مفهوم مطلق آزادي
آزادي را يك مفهوم زيباي نسبي، يعني برخي از آزاديها خوب است و برخي از آزاديها هم خيلي بد است. فرض كنيد: اگر يك جنايتكاري بيايد و صد نفر بچه را قتل عام كند و صد خانواده را داغ دار كند بعد او را بگيرند ببرند زندان اگر آزادي يك مفهوم مطلق باشد، معنايش اين است كه اين كسي كه قتل و جنايت كرده اين را هم بگوئيد آزادش كنند. فرض بفرمائيد: آزادي انسان براي جنايت، آزادي انسان براي آزردن ديگران، آزادي انسان براي ممنوع كردن آزادي ديگران، آزادي انسان براي آزادي به خطا كشاندن يك جمع ، يك نفر را آزاد بگذارند برود با يك بيان شيوائي و با روشهاي گوناگون حقيقتي را به عكس جلوه بدهد، يعني همين كاري كه الان رسانههاي جمعي در دنيا دارند انجام ميدهند. شما خيال ميكنيد همين مجموعهاي كه در مادريد جمع شدند مردم اروپا ومردم دنيا در بارهي اينها چه فكر ميكنند؟ آيا تودهي مردم دنيا مثل شما فكر ميكنند يعني اينها را يك مجموعهي خيانت ميدانند؟ نه، اينطور فكر نميكنند بلكه ميگويند يك آتشي روشن است و سالها در خاورميانه يك جنگ تمام نشدني است اين بيچارهها نشستند ميخواهند اين جنگ را از بين ببرند، لكن ايران نميگذارد. حالا اين چه جنگياست و اصلاً اين جنگ براي چه به وجود آمده؟ و برافروزندهي اين جنگ كيست؟ اصلاً هيچ فكر اين را نميكنند نقل اينكه در يك كوچهاي كه يك كسي دارد عبور ميكند فرضاً دو نفر دارند دعوا ميكنند بعد آن عابر ميگويد آقا آشتي كنيد آنوقت با زحمت زياد ميآيد به زور و با افراد آن دو نفر را از هم جدا ميكند، در حالي كه ملتفت نيست اين دعوا بر سر چيست؟ او نميداند اين آدم آمده است در خانهي او وارد شده پولهايش را برده شيشههاي خانهاش را شكسته بچههايش را كتك زده حالا ميگويد اينجا مال من است ميخواهم بنشينم. اينكه تو آمدي بين اين دنفر را صلح دادي يعني چه؟ يعني بيايند خانهاي را كه آن ظالم به زور تصرف كرده بين خودشان تقسيم كند! آيا واقعاً اين عدالت است كه فرضاً نيمي از خانهي اين شخص را آن ظالم بيايد و بگيرد؟ و آيا اين عدالت است كه تو در حين عبور بيخبر آمدي يك چيزي گفتي و خواستي بين آن دو نفر را صلح بدهي؟ مردم اروپا الان اينگونه غافلند. مردم دنيا و از جمله مردم اروپا در بسياري از جاها وارد معقولات نيستند و غالباً در غفلتاند، غفلت در غلط زندگي كردن و در فضاي شبهه سر كردن. آنوقت دعوت حق ميآيد مقابله ميكند و اين را ميشكند