هجدهم ذیحجه سال دهم هجرت که پیامبر اکرم(ص) به فرمان الهی حضرت علی(ع) را به عنوان ولی و سرپرست همه مسلمانان معرفی می کند، نقطه عطفی در تاریخ اسلام است و اکنون پس از گذشت قرن ها، شیعیان در چنین روزی با اذکار و اعمال سفارش شده از سوی ائمه معصومین(ع) با مولا و امام خود تجدید پیمان می کنند.
در چنین روزی که پیامبر آخرین مناسک حج خود را به پایان رسانده بود و به سمت مدینه حرکت می کرد، امین وحی بر او نازل شد و او را از طرف خدا مامور کرد تا ماموریت خود را با معرفی حضرت علی(ع) به عنوان ولی و سرپرست مسلمانان به پایان ببرد.
حضرت امام خمینی (ره) معتقد است که غدیر منحصر به آن زمان نیست و زنده نگه داشتن آن فقط برای چراغانی و قصیدهخوانی نیست بلکه مساله این است که به ما یاد بدهند که چطور باید تبعیت کنیم.
ایشان در این زمینه افزودند: مساله غدیر، مسالهای نیست که بنفسه برای حضرت امیر یک مسالهای پیش بیاورد، حضرت امیر مساله غدیر را ایجاد کرده است و آن وجود شریف که منبع همه جهات بوده است، موجب این شده است که غدیر پیش بیاید. غدیر برای ایشان ارزش ندارد؛ آن که ارزش دارد خود حضرت است که دنبال آن ارزش، غدیر آمده است.
به اعتقاد امام خمینی(ره) نصب حضرت امیر به خلافت این طور نیست که از مقامات معنوی حضرت باشد و مقامات معنوی آن حضرت اینگونه بوده که غدیر پیدا شود و تجلیل از غدیر نه از آن جهت است که حکومت یک مسالهای است بلکه اقامه عدل مورد نظر بوده است.
ایشان افزودند: آن چیزی که حضرت امیر(ع) و اولاد او میتوانستند در صورتی که فرصت بهشان بدهند، اقامه عدل را به آن طوری که خدای تبارک و تعالی رضا دارد انجام بدهند، اینها هستند، لکن فرصت نیافتند.
بنیانگذار جمهوری اسلامی همچنین زنده نگه داشتن این عید را در این موضوع دانستند که ما یاد بگیریم که چطور باید تبعیت کنیم و یاد بگیریم که غدیر منحصر به آن زمان نیست. بلکه غدیر در همه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر در این حکومت پیش گرفته، باید روش ملت ها و دستاندرکاران باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای نیز از عید غدیر خم به عنوان عیدالله الاکبر یاد کردند که در چنین روزی تکلیف امت اسلامی در زمینه هدایت و حکومت تعیین شد.
رهبر معظم انقلاب علت این که «عید غدیر از همه اعیاد موجود در تقویم اسلامی بالاتر است» را در مشخص شدن تکلیف امت اسلامی در زمینه هدایت و حکومت دانستند.
ایشان افزودند: حرفی نیست که برطبق توصیه پیامبر اعظم (ص) در غدیر عمل نشد - پیغمبر هم طبق بعضی از روایت ها خبر داده بود که عمل نخواهد شد- اما مساله غدیر، مساله ایجاد یک شاخص است، یک معیار و میزان است. تا آخر دنیا مسلمانان میتوانند این شاخص را، این معیار را جلوی خودشان قرار بدهند و تکلیف مسیر عمومیِ امت را معیّن کنند.
رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: این که پیغمبر اکرم حساسترین زمان را برای اعلام مساله ولایت انتخاب کرد، این انتخابِ پیغمبر نبود، انتخابِ خدای متعال بود. از طرف پروردگار وحی رسید که «بلغ ما انزل الیک من ربّک» نه اینکه پیغمبر مساله امامت و ولایت را از سوی پروردگار قبلا نمیدانست.
ایشان همچنین افزودند: از اولِ بعثت برای پیغمبر مساله روشن بود. بعد هم حوادث گوناگون این 23سال، آنچنان این حقیقت را آشکار کرد که جای تردیدی باقی نمیگذاشت، اما اعلان رسمی باید در حساسترین زمان اتفاق میافتاد و به دستور پروردگار اتفاق افتاد «بلّغ ما انزل الیک من ربّک و أن لم تفعل فما بلّغت رسالته» یعنی این یک رسالت الهی است که باید بگویی.
ایشان با اشاره به موضوع تکمیل دین اضافه کردند: بعد هم که در غدیر خم، در نزدیکی جحفه، نبی مکرم مردم را متوقف کردند، کاروان های حجاج را جمع کردند و این مطلب را اعلان کردند، آیه شریفه آمد که «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی» نعمت کامل شد، دین کامل شد.
رهبر معظم انقلاب در سخنان خود به ناامیدی دشمنان اسلام در عید غدیر اشاره کرده و افزودند: در سوره مبارک مائده قبل از آیه «الیوم اکملت» این آیه مبارک است «الیوم یئس الّذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم و اخشون»، امروز روز یاس و ناامیدی دشمنان است؛ یعنی معیار مشخص شد، شاخص معلوم شد. امت هر وقت بخواهند، هر وقت چشم خود را بر حقیقت باز کنند، شاخص را خواهند دید، معیار را مشاهده خواهند کرد، تردیدی باقی نخواهد ماند. اهمیت غدیر این است.
منبع:ایسنا