0

حدیث شماره 13: «نکوهش بُخل و تنگ‌نظری»

 
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

حدیث شماره 13: «نکوهش بُخل و تنگ‌نظری»

حدیث شماره 13: «نکوهش بُخل و تنگ‌نظری»

 

امام حسین(علیه السّلام) فرمودند:

لَو رَأَیتُمُ اللُّؤمَ رَأَیتُمُوهُ سَمِجاً مَشوَّهاَ تَنفِرُ مِنهُ القُلُوبُ وَ تَغُضُّ دونَهُ الأَبصارُ.

اگر تنگ‌نظری به صورت آدمی در می‌آمد مشاهده می‌کردید که از بس زشت‌رو و کریه است، دل‌ها از او بیزار می‌شود و چشم‌ها از او برمی‌گردد.

(بحار الأنوار، ج 78، ص 121)

 

 گر ناکسی و بُخل درآید به نظر                            با صورت و اندام چو یک فردِ بَشَر

بینی که چنان زشت و کریه است کزو           دل راست ملال و دیدگان راست حَذَر

 

 

منتظر نظرات و مطالب ارزشمند شما در خصوص این حدیث هستیم ...

 

آشنایی با طرح روزانه «احادیث امام حسین(علیه السّلام)»

 

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

جمعه 16 آبان 1393  12:06 PM
تشکرات از این پست
moradi92 namebaran nargesza shirdel2 ehsan007060 ravabet_rasekhoon
ahmadfarm
ahmadfarm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1390 
تعداد پست ها : 7792
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:حدیث شماره 13: «نکوهش بُخل و تنگ‌نظری»

امام علی (ع) می‌فرمایند: بخیل کسی است که از انجام وظایف الهی و انسانی‌اش سر باز زند لذا بخل، قلمرویی به وسعت تمامی روح آدمی دارد و کلیه تنگ‌نظری‌ها و خست‌ها را در برمی‌گیرد.

بخیل کسی است که حاضر نیست از مال، علم و سایر نعمت‌های که خدا به او عطا کرده، در جایی که عقل و شرع آن را مطلوب می‌داند، انفاق کند و دیگران را از آن نعمت بهره‌مند سازد.

انسان‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند :

افرادی که چه از نظر مادی و چه از لحاظ معنوی و علمی دست و دل باز بوده و از بخشش به دیگران دریغی ندارند ولی دسته دیگری هستند که در هر شرایطی از کمک و خیر رساندن به سایرین خودداری می‌کنند.

در نهایت افراد معتدل و میانه‌رو هستند که با در نظر گرفتن شرایط بخشش و یا در صورت لزوم امساک می‌کنند.

بخل در اسلام مردود دانسته شده عنوان کرد: خساست تنها در مسائل مادی خلاصه نشده و مباحث علمی و مطالعاتی را هم در بر می‌گیرد. برخی افراد نه تنها خیرشان به دیگری نمی‌رسد بلکه سایرین را هم از بخشش منع می‌کنند و در آیات قرآن هم به این افراد اشاره شده است.

   

تنها امید خلق جهان یابن فاطمه   ای منتهای آرزوی اولیاء بیا

بالا گرفته ایم برایت دو دست را  ای مرد مستجاب قنوت و دعا بیا

                                     

           برای ظهورش صلوات........ اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

 
 
جمعه 16 آبان 1393  6:51 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza moradi92
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:حدیث شماره 13: «نکوهش بُخل و تنگ‌نظری»

بنام خدا

همانگونه که همه مردم میدانند بخل و تنگ نظری از رذایل اخلاقی محسوب میشود.قرآن یکی از ناهنجارهای رفتاری و اخلاقی را بخل دانسته است. بخل حالتی است که انسان از توانایی و دارایی های خود بهره نمی گیرد و آن را به عللی تباه می سازد. شخص بخیل گاه خود نیز از دارایی های مادی و داشته معنوی اش بهره بر نمی گیرد و با امساک ورزی، خود را در رنج می افکند. از نظر قرآن، بخیل با امساک خویش مهم ترین عامل در پیدایش ناسازگاری های خانوادگی و محرومیت از عنایت و رحمت الهی را موجب می شود در قرآن این معنا با واژگان و جملاتی مورد تحلیل و تبیین قرار گرفته و آثار و پیامدها و نیز علل و عواملش بیان شده است.اصولا از نظر قرآن بخل می تواند نسبت به هر نعمت و امر خیری که خداوند به انسان می بخشد پدید آید. به این معنا که خداوند نعمت های بسیاری در حوزه های مادی ومعنوی به شخصی می بخشد که وی نسبت به آن امساک ورزیده و به نحو شایسته از آن استفاده نمی کند و اجازه استفاده به دیگری را نیز نمی دهد. آیه ۱۸۰ سوره آل عمران به این نکته توجه می دهد و می فرماید: کسانی که به آن چه خداوند از فضل خود به آنان داده بخل می ورزند، گمان نکنند که این خیر آنان است بلکه شر آنان است و به زودی در روز قیامت آن چه بدان بخل ورزیده اند طوق گردنشان می شود.بخیل به علل و عوامل چندی گرفتار این حالت می شود. مهم ترین این علل را می توان در جهل و شناخت نادرست وی از خیر و شر (آل عمران، آیه ۱۸۰)، ترس از تهیدستی (اسراء، آیه ۱۰۰)، بی توجهی به مالکیت و بی نیازی مطلق الهی (همان و نیز سوره محمد، آیات ۳۷ و ۳۸)، باور باطل استغنای ذاتی از خدا (لیل، آیه ۸) و تکبر و فخرفروشی (نساء، آیات ۳۶ و ۳۷ و نیز حدید آیات ۲۳ و ۲۴) دانست. بنابر این توجه به مالکیت، ربوبیت، قدرت، حکمت خداوند می تواند مانع اصلی در اجتناب آدمی از بخل ورزی شود و این که خداوند اگر مشیت و اراده اش به اموری تعلق گرفته که تحقق خواهد یافت، انسان نمی تواند مانع تحقق آن شود و باور کامل توحیدی در همه ابعاد آن از جمله توحید افعالی می تواند موجب شود تا آدمی از بخل ورزی رهایی یابد.

                  

جمعه 16 آبان 1393  8:38 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza ehsan007060 moradi92
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حدیث شماره 13: «نکوهش بُخل و تنگ‌نظری»

سلام

روایت داریم نه زیاد مصرف کنید نه کم. نه زیاده رو نه کم رو. نه افراط نه تفریط. میانه رو. آدم کلاً طمع داره تو کار کردن، تو پول درآودن آخه به چه کارش میاد وقتی خرج نکنه. آدم کار میکنه پول درمیاره که ازش استفاده کنه نه اینکه انبار کنه. چیزی میخره که ازش استفاده کنه نه اینکه بزاره یه گوشه تا خاک بخوره. نه خودش ازش استفاده کنه نه بزاره کس دیگه ای ازش استفاده کنه.

جمعه 16 آبان 1393  8:45 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 moradi92
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حدیث شماره 13: «نکوهش بُخل و تنگ‌نظری»

بخل و تنگ نظری یکی از صفات رذیله ی انسان است که باید از خود دور کند و اگر این کار را نکند مثل یک عادت می شود جزء رفتار و کردارش می شود و با این صفت هم خودش رو آزار میده هم دیگران رو. یعنی خانواده و بستگان و سایر اطرافیانش رو. که اونم بعد از مدت کوتاهی هیچ کس براش نمی مونه. چون هیچ کس از این صفت خوشش نمیاد حتی خود اون کسی که این صفتو داره. از خودشو که نمی بینه ولی از مردمو می بینه. همه ما کور خود و بینای مردمیم. باید از خودمون شروع کنیم. نباید بخل و کینه داشته باشیم آخه چرا دنیا دو روزه اونم اینجوری پیش ببریم. نباید حسود باشیم خُ طرف بیشتر از ما داره مبارکش باشه خیرشو ببینه. ما هم سعی کنیم بیشتر داشته باشیم ولی نه اون حدی که ندونیم چکارش کنیم. البته می گن حسادت تو چند تا چیز هم خوبه مثل تحصیل کردن، عبادت کردن اونم از نوع سالمش. والبته نباید تنگ نظر باشیم. خُب یه لقمه نونی درمیاریم میخوریم. چی میشه به دیگری هم یه کمکی بکنیم. ازمون که چیزی کم نمی شه. مگه خدا که انقدر می بخشه چیزی ازش کم میشه. تازه خدا گفته ما هرچی ببخشیم برامون بیشترش می کنه برای همینم گفته از اون چیزی که دوست دارید ببخشید.

جمعه 16 آبان 1393  8:46 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 moradi92
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حدیث شماره 13: «نکوهش بُخل و تنگ‌نظری»

ما که خودمون نمی بخشیم و کم هم مصرف می کنیم. نمی گذاریم هم کس دیگه ای ببخشه جلوشو می گیریم یا با هزار دلیل و برهان و استدلال منصرفش می کنیم. به نظر شما اینطوری خوبه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ به نظر من اصلاً خوب که نیست بد هم هست. این میشه چند تا گناه. خودمون که کم مصرف می کنیم یعنی بیش از حد کم. خدا می گه بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید نمیگه کم بخوری و کم بیاشامید. درسته می گه قبل از اینکه سیر بشید از سر سفره برید کنار این بحث پزشکی داره. ولی نمی گه کمِ خودتون بزارید و اینطوری خودتونو آزار بدید. باید از نعمت های خدا درست استفاده کنیم. اینکه نمی بخشیم آخه چرا. از چیزی که زیاد داریم یا احتیاجی نداریم ببخشیم بهتره یا بدون استفاده بزاریم. نعمت خدا تک و تلف بشه. خُب چیزی که بنده خدا، یه بنده مسلمون خدا می تونه ازش استفاده کنه چرا ما بزاریم مثلاً تو انباری خاک بخوره که حیفه شاید یه روزی به کار بیاد. خُب اون روز الآنه دیگه. اون روز مبادا وقتیه که یه نیازمند به اون چیزو می بینیم. خُب حالا خودمون که نمیخوریم و نمی پوشیم و .... درضمن نمی بخشیم هم، چکار به کار مردم داریم. طرف میخواد انفاق کنه. می خواد از مالش به نیازمندی ببخشه. مال خودشه اختیارشو داره به من چه که مانعش میشم و می گم نه خودت بهش احتیاج داری این کارو نکن. اونم از یه کار خیر محروم می کنیم دیگه طرفمون چقدر عاقل و فهمیده باشه که گوش به حرف ما نده و خودشو پیش خدا خراب نکنه از نعمتی که خدا بهش داده دیگری رو هم شریک کنه.

جمعه 16 آبان 1393  8:48 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 moradi92
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حدیث شماره 13: «نکوهش بُخل و تنگ‌نظری»

تنگ نظری معنی لغویش هم خوب نیست یعنی چشم و نظر تنگ. معنی حسادت، بخیل بودن، خسیس بودن می ده. کسی که چیزی را نه برای خودش نه برای دیگران بخواد. نعمت خداست خدا که صاحبشه قرار داده تا مردم ازش استفاده کنن. نه اینکه خودمون استفاده نکنیم و نزاریم بقیه هم استفاده کنن. خدا رو خوشش نمیاد. نمی شه بگی هم مال خودته یا مال خودمه دوست داریم ببخش دوست نداری نبخش. اون دنیا باید جواب خدا رو که می پرسه چرا مالتو نبخشیدی درحالیکه خودت هم استفاده نمی کردی بدیم. نمی تونیم بدیم. چون جوابی نداریم قانع کننده و منطقی. اینکه مال خودم بود و خودم زحمتشو کشیدم که نشد جواب لااقل خودت استفاده می کردی. یا میدادی یه مسلمون استفاده کنه و یا هردو که بهترم بود.

جمعه 16 آبان 1393  8:49 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 moradi92
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حدیث شماره 13: «نکوهش بُخل و تنگ‌نظری»

البته فقط هم اینه نیست. حدیثی از پیامبر اکرم (ص) داریم که می فرمایند بخیل ترین مردم کسی است که بعد از شنیدن نام من صلوات بر من و آلم  نفرستد.

جمعه 16 آبان 1393  8:52 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 moradi92
parisaexp
parisaexp
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : مهر 1392 
تعداد پست ها : 888
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حدیث شماره 13: «نکوهش بُخل و تنگ‌نظری»

بُخل ، واژه ای که در قرآن دوازده بار و در هفت آیه (آل عمران : 180، نساء : 37، توبه : 76، محمّد : 37-38، حدید : 24، لیل : 8) به صورت مصدر، فعل ماضی و فعل مضارع به کار رفته است . کلمة شُحّ و أشِحَّة (جمع شحیح ) نیز پنج بار در چهار آیه آمده است (نساء : 128، احزاب : 19، حشر : 9، تغابن : 16). بعلاوه ، در چند آیه (از جمله : اسراء : 29،100، نجم : 32-35، معارج : 19-21 و نساء : 53) بدون ذکر واژه های بخل و شحّ دربارة صفت بخل و نکوهش شدید آن نکاتی مطرح شده است .

بنابراین آیات ، خدا افراد بخیل را، چه آنان که نسبت به مال خود بخل می ورزند و چه آنان که دیگران را به بخل فرا می خوانند، دوست نمی دارد (نساء:37)؛

 

مردمی که در بخشش از نعمتهایی که خدا به آنها داده ، امساک می کنند؛ این نعمتها در روز قیامت وبال گردنشان خواهد شد (آل عمران : 180).

 

و بخل که منشأش نگرانی از فقر است (اسراء : 100)،

 

چه بسا آدمی را گرفتار نفاق می کند (توبه : 76-77).

 

با اینهمه به این نکته نیز اشاره شده که گرایش به بخل در طبیعت انسان وجود دارد (نساء : 128، معارج : 19-21)

 

و البته ، او می تواند خود را از آن آزاد کند (تغابن : 16).

لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ زَکَاةٌ وَ زَکَاةُ الْعَقْلِ احْتِمَالُ الْجُهَّال‏

برای هر چیزی زکاتیست و زکات عقل تحمّل نادانان است.

جمعه 16 آبان 1393  10:33 PM
تشکرات از این پست
moradi92 omiddeymi1368 nargesza
maarej
maarej
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1832
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:حدیث شماره 13: «نکوهش بُخل و تنگ‌نظری»

سلام به همه دوستان!

امام حسین علیه السلام در این حدیث، چقدر زیبا و قشنگ، یک ضدارزش اخلاقی را به طور ملموس و محسوس برای من و شما بیان کرده و آن را تشبیه کرده اند؛ ضدارزشی به نام «بخل و خساست»

لَو رَأَیتُمُ اللُّؤمَ رَأَیتُمُوهُ سَمِجاً مَشوَّهاَ تَنفِرُ مِنهُ القُلُوبُ وَ تَغُضُّ دونَهُ الأَبصارُ.

واژه «لؤم» هم خانواده با «لئیم» است که ما نیز در ادبیات خود آن را به کار می بریم؛ مخالف «کریم». «سمج» هم به معنای قبیح است.

یک انسان چگونه در حالت عادی از دیدن منظره های زشت و قبیح بیزار است و دل چرکین می شود، صفت و ویژگی بخل هم به همان اندازه زشت و نازیباست که انسان از آن فراری و متنفر باشد. از این جهت است که قرآن هم آن را مذمت کرده و کسانی را که از این صفت زشت دوری گزینند، به فلاح و رستگاری بشارت داده است؛ «وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون‏» (حشر/9)

شنبه 17 آبان 1393  8:27 AM
تشکرات از این پست
moradi92 omiddeymi1368 nargesza
goodby
goodby
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1391 
تعداد پست ها : 62

پاسخ به:حدیث شماره 13: «نکوهش بُخل و تنگ‌نظری»

برخی از رفتارهای اجتماعی بیانگر بینش و نگرش افراد است. در حقیقت این دسته از رفتارهای اجتماعی نشان می‌دهد كه شخص چگونه می‌اندیشد؟ پس شخصیت و شاكله وجودی افراد را می‌توان در این دسته از رفتارها مشاهده كرد. این رفتارها در قالب فضایل یا رذایل اخلاقی جزو منش شخص محسوب می‌شود.
از جمله این رفتارها می‌توان به خوی پست بخل اشاره كرد. كسی كه دارای رذیلت پست اخلاقی بخل است، بینش و نگرشی درباره هستی و خداوند دارد كه می‌توان آن را نوعی كفر دانست هر چند كه خداوند بخل ورزی را نشانه كفران نعمت می‌شمارد، ولی بیانگر انكار معاد و پاداش نیز هست. از این رو با رذیلت پست اخلاقی بخل به شدت مبارزه می‌كند.
نویسنده در این مطلب با مراجعه به آموزه‌های وحیانی اسلام بر آن است تا عوامل و آثار بخل را بر اساس آیات و روایات تبیین كند.
 
معنا و مفهوم بخل
بخل در لغت در مقابل اعطاء جود و بخشش است. اگر انسانی دارایی خویش را در جای مناسب و شایسته صرف كند، انسان جواد و بخشنده شناخته می‌شود؛ اما اگر از صرف دارایی خویش در جای شایسته خودداری كند، بخل ورزیده است. (مفردات الفاظ قرآن كریم، راغب اصفهانی، ص 109، «بخل»)
واژه بخل 12 بار و در 7 آیه (آل عمران، آیه 180؛ نساء، آیه 37؛ توبه، آیه 76؛ محمد، آیات 37- 38؛ حدید، آیه 24؛ لیل، آیه 8) به صورت‌های مصدری، فعل ماضی و فعل مضارع به كار رفته است.
در آیات 5 تا 8 سوره لیل، این واژه در مقابل واژه «اعطاء » قرار گرفته كه به معنای بذل و بخشش است. بنابراین، كسی كه اهل بذل و بخشش نیست، اهل بخل است.
بنابراین، در فرهنگ اصطلاحات و مفاهیم قرآنی، بخل، مفهوم وسیع تری داشته و به مواردی مانند ترك كارهای خیر و جهاد و انفاق، احسان و مانند آن هم اطلاق شده است. در آیات قرآنی واژگانی چون شح با تشدید حاء و قتر در همین مفهوم بخل به كار رفته است، اما شكی نیست كه میان كاربردهای هر واژه با واژه دیگر نوعی تفاوت لطیف وجود دارد؛ چرا كه ما چیزی به نام مترادف كامل نداریم، بلكه هر واژه دارای معنای خاصی است هر چند برخی از واژگان در یك مفهوم و معنا مشترك هستند ولی همان تفاوت‌های جزئی و لطیف است كه كاربردهای آن را مشخص می‌دارد. از جمله واژه بشر، انسان و ناس است كه تفاوت هایی با توجه به جنبه‌های خاص انسان دارد.
به هر حال، بخل در فرهنگ قرآنی، دارای بار معنایی گسترده‌تر از معنای لغوی آن است. از این رو برخی بخل را ضد كرامت و بزرگواری دانسته و آن را به معنای منع و امساك گفته اند؛ چرا كه انسان بخیل از دادن چیزی به دیگران امساك می‌كند و مانع از بهره مندی دیگران از آن می‌شود. برخی كاربرد آن را در اصطلاحات اسلامی به معنای خودداری از خرج كردن مال در مواردی دانسته‌اند كه نباید از آن دریغ كرد. برخی نیز بخل را خودداری از ادای حقوق واجب تعبیر كرده‌اند.
اما باید توجه داشت كه در فرهنگ اصطلاحات قرآنی و روانی، بخل همه این موارد را شامل می‌شود و انسان بخیل كسی است كه از صرف دارایی در جای شایسته خودداری می‌كند و اجازه بهره مندی به دیگران نمی دهد و از ادای حقوق مالی خودداری می‌ورزد و اهل بخشش و كرامت و جود و احسان نیست.
امیرمومنان(ع) برای بخل درجاتی را قائل شده است. این بدان معناست كه هر درجه از بخل می‌تواند از نظر مفهومی و نیز مصداقی دارای دایره وسیع یا محدودی باشد، چنانكه می‌توان برای هر درجه از بخل واژه ای چون قتور، شح، ضنین و مانند آن را به كار برد.
امیرمومنان علی(ع) در بیان تعریفی از بخل می‌فرماید:
البخل باخراج ما افترض الله من الاموال اقبح البخل،
زشت ترین بخل، بخل در پرداخت واجبات مالی همچون بخل در خمس و زكات است. (غررالحكم، ص19)
 
از رسول خدا(ص) نیز روایت است كه ایشان فرمود:
ابخل الناس من بخل بما افترض الله علیه؛
بخیل ترین مردم كسی است كه نسبت به پرداخت آنچه خداوند بر او واجب كرده است، بخل بورزد. (بحارالانوار، ج73، ص300)
 
از این دسته از روایات به دست می‌آید كه بخل همانند دیگر صفات انسانی دارای مراتب و درجات متعددی است كه بدترین نوع بخل و زشت ترین آن، امساك از پرداخت واجبات مالی است كه از سوی خداوند فرض شده است.
بدترین شكل بخل این است كه انسان آن را در واجبات هزینه و صرف نكند و در جایی دیگر آن را هزینه كند. امام صادق(ع) فرمود:
انما الشحیح من منع حق الله و انفق فی غیر حق الله عزوجل
بخیل (شح) كسی است كه از پرداخت حق خدا مانند زكات و خمس خودداری نموده، در راه غیرخدا بذل و بخشش می‌كند. (معانی الاخبار، ص246)
 
همچنین از دیگر مصادیق بدترین‌ها در بخل، بخل در سلام است كه هزینه ای ندارد ولی شخص بخیل، دیگر در همه چیز بخیل است حتی در سلام كردن و زبان جنباندن؛ رسول خدا(ص) دراین باره فرمود:
ان ابخل الناس من بخل بالسلام؛
بخیل ترین مردم كسی است كه در سلام كردن بخل ورزد. (بحارالانوار، ج76، ص4)
 
در كاربردهای قرآنی واژه قتور به نوعی بخل اطلاق شده است. قتور كسی است كه متمایل به محدودیت و تضییق نفسش در قبود مادی و تمایلات و علایق دنیوی است و بر عیال خویش تنگ می‌گیرد. «قتر» در لغت به معنای تنگ گرفتن در عمل است، خواه در انفاق یا غیر آن باشد. نقطه مقابل آن اسراف است. اسراف عمل متجاوز از حد لحاظ شده از نظر عقل یا عرف است.
والذین اذا انفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا (فرقان، آیه67)
 
از آیه 100 سوره اسراء می‌توان به دست آورد كه قتور، می‌تواند در تضییق در افكار و اخلاق و اعمال انسانی نیز به كار رود؛ چرا كه این حالت موجب متصف شدن به صفاتی همانند بخل و امساك و حسد و مقید شدن به محدودیتهای مادی و قیود ظاهری و شهوات نفسانی و علائق دنیوی می‌شود. انسان بنابر طبیعت اولیه اش قتور است، یعنی متمایل به محدودیت و تضییق نفسش در قیود مادی و تمایلات و علایق دنیوی است. بنابراین در این آیه كسی قتور معرفی شده كه امساك می‌كند و تنگ نظر است و این تنگ نظری در همه جوانب وجودی و زندگی او مشاهده می‌شود.
واژه شح نیز در قرآن 5 بار و به معنای بخل شدید نهادینه شده در قلب به كار رفته است. شح به معنای بخل همراه با حرص و آزمندی شدید است.
ضن (با تشدید نون) نیز به معنای بخل به كار رفته است؛ اما ضنین به بخیلی گفته می‌شود كه در امر گرانبها و ارزشمند بخل می‌ورزد؛ از این رو خداوند می‌فرماید: رسول خدا(ص) نسبت به هیچ چیز از آنچه به او وحی می‌شود، بخل نمی ورزد و چیزی را از كسی كتمان و پنهان نمی كند و تغییر و تبدیل نمی دهد، بلكه همانطور كه جبرئیل به او تعلیم داده به مردم تعلیم می‌دهد و آنچه را مامور به تبلیغش شده تبلیغ می‌كند. (تكویر، آیه 24)
به هر حال، از این آیات و روایات به دست می‌آید كه برای بخل مراتبی است. واژه بخل در قرآن در مطلق امساك و منع به كار رفته است از این رو واژه مطلق اعطا در برابر آن به كار رفته كه به معنای بخشش است.
هرگاه بخل شدید در قلب انسانی رسوخ كند، واژه شح درباره او به كار می‌رود؛ چرا كه «شح» بخل شدید در قلب است كه دیگر به سادگی نمی تواند از آن رهایی یابد؛ زیرا در قلب به عنوان یك صفت ثابت رسوخ كرده و جزو شاكله شخصیتی فرد درآمده است. لذا طبق آیات قرآن واژه شح، امری گسترده تر از بخل دانسته شده است؛ چرا كه وقتی در قلبی ثابت شود، شخص را از مطلق كار خیر در همه زمینه‌ها باز داشته و مانع رستگاری می‌شود. اما بخل در عمل را قتور می‌نامند؛ چنانكه بخل در چیزهای گرانبها و ارزشمند را ضن (با تشدید نون) می‌گویند.
 
آثار زیانبار بخل
هر یك از مراتب بخل آثاری دارد، ولی شكی نیست كه بخل به معنای مطلق امساك در انفاق مال، نشانه‌ای از كفران نعمت است؛ زیرا خداوند نعمت‌های زیادی را به انسان بخشیده تا با بهره‌مندی از آنها بتواند خود و دیگران را برای ابدیت بسازد. اگر انسان از عقل خویش بهره نبرد و در سفاهت و جهالت بماند و در حقیقت تعقل نورزد، كفران نعمت كرده است؛ زیرا خداوند عقل را داده تا انسان خدا و خود را بشناسد و حكمت و فلسفه زندگی خود را بیابد و به درستی در مسیر خدایی و ربانی شدن گام بردارد.
كسی كه نعمت‌ها را انبار می‌كند و از آن به شایستگی استفاده نمی كند، كفران نعمت كرده است. گاه این بخل درباره خودش است و نعمتی را در اختیار دارد و به كار نمی‌برد و گاه نسبت به دیگری است و آن نعمت را نه تنها به دیگری نمی دهد بلكه دیگران را نیز به بخل ورزی فرمان می‌دهد و تشویق می‌كند. (نساء آیه 37؛ المیزان، ج 4، ص 355)
كسانی كه نعمت‌های الهی را به شایستگی مورد استفاده قرار نمی دهند، درحقیقت منكر قیامت و رستاخیز و پاداش آن هستند. از این رو خداوند بخل را نشانه‌ای از بینش و نگرش نادرست افرادی می‌داند كه قیامت و پاداش آن را منكر هستند. (لیل، آیات 8 و 9)
امام علی(ع) فرمود:
البخل بالموجود سوء الظن بالمعبود؛
بخل ورزیدن به دارائی موجود، بدگمانی به خداوند است. (غررالحكم، ص 19)
 
امام صادق(ع) نیز در این باره فرمود:
حسب البخیل من بخله سوء الظن بربه، من ایقن بالخلف جاد بالعطیه؛
برای (گنه كار بودن) بخیل همین بس كه به پروردگارش بدگمان است، كسی كه به جایگزین شدن انفاق و بخشش از طرف خداوند یقین داشته باشد، نیكو بخشش می‌كند. (بحارالانوار، ج 70، ص 307)
 
آن حضرت همچنین سرزنشگرانه می‌پرسد:
اگر جایگزینی انفاق و بخشش از طرف خداوند حق است (كه حق است)، پس بخل ورزیدن برای چه؟ (بحار الانوار، ج 75، ص 190)
 
رفتارهای بخل آمیز شخص در خانواده و تنگ گرفتن بر آنان موجب می‌شود تا اختلاف و ناسازگاری در خانواده بروز كند؛ چرا كه بنیاد خانواده بر احسان و نیكی است و بخیل از احسان و نیكی حتی به خود دور است چه رسد كه در حق دیگران نیكی كند. (نساء، آیه 128) انسان بخیل همواره با دیگران به ویژه در خانه در جنگ است و آسایش را از خود و خانواده می‌گیرد و به سبب همان بخل ورزی سر سازش ندارد و اجازه نمی‌دهد تا صلح و آرامش در خانه برقرار شود. (همان)
بخیل حتی از زیادی مال خویش به دیگری نمی دهد و گاه می‌شود كه بر طبق مثل معروف، نه خود خورد نه كس دهد گنده كند به سگ دهد. البته این به سگ دادن به دلیل بخشش و احسان نیست بلكه به سبب آن كه دیگر دور انداختنی و غیرقابل استفاده است، آن را دور می‌افكند كه تنها برای سگان قابل استفاده است. از این رو رسول خدا(ص) فرمود:
البخل ادم الاخلاق؛
بخل، مذموم ترین خلق و خوی است. (بحارالانوار، ج 69، ص 199)
 
از آفاتی كه بخل به دنبال دارد، كینه ورزی در شخص است. كسی كه بخل می‌ورزد گرفتار كینه خواهد شد و نسبت به دعوت‌های حق خواهان مقاومت كرده و حتی به مبارزه با آن می‌پردازد. لذا بخیل درنهایت، دشمن اهل حق و خداجویان می‌شود. (محمد، آیات 37 و 37)
به سبب همین آثار زشتی كه بخل برای انسان و جامعه دارد، خداوند به شدت به مخالفت و مبارزه با این خصلت و صفت انسانی می‌پردازد و آن را امری بد و شر، شوم و زشت بر می‌شمارد (اسراء، آیه 29) و بخیلان را به عنوان دشمنان خدا تهدید و سرزنش كرده (همان؛ ماعون، آیات 4 و 7) و محروم از محبت الهی معرفی می‌كند. (نساء، آیات 36 و 37؛ حدید، آیات 23 و 24)
امام علی(ع) فرمود:
البخیل فی الدنیا مذموم و فی الاخره معذب ملوم؛
بخیل در دنیا دچار مذمت و نكوهش و در آخرت گرفتار عذاب و سرزنش می‌شود. (غررالحكم، ص 91)
 
رسول خدا(ص) نیز در این باره فرمود:
خصلتان لاتجتمعان فی مسلم: البخل و سوء الخلق؛
دو خصلت است كه در مسلمان جمع نمی شود: بخل و بداخلاقی. (بحارالانوار، ج70، ص302)
 
 
پیامبر(ص) همچنین می‌فرماید:
لاینبغی للمومن ان یكون بخیلاو لاجبانا؛
برای مومن شایسته نیست كه بخیل و ترسو باشد. (محجه البیضاء، ج6، ص47)
 
آدم بخیل گمان می‌كند كه اگر چیزی را در راه خدا انفاق كرد و یا صرف جهاد نمود، این مال از دست او رفته است. امیرمؤمنان علی(ع) این تصور را نادرست دانسته و می‌فرماید:
البخل جلباب المسكنه
بخل، جامه فقر و تهیدستی است. (غررالحكم، ص91)
 
 پس گمان اینكه با بخل می‌تواند ثروتی داشته باشد، گمان باطلی است؛ چرا كه بخل او را به فقر و نداری می‌كشاند.
چنین تصور نادرستی نسبت به زكات و خمس نیز وجود دارد كه از واجبات مالی و برگردن مسلمان است. در روایت است كه سئل الامام الحسن المجتبی(ع): عن البخل؟ فقال:
هو ان یری الرجل ما انفقه تلفا، و ما امسكه شرفا؛
از امام حسن مجتبی(ع) پیرامون بخل سؤال شد؟ در جواب فرمود: معنای آن چنین است كه انسان آنچه را به دیگری كمك و انفاق كند فكر كند كه از دست داده و تلف شده است و آنچه را ذخیره كرده و نگه داشته است خیال كند برایش باقی می‌ماند و موجب شخصیت و شرافت او خواهد بود. (اعیان الشیعه، ج1، ص775، بحارالانوار، ج57، ص311، ح7)
 
امام صادق(ع) فرمود:
لیست لبخیل راحه
شخص بخیل، آسایش و راحتی ندارد. (بحارالانوار، ج73، ص303)
 
بخیل به سبب آنكه دشمن خداست جایی در بهشت ندارد. از این رو رسول خدا(ص) فرمود:
لایدخل الجنه بخیل
بخیل، وارد بهشت نمی‌شود. (محجه البیضاء، ج6، ص17)
 
همچنین فرموده است:
بهشت بركسی كه (بر مردم) منت می‌گذارد و نیز بر انسان بخیل و سخن چین حرام شده است. (بحارالانوار، ج70، ص803)
 
از آثار دیگری كه برای بخل ورزی بیان شده است، قساوت قلب است. از این رو حتی از نگاه به بخیل برحذر داشته شده، چراكه آثار این قساوت می‌تواند در نظاره گر نیز پدید آید و شخص تحت تاثیر پلیدی و زشتی قلب بخیل قرار گیرد. امام علی(ع) فرمود:
النظر الی البخیل یقسی القلب
نگاه كردن به شخص بخیل، باعث قساوت و تیرگی قلب می‌شود. (بحار الانوار، ج57، ص35)
 
آن حضرت(ع) خطاب به فرزندش امام حسن(ع) فرمود:
پسرم! از دوستی با بخیل بپرهیز، زیرا او از تو باز می‌دارد آنچه را كه بسیار به آن نیازمندی. (نهج البلاغه، حكمت73)
 
در ضمن نامه خود به مالك اشتر نیز فرمود:
در مشورت خود انسان بخیل را دخالت مده كه تو را از نیكی و بخشش باز داشته، از فقر و تنگدستی می‌ترساند. (نهج البلاغه، نامه35)
 
چنانكه گفته شد بخل مطلق امساك از نعمت است. این نعمت می‌تواند مادی یا معنوی باشد. اما گاهی بر انسان است كه در امور اعتقادی خیلی سخت گیر و متعصب باشد و اجازه ندهد تا دین و اعتقادات او را كسی بگیرد. از این رو امیرمؤمنان(ع) این نوع بخل را كه نسبت به دین اعمال می‌شود می‌ستاید و می‌فرماید:
من بخل بماله ذل و من بخل بدینه جل
كسی كه در مال خود بخل ورزد، خوار و ذلیل گردد و آن كسی كه نسبت به دین خود بخل ورزد، عزیز و بزرگوار شود. (غرر الحكم، ص 533)
شنبه 17 آبان 1393  9:46 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 moradi92 nargesza
mansfa
mansfa
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1389 
تعداد پست ها : 1216
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:حدیث شماره 13: «نکوهش بُخل و تنگ‌نظری»

در بین ما آدم هایی هستند که کم بینی می کنند یعنی سختشان است پیشرفت و موفقیت دیگران را ببینند. آدم های تنگ نظر همه چیز را برای خود می خواهند و کوچک ترین چیز را برای دیگران زیاد می دانند.

تنگ نظری چند اشکال بزرگ دارد. 1- روح این آدم ها کوچک می شود و درگیر حساب و کتاب های کم ارزش.

2-  آنها فقط ظاهر آدم ها را می بینند و از حقایق زندگی مردم بی خبر می شوند و حسرت چیزهایی را می خورند که از باطنش خبر ندارند.

3-  فرد تنگ نظر موفقیت و پیشرفت آدم ها را می بیند، ولی تلاش های آنها را نه، برای همین خیلی راحت قضاوت می کند که مثلا فلان فرد رابطه داشته و به جایی رسیده و دیگری پایش را کج گذاشته که مثلا پولدار شده.

4-  آدم ها با این پیشفرض که همیشه عده ای در صدد رصد اتفاقات زندگی آنها هستند اطلاعات مربوط به موفقیت های خود را از دیگران پنهان می کنند که این پنهان کاری می تواند آسایش و امنیت روانی را از آنها سلب کند.

شنبه 17 آبان 1393  10:14 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 moradi92 nargesza
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

امتیازات مشارکت‌کنندگان در حدیث شماره 13(نکوهش بُخل و تنگ‌نظری)

ضمن عرض سلام و ادب و تشکّر ویژه از دوستانی که ما را همراهی نمودند.

امتیازات مشارکت‌کنندگان در این بحث به شرح زیر می‌باشد:

 

امتیازات مشارکت‌کنندگان در حدیث شماره 13

ردیف

نام کاربری

امتیاز

1

nagesza

50

2 maarej 50
3 ahmadfarm 20
4 shirdel2 20

5

parisaexp

20

6 mansfa 20

7

goodby

10

 

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

شنبه 17 آبان 1393  10:19 AM
تشکرات از این پست
mansfa moradi92 ravabet_rasekhoon nargesza
دسترسی سریع به انجمن ها