغوت.

امام صادق علیه السلام در حدیثى دیگر مى‏فرماید: «لو ترك النّاس الحج لنزل علیهم العذاب» «5» ، هرگاه مردم حج را رها كنند، قهر خدا (تفرقه، دلسردى، ناآگاهى، یاس، حكومت طاغوت، دوزخ و ...) بر مردم سرازیر مى‏شود. در كتاب «جواهرالكلام» مى‏خوانیم:  «الحج ریاضة نفسانیّة»، حج یك خودسازى و ریاضت است، مبارزه با هوس‏ها و تغییر عادت‏هاست.

«و طاعة مالیّة»، همچون زكات و خمس، یك اطاعت مالى و گذشت از دنیاست.

«و عبادة بدنیّة»، با تحمل رنج‏ها، حركت‏ها، دوندگى‏ها، تشنگى‏ها و حمل و نقل‏ها، بدن نیز در راه انجام وظیفه به جنب و جوش مى‏افتد.

حج، مثل خمس و زكات است كه باید از اموال پرداخت شود، مثل روزه است كه باید از یك سرى كارها خوددارى كرد، مثل نماز، داراى حركات بدنى است و مثل جهاد رنج و سختى دارد

«قولیّة و فعلیّة»، حج مشتمل بر اعمال و گفتارهاست.

«وجودیّة و عدمیّة»، نماز، عملى وجودى است كه باید انجام شود ولى روزه، بیشتر جنبه عدمى دارد. نخوردن، نیاشامیدن. در حج، هم كارهاى انجام دادنى هست و هم كارهاى ترك كردنى. در حال احرام، بیش از بیست عمل است كه باید ترك شود و اعمالى هست كه باید انجام شود. «6»

بنابراین حج، مثل خمس و زكات است كه باید از اموال پرداخت شود، مثل روزه است كه باید از یك سرى كارها خوددارى كرد، مثل نماز، داراى حركات بدنى است و مثل جهاد رنج و سختى دارد.

حج، هماهنگى با عالم بالاست. هم خطى خاكیان با افلاكیان، هم شكلى فرشیان با عرشیان است. طواف اهل زمین دور كعبه، در مقابل طواف فرشتگان دور بیت‏المعمور، در آسمان است.

حج، یك طرح و یك خط است، زیرا كه «دین جهانى»، «دشمن جهانى» دارد و باید براى مبارزه با دشمن «طرح جهانى» بدهد.

 

پی نوشتها:

(1). وسائل الشیعه، ج 1، ص 7

 (2). وسائل الشیعه، ج 8، ص 10

 (3). وسائل الشیعه، ج 8، ص 10

 (4). وسائل الشیعه، ج 8، ص 13

 (5). وسائل الشیعه، ج 8، ص 13

(6) جواهرالكلام، ج 17، ص

کریمی که جهان پاینده دارد               تواند حجتی را زنده دارد

 

دانلود پروژه و کارآموزی و کارافرینی

یک شنبه 2 آذر 1393  11:16 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها