0

مبحث هفتاد و چهارم طرح صالحین: «فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی»

 
mehdibishe
mehdibishe
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 69
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مبحث هفتاد و چهارم طرح صالحین: «فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی»

سلام 

 كتاب، آن دوست مهربان به زبان آقاي رحماندوست

كتاب،‌ آرامش بخش ثانيه هاي ملتهب 

كتاب ، گرد گرفته  صندوقچه فراموشي

كتاب، برگ برگ حقايق زندگي و گفتار

كتاب ، تجلي روح 

و بس

ماییم و کهنه دلقی کاتش درآن توان زد

پنج شنبه 29 آبان 1393  7:39 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ehsan007060 nargesza shayesteh2000 ria1365
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث هفتاد و چهارم طرح صالحین: «فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی»

یکی دیگر از راه هایی که انسان کتابخون میشه اینه که انسان خودشو نیازمند به مطالعه و محتاج دانستنی هایی بدونه که از راه مطالعه حاصل میشه

این موضوع رو فقط کسانی درک میکنن که اهل مطالعه باشند

پس اگر اهل مطالعه نیستید پس همین حالا با خوندن یک صفحه در روز شر.ع کنید!



 

پنج شنبه 29 آبان 1393  9:30 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza shayesteh2000
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

پاسخ به:مبحث هفتاد و چهارم طرح صالحین: «فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی»

 



پنج راهنمایی مهم برای افزایش مهارت های کتابخوانی

 


http://elearning.arums.ac.ir/file.php/5/reading/reading/readingskills_html_4191c4bd.gifسبک مطالعه

http://elearning.arums.ac.ir/file.php/5/reading/reading/readingskills_html_4191c4bd.gifمطالعه فعال

http://elearning.arums.ac.ir/file.php/5/reading/reading/readingskills_html_4191c4bd.gifراهنمایی برای افزایش سرعت مطالعه فعال

http://elearning.arums.ac.ir/file.php/5/reading/reading/readingskills_html_4191c4bd.gifنکته گذاری کردن راهنمایهای حرکتی نویسنده

http://elearning.arums.ac.ir/file.php/5/reading/reading/readingskills_html_4191c4bd.gifلغات و کلمات مورد استفاده در کتاب

 

سبک مطالعه

 

سه روش مختلف برای مطالعه وجود دارد که در شرایط مختلف می توانید از آنها استفاده نمایید.

روخوانی: برای یافتن موضوع خاص

روشی که موقع جستجو برای اسم فردی در دفترچه تلفن از آن استفاده می کنید. چشمان خود را به سرعت در طول صفحه حرکت می دهید تا کلمه خاص را بیابید.

این روش مواقعی که می خواهید بدانید که مطلب خاص به درد مطالعه می خورد یا نه استفاده می شود به این شکل است که با :

http://elearning.arums.ac.ir/file.php/5/reading/reading/readingskills_html_4191c4bd.gifروخوانی مقدمه و یا پیشگفتار یک کتاب

http://elearning.arums.ac.ir/file.php/5/reading/reading/readingskills_html_4191c4bd.gifپاراگراف اول یا آخر یک فصل

http://elearning.arums.ac.ir/file.php/5/reading/reading/readingskills_html_4191c4bd.gifبخش مربوط به نتیجه گیری یک کتاب

پی به مفید بودن کتاب می برید.


مطالعه سطحی:برای بدست آوردن جان کلام

روشی که برای خواندن یک مجله و یا روزنامه استفاده می کنید. با سرعت زیاد از روی مطالب رد می شوید تا نکات مهم را بدست بیاورید بدون آنکه به جزئیات توجهی بکنید.

این روش می تواند در برخی شرایط مفید باشد از جمله آن عبارت است از:

http://elearning.arums.ac.ir/file.php/5/reading/reading/readingskills_html_4191c4bd.gifبرای مرور قسمتی از یک کتاب قبل از تصمیم برای مطالعه دقیق آن

http://elearning.arums.ac.ir/file.php/5/reading/reading/readingskills_html_4191c4bd.gifبرای تازه کردن مفاهیم گرفته شده از یک مطالعه دقیق

بهترین حالت استفاده از این روش موقعی است که می خواهید کتابی را از کتابخانه و یا کتابفروشی برای مطالعه انتخاب کنید.


مطالعه دقیق: برای استخراج مطالب با دقت

وقتی کلمه به کلمه کتابی را برای یاد گرفتن آن می خوانید.

در چنین خواندن دقیقی بهتر است که ابتدا با روش «سطحی خوانی» مفاهیم کلی کتاب و یا فصل را بدست آورید و سپس به عقب برگردید و با دقت مطالب را بخوانید.


مطالعه فعال

هنگامی که مطاله تان برای آمادگی در واحد درسی می باشد بایستی کاملاً از غوطه ورشدن خودتان در مطالب کتاب مطمئن شوید. اگر به شکلی غیر فعال و انفعالی نسبت به مطالعه اقدام کنید آنچنان که برای اوقات بیکاری و یا هیجان انجام می دهید به غیر از اتلاف وقت چیزی نخواهد بود.

در چنین مطالعه فعالانه ای همیشه از مطالبی که می خوانید یاداشت بردارید تا تمرکز و فهم تان بالا بماند (یاداشت برداری باعث می شود که از تمرکز خارج نشوید).

در زیر چند نکته برای کمک به مطالعه فعال آورده شده است که رعایت آنها قطعاً تاثیر گذار خواهد بود.

علامت زدن و خط کشیدن زیر نکات مهم

نکات و مطالبی را که فکر می کنید بخش های مهم از مطالعه هستند را علامت گذاری کنید. این کار با نسخه و یا کتاب خودتان انجام دهید و هرگز روی کتاب های که از کتابخانه به امانت گرفته اید اینکار را انجام ندهید.

اگر یادگیرنده بصری هستید ( برای یادگیری مطالب به حس بینایی وابسته می باشید) بهتر است از رنگ های متنوع برای علامت گذاری قسمت مختلف مطالعه تان استفاده کنید.


یاداشت برداری از نکات کلیدی

عناوین مهم را که می خوانید ثبت کنید. از یک یا دو کلمه کلیدی برای هر نکته استفاده کنید. اگر نمی خواهید متن کتاب را علامت گذاری کنید یا بنویسید بهتر است که از یک دفتر یاداشت استفاده کنید.


پرسش سوال

قبل از اینکه به مطالعه یک کتاب یا مقاله ای اقدام کنید بهتر است که یک سری سوالاتی را آماده کنید که قرار است خواندن کتاب یا مقاله به آنها جواب دهد. در حین مطالعه سوالاتی را که نویسنده کتاب مطرح کرده است را نیز یاداشت کنید.


خلاصه برداری کردن

بعد از پایان یک بخش از کتاب دست از مطالعه بردارید و سپس:

http://elearning.arums.ac.ir/file.php/5/reading/reading/readingskills_html_m2f47457a.gifآنچه را که خواندید با کلمات خود بیان کنید.

http://elearning.arums.ac.ir/file.php/5/reading/reading/readingskills_html_m2f47457a.gifمطالب بخش را سطحی خوانی کنید و ببینید که خلاصه شما تا چه اندازه ای دقیق است و

http://elearning.arums.ac.ir/file.php/5/reading/reading/readingskills_html_m2f47457a.gifهرگونه فاصله و نقص را پر کنید.


نکاتی برای افزایش سرعت مطالعه فعال

بایستی حجم زیادی از مطالب را از خواندن هایتان یاد بگیرید. اگر بصورت انفعالی و غیر فعالانه بدون یادگیری کتاب ها را بخوانید. وقت خود را به هدر داده اید. پس بهتر است ذهن خود را برای یادگرفتن تمرین دهید.

روشی برای مطالعه فعال وجود دارد که نام آن SQ3R می باشد که به فارسی می شود: ٰبررسی، سوال، خواندن، بازیابی، مرورٰ که بهتر است از آن استفاده کنید.


بررسی

اطلاعاتی را که برای تمرکز به کار و تنظیم هدف هایتان لازم است را جمع آوری کنید:

http://elearning.arums.ac.ir/file.php/5/reading/reading/readingskills_html_4191c4bd.gifعنوان را بخوانید تا برای موضوع آماده شوید.

http://elearning.arums.ac.ir/file.php/5/reading/reading/readingskills_html_4191c4bd.gifخلاصه یا مقدمه را بخوانید تا نکات کلیدی مورد نظر نویسنده را پیدا کنید.

http://elearning.arums.ac.ir/file.php/5/reading/reading/readingskills_html_4191c4bd.gifرئوس پررنگ را مورد توجه قرار بدهید و به ساختار آن توجه داشته باشید.

http://elearning.arums.ac.ir/file.php/5/reading/reading/readingskills_html_4191c4bd.gifبه نقشه ها، تصاویر ، جداول و یا نمودارها توجه داشته باشید. چرا که به یک منظوری حضور دارند.

http://elearning.arums.ac.ir/file.php/5/reading/reading/readingskills_html_4191c4bd.gifبه راهنمای ها ، نوشته های پررنگ، نوشته های کج و سوالات انتهای هر فصل دقت کنید. همه آنها برای کمک به افزایش فهم و یادگیری می باشند.

سوال

به ذهن تان کمک کنید تا درگیر مطالعه شده و به آن تمرکز کند. ذهن انسان موقعی درگیر یادگیری می شود که فعالانه به دنبال یافتن پاسخ سوالات باشد.

عنوان پاراگراف های را که پر رنگ نوشته شده است به سوالاتی تبدیل کنید که انتظار می رود پاراگراف به آن پاسخ خواهد داد.


خواندن

بخش اول را با سوالاتی که در ذهن تان دارید بخوانید. به دنبال پاسخ ها باشید و اگر لازم شد سوالات جدیدی بسازید.


بازیابی

بعد از اتمام هر بخش، دست از مطالعه بردارید و به سوالاتان فکر کنید. ببینید که آیا می توانید به کمک حافظه تان به سوالات جواب دهید. اگر قادر به پاسخ گویی نیستید دوباره متن را بخوانید و اینکار را تا جایی که لازم است تکرار کنید.

مرور

بعد از اینکه یک فصل کامل را به اتمام رساندید. همه سوالات مربوط به رئوس مطالب را یادآوری کنید. آیا هنوز هم می توانید به آن سوال ها جواب بدهید. اگر جواب نه است. برگردید و دوباره کار را شروع کنید.

 

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

پنج شنبه 29 آبان 1393  4:23 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ehsan007060 nargesza shayesteh2000
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث هفتاد و چهارم طرح صالحین: «فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی»

معرفي كتاب آرام‌بخش دل داغدیدگان


اين كتاب به نام هاي مختلفي «مُسكِّن الفؤاد»، «آرام‌بخش دل داغدیدگان» و «اسلام در كنار داغديگان » چاپ شده است. براي رويارويي با واقعيت جدي مرگ در زندگي بدون جهان‌بيني توحيدي و باور به معاد، تسليم تسليم هستيم و زندگي سرد و بي روح خواهيم داشت. روان‌شناسان هستي‌نگر مادي براي رويارويي با مرگ بزرگ‌ترين تكنيكي كه به مراجع كنندگان آموزش مي‌دهند اين است كه مرگ و فقدان عزيزان را بايد به عنوان يك واقعيت پذيرفت و با آن كنار آمد. اينجاست كه جهان بيني توحيدي چون خورشيدي عالمتاب جلوه نمايي مي‌كند و داستان تلخ زندگي را به بهترين وجه با مدد از وحي براي ما تفسير و رونمايي مي‌كند. كتاب آرام‌بخش دل داغدیدگان آن قدر مؤثر بوده كه انتشارات مختلف به خصوص انتشارات رشد تهران كه كتاب‌هاي روان‌شناسي منتشر مي‌كند بارها اين كتاب را تجديد چاپ كرده است. اين كتاب را مي‌توانيد از سايت گفتگوي ديني دانلود كنيد.
http://www.askdin.com/thread9114.html
« فهرست مطالب »
مشخصات كتاب مسكن الفؤاد
گذرى كوتاه به زندگى شهيد ثانى
كرامات شهيد ثانى
جريان شهادت آن فقيه اهلبيت عليه السلام
علت اشتهار لقب شهيد اول و ثانى
سبب تاليف و وجه نامگذارى كتاب مسكن الفؤاد
مقدمه كتاب
وجه اول تدبير در عدل و حكمت خداوند
وجه دوم از موجبات رضا به قضاء الهى
وجه سوم از موجبات رضا به قضاء الهى
ضرب المثل مرد خرابه نشين
مقايسه عذاب هاى دنيا با عذابهاى آخرت
وجه چهارم بى صبرى باعث انحطاط آدمى از مقام رضا
گريه كردن بر مرگ اقارب اگر متضمن اعتراض نباشد عيبى ندارد
وجه پنجم مصائب و مشكلات انبياء و اولياء از همه بيشتر بود
باب اول: در بيان عوض ها
پاداش كسى كه سه كودكش بميرند
پاداش كسى كه در مرگ فرزند صبر كند
برترى يك فرزند از پيش فرستاده از هفتاد فرزند مجاهد بعد از خود
پاداش مؤمن در مرگ فرزند بهشت است
پاداش مصيبت ديده بهشت است
بلا در جان فرزند و مال باعث آمرزش گناهان است
خداوند بوسيله بلا بنده را به مقام در آن جهان مى رساند
پنج چيز ارزشمند و پر قيمت
قضيه خواب پيامبرصلى الله عليه و آله در كودكان وفات يافته
تحصن سقط جنين كنار درب بهشت
اعتصاب و تحصن سقط جنين جهت شفاعت پدر و مادر
شفاعت سقط جنين پذيرفته مى شود
فرزند تازه زائيده مادر خود را به سوى بهشت مى كشد
برترى يك كودك پيش فرستاده از صد فرزند مجاهد
برترى يك سقط جنين پيش فرستاده از صد فرزند مجاهد بعد از خود
سخنان رسول اكرم صلى الله عليه و آله به زبير در اهميت فرزند از پيش فرستاده
تحصن اطفال در قيامت و خطاب پروردگار به آنها
استقبال كودكان با جامهاى شراب از پدر و مادر در قيامت
منظره ديگر از تحصن اطفال در قيامت و خطاب پروردگار به آنها
سخنان پيامبر صلى الله عليه و آله هنگام تسليت به يكى از اصحاب
ايضا سخنان پيامبر(ص)هنگام تسليت به عثمان بن مظعون
گفتگوى رسول اكرم صلى الله عليه و آله با مرد فرزند مرده
طفل در قيامت در بهشت را بسوى پدر و مادر مى گشايد
استقبال كودك از پدر در قيامت با جامى از شراب
خانه حمد در بهشت
كودكان پيش فرستاده سپر محكم براى پدر ومادر
هركس در مرگ فرزند صبر كند بهشت بر او واجب مى گردد
كودكان پيش فرستاده پدر و مادر را از آتش جهنم حفظ مى كنند
گفتار رسول اكرم ص در مورد زنهاى فرزند مرده
گفتگوى پيامبر صلى الله عليه و آله با بانوئى كه در مرگ فرزندش بيتابى مى كرد
ايضا گفتار پيامبرصلى الله عليه و آله در پاداش صبر در مرگ فرزند
صبردر مرگ فرزند باعث نجات از آتش جهنم است
گفتگوى پيامبرصلى الله عليه و آله با ام ميسر در مورد فرزندان از پيش فرستاده
ايضا گفتگوى پيامبر(ص)با بانوئيكه سه فرزندش مرده بود
گفتگوى پيامبر(ص)با اصحاب در مورد كودكان پيش فرستاده
كسى كه سه طفلش بميرد آتش جهنم براو حرام مى شود
حديث ابوذر در تبعيدگاه ربذه
حكايت زن داغديده اى كه پيامبر(ص)به او تسليت داد


 



 

پنج شنبه 29 آبان 1393  5:39 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza shayesteh2000 ria1365
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث هفتاد و چهارم طرح صالحین: «فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی»

كتاب «رضایت زناشویی»

رضايت زناشويي،‌عباس پسنديده، نشر دارالحديث قم.
این کتاب از سه فصل اصلی ترغیب به ازدواج، عوامل پیشینی پایداری و رضامندی، و عوامل پسینی پایداری و رضامندی تشكیل شده است. در پیش گفتار کتاب آمده است:
خانواده، از نهادهای مهم و همیشگی جامعۀ انسانی است که سلامت آن، نقش مهمّی در سلامت فرد و جامعه دارد. احساس کامیابی و شادکامی همسران و همچنین رشد و تربیت فرزندان، به موفّقیت خانواده بستگی دارد. این، نکته‌ای است که اگر مورد توجه قرار نگیرد، ممکن است آسیب‌های فراوانی (مانند: همسرآزاری، اعتیاد، طلاق، خیانت و فرار از خانه) را در پی داشته باشد. از این رو، پرداختن به خانواده، اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند.
خوش‌بختانه، از آن جا که در منابع اسلامی، خانواده، از جایگاه بلندی برخوردار است، آموزه‌های دینی فراوانی در بارۀ آن، در دسترس ماست. این آموزه‌ها باید گردآوری شوند و اطلاعاتِ به دست آمده از آنها، مورد تجزیه و تحلیل و پردازش، قرار گیرد.
بررسی‌های «همایش اسلام و آسیب‌های اجتماعی» نشان داد که الگوی دینی خانواده، به ویژه در دو حوزۀ «شیوۀ انتخاب همسر» و «سبک همسرداری»، نقشی اساسی در پیشگیری از بسیاری آسیب‌های اجتماعی دارد. مسئولان «سازمان بهزیستی کشور»، بنا به رسالت خود در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، پیشنهاد تدوین متنی بر اساس آموزه‌های اسلامی را ارائه نمودند که مورد موافقت «دار الحدیث» قرار گرفت.
از مزیّت‌های متن حاضر، آن است که مبتنی بر یک دیدگاه نظری در پایداری و رضایت زناشویی است و همۀ مطالب، بر گِرد آن، شکل گرفته‌اند. لذا از انسجام تئوریک (نظری) برخوردار است. همچنین سعی شده تا از توصیۀ صِرف، پرهیز شود و به همین خاطر، تا حدّامکان، آموزه‌های اسلامی تبیین شده‌اند تا منطق حاکم بر آنها و نقشی که در پایداری و رضامندی زندگی دارند، برای مخاطب، روشن شود، و نیز سعی شده است که نظام مطالب، ناظر به موقعیت‌های عینی و ملموس زندگی باشد، تا اثر، با قابلیّت های کاربردی، در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.
تذكر: متن اين كتاب در كتابخانه پايگاه اينترنتي حديث نت موجود است

 



 

پنج شنبه 29 آبان 1393  5:48 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza shayesteh2000
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث هفتاد و چهارم طرح صالحین: «فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی»

كتاب درماني(يار مهربان)

روان‌شناسان زیادی مانند آدلر، الیس، بک، فروم، ماشین بام، آلپورت، سالیوان، پرلز، فرانکل، گلاسر بر فرآیند آگاهی و شناخت برای سلامت روان، مدیریت ذهن و اصلاح افکار و رفتار و درمان بیمار‌های ذهنی، مهارت‌های زندگی و... تأکید زیادی دارند. به همین جهت است که آنها و پیروان‌شان در کارهای خود از کتاب‌درمانی جهت افزایش بینش و شناخت مراجعان کمک می‌گیرند. هدف کتاب درمانی استفاده از فن کتاب خواندن برای راهنمایی فرد و گروه است. این راهنمایی خود،‌ خدمات مشاوره‌ای، روان درمانی، رشد شخصیت. بلوغ هیجانی و ... را در بر می‌گیرد؛ بنابراین در کتاب درمانی همیشه با بیمار سر و کار نداریم. کتاب درمانی نقش بسیار بالایی در سلامت روان دارد و علاج واقعه قبل از وقوع (پیشگیری) اهمیت زیادی می‌هد. بنابراین برنامه‌های کتاب درمانی بیشتر سبب سلامت روانی و حفظ آن می‌شود هرچند که در بیماری‌ها نیز نقش درمانگری «بازتوانی و بازآفرینی» آن چشمگیر است.
من یار مهربانم دانا و خوش بیانم
گویم سخن فراوان با آن‌که بی‌زبانم
هر مشکلی که داری، مشکل‌گشای آنم
پندت دهم فراوان من یار پند دانم
من دوستی هنرمند، با سود و بی‌زیانم
از من مباش غافل، من یار مهربانم.[1]

پی نوشت :
1- م. ح قديري، وبلاگ زندگي آرام دات پرشين بلاگ دات آي آر

 



 

پنج شنبه 29 آبان 1393  5:59 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza shayesteh2000
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث هفتاد و چهارم طرح صالحین: «فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی»

معرفي کتاب «سر دلبری»

این کتاب پژوهشی به همت سازمان چاپ و نشر دارالحدیث منتشر شده ، پیرامون راهکارهای کسب محبوبیت بوده که درباره انواع جذابیت‌ها، اهمیت روابط بین فردی، محبوبیت، مهارت‌های رفتاری و برخی عوامل دیگر مانند ایمان، عمل صالح و خواست و اراده خدا است.
محبوبیت یکی از خواسته‌های فطری آدمی است که هر فرد در راستای رفع نیازهای خود و افزایش لذت از زندگی به آن توجه می‌کند؛ با جست‌وجو در بین متون دینی می‌توان از مولفه‌های کسب موفقیت در جامعه آگاه شد.
مباحثی در زمینه جذابیت‌های ظاهری مانند پاکیزگی، آراستگی، مهارت‌های اخلاقی، فروتنی،‌ خوش‌گمانی، بخشندگی، وفاداری و بردباری در این کتاب ارائه شده ‌است.
مهارت‌های رفتاری، گشاده‌رویی، خیرخواهی، ابراز دوستی و محبت و هدیه دادن، ایمان و عمل صالح را از عناوین دیگر این کتاب است. تاثیر شگرف احترام نسبت به هم‌نوعان در ایجاد الفت و صمیمت سبب شده تا بیشتر توصیه‌‌های معصومان به منظور رعایت این اصل باشد، زیرا این رفتار؛ محبت شنونده را در دل گوینده بیشتر می‌کند و در مقابل بی‌توجهی به سخن متکلم میوه تنفر و انزجار در دل گوینده می‌کارد.
به همین دلیل مشاهده می‌شود حتی کودکان به این مسئله حساس هستند و بی‌توجهی به سخنانشان را بر نمی‌تابند.
در این کتاب با استفاده از آموزه‌های حدیثی راهکارهای کسب محبوبیت ارائه شده است.
کتاب «سر دلبری» در
۱۱۲ صفحه، هزار نسخه به همت سازمان چاپ و نشر دارالحدیث چاپ شده است.
 



 

پنج شنبه 29 آبان 1393  6:01 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza shayesteh2000
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث هفتاد و چهارم طرح صالحین: «فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی»

كتابخانه مشاوره و تربيت

سايت قائميه در بخش اخلاق و تربیت، 883 كتاب و در بخش خانواده، 126 كتاب براي مطالعه و دانلود و مخصوص گوشي همراه دارد:
اخلاق و تربیت (883)
1- آداب و سنن اسلامی (21)
2- ثواب و عقاب (5)
3- عزت و ذلت (3)
4- سلام و تحیت (0)
5- صالحان (4)
6- فضائل (221)
7- گناه (73)
2- طبقات انسانی (401)
1- کودکان (14)
2- نوجوانان (13)
3- جوانان (73)
4- پسران (0)
5- دختران (48)
6- مردان (1)
7- بانوان (296)
8- سالمندان (1)
3- روانشناسی (102)
خانواده (126)
1- ازدواج (69)
2- زندگی (30)
3- صله رحم (1)
4- فرزندان (4)
5- والدین (پدر و مادر) (4)
شماره هاي داخل پرانتز نشان دهنده تعداد كتاب ها در آن موضوع است.
براي مطالعه كتاب هاي ياد شده به سايت زير رجوع كنيد:

http://www.ghaemiyeh.com/index.php



 

پنج شنبه 29 آبان 1393  6:04 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza shayesteh2000
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث هفتاد و چهارم طرح صالحین: «فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی»

سيرمطالعاتي

علاقمندان معارف اسلامي، سير مطالعاتي آثار آيت‌الله مصباح يزدي را از سايت ايشان دنبال كنيد.
متن كتب ايشان در سايت موجود است:

http://mesbahyazdi.ir/node/3030?page=2
به سوي موفقيت
جوان موفق، عباس رحیمی، نشر جمال، قم
ازدواج موفق، عباس رحیمی، نشر جمال، قم
زندگي موفق، عباس رحیمی، نشر جمال، قم
بازنشستگان و بزرگسالان موفق، عباس رحیمی، نشر جمال، قم.
مدير موفق، عباس رحیمی، نشر جمال، قم
تجارت موفق (آداب و روش‌های تجارت سالم و موفق)، عباس رحیمی، نشر جمال، قم
نمونه هاي موفق، عباس رحیمی، نشر جمال، قم
حق الناس، عباس رحیمی، نشر جمال، قم

 



 

پنج شنبه 29 آبان 1393  6:07 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza shayesteh2000 ria1365
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث هفتاد و چهارم طرح صالحین: «فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی»

تا ساحل آرامش

لوح فشرده و مجموعه پنج جلدي كتاب «تا ساحل آرامش»، برگرفته از برنامه «پرسمان خانواده» با موضوع گام هاي موفقيت در زندگي مشترك با همكاري راديو معارف منتشر شد.
به گزارش روابط عمومي راديو معارف، بدون ترديد کسي که در آستانه ازدواج قرار داشته و يا از اين مرحله گذشته و زندگي مشترک خويش را تشکيل داده، نيازمند به ياد گرفتن قواعد زندگي مشترک است.
برنامه «پرسمان تربيتي» در راديو معارف، در روزهاي يکشنبه اختصاص به مباحث ازدواج و خانواده دارد. از بهمن ماه سال 1388 تاکنون کارشناسي اين برنامه به عهده حجت الاسلام محسن عباسي است. مجموعه كتاب‌هاي «تا ساحل آرامش» حاوي مجموعه مباحثي است که در اين مدت در قالب پرسش شنوندگان و پاسخ کارشناس در موضوع زندگي مشترک مطرح شده است. رويکرد اصلي اين مجموعه تبيين مسائل زندگي مشترک بر اساس آموزه‌هاي ديني است.
سه جلد اول اين مجموعه «گام‌هاي موفقيت در زندگي مشترک» نام دارد که به بيست و هشت گام اساسي در مسير موفقيت در زندگي مشترک مي‌پردازد. در اين دو سال اندي، ده دقيقه اول برنامه به بيان شاه کليدهاي اصلي زندگي مشترک اختصاص يافته است. پس از آغاز دور جديد برنامه پرسش و پاسخ تربيتي، استقبال خوبي از اين قسمت شد. تا کنون بيش از نيمي از اين گام‌ها در برنامه مطرح شده است.



جلد چهارم و پنجم اين مجموعه هم به پرسش شنوندگان و پاسخ کارشناس اختصاص يافته است. اين دو جلد نوع کاربرد گام‌هاي بيست و هشت گانه را به مخاطب مي‌آموزد
علاقمندان به تهيه اين مجموعه مي ‌توانند با روابط عمومي راديو معارف به شماره تلفن‌هاي 2-2910551 3- 025 تماس حاصل نمايند.


 



 

پنج شنبه 29 آبان 1393  6:12 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza shayesteh2000
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مبحث هفتاد و چهارم طرح صالحین: «فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی»

سلام

خواندن کتاب آرامش خاصی به انسان میده. برای همینه که توصیه می کنن هروقت حوصلتون سر رفته یا خوابتون نمی بره کتاب بخونید.

به نظرتون چرا خداوند آخرین و بهترین و بزرگترین معجزه آسمانیشو که به دست آخرین پیامبرش فرستاده در قالب کتاب بوده. چرا مثل ید بیضاء یا عصا یا از این قبیل نبوده. چون می خواسته اهمیت کتاب و مطالعه و تحقیق و پژوهش از کتاب رو نشون بده. همه چی تو قرآن پیدا میشه. الآن خیلی از دانشمندان غیر مسلمان با استفاده از کتاب قرآن اکتشافات و اختراعات زیادی انجام دادن کتابی که تو دست های ماست ولی قدرشو نمی دونیم و ازش استفاده نمی کنیم. افسوس

بعضی کتابارو با یه بار خوندن میشه فهمید یه بار سرسری. مثل کتاب های رمان و داستان و ...... . ولی بعضی هاشو باید چند بار خوند و دربارش تحقیق کرد تا فهمید چی نوشته و چی میگه. مثل کتاب های درسی، علمی، و یا همین کتاب قرآن. باید با دقت خوند و به معانی آیاتش توجه کرد تا فهمید چی نوشته و فقط کاغذ سیاه نکرده.

نویسنده کتاب و شکل ظاهری اونم تو مطالعش تأثیر داره. اینکه عکس و تصویر داشته باشه. فونتش جالب باشه و زیبا و خوانا. نویسندش معروف باشه و با اخلاق و با ذوق. آدم رغبت می کنه چنین کتابی رو بخونه. کتابی که همش نوشته داشته باشه. همش یه فونت یه اندازه نه عکسی نه چیزی. خوندنش خسته کنندس حالا بازم بستگی به مضمونش داره.

نظرم بود.

پنج شنبه 29 آبان 1393  8:31 PM
تشکرات از این پست
shayesteh2000 omiddeymi1368 ria1365
shayesteh2000
shayesteh2000
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1393 
تعداد پست ها : 6168
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مبحث هفتاد و چهارم طرح صالحین: «فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی»

با سلام واحترام ...از این مبحث جالب ومفید و به موقع  بسیار لذت بردم وسخنان رهبری و بقیه ی پست ها من روبیشتر ترغیب  به مطالعه  کرد ...خداروشکر ..ممنونم cheeky

  یاطبیب القلوب heart

پنج شنبه 29 آبان 1393  9:59 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ria1365
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

پاسخ به:مبحث هفتاد و چهارم طرح صالحین: «فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی»


نقل قول ehsan007060

معرفي كتاب آرام‌بخش دل داغدیدگان



سلام

با تشکر از شما برادر عزیز من این کتاب دانلود کردم و یکمی خوندمش واقعا بابت معرفی این کتاب از شما ممنونم 

موفق باشید

در پناه حق 

سید رسول ایمانی 18.55

 

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

جمعه 30 آبان 1393  7:01 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مبحث هفتاد و چهارم طرح صالحین: «فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی»

سرمقاله : نقش کتاب و کتاب خوانی در فرهنگ


سرمقاله : نقش کتاب و کتاب خوانی در فرهنگ

 به مناسبت ۲۴ آبان روز کتاب و کتابخوانی مطلبی مختصر در باره نقش کتاب و کتابخوانی در فرهنگ جامعه ارائه می گردد .با توجه به گسترش فن آوری جدید  اطلاعات و شبکه های ارتباطی مجازی در مقایسه با روش سنتی چاپ کتاب و کتابخوانی ، مشاهده میگردد علی رغم گسترده فن اوری جدید هنوز هم کتاب و رسانه های مکتوب مثل روزنانه ها حتی در کشورهای پیشرفته که در شبکه های مجازی و غیره کابردهای زیادی دارند و هر روز رو به گسترش هستند . رسانه های مکتوب و کتابخوانی در حال توسعه و قابل پذیرش است . و وسایل ارتباطی نوین به کمک روشهای سنتی آمده است مثلا در نشر و چاپ کتب و رسانه های مکتوب نقش تاثیرگذاری داشته است.

کتاب و کتابخوانی، هنوز در میان مخاطبان و علاقه مندان به مطالعه و تحقیق جایگاه ویژه خود را دارد و بخشی از سبد فرهنگی این اقشار را به خود اختصاص می دهد. همانطوریکه روزنامه مکتوب همچنان ویژگی و نفوذ خود را حفظ کرده و نمی توان گفت که به دلیل وجود شبکه ارتباطی مجازی و اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی، از شمار خوانندگان روزنامه کاسته شده است. این  فکر که  توسعه شبکه ارتباطی اینترنتی، مخاطب و علاقه مندان به مطالعه و تحقیق را از کتاب بی نیاز کرده است. هر چیز جای خود را دارد و کتاب و انتشار مکتوب و سنتی آن، همچنان بر حضور و ایفای نقش جدی خود تاکید می ورزد. پس دولت ها و سیاست گذاران فرهنگی نباید از این مقوله مهم غافل شوند، بلکه باید به منظور ترویج فرهنگ تالیف و انتشار کتاب و کتاب خوانی در جامعه با هدف بالا بردن آگاهی و اطلاعات مردم و سطح فرهنگ جامعه، برای تولید علم بیشتر تلاش وافر نمایند.

با توجه به تاثیر گذاری و نقش کتاب و کتابخوانی در فرهنگ جامعه ، باید کتابخوانی جز کارهای روزمره ما گنجانده شود. وهمه طبقات مختلف جامعه شامل مردان و زنان شهری و روستائی و همه کسانی که قادر به خواندن هستند باید با کتاب ارتباط برقرار کنند و عادت به کتابخوانی کنند و با مطالعه مفید و مستمر  باعث پیشرفت جامعه گردند زیرا بانهادینه کردن عادت به مطالعه و تاثیر گذاری  درهمه تفکرات واندیشه ها باعث اعتلای فرهنگ عمومی  جامعه و زدودن معضلات می گردد و نقش بی بدیل مسئولان فرهنگی در گسترش فرهنگ مطالعه با ترغیب و تشویق و از کسانی که اهل تفکر و اهل قلم هستند تا با مطالعه و تحقیقات ، حاصل تلاشهایشان را در معرض استفاده کنندگان بگذارند و  ضرورت کتابخوانی واهمیت آن برای همگان تفسیروتعبیرگردد بگونه ای درهیچ جا نباید فردی یافت شود که بامطالعه بیگانه باشدودرهیچ مکان وزمانی نباید وجوداشته باشد. وبرای ایجاد جذب وجلب افراد به مطالعه راهکارهایی  مناسب ارائه تا همگان به کتاب وکتابخوانی ترغیب وتشویق گردیده ازقبیل : ۱- برگزاری مسابقات  کتابخوانی وخلاصه نویسی کتابها ۲- خلاصه سازی وگزیده سازی ۳- فراهم کردن امکانات وفرصتهای مطالعاتی برای کودکان ونوجوانان که نیاز به کمک دارند  ۴- برای ترغیب وعلاقمندکردن کودکان به کتاب وکتابخوانی این است همانطور که بزرگترها مطالعه می نمایندمی تواندکتابهای کودکانه را گزینش کند ودرفرصتهای  که کاری ندارندبرای کودکانشان آن رابخوانندکه این کارسبب کتابدوست وعلاقمند به کتابخوانی بارآمده واین عشق تدریجا دروجود کودک نهادینه می گردد۵- ایجاد کتابخانه در منزل یا محل کار و ارائه کتابهای تازه وجدیدی که انتشار می یابد ۶- استفاده از کتابخانه های عمومی .

دین مبین اسلام و قرآن مجید برای مطالعه و کتابخوانی و کسب علم ارزش و اعتبار خاصی قائل شده است. اهمیت کتابخوانی در اسلام به‌قدری است که معجزه پیامبر اکرم (ص) از نوع کتاب است و در این کتاب مقدس هم اولین آیاتی که بر پیامبر (ص) نازل شده با امر به خواندن و الفاظ کتاب، قلم، و علم توأم شده است. همچنین، قرآن و روایات، کتاب و کتابخوانی را وسیله‌ای برای حفظ و سازماندهی و انتقال ذخایر فرهنگی و علمی به نسل‌های آینده دانسته بر تأثیرات معنوی و اخروی مطالعه و به میراث گذاشتن دانش برای آیندگان اشارات فراوان می‌کند.لذا باید خود و خانواده را در همه سنین به مطالعه علاقه مند نموده و با کتاب خوانی ضمن رشد استعدادهای بالقوه باعث خلاقیت و تعمیم و گسترش علم و اعتلای فرهنگ جامعه گردیم

جمعه 30 آبان 1393  7:34 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مبحث هفتاد و چهارم طرح صالحین: «فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی»

راهکارهای عملی ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی

 

راهکارهای عملی ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی

۱) کتاب محوری در تمام برنامه‌های اجرایی

با توجه به اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی، و اهمیت دانایی محوری در تمامی فعالیت‌ها، و همچنین اهمیت گسترش تفکر انتقادی در سطوح مختلف جامعه، به‌نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها و جهت‌گیری‌ها در تمام برنامه‌های مختلف (اعمّ از برنامه‌های آموزشی، مشاوره‌ای، برگزاری مراسم و جشن‌ها در مناسبت‌ها و...) محور قرار دادن ترویج کتاب و مطالعه در تمامی برنامه‌های اجرایی است. به‌عبارت دیگر، با معرفی کتاب‌های مختلف (حتی یک کتاب) در تمام برنامه‌ها و ترغیب و تشویق افراد به مطالعه آنها و یا هدیه دادن کتاب‌های مربوطه در آن برنامه‌ها می‌توان کتاب و مطالعه و تحقیق و تفکر را سرلوحه تمامی فعالیت‌های خود قرار دهیم.
برای تسهیل در این امر می‌توان در بدو برنامه ریزی، مجریان را به درنظر گرفتن این امر گوشزد کرد.


۲) برگزاری مسابقات

مسابقات کتاب‌خوانی، مقاله نویسی و کتاب نویسی (در سطح کودکان و نوجوانان)، ویراستاری، طراحی جلد یا طراحی متناسب با داستان کتاب (مخصوص کودکان)، و ... از جمله فعالیت‌های مفید در راستای تشویق و ترغیب افراد به مطالعه است. البته اگر این مسابقات با برنامه‌های بلند مدت و کارشناسی شده طراحی شوند (با توجه به سنین مختلف و در نظر گرفتن سیر مطالعاتی مشخص در طول مدت معین، مانند مسابقات کتاب‌خوانی آثار شهید مطهری برای جوانان، یا مسابقات کتاب‌خوانی مدیریت خانواده برای خانم‌های خانه‌دار، یا...) می‌تواند مؤثرتر واقع گردد.


۳) برگزاری بوستان‌های کتاب در سطح شهر

بوستان‌های کتاب را می‌توان مراکز متکثر و کوچک‌تری جهت ارائه و معرفی کتاب‌های مختلف به شهروندان دانست. ایجاد بوستان‌های کتاب در سطح شهر به شهروندان کمک می‌کند که دسترسی راحت‌تر و نزدیک‌تری به کتاب و محصولات فرهنگی داشته باشند. اگر قبول داشته باشیم که « از دل برود هرآنچه از دیده رود»، پس باید برای دلنشین کردن کتاب‌ها و ترغیب مردم به‌ آنها، کتاب را در دیده و دسترس مردم قرار دهیم.


۴) فعال‌سازی مراکزی جهت تعویض کتاب

این کار نیز برای مردم هم از لحاظ اقتصادی به‌صرفه است و هم گامی در جهت ترویج کتاب‌خوانی است. شهروندان در این مراکز هم می‌توانند کتاب‌های غیرضروری خود را با یکدیگر تعویض کنند و هم می‌توانند کتاب‌های مورد نیاز خود را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای تهیه کنند.


۵) راه اندازی کتابخانه‌های سیار در سطح شهر

یکی از نافع‌ترین فعالیت‌ها در جهت استفاده مفید شهروندان از اوقات فراغت خود، وجود کتابخانه‌های سیار در تمام سطح شهر است. راحتی استفاده از این کتابخانه‌ها و در دسترس بودن آنها کمک مؤثری به سهل‌الوصول بودن کتاب برای شهروندان می‌کند. ضمناً این فعالیت می‌تواند با مدیریتی صحیح و جهت‌دهی درست، توسط خود ساکنین محلات (مخصوصاً نوجوانان و جوانان) و با استفاده از کتاب‌های موجود در منازل آنها صورت گیرد.


۶) برگزاری نمایشگاه‌ها و حراج‌های کتاب

برگزاری نمایشگاه‌های دائمی و فصلی کتاب (با عرضه کتاب به قیمت‌های مناسب) و حراج‌های دائمی و فصلی کتاب گام مفیدی در جهت معرفی کتاب‌های جدید و عرضه مناسب آنها به اقشار مختلف مردم است. اینگونه مراکز که به‌گونه‌ای تفریحی نیز محسوب می‌شوند، مکان‌هایی برای حضور با رغبت شهروندان و به‌خصوص حضور کودکان و نوجوانان به‌همراه اولیاء خانواده‌هاست.


۷) برگزاری کلاس‌های آشنایی با کتاب و کتاب‌خوانی

آشناساختن افراد با نحوه تولید کتاب (از نویسندگی و ویرایش تا صفحه‌بندی و چاپ و...) و نیز آشناساختن آنها با شیوه‌های صحیح مطالعه، گام میانی ترویج کتاب‌خوانی است. این کلاس‌ها می‌توانند به‌صورت‌های بدیعی (مانند صحبت‌های یک ناشر یا طراح معروف) نیز وجود داشته باشند.


۸) برگزاری برنامه‌های آشنایی با کتابخانه‌های شهر

اغلب شهروندان تا نیازمند به استفاده از کتاب نشوند به کتابخانه‌ها رجوع نمی‌کنند؛ به همین دلیل اغلب آنها از وجود کتابخانه‌های شهر اطلاع دقیقی نداشته و یا با ساختار کتابخانه‌ها و نحوه استفاده از آنها آشنا نیستند. برگزاری برنامه‌هایی جهت آشنایی کودکان، نوجوانان و جوانان، و حتی خانم‌های خانه‌دار با کتابخانه‌های محله و شهر و آشنا کردن ایشان با نحوه استفاده از آنها می‌تواند گام اولیه و مهمی در ترویج کتاب‌خوانی باشد.


۹) تبلیغات وسیع برای معرفی کتاب‌های جدید

در زمانه‌ای که تبلیغات نقش بسیار مهمی در ترغیب و ایجاد انگیزه و گرایش شهروندان به مصرف کالاها دارد، ما نیز بایستی به همین طریق آنها را با محصولات فرهنگی ،‌به‌ویژه کتاب، آشنا ساخته و ترغیب به مطالعه آنها کنیم. بخشی از هزینه‌های تبلیغاتی را می‌توان از ناشرین تأمین کرد. البته این امر نیز خود نیازمند کارشناسی‌های مختلف است (چه کتاب‌هایی و در چه زمان‌هایی و چگونه تبلیغ شوند).


۱۰) آشنایی با نحوه ترویج کتاب‌خوانی

بخشی از فعالیت‌ها بایستی صرف مطالعه و پژوهش پیرامون نحوه عملکرد دیگر مراکز فرهنگی در سطح کشور خود و نیز دیگر کشورهای پیشرو در این زمینه باشد. قطعاً امر ترویج کتاب‌خوانی محدود به یک دوره یکساله یا چند ساله نمی‌شود، بنابراین افزایش آگاهی خود در این‌باره از کارهای مبنایی است که باید برای آن جای خاصی در نظر گرفت.

 

جمعه 30 آبان 1393  7:38 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368
دسترسی سریع به انجمن ها