0

مبحث شصت و نهم طرح صالحین: "آداب زندگی اسلامی"

 
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

مبحث شصت و نهم طرح صالحین: "آداب زندگی اسلامی"

مبحث شصت و نهم طرح صالحین:  "آداب زندگی اسلامی"

 

 

همانگونه که می دانیم دین مبین اسلام برای کمال و بهینه سازی کوچکترین تا بزرگترین مسائل رندگی بشر طرح و پیشنهاد دارد، ولی متاسفانه و در بعضی موارد ما مسلمانان از این موضوع غافل و راه های دیگری را برای حل مشکلات خود جستجو می کنیم.

این هفته قصد داریم تا موضوع آداب زندگی اسلامی یا سبک زندگی (Lifestyle) اسلامی را در موضوعات ذیل پیگیری کنیم. دوستان نظرات خود را در هر کدام از مباحث که تمایل دارند، مطرح و نقد و بررسی کنند:

 

1. سبک زندگی اسلامی به چه معناست و کاربرد آن در زندگی امروز ما چیست؟

2. آیا مباحث مطروحه در شرع اسلام و روایات به تنهایی برای زندگی مدرن امروز کافی است؟

3. علت غالب شدن سبک زندگی غرب در بعضی از جنبه های زندگی مسلمین چیست؟

4. نکات و راهکارهای طرح شده در قرآن کریم و روایات اسلامی در بخش های مختلف زندگی فردی و اجتماعی و اهداف آن.

5. آثار مثبت و پیامدهای مطلوب سبک زندگی اسلامی. 

 

قوانین جدید طرح صالحین

-1 پست های دست نویس، تألیفی، کیفی، تعاملی، پاسخگویی به پست های قبلی، استمرار مباحث و طرح مسائل و سؤالات جدید از امتیاز ویژه(چند برابر بند 2) برخوردار خواهد بود.

 -2کپی پیست مطلق محتوا و عدم مشارکت و استمرار کیفی مباحث، از حداقل امتیاز برخوردار خواهد بود.

-3 در صورت عدم تفاهم روی یک مسئله از به چالش کشیدن بحث خودداری نمائید.

4- کاربران برتر هر ماه از مشارکت کننده های مباحث هفتگی انتخاب می شوند.

 



 

جمعه 18 مهر 1393  10:39 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 mehdi0014 moradi92 09303495228 ravabet_rasekhoon farshon zare58 nargesza kordabadi aliada shayesteh2000 ria1365
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

پاسخ به:مبحث شصت و نهم طرح صالحین: "آداب زندگی اسلامی"

1. سبک زندگی اسلامی به چه معناست و کاربرد آن در زندگی امروز ما چیست؟

سبک زندگی اسلامی(Life Style) یعنی در راستای آموزه های دین(شامل قرآن و بیانات معصومین علیهم السلام) حرکت کردن؛ در شغل، در زندگی روزمرّه، در معاشرتها، در معاملات و خیلی از جنبه های دیگه.

این طرز صحیح زندگی انسان رو از اون چارچوبی که خدا تعیین کرده خارج نمیکنه، استرس و حرص و طمع برای کسب ثروت رو از آدم دور میکنه، سعادت دنیوی و اخروی رو برامون تأمین میکنه و خیلی چیزای دیگه.

 

2. آیا مباحث مطروحه در شرع اسلام و روایات به تنهایی برای زندگی مدرن امروز کافی است؟

درسته که سبک و کیفیت زندگیهای الآن با قدیم خیلی تغییر کرده امّا مسلّماً برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی، در همشون باید مباحث اسلامی و نکات شرعی به دقّت رعایت بشه. اسلام با پیشرفت تکنولوژی مخالف نیست، ولی باید طوری استفاده بشه که به زندگی صحیحی که باید داشته باشیم لطمه ای نرسه.

 

3. علت غالب شدن سبک زندگی غرب در بعضی از جنبه های زندگی مسلمین چیست؟

تبلیغات زیاد تلویزیون، وجود ماهواره ها، تقلید از فرهنگهای غربی، کمرنگ شدن ارزشهای اسلامی.

 

4. نکات و راهکارهای طرح شده در قرآن کریم و روایات اسلامی در بخش های مختلف زندگی فردی و اجتماعی و اهداف آن.

برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی، بایستی خیلی از چیزا رو در نظر بگیریم که چند تا رو با ذکر حدیث مربوطه اینجا آوردم:

- علم و دانش:

دانشمندی که از علمش سود برند، از هفتاد هزار عابد بهتر است.

- تفریح و نعمتهای حلال:

از لذایذ دنیوی نصیبی برای کامیابی خویش قرار دهید و تمنیات دل را از راههای مشروع برآورید، مراقبت کنید در این کار به مردانگی و شرافتتان آسیب نرسد و دچار اسراف وتندروی نشوید. تفریح و سرگرمی های لذّت بخش شما را در اداره زندگی یاری میکند و با کمک آن بهتر به امور دنیای خویش موفق خواهید شد.

- احترام:

هر كس به خدا و روزقيامت ايمان دارد، بايد ميهمانش را گرامى دارد.

- اسراف نکردن:

در آنچه بدن را سالم نگه مى‏ دارد اسراف نيست... بلكه اسراف در چيزهايى است كه مال را از بين ببرد و به بدن صدمه بزند.

- مثبت اندیشی و حُسن ظن:

هر کس به مردم نیک گمان باشد، محبت و مهر آنان را به دست خواهد آورد.

- پایداری در برابر سختیها:

اندوه هایی که بر تو وارد می شود، با صبری پایدار و یقینی نیکو از خود دور کن.

- ...

 

5. آثار مثبت و پیامدهای مطلوب سبک زندگی اسلامی 

ايجاد هويت اجتماعي،

- ايجاد ذهنيت هماهنگ با مدل و منش زندگي،

درمانگر آفت پرخاشگری اجتماعی،

- کاهش ارتکاب جرائم،

- ...

 

 

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

جمعه 18 مهر 1393  3:57 PM
تشکرات از این پست
ehsan007060 mehdi0014 moradi92 09303495228 zare58 haj114 saber_ aliada shayesteh2000
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

پاسخ به:مبحث شصت و نهم طرح صالحین: "آداب زندگی اسلامی"

یک بخش از آداب زندگی اسلامی مواردی همچون "خوابیدن" و "نوشیدن" رو در بر میگیره که نکات بسیار خوبی در این زمینه در قالب اینفوگرافیک نشون داده شده:

     

برای مشاهده تصاویر در سایز اصلی بر روی هر کدام کلیک نمایید.

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

جمعه 18 مهر 1393  4:11 PM
تشکرات از این پست
ehsan007060 mehdi0014 moradi92 09303495228 haj114 saber_ aliada shayesteh2000
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث شصت و نهم طرح صالحین: "آداب زندگی اسلامی"

آداب و اوقات ناخن گرفتن

در فضيلت ناخن گرفتن :

از حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم منقول است كه ناخن گرفتن دردهاى بزرگ را منع مي كند، روزى را فراخ مي كند.
حضرت امام محمّد باقر عليه السّلام فرمود كه : براى اين امر كرده اند به ناخن گرفتن كه چون بلند شود شيطان در آن جا مى كند، مورث فراموشى است . حضرت صادق علیه السّلام فرمود كه سنّت مؤكّد است ناخن گرفتن .
در حديث ديگر منقول است كه حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم مردان را مي فرمود، كه ناخن را از ته بگيريد و زنان را مي فرمود كه اندكى بلندتر بگذاريد، كه زينت شما است و در روايت ديگر وارد شده است ، كه چند گاه وحى بر حضرت رسول خدا نازل نشد از سبب آن پرسيدند، فرمود كه چگونه وحى باز نايستد و حال آن كه شما ناخن نمي گيريد و چرك انگشتان را ازاله نمى كنيد.

در بيان آداب و اوقات ناخن گرفتن :

منقول است كه حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلّم نهى فرمود از گرفتن ناخن به دندان .
در حديث حسن از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام منقول است كه ناخن گرفتن در روز جمعه ايمن می گرداند، از خوره و كورى و پيسى و اگر احتياج به گرفتن نداشته باشى بساى تا از ريزها بريزد.
در چند حديث ديگر فرمود كه شارب و ناخن در هر جمعه بگير و اگر نباشد از سوهان و غير آن حك كن تا ديوانگى و خوره و پيسى به تو نرسد.
در حديث ديگر فرمود، كه هر كه در هر جمعه ناخن و شارب بگيرد پيوسته با طهارت باشد تا جمعه ديگر.
در حديث ديگر فرمود كه ناخن و شارب گرفتن و سر را با خطمى شستن در هر جمعه فقر را برطرف مى كند و روزى را زياد مى كند.
درحديث ديگر منقول است كه به آن حضرت عرض كردند، كه خبر به ما رسيده است ، كه تعقيب خواندن بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب نافع تر است براى زيادتى روزى از سفر كردن به شهرها، حضرت فرمود كه مي خواهى چيزى به تو تعليم كنم كه از اين همه نافع تر باشد؟ گفتم بلى فرمود كه ناخن و شارب را در هر جمعه بگير اگر چه بسائيدن باشد.
در حديث معتبر منقول است كه حضرت امام رضا عليه السّلام شخصى را ديدند كه آزار چشم داشت ، فرمود كه مي خواهى به تو چيزى بياموزانم كه اگر به جا آورى هرگز درد چشم نبينى ؟ گفت بلى ، فرمودند كه در هر پنجشنبه ناخن بگير آن شخص چنين كرد هرگز درد چشم نديد.
از حضرت امام محمّد باقر علیه السّلام نيز منقول است كه هر كه به اين مداومت كند آزار چشم نبيند، هرگز.
در حديث معتبر وارد شده است كه در ناخن گرفتن ابتدا به انگشت كوچك از دست چپ بكنيد، وبه انگشت كوچك دست راست ختم كنید.
درحديث ديگر وارد شده است كه هر كه روز چهارشنبه ناخن بگيرد و ابتدا كند به انگشت كوچك دست راست و ختم كند به انگشت كوچك دست چپ ، او را امان دهد از درد چشم .
در روايت ديگر وارد شده است كه اگر روز پنجشنبه ابتدا كند به ناخن انگشت كوچك دست راست و تا انگشت مهين بگيرد، پس ابتدا كند به انگشت كوچك دست چپ و تا انگشت مهين بگيرد، امان يابد از درد چشم ، دور نيست كه اگر در روز چهارشنبه بگيرد ابتدا به انگشت دست چپ كردن بهتر است ، اگر در روز پنجشنبه گيرد ابتدا در هر دستى به انگشت كوچك آن دست كند، اگر در روز جمعه يا ساير روزها گيرد، ابتدا به انگشت كوچك دست چپ كند و ختم به انگشت كوچك دست راست بكند، اگر در هر وقت ابتدا به انگشت كوچك دست چپ بكند خوب است چنان چه على بن بابويه گفته است .
در حديث ديگر منقول است كه هر كه ناخن هاى خود را در روز پنجشنبه بگيرد، يك ناخن را براى روز جمعه بگذارد، خدا پريشانى از او زايل گرداند.
از حضرت امام رضا عليه السّلام منقول است كه در روز سه شنبه ناخن بگيريد.
در حديث معتبر از حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم منقول است كه هر كه ناخن هاى خود را در روز جمعه بگيرد حق تعالى دردها را از سر انگشتان او بيرون كند، دوا را در آنها داخل كند، كسى كه در روز شنبه يا پنجشنبه ناخن و شارب بگيرد، از درد دندان و درد چشم عافيت يابد.
از حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام منقول است كه ناخن ها را در روز جمعه گرفتن هر دردى را برطرف مي كند، در روز پنجشنبه گرفتن روزى را فراخ مي كند.
از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه هر كه در روز جمعه ناخن بگيرد، ريشته كردن بن ناخن ها از او بر طرف شود.
از حضرت امام محمد باقر عليه السلام منقول است كه هر كه پنجشنبه ناخن بگيرد، فرزندانش بسيار شود و درد چشم نبيند، اگر كسى خواهد ثواب پنجشنبه و جمعه هر دو را بيابد، در روز پنجشنبه بگيرد و يكى را براى جمعه بگذارد، يا همه را در پنجشنبه بگيرد و در روز جمعه سوهانى بر آن بمالد كه ريزه چند بريزد، در وقت ناخن گرفتن بگويد بِسْمِ اللّهِ وَبِاللّهِ وَعَلى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ .
در دفن كردن مو و ناخن و ساير چيزها كه دفن بايد كرد :
از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام منقول است در تفسير اين آيه كريمه كه اَلَمْ نَجْعَلِ اْلاَرْضَ كِفاتا اَحْياءً وَ اَمْواتا يعنى آيا نگردانيده ايم ، زمين را محل انضمام و اجتماع و پنهان شدن در حالتي كه زنده اند، در حالتي كه مرده اند حضرت فرمود كه مراد از حال زندگى دفن كردن ، مو و ناخن است .
در حديث معتبر از حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام منقول است كه حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم امرفرمود، ما را كه چهار چيز را در خاك پنهان كنيم ، مو و ناخن و دندان و خون .
از حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم منقول است كه هفت چيز است كه از آدمى جدا مي شود و آنها در دفن مي بايد كرد، مو و ناخن و خون و خون حيض و بچه دان و دندان و نطفه كه پاره خون شده باشد.

حليه المتّقين - علاّمه محمّد باقر مجلسی رحمه الله

 



 

جمعه 18 مهر 1393  4:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014 moradi92 09303495228 saber_ aliada
ravabet_rasekhoon
ravabet_rasekhoon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 8838
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مبحث شصت و نهم طرح صالحین: "آداب زندگی اسلامی"

با سلام و عرض ادب

در خلال مباحث و گفتگو ها، پیشنهاد می شود، دوستان عزیز ویژه نامه "سبک زندگی اسلامی" را بمنظور آگاهی بیشتر و ارتقاء کیفیت مباحث در آدرس زیر مطالعه فرمایند:

http://rasekhoon.net/special/show/752543/

با سپاس فراوان

موفق باشید

 
       
شنبه 19 مهر 1393  10:39 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014 farshon omiddeymi1368 ehsan007060 moradi92 saber_ aliada
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث شصت و نهم طرح صالحین: "آداب زندگی اسلامی"

ما اگر می خواهیم براساس والگو اسلامی رفتار کنیم باید تمام شعائر و شعوناتمون اسلامی باشه و منحصراً منوط به زندگی و خونواده محدودش نکنیم. درعین حال پست و موضوع خوبیه. امیدوارم همه هنگام تایپ و پاسخگویی به سئوالات مربوطه، موضوعات مطروحه رو در زندگیشون نیز بکار ببرند و از فیوضات آن بهره مند شوند. إن شاء الله

مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

شنبه 19 مهر 1393  11:04 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ehsan007060 moradi92 saber_
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث شصت و نهم طرح صالحین: "آداب زندگی اسلامی"


نقل قول farshon

مااگرمی خواهیم براساس والگواسلامی رفتارکنیم بایدتمام شعائروشعوناتمون اسلامی باشه ومنحصرا"منوط به زندگی وخونواده محدودش نکنیم درعین حال پست وموضوع خوبیه امیدوارم همه هنگام تایپ وپاسخگویی به سئوالات مربوطه موضوعات مطروحه رودرزندگیشون نیزبکارببرندوازفیوضات آن بهرمندشوند.انشاء الله

خیلی از ما باید از خودمون، خانه و خانواده شروع کنیم تا به همه ابعاد و شعائر زندگانی شخصی و اجتماعی برسه.گرچه بخش عظم رفتار و آداب اسلامی در زندگی و خانواده حاصل می شود که قرار است اجنماع مسلمین را تشکیل دهد.



 

شنبه 19 مهر 1393  12:18 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 saber_
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

پاسخ به:مبحث شصت و نهم طرح صالحین: "آداب زندگی اسلامی"


1. سبک زندگی اسلامی به چه معناست و کاربرد آن در زندگی امروز ما چیست؟

زندگی بر اساس سنت نبی و معصومین و... 

2. آیا مباحث مطروحه در شرع اسلام و روایات به تنهایی برای زندگی مدرن امروز کافی است؟

بله

3. علت غالب شدن سبک زندگی غرب در بعضی از جنبه های زندگی مسلمین چیست؟

تبلیغات گسترده رسانه غرب  و تبلیغات بسیار ضعیف رسانه اسلامی 

 

شنبه 19 مهر 1393  2:30 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 aliada
sajjadez
sajjadez
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 249
محل سکونت : آذربایجان شرقی

پاسخ به:مبحث شصت و نهم طرح صالحین: "آداب زندگی اسلامی"

سبک زندگی

یک تعریف کوتاه و جامع از سبک زندگی اسلامی

 

به گزارش فرهنگ نیوز، قوای متعددی که در خلقت انسان وجود دارد، هرکدام نقاط فضیلت دارند و هرچه از حد اعتدال خارج می شود و در آن افراط و تقریط صورت می گیرد، به رذیلت اخلاقی تبدیل می شود. یعنی هرکدام از قوای انسانی یک فضیلت و دو رذیلت دارند و نیاز است با میانه روی در کارها همواره در وضعیت فضیلت باقی بمانند.
مطمئنا میانه روی در این موضوع بسیار با اهمیت بوده و بایستی آن در نظر داشت که اگر به سمت افراط و تفریط برود به ذلت و خاری بیشتر نزدیک می شود تا یک فضیلت اخلاقی.
 
در سبک زندگی اسلامی باید در نظر داشت که یک زندگی،زمانی خوب می باشد که همانند گفته قرآن به پیامبر عظیم الشان اسلام، شامل مجموعه ای از مکارم اخلاقی باشد. (وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ)
 
سبک زندگی مجموعه ای ترکیب یافته از آداب است، و آداب جمع کلمه ادب و ادب به معنی ظرافت در رفتار است. مثلا همه غذا می خورند، اما آداب غذا خوردن همان رعایت ظرافت هاست، یا همچنین در سخن گفتن آدابی رعایت می شود و این مجموعه کامل از ادب هاست که نتیجه ای خوشایند و مورد پسند را به جای می گذارد.
 
حال در سبک زندگی توحیدی، خوشایندی دنیا و آخرتی، انسانی و الهی را شامل می شود که کامل ترین نوع رشد و تعالی است. 

 

شنبه 19 مهر 1393  3:44 PM
تشکرات از این پست
moradi92 omiddeymi1368 saber_
sajjadez
sajjadez
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 249
محل سکونت : آذربایجان شرقی

پاسخ به:مبحث شصت و نهم طرح صالحین: "آداب زندگی اسلامی"

خداوند در قرآن فرمود اگر به خانه ای غیر خانه خودتان رفتید بدون اجازه وارد نشوید (خانه یعنی محل سکونت). آیا هر محل سکونتی و جایی که انسانهایی در آن هستند (همین حکم را دارد)؟ اگر من می خواهم وارد یک مغازه شوم اول باید پشت در بایستم و اجازه بگیرم و بعد وارد شوم؟ یا اگر کسی می خواهد داخل یک پاساژ بشود باید اجازه بگیرد و وارد شود؟ برای ورود به یک کاروانسرا یا یک آسیاب باید اجازه گرفت یا این امر اختصاص دارد به خانه های مسکونی یعنی محل زندگی خصوصی؟ قرآن می فرماید این حکم مربوط به محل زندگی خصوصی است ولو محل کار خصوصی، ولی اماکن عمومی این حکم را ندارد، در اماکن عمومی که در باز است برای عموم، دیگر نیازی به اجازه گرفتن نیست.
یک مرد ساده لوحی ما داشتیم که آدم خیلی مقدسی هم بود. او شنیده بود که نباید بدون اجازه به خانه ها وارد شد. شنیدم یک وقت در مشهد
 می خواست وارد یکی از کاروانسراهای بزرگ شود تا از همشهری هایش خبر بگیرد، پشت در کاروانسرا ایستاد و یک کسی را فرستاد که اجازه هست من داخل بشوم یا نه! در کاروانسرایی که دری به آن بزرگی دارد و مرتب گاری و اتومبیل می آیند و می روند دیگر جای اجازه گرفتن نیست. اینها اماکن عمومی است.
این است که قرآن می فرماید «لیس علیکم جناح ان تدخلوا بیوتا غیر مسکونه؛ بر شما باکی نیست که بدون اجازه داخل مکانهایی که انسانهایی در آنجا هستند و کار و کاسبی و زندگی می کنند ولی محل سکونت شخصی نیست بشوید»، «فیها متاع لکم؛ که در آنجا بهره ای بر شماست»، یعنی کاری دارید. البته اگر کاری ندارید مزاحم نشوید. باز: «و الله یعلم ما تبدون و ما تکتمون؛ خدا می داند که شما چه چیزهایی را ظاهر می کنید و چه چیزهایی را مخفی»(نور/29).

شنبه 19 مهر 1393  4:02 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 aliada
sajjadez
sajjadez
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 249
محل سکونت : آذربایجان شرقی

پاسخ به:مبحث شصت و نهم طرح صالحین: "آداب زندگی اسلامی"

آداب زندگی اسلامی



تمامی رذایل اخلاقی مانند شکاکیت، نفاق یا حسد خود نوعی بیماری است که برای درمان  آن باید پیش طبیب متخصص که همان انبیا و معصومین هستند، برویم. برای درمان ابتدا باید مشکل خود را بیان کنیم این خود نشان می‌دهد که ما به مشکل خود واقف هستیم، لذا اولین شرط توبه قبول و پشیمانی از گناه است. گاهی افراد کار خود یا نحوه برخورد خود را گناه نمی‌دانند به‌طور مثال حجاب نامناسب را نوعی هنجار در جامعه می‌دانند یا تند خویی با دیگران را جزیی از ذات خود می‌پندارند، این افراد قبول ندارند که کارشان گناه بوده و توبه نمی‌کنند، شرط دوم برای توبه تصمیم بر ترک گناه برای همیشه است، به عبارت دیگر اگر توبه کنیم اما شرایط توبه را رعایت نکنیم توبه پذیرفته نیست. شرط بعد عدم تکرار آن گناه است.
اگر بخواهیم بدانیم که آیا توبه ما پذیرفته است باید به حالت روحی خود نگاه کنیم که آیا زمانی که به یاد گناهی که کردیم می‌افتیم ناراحت می‌شویم؟ یا از کار خود شرمنده می‌شویم؟ درصورتی که این حس را داشتیم توبه ما پذیرفته شده است و برای همیشه این گناه را ترک کرده‌ایم درغیر این صورت هنوز لذت انجام گناه در ما وجود دارد، اما برای توبه باید از ائمه و عزیزان خدا کمک گرفت چراکه این افراد عالم به علم الهی هستتند و بهتر می‌توانند به ما در انتخاب مسیر و درمان بیماری خود کمک کنند.
منبع: رواق دارالاجابه، حرم مظهر رضوی،سرکار خانم اعظم جنابی

شنبه 19 مهر 1393  4:04 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث شصت و نهم طرح صالحین: "آداب زندگی اسلامی"

صله ارحام در قرآن.

 

یکی از سنتهای شایسته که در اسلام بسیار مورد سفارش است و بخصوص در ایام نوروز رونقی خاص دارد، صله ارحام و دید و بازدید اقوام و آشنایان است. عزت و قدرت و پیروزی یک ملت در سایه وحدت و همدلی است. پیوند با خویشان و انس و الفت با آنها منشأ بیشتر همبستگی هاست. صله رحم و برقراری پیوند و ارتباط عاطفی و مستمر با بستگان، از جمله اعمالی است که در نظام ارزشی و هنجاری اسلام از جایگاه والایی برخوردار است. قرآن کریم در آیات متعدد و تحت عناوین مختلفی همچون توصیه به رعایت حقوق ارحام، احسان به والدین و دوری گزیدن از آزار آنها، انفاق به خویشاوندان، اجتناب از قطع رحم و بی توجهی به حقوق بستگان و ... به تشریح مسئله صله رحم و تبیین برخی احکام و آثار آن پرداخته است که مجموعا معرف گویایی از اهمیت این عمل عبادی- اجتماعی در نظام ارزشی اسلام و تاثیر بی بدیل آن در ایجاد و تحکیم همبستگی و پیوند مشترک میان اعضای یک جامعه عموما و شبکه خویشاوندان خصوصا، به حساب می آید.

صله ارحام در قرآن
خداوند ما را به صله ارحام، بسیار سفارش کرده است. قرآن کریم: ... و اتقوا الله الذی تساءلون به و الارحام ان الله کان علیکم رقیبا (نساء1) از خدایی که به نام او از یکدیگر میپرسید (همگی به عظمت او اعتراف میکنید و هرگاه می خواهید از یکدیگر چیزی بپرسید و بگیرید، نام مقدس او را مطرح می کنید و می گویید تو را به خدا...) و در مورد خویشاوندان از خدا پروا کنید که مبادا قطع رابطه کنید همانا خداوند رقیب (و مراقب) شماست والذین یصلون ما امرالله به ان یوصل و یخشون ربهم و یخافون الحساب.. اولئک لهم عقبی الدار (رعد21 و22) عاقلان کسانی هستند که آنچه خداوند متعال امر به پیوند آن کرده (مانند صله رحم و دوستی پدر و مادر و محبت اهل ایمان) اطاعت میکنند و از خدا میترسند و به سختی هنگام حساب می اندیشند... اینها در عاقبت جایگاهی نیکو دارند. فهل عسیتم ان تولیتم ان تفسدوا فی الارض و تقطعوا ارحامکم اولئک الذین لعنهم الله فاصمهم و اعمی ابصارهم (محمد22-23) آیا شما (منافقان) اگر از فرمان خدا و اطاعت قرآن روی بگردانید، یا در زمین فساد و قطع رحم کنید، باز هم امید (نجات) دارید. همین منافقان هستند که خدا آنها را لعن کرده، گوش و چشمشان را کر و کور گردانیده است.

تأکید قرآن بر حقوق خویشاوندی

توصیه اکید به صله رحم و دوری گزیدن از قطع رحم، یکی از مهمترین راهبردهای اخلاقی حقوقی اسلام در ایجاد همبستگی و تحکیم پیوندهای اجتماعی، میان اعضای شبکه خویشاوندی است. صله رحم و برقراری پیوند و ارتباط عاطفی و مستمر با بستگان، از جمله اعمالی است که در نظام ارزشی و هنجاری اسلام از جایگاه والایی برخوردار است. خدای متعال نیکی حقیقی و نیکوکار واقعی میفرماید: لیس البر ان تولوا وجوهکم قبل المشرق و المغرب و لکن البر من آمن بالله و الیوم الآخر و الملائکه و الکتاب و النبیین و آتی المال علی حبه ذوی القربی و الیتامی و المساکین و ابن السبیل و السائلین و فی الرقاب... ؛ نیکی (تنها) این نیست که (به هنگام نماز) روی خود را به سوی مشرق و (یا) مغرب کنید؛ بلکه نیکی (و نیکوکار) کسی است که به خدا و روز رستاخیز و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیامبران ایمان آورده، و مال خود را با همه علاقه ای که به آن دارد، به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه و سائلان و بردگان انفاق میکند (بقره177). از دیدگاه قرآن صله رحم آنقدر اهمیت دارد که خدای متعال آن را در ردیف پرستش خود قرار داده و اذ اخذنا میثاق بنی اسرائیل لا تعبدون الا الله و بالوالدین احسانا و ذی القربی و الیتامی و المساکین؛ (و به یاد آورید) زمانی را که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خداوند یگانه را پرستش نکنید و نسبت به پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و بینوایان نیکی کنید... (بقره83).

 



 

شنبه 19 مهر 1393  5:02 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 aliada
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث شصت و نهم طرح صالحین: "آداب زندگی اسلامی"

همسایه و حقوق همسایگی در اسلام

روابط اجتماعی انسان مقتضی رعایت اموری است که در قالب اخلاق و حقوق، ساماندهی شده است. اخلاق و حقوق در حقیقت شیوه درست و مناسب رفتاری با دیگران را مشخص می کند. هر چه روابط نزدیک تر باشد، ساماندهی آن سخت تر خواهد بود. از این رو قوانین و بایدها و نبایدهای حقوقی و اخلاقی نسبت به دوری و نزدیکی روابط انسانی متغیر است. بر همین اساس روابط میان زن و شوهر دارای قوانین و اصول و قواعد اخلاقی بیشتر و سخت گیرانه تری است. حقوق همسایه و همسایگی نیز اینگونه است. شناخت این حقوق و قواعد به ما کمک می کند تا زندگی بهتری را برای خود و دیگران رقم بزنیم. بر همین اساس آموزه های وحیانی اسلام از آیات و روایات، بر آن است تا سبک زندگی اسلام را در این حوزه در حد امکان تبیین کند.
همسایگی، همدلی و همکاری
دو جنسیتی بودن انسان برخلاف دیگر موجودات، تنها برای تناسل و بقای نسل آدمی نیست؛ بلکه چنان که قرآن در آیاتی از جمله 21 روم بیان داشته است، رسیدن به سکونت و آرامش است. نیازهای احساسی و عواطف انسانی که بخش مهمی از حقیقت و ماهیت انسانی را در کنار عقل شکل می دهد، از طریق اموری چون ازدواج و جفت یابی پاسخ داده می شود. پس انسان نیاز دارد برای پاسخ گویی به نیازهای مودت و محبت و عشق و رحمت خویش، همسری را برگزیند و جفتی را اختیار کند.
بایدها و نبایدهای اخلاقی و حقوقی
از نظر اسلام، مراعات احسان همان گونه که در خانواده کوچک لازم است و مودت و احسان باید پایه روابط خانوادگی را شکل بخشد و به والدین احسان شود (بقره 83؛ نساء 36)، همچنین لازم است تا به خانواده بزرگ اسلامی بویژه خانواده نزدیک و همسایه نزدیک، اینگونه توجه ویژه ای مبذول شود و همواره از در احسان با آنان روبه رو شد. از این رو رسول اکرم(ص) حقوق همسایگی را مانند حقوق مادر دانسته: حرمه الجار علی الجار کحرمه امه؛ رعایت حرمت همسایه همانند احترام مادر لازم است. (کافی، ج2، ص666)
به سخن دیگر، امت اسلام یک خانواده بزرگ است که اصل حاکم بر آن اصول اخلاقی و بایدها و نبایدهای آن است؛ در حالی که در جوامع مادیگرا، اصل حاکم بر آن همکاری و اصول حقوقی است تا جلوی تجاوزات به حقوق دیگران گرفته شود؛ زیرا هر کسی بر آن است که سعادت خویش یعنی آسایش و رفاه مادی را تامین کرده و در سایه سار آن به آرامش دنیوی برسد. همسایگی در این دو نوع جامعه معنای متفاوتی با همدیگر دارد. در محیط اسلامی، همسایگان بر مدار همدلی و احسان گرد آمده و زندگی و روابط میان خود را سامان می دهند؛ ولی در جوامع مادیگرا، کسانی در کنار هم زندگی می کنند که تنها از یک نظر یعنی تامین آسایش و رفاه مادی با هم همکاری می کنند اینان همانند کارگران یک کارخانه هستند که وجه شباهت آنان کارگری است. پس قانون و حقوق است که می بایست این روابط را ساماندهی کند.



 

شنبه 19 مهر 1393  5:08 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 aliada
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث شصت و نهم طرح صالحین: "آداب زندگی اسلامی"

همسایگی بر مدار احسان در اسلام
اسلام گروه انسانی از نژادها هستند که براساس همدلی گردهم آمده اند و اعتقاد و باوری یکسان دارند. آنان بر این باورند که سبک زندگی اسلامی می تواند فضایل اخلاقی را در انسان به شکل کاملی بروز و ظهور دهد و او را برای سعادت ابدی آماده سازد. زندگی اسلامی مبتنی بر اصول اخلاقی به ویژه احسان است. در حقیقت اصول اخلاقی و فضایل آن است که زندگی اسلامی را ساماندهی می کند و قوانین و حقوق تنها برای حل بحران در شرایطی است که به هردلیلی یکی از دو طرف یا طرفین نمی خواهند با هم مدارا کرده و از روی احسان، مسایل اخلاقی را حل و فصل نمایند. در این صورت است که بایدها و نبایدهای حقوقی در شکل قانون خودنمایی می کند.
امیر مومنان علی (ع) می فرماید: سل عن الرفیق قبل الطریق، وعن الجار قبل الدار؛ قبل از مسافرت ببین همسفرت کیست و پیش از خرید خانه ببین همسایه ات کیست. (نهج البلاغه،نامه 13) امام صادق (ع) می فرماید: من له جار و یعمل بالمعاصی فلم ینهه فهو شریکه؛ هر کس همسایه ای داشته باشد که گناه می کند ولی او را نهی نکند، شریک در گناه اوست. (ارشاد القلوب، ج1، ص 183) محیط زندگی اجتماعی آدمی بیانگر میزان شرافت شخص است. هرچه محیط زیست آدمی پاک تر و هنجاری تر باشد، بیانگر شرافت آن مردم و محله است. امام علی (ع) می فرماید: خانه را شرافتی است. شرافت خانه به وسعت حیاط (قسمت) جلوی خانه) و هم نشینان خوب است. و خانه را برکتی است، برکت خانه موقعیت خوب آن، وسعت محوطه آن و همسایگان خوب آن است. (مکارم الاخلاق، ص125)
اگر همسایگان تنها همکار در امر مادی و جلب آسایش باشند، به فضایل انسانی توجهی نخواهند داشت و برای بروز و ظهور آن بستری را فراهم نمی سازند؛ اما اگر همسایگان براساس اشتراک در باورها و اعتقادات اسلامی گرد هم آمده باشند بر آن هستند تا همکاری آنان همدلانه و در راستای فضایل اخلاقی و سعادت دنیا و آخرت باشد. محیط زیست اجتماعی اگر سالم باشد و آدمی به سبب آن در آسایش و آرامش باشد باید خدا را بر آن شاکر بود و به حکم شکرگزاری به همسایگان نیکی بیشتر کرد و از مقام ابرار با آنان رفتار کرد. امیرمومنان علی(ع) در این باره فرموده است: زکاه الیسار بر الجیران و صله الرحام؛ زکات رفاه، نیکی با همسایگان و صله رحم است. (غررالحکم، حدیث 5453)
خوش همسایگی از اصول اخلاق اسلامی است. از این رو آن را از ویژگی های مومنان و شیعیان گفته اند و امام علی(ع) در این باره می فرماید: شیعتنا المتباذلون فی ولایتنا، المتحابون فی مودتنا المتزاورون فی احیاء امرنا الذین ان غضبوا لم یظلموا و ان رضوا لم یسرفوا، برکه علی من جاوروا سلم لمن خالطوا؛ شیعیان ما کسانی اند که در ولایت ما بذل و بخشش می کنند، در راه دوستی ما به یکدیگر محبت می نمایند، در راه زنده نگه داشتن امر و مکتب ما به دیدار هم می روند. چون خشمگین شوند، ظلم نمی کنند و چون راضی شوند، زیاده روی نمی کنند، برای همسایگانشان مایه برکتند و نسبت به هم نشینان خود در صلح و آرامش. (کافی، ج2، ص632، ح42)



 

شنبه 19 مهر 1393  5:12 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 aliada
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث شصت و نهم طرح صالحین: "آداب زندگی اسلامی"

معیاری برای تعیین همسایگی
احکام و قوانین و سفارش هایی که برای همسایه می شود در چارچوب همان معنای عرفی است. افراد مسلمان باید نسبت به همگان رفتار پسندیده را رعایت کنند ولی در این میان به حکم برادر ایمانی بودن (بقره 220؛ آل عمران130؛ توبه،11) می بایست نیکوکاری و احسان در میان خودشان افزایش یابد و هرچه از نظر قرب مکانی به هم نزدیکتر باشند، قرب منزلت نیز افزایش یابد و نیکوکاری در حق آنان نیز زیاد شود. از این رو در اسلام در پرداخت حقوق مالی از زکات و مانند آن همسایه و همشهری و هم ولایتی و مانند آن مقدم بر دیگر افراد امت می شوند. در برخی روایات براساس عرف آن زمان، دایره همسایگی به چهل دیوار محدود شده است. امیرمؤمنان علی(ع) می فرماید: والجوار اربعون دارا من اربعه جوانبها؛ تا چهل خانه از چهار طرف همسایه به شمار می آیند. (خصال، ص 445)
حقوق همسایگی
امام سجاد(ع) در بیان برخی از حقوق همسایگی می فرماید: حق همسایه ات این است که در غیاب او آبرویش را حفظ کنی و در حضورش او را احترام نهی. اگر به او ظلمی شد یاری اش رسانی، دنبال عیبهایش نباشی، اگر بدی از او دیدی بپوشانی، اگر بدانی نصیحت تو را می پذیرد او را در خفا نصیحت کنی، در سختی ها رهایش نکنی، از لغزشش درگذری، گناهش را ببخشی و با او به خوبی و بزرگواری معاشرت کنی. (خصال، ص 965)
رسول اکرم(ص) نیز در بیان حقوق همسایگی می فرماید: اگر از تو کمک خواست کمکش کنی، اگر از تو قرض خواست به او قرض دهی، اگر نیازمند شد نیازش را برطرف سازی، اگر مصیبتی دید او را دلداری دهی، اگر خیری به او رسید به وی تبریک گویی، اگر بیمار شد به عیادتش روی، وقتی از دنیا رفت در تشییع جنازه اش شرکت کنی، خانه ات را بلندتر از خانه او نسازی تا جلوی جریان هوا را بر او بگیری مگر آنکه خودش اجازه دهد. (مسکن الفؤاد، ص 501)
آن حضرت در بیان کمک های مالی به همسایه فرموده است: به من ایمان نیاورده است آن کس که شب سیر بخوابد و همسایه اش گرسنه باشد. به من ایمان نیاورده است آن کس که شب پوشیده بخوابد و همسایه اش برهنه باشد. (مستدرک الوسائل، ج 8، ص 924، ح 7989) امام کاظم(ع) در تفسیر مفهوم خوش همسایگی می فرماید: لیس حسن الجوار کف الاذی ولکن حسن الجوار الصبر علی الاذی؛ خوش همسایگی این نیست که آزار نرسانی، بلکه خوش همسایگی این است که در برابر آزار و اذیت همسایه صبر داشته باشی. (تحف العقول، ص 904) امام علی(ع) پس از ضربت خوردن در وصیتی به حسن و حسین(ع) درباره سفارش به همسایگان فرمود: درباره همسایگان، حقوقشان را رعایت کنید که وصیت پیامبر شماست. او همواره به خوشرفتاری با همسایگان سفارش می کرد تا آنجا که گمان بردیم آن حضرت برای آنان ارثی معین خواهد کرد.(نهج البلاغه، نامه 74)
آثار و برکات همسایگی خوب
همسایگی می تواند بر مدار همکاری مادی یا همدلی اعتقادی شکل گیرد. همسایگی از نظر اسلام زمانی تأثیرات خوب و مناسبی خواهد داشت که در چارچوب اصول اسلام شکل گرفته باشد. در این صورت است که آثار مادی و معنوی و دنیوی و اخروی بسیاری بر آن مترتب خواهد شد.
1- آبادانی زمین و افزایش عمر: از آثار و برکات همسایه خوب می توان به آبادانی شهرها و شکوفایی اقتصادی و افزایش عمر شخص اشاره کرد؛ چرا که همسایگان خوب با همکاری مناسب به افزایش تولید و ثروت جامعه کمک کرده و شرایط را برای بهبود وضعیت اقتصادی و آسایشی بهتر فراهم می آورند. از سویی آسایش خود عاملی در ایجاد آرامش روانی است که موجب افزایش عمر آدمی نیز می شود. فشارها و تنش هایی که میان همسایگان بداتفاق می افتد روح و روان هر دو را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد و موجبات بیماری جسمی و روحی را فراهم می آورد. از زخم معده گرفته تا افسردگی از پیامدهای همسایگی بد است که موجب کاهش عمر آدمی است. از این رو امام صادق(ع) در بیان آثار و برکات همسایه خوب می فرماید: حسن الجوار یعمر الدیار و یزید فی العمار؛ خوش همسایگی شهرها را آباد و عمرها را زیاد می کند. (کافی، ج2، ص 766، ج8) رسول اکرم(ص) نیز می فرماید: صله الرحم و حسن الخلق و حسن الجوار یعمران الدیار و یزیدان فی العمار؛ صله رحم، خوش اخلاقی و خوش همسایگی، شهرها را آباد و عمرها را زیاد می کند. (نهج الفصاحه، حدیث 9381)
2- محبت خدا و رسول: از دیگر آثار نیک رفتاری نسبت به همسایه می توان به محبوب شدن در نزد خداوند اشاره کرد. کسی که به همسایه خویش احسان روا می دارد، محبت خدا و پیامبرش(ص) را جلب می کند؛ چرا که نیکوکاری و احسان از صفات الهی است و خداوند کسانی که متخلق به صفات خدایی می شوند را دوست داشته و قرب ایشان را می پسندد. از این رو رسول اکرم پیشنهاد می کند برای اینکه محبوب خدا و خودش شوید، به همسایگان خویش محبت کرده و نیک رفتار باشید. آن حضرت(ص) می فرماید: اگر می خواهید که خدا و پیغمبر شما را دوست بدارند وقتی امانتی به شما سپردند رد کنید و چون سخن گویید راست گویید و با همسایگان خود به نیکی رفتار نمایید.(نهج الفصاحه، حدیث 455)
3- بهشتی شدن: چنان که گفته شد اخلاق نیک عامل ورود انسان به بهشت است؛ چرا که بهشت جای انسان های متخلق به اخلاق الهی است. خوش خویی مهمترین جلوه از جلوه های صفات حسنای الهی است. بنابراین، خوش خویی به ویژه با نزدیکان و خویشان و همسایگان بهترین ابزار برای ورود به بهشت جاویدان و بهره مندی از سعادت ابدی است. رسول اکرم(ص) درباره تأثیر خوش خویی به ویژه با برخی از افراد از جمله همسایگان می فرماید حسنوا أخلاقکم والطفوا بجیرانکم و أکرموا نساء کم تدخلوا الجنه بغیر حساب اخلاق خود را نیکو کنید و با همسایگان خود مهربان باشید و زنان خود را گرامی بدارید تا بی حساب وارد بهشت شوید(التوحید ص 721)

 



 

شنبه 19 مهر 1393  5:16 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 aliada
دسترسی سریع به انجمن ها