بَقِيَّةُ اللّهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ وَمَا أَنَاْ عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ
-
اگر ايمان آورده ايد ، آنچه خدا باقی می گذارد برايتان بهتر است و من نگهبان شما نيستم
«بقيّت اللَّه» در اين آيه به معناى درآمد و سودى است كه از يك سرمايه ى حلال و خداپسندانه براى انسان باقى مى ماند و صد در صد حلال است.
امّا در روايات به هر وجود مباركى كه به اراده ى خداوند براى بشريّت باقى مى ماند، «بقية اللَّه» گفته مى شود. از جمله به سربازان مؤمنى كه پيروزمندانه از جبهه ى جنگ برمى گردند، زيرا به اراده ى الهى باقى مانده اند.
به امام عصر (عجّلاللَّهتعالىفرجهالشريف) نيز «بقية اللَّه» مىگويند، چون آن وجود شريف به خواست خداوند براى هدايت مردم ذخيره و باقى نگهداشته شده است. در روايات مىخوانيم كه يكى از نامها و اسامى مبارك آن حضرت «بقية اللَّه» است و ما بر او به اين نام سلام مى كنيم: «السلام عليك يا بقية اللَّه فى ارضه». وقتى آن حضرت در مكّه ظهور فرمايند، اين آيه را تلاوت كرده و مى فرمايند: من آن «بقيّة اللَّه» هستم. البتّه به ساير معصومين عليهم السلام نيز لقب «بقيةاللَّه» داده شده است.
1- رزق اندك ولى حلال و پاك، بهتر از درآمدهاى بسيار، امّا حرام است. «بقيّتاللّه خير»
2- دنيا، فانى و آخرت باقى است، لذا آخرت گرايى بهتر از دنياطلبى است. «بقيّت اللَّه خير لكم»
3- اگر كم فروشى نكنيم، مشتريان بيشتر و در نتيجه سود ما در آينده، زيادتر و گواراتر خواهد گرديد. «بقيّت اللَّه خير»
4- كسى كه حرام را بهتر از حلال بداند، در ايمان خود شك كند. «انكنتم مؤمنين»
5 - انسانها در عقايد خود آزادند و حتّى انبيا هم بر آنان تحميلى ندارند. «و ما انا عليكم بحفيظ»
6- اگر به خاطر حرامخوارى، دارايى و زندگيتان تباه شد، من ضامن نيستم. «و ما انا عليكم بحفيظ»
تفسیر نور