0

حدیث شماره 25: «همسانى گفتار و عمل‏»

 
golijanikhalkhal
golijanikhalkhal
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 41
محل سکونت : سیستان و بلوچستان

پاسخ به:حدیث شماره 25: «همسانى گفتار و عمل‏»

آیه ای در مورد سخن بدون عمل

«أَتَأْمُرُونَ النّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْکِتابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ»؛

«آیا مردم را به نیکی فرمان می دهید و خود را فراموش می کنید، در حالی که شما کتاب الهی را می خوانید؟ آیا نمی اندیشید؟»

نكته‏ ها:

دانشمندان يهود، قبل از بعثت پيامبر اسلام صلى اللَّه عليه و آله، مردم را به ايمان آوردن به آن حضرت دعوت مى‏ كردند و بشارت ظهور حضرت را مى‏ دادند، امّا هنگام ظهور، خودشان ايمان نياوردند و حتّى بعضى از آنان به بستگان خود كه اسلام آورده بودند، توصيه مى‏ كردند كه مسلمان بمانند، ولى خودشان اسلام نمى‏ آوردند.

پيام‏ ها:

1-  آمران به معروف، بايد خود عامل به معروف باشند. «تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ»

2 - اگر مقدّمات فراموشى را خود فراهم كرده باشيم، معذور نيستيم. عذر آن فراموشكارى پذيرفته است كه بى‏ تقصير باشد. «تَنْسَوْنَ»، «تَتْلُونَ»

3- تلاوت كتاب آسمانى كافى نيست، تعقّل لازم است. «تَتْلُونَ الْكِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ»

4- خود فراموشى، نشانه‏ى بى‏ خردى است. «أَ فَلا تَعْقِلُونَ»

 

 

چهارشنبه 28 آبان 1393  7:00 PM
تشکرات از این پست
nargesza omiddeymi1368
ahmadfarm
ahmadfarm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1390 
تعداد پست ها : 7792
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:حدیث شماره 25: «همسانى گفتار و عمل‏»

 

این دوستان درست گفتند مثلا بعضی مادران به دختر خود میگویند آرایش نکن یا چادر بپوش در حالیکه خود از هفت قلم آرایش خود نمی گذرند. این تنها مثالی کوچک در جامعه  کوچک خانواده است حال در جامعه بزرگتر چه خواهد شد!

 

   

تنها امید خلق جهان یابن فاطمه   ای منتهای آرزوی اولیاء بیا

بالا گرفته ایم برایت دو دست را  ای مرد مستجاب قنوت و دعا بیا

                                     

           برای ظهورش صلوات........ اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

 
 
چهارشنبه 28 آبان 1393  7:10 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza
ahmadfarm
ahmadfarm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1390 
تعداد پست ها : 7792
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:حدیث شماره 25: «همسانى گفتار و عمل‏»

 

اگر هرروز خانواده ها یک حدیث را مورد تعمق قرار دهند هرگز مشکلات شدیدتر نخواهند شد.

   

تنها امید خلق جهان یابن فاطمه   ای منتهای آرزوی اولیاء بیا

بالا گرفته ایم برایت دو دست را  ای مرد مستجاب قنوت و دعا بیا

                                     

           برای ظهورش صلوات........ اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

 
 
چهارشنبه 28 آبان 1393  7:12 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza
golijanikhalkhal
golijanikhalkhal
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 41
محل سکونت : سیستان و بلوچستان

پاسخ به:حدیث شماره 25: «همسانى گفتار و عمل‏»

در روايات آمده است:

دانشمندى كه ديگران را به بهشت دعوت كند، ولى خودش اهل جهنّم باشد، بزرگترين و سخت‏ ترين حسرت‏ها را خواهد داشت.

حقّ تلاوت، عمل است.

امام صادق عليه السلام فرمود: «كونوا دعاة الناس باعما لكم و لا تكونوا دعاة بالسنتكم» با اعمال خودتان مردم را دعوت كنيد، تنها با گفتار نه.

از حضرت على عليه السلام نقل شده است كه فرمود: سوگند كه من شما را به كارى دعوت نمى‏ كنم، مگر آنكه خودم پيشگام باشم و از كارى نهى نمى‏ كنم مگر آنكه خودم قبل از شما آن را ترك كرده باشم.

در نهج البلاغه آمده است:هر كس خود را امام ديگران قرار داد، ابتدا بايد به تعليم خود بپردازد.

امام كاظم عليه السلام فرموده‏ اند: «طوبى للعلماء بالفعل و ويل للعلماء بالقول»

درود بر عالمانى‏ كه به گفته خود عمل مى‏ كنند و واى بر عالمانى كه فقط حرف مى‏ زنند.

 

چهارشنبه 28 آبان 1393  7:13 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza
golijanikhalkhal
golijanikhalkhal
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 41
محل سکونت : سیستان و بلوچستان

پاسخ به:حدیث شماره 25: «همسانى گفتار و عمل‏»

عالم بى ‏عمل در قالب تمثیل:

الف: در قرآن:

عالم بى‏ عمل، الاغى است كه بار كتاب حمل مى‏ كند، ولى خود از آن بهره‏اى نمى ‏برد.

ب: در روايات:

رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله: عالم بى‏ عمل، مثل چراغى است كه خودش مى‏ سوزد، ولى نورش به مردم مى‏ رسد.

رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله:عالم بى ‏عمل، چون تيرانداز بدون كمان است.

عيسى عليه السلام:عالم بى‏ عمل، مثل چراغى است بر پشت‏ بام كه اتاق‏ها تاريك ‏اند.

على عليه السلام:عالم بى‏ عمل، چون درخت بى‏ ثمر و گنجى است كه انفاق نشود.

امام صادق عليه السلام:موعظه‏ ى عالم بى‏ عمل، چون باران بر روى سنگ است كه در دلها نفوذ نمى‏ كند.

ج: در كلام انديشمندان:

عالم بى ‏عمل:

گرسنه‏ اى است روى گنج خوابيده.

تشنه‏ اى است بر كنار آب و دريا.

طبيبى است كه خود از درد مى ‏نالد.

بيمارى است كه دائماً نسخه درمان را مى‏ خواند، ولى عمل نمى‏ كند.

منافقى است كه سخن و عملش يكى نيست.

پيكرى است بى ‏روح.

چهارشنبه 28 آبان 1393  7:18 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza
golijanikhalkhal
golijanikhalkhal
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 41
محل سکونت : سیستان و بلوچستان

پاسخ به:حدیث شماره 25: «همسانى گفتار و عمل‏»

رسول اللّه صلی الله علیه و آله خطاب به اباذر می فرماید:

«یا اَباذَرٍّ مَنْ وافَقَ قَوْلُهُ فِعْلَهُ فَذاکَ الّذی أصابَ حَظَّهُ وَمَنْ خالَفَ قَوْلُهُ فِعْلَهُ فَذلِکَ الْمَرْءُ إِنَّما یُوَبِّخُ نَفْسَهُ؛ ای ابوذر! آن که سخنش با عملش موافق باشد، فردی است که بهره اش را [از این کار] برده است. اما آن که گفتارش با رفتارش همآهنگ نیست، فقط خویشتن را سرزنش می کند.»

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله : به آنچه مردم را امر می کنی، خود عامل تر باش و از آنچه آنان را بازمی داری، خود بیش تر دوری کن.

کسانی که گفتارشان با اعمالشان همخوانی ندارد، چنین می فرماید: «در شب معراج به مردمی برخوردم که لبهای آنان را با قیچی هایی از آتش می بریدند و هرچه بریده می شد دوباره جایش پر می شد. پرسیدم: جبرئیل! اینها چه کسانی اند؟ گفت: خطبای امت تواند که به آنچه می گویند عمل نمی کنند و قانون الهی را می خوانند اما آن را انجام نمی دهند.»

می فرماید:

«سَیَکُونُ بَعْدی أَئِمَّةٌ یُعْطَوْنَ الْحِکْمَةَ عَلَی مَنابِرِهِمْ فَاِذا نَزَلُوا نُزِعَتْ مِنْهُمْ. قُلُوبُهُمْ وَاَجْسادُهُمْ شَرٌّ مِنَ الْجِیْفِ؛ بعد از من زمامدارانی خواهند بود که بر فراز منبرهایشان حکمت داده می شوند؛ اما هنگامی که [از کرسی خطابه] پایین می آیند، حکمت از آنان جدا می شود. قلبها و بدنهای آنان، از مردار بدتر است.»

امام علی علیه السلام نیز در فرازی از وصیتش به محمد حنفیه چنین آورده است:

«یا بُنَیَّ... کُنْ آخَذَ النّاسِ بِما تَأْمُرُ بِهِ، وَأَکَفَّ النّاسِ عَمّا تَنْهی عَنْه؛ ای فرزندم! به آنچه مردم را امر می کنی، خود عامل تر باش و از آنچه آنان را بازمی داری، خود بیش تر دوری کن.»

امام علی علیه السلام در بیانی دیگر در خصوص موعظه به دیگران می فرماید:

«لا تَکُنْ مِمَّنْ... یُبالِغُ فِی الْمَوْعِظَةِ وَلا یَتَّعِظُ، فَهُوَ بِالْقَوْلِ مُدِلٌّ وَمِنَ الْعَمَلِ مُقِلٌّ، یُنافِسُ فی ما یَفْنی وَیُسامِحُ فی ما یَبْقی، یَرَی الْغُنَمَ مَغْرَما، وَالْغُرَم مَغْنَما؛ از جمله کسانی نباش که... در موعظه [دیگران] سخت کوشند؛ اما خود از آن پند نگیرند. در سخن گفتن زبر دستند؛ اما در عمل کوتاه دست. در آنچه نابود می شود، به رقابت می پردازند؛ اما در آنچه باقی می ماند، سهل انگاری می کنند. سود را زیان، و زیان را غنیمت به شمار می آورند.»

روایت شده است که سیدالساجدین، امام زین العابدین علیه السلام وارد مسجدالحرام شد. مشاهده کرد که حسن بصری جمعی را دور خود گرد آورده و آنان را موعظه می کند. معروف بود که او طبق نظر معتزله عمل می کند. امام سجاد علیه السلام به او فرمود: حسن بصری! آیا در موقعیتی هستی که به مرگ خود راضی باشی؟ وی جواب داد: نه! امام فرمود: آیا اطمینان داری که تا هنگامی که فرصت توبه داشته باشی، زنده بمانی؟ گفت: نه! امام فرمود: آیا در وقت جان دادن، فرصتی هست؟ گفت: نه! امام علیه السلام از او پرسید: آیا پس از مرگ، عملی هست؟ گفت: نه! آنگاه حضرت علیه السلام به حسن بصری فرمود: پس خودت را موعظه کن و دست از سر مردم که از راهی دور به طواف خانه خدا آمده اند، بردار.»

امام باقر علیه السلام نیز درباره عالم بی عمل می فرماید:

«یَابْنَ آدَمَ کَیْفَ تَتَکَلَّمُ بِالْهُدی وَاَنْتَ لا تُفیقُ عِنْ الرَّدی؛ ای پسر آدم! چگونه در مورد هدایت دیگران سخن می گویی، در حالی که خود در خواب غفلت به سر می بری؟»

چهارشنبه 28 آبان 1393  7:30 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza
golijanikhalkhal
golijanikhalkhal
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 41
محل سکونت : سیستان و بلوچستان

پاسخ به:حدیث شماره 25: «همسانى گفتار و عمل‏»

گندم از گندم بروید جو ز جو

برخی از ما با وجود این‌که در زندگی کارهای نادرستی انجام داده‌ایم ولی توقع خوبی‌دیدن و موفقیت داریم...
غافل از اینکه از جمله چیزهایی که باعث موفقیت انسان در عرصه‌های گوناگون می‌شود این است که بداند در چه جایگاهی و با چه سابقه و توانایی قرار دارد و اگر ذخیره مادی و معنوی مناسبی ندارد حداقل نسبت به کمبودهایش واقف و معترف باشد.


حکایتی از لقمان حکیم در اشاره به این موضوع به شرح زیر است:

لقمان حکیم غلام بود و نیمه شب برای نماز بیدار شد دید ارباب خوابیده، او را صدا زد که کاروان شب زنده داران در حال حرکت است برخیز که از قافله جا نمانی. ارباب خواب را ترجیح داد و گفت بخواب غلام،خداوند کریم است. هنگام نماز صبح شد، لقمان ارباب را بیدار کرد که قافله نماز گزاران در اول وقت در حال حرکت است خواب نمانی ولی ارباب همان پاسخ را به لقمان داد. خورشید داشت طلوع می کرد که لقمان دوباره به سراغ ارباب آمد که ای بی خبر از کاروان نمازگران جامانده ای، برخیز که تمام هستی در حال سجود، تسبیح گویند ولی تو را خواب غفلت ربوده است. و ارباب پاسخ داد که دل صاف باشد به عمل نیست. خداوند کریم است و نیازی به عبادت ما ندارد. روز هنگام ارباب کیسه ای کنجد به لقمان داد تا بکارد ولقمان آن را بفروخت و مشتی جو بر زمین پاشید.وقتی که زمان درو فرا رسید،هنگام درو ارباب گفت:"چرا جو کاشتی، در حالی که من به تو دستور دادم که کنجد بکاری؟"لقمان گفت:"از خدا امید داشتم که برای تو، کنجد برویاند" اربابش گفت: "مگر این ممکن است؟"
پاسخ شنید که ای ارباب از عمل شما چنان گمان کردم خدایی که به پاداش خواب بهشت دهد و به عمل کار نداشته باشد به تخم گران قیمت کنجد هم کار ندارد لذا من کنجد گران را بر زمین نپاشیدم بلکه تخم جو را به نیت کنجد بذر کردم چرا که خود گفتی نیت و دل باید صاف باشد خداوند کریم است و به عمل ما نیاز ندارد.(تو را می‏‌بینم که خدای متعال را نافرمانی می‏‌کنی، در حالی که از او امید بهشت داری؛ بنابراین گفتم شاید آن هم بشود) آن گاه، مولایش گریست و به دست او توبه کرد و لقمان را آزاد ساخت.

پس اکنون فهمیدم که گندم از گندم بروید جو ز جو

چهارشنبه 28 آبان 1393  7:52 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

امتیازات مشارکت‌کنندگان در حدیث شماره 25(همسانى گفتار و عمل‏)

ضمن عرض سلام و ادب و تشکّر ویژه از دوستانی که ما را همراهی نمودند.

امتیازات مشارکت‌کنندگان در این بحث به شرح زیر می‌باشد:

 

امتیازات مشارکت‌کنندگان در حدیث شماره 25

ردیف

نام کاربری

امتیاز

1

nargesza

100

2

golijanikhalkhal

70

3

ahmadfarm

50

4

shirdel2

40

 

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

پنج شنبه 29 آبان 1393  2:03 PM
تشکرات از این پست
ahmadfarm nargesza ravabet_rasekhoon moradi92
دسترسی سریع به انجمن ها