0

مبحث هفتاد و سوم طرح صالحین: حضرت زینب (س)؛ شخصیّت و نقش ایشان در نهضت حسینی

 
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث هفتاد و سوم طرح صالحین: حضرت زینب (س)؛ شخصیّت و نقش ایشان در نهضت حسینی

بنام خدا

پاسخ سوال 11 با توجه به مدارک بشرح ذیل میباشد:

همسر زینب کبرى (س)، جناب عبد اللّه بن جعفر (پسر جعفر طیّار) است. وى، نخستین نوزاد مسلمان در حبشه بود. در ایّامى که پدرش «جعفر بن ابى طالب» به حبشه هجرت کرده بود، در آن کشور به دنیا آمد. مادرش «اسماء بنت عمیس» بود. اسماء، پس از شهادت جعفر طیّار در جنگ موته، به همسرى أبو بکر، سپس على بن ابى طالب (ع) در آمد. عبد الله بن جعفر، مورد عنایت خاصّ پیامبر اکرم (ص) بود، به ویژه که پدرش سردار شهید جبهه اسلام به شمار مى‏آمد. همچنین مورد علاقه امیر المؤمنین (ع) بود و ارادتى شایان به امام حسن و امام حسین «ع» داشت. مردى سخاوتمند و اهل جود و بخشش بود.

از توضیحات فوق روشن می­شود که جناب عبد اللّه بن جعفر، پسرعموی حضرت زینب (س) است و امیرالمؤمنین (ع) با موافقت این ازدواج، به این سفارش رسول خدا (ص) عمل نمود که روزی آن حضرت نگاه مبارکش به فرزندان علی و جعفر (ع) افتاد و فرمود: «دختران ما از آنِ پسران ما هستند و پسران ما به دختران ما اختصاص دارند».

نقل شده که حضرت زینب (س) در هنگام ازدواج با عبدالله یازده ساله بوده است و فرزندان آن حضرت، چهار پسر و یک دختر بوده اند به نام های: علی و عون الأکبر و محمد و عباس و ام کلثوم.از بین این فرزندان، عون و محمد در کربلا حضور داشته و در رکاب حضرت سید الشهدا (ع) به شهادت رسیدند.

                  

چهارشنبه 21 آبان 1393  11:05 PM
تشکرات از این پست
moradi92 ria1365 omiddeymi1368
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

پاسخ به:مبحث هفتاد و سوم طرح صالحین: حضرت زینب (س)؛ شخصیّت و نقش ایشان در نهضت حسینی

***حضرت زینب دو خطبه ی ایراد فرموده اند در کوفه و در شام و در مجلس یزید**قسمت سوم و پایانی + منابع***

 

تحلیل برخی نکات سخنان ابن زیاد و حضرت زینب (س) :

 در مقابل ابن زیاد با آن همه کبکبه و دبدبه می ایستد و شجاعانه او را تبهکار ، بدکار ، دروغگو و ... می خواند و از هیچ کس و هیچ چیز نمی هراسد آنهم در قالب یک اسیر . واقعا تحسین بر انگیز و شجاعانه است . الله اکبر .

 او را فرزند مرجانه و زنا زاده می خواند ، ان هم در مقابل همگان . در آن روزگار که یکی از راههای شناخت افراد ، نام پدر آن شخص بود ، زینب ابن زیاد را با نام مادرش می خواند ، یعنی پدرت نامعلوم است و تو حاصل چنین روابط نامشروعی بوده ای . آیا توهینی بالاتر از این ، آن هم در مقام یک اسیر . واقعا شجاعت او در قالب یک زن ستودنی و قابل تقدیر نیست .

در پاسخ به این سوال ابن زیاد که با استهزاء از زینب (س) پرسید : (( چگونه دیدی کار خدا درباره ی برادر و خاندانت را ؟ )) با بی اعتنایی می فرماید : (( فقط زیبایی و خیر بوده است .))

ابن زیاد با این سوال می خواست آنها را باطل و خودشان را نماینده ی خدا نشان دهد ، اما زینب (س) از آن هم علیه خودشان استفاده می کند و آنها را محاکمه شوندگان در مقابل پروردگار ، نشان می دهد و حقانیت خود و خاندانش را ثابت می کند . نه تنها نمی گذارد ابن زیاد به هدفش نائل شود ، بلکه باعث می شود تا از سخنانش نتیجه ی عکس بگیرد .پس از بردن آنها نزد یزید که همه ی ارکان و بزرگان دولت نامشروعش حضور داشتند و  سفرای کشورهای دیگر نیز دعوت شده بودند ، خطبه ی دیگری ایراد فرمودند که در زیر بررسی آن را آورده ام .

 تحلیل بر خی نکات خطبه حضرت زینب (س) در مجلس یزید :

باز هم با حمد و سپاس خداوند آغاز می نماید . سبحان الله که در آن موقعیت پر از اندوه و آن اوج عصبانیت نسبت به ابن زیاد و هتک حرمت هایش بدون ذکر نام خدا کلامش را آغاز نمی کند ، آن هم با سپاس و حمد خدا . او ذره ای هم از مصیبت های خود و خاندانش شکایتی ندارد و از خدا ناراحت و نالان نیست ، اما ما چگونه ایم ؟ به راستی در چنین موقعیتی نسبت به خداوند چه احساسی داشتیم ؟ اینگونه بودیم ؟ چه بسا شاید کلمات کفر آمیزی هم بیان می کردیم .اینجاست که ما ( زن و مرد ) باید به او اقتدا کنیم و درس عمل بیاموزیم و راضی به رضای خدا باشیم و شاکر او .

 لحن خطاب حضرت زینب (س) با خطبه ی او در کوفه کاملا فرق می کند ، زیرا خواص حضور دارند و همه ی آنان نسبت به کلیه ی امور واقفند و بر حقانیت آنها و کارهای ناشایست هودشان آگاهند و او ا مخاطب شناسی را که برای یک خطیب لازم است رعیت کرده است . مردم کوفه اکثرا ناآگاه بودند ، اما حاضران اینجا چه ؟ ایجا دیگر آگاهی دادن نیست بلکه رسوا و مایوس کردن است و شرمنده نمودن و ترساندن از اعمال خلاف شرع و حتی انسانیت آنهاست 

با تلاوت آیه ای از قرآن1 که مرتبط با اعمال یزیدیان و جزای آنان و حقانیت خود و خاندانش است ، لرزه بر اندام آنها می اندازد ، آن هم در مقابل همگان . و نیز بر سنت الهی یعنی پیروزی نهایی حق بر باطل در آفرینش اشاره دارد .

 به گمان اینجانب آنجا که طبق آیه ای 2 می فرماید : (( آنان که کافر شدند گمان نکنند مهلتی که به آنها داده ایم برای ایشان خوب است و خیر آنها را می خواهیم بلکه به آنها مهلت می دهیم تا بر گناه خود بیفزایند و عذابی خوار کننده در پیش دارند . )) به اصل استدراج ، که اصلی بسیار گویا و مهم در قرآن است اشاره نموده است و به خوبی و به جا از آن استفاده کرده است .

 یزیدرا ((پسرآزادشدگان)) (شریعتی  1381- ص 151) می خواند ودر مقابل ، خودشان  را خاندان رسول خدا (ص) . بدین ترتیب هویت قانونی امویان را بر ملا می نماید . پس از فتح مکه پیامبر از خون ابوسفیان  که جزو اسرار بود درگذشت و او هم اسلام را می پذیرد ، سپس پیامبر آزادش کرد 0 عده ای از بزرگان مشرکان نیز این کار را کردند و آزاد شدند ، از آن به بعد آنها به(( طلقاء)) ، یعنی آزادشدگان می گویند0 حضرت زینب در این موقع دست روی نقطه ی حساس می گذارد و خودشان را آل رسول ا000 می خواند ودر مقابل همگان حکومت غصب شده ی پدر و برادرنش  را ، توسط بنی امیه آشکار و هویدا می کند و هویت و اصالت خودشان را نیز می نمایاند . او را پسر اسیری می خواند که جدش او را آزاد کرده است ، اما او چه رفتاری با اینان که اکنون به ظاهر اسیرانشان هستند ، دارد ؟ آیا عمل نیک جدش ، پیامبر (ص) را جبران نموده است یا بر عکس رفتار می کند ؟  شرمتان باد . در اینجا زینب باز هم آنان را غیر مسلمان نامیده ، زیرا اسلام ،  مسلمانان را به خوش رفتاری با اسرا سفارش کرده است اما آنها درست خلاف آن عمل می کنند آن هم با چه کسانی ؟ با ذریه ی پیامبر (ص).

 

 با استدلال به آیه ای از قرآن 1 کفر یزید را آشکار می کند و نشان می دهد که این فرصتی که به تو داده شده است برای این است که طبق این آیه خداوند فرموده است : (( ما به کافران فرصت می دهیم تابیشتر گناه کنند .   )) یعنی تو و پیروانت کافر هستید ، آنگاه ما را مثل اسیران کافر به صف از جلوی مردم عبور می دهید ، در حالی که ما خاندان رسول الله (ص) هستیم .

 

نکته ای دیگر که زینب (س) بدان اشاره می کند این است که ، خطاب به یزید می گوید رسول الله را چون اسیران بگردانی و به حجابشان بی حرمتی کنی و چهره شان را مکشوف داری تا همگان تماشاگر آنان باشند و به آنها چشم بدوزند .)) طبق روایات و کتب مختلف بازتاب این کلام چنان بود که (( وقتی  هنده دختر عبدالله عامر ، زن یزید آنچه را که در مجلس شوهرش رخ داد ، شنید ، پیراهنش را نقاب کرد و به درون مجلس رفت و از آن همه نامردی و بی حیایی بر سر او فریاد کشید .)) ( بنت الشاطی 1379- ص 147 ) . موضوع مهمی که زینب (س) در این موقعیت بیش از هر چیز دیگری از آن ناراحت و شاکی است این است که زنان یزید پوشیده اند و حرمت و حیای آنها محفوظ است اما اهل بیت در معرض دید نامحرمان قرار دارند . در آن شرایط دشوار و مصیبت بار ، بر حفظ حجاب و حرمت و حیا اصرار می ورزد ، که می تواند بزرگترین درس برای زنان مسلمان باشد . بلی بیایید حتی اگر در اسارت و با آن شرایط سخت باشیم نیز حریم حرمت خود را پاس بداریم و از خود به بهترین وجه محافظت کنیم .

 

او هویت یزید را بار دیگر و در قالب کلمات دیگری بر ملا می کند و می گوید : (( تو زاده ی کسانی هستی که گوشتشان از خون پاکان روییده . )) با این سخنان ماجرای   (( هند جگر خوار )) را یادآوری می کند و تاریخ نیاکان و اجداد یزید را در مقابل دیدگان همگان قرار می دهد . آری اجداد او همان هایی بودند که علیه اسلام جنگ راه می انداختند و بسیاری از اصحاب رسول الله را می کشتند و اکنون نیز ، نوادگان آنها ، نوه ی رسول خدا (ص) و یارانش را به خاک و خون کشیده اند و با اهل بیت چنین رفتارهای ناشایستی می کنند . آیا از نوادگان چنین کسانی جز این برمی آید و جز این را می توان انتظار داشت ؟

 

 در جای دیگر زینب (س) خطاب به یزید که با خیزران بر ثنایای اباعبدالله (ع) می زند ، می گوید : (( فکر می کنی با این کار بر زخم های ما نمک پاشیدی و ریشه ی پاکی را از بن کنده ای ؟ به زودی در دادگاه الهی احضار می شوی و در آن روز آرزو خواهی کرد که کور و کر باشی .)) او در این موقعیت صبر پیشه می کند و خودداری می کند و تحمل ، زیرا دیدن چنین صحنه هایی واقعا زجر آور است ، اما با آن همه ناراحتی از فرصت استفاده می کند و با این سخنان که به یزید اظهار می کند ، بر وجدان توده ی مردمی که به خطابه اش گوش می دهند ، حتی در اعصار دیگر ، اثر می نهد و در همین حال رو به خدا می کند و آنها را نفرین می کند . با این نفرین تاثیر روانی عمیقی بر مردم می گذارد . باید صبر و خودداری و حرکت به سوی هدف را ، حتی در بحرانی ترین شرایط را باید از او آموخت .

 

باز هم به آیه ای دیگر1 اقتدا می کند و می گوید : (( فکر نکنید ، کسانی که در راه خدا کشته شده اند ، مردگانند ، بلکه آنها زنده اند و نزد پروردگارشان روزی دارند .)) با این سخن هم می گوید ، آنها در راه خدا کشته شده اند و برحق اند ، اما تو که  آنها را کشته ای باطلی و هم این نکته را اذعان می دارد که آنها در راه خدا گام برداشته اند ، اما تو در راه شیطان گام برداشته ای و باز هم لرزه ای دوباره و عمیق تر بر پیکره ی یزید می افکند .و دامنه ی تبلیغ و رسالتش را گسترده تر می کند و زوال بنی امیه را نزدیکتر .

 

 حضرت زینب (س) ، یزید را باز هم تحقیر می کند ، آنجایی که می گوید : (( من تو را بسیار بی ارزش می دانم ، اما چه کنم که چشم ها گریان و دل ها پر از آه است . )) یعنی او را شایسته ی ملامت هم نمی داند ، تا چه حد او را خوار و ذلیل می دانست که این سخنان را می گوید و تا چه حد شجاعت و جسارت ، که در مقابل خلیفه ای هر چند نا مشروع احساسات خود را در قالب کلام ابراز کندو او را چنین بی ارزش و حقیر خطاب می کند ، آن هم در مقابل بزرگان و ...  ر قسمتی از خطابه اش اشاره به وحی و پایداری آن در خاندان خود دارد و خطاب به یزید می گوید : (( نمی توانی وحی را خاموش کنی ، زیرا برای همیشه در خاندان ما ادامه خواهد داشت و تلاش برای محو خاندان رسالت توسط تو و عاملانت بی نتیجه خواهد ماند . )) باز هم اشاره دارد به خاندان وحی و اهل بیت (ع) و نیز حقانیت خو و خاندانش ، همچنین اشاره دارد  به بطالت یزید و تلاش آنها برای خاموش کردن وحی و ضد اسلام بودن آنها و در واقع به نبرد حق و باطل اشاره می کند ، که در نهایت پیروزی و ماندگاری با حقیقت است و آن را مستند می سازد و ذکر می کند که وحی از سنت های گریز ناپذیر الهی می باشد .

  حضرت زینب شکایت یزید را نزد خداوند می برد ، هم او که بهترین و عادل ترین قاضی هاست و با این سخن باز هم خود و همراهانش را بر حق و یزیدیان را باطل معرفی می کند و روز قیامت را که روز داوری خداست را نیز یادآوری می کند و می گوید که در آن روز شما شرمنده و گناهکار خواهید بود ، پس اگر اکنون خوشحالید و خود را پیروز می دانید ، واقعا این چنین نیست و لرزه بر اندام آنها می افکند و ایشان را به فکر فرو می برد . او می گوید : (( این ننگ از دامان شما پاک نخواهد شد .)) و کار آنان راننگین و پلید می خواند .

  در اواخر خطبه ، حضرت رینب (س) یزید ، خاندان و پیروانش را لعنت می کند و پیش بینی می کند که ایام فرمان روایی ات کوتاه خواهد بود و اتحاد تو از هم پاشیده خواهد شد و این پیش بینی ، اندک زمانی بعد به وقوع می پیوندد . شاید به خاطر همین نفرین های آن حضرت  باشد که هنوز هم بعد سالیان دراز و پیش رفت جهانیان ، کوفه و کوفیان در چنین اوضاع نابه سامان و فقر دست و پا می زنند و اثری از ترقی در آجا دیده نمی شود و شام نیز بدین منوال طی طریق می کند و در فقر و نهایت آلودگی به سر می برد و مردمانش چنین بدبخت و واپس زده اند و عقب مانده از صحنه ی روزگار ند .

 

حضرت زینب (س) همانطور که خطبه اش را به یاد ، حمد و سپاس خداوند شروع کرده بود ، آن را با همان اذکار به پایان می رساند و باز هم از کشتگان روز عاشورا ، با عنوان شهید یاد می کند و می گوید : (( سپاس خدایی را که ابتدای زندگی ما را با رحمت و مغفرت عجین کرد و عاقبت ما را به شهادت و رحمت ختم نمود . )) نکته ی ظریفی که در اینجا وجود دارد این است که از خودشان به عنوان جانشین آنها یاد می کند . چه بسا منظور ایشان وجود نازنین حضرت سجاد (ع) باشد که او را به عنوان جانشین امام حسین (ع) پدر گرامی اش و به عنوان امام چهارم شیعیان به همگان معرفی می کند و راه را به مردم نشان می دهد . بلی زینب راه را می نمایاند و نمی گذارد که جاهلان در مسیر جهالت خود گمراه شوند و در آن دست و پا زنند . او همانند خورشید فروزانی راه نماینده می شود و تاریکی جهل را درهم می شکند .

آنچه از هر دو خطبه و سخنان حضرت زینب (س) نتیجه گیری می شود :

    *حضرت زینب در هر دو خطبه همواره سخنان خود را سلسله وار   ( الهی  1375 ص 216)ذکر می کند ، یعنی سخنان خود را علاوه بر بیان شیوا و رسا ، ابتدا مستند به آیات کتاب خدا ، سپس به احادیث جدش پیامیر (ص) و پدرش امام علی (ع) می نماید و بعد باز هم به وقایع تاریخی مستند می سازد . اگر چنین باشد ، که هست ، او راهی را برگزیده است که هیچ منکری نخواهد داشت و هیچ کس یارای مبارزه با آن را نخواهد داشت ، زیرا آنها خود را مسلمان می نامیدند ، پس نمی توانستند با قرآن و آیاتش مخالفت کنند و نیز سخنان پیامبرشان  را انکار کنند و نادیده انگارند . حتی اگر به فرض محال بتوانند علی (ع) را نادیده بگیرند باز هم دو عامل قبل را نمی توانند منکر شوند . تاریخ و وقایع آن را نیز همگان دیده و شنیده اند ، پس نمی توان آن را به میل خودشان تغییر دهند و یا نادیده بگیرند . آفرین بر هوش و دلاوری   زینب (س) .

*هر چند که حضرت زینب (س)، داغدارعزیزترین کسانش بود و مصیبت های زیادی را متحمل شده بود و مورد خطابش در هر دو خطبه کسانی بودند که این کردار ناشایست را نسبت به  او و خاندانش انجام داده بودند ، اما هرگز لب به سب و دشنام نسبت به آنها نگشود و همواره ادب را رعایت می کرد . روشنگری می کرد و آنها را با القابی که لیاقت آن را داشتند ، مورد خطاب قرار می داد  ، اما فحاشی نمی کرد ، دروغی نگفت و کار بی شرمانه ای انجام نداد . پس باید الگویی یرای همگان باشد تا ما نیز در هنگام خشم و نهایت ناراحتی از الفاظ  رکیک و کارهای ناشایست دوری کنیم .

*اوج نقش زینب (س) را در شام و در مجلس یزید آن هم در مقابل سفرای کشور های بیگانه ، بزرگان ، حکام و عمال وقت ، می بینیم . آنجا زینب (س) پیام رسانی می کند و پیام خاندانش را به وسیله ی همان اشخاصی که در آنجا حضور داشتند به گوش جهانیان می رساند و ترس را لگد مال سخنانش می کند .

*او با این دو خطبه اندیشیدن را ، درست اندیشیدن را حتی در مواقع سخت و در مصایب به ما می آموزد ، چراکه او اندیشید هدف این خون های ریخته شده چه بود . او در دایره ی اشک هایش محصور نشد و متعهدانه اندیشید و از اسلام و خون پدر و برادرانش دفاع کرد . او با این کارش جهاد می کرد ، جهاد خوب تبلیغ کردن و ابلاغ پیام خوب جنگیدن و خوب سخن گفتن و ... . او در آن شرایط سخت از اندیشیدن باز نایستاد و مصایب مانع روشن اندیشی و رکود او نشد .

*یکی از ابعاد اثر بخش سیره ی تبلیغی حضرت زینب ، رواج آیین های تعزیه در فرهنگ ها و جوامع گوناگون از جمله ایران بوده است . سخنان و گاه اشعاری که در آن حادثه بیان می کردند و نیز دستور دادن به سیاه پوش کردن هودج هایی که در آن بودند ، در این امر موثر بوده است . او نوحه سرایی ، عزاداری و گریه می کردو مردم را با آنها به گریه می انداخت که از این موقع به عنوان یک رسم مرسوم شد و تا امروز ادامه دارد .

 

 منابع و مآخذ :

1- اخبار الزینبات  - ابوالحسن یحیی بن حسن علوی

2-اللهوف -  سید ابن طاووس – ترجمه ی عباس عزیزی

3-بانوی کربلا ، حضرت زینب – عایشه بنت الشاطی – ترجمه ی آیت الله سید رضا صدر

       4- بحار الانوار – مجلسی – ج 45

      5- پیام آور عاشورا – سید عطاالله مهاجرانی

      6- حسین وارث آدم – علی شریعتی

      7-حضرت زینب کبری – حسین عماد زاده

      8- حماسه ی حسینی – آیت الله مرتضی مطهری – ج 1

      9- خصایص زینبیه – سید نور الدین جزایری

     10- زینب کبری – جعفر نقدی

     11- عقیله ی بنی هاشم – حسن الهی

     12 - منتهی الآمال – شیخ عباس قمی – ج 1

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

چهارشنبه 21 آبان 1393  11:05 PM
تشکرات از این پست
moradi92 omiddeymi1368
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

پاسخ به:مبحث هفتاد و سوم طرح صالحین: حضرت زینب (س)؛ شخصیّت و نقش ایشان در نهضت حسینی



حضرت زینب و گفتن مسائل شرعي 

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ


شيخ صدوق، محمد بن بابويه (ره) مي گويد: حضرت زينب (س) نيابت خاصي از طرف امام حسين (ع) داشت و مردم در مسائل حلال و حرام به او مراجعه كرده از او مي پرسيدند، تا اينكه حضرت سجاد (ع) بهبود يافت.

شيخ طبرسي (ره) گويد: حضرت زينب (س) روايات بسياري را از قول مادرش حضرت زهرا (س) روايت كرده است.

از عماد المحدثين روايت شده است كه: حضرت زينب (س) از مادر و پدر و برادرانش و از ام سلمه و ام هاني و ديگر زنان روايت مي كرد و از جمله كساني كه از او روايت كرده اند، ابن عباس و علي بن الحسين (ع) و عبدالله بن جعفر و فاطمه صغري دختر امام حسين (ع) و ديگرانند.

همچنين ابوالفرج گويد: زينب بانويي عقيله كه ابن عباس سخنان حضرت زهرا(س) را در مورد فدك از قول او نقل كرده و مي گويد: عقيله ما، زينب دختر علي (ع) به من گفت.

از ظاهر فرمايش فاضل دربندي و ديگر عالمان چنين به دست مي آيد كه حضرت زينب كبري (س) علم منايا و بلايا (خوابها و حوادث آينده) را همچون بسياري از ياران حضرت علي (ع)، مانند ميثم تمار و رشيد هجري و برخي ديگر مي دانسته و بلكه در ضمن اسراري كه بيان كرده، به طور قطع و مسلم آن حضرت را از مريم دختر عمران و آسيه دختر مزاحم و ديگر زنان با فضيلت برتر دانسته است.

وي در ضمن فرمايش حضرت سجاد (ع) كه به آن حضرت فرموده بود: «اي عمه تو بحمدالله دانشمند بدون آموزگار و فهميده بدون آموزنده هستي.»، گويد: اين فرمايش خود دليل و حجت بر آن است كه زينب دختر حضرت اميرالمؤمنين (ع) محدثه بوده يعني به او الهام مي شده است و عمل او از علم لدني و آثار باطني مي باشد. [1] .
 

پاورقي

[1] فاطمه زهرا(س) شادماني دل پيامبر، ص ‍ 862. 

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

چهارشنبه 21 آبان 1393  11:08 PM
تشکرات از این پست
moradi92 omiddeymi1368
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

پاسخ به:مبحث هفتاد و سوم طرح صالحین: حضرت زینب (س)؛ شخصیّت و نقش ایشان در نهضت حسینی

عقيله بني هاشم

در برخي روايات است كه او را مجلس علمي بود و زنان به قصد آموختن احكام دين نزد او مي رفتند. اين صفات برجسته كه براي هيچ يك از زنان معاصر او فراهم نشده است، زينب را از ديگران ممتاز ساخت؛ چنان كه او را «عقيله بني هاشم» مي گفتند و از وي حديث فرا مي گرفتند.


ابن عباس از او حديث كند و گويد: «عقيله ما، زينب دختر علي (ع) حديث كرد... و اين لقب بر او ماند؛ چنان كه به عقيله معروف گشت و فرزندان وي را بني عقيله گفتند.» [1] .
 

پاورقي

[1] شيرزن کربلا، ص 40. 

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

چهارشنبه 21 آبان 1393  11:10 PM
تشکرات از این پست
moradi92 omiddeymi1368
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث هفتاد و سوم طرح صالحین: حضرت زینب (س)؛ شخصیّت و نقش ایشان در نهضت حسینی

بنام خدا

پاسخ سوال 12 بشرح ذیل میباشد:

این دو حدیث را که از کتاب "زندگانی حضرت زینب از ولادت تا رحلت" نوشته آیت الله سید محمد کاظم قزوینی توسط خبرآنلاین گلچین شده است در ادامه می خوانید.

* از آن بانوی اهل دانش و کمال آورده اند که فرمود: « بی گمان نیای گرانقدرم محمد (که درود خدا بر او باد) برای ما زنان، حقوقی مقرر داشت که همسرانمان باید آن را رعایت کنند، درست همان طور که بر آنان حقوقی مقرر فرمود که رعایت آنها بر ما لازم است.»

 

* حضرت زینب (که درود خدا بر او باد) در روایت دیگری گفته است: « نیای گرانقدرم محمد (که درود خدا بر او باد) می فرمود: هنگامی که زن درست اندیش و درست کردار نمازهای پنجگانه اش را بخواند، و روزه ی رمضان را بگیرد، و دامان خود را پاک و پاکیزه دارد، و با همسرش هماهنگ گردد و حقوق او را رعایت کند، به او گفته می شود از هر یک از درهای بهشت که می خواهی بر بهشت زیبا و پرنعمت خدا درآی. »

احادیث دیگری از حضرت زینب(س):

دوستى آل محمد صلى الله علیه و آله و سلم

روایتى مشهور به «فاطمیات‏» در باب دوست داشتن آل محمد كه بااین اسناد نقل شده است: «... عن فاطمه بنت السجاد على بن الحسین زین العابدین علیه‌السلام عن‏فاطمه بنت ابى عبد الله الحسین علیه‌السلام عن زینب بنت امیر المؤمنین علیه‌السلام عن فاطمه بنت رسول الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله قالت: الا من مات على حب آل محمد مات شهیدا» «آگاه باشید هر كسى كه ‏بر دوستى آل محمد بمیرد، شهید است.»

بهشت جایگاه شیعیان

ابى‏حجاف (از محمدبن عمر بن حسن)، از زینب، به نقل از فاطمه علیهاالسلام و اشجع، بلیدبن سلیمان (از ابى‏حجاج، محمدبن عمرو هاشمى) اززینب دختر على علیه‌السلام نقل كرد كه فاطمه علیهاالسلام فرمود: «قالت فاطمه علیهاالسلام : ان رسول الله قال لعلى اما انك یابن‏ابى‏طالب و شیعتك فى‏الجنه‏» «و سیجى‏ء اقوام ینتحلون حبك ثم‏یمرقون من الاسلام كمایمرق السهم من الرمیه.» رسول خدا به‏على علیه‌السلام فرمود: «اى پسر ابوطالب! همانا تو و رهروان تو در بهشت‏اند و به زودى قومى مى‏آیند كه از دوستى تو سخن مى‏گویند. آنگاه از اسلام فرار مى‏كنند. مانند پرت شدن تیر از كمان.»

حضرت زینب علیهاالسلام

وسیله ارتباط خلق و خالق

ابوبكر با این سند: محمد بن زكریا، جعفر بن محمدبن عماره‏كندى، پدرش، حسین بن صالح، حى دو مرد از بنى‏هاشم، از حضرت‏زینب علیهاالسلام دختر على علیه‌السلام روایت كرد كه زینب علیهاالسلام فرمود: «قالت فاطمه علیهاالسلام: ... و نحن وسیلته فى‏خلقه و نحن خاصته و محل‏قدسه و نحن حجته فى غیبه و نحن ورثه انبیائه...» «ما وسیله‏ارتباط خدا بامخلوق‏هاى او هستیم. ما برگزیدگان خداییم و جایگاه پاكى‏ها، ما راهنماهاى روشن خداییم و وارث پیامبران اوهستیم‏».

                  

چهارشنبه 21 آبان 1393  11:12 PM
تشکرات از این پست
moradi92 omiddeymi1368
moradi92
moradi92
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 3481

پاسخ به:مبحث هفتاد و سوم طرح صالحین: حضرت زینب (س)؛ شخصیّت و نقش ایشان در نهضت حسینی


نقل قول shirdel2

بنام خدا

از لطف شما سپاسگزارم و از اینکه زحمت می کشید و این مطالب خوب و آموزنده را برای مخاطبان در سایت میگذارید،سپاسگزارم.بنده حقیقتا این مطلب را نشینده بودم و هر چه تلاش کردم در هیچ سایتی هم نتوانستم مطلب را پیدا کنم.بهر حال از عنایت شما که باعث بالا رفتن اطلاعاتم شده متشکرم.

با احترام

 

سلام و عرض ادب خدمت کاربر پر تلاش و با اخلاق تالار صالحین؛ 

زحمت اصلی را خود شما میکشید و ما فقط واسطه خیر هستیم؛ اگر خداوند قبول فرماید. 

ما انجام وظیفه ای بیشتر نمیکنیم و از حضور و فعالیت و مطالب ارزشمند کاربران گرانقدری مانند شما، بسیار بسیار بهره مند میشویم و بر علم و آگاهی ما اضافه میشود.

تالار صالحین راسخون، بدون تعارف میتواند بهترین تالار راسخون باشد، اگر دوستان حضور مستمر در آن داشته و با یکدیگر به بحث و تبادل اطلاعات بپردازند.

خداوند به شما جزای خیر بدهد.

در پناه حضرت زینب (س) موفق و سلامت باشید.

یا علی.

 

کاش میشد زمان چند سال، به عقب برگرده!!

اون وقت، حتماً یه راه دیگه رو میرفتم و الان اینجای زندگی نبودم!!

 

چهارشنبه 21 آبان 1393  11:14 PM
تشکرات از این پست
ria1365 shirdel2 omiddeymi1368
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

پاسخ به:مبحث هفتاد و سوم طرح صالحین: حضرت زینب (س)؛ شخصیّت و نقش ایشان در نهضت حسینی



 

لقب هاي حضرت زينب


بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ

الف) زينب كبري: اين لقب براي مشخص شدن و تمييز دادن او از ساير خواهرانش (كه از ديگر زنان اميرمؤمنان به دنيا آمده بودند) بود.

ب)الصديقة الصغري: چون «صديقة»لقب مبارك مادرش، زهراي مرضيه (س) است، و از سويي شباهت هاي بي شماري ميان مادر و دختر وجود داشت، لذا حضرت زينب را «صديقه صغري» ملقب كردند.

ج) عقيله / عقيله بني هاشم / عقيله الطالبين:

«عقيله» به معناي بانويي است كه در قومش از كرامت و ارجمندي ويژه اي بر خوردار باشد و در خانه اش عزت و محبت فوق العاده اي داشته باشد.

د) ديگر لقب ها:

از ديگر لقب هاي حضرت زينب، موثقه عارفه، عالمه غيرمعلمه، عابده آل علي، فاضله و كامله است. 

 

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

چهارشنبه 21 آبان 1393  11:16 PM
تشکرات از این پست
moradi92 omiddeymi1368
farhadjamali121
farhadjamali121
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آبان 1393 
تعداد پست ها : 167
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به:مبحث هفتاد و سوم طرح صالحین: حضرت زینب (س)؛ شخصیّت و نقش ایشان در نهضت حسینی

باید به این نکته در باب مفام حضرت توجه کرد که 5تن ال عبا مربی ایشان بوده.

چهارشنبه 21 آبان 1393  11:19 PM
تشکرات از این پست
moradi92 omiddeymi1368
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

پاسخ به:مبحث هفتاد و سوم طرح صالحین: حضرت زینب (س)؛ شخصیّت و نقش ایشان در نهضت حسینی



 

                                                               زينب، چشمه علم لدني

  

 

در مقام علم و يقين، چنان كه علم امام لدني است، نه كتابي و تحصيلي رشته علمي كه خداي عالم به قلب خاتم الانبياء و دودمانش انداخت كه در قرآن مي فرمايد: «از نزد خود به او علم داديم» به علي (ع) و حسن و حسين داد به زينب هم عنايت فرمود.

مجلله زينب (س) از همان ابتدايي كه خداوند او را آفريد، روح لطيفش را چشمه علمي از همان علم لدني قرار داد. اينها كوچك و بزرگ ندارند. [1] .

 

پاورقي

 

[1] زندگاني فاطمه زهرا و زينب، ص 12. 

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

چهارشنبه 21 آبان 1393  11:29 PM
تشکرات از این پست
moradi92 omiddeymi1368
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

پاسخ به:مبحث هفتاد و سوم طرح صالحین: حضرت زینب (س)؛ شخصیّت و نقش ایشان در نهضت حسینی



گريه جبرئيل بر مصايب زينب

 


روايت شده است كه پس از ولادت حضرت زينب (س)، حسين (ع) كه در آن هنگام كودك سه چهار ساله بود، به محضر رسول خدا (ص) آمد و عرض كرد: «خداوند به من خواهري عطا كرده است».

پيامبر(ص) با شنيدن اين سخن، منقلب و اندوهگين شد و اشك از ديده فرو ريخت. حسين (ع) پرسيد: «براي چه اندوهگين و گريان شدي؟».

پيامبر(ص) فرمود: «اي نور چشمم، راز آن به زودي برايت آشكار شود.»

تا اينكه روزي جبرئيل نزد رسول خدا (ص) آمد، در حالي كه گريه مي كرد، رسول خدا (ص) از علت گريه او پرسيد، جبرئيل عرض ‍ كرد: «اين دختر (زينب) از آغاز زندگي تا پايان عمر همواره با بلا و رنج و اندوه دست به گريبان خواهد بود؛ گاهي به درد مصيبت فراق تو مبتلا شود، زماني دستخوش ماتم مادرش و سپس ماتم مصيبت جانسوز برادرش امام حسن (ع) گردد و از اين مصايب دردناك تر و افزون تر اينكه به مصايب جانسوز كربلا گرفتار شود، به طوري كه قامتش خميده شود و موي سرش سفيد گردد.»

پيامبر (ص) گريان شد و صورت پر اشكش را بر صورت زينب (س) نهاد و گريه سختي كرد، زهرا (س) از علت آن پرسيد. پيامبر (ص) بخشي از بلاها و مصايبي را كه بر زينب (س) وارد مي شود، براي زهرا(س) بيان كرد.

حضرت زهرا (س) پرسيد: «اي پدر! پاداش كسي كه بر مصايب دخترم زينب (س) گريه كند كيست؟ پيامبر اكرم (ص) فرمود: «پاداش او همچون پاداش كسي است كه براي مصايب حسن و حسين (ع) گريه مي كند» 

 


 

 

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

چهارشنبه 21 آبان 1393  11:32 PM
تشکرات از این پست
moradi92 omiddeymi1368
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث هفتاد و سوم طرح صالحین: حضرت زینب (س)؛ شخصیّت و نقش ایشان در نهضت حسینی

حضرت زينب عقيله بني­هاشم، خواهر گرامي امام حسين(ع) در حادثه كربلا حضور داشت و نقش بسيار ارزنده­اي در اين قيام ايفا كرده است. اين بانوي گرامي پس از شهادت برادر بزرگوارش امام حسين(ع) و ياران فداكار ايشان، وظايف خويش را به خوبي انجام داد و حماسه حسيني را براي هميشه ماندگار ساخت. نقش ارزنده ايشان علاوه بر محافظت از امام سجاد(ع) و اطفال و اسراي كربلا، تلاش در رساندن پيام امام حسين(ع) بوده است.
 
تلاش براي جلوگيري از قتل امام حسين(ع)
عصر عاشورا هنگامی که حضرت زینب(س) مشاهده کرد، امام حسین(ع) روی زمین افتاده و دشمنان جنایت کار اطراف پیکر مطهّر وی را با هدف کشتن ایشان گرفته­اند، از خیمه بیرون آمد و خطاب به عمر سعد، به عنوان سرزنش فرمود: «یابن سَعد! اَیُقتَلُ اَبُو عبداللّه وَ انتَ تَنظُرُ اِلَیهِ؟»[1] فرزند سعد! آیا ابوعبداللّه کشته می­شود و تو تماشا می­کنی؟! او هیچ جوابی نداد و روی از حضرت زینب(ع) برگرداند، در يك مرحله ديگر زينب تلاش کرد تا شاید از کشته شدن امام حسین(ع) جلوگیری نماید. از این رو، خطاب به آن مزدوران نمود و گفت: «اَما فیکم مُسلِمٌ؟»[2] آیا در بین شما یک نفر مسلمان نیست؟ باز هیچ کس پاسخی نداد. وقتي امام حسين(ع) از روي اسب بر روي زمين افتاد، زینب کبری(س) فریاد برآورد: «وا اخاه، واسیّداه، وا اهل بیتاه، لیت السماء انطبقت علی الارض ...»[3] وای برادرم، وای سرورم، وای اهل بیتم، ای کاش آسمان بر زمین واژگون می­شد.
 
پنج شنبه 22 آبان 1393  11:15 AM
تشکرات از این پست
moradi92 omiddeymi1368
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث هفتاد و سوم طرح صالحین: حضرت زینب (س)؛ شخصیّت و نقش ایشان در نهضت حسینی

حفاظت از امام سجاد(ع)
امام سجاد در جريان حادثه كربلا به شدت بيمار بود. بنابراين نمي­توانست در جنگ شركت كند.[4] حضرت زينب پرستاري آن حضرت را برعهده داشت.[5]
در مجلس ابن زياد زماني كه وي دستور قتل حضرت سجاد(ع) را صادر كرد، حضرت زينب(س) خود را به برادر زاده خويش چسباند و فرمود: اي پسر زياد بس است... به خدا قسم از او جدا نمي­شوم اگر خواستي او را بكشي مرا هم با او بكش.[6]
 
دلداري به امام سجاد(ع)
شهادت امام حسين(ع) براي فرزند بزرگوار ايشان امام سجاد(ع) بسيار سخت و طاقت فرسا بود. روز يازدهم محرم امام سجاد(ع) كنار گودال قتلگاه سوار بر شتر بود و به بدن پاره پاره پدر نگاه مي­كرد. حضرت زينب(س) ديد الان است كه روح از بدن مبارك آن حضرت خارج شود. نزد فرزند برادر آمد و صدا زد: «مالي اراك تجود بنفسك يا بقيه جدي و ابي و اخوتي»[7]
اي يادگار جد و پدر و برادرم چه شده، چرا خودت را هلاك مي­كني؟ سپس حضرت را تسليت داد و حديث ام ايمن را براي امام سجاد(ع) خواند.[8] در بخشي از اين حديث حضرت زينب(س) به امام سجاد(ع) عرض كرد: پسر برادر! از جدّ ما چنين روايت شده است كه حسين(ع) همين جا، كه اكنون جسد او را مى‏بينى، بدون اين كه كفنى داشته باشد دفن مى‏شود و همين جا، قبر حسين(ع)، زيارتگاه خواهد شد...
شيخ جعفر شوشتري مي­نويسد: «ولما قتل الحسين(ع) كانت زينب هي التي تسلي الامام زين العابدين(ع) لانه كان مريضا و هذه مرتبه عظيم لزينب»[9] وقتي امام حسين(ع) به شهادت رسيد زينب به امام سجاد(ع) تسلي مي­داد چرا كه امام سجاد(ع) مريض بود، و اين مقام بزرگي براي زينب(س) است.
پنج شنبه 22 آبان 1393  11:16 AM
تشکرات از این پست
moradi92 omiddeymi1368
moradi92
moradi92
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 3481

پاسخ به:مبحث هفتاد و سوم طرح صالحین: حضرت زینب (س)؛ شخصیّت و نقش ایشان در نهضت حسینی

**********سری چهارم سئوال با امتیاز ویژه**********

با سلام و عرض ادب خدمت دوستان عزیز؛

سئوالات و منابعی که برای جوابگویی، میتونید از اونها استفاده کنید:

 

1. حضرت زینب (س) دو جمله معروف دارند که در تاریخ ماندگار شده؛ اونها رو بنویسید و توضیح مختصری درباره اونها بدین.

 

دو جمله جاودانی شیرزن کربلا حضرت زینب کبری سلام الله علیها

 

2. شیخ شوشتری می‌گوید: "اگر حسین (ع ) در صحنه کربلا یک میدان داشت، مجلله زینب (س) دو میدان نبرد داشت".این دو میدان رو بنویسید. 
 

علت وفات حضرت زینب (س) چه بود؟

 

پیشاپیش از توجه و همکاری شما سپاسگزارم.

موفق باشید.

یا علی.

کاش میشد زمان چند سال، به عقب برگرده!!

اون وقت، حتماً یه راه دیگه رو میرفتم و الان اینجای زندگی نبودم!!

 

پنج شنبه 22 آبان 1393  11:52 AM
تشکرات از این پست
shirdel2 omiddeymi1368
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث هفتاد و سوم طرح صالحین: حضرت زینب (س)؛ شخصیّت و نقش ایشان در نهضت حسینی

نقل قول moradi92

**********سری چهارم سئوال با امتیاز ویژه**********

با سلام و عرض ادب خدمت دوستان عزیز؛

سئوالات و منابعی که برای جوابگویی میتونید از اونها استفاده کنید:

 

1. حضرت زینب (س) دو جمله معروف دارند که در تاریخ ماندگار شده؛ اونها رو بنویسید و در توضیح مختصری درباره اونها بدین.

 

دو جمله جاودانی شیرزن کربلا حضرت زینب کبری سلام الله علیها

 

2. شیخ شوشتری می‌گوید: "اگر حسین (ع ) در صحنه کربلا یک میدان داشت، مجلله زینب (س) دو میدان نبرد داشت".این دو میدان رو بنویسید. 
 

علت وفات حضرت زینب (س) چه بود؟

 

پیشاپیش از توجه و همکاری شما سپاسگزارم.

موفق باشید.

یا علی.


بنام خدا

ضمن عرض سلام و تشکر در پاسخ به سوال اول مرحله چهارم مطالبی در سایت معرفی شده بود که به شرح زیر میباشد:

وقتی حضرت زینب (س) در قتلگاه بدن قطعه قطعه شده حسین (ع) را دید بجای ضعف در برابر دشمن غدار، بدن برادر را کمی بلند کرد و رو به آسمان گفت: اللهم تقبل منا هذا قلیل القربان. خداوندا! این قربانی اندک را از ما بپذیر!!
سبحان الله!...که این قربانی "قلیل" ست!!.....

او در روز یازدهم محرم وقتی که در گوداب قتلگاه کنار بدن پاره پاره برادرش امام حسین علیه السلام آمد، بجای ناله و ضعف و با استواری وعظمت در برابر دشمن غدار و وحشی آن بدن را با دست هایش اندکی بلند نمود و عرض کرد: "الهی تقبل منا هذا القربان(1)؛ خدایا! این قربانی را از ما بپذیر."

و در روایتی دیگر آمده، عرض کرد:"اللهم تقبل منا هذا قلیل القربان(2)؛ خداوندا! این قربانی اندک را از ما بپذیر!"

این تعبیر نشاندهنده نهایت فروتنی و سپاسگزاری حضرت زینب سلام الله علیها در پیشگاه خدا است، و در عین حال تیری همچون شهاب ثاقب بر قلب دشمن است که هان ای دشمنان سنگدل هرگز نپندارید که ما خوار شده ایم، بلکه ما سرافراز هستیم، چرا که برای خدا قربانی داده ایم.

در مجلس ابن زیاد هم هنگامی که او از روی شماتت به زینب علیهاالسلام گفت: "دیدی که خداوند با برادر و خاندانت چه کرد؟" زینب علیهاالسلام در پاسخ فرمود: "ما رأیت الا جمیلا...؛ جز زیبا(یی) چیزی ندیدم،«ما رأیت الا جمیلا » یعنی در اوج بلا زیبایی توحید و بلکه بالاتر ازآن جلوه ذات "جمیل" جل و علا را دیدن.....بر همین اساس، در مجلس ابن زیاد در کوفه, ابن زیاد با گستاخى و بى ادبى در حضور بازماندگان شهیدان به زینب(س) گفت: ((حمد و سپاس خداوندى را که شما را رسوا کرد و دروغ شما را آشکار نمود.)) اگر این سخن گستاخانه بى جواب مى ماند, به روحیه بازماندگان شهیدان آسیب مى رسید و اثر منفى مى گذاشت, ولى زینب(س) با کمال قاطعیت در پاسخ او فرمود: ((انما یفتضح الفاسق و یکذب الفاجر و هو غیرنا; فقط شخص فاسق رسوا مى شود, و بدکار دروغ مى گوید و او دیگرى است, نه ما.))
و باز او از روی شماتت به زینب سلام الله علیها گفت: "دیدی که خداوند با برادر و خاندانت چه کرد؟" در پاسخ فرمود: " مَا رَاَیتُ إِلاَّ جَمِیلا ...؛ جز زیبایی چیزی ندیدم، اینان افرادی بودند که خداوند مقام ارجمند شهادت را سرنوشتشان ساخت، از این رو داوطلبانه به آرامگاه های خود شتافتند، و بزودی خداوند بین آنان و تو جمع کند، تا تو را به محاکمه بکشند، اکنون بنگر در آن محاکمه چه کسی پیروز و چه کسی شکست خورده و درمانده است؟ مادرت به عزایت بنشیند، ای پسر مرجانه.
 

                  

پنج شنبه 22 آبان 1393  1:28 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 moradi92 ria1365
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث هفتاد و سوم طرح صالحین: حضرت زینب (س)؛ شخصیّت و نقش ایشان در نهضت حسینی


نقل قول moradi92

نقل قول shirdel2

بنام خدا

از لطف شما سپاسگزارم و از اینکه زحمت می کشید و این مطالب خوب و آموزنده را برای مخاطبان در سایت میگذارید،سپاسگزارم.بنده حقیقتا این مطلب را نشینده بودم و هر چه تلاش کردم در هیچ سایتی هم نتوانستم مطلب را پیدا کنم.بهر حال از عنایت شما که باعث بالا رفتن اطلاعاتم شده متشکرم.

با احترام

 

سلام و عرض ادب خدمت کاربر پر تلاش و با اخلاق تالار صالحین؛ 

زحمت اصلی را خود شما میکشید و ما فقط واسطه خیر هستیم؛ اگر خداوند قبول فرماید. 

ما انجام وظیفه ای بیشتر نمیکنیم و از حضور و فعالیت و مطالب ارزشمند کاربران گرانقدری مانند شما، بسیار بسیار بهره مند میشویم و بر علم و آگاهی ما اضافه میشود.

تالار صالحین راسخون، بدون تعارف میتواند بهترین تالار راسخون باشد، اگر دوستان حضور مستمر در آن داشته و با یکدیگر به بحث و تبادل اطلاعات بپردازند.

خداوند به شما جزای خیر بدهد.

در پناه حضرت زینب (س) موفق و سلامت باشید.

یا علی.

 

بنام خدا

بازهم لازم دانستم از همکاری و عنایت شما سپاسگزاری کنم و بعرض برسونم که اگرچه مدت زیادی نیست که به جمع دوستان این سایت خوب و فرهنگی آمده ام ولی شاید به جرات بگویم روزانه نزدیک به سه ساعت وقت برای استفاده معنوی در  این سایت هستم و از مطالب خوب و آموزنده شما و دوستان دیگر کسب فیض میکنم.امیدوارم روزی برسد که همه ما حداقل خلاصه ای از زندگی امامان و معصومین خود را بدانیم و این در حالیست که اگر همت کنیم قطعا شدنی است همانگونه که امروزه اکثر بچه های ما اسم فوتبالیستها و والیبالیستهای تیم های مطرح دنیا را میدانند و ریز مشخصات آنها را دارند اما اگر از بعضی از آنها اصول دین را هم بپرسی نمی توانند پاسخ دهند.بنده حضرت زینب را در درگاه خدا واسطه قرار میدهم و از خدا میخواهم که به ما و فرزندانمان شناخت امام زمان و معصومین و امامان را عنایت بفرماید.

با تشکر و احترام


 

                  

پنج شنبه 22 آبان 1393  1:47 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 moradi92 shayesteh2000 nargesza
دسترسی سریع به انجمن ها