0

حدیث شماره 2: «جلب رضایت»

 
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

حدیث شماره 2: «جلب رضایت»

حدیث شماره 2: «جلب رضایت»

 

 

امام حسین(علیه السّلام) فرمودند:

أیما اثنَین جَرى بینهما کلام فطلب أحدهما رضَـى الاخر کانَ سابقة الىَ الجنّة.

 هر یک از دو نفـرى که میان آنها نزاعى واقع شود و یکـى از آن دو رضایت دیگرى را بجـویـد، سبقت‌گیـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود.

(کشف الغمة فی معرفة الأئمه، ج 2، ص 33)

 

منتظر نظرات و مطالب ارزشمند شما در خصوص این حدیث هستیم ...

 

آشنایی با طرح روزانه «احادیث امام حسین(علیه السّلام)»

 

 

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

دوشنبه 5 آبان 1393  10:03 AM
تشکرات از این پست
salma57 moradi92 zare58 ravabet_rasekhoon shayesteh2000 nazaninfatemeh nargesza shirdel2
moradi92
moradi92
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 3481

پاسخ به:حدیث شماره 2: «جلب رضایت»

       حدیث شماره 2: «جلب رضایت»
(کشف الغمة فی معرفة الأئمه، ج 2، ص 33)

امام حسین(علیه السّلام) فرمودند:

أیما اثنَین جَرى بینهما کلام فطلب أحدهما رضَـى الاخر کانَ سابقة الىَ الجنّة.

 هر یک از دو نفـرى که میان آنها نزاعى واقع شود و یکـى از آن دو رضایت دیگرى را بجـویـد، سبقت‌گیـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود.


 

حدیث انقد واضح است که احتیاج به تفسیر و تعبیر و توضیح نداره. 

فقط یه چند تا مورد به نظرم اومد: 

1. برام جالبه که امام حسین این حدیث رو بسیار کلی و بدون هیچ گونه قید و شرطی فرموده اند؛ منحصر به مسلمونها یا شیعه ها یا هر گروه و دسته دیگه ای که در نظر بگیرین، نیست!!! 

2. در این حدیث هیچ یک از طرفین نکوهش نشده اند و مطلب با دیدی بسیار باز و فارغ از هرگونه جبهه گیری بیان شده. بالاخره پیش میاد که آدما با هم دعوا کنن دیگه! 

3. آقا نفرموده، اونی که تقصیر کاره باید بره، دل طرف مقابلش رو به دست بیاره! درست عکس چیزی که ما انتظار داریم! 

4. نتیجه کلی که من گرفتم اینه که بهشتیها، اهل کینه و کدورت نیستن.. حتی اگه مظلوم هم واقع شده باشن، باز گذشت میکنن.. این کار ساده ای نیست! تنها وقتی این کار از یک نفر آدم سر میزنه که غرور نداشته باشه و یا بتونه غرورش رو بشکنه... 

به عنوان مصداق عملی این حرف، میتونید "حُر بن یزید ریاحی" رو در نظر بگیرید که در حق آقا بدی کرد؛ حر باعث شد، امام در کربلا، محاصره بشه؛ اگه اجازه حرکت به امام حسین میداد، شاید... اما، امام حسین، با بزرگواری از این گناه و تقصیر بزرگ حُر گذشت...

 

یه گریزی بزنم اینجا؛ هَمَمون قصه ابلیس و اینکه چرا از درگاه خدا و بهشت بیرون شد، رو شنیدیم. بله! "غرور" عامل بدبختی او شد.

حالا این دو مطلب رو که کنار هم بذاریم چی میشه: "غرور باعث بیرون رانده شدن از بهشت و شکستن غرور، باعث بهشتی شدن، میشود". 

شاید برا همینه که آقا در انتهای حدیث پاداش سبقت گیرنده در آشتی را "بهشت" میدانن. 


  البته واضحه که غرور یه جاهایی خوبه و کاربرد داره! مثلاً یکی از ویژگیهای مثبت برای زن "داشتن غرور" معرفی شده و برای مرد، این صفت مذموم اعلام شده؛ که بحث بسیار مفصلی در این زمینه وجود داره. دیگه آدم انقد باید روی خودش کار کنه و خودسازی داشته باشه، که خداوند نیروی تشخیص حق از باطل رو بهش بده؛ و بدونه که در هر جایی چه جوری باید رفتار کنه.

ای خدای مهربان! به حق عزای سالار شهیدان، به ما "بصیرت" عنایت فرما.

فکر میکنید اونایی که امام حسین رو کُشتن، چه کسانی بودن؟ اکثراً به خیال خودشون، مومن و نمازخون و مسلمون بودن. مشکلشون این بود که فقط ظاهر دین رو میدیدن. به خیال خودشون خدا رو عبادت میکردن اما هیچ وقت خدا رو نشناختن... چون بصیرت نداشتن... نمیفهمیدن...

بگذریم... خدایا ما رو از اونا قرار نده. 

 


    یه پرانتز وا کنم؛ این برداشت کاملاً شخصیه و ممکنه درست یا نادرست باشه.

 

یا علی. 

 

 

کاش میشد زمان چند سال، به عقب برگرده!!

اون وقت، حتماً یه راه دیگه رو میرفتم و الان اینجای زندگی نبودم!!

 

دوشنبه 5 آبان 1393  7:53 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza ravabet_rasekhoon
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حدیث شماره 2: «جلب رضایت»

سلام

در روایات فراوان خوانده ایم که جلب رضایت مهم است و نباید حق الناسی به گردن کسی باشد. خداوند فرموده از حق الله می گذرد ولی از حق الناس نمی گذرد. کسی حتی اگر شهید هم باشد و حق الناسی به گردنش باشد وارد بهشت نمی شود.

اگر کسی در جلب رضایت از طرفش که با او نزاعی کرده و دلخوری پیش آمده پیش قدم شود در کار خیر و نیکی پیش قدم شده و مسلماً پاداش بیشتری می گیرد و زودتر از طرفش هم این پاداش را می گیرد. و اگر طرف هم متعاقباً اقدام کند و به قول معروف مغرور نباشد و کلاه سر خودش نگذارد او هم پاداش می گیرد و گرنه دوباره او باید برای جلب رضایت پا پیش بگذارد آن هم برای دو موضوع.

إن شاء الله خدا کمک کند کاری نکنیم که مجبور باشیم عذرخواهی کنیم و یا اگر هم از سر غفلت یا هر چیز دیگری اشتباهی کردیم توفیق جلب رضایت را داشته باشیم آن هم در اسرع وقت، تا زمانی که هنوز گناهی برایمان نوشته نشده.

التماس دعا

دوشنبه 5 آبان 1393  8:50 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 moradi92 ravabet_rasekhoon
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

پاسخ به:حدیث شماره 2: «جلب رضایت»

ضمن عرض سلام و ادب و تشکّر ویژه از دوستانی که ما را همراهی نمودند.

امتیازات مشارکت‌کنندگان در این بحث به شرح زیر می‌باشد:

 

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

سه شنبه 6 آبان 1393  10:01 AM
تشکرات از این پست
moradi92 nargesza taha25 ravabet_rasekhoon
دسترسی سریع به انجمن ها