اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین الی قیام یوم الدین
ولا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم
کف زدن در مجالس اهل بیت علیهم السلام
-----------------------------------------------------------------
از آنجایی که تنها راه رسیدن به لقاء حضرت حق ، تمسک به ریسمان محکم الهی یعنی ولایت اهل بیت علیهم السلام می باشد ، بیشترین هجمه از سوی شیطان و دشمنان اسلام هم متوجه همین مسئله است و از طرق مختلف در صدد از بین بردن اعتقاد و استمساک مردم به ساحت مقدس ائمه اطهار علیهم السلام می باشند .
یکی از مسائلی که در اثر بی دقتی و غفلت در حال ازدیاد می باشد و ضربه های سنگینی بر پیکرۀ مجالس اهل بیت علیهم السلام می زند ،شادی های کاذب و مخربی است که در مجالس سرور و جشن اهل بیت علیهم السلام نمایان شده است ، مانند کف زدن و سوت زدن و ... بر این اساس و برای مشخص شدن این مسئله از نظر شرع مقدس اسلام بر آن شدیم تا مختصراً نظرات مراجع تقلید را در این مورد گوشزد نماییم و امید واریم در عمل بتوانیم با نفس مبارزه نموده ، پا بر روی خواهش های نفسانی گذاشته و طبق رضای خداوند متعال قدم برداریم و نگذاریم شکوه و عظمت اهل بیت علیهم السلام و مجالس مربوط به آن ذوات نورانی دست خوش هوا پرستی های ما شودچرا که وظیفه داریم برای ائمه زینت باشیم نه مایه سرشکست .
با این مقدمه کوتاه به مطالعه نظرات و فتاوای مراجع تقلید می پردازیم :
سوال – متأسفانه کف زدن در مجالس اهل بیت علیهم السلام با مسائل جدیدی مانند سوت زدن ، خوانندگی سبک و بعضا مبتذل برخی مداح ها ، موسیقی و احیانا نوازندگی به صورت زنده حتی در برخی مساجد و تکایا همراه گشته که به مرور زمان خوف آن است که این مجالس که باید مظهر تقوی و معنویت باشد به محافل لهو تبدیل گردد و در برخی مجالس ماکت خانه کعبه و حرم حسینی را ساخته و اطراف آن به کف زدن و برخی حرکات دیگر پرداختند که نوعی توهین تلقی می شد . خواهشمند است توصیه خود را در مورد مسائل فوق بیان فرمایید.
حضرت آیة الله خامنه ای:
در مجالس مذهبی و اعیاد بهتر است با اذکار شریفه صلوات و امثال آن مجلس را گرم کنند. کف زدن همراه با رقص و ابتذال در خوانندگی جایز نیست و اجرای چنین برنامه ای در مجالس مذهبی غلط اندر غلط است.
حضرت آیة الله سیستانی :
اگر مطلب چنین باشد که نوشته اید و عرفا مستوجب هتک باشد جایز نیست.
حضرت آیة الله صافی گلپایگانی :
انجام عملیات مذکور در سوال در همه جا داشکال دارد و انجام آنها در مجالس منسوب به اهل بیت علیهم السلام بدتر است و مقتضی است که مومنین در هر مجلسی که این گونه حرکت ها را مشاهده نمودند اعتراض کنند و اگر مفید نشد مجلس را ترک کنند.
حضرت آیة الله تبریزی :
اموری که در سوال ذکر شد جایز نیست.
حضرت آیة الله بهجت :
احتیاط خوب است و این امور مناسب مجالس اهل بیت علیهم السلام نیست و اگر به حد لهو برسد یا هتک معصوم یا مکان باشد جایز نیست.
*****
و در جای دیگر می خوانیم :
حضرت آیة الله خامنه ای:
1- بهتر است مومنین به جای کف زدن ذکر صلوات و تکبیر بگویند.
حضرت آیة الله تبریزی:
کف زدن لهو است و در مساجد و مشاهد مشرفه مخصوصا مسجدالحرام و مسجد النبی و یا در مجالس اهلبیت جایز نیست.
حضرت آیة الله بهجت :
کف زدن در مسجد الحرام در قرآن کریم مورد مذمت واقع شده و آنرا فعل مشرکین قبل از اسلام معرفی کرده .
حضرت آیة الله صافی گلپایگانی :
کف زدن به نحو لهوی در هر مجلسی باشد حرام است و فرقی بین مسجد و غیر آن ندارد و سزاوار است از کف زدن غیر لهوی در مجالس جشن مذهبی خصوصا مساجد و حسینیه ها اجتناب نمایند و شکوه و قداست این گونه مجالس را با حرکات مذکور ضایع نسازند و برای تشویق از گوینده هم مجالس را با ذکر صلوات مزین نمایند.
حضرت آیة الله وحید خراسانی :
کف زدن در مجالس طرب و شادی حتی در مجالس موالید ائمه علیهم السلام بنابراحتیاط واجب جایز نیست.
(مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید ج 1 ص 166 تا 169)
آیة الله صافی گلپایگانی:
س. چند وقتى است در مراسم مواليد ائمه اطهار عليهم السلام، به هنگام شادى و شعف، به كفزدن ممتد پرداخته ميشود. آيا كفزدن در اين مراسمها صحيح است؟
ج. كفزدن امري لهوى و حرام است و سزاوار است از كف زدن در مجالس مذهبى خصوصاً در مساجد و حسينيه ها اجتناب نمايند و شكوه و قداست اينگونه مجالس را با حركات مذكور ضايع نسازند.والله العالم
آیة الله تبریزی:
کف زدن در موالید اهل بیت(علیهم السلام) چه حکمى دارد؟
بسمه تعالى: کف زدن در مجالس اهل بیت(علیهم السلام) جایز نیست و وهن بر مقام آنها حساب مى شود. مجالس را با صلوات، ذکر مناقب، فضایل و مدح آن بزرگواران، بدون کف زدن و امورى از این قبیل برگزار نمایید تا ثوابى کسب کنید، و بر کف زدن در مجالس اهل بیت(علیهم السلام) عنوان لهو منطبق است و جایز نمى باشد.
تهیه و تنظیم : حجة الاسلام شیخ علی محمد کیانی