بعيد نبود، خواننده اي همچون علي تفرشي، براي اجراي سلوي سمفوني با عظمتي چون «ايثار» از جانب مجيد انتظامي، دعوت به همكاري شود؛ چرا كه تفرشي علاوه بر فعاليتي كه در زمينه موسيقي پاپ دارد، تحصيل كرده رشته موسيقي است و به موسيقي كلاسيك نيز اشراف دارد. جداي از اين ها او پيش از اين تجربه همكاري با اين آهنگساز زبده را در كارنامه هنري خود داشته است.
به بهانه اجراي آواز توسط اين خواننده و همراهي او با استاد مجيد انتظامي در سمفوني ايثار، گفتني هاي او را مرور مي كنيم. وي درباره انتخابش در اين سمفوني مي گويد: «سال 83 ، من اين كار را خواندم و در استوديو آن را ضبط كرديم. هنگام اجراي زنده، نيز از من خواسته شد تا با گروه، همراه شوم.
مبناي آشنايي ما برمي گردد به زمان ساخت «بوي پيراهن يوسف». آن زمان ايشان به دنبال خواننده اي براي اجراي موسيقي اين فيلم بودند كه اتفاقاً خيلي هم روي اين قضيه كه چه كسي آن را بخواند، حساسيت داشتند؛ كه به ايشان معرفي شدم و با هم آشنا شديم.
در اين آشنايي با خود كار آشنا شدم و قرار استوديو گذاشته شد. كار را اجرا كرديم و خوشبختانه صداي من روي موسيقي نشست.»
به گفته تفرشي اين آشنايي به فيلم «بوي پيراهن يوسف» برمي گردد و قبل از آن انتظامي تنها شناختي كه از او داشت، به سابقه تحصيلي او برمي گردد: «من در هنرستان موسيقي درس خوانده و از آنجا فارغ التحصيل شده ام و دانشجوي رشته موسيقي در دانشگاه نيز بوده ام.»
او انتخاب را به دليل صدايش مي داند: «شايد چون خواننده تنور هستم. اين انتخاب صورت گرفت و از طرف ديگر مهم اين است كه آهنگساز بر چه مبنايي قرار است كار را بسازد. اوست كه بر اساس آهنگي كه نوشته، در نظر مي گيرد كه كدام خواننده بايد آن را بخواند و بر اساس وسعت و رنگ صداي خواننده و هماهنگي آن با اثري كه نوشته، او را انتخاب كند.
شايد به جرأت بتوانم بگويم كه تاكنون 170 اجراي مختلف چه با اركستر خودم، چه در موسيقي پاپ و چه موسيقي اركسترال داشته ام. ولي اجرا با اركستر سمفونيك برايم خيلي جالب، جذاب و دوست داشتني است.»
او به عنوان خواننده پاپ در اجراي اين سمفوني مي گويد: بحث جذب مخاطب يك طرف قضيه است ولي من فكر مي كنم انتخاب من، از جانب آقاي انتظامي، نوع و جنس كار بوده است. شايد، اين كه بگوييم ايشان به فكر اين بوده اند كه از وجود مثلاً علي تفرشي براي كشاندن مخاطب به سالن اجرا، استفاده كرده، درست نباشد. ايشان قبل از هر چيز به توانايي و اجرا فكر كرده است كه آيا خواننده توانايي و قدرت خواندن كار را دارد يا خير؟»
او ويژگي خاص اين سمفوني را از ديدگاه خودش اين گونه تعريف مي كند: از ويژگي هاي مهم آن، اين است كه به منظور خاصي ساخته شده و اسمش هم رويش هست؛ «ايثار»! خواندن در حال و هواي فداكاري، ايثار، ميهن دوستي و ... از ويژگي هاي اين اثر است. تمامي اين ويژگي ها در اين كار در نظر گرفته شده است و براي همين كار، خاص شده است؛ هم در ساختار و ملودي و هم در شعر و... كاملاً به اين فاكتورهايي كه نام بردم، مثل ايثار و فداكاري و... توجه شده است؛ آن قدر كه حتي در جايي كه كلام نيست هم حس ها را مي شود دريافت كرد.»
با توجه به اين تعاريف او زماني را صرف تمرين و هماهنگي كرده است: «تقريباً يك هفته قبل از اجرا با من تماس گرفته شد. سه جلسه با اركستر سمفونيك و كر تمرين داشتم و در حقيقت روز اجرا چهارمين روزي بود كه كار را مي شنيدم و اجرا مي كردم.»
اگر به نظرتان اين 3 جلسه زمان كمي براي اجرا با يك اركستر است او اين تجربه را دارد: «براي سمفوني پيامبر(ص) هم كه پارسال آن را اجرا كردم، با سه جلسه تمرين، كار را بستم. البته، ايثار را در سال 83، در استوديو، خوانده بودم ولي «پيامبر»(ص) را اصلاً نشنيده بودم و نخوانده بودم. با سه جلسه تمرين، اجراي خوبي توانستم داشته باشم.شايد براي من يك جلسه تمرين هم كافي بود ولي يك جلسه، براي تمرين اركستر جواب نمي دهد و كافي نيست.»
به هر حال براي هماهنگ شدن با هم احتياج به جلسات زياد تمرين هست. براي من به عنوان خواننده و اين كه بتوانم با نوازنده ها و رهبر و كر هماهنگ شوم.او در ادامه مي گويد: «به عنوان تك خوان و سوليست در اين كار حضور داشته ام. شايد بشود گفت همانند سازي كه به صورت سولو، اجراي قطعه كرده است.»
او به عنوان يك خواننده پاپ نظر مثبتي به اين گونه آثار دارد: «اين تيپ كارها را در ژانر سمفونيك مي پسندم، همچنين نوع اجرا با اركستر سمفونيك را بسيار دوست دارم. در حقيقت مي شود گفت حرفه اي ترين نوع اجرا، اجرا با اركستر سمفونيك است؛ كاري حرفه اي، جذاب و جدي! هميشه از اين سبك استقبال مي كنم و اميدوارم در آينده با موضوعات مختلف ديني چنين اجراهايي داشته باشم.»
به نظر او دسترسي به موسيقي پاپ خيلي ساده تر از دسترسي به انواع ديگر موسيقي است؛ هم به لحاظ ضبط در استوديو، هم در اجراي كنسرت ها. او در ادامه مي گويد: «... چون اركستر سمفونيك تشكيل شده از تعداد زيادي سازهاي مختلف كه براي ضبط در استوديو، هزينه برند و نيز براي اجراهاي زنده نيز نياز به هزينه بالايي دارند و همچنين با توجه به اين كه مكان خاص خودشان را مي طلبند، به سادگي نمي شود آن را عرضه كرد.
ولي موسيقي پاپ، هم در ضبط و هم در اجراي كنسرت و... مشكلات موسيقي كلاسيك و يا سمفوني را ندارد. شما با چند ساز مي توانيد يك موسيقي پاپ را در استوديو ضبط كنيد و با همان سازها اجراي زنده داشته باشيد. طبيعي است اين شكل بيشتر قابل اجراست ولي اجرا با اركستر سمفونيك را خيلي مي پسندم. در حقيقت با سليقه من خيلي هماهنگ است. البته كار چندان ساده اي نيست. كار با اركستر سمفونيك، توانايي، علم و سواد مي خواهد و نيز تمركز بسياري بالايي نياز دارد.»
با اين حال او معتقد است كه براي خواندن هر اثر بايد اعتقاد و علاقه داشت: «اعتقاد و عشق به كاري كه انجام مي دهيد، در پيشرفت و موفقيت آن و نيز انتقال آن به مخاطب، نقش مهمي دارد. من اگر به كاري اعتقاد نداشته باشم آن را انجام نمي دهم. باعث افتخار من است كه در چنين آثاري به عنوان خواننده حضور داشته باشم.»
به گفته تفرشي بزرگ ترين سهم او در جنگ و جبهه اجراي چنين قطعاتي است: «در حقيقت هر هنري، هدف و رسالت خاص خود را بايد داشته باشد. من هم سعي كرده ام، هميشه هدفي را دنبال كنم. به هر حال هنر رسالت و هدفي دارد. بزرگترين سهم من اجراي اين قطعات است.