0

گفتگو با مخترع ضرب ادراک

 
mashhadizadeh
mashhadizadeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1388 
تعداد پست ها : 25019
محل سکونت : بوشهر

گفتگو با مخترع ضرب ادراک


ضرب ادراک نام دستگاهي است که بر اساس گرايش اول يک تئوري نوين اختراع گرديده واحتمال تغييراتي را در نحوه آموزش موسيقي به همراه دارد نکته حائز اهميت اينکه براي اولين بار در جهان ادعاي اين تئوري و اختراع و تحول احتمالي در نحوه آموزش موسيقي به نوآموزان را يک هنرمند ومخترع ايراني به نام علي نواب زاده ودر کشور عزيزمان ايران ارائه کرده است.

در گفتگو با ايشان آگاه شديم که موسيقي را از سن پانزده سالگي بدون حضور در مکتب استاد و در رشته نوازندگي پيانو آغاز کرده اند؛ ذوق و استعداد سرشارشان باعث گرديد تا در سن نوزده سالگي اولين موسيقي فيلم را بسازند، تحصيلات عالي خود را در رشته برق به پايان برند و مشاغل مختلفي را در سازمانها در جهت اعتلاي هنر موسيقي بعهده گيرند و توانائي هاي خود را هر چه بيشتر در حوزه آموزش موسيقي مصروف دارند. براي آشنائي بيشتر با فعاليت هاي علمي و هنري ايشان مصاحبه امروز را تقديم حضور خوانندگان عزيز ميکنيم.

آقاي نواب زاده لطفآ بفرمائيد که اين اختراع چه کاري را انجام ميدهد ؟
بصورت اعم دستگاه ضرب ادراک براي القاء کردن جريان منظم زمان به ذهن نوآموز، براي دستيابي به اجراي صحيح قطعات موسيقي از بعد ريتميک، همراه با ايجاد تفکر فعال ، طراحي و ساخته شده است . بصورت اخص بهتر است فرآيند تحقق پذيري را در اين اختراع شرح دهم .

خواهش ميکنم، بفرمائيد.
فرآيند عمليات القاء زمان علي رغم بهره گيري از اصوات ضرب شناختي که بايد از طريق گيرنده هاي شنيداري صورت گيرد و در آموزش متداول است، بوسيله نوعي شبيه سازي تصويري محقق ميگردد. اگردر اجراي نت هاي موسيقي قابليت شنيده شدن ضرب يا جريان زمان به عنوان عنصر برتر، از طريق چشم مقدور شود! بايستي قابليت القاء پذيري يازده برابر افزايش يابد.

اين جمله بدين معني است، چون 89% اطلاعات وارد شده به مغز از طريق گيرنده هاي حس بينائي و سيستم عصبي آن و 11% مابقي از طريق چهارحس ديگر و گيرنده هاي آنها انجام مي پذيرد، در صورتي که سهم حس شنوائي و سيستم عصبي آن فقط 8% لحاظ گردد، تاثيرپذيري مغز از تمامي مولفه هاي صوتي که به تصوير تبديل شده اند، بايد 8 / 89 يا 1/11 برابر افزايش نشان دهد .

اگر ارتباط قسمت هاي مختلف مغز براي شناسائي پالسهاي تصويري و صوتي و مراکز تعبير موسيقي، در حد متوسط باشند، عدد 1/11 ضريب اعجاب انگيزي در ورود مفاهيم واقعي موسيقيائي نظير ضرب محسوب مي شود، اين ضريب هنگام ابداع تئوري آموزشي که اختراع مذکور يکي از گرايشات آن است، آنقدر بزرگ بود که در بدبينانه ترين حالت ارزش آزمايش و تحقيق براي دستيابي به يک موفقيت را داشت.

آمار نمونه جمعيتي تهيه شده از نو آموزان درگروههاي سني 9 تا 12 سال نشان دهنده موفقيت نسبي در انتخاب پارامترهاي اساسي وتشخيص درست اصول موضوعه در تئوري و اختراع دستگاه مذکور در گرايش اول آن بوده و مدعاي مناسبي در استفاده از دستگاه ضرب ادراک در آموزش موسيقي، به همراه ورود دو قانون جديد سرخط نويسي و متريک نويسي به سيستم نت نويسي بين المللي است.

آيا آمار نمونه جمعيتي که به آن اشاره نموديد تا چه حد قابل استناد هستند؟
اين سوال بسيار بجاست، در حقيقت ارائه اين تئوري نوين و عملياتي نمودن يکي از گرايشات آن به نام ضرب ادراک که نام دستگاه اختراع شده مذکور نيزهست را بايد از يک زاويه نگاه کرد و اينکه آيا اين اختراع تا چه حد ميتواند در دست اساتيد، مدرسين و هنرجويان به صورت يک ابزار کار آمد جهت پيشبرد، تسريع و تفهيم مطالب آموزشي در موسيقي بکار گرفته شود را بايستي از زاويه ديگر نگريست.

امروز بر پايه تئوري پردازي، محاسبات و تجارب آموزشي اينجانب اين دستگاه اختراع گرديده و مرحله اي دشوار پشت سر گذاشته شده، اما قدم مهم کنوني که اعضاي تيم تحقيقاتي درحال پياده سازي آن هستند، آمار گيري و استخراج ضرايب صحيح از اطلاعات بدست آمده مي باشد که بسيار وقت گير، پرهزينه و هنوز به حداقل هاي تعيين شده نرسيده است.

آيا ميتوانيد از بودجه هاي تحقيقاتي که دولت در اختيار مراکز ذيصلاح گذاشته است استفاده نمائيد؟
قطعآ، امروز نسبت به گذشته بودجه هاي قابل توجهي در اختيار بعضي طرحها قرار ميگيرد، اما ابتدا بر اين عقيده ام، اگر نوع کار پتانسيل تامين هزينه هاي تحقيقاتي خود را داشته باشد بايد اجازه داد تا بودجه هاي تحقيقاتي به پيشبرد اهداف ديگر محققان برسد و دوم اينکه تراوش سخاوتمندانه ذهن مبتکرين، مخترعين، تئورسين ها و هنرمندان که بي واسطه جاري است و غناي علمي و هنري يک سرزمين را رقم ميزند در لابلاي بروکراسي اداري و ضمانت هاي اجرائي لازم مي خشکد. اميدوارم مکانيزم مديريتي مملکت به نقطه اي نزديک شود که توانائي جذب و حمايت همه نخبگان را داشته باشد.

شايان ذکر است اضافه نمايم، قويترين عامل در شکل گرفتن اين مصاحبه، سرعت عمل اداره اختراعات ايران در به ثبت رساندن اختراع همراه با حمايت هاي حقوقي لازم بود و تحسين برانگيزتر از آن آگاه شدن عوامل برنامه کوانتوم ( مرکز رويدادهاي علمي ايران ) در راديو جوان و خانه موسيقي ايران بود که ظرف مدت بسيار کوتاهي بعد از تکميل اظهار نامه اختراعات پوشش خبري و حمايتي خود را ارائه دادند و البته حسن اعتماد و اعتبار روزنامه همشهري که محمل بسيار مناسبي براي اطلاع رساني ايجاد نموده است.

در حال حاضر مهمترين نياز شما در جهت پيشبرد اهدافتان چيست ؟
يکي از مهمترين ابزارهاي کار براي بنده در شرايط کنوني و آتي در اختيار داشتن مکان و مجوزي در حوزه آموزش و مورد تائيد ارگانهاي ذيربط است که بتوان با استقرار تجهيزات آزمايشي لازم در هر کلاس و در حين آموزش، بصورتي کاملاً طبيعي از نو آموزان تستهاي لازم را بعمل آورد و ضرايب عملياتي را استخراج نمود.


علي نوابزاده



چنين امکاني براي شما و گروه تحقيقاتي را چه سازمان يا ارگاني بايد محيا کند؟
دانشگاه، وزارت فرهنگ و ارشاد، اداره اختراعات و سازمان صدا وسيما عمدتآ ميتوانند و يا قادر به پيشبرد بعضي از اهداف هستند، کما اينکه تا به حال نيز بوده اند و البته جاي قدرداني فراوان دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مدت قريب به يکسال در حال بررسي است که چنين امکاني را ايجاد نمايد. معاونت امور هنري و سينمائي، مرکز آموزش و توسعه فعاليتهاي هنري و خانه موسيقي ايران از اين جريان استقبال شاياني را بعمل آورده اند.

جاي تشکر بسيار از جناب آقايان عظيمي، باقري، شالوئي، زارعي، نوربخش و جناب آقاي دکتر روشن روان استاد عاليقدر بنده است که با نگرشي صحيح و بسيار سخت گيرانه در ابعاد مختلف و موسيقيائي در حال کمک رساندن به بنده هستند. اميدوارم بزرگواراني که نامشان را از قلم انداخته ام بر بنده ببخشايند.

تا به حال تحقيقات و آمار گيري و ساخت اختراع در کجا انجام گرفته يا ميگيرد و چند نفر در حال فعاليت هستند؟
طراحي اختراع و محاسبات مکانيک اجزاء و سيستمهاي الکترونيکي براي نمونه سازي بخشي در شرکت حافظ سرير، بخشي در زمان دانشجوئي من در دانشگاه و بخشي در آزمايشگاه خصوصي در منزل محقق گرديده است.

جمع آوري آمار در کانون موسيقي شيدا در کرج صورت پذيرفته و هم اکنون نيز ادامه دارد. جناب آقاي هوشنگ فراهاني استاد تار و سه تار، نويسنده و مديريت محترم کانون مذکور در تيم تحقيقاتي عهده دار پياده سازي گرايش اول تئوري يعني ضرب ادراک ، و بررسي امکان آموزش جمله هاي موسيقي سنتي ايران با دستگاه مذکور به نوآموزان ميباشند و جناب آقاي عليرضا جواهري مولف، فارغ التحصيل رشته موسيقي و نوازنده چيره دست سنتور در حال بررسي و پياده سازي گرايش سوم تئوري هستند.

گرايش سوم نيز مانند گرايش اول در پياده سازي، گرايشي دشوار و وقت گير در تحقيق و جمع آوري آمار است، به دليل اينکه دستگاه اختراع شده گرايش سوم به ثبت نرسيده، توضيحات آنرا بعد از دريافت شماره ثبت اختراع خدمتتان ارائه خواهم کرد. اما بصورت اجمال جناب آقاي جواهري با استفاده از تجهيزات پيشرفته روز در استوديوي شخصي خود در حال بررسي تاثير استفاده از دستگاههاي اختراع شده، در هنگام اجراي موسيقي بطريقه تکنوازي و گروه نوازي در سطوح آماتور و حرفه اي هستند.

سرکار خانم مهندس مهناز قبه اي و خانم مهندس پرستو امامي در حال طراحي پلات فرم عمليات پروگرامينگ و سافت ورينگ براي گرايشات چند گانه، جهت استفاده از کامپيوترهاي شخصي در امر آموزش و اجراي موسيقي، مبتني بر تئوري مورد نظرهستند. جناب آقاي دکتر محمد شريفي (بنيانگذار و رياست محترم انجمن درد در ايران ) و جناب آقاي دکتر رامين امامي فوق تخصص مغز و اعصاب، مشاوران باليني و جناب آقاي مهندس مهرداد اهرابي طراح خط توليد در اين برنامه تحقيقاتي هستند.

تا به حال چه افرادي از اساتيد يا متخصصين امر اين اختراع را مورد تائيد قرار داده اند؟
تائيد بزرگان موسيقي ايران بي شک مدعاي بسيار محکمي بر استفاده از اين اختراع در آموزش موسيقي است اما تا دستيابي به حد نصاب کميت هاي آماري تعريف شده و قابل قبول علمي و بدست آوردن يک معدل قابل استناد، موفقيت قطعي محقق نگرديده است، گرچه تا کنون به نتايج مناسبي دست يافته ايم.

چه پيام يا سخن ديگري در رابطه با مصاحبه امروز داريد؟
باعث خرسندي است وقتي که يک هنرمند يا محقق يا مخترع و يا يک دانشمند ايراني به اين نتيجه مي رسد که کشورش محمل مناسبي براي تبلور انديشه هايش است.

    حمید.bmp

 

 

جمعه 26 آذر 1389  2:50 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها