0

خبر

 
farhadjamali121
farhadjamali121
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آبان 1393 
تعداد پست ها : 167
محل سکونت : خوزستان

خبر

نگاهی گذرا پیرامون انتقال به رشته انسانی

    یکی از دغدغه ها و چالش‌های فکری دانش‌آموزان انتقال از یک رشته تحصیلی به رشته انسانی است. قطعاً لازمه چنین اقدامی در نظر گرفتن جنبه های مختلف این عمل حساس است. در این مقاله اجمالاً نکاتی را درچند گفتار تقدیم می نمایم.

  گفتار اول: اصل شخصی بودن انتقال

     اولین و شاید مهم‌ترین نکته در زمینه انتقال به رشته انسانی این است که نمی‌توان قضاوت نوعی و کلی پیرامون مفید بودن یا نبودن داشت. بلکه باید حسب ویژگی های هر دانش آموز و وضعیت تحصیلی وی حکم به مفید بودن یا نبودن داد. ممکن است در نگاه اول این طور بنماید که تعداد زیادی از دانش آموزان در اثر انتقال به رشته انسانی از رشته ریاضی و تجربی موفق شده اند پس این امر بسیار مفید و قابل تحسین است. اما این استدلال تمام نیست؛ چرا که اولاً همان‌طور که تعداد زیادی این راه را رفته و موفق شده‌اند تعدادی نیز موفق نشده‌اند. ثانیاً موفقیت آن عده نه از باب افاده انتقال به طور مطلق است بلکه نتیجه تحقیق و تفحص و احراز افاده آن است. بعبارة اخری این عمل فی نفسه نه مفید است و نه مضر بلکه ویژگی‌های شخصیتی و آموزشی فرد چون راجحی است که یکی از دو کفه‌ی انتقال یا عدم انتقال را مرجح می سازد.

 گفتار دوم: علاقه

     تغییر رشته ممکن است در اثر عوامل مختلفی قصد شود. علاقه و ضعف در دروس رشته‌های دیگر دو نمونه از شایع‌ترین دلایل میان دانش آموزان است. اگر چه عامل نخست به معیت سایر مقتضیات موجبات یک انتقال موفق و تحسین برانگیز را فراهم می‌آورد اما عامل دوم اکثراً موجب موفقیت نیست. چرا که اولاً نظر به این که تعداد رشته‌هایی با بازار کار عالی در رشته های دیگر بیشتر است و ثانیاً ظرفیت پذیرش در سایر رشته‌ها بهتر می باشد، فلذا برای انتقالی که منشأ آن ضعف در رشته هایی مانند ریاضی و تجربی می باشد نمی‌توان فرجام خوشایندی متصور بود. مضافاً علی هذا علل ضعف در دروس صرف نظر از رشته تحصیلی که اکثراً عدم مطالعه صحیح و عدم اشراف بر تکنیک‌های مطالعاتی می باشد در همه‌ی دروس و همه‌ی رشته‌ها می‌تواند تأثیر منفی خود را بگذارد. علاوه بر این آمار و ارقام نیز حاکی از آن است که اکثر افرادی که با انتقال به رشته انسانی موفق شده‌اند سابقاً در رشته خود موفق بوده‌اند. اما چنان‌چه  انتقال برحسب علاقه باشد اولین مقتضی انتقال را موجب شده است.

  گفتار سوم: زمان

     یکی از نگرانی‌های مخالفین انتقال، کمبود زمان است. سوالاتی همچون " چگونه دانش آموز سال سوم پس از امتحان نهایی می‌تواند دروس انسانی را در زمان محدود مطالعه کند؟" نه تنها تأثیری منفی بر روحیه فرد می‌گذارند بلکه مبنای منطقی نیز ندارند. پاسخ به سوال مذکور منوط به درک علت انتقال دانش‌آموز است. علاقه هنگامی که با توانایی گره بخورد سبب قوی شدن اراده شده و تلاش بیشتر را محقق می‌سازد اما قطعاً بی میلی در ورود به رشته انسانی را نمی‌توان محرک دانش‌آموز برای تلاش بیشتر دانست. به هرحال با فرض اجتماع علاقه و توانایی به عنوان دو رکن اساسی انتقال محدودیت زمانی مشکل زا نیست، با پذیرش این فرض طبیعتاً این استدلال به طریق اولی در صورتی که انتقال از سال دوم صورت بگیرد قابل قبول است.

 گفتار چهارم. مطالعه

     دغدغه و نگرانی دیگری که امکان حدوثش وجود دارد مطالعه بدون دبیر است. استفاده از مدرس خصوصی برای همه دانش آموزان ممکن نبوده وبه هرحال دانش آموز انتقالی مجبور است دروس مربوط به زمان قبل از انتقال را مطالعه نماید اما باید درنظر داشت که گسترش انتشار کتب کمک آموزشی به ویژه کتبی که جنبه خودآموز دارند این مشکل را تاحد زیادی مرتفع ساخته و علاوه بر آن استمداد دانش آموز از دبیران خود در سال آخر تحصیلی نیز به عنوان راه حلی دیگر متصور است.

  سخن پایانی

     همان طور که اجملا بیان شد علاقه و توانمندی می توانند تا حد زیادی موثر باشند .چنانچه این دو عنصر با هم جمع گردند اراده را به سمت هدف خواستنی معطوف ساخته و موانع را مرتفع می سازند.

     ورود بی علاقه و ناشی از استیصال با ذات این رشته که مستلزم ذهنی پویا و تحلیل گر است  منافات داشته و عدم موفقیت را نتیجه می دهد و دانش آموز تحلیلگر در هر رشته ای که باشد می تواند موجبات موفقیت خود را فراهم آورد. پس تحلیل شخصیتی که توسط مشاوران و اهل فن صورت می گیرد به انضمام شناخت فرد از خود  می تواند راهنمای وی باشد.

امیرمحقق- رتبه ١٦ کنکور انسانی سال ٩٢-

پنج شنبه 29 آبان 1393  4:13 PM
تشکرات از این پست
farhadjamali121
farhadjamali121
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آبان 1393 
تعداد پست ها : 167
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به:خبر

رياضيات شامل علائم، فرمول‌ها، روش‌هاي ويژه و کتاب‌هاي درسي‌اي است که سخت به نظر مي‌آيند و خيلي کلمات و اصطلاحات منحصربه‌فرد هستند. در نتيجه مهم است که از مهارت‌هاي مطالعه‌اي استفاده کنيد که اختصاصاً مناسب رياضيات باشد.

1- شما نمي‌توانيد رياضيات را فقط با خواندن و گوش دادن ياد بگيريد. قسمت زيادي از يادگيري رياضيات به تمرين کردن فعالانه بستگي دارد. اين بدان معني است که شما حتماً بايد همه‌ي تکاليف و وظايف محوله‌ي درسي خود در رياضيات را انجام دهيد. ياد گرفتن چگونگي استفاده از فرمول‌ها و روش‌ها، حياتي است.

2- رياضيات يک موضوع زنجيره‌اي است. چيزي که در يک روز معين درس داده مي‌شود بر اساس آموخته‌هاي روز قبل از آن است. همين که عقب افتاديد، دوباره رسيدن به درس سخت مي‌شود. آماده شدن براي امتحان، آن هم در دقايق آخر، به شما کمک نخواهد کرد. بايد در همه‌ي کلاس‌ها شرکت کنيد و پابه‌پاي معلم‌‌تان پيش برويد.

3- رياضيات مبحث سختي است که به طور فزاينده‌اي پيچيده مي‌شود. شايد لازم باشد که زمان مطالعه‌ی بيش‌تري براي رياضيات نسبت به ديگر مباحث اختصاص دهيد.

4- سعي نکنيد که روش خود را در رياضيات حفظ کنيد. فرمول‌ها و روش‌هاي بسيار زيادي در رياضيات وجود دارد. سعي کنيد که بر روش‌هاي کليدي مسلط شويد. اين کار ميزان اطلاعاتي را که بايد به خاطر بسپاريد کاهش خواهد داد.

5- وقتي روشي را براي حل يک مسئله ياد گرفتيد، دقيقاً همان روش براي ديگر مسائل هم در اغلب موارد مي‌تواند استفاده شود. وقتي با مسئله‌ي جديدي روبه‌رو مي‌شويد، سعي کنيد آموخته‌هاي قبلي خود را بر مسئله‌ی جديد اعمال کنيد.

6- فرهنگ لغات رياضي را ياد بگيريد. اغلب کلمه‌اي که در رياضي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، وقتي در مبحثي غير از رياضي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، معناي متفاوتي مي‌دهد. کلمات و اصطلاحات جديد رياضي و معناي رياضي آن‌ها را در قسمت‌هاي خاصي از دفتر خود وارد کنيد.

7- رياضيات مبحثي است که بسياري از دانش‌آموزان را مضطرب مي‌کند. داشتن اعتمادبه‌‌نفس مي‌تواند اضطراب شما را کاهش دهد. روش‌هايی که برای مطالعه‌ی رياضي به شما پیشنهاد می‌کنیم مي‌تواند به شما در موفقيت در رياضيات کمک کند. تا زماني که تشخيص مي‌دهيد به راهکار‌هايي بيش از اين‌ها نياز داريد، کمک بگيريد و تلاش بسياري بکنيد.

حجم بسیار زیاد و تنوع در درس ریاضی، عواملی هستند كه باید داوطلبان با برنامه‏ای ویژه و پیوسته، خود را در این درس بسیار مهم برای كنكور سراسری آماده كنند تا به بهترین نتیجه برسند. مطالعه‏ی درس ریاضی را باید بر مبنای سه اصل یادگیری، تمرین و مرور قرار دهیم كه در ادامه به هر یك از این موارد می‌پردازیم:

یادگیری:

اولین مرحله از مطالعه، یادگیری است كه می‏توان گفت بهترین اصل است؛ زیرا تا درست و مفهومی یاد نگیریم، نمی‏توانیم سؤالات ریاضی را به درستی پاسخ دهیم؛ پس باید از تمام ابزارهای موجود برای یادگیری استفاده كنیم. ابزارهای یادگیری این درس عبارت‌اند از: كلاس، جزوه و كتاب درسی. شما داوطلب عزیز باید به دقت در كلاس، درس را از دبیر بیاموزید، سپس در همان روز، مبحث تدریس‌شده را از جزوه، مطالعه کرده و مثال‏ها را مجدداً حل كنید.

بعد از خواندن جزوه، نوبت به مطالعه‏ی كتاب درسی می‏رسد كه باید خط به خط آن را بخوانید و تمام مثال‏ها و تمرین‏های حل‌شده و حل‌نشده را حل كنید. تعدادی از تست‏های كنكور سراسری، عیناً از مثال‏ها و تمرین‏ها و نكات متن درس مطرح می‏شود. توجه داشته باشید برای حل سؤالات ریاضی، تنها یاد گرفتن نكات، قضیه‏ها و فرمول‏ها كافی نیست بلكه باید علاوه بر یادگیری و فهمیدن، آن‏ها را به خاطر بسپارید؛ زیرا در جلسه‏ی آزمون، نه كتاب داریم و نه جزوه.

پس اول به دقت و مفهومی یاد بگیرید و سپس فرمول‏ها و نكات و رابطه‏ها و... را حفظ كنید. در ادامه‏ی مرحله‌ی یادگیری لازم است تعدادی تست به طور آموزشی از مبحثی كه مطالعه كردید، حل كنید. در حل تست به طور آموزشی، زمان تست زدن مهم نیست، بلكه یادگیری تمام نكات تست و به‌كارگیری مطالب مطالعه‌شده در حل تست، مهم است. هنگام حل تست آموزشی می‏توانید از جزوه یا كتاب درسی یا حتی پاسخ تشریحی تست كمك بگیرید. تعداد تست‏های آموزشی باید به اندازه‏ای باشد كه تمام مطالب درسی در آن مبحث را پوشش دهد.

پس از حل تست‏های آموزشی، نوبت خلاصه‏نویسی است. مباحثی را كه مطالعه و چند تست آموزشی از آن حل كردید خلاصه‏نویسی كنید. سعی كنید در خلاصه‏نویسی، تمام مطالب و نكات مهم را یادداشت کنید. با پایان خلاصه‏نویسی، مبحث مطالعه‌شده‏ی مرحله‏ی اول مطالعه كه یادگیری است، به پایان می‏رسد.

تمرین:

اكنون كه درس را خوب یاد گرفته و خلاصه‏نویسی كردید، باید برای تثبیت و تسلط مطالب و نكات درسی و نیز بالا رفتن سرعت تست‏زنی، تعدادی تست را تمرین كنید. تست‏هایی را كه حل نكردید یا غلط حل كردید، حتماً علامت‏گذاری كنید؛ زیرا در این تست‏ها ضعف دارید و باید آن‏ها را برطرف كنید.

چون حجم مطالب درسی و تنوع آن‏ها زیاد است، نباید تعداد تست‏های تمرینی به قدری زیاد باشد كه از مباحث دیگر عقب بیفتید؛ باید تست را به دقت و متناسب با حجم مبحث مطالعه‌شده انتخاب كنید. اگر مبحثی را به طور كامل نخواندید، به حل تست‏های تمرینی نپردازید، مثلاً تا تمام نكات دنباله را یاد نگرفتید، از مبحث دنباله، تست تمرینی حل نكنید. توصیه می‏كنم، متناسب با هر تستی كه از یك مبحث در كنكور سراسری مطرح می‏شود، حداقل 50 تست به طور تمرینی حل كنید؛ مثلاً اگر از مبحث مجانب‏ها در كنكور سراسری، یك سؤال مطرح می‏شود، حداقل باید 50 تست مجانب، به طور تمرینی حل كنید.

در انتخاب تست‏های تمرینی، اولویت با تست‏های كنكورهای سال‏های گذشته است؛ چون هم استاندارد هستند و هم تمام مطالب درسی را پوشش می‏دهند.

مرور:

 

چون حجم مطالب در درس ریاضی زیاد است؛ ممكن است بعضی از مطالبی را كه قبلاً مطالعه كردید، فراموش کنید. در این صورت باید در فواصل معین، مطالب را مرور و دوره كنید. در این مرحله از مطالعه می‏توانید هم از جزوه و هم از خلاصه‏نویسی‏ها استفاده كنید. پس از خواندن آن‏ها و یادآوری نكات، بهتر است به سراغ تست‏های علامت‏گذاری‌شده بروید و آن‏هایی را كه قبلاً اشكال داشتید، مجدداً حل كنید و اگر زمان داشتید، تعدادی تست جدید از آن مبحث حل كنید. هر اندازه بتوانید تعداد دفعات مرور را بیش‏تر كنید، آماده‏تر شده و حضور ذهن بالاتری برای حل سؤالات تستی پیدا می‏كنید.

پنج شنبه 29 آبان 1393  4:14 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها