ارزش تلاش براى حج !
امام صادق علیه السلام مىفرمایند: «اگر مىتوانى نان و نمك بخورى و پول خود را براى حج ذخیره كنى، چنین كن».
مطالعه روایات حج، انسان را به حیرت و اعجاب وامىدارد. این مراسم به قدرى مهم است كه از ماهها قبل، امام سجاد علیه السلام در هر شبانهروز ماه رمضان، بعد از هر نماز، از خداوند توفیق زیارت حج را مىخواهد و گاهى در یك دعا، چند مرتبه از خداوند حج درخواست مىكند.
و امام صادق علیه السلام مىفرمایند: «اگر مىتوانى نان و نمك بخورى و پول خود را براى حج ذخیره كنى، چنین كن» (وافى، ج 2، ص 50)
و در حدیث دیگرى از امام صادق آمده است: «سعى كنید، مخارج حج سبك باشد تا نشاط براى حج در شما زنده بماند. كسى كه با مخارج سنگین به حج مىرود و كمرش زیر بار خرج خم مىشود، خاطره خوشى از حج ندارد و نشاط رفتن مكرر در او از بین مىرود». (فروع كافى، ج 4، ص 280)
البته این حدیث، مربوط به افراد عادى است وگرنه اولیاى خدا كه سفر حج را، رفتن به سراى معشوق مىدانند، هرچه خرج كنند و هرچه بروند و هرچه به سختى افتند، كمترین رنج و خستگى در خود احساس نمىكنند و این امام سجاد علیه السلام است كه بارها، بیست روز پیاده روى مىكردند تا از مدینه به مكه مىرسیدند. (وسائل الشیعه، ج 8، ص 56)
و امام حسن مجتبی علیه السلام بیست مرتبه پیاده به حج رفتند. (تهذیب الاحكام، ج 5، ص 12. وسائل الشیعه، ج 8، ص 55)
آرى، آنجا مكانى است كه نهصد نفر از انبیاى الهى در آن نماز خواندهاند، (مستدرك الوسائل، ج 2، ص 145)
جایى است كه قرنها، میلیونها انسان آمده، دور آن طواف كردهاند تا آنجا كه نامش سرزمین «بكّه» شده است. «بكّه» یعنى محل ازدحام، محلى كه گردنكشان تاریخ را سركوب مىكند. (اقرب الموارد)
و سرانجام در عظمت حج، همین بس كه از امام صادق علیه السلام نقل شده: بدترین انسانها، كسى است كه در عرفات و مشعر توقف كرده، میان صفا و مروه سعى نموده، طواف كعبه و نماز آن را انجام داده باشد ولى خیال كند كه هنوز آمرزیده نشده است. آرى، او بدترینانسانها است
در روایت دیگرى از امام صادق علیه السلام مىخوانیم:
كسى كه به حج رود، در قیامت مىتواند نسبت به همسر و همسایه و فرزندانش شفاعت كند. (مستدرك الوسائل، ج 2، ص 10)
و در حدیث دیگر مىخوانیم: كسى كه با نیت صادق و مال حلال، به حج رود، در قیامت كنار انبیاء و صدیقین و شهداء و صالحان خواهد بود. (وسائل الشیعه، ج 8، ص 102)
همچنین در روایتى آمده: خداوند، به خاطر حج رفتن گروهى از شیعه، قهر خود را از دیگران باز مىدارد. (وسائل الشیعه، ج 1، ص 18)
و در جاى دیگر آمده: هریك از نماز و حج و صدقه و آزاد كردن بردگان، در چهره زیبایى، مونس انسان در قبر او مىشود. (وسائل الشیعه، ج 8، ص 139)
و نیز در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده است: هرگاه انسان به خیال زود رسیدن به حوائج دنیا حج را رها كند، خداوند چنان در كارش گره قرار مىدهد كه حجاج بیشتر مراسم حج را انجام داده ولى او هنور مشكل خود را حل نكرده است.(من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 220)
خداوند به زائران خانه خود لطف بسیار دارد. در حدیث مىخوانیم: «لا یزال العبد فى جد الطواف بالكعبة مادام حلق الراس علیه». (فروع كافى، ج 4، ص 547)
مرحوم مجلسى؛ قدس سره در كتاب «مرآة العقول» مىگوید: معناى حدیث آن است كه بعد از سر تراشیدن در مكه، مادامى كه موها نروییده است، گویا انسان در حال طواف است.
نشانه لطف دیگر خداوند به حاجى آن است كه هرگاه زائر خانه خدا در مكه یا مدینه از دنیا برود، در قیامت بدون حساب وارد بهشت مىشود. (فروع كافى، ج 4، ص 548) و اگر در راه مكه، هنگام رفت و یا بازگشت، از دنیا برود در قیامت، از آن همه ناراحتىها در امان است. (تهذیبالاحكام، ج 5، ص 23)
امام صادق علیه السلام مىفرمایند: «اگر مىتوانى نان و نمك بخورى و پول خود را براى حج ذخیره كنى، چنین كن»
در روایات مىخوانیم كه شب و روزى بهتر از دهه ذىالحجّه كه حجاج سرگرم انجام مراسم حج هستند، وجود ندارد. (مستدرك الوسائل، ج 2، ص 9) حتى كسى كه خود را آماده حج كند، از گناهان پاك مىشود، گویى تازه از مادر متولد شده است. (فروع كافى، ج 4، ص 252)
در حدیث دیگرى از پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله نقل شده: «من اراد الدنیا والاخرة فلیام هذا البیت» (من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 219) ، هركه دنیا و آخرت مىخواهد به فكر مكه باشد.
از امیرالمۆمنین علیه السلام نقل شده: «الحج تقویة للدین» (غررالحكم) ، حج، سبب قدرت و تقویت دین است.
امام صادق علیه السلام حج و عمره را دو بازار آخرت دانسته كه همهاش سود است؛ اگر زنده بماند، بیمه خداوند است و اگر در مسیر راه از دنیا برود، اهل بهشت است. (تهذیب الاحكام، ج 5، ص 22)
نه تنها خود مراسم حج، بلكه تلاش هایى كه انسان براى حج انجام مىدهد، براى هر گامى، ده پاداش اضافه و ده گناه كم مىشود و ده درجه ارتقا مىیابد. (وافى، ج 2، ص 41)
و سرانجام در عظمت حج، همین بس كه از امام صادق علیه السلام نقل شده: بدترین انسانها، كسى است كه در عرفات و مشعر توقف كرده، میان صفا و مروه سعى نموده، طواف كعبه و نماز آن را انجام داده باشد ولى خیال كند كه هنوز آمرزیده نشده است. (وافى، ج 2) آرى، او بدترینانسانها است.