0

زيارت ناحيه مقدسه

 
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

زيارت ناحيه مقدسه

زيارت ناحيه مقدسه
زيارت نامه‏اي است که به امام زمان‏عليه السلام نسبت داده شده است. مضامين بلند و نيز تأييد برخي از علماي شيعه، اين نسبت را تقويت مي‏کند. [1] اگر چه برخي نيز به انتساب آن به حضرت ولي عصرعليه السلام ترديد کرده، آن را از تأليفات سيد مرتضي دانسته‏اند. [2] .
و ممکن است گفته شود اصل زيارت از حضرت مهدي‏عليه السلام نقل شده؛ اما سيد مرتضي بخش‏هايي را به تناسب به آن افزوده است. [3] .
بنابراين انتساب قطعي آن به حضرت مهدي‏عليه السلام، محل تأمّل است.
متن زيارت، خطاب به سيدالشهدا و شهداي کربلا است و نام يکايک آنان، اغلب با ذکر اوصاف و خصوصياتشان و نيز اسامي قاتلان آن شهدا در آن آمده است.
آغاز زيارت، اين گونه است: «السَّلامُ عَلَيکَ يا اَوَّلَ قَتيلٍ مِن نَسْلِ خَيْرِ سَليلٍ...».
اين زيارت در کتاب مفاتيح الجنان ذکر نشده؛ ولي اين چيزي را از آن کم نکرده و همچنان مورد توجه بزرگان شيعه بوده است.
«زيارت ناحيه»، عملکرد ظالمانه بني‏اميّه را به نحوي بازگو نموده که تمام مردم دنيا متوجه مي‏شوند که چه جرم و جنايت بزرگي در کربلا، نسبت به فرزندان پيامبر اکرم‏صلي الله عليه وآله واقع شده است.
هيچ زيارتي، عمق فاجعه کربلا را همانند زيارت ناحيه بيان نکرده است؛ مثلاً در «زيارت عاشورا» فقط اشاره‏اي به عظمت مصايب امام حسين‏عليه السلام و فاجعه عاشورا شده است؛ ولي همانند زيارت ناحيه نيست و در هيچ موردي مصيبت عاشورا آن گونه که بوده جلوه داده نشده است.
يکي از مواردي که اين حادثه وحشتناک را تبيين مي‏کنند، اين جملات تأثرانگيز است: «اگر روزگار، تولّد مرا به تأخير انداخت و مرا از ياري تو محروم گردانيد و با محاربان تو به محاربه نپرداختم و با دشمنان تو به ستيز نايستادم، اکنون صبح و شام براي تو شيون مي‏کنم و به جاي اشک خون مي‏گريم».
در يکي ديگر از قسمت‏هاي آن - که به جزئيات دقيقي از حادثه عاشورا اشاره نموده - آمده است:
«اسب تو شتابان و شيون کنان، شيهه مي‏کشيد و گريان به سوي حرمسراي تو رهسپار گرديد. همين که زنان حرم اسب تو را به هم ريخته و زار ديدند و زين تو را واژگون مشاهده کردند، از خيمه‏ها بيرون آمده همگي مو پريشان کرده، سيلي بر صورت‏ها مي‏زدند. نقاب از چهره انداخته و صدا را به ناله بلند کردند. بعد از عزّت و سربلندي، به روزي تأسف بار، مبتلا شدند و به سوي قتلگاه تو حرکت کردند در حالي که...». [4] .
زيارت ناحيه مقدسه، همانند زيارت عاشورا براي روز عاشورا وارد شده و در غير عاشورا نيز خوانده مي‏شود.
در اين رابطه، شيخ مفيدرحمه الله - به عنوان اوّلين ناقل زيارت ناحيه - و شيخ محمد ابن مشهدي فرموده‏اند: «زيارت ناحيه مقدسه، مخصوص روز عاشورا است؛ ولي بزرگان ديگر نظير سيد مرتضي سيد بن طاووس و علامه مجلسي‏رحمه الله، اين زيارت را مطلقه دانسته‏اند [5] ؛ يعني، در هر زمان ديگر نيز مي‏توان آن را قرائت نمود.


پی نوشت ها:
[1] بحارالانوار، ج 98، ص 328. 
[2] بحارالانوار، ج 98، ص 231، ح 38: «در صدر روايت نوشته والظّاهِرُ اَنَّهُ مِنْ تأليف السَّيِدِ المُرتَضي...». 
[3] ر.ک: همان. 
[4] بحارالانوار، ج 98، ص 322. 
[5] ر.ک: بحارالانوار، ج 98، ص 328، ح 9. 
 

 

شنبه 19 مهر 1393  9:41 AM
تشکرات از این پست
sayyed13737373
دسترسی سریع به انجمن ها