پائولو کوئلیو کیست؟
استکبار امروزه به جاى راهبرد جنگ فیزیکى، « جنگ نرم » را براى گسترش سیطره نفوذ خود انتخاب نموده است؛ تلاش در الگو معرفى کردن اندیشمندان سکولار براى کشورهاى هدف، یکى از مهم ترین ابزارها در این زمینه است؛ از اینروست که عرفانهای نوظهور نیز از سوى ادبیات استعمار نو حمایت مىشود.
افکار و آموزههایى که از سوى عرفانهاى نوظهور، به ویژه در دهه اخیر، در کشور شیوع پیدا کرده آسیبهایى جدّى متوجه عقاید نسل جوان کرده است که باید به مقابله با آنان پرداخت.
مقام معظم رهبری در اینباره میفرمایند: براى اينكه ايمان مردم را به اسلام و مقدسات اسلامى كم كنند. در داخل كشور، از طرق مختلف، پايههاى ايمان مردم، بخصوص نسل جوان را متزلزل كنند؛ از اشاعهى بىبند و بارى و اباحيگرى، تا ترويج عرفانهاى كاذب ( جنس بدلى عرفان حقيقى ) تا ترويج بهائيت، تا ترويج شبكهى كليساهاى خانگى؛ اينها كارهائى است كه امروز با مطالعه و تدبير و پيشبينى دشمنان اسلام دارد انجام ميگيرد؛ هدفشان هم اين است كه دين را در جامعه ضعيف كنند. [۱]
جذابیت و اثرگذارى رمان و داستان موجب شده است که حتى برخى از ادیان و معنویتهاى نوظهور اندیشههاى خود را در قالب رمان و داستان عرضه کنند؛ براى نمونه، مىتوان به آثار پائولو کوئلیو اشاره کرد که تقریبا تمام آثارش در قالب رمان و داستانهاى کوتاه و بلند عرضه شده و توانسته است مخاطبان فراوانى در دنیا و به ویژه در کشور ما جذب کند و بسیارى از اندیشههاى لیبرالیستى و ضددینى خود را به صورت نامرئى و پنهان به خوانندگان منتقل نماید.
نگاهی مختصر به زندگی پائولو کوئلیو:
پائولو کوئلیو در ۲۴ اوت سال ۱۹۴۷ در کشور برزیل به دنیا آمد. در سن هفتسالگى به دبستان مذهبى عیسوىها در ریودوژانیو وارد شد. تعلیمات سخت و خشک مذهبى تأثیر بدى بر کوئلیو گذاشت. به گفته خودش بر اثر تحمیل باورهاى خاصى درباره خداوند و امور مذهبى به تدریج، ایمان مذهبى خود را از دست داد؛ اما این دوران تأثیر مثبتى هم بر او داشت و آرزوى زندگىاش را در همان مدرسه یافت؛ مىخواست نویسنده شود.
در دهه ۱۹۶۰ به جنبش هیپىگرى [۲] که در سراسر جهان گسترده بود، پیوست. پائولو، که به گفته خودش آدمى افراطى است و هیچوقت میانهرو نبوده، در آن دوران هر کارى را که ممنوع بود، انجام مىداد. در همین زمانها بود که با تمام وجود، به سکس و مواد مخدر روى آورد. به گفته خودش، مواد مخدر را از حدود سن ۲۰ سالگى آغاز کرد و علت روى آوردنش به مواد مخدر را عصیان و سرکشى مىداند. او در استفاده از مواد مخدر، خیلى افراط کرده بود، به گونهاى که ابتدا کوکائین و سپس مواد روان گردان، توهم زا، ال.اس.دى، مسکالین و مارى جوانا و برخى دیگر از مواد افیونى را مصرف مىکرد.
کوئلیو در زندگی زناشویی هم شکستهایی را پشت سر گذاشته، تا جایی که سه ازدواج ناموفق را تجربه کرده است؛ ناکامیهایی که خودش را مقصر شکستها میدانست، نه همسرانش را. [۳]
در مجموع، کوئلیو ۳ بار بیمارستان روانى و ۶ بار زندان را تجربه کرد، [۴] اما تجربه زندان براى او خیلى دردناک و تحقیرآمیز است.
در همین زمانها بود که کوئلیو به جادو روى آورد و حتى به اتفاق همسرش نزد کرولى رفت؛ شخصیتى جادویى و از رهبران شیطانپرستى که او را شریرترین و هرزهترین مرد جهان مىنامند.
پائولو کوئلیو رماننویسی است که افکارش به عنوان یکى از عرفانهاى نوظهور مطرح گردیده. آثار او از پرخوانندهترین کتابهاى دو دهه اخیر در سطح جهان بوده است. کتاب معروف او کیمیاگر در سال ۱۳۷۶ پرفروش ترین کتاب در ایران گردید. او در سال ۱۳۷۹ به دعوت رسمی وزیر ارشاد وقت ( عطاءالله مهاجرانی ) به ایران سفر کرد؛ [۵] سفر ده روزه کوئلیو به ایران، در فروش آثارش تأثیر بسزایى داشت.
سال ۱۹۹۰، کتاب بریدا را منتشر کرد، این کتاب هم با استقبال زیادى مواجه شد.
ارتباط گسترده او با خوانندگان از طریق فضاى مجازى و قرار دادن رایگان کتابهایش در اینترنت نیز از ابزارهاى تبلیغى دیگر اوست.
پائولو کوئلیو به دعوت نخست وزیر رژیم صهیونیستى، به عضویت « بنیاد شوراى مدیران بنیاد پرز » درآمد و در یکى از سفرهایش از دست شیمون پرز به خاطر خدماتش به عالم ادبیات و عرفان، جایزه دریافت کرد. در همان مراسم، شیمون پرز آرزو کرده بود که آثار کوئلیو در تمام دنیا منتشر شود و بیشترین مخاطب را داشته باشد. [۶]
بنابر آمارى که از سوى برخى مراکز انتشاراتى غرب ارائه شده، انتشار آثار کوئلیو پس از کتاب مقدس بیشترین هزینه و سرمایه را در دنیا به خود اختصاص داده و به همین دلیل، از گسترده ترین چاپ و توزیع جهانى برخوردار بوده است!
از همین رو، برخى از صاحب نظران پائولو کوئلیو را متعلق به نوعى از جریان معنویت منسوخ اومانیستى مىدانند که به شدت مورد توجه نظام سلطه است و توسط رسانههاى وابسته تبلیغ و ترویج مىشود؛ معنویتى که فاقد شریعت است و بر آموزههاى مسیحیت یهودى شده ( یا همان صهیونیسم مسیحی ) تأکید دارد، اگرچه رابطه پائولو کوئلیو و کانونهاى صهیونیستى بسیار مستحکم تر از این است.
پینوشت:
[۱]. بيانات سال ۱۳۸۹ در اجتماع بزرگ مردم قم، ص ۱۷۲
[۲]. هیپیگری: یکی از جنبشهای اجتماعی جوانان بود که در دهه ۱۹۶۰ ( میلادی ) در ایالات متحده آمریکا آغاز شد و به نقاط دیگر دنیا گسترش یافت؛ علاقه هیپیها به موسیقی پراگرسیو راک، روان گردان و مصرف مواد مخدر و برگزاری جشنوارههای موسیقی، آزادیهای جنسی، و استفاده از غذای سالم و بدون کود شیمیایی از دیگر جنبههای هیپیگری است که در جوامع غربی محبوبیت یافتهاست.
[۳]. کتاب کاوشی در معنویتهای نوظهور، ص۱۲۶
[۴]. همان، ص ۱۳۰
[۵]. همان، ص ۱۳۰
[۶]. درآمدى بر عرفان حقيقى و عرفانهاى كاذب، ص ۸۰