0

حدیث شماره 22: «خوش‌خُلقى و سكوت‏‏‏‏»

 
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حدیث شماره 22: «خوش‌خُلقى و سكوت‏‏‏‏»

سلام

خوش اخلاقی خیلی خوبه. خیلی خوبه که آدم همه جا اخلاق خوش داشته باشه با همه بدون در نظر گرفتن موقعیت و سن و سال و جنسیت طرفش. درسته آدم وقتی عصبانی میشه بداخلاق میشه، حق هم داره ولی اینکه چقدر بداخلاق بمونه یا چه مدت دست خودشه ( و البته گاهی بستگی به موضوع مورد عصبانیت هم داره. ) نه اینکه تو خونه خوش اخلاق باشه بیرون با دوستاش و یا با همکاراش یا هرکیو تو کوچه خیابون دید، باهاش بداخلاقی کنه. برعکسشم خوب نیست. اینکه بیرون خونه خوش اخلاق باشه ولی تو خونه اخلاق نداشته باشه. همه ازش تعریف می کنن که خوش اخلاقه ولی اعضای خانوادش همیشه از دستش می نالن که بد اخلاقه.

همیشه برای بداخلاقی بهونه های زیادی می آریم فلانی یه حرفی زد، فلانی یه جوری نگاه کرد، مشکلات زندگی زیاده و .... که هیچ کدوم باعث و بانی عصبانیت و بداخلاقی نیست. ولی کسی برای خوش اخلاق بودن بهونه نمی آره. چون خوش اخلاقی بهونه نمیخواد. آدم باید خوش اخلاق باشه حتی در بدترین شرایط. ( البته اینم یه نظریه.)

ادامه دارد ....

یک شنبه 25 آبان 1393  8:08 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 moradi92
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حدیث شماره 22: «خوش‌خُلقى و سكوت‏‏‏‏»

ادامه:

بداخلاقی، خشم و غضب رو میشه کنترل کرد تو خیلی از موارد، تو خیلی از مواردم نمی شه واقعاً نمیشه. مثلاً مسئله ناموسی باشه نه یه چیز الکی پلکی. مسئله مربوط به آبرو باشه.

آدم خوش اخلاق دوستان زیادی داره، اعتماد و اعتبار زیادی هم داره. اگه یه خصلت بد دیگه هم داشته باشه (البته نه اونقدر بد که این اخلاق خوشش تو اون گُم باشه. نسبتاً بد‌ ) مردم میگن بگذر فلانی خوش اخلاقه میشه روش حساب کنی حالا یه خبط و خطایی هم کرد شما ببخشید.

البته نباید از اخلاق خوش دیگران هم سوء استفاده کرد و به قولی اونارو تلکه کرد یا موارد دیگه. از طرف دیگه نباید با اخلاق خوش هم از مردم سوء استفاده کرد. اینطور نباشه که مردم به اخلاق خوش طرف اعتماد کنن ولی از یه خصلت دیگه اون ضربه بخورن. این ظلم بزرگیه به مردم.

هرکسی یه ظرفیتی داره، درسته ولی هرکی بخواد میتونه ظرفیت خودشو بالا ببره و دیرتر یا اصلاً عصبانی نشه و اخلاق بدشو نشون مردم نده. هر کدوم از ما هم اخلاق خوب داریم هم اخلاق بد. اینکه کدومشو کجا و چه موقع نشون چه کسایی بدیم بستگی به خودمونو انصافو انسانیتمون داره. می تونیم همیشه اخلاق خوبمونو نشون بدیم و اخلاق بدمونو فرو ببریم می تونیمم برعکس عمل کنیم. عواقبشم باید یعنی ناچاریم بپذیریم در هر دو حالت.

یک شنبه 25 آبان 1393  8:10 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 moradi92
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حدیث شماره 22: «خوش‌خُلقى و سكوت‏‏‏‏»

اینکه می گن با زبون خوش میشه مار رو از تو سوراخ درآورد، واقعاً درسته. با زبون خوش با اخلاق خوش آدم می تونه به همه اهدافش برسه. البته اگه واقعاً از ته دل باشه و ظاهری نباشه چون اونوقت اولین کسی که خسته میشه و پشیمون و کم میاره خود طرفه.

 با خوش اخلاقی میشه تأثیر خوبی روی بقیه افراد هم گذاشت. مثلاً اگه کسی به ما توهین کرد عصبانی میشیم و میخوایم یه چیزی بالاتر و بدتر بهش بگیم ولی اگه صبر و تحمل کنیم و آرامش خودمونو حفظ کنیم و باهاش خوش اخلاقی کنیم بیصدا تربیتش کردیم و اون اینجوری بیشتر شرمنده و خجالت زده میشه. و احتمالاً اگه عاقل باشه دیگه تکرار نمی کنه اگرم نه که دیگه ................

یک شنبه 25 آبان 1393  8:15 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 moradi92
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حدیث شماره 22: «خوش‌خُلقى و سكوت‏‏‏‏»

به نظرم یکی از شرایط ازدواج باید اخلاق خوب باشه. یعنی اخلاق دوطرف به هم بخوره. مسلمه که اگه هردو طرف بداخلاق باشن این زندگی زندگی نمیشه. اگه یه طرف هم بداخلاق باشه بازم زندگی نمی شه، چون طرفش باید مرتب تحمل کنه و هرچیزی هم یه ظرفیتی داره و وقتی لبریز شد .... خُب طرف هم تا یه جایی می تونه تحمل کنه. بدترش اینه که خانوادش از اون اخلاق بدش طرفداری هم می کنن. معلوم میشه که اخلاق بد تو اونو ارثیه. فقط خودشونو میبینن و اگه کسی بهشون چیزی بگه عصبانی میشن (البته لازمم نیست کسی چیزی بگه همیشه عصبانین و بداخلاق) و هرچی دلشون بخواد به طرف میگن بعدش می گن عصبانی بود حالا یه چیزی گفت. اگه تکرار نمی شد که خوب بود ولی کار همیشگیشونه.

چه خوب میشه اگه کسی اخلاق خوش نداره همون اول بگه. نه اینکه ادعا کنه خوش اخلاقه و بعدش لو بره. و نتونه دروغ به این بزرگیشو جمع و جور کنه. کلاً اخلاق چه خوب چه بد رو نمیشه پنهون کرد. خیلی زود خودشو نشون میده ولی بعضی وقتا متأسفانه خیلی زود هم خیلی دیر میشه و کار از کار گذشته.

یک شنبه 25 آبان 1393  8:18 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 moradi92
golijanikhalkhal
golijanikhalkhal
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 41
محل سکونت : سیستان و بلوچستان

پاسخ به:حدیث شماره 22: «خوش‌خُلقى و سكوت‏‏‏‏»

سكوت در روايات اسلامى‏

اهمّيّت «صَمْت» (سكوت) در روايات اسلامى بازتاب بسيار گسترده‏ اى دارد، و نكته‏ هاى دقيق و ظريفى درباره آن بيان شده، و آثار و ثمرات آن با تعبيرات جالبى تشريح شده است، كه به بخشى از آن ذيلًا اشاره مى‏ شود.

1- در زمينه تأثير سكوت در تعميق تفكّر و استوارى عقل، از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل شده كه فرمود: «اذا رَأَيْتُمْ الْمُؤْمِنَ صَمُوتاً فَادْنُوا مِنْهُ فَانَّهُ يُلْقِى الْحِكْمَةَ وَ الْمُؤمِنُ قَليلُ الْكَلامِ كَثيرُ الْعَمَلِ وَ الْمُنافِقُ كَثيرُ الْكَلامِ قَليلُ الْعَمَلِ؛ هنگامى كه مؤمن را خاموش ببينيد به او نزديك شويد كه دانش و حكمت به شما القا مى‏ كند، و مؤمن كمتر سخن مى‏ گويد و بسيار عمل مى‏ كند، و منافق بسيار سخن مى‏ گويد و كمتر عمل مى‏ كند.»

2- در حديث ديگرى در همين زمينه از امام صادق عليه السلام مى‏ خوانيم كه فرمود: «دَليلُ الْعاقِلِ التَّفَكُّرُ وَ دَليلُ التَّفَكُّرِ الصَمْتُ؛ نشانه عاقل فكر كردن و نشانه فكر كردن، سكوت نمودن است

3- در حديث ديگرى از امام اميرالمؤمنين عليه السلام آمده است: «اكْثِرْ صَمْتَكَ يَتَوفَّرْ فِكْرُكَ وَ يَسْتَنِر قَلْبُكَ وَ يَسلَمَ الْنَّاسُ مِنْ يَدِكَ؛ بسيار خاموشى برگزين تا فكرت زياد شود، و عقلت نورانى گردد، و مردم از دست (و زبان) تو سالم بمانند

از اين روايات بخوبى استفاده مى‏ شود كه رابطه دقيق ميان بارور شدن فكر و انديشه، با سكوت وجود دارد؛ دليل آن هم روشن است، زيرا قسمت مهمّى از نيروهاى فكرى انسان در فضول كلام و سخنان بيهوده از ميان مى‏ رود؛ هنگامى كه انسان سكوت را پيشه مى‏ كند، اين نيروها متمركز مى‏ گردد، و فكر و انديشه را به كار مى‏ اندازد، و ابواب حكمت را به روى انسان مى‏ گشايد؛ به همين دليل، مردم سخن گفتن بسيار را دليل كم عقلى مى‏ شمرند و افراد كم عقل سخنان بيهوده بسيار مى‏ گويند.

4- از بعضى از روايات استفاده مى ‏شود كه يكى از مهمترين عبادات سكوت است؛ از جمله، در مواعظ پيامبراكرم صلى الله عليه و آله به ابوذر مى‏ خوانيم: «ارْبَعٌ لايُصيبهُنَّ الَّا مُؤْمِنٌ، الصَّمْتُ وَ هُوَ اوَّلَ الْعِبادَةِ ...؛ چهار چيز است كه تنها نصيب مؤمن مى‏ شود، نخست سكوت است كه سرآغاز عبادت مى ‏باشد ...»

5- از بعضى از احاديث استفاده مى‏ شود كه پرگويى مايه قساوت و سنگدلى است، در حديثى از امام صادق عليه السلام مى‏ خوانيم: «كانَ الْمَسيحُ عليه السلام يَقُولُ لا تَكْثِر الْكَلامَ فى غَيْرِ ذِكْرِ اللَّهِ فَانَّ الَّذينَ يَكْثِرُونَ الْكَلامَ فى غَيْرِ ذِكْرِ اللَّهِ قاسِيَةٌ قُلُوبُهُم وَلكِنْ لا يَعْلَمُونَ؛ حضرت مسيح عليه السلام مى ‏فرمود؛ جز به ذكر خدا سخن زياد مگوييد، زيرا كسانى كه در غير ذكر خدا سخن بسيار مى‏ گويند دلهايى پر قساوت دارند ولى نمى‏ دانند

6- در حديث ديگرى از امام علىّ بن موسى الرّضا عليه السلام مى‏ خوانيم: سكوت نه تنها از اسباب علم و دانش است، بلكه راهنما به سوى هر خير و نيكى است؛ فرمود: «انَّ الصَّمْتَ بابٌ مِنْ ابْواابِ الْحِكْمَةِ، انَّ الصَّمْتَ يَكْسِبُ الْمَحَبَّةَ انَّهُ دَليْلٌ عَلى‏ كُلِّ خَيْرٍ؛ سكوت درى از درهاى دانش است، سكوت محبّت مى‏ آورد، و دليل و راهنماى همه خيرات است.

اين كه مى‏ فرمايد: سكوت محبّت مى‏ آورد به خاطر اين است كه بسيارى از رنجشها و عداوتها از نيش زبان زدن و تعبيرات نامناسب درباره اشخاص حاصل مى‏ شود، و سكوت انسان را از آن نجات مى‏ دهد

7- سكوت سبب نجات از بسيارى از گناهان مى‏ شود و در نتيجه كليد ورود در بهشت است. چنان كه در حديثى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مى‏ خوانيم: كه مردى نزد آن حضرت آمد (و طالب سعادت و نجات بود) پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود: آيا تو را به چيزى راهنمايى كنم كه خدا به وسيله آن تو را وارد بهشت مى‏ سازد، عرض كرد آرى اى رسول خدا! سپس دستور به انفاق و يارى مظلوم و كمك از طريق مشورت فرمود، و بعد دستور به سكوت داد و فرمود: «فَاصْمُتْ لِسانَكَ الَّا مِنْ خَيْرٍ؛ سكوت اختيار كن جز از نيكيها» و در پايان افزود: «هرگاه يكى از اين صفات در تو باشد، تو را به سوى بهشت مى‏ برد.

8- بى شك يكى از آثار مثبت سكوت، آراسته شدن به زيور و قار است. همان گونه كه در حديثى از اميرمؤمنان على عليه السلام مى ‏خوانيم: «الصَّمْتُ يَكْسِيكَ الْوِقارَ، وَ يَكْفِيكَ مَئُونَةَ الْاعْتِذارِ؛ سكوت لباس وقار برتو مى‏ پوشاند و مشكل عذر خواهى را از تو بر مى ‏دارد

شخصى كه زياد سخن مى‏ گويد؛ اشتباهات فراوانى دارد كه هم از ابهّت او مى‏ كاهد، و هم او را وادار به عذر خواهى مكرّر مى‏ كند.

9- همين معنى به شكل گوياترى در حديث ديگرى از همان حضرت آمده است،

فرمود: «انْ كانَ فِى الْكَلامِ بَلاغَةٌ فَفِى الصَّمْتِ السَّلامَةُ مِنَ الْعِثارِ؛ اگر در سخن گفتن، بلاغت بوده باشد، در سكوت سلامت از لغزشهاست

از اين حديث استفاده مى ‏شود كه سكوت حتّى بر سخنان بليغ گاهى برترى دارد!

10- اين بحث را با حديث ديگرى از امام حسن عليه السلام پايان مى‏ دهيم هرچند در اين زمينه احاديث فراوان ديگرى باقى مانده كه ذكر همه آنها ما را از روشى كه در اين مباحث داريم دور مى‏ سازد؛ فرمود: «نِعْمَ العَونُ الصَّمْتُ فى مَواطِنَ كَثيِرةٍ وَ انْ كُنْتَ فَصيحاً؛ سكوت ياور خوبى است در بسيارى از موارد، هرچند سخن گويى فصيح باشى

 رفع يك اشتباه‏

آنچه در بالا درباره اهمّيّت سكوت و آثار سازنده و مثبت آن در تعميق تفكّر آدمى و جلوگيرى از اشتباهات و مصون ماندن از انواع گناهان و حفظ شخصيّت و ابهّت و وقار، و عدم نياز به عذر خواهى‏ هاى مكرّر و مانند آن آمد، به اين معنى نيست كه سخن گفتن همه جا نكوهيده و مذموم باشد، و انسان از همه چيز لب فرو بندد، چرا كه اين خود آفت بزرگ ديگرى است.

هدف از ستايش سكوت در آيات و روايات اسلامى، باز داشتن از پرگويى و سخنان لغو و بيهوده و گفتارهاى اضافى و غير لازم است وگرنه در بسيارى از موارد، سخن گفتن، واجب و لب فرو بستن و سكوت، حرام مسلّم است.

مگر نه اين است كه نعمت بيان به صورت بزرگترين نعمت در سوره الرّحمن بعد از نعمت آفرينش انسان شمرده شده است، و يكى از بزرگترين افتخارات نوع بشر داشتن زبان گويا و قدرت بر تكلّم است.

بسيارى از عبادات بزرگ مانند نماز، مراسمى از حج، تلاوت قرآن و اذكار، به وسيله زبان انجام مى‏ شود:

امر به معروف و نهى از منكر، تعليم علوم واجبه، ارشاد جاهل، تنبيه غافل، و راهنمايى‏

به سوى حقّ و عدالت، و بسيارى از شؤون تعليم و تربيت به وسيله زبان انجام مى‏ گيرد؛ هيچ دانشمند و صاحب فكرى نمى‏ گويد در اين گونه موارد بايد سكوت كرد. آنچه مايه بدبختى انسان و بازداشتن او از تهذيب نفس و سير و سلوك الى اللَّه است سخنان اضافى و به اصطلاح «فضول‏ الكلام» است؛ بنابراين، بايد از هرگونه افراط و تفريط در اين مسأله شديداً پرهيز كرد.

امام سجّاد علىّ بن الحسين عليه السلام در اين باره سخنى دارد، كه سخن آخر و قول فصل است و حقّ مطلب را بخوبى ادا فرموده است.

كسى از آن حضرت پرسيد: آيا سخن گفتن افضل است يا سكوت؟ امام عليه السلام در جواب فرمود:

 «لِكُلِّ واحِدٍ مِنْهُما آفاتٌ فَاذا سَلِما مِنَ الْافاتِ فَالْكَلامُ افْضَلُ مِنَ السُّكُوتِ. قِيْلَ كَيْفَ ذلِكَ يَا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ عليه السلام؟ قالَ: لِانَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ ما بَعَثَ اْلَانْبياءَ وَ الاوصياءَ بِالسُّكُوتِ، انَّما بَعَثَهُمْ بِالْكَلامِ، وَ لَا استَحَقَّتِ الْجَنَّةُ بِالسُّكُوتِ وَ لا اْستَوْجَبَتْ وِلايَةً بِالسُّكُوتِ وَ لا تَوَقَّيَتِ النَّارُ بِالسُكُوتِ انَّما ذلِكَ كُلُّهُ بِالْكَلامِ، ما كُنْتُ لِاعْدِلَ الْقَمَرَ بِالشَّمْسِ انَّكَ تَصِفُ فَضْلَ السُّكُوتِ بِالْكَلامِ وَ لَسْتَ تَصِفُ فَضْلَ الْكَلامِ بِالسُّكُوتِ»؛ هركدام از اين دو آفاتى دارد، هرگاه هر دو از آفت در امان باشد، سخن گفتن از سكوت افضل است، عرض شد اى پسر رسول خدا چگونه است اين مطلب؟ فرمود: اين به خاطر آن است كه خداوند متعال، پيامبران و اوصياى آنها را به سكوت مبعوث و مأمور نكرد، بلكه آنها را به سخن گفتن مبعوث كرد، هرگز بهشت با سكوت به دست نمى‏ آيد، و ولايت الهى با سكوت حاصل نمى‏ شود، و از آتش دوزخ با سكوت رهايى حاصل نمى‏ شود، همه اينها به وسيله كلام و سخن به دست مى ‏آيد، من هرگز ماه را با خورشيد يكسان نمى‏ كنم، حتّى هنگامى كه مى‏ خواهى فضيلت سكوت را بگويى با كلام آن را بيان مى‏كنى و هرگز فضيلت كلام را با سكوت شرح نمى ‏دهى

بى ‏شك «سكوت» و «سخن گفتن» هر كدام جائى و مقامى دارد و هر يك از آنها داراى جنبه‏ هاى مثبت و جنبه ‏هاى منفى است، و بى شك جنبه‏ هاى مثبت سخن گفتن فزونتر از جنبه‏ هاى منفى آن است؛ ولى از آنجا كه جنبه‏ هاى مثبت سخن گفتن هنگامى آشكار مى‏ شود كه انسان در مراحل تهذيب نفس توفيق كافى يافته باشد؛ به همين دليل كسانى را كه در آغاز راهند بيشتر توصيه به سكوت مى‏ كنند، و بعد از كسب سلطه بر هواى نفس و به اصطلاح مالك زبان شدن، مأمور به سخن گفتن و هدايت مردم مى‏ شوند.

در اينجا معيار روشنى داريم، هرگاه ما سخنانى را كه در شبانه روز مى‏ گوييم روى يك نوار ضبط كنيم و بعد با دقّت و سختگيرى و خالى از تعصّب به بررسى آن بپردازيم مشاهده مى‏ كنيم كه از ميان صدها يا هزاران كلمه كه در طول يك شبانه روز از ما صادر شده، مقدار كمى از آن مربوط به اهداف الهى يا حوائج زندگى و ضروريّات حيات مى‏ باشد و بقيّه فضول كلام و سخنان اضافى است كه در لا به لاى آن احياناً مطالب ناروا و گناه آلود يا سخنان مشكوك و مشتبه مى‏ باشد.

هدف از سكوت مبارزه با انبوه فضول كلام و سخنان اضافى و بى‏ هدف، و احياناً بى‏ معنى يا گناه آلود است.

اين نكته نيز شايان توجّه است كه «صمت» و «سكوت» هر چند در منابع اصلى لغت تقريباً به يك معنى تفسير شده است، ولى در كلمات بعضى از علماى اخلاق تفاوتى در ميان آن دو ديده مى‏ شود؛ به اين معنى كه، سكوت ترك كلام بطور مطلق است، ولى «صَمْت» به معنى ترك سخن گفتن در امورى است كه هدف صحيحى را تعقيب نمى ‏كند (تَرْكُ ما لا يَعْنِيهِ) و آنچه براى سالكان الى اللَّه و راهيان راه خدا و علاقه مندان به تهذيب نفس ضرورت دارد، بيشتر «صمت» است نه «سكوت». (دقّت كنيد)

یک شنبه 25 آبان 1393  8:21 PM
تشکرات از این پست
nargesza omiddeymi1368 moradi92
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حدیث شماره 22: «خوش‌خُلقى و سكوت‏‏‏‏»

مگه نه اینه که خداوند و تمام پیامبرای و امامان ما رو به اخلاق خوش و نرم خویی نسبت به یکدیگه توصیه کردن و تأکید فراوان بر این موضوع. خُب اگه کار خوبی نبود که همه به اتفاق توصیه نمی کردن، یا بهتر بگم اگه مختص یه زمان خاصی بود. آدم باید همیشه مراقب اخلاق و اعصاب و روانش باشه. و عصبانیتشو حالا سرِ هر موضوعی هست سرِ بقیه خالی نکنه.

یک شنبه 25 آبان 1393  8:23 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 moradi92
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حدیث شماره 22: «خوش‌خُلقى و سكوت‏‏‏‏»

تربیت خانوادگی خیلی مهمه. اینکه پدر و مادر با خوش اخلاقی و خوی خوش با یکدیگه و و همینطور اطرافیانشون رفتار کنن و این درس بزرگ رو هم به فرزندانشون بدن که آدم با خوش اخلاقی می تونه خودشو تو دل مردم جا کنه و با بداخلاقی از چشم همه میفته. چه خوب میشه مثلاً موقع خواستگاری اگه پدر و مادری که به اخلاق فرزندشون آگاهی دارن (اگه نداشته باشن که پدر و مادر نیستن ) صادقانه بگن. تظاهر نکنن فرزندشون خوش اخلاق و هیچ عیب و ایرادی نداره. بعدش هم که لو رفتن دست پیش رو نگیرن که پس نیفتن و بگن شما چی گفتی عصبانیش کردی، چیکار کردی که بداخلاقی کرد و از این قبیل موارد. این جور پدر و مادر ها به جای اینکه خدابیامرزی برای خودشون به جا بزارن خدا لعنت کنی برا خودشون به جا میزارن درست مثل طرف ما. خدا الهی جوابشونو بده.

اخلاق خوب چیزیه که می تونه خیلی از کمبودهای دیگه رو پُر کنه. مثلاً تو زندگی مشترک مرد خانواده درآمد آنچنانی نداره ولی اخلاق خوب داره. خُب خانمش باید به چیز این آقا دلشو خوش کنه مگه نه؟؟؟؟؟؟؟؟ الآن که کسی حوصله نداره که بسوزه و بسازه هیشکی این کارو نمی کنه چون نمی تونه تحملشو نداره. نه اینکه پول زیاد میاره خونه ( به قول معروف پول زیادی تو دست و پای خانمش میریزه ) ولی اخلاق نداره. اون پولا به چه دردی میخوره با یه مرد بداخلاق.

یا خانم مثلاً آشپزی خوبی نداره ولی اخلاق خوب داره اینطوری هرچیزی بزاره جلوی همسرش اون قبول میکنه نه اینکه مثلاً چلو مرغ بزاره با بداخلاقی خُب از گلوی طرف که پایین نمیره.

یک شنبه 25 آبان 1393  8:25 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

!!!!! تـــذکّـــر !!!!!

با سلام و تشکر از شما دوستان عزیز؛

بهتر است مطالب دست نویس و یا همان نظرات شخصی خود را که نتیجه برداشت شما از حدیث است، ارسال فرمایید. گرچه مطالب سایر سایتها نیز مفید است، اما بهتر است کوتاه و مختصر باشند. و پس از خواندن مطلب مورد نظر، خیلی خوب است که یا خلاصه ای از آنها را نوشته و یا نکات مهم آنرا برجسته نمایید.

در ضمن، تذکّرات تالار صالحین، مختص همان تالار نیست.

با تشکّر فراوان

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

یک شنبه 25 آبان 1393  9:04 PM
تشکرات از این پست
moradi92 nargesza
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حدیث شماره 22: «خوش‌خُلقى و سكوت‏‏‏‏»

خیلی خوب میشد اگه آدم موقع عصبانیت به جای اینکه پرخاشگری کنه و بداخلاقی و اینکه عصبانیتشو با کلمات بد و کارهای بد و خطرناک بروز بده کمی سکوت کنه و عواقب کاری که میخواد انجام بده رو بسنجه یه مروری تو ذهنش بکنه که اگه هر کدوم از این کارهارو بکنه نتیجه چی میشه. بعد هرکاری به نظرش بهتر اومد و پشیمونیش کمتر بود رو انجام بده. که مطمئناً اگه یه کمی سکوت کنه و  فکر کنه کاری نمی کنه که پشیمونی توش باشه. اینجوری هم عبادت می کنه و هم گناه نمی کنه. انشاالله خدا به همه ی ما کمک کنه.

یک شنبه 25 آبان 1393  10:06 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 moradi92
mansfa
mansfa
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1389 
تعداد پست ها : 1216
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:حدیث شماره 22: «خوش‌خُلقى و سكوت‏‏‏‏»

حضرت علی (ع) میفرماید:

آسانترین عبادت برای بدن سکوت و خوش خلقی است

حسن خلق آن است که برخوردت را نرم و سخنت را پاکیزه و برادرت را با خوش رویی دیدار کنی.

از آثار دنیوی حسن خلق، استحکام دوستی، آبادی سرزمین ها، وسعت روزی، افزایش طول عمر و ارتقای موقعیت اجتماعی است.

یک شنبه 25 آبان 1393  10:11 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 moradi92 nargesza
ahmadfarm
ahmadfarm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1390 
تعداد پست ها : 7792
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:حدیث شماره 22: «خوش‌خُلقى و سكوت‏‏‏‏»

 

بسيار اتفاق مي افتد كه سكوت بهتر از صحبت كردن مي تواند مقاصد ما را برساند.((لرد آويبوري))


زماني مي رسد كه سكوت، بيش از همه گفته ها مقصود را مي رساند.((منتسكيو))


سكوت، چنان موضوع جالبي است كه ساعتها مي توان درباره اش حرف زد.((ژول ورسن))


حقيقت واقعي در سكوت نهفته است.((پابلو پيكاسو))

   

تنها امید خلق جهان یابن فاطمه   ای منتهای آرزوی اولیاء بیا

بالا گرفته ایم برایت دو دست را  ای مرد مستجاب قنوت و دعا بیا

                                     

           برای ظهورش صلوات........ اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

 
 
دوشنبه 26 آبان 1393  12:26 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

امتیازات مشارکت‌کنندگان در حدیث شماره 22(خوش‌خُلقى و سكوت‏‏‏‏)

ضمن عرض سلام و ادب و تشکّر ویژه از دوستانی که ما را همراهی نمودند.

امتیازات مشارکت‌کنندگان در این بحث به شرح زیر می‌باشد:

 

امتیازات مشارکت‌کنندگان در حدیث شماره 22

ردیف

نام کاربری

امتیاز

1

nargesza

100

2

shirdel2

50

3

fatemexry

30

4

golijanikhalkhal

30

5

mansfa

10

6

ahmadfarm

10

 

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

دوشنبه 26 آبان 1393  1:45 PM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon nargesza
دسترسی سریع به انجمن ها