0

گره چيني در معماري اسلامي و هنرهاي دستي

 
mashhadizadeh
mashhadizadeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1388 
تعداد پست ها : 25019
محل سکونت : بوشهر

گره چيني در معماري اسلامي و هنرهاي دستي

حفظ علوم، معارف، فنون و انتقال آنها از نسلي به نسل ديگر از طريق کتابت يکي از شيوه هاي مهمي بوده است که ايرانيان در دوره ي اسلامي اتخاذ کرده اند. ايرانيان به دلايل ديني و معنوي تا قبل از اسلام رغبتي به نوشتن معارف و علوم از خود نشان نمي دادند. به همين دليل اطلاعات درباره ي فرهنگ ايراني قبل از اسلام نسبتاً ناچيز بوده است. ولي با آمدن اسلام، مسئله ي کتابت و ضبط علوم در نوشته ها اهميت پيدا کرد و خوشبختانه در پرتو اين سنت اسلامي، توانسته ايم از گنجينه اي غني که نياکان ما براي ما به يادگار گذاشته اند برخوردار شويم.

هنر گره سازي از دامنه اي بسيار وسيع برخوردار است و استادان اين هنر در ممالک مختلف اسلامي هر يک آن را با سليقه ي قومي خود آميخته و گره هاي بسياري در بناهاي اسلامي به وجود آورده اند. گره چيني به طور کلي از عبارت از قرار دادن آلات گره در يک ترکيب هماهنگ و زيبا است.

به همين جهت هنر گره سازي علاوه بر معماري، در اغلب هنرهاي دستي و سنتي ايران مانند سنگ تراشي ، درودگري، منبت کاري ، خاتم سازي ، فلزکاري ، قلمزني روي فلز، سفالگري، قاليبافي ، قلمکار، صحافي و غيره ديده مي شود و کاربرد دارد.

در اين کتاب کوشش شده به نحوه ي ترسيم و شناخت هنر گره سازي پرداخته و روش ترسيم تبديل به هنرجويان و دانشجويان آموزش داده شود، زيرا تعداد انواع گره ها، چه در ايران و چه در ساير کشورهاي اسلامي، به هزاران گره مي رسد، علي رغم اين که فراگرفتن نحوه ترسيم تمامي آنها کاري بسيار مشکل است.

حفظ علوم، معارف، فنون و انتقال آنها از نسلي به نسل ديگر از طريق کتابت يکي از شيوه هاي مهمي بوده است که ايرانيان در دوره ي اسلامي اتخاذ کرده اند. ايرانيان به دلايل ديني و معنوي تا قبل از اسلام رغبتي به نوشتن معارف و علوم از خود نشان نمي دادند. به همين دليل اطلاعات درباره ي فرهنگ ايراني قبل از اسلام نسبتاً ناچيز بوده است. ولي با آمدن اسلام، مسئله ي کتابت و ضبط علوم در نوشته ها اهميت پيدا کرد.

اما با روش ترسيم تبديل که در اين کتاب ارائه شده است مي توان هر نوع گره را در ابعاد و اندازه هاي دلخواه از روي هر تصويري ترسيم کرد. علاوه بر اين در کتاب مذکور توضيحات مفصلي درباره ي نحوه ي شناخت عملي گره و هنر سفالگري و کاشيکاري و شناخت انواع کاشي و معرفي گره هاي ايراني و غيرايراني داده شده است.

عناوين کتاب از هفت فصل تشکيل گرديده که فصل اول شامل مقدمه، هنر کاشي سازي ، تهيه گـِل، پختن و رنگ آميزي آن و کاشيکاري، معرق کاري و انواع کاشي است.

فصل دوم شامل کاربرد گره در هنرهاي دستي است که خود به سه گروه گره سازي در معماري، گره سازي در چوب و گره در ديگر هنرهاي تزييني تقسيم شده است. هنر گره سازي علاوه بر معماري، در اغلب هنرهاي دستي و سنتي ايران مانند سنگ تراشي، درودگري، منبت کاري، خاتم سازي، فلزکاري، قلمزني روي فلز، سفالگري، قاليبافي، قلمکار، صحافي و غيره ديده مي شود و کاربرد دارد.

فصل سوم شامل نحوه ي محاسبه و اجراي عملي و تئوري گره و فصل چهارم شامل مقدمات ترسيم گره است و سرانجام فصل هاي پنجم و ششم و هفتم به ترتيب شامل گره هاي گروه اول ، گره هاي گروه دوم و گره هاي گروه سوم ( گره هاي ايراني ) مي باشند.

ترسيم هر گره ممکن است به چندين روش صورت پذيرد و همانطور که متذکر شديم چون تعداد گره ها بالغ بر هزاران نوع مي باشد ، بنابراين براي ترسيم همه ي گره ها به هزاران هزار دستورالعمل و ضابطه نياز است. در اين کتاب براي پرهيز از اين پيچيدگي جهت ترسيم هر گروه، روش تبديل واحد به واحد به کار برده شده تا هنرآموز بتواند با آن روش از دو نوع طرح و نمونه، گره دلخواه را به اندازه ي مناسب ترسيم نمايد. در انتهاي کتاب واژه نامه، کتابنامه و فهرست اعلام و اصطلاحات نيز آورده شده است.

    حمید.bmp

 

 

جمعه 26 آذر 1389  12:15 PM
تشکرات از این پست
mansoor67
mansoor67
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 3583
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:گره چيني در معماري اسلامي و هنرهاي دستي

بسیار عالی بود استفاده کردیم انشالله روزی برسد که با هنر بیشتر اشنا شویم و مانند گذشتگان هنر مان را به یادگار بگذاریم .

جمعه 26 آذر 1389  12:48 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها