0

مبحث شصت و هشتم طرح صالحین: "چگونه خود را ارزیابی کنیم؟"

 
zare58
zare58
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1393 
تعداد پست ها : 2180
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:مبحث شصت و هشتم طرح صالحین: "چگونه خود را ارزیابی کنیم؟"

تنبلی نوعی فرار کاذب از حقیقت است.

برای شروع هرکار باید قدم اول را برداشت وشاید همین قدم اول سخت باشه گاهی فراموش می کنیم ترسها عامل موفقیت مبشن.گاهی باعث افزایش ظرفیت میشن وتنبلی ترس از شکست از کار جدید شاید به جهل آدم نسبت به اون کارو توانایی فردی برگرده من اگه خودم  وتواناییهام را کامل بشناسم اگه اعتماد نکنم به خودم از کار جدید فرار میکنم یا نیاز به یک محرک بیرونی دارم .هرچند گاهی محرک بیرونی هم برای شناسایی خودم بکار میاد گاهی دیگران هم میونند کمک کن برای بهتر شدندو وچه کسی بهتر از خانواده

صد البته برای محاسبه نفس راهکار قران مجید واهل بیت راهگشا هستند.

 

 

بزرگترین عیب برای دنیا همین بس که بی‌وفاست . . .
(حضرت علی علیه‌السلام)

 

یک شنبه 13 مهر 1393  4:24 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 09303495228 ehsan007060 moradi92
asheq1hazrat
asheq1hazrat
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1392 
تعداد پست ها : 136
محل سکونت : بوشهر

پاسخ به:مبحث شصت و هشتم طرح صالحین: "چگونه خود را ارزیابی کنیم؟"

سلام اول یه دید صحیحی باید از خودمان پیدا کنیم. بدانیم که عبد هستیم عبدی مسلمان!!!میتونه سخنرانی های استاد پناهیان با موضوع هویت عبد و تنها مسیر برای رسیدن به این هدف به ما کمک کنه کسی که به درک قلبی عبد بودن رسید ملاک اعمالش رو اوامر و نواهی خدا میگذاره. لحظه به لحظه خدا جلوی چشمش هست و حرفی و عملی که میخواد انجام بده متوجه چراغ سبزها وقرمز های خدا میشه. و اواخر روز یا شب و یا هر فرصت آزاد که پیدا میکنه نگاه میکنه توی این چند ساعت چکارهایی کرده است محبت اهلبیت و به خصوص امام حسین نزدیک ترین راه هست برای رسیدن به خدا
یک شنبه 13 مهر 1393  7:40 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 zare58 09303495228 moradi92
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

پاسخ به:مبحث شصت و هشتم طرح صالحین: "چگونه خود را ارزیابی کنیم؟"

جسمتان را با ترازو می‌کشید تا ببیند چاق شده‌اید یا لاغر و روحتان را با تفکر در خویشتن ارزیابی کنید تا بدانید کی هستید؟

یادت باشه! ما تصادفی به دنیا نیامده‌ایم!

فراموش نکن! انتخاب مرگ در اختیار ما نیست، ولی نوع زندگی را خودمان انتخاب می‌کنیم!

هر احساس ناپسند مثل‌: خشم، حسادت، تنبلی و امثال آن‌، همه بیانگر نوعی ترس در وجود آدمی است!

ترس، پلّه‌ی موفقیت است. اگر تردید نکنی!

"تردید" و "ترس" دو لبه تیغ هستند که هستی آدمی را به دو نیم می‌کنند!

جوان در "لذت حال" و پیر در "حسرت گذشته" زندگی می‌کند.

شجاعت یعنی: بترس، بلرز‌، ولی یک قدم بردار!

برای رهایی از ترید و ترس به دامان نیلوفرین و نرم و نازک خداوند پناه ببرید.

خوب فکر کنید! تا کنون از تصوّر اتفاقاتی که هرگز نیفتاده، چه قدر رنج برده‌اید؟ خنده‌داره نه؟؟!!

 

***جانِ کلام:

ارزیابی یعنی‌، کی بودی؟ چه کار کردی؟ کی هستی؟ با خودت و زندگی چه کار می‌کنی؟ چه کسی می‌خواهی باشی؟ چه کاری می‌خواهی انجام دهی؟

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

دوشنبه 14 مهر 1393  12:43 PM
تشکرات از این پست
09303495228 moradi92
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث شصت و هشتم طرح صالحین: "چگونه خود را ارزیابی کنیم؟"

نخستين گام براي ارزيابي خويش‌، شناخت كامل و دقيق صفات‌، حالات و رفتارهاي خويش است‌. يكي از راه‌هاي شناخت خود، محاسبة نفس است‌; يعني حساب رسي و بازنگري نسبت به گذشته و اين كه آدمي در هر شبانه روزي وقتي را معين كند كه در آن به حساب نفس خويش برسد و طاعات و معاصي خود را بسنجد. اگر خود را در انجام واجبات مقصر يافت يا معصيتي از او سرزده بود، نفس خويش را مورد عتاب قرار دهد و بر جبران عزم نمايد و اگر همة واجبات را بجا آورده و گناهي از او سر نزده است‌، خدا را شكر كند و اگر كارهاي مستحب انجام داده‌، شكر خدا را افزون نمايد.

مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

دوشنبه 14 مهر 1393  1:30 PM
تشکرات از این پست
09303495228 moradi92
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث شصت و هشتم طرح صالحین: "چگونه خود را ارزیابی کنیم؟"

خودکنترلی

خودکنترلی، خود مدیریتی، خودگردانی، خودتربیتی و مُرابطه همگی به یک معنا هستند که از دقیق ترین راه ها برای خودسازی و تقویت قدرت اراده و اجرایی کردن برنامه های زندگی است. این برنامه با دقیق ترین برنامه هایی که روان شناسان برای کنترل خود و تقویت اراده داده اند همخوانی دارد و شامل مراحل زیر است:
1. مُشارطه و معاهده: از اول صبح با خود یا فرد محترم و مورد قبولی، عهد (کتبی یا شفاهی) می کند که کاری را انجام دهد یا ترک کند. بهتر است قرارداد کتبی باشد و از گام ها و اهداف کوچک شروع شود.
2. مُسارعه: اجرایی و عملی کردن عالمانه تعهدات، سریع و بدون تأخیر و تسویف.(فردا فردا کردن، بمب ویرانگر سازمان اراده است)
3. مُراقبه: در طول روز بر حسن اجرای شرط و پیمان خود مراقبت مستمر دارد.
4. مُحاسبه: خودارزیابی و حساب و کتاب می کند که چقدر موفق بوده و چقدر در برنامه کاهلی داشته است
5. مُعاتبه: اگر موفق بوده خود را تشویق کلامی و اگرناموفق بوده خود را تنبیه و سرزنش کلامی می کند
6. مُعاقبه: مرحله ای شدیدتر از معاتبه و سرزنش است؛ رفتار خود را تشویق یا تنبیه( انفاق، روزه، کم کردن غذا و..) می کند.[1]
تـذکــر:
* معاقبه و معاتبه شامل خودتقویتی و خودتنبهی است، چون «دفع خطر و ضرر»مقدم بر کسب منفعت و سود است. براین دو تأکید شده است.
* تربیت شامل تکنیک های خودتربیتی و دیگر تربیتی، کلامی و غیرکلامی، سلبی(بازدارنده) و ایجابی و وادرانده (اصلاحی)، گفتاری و عملی و عام و خاص در سه حوزه عاطفی(انگیزشی) شناختی و رفتاری است.
* در روان شناسی خودگردانی(خودکنترلی)= مشاهده خود+ خودسنجی+ خودتقویتی
* در اخلاق خودتربیتی(مرابطه)= مشارطه و معاهده صبحگاهی+ مراقبه مستمر روزانه + محاسبه رفتار، گفتار و پندار+ معاتبه(سرزنش و تشویق کلامی) + معاقبه(تشویق و تنبیه غیرکلامی).[2]

پی نوشت :

1.مرتضی مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، ص 370، مسعود آذربایجانی، اخلاق اسلامی، ص223 و 224.
2.ماهنامه خانه خوبان، محمدحسين قديري، ش60.



 

دوشنبه 14 مهر 1393  11:12 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 moradi92
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث شصت و هشتم طرح صالحین: "چگونه خود را ارزیابی کنیم؟"

زبان بدن
امام على (عليه السلام ):
ما أَضمَرَ أَحَدٌ شَيئا إِلاّ ظَهَرَ فى فَلَتاتِ لِسانِهِ وَصَفَحاتِ وَجهِهِ؛
هيچ كس چيزى را در دل پنهان نداشت، جز اين كه در لغزش هاى زبان و خطوط چهره او آشكار شد.
نكته روان شناختي: بيش از دو سوم ارتباط ما با ديگران غيركلامي و با زبان بدن( نوع نگاه، سكوت، لحن، خنده، گريه، حالات چشم و چهره و..) است.

نهج البلاغه، حكمت 26



 

دوشنبه 14 مهر 1393  11:17 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 moradi92 09303495228
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث شصت و هشتم طرح صالحین: "چگونه خود را ارزیابی کنیم؟"

کنترل فکر

فكر گناه تا به عمل حرامى منجر نشود، حرام نيست؛ ولى بايد در نظر داشت كه شيطان با همين انحرافات كوچك، انسان را به تباهى مى كشاند. فكر گناه، گناه نيست؛ ولى ممكن است زمينه گناه را فراهم سازد و موجب سلب توفيق گردد؛ چنان كه دود چيزى را نمى سوزاند ولى در و ديوار را سياه مى كند. كنترل فكر، راه هاى متعددى دارد؛ ولى با نخستين گام، همه چيز، درست نمى شود. كسى كه مى خواهد زمام افكار خويش را در دست بگيرد، بايد با تمام توان به خودسازى روى آورد و با جديت، اين راه را دنبال كند؛ تا كم كم به هدف نزديك گردد. بخشى از راه هاى كنترل فكر، عبارتند از:
1.راه دل و عشق
ذهن و فكر انسان، همواره متوجه چيزى است كه به آن عشق مى ورزد؛ چنان كه عاشق، آنى از فكر معشوقش بيرون نمى رود. اين كه ما هميشه در نمازهاى خود به ياد ديگر مسائل مى افتيم، به جهت تعلق نفس به آنها و عدم آشنايى با محبوب حقيقى است؛ ولى عاشق دلباخته خدا، در همه حال، به ياد خداست؛ چنان كه گويا هميشه در نماز است. بنابراين، بايد دل را از تعلق به ديگر چيزها پالايش كرد و منزلگه عشق ربوبى ساخت؛ تا انديشه نيز بدان سو متوجه شود.
2. ضبط قوه خيال
پرنده لجام گسيخته خيال، هر دم بر سر شاخسارى مى نشيند. از اين رو، افكار انسان غيرمهذب، قرار و آرام ندارند. اگر آدمى با دقت در كنترل خيال بكوشد، يعنى همواره از آن مراقبت كند و هر گاه به اين سو و آن سو گريخت، بلافاصله آن را به امور شريف متوجه گرداند، خيال، كم كم رام و مطيع مى گردد و به كنترل در مى آيد.
3.انس دادن ذهن
با داشتن يك برنامه منظم و پيوسته، مى توان ذهن را به سمتى خاص جهت داد. داشتن برنامه هاى منظم روزانه دعا و قرآن، مطالعه كتاب هايى پيرامون اخلاق، معاد، خداشناسى، عواقب گناه و حداقل روزى يك ساعت شركت منظم و پيوسته در مجالس دينى، در اين مسير، سودمند است.
4. كنترل حواس
گرچه ذهن انسان اين توانايى را دارد كه حتى بدون استفاده از حواس ظاهرى، افكارى را توليد كند، ولى اغلب آن چيزهايى كه در مورد آنها فكر مى كنيم، داده هاى حواس ظاهرى است. از اين رو، بايد مجارى ورودى ذهن را كه همان حواس ظاهرى است، كنترل كرد؛ يعنى چشم، گوش، زبان، دست و... را كنترل كرد. قرآن در اين باره مى فرمايد: « وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولـئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً ؛ و هرگز نسبت به آن چه علم و اطمينان ندارى، دنبال مكن كه (در پيشگاه حكم خدا) چشم و گوش و دل، همه مسئولند». بنابراين، يكى از مهم ترين راه هاى كنترل فكر، كنترل حواس ظاهرى است.
5. ريشه فكر گناه در نيازهاى غريزى انسان است.
براى اين كه بتوانيد از دست اين فكرها خلاص شويد، لازم است ازدواج كنيد. هيچ درمانى مانند ازدواج، شما را از اين افكار خلاص نمى كند.[1]
مديريت ذهن
رابطه آدمي و ذهن به دو صورت است 1ـ انسان بر ذهن خويش مسلط است و او را به هر طرف كه مي خواهد مي كشاند و ذهن را هدايت و مديريت مي كند 2ـ برعكس است يعني فعاليت هاي ذهن از كنترل انسان خارج است و او را به هر طرف كه مي خواهد مي كشد. به طور مثال انسان، همانند قايقراني است كه در درياي متلاطم و طوفاني اسير شده است و قايق او را همچون پر كاهي به اين طرف و آن طرف مي كشاند. در چنين موقعيتي است كه افكار زشت و منفي به سراغ انسان مي آيد. بنابراين بايد ذهن را در حالت اول درآورد و آن را مديريت و هدايت كرد. براي تحت كنترل درآوردن افكار و مسلط شدن بر ذهن، بايد تمرين هاي تدريجي و منظم كرد به گونه اي كه هر چيزي را كه اراده كرديد به آن فكر كنيد و به صورت ارادي جريان و جهت فكر را تغيير دهيد و به سهولت از فكري به فكر ديگر منتقل شويد و اين عمل را آن قدر تكرار كنيد كه ذهن فرمانبر و مطيع شما شود.
براي دفع و رفع افكار منفي از شيوه هاي زير كمك بگيريد:

تمرين خواندن نماز با دقت و توجه و حضور قلب،
ذكر هايي همچون لا اله الا الله و اعوذ بالله من الشيطان الرجيم،
پر كردن اوقات فراغت،
فعاليت هاي بدني، كار و ورزش،
زمزمه اشعار، تلاوت قرآن، دعا،
شنيدن تلاوت قرآن، تواشيح، دعا و سخنراني،
انصراف توجه با اشتغال بدن، محاسبات رياضي، خيالپردازي براي قصه نوشتن و قصه گفتن، دست كاري طنز گونه اشعار، آواز خواندن، تمركز بر رنگ هاي يك تابلو و...
اگر افكار مزاحم سمج و لجوج بودند و دست از سرمان برنداشتند از روان شناس باليني و روان پزشك كمك بگيريم.[2]

منبع:
1. پرسمان دات نت.
2. نرم افزار پاسخ 2، مركز مطالعات و پاسخگويي به شبهات(حوزه عليمه قم).

دوشنبه 14 مهر 1393  11:19 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 moradi92 09303495228
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث شصت و هشتم طرح صالحین: "چگونه خود را ارزیابی کنیم؟"

قدرت اراده

شهید مطهری می نویسند:«مرحوم آیة الله حجت یک سیگاری بود که تا کنون نظیر او را ندیده بودم گاهی سیگار او از سیگار دیگر بریده نمی شد بعضی از اوقات هم که می برید بسیار مدتش کوتاه بود طولی نمی کشید که مجددا سیگاری را آتش می زد در اوقات بیماری اکثروقتشان صرف کشیدن سیگار می گشت.وقتی مریض شدند و او را برای معالجه به تهران بردند،در تهران اطباء گفتند چون بیماری ریوی دارید باید سیگار را ترک کنید وبه سینه تان ضرر دارد ایشان ابتدا به شوخی فرموده بودند:من این سینه را برای کشیدن سیگار می خواهم اگر سیگار نباشد سینه را می خواهم چه کنم؟»عرض کردند به هر حال سیگار برایتان ضرر دارد و واقعا مضر است،ایشان فرموده بودند واقعا مضر است گفته بودند بلی واقعا همینطور است.فرموده بودند دیگرنمی کشم.یک کلمه نمی کشم کار را یکسره نمود یک حرف و یک تصمیم این مرد را به صورت یک مهاجر از عادت قرار داد.» [1]

پی نوشت :
1 . مرتضی مطهری، گفتارهای معنوی مقاله هجرت و جهاد ص 255.

 



 

دوشنبه 14 مهر 1393  11:23 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 moradi92 09303495228
sajjadez
sajjadez
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 249
محل سکونت : آذربایجان شرقی

پاسخ به:مبحث شصت و هشتم طرح صالحین: "چگونه خود را ارزیابی کنیم؟"

نخستين گام براي ارزيابي خويش‌، شناخت كامل و دقيق صفات‌، حالات و رفتارهاي خويش است‌. يكي از راه‌هاي شناخت خود، محاسبة نفس است‌; يعني حساب رسي و بازنگري نسبت به گذشته و اين كه آدمي در هر شبانه روزي وقتي را معين كند كه در آن به حساب نفس خويش برسد و طاعات و معاصي خود را بسنجد. اگر خود را در انجام واجبات مقصر يافت يا معصيتي از او سرزده بود، نفس خويش را مورد عتاب قرار دهد و بر جبران عزم نمايد و اگر همة واجبات را بجا آورده و گناهي از او سر نزده است‌، خدا را شكر كند و اگر كارهاي مستحب انجام داده‌، شكر خدا را افزون نمايد.( ر.ك‌: معراج السعادة‌، ملااحمد نراقي‌، ج 1، ص 697 انتشارات هجرت / الاخلاق‌، سيد عبداللّه شبّر، ترجمة محمدرضا جباران‌، ص 435 ـ 437، انتشارات هجرت / علم اخلاق اسلامي‌، سيد جلال الدين مجتبوي‌، ج 3، ص 119، انتشارات حكمت / چهل حديث‌، امام خميني‌، ص 109، مؤسسة تنظيم و نشر آثار امام خميني‌. ) اين مرحله بسيار مهم است‌، زيرا شناخت آدمي از خودش‌، آن گونه كه هست‌، مشكل است‌. نفس اماره و غريزه خود خواهي‌، انسان را فريب مي‌دهد و زشتي‌ها را زيبا و زيبايي‌ها را زشت مي‌نمايد. بنابراين در شناخت خويش بايد كاملاً خود را از خويشتن تخليه نمود; يعني بايد خود را به جاي ديگر فرض كرد و مورد بررسي قرار داد و تمام حركات‌، خاطرات‌، انديشه ها، برخوردها، صفات و حالات را در برابر خويش مجسم نموده‌، بدون ذرّه‌اي چشم پوشي‌، مورد بررسي قرار داد.( ر.ك‌: نقطه‌هاي آغاز در اخلاق عملي‌، آيت اللّه مهدوي كني‌، ص 365 ـ 368، دفتر نشر فرهنگ اسلامي‌. ) دومين گام در ارزيابي خويش‌، يافتن ميزان‌هاي حقيقي و واقعي است‌. از آيات قرآن و روايات معصومين‌: ميزان ها و وسايلي براي سنجش آدمي استفاده مي‌شود:

1. حق‌; "والوَزن‌ُ يَومَغ‌ذٍ الحَق‌ُّ...; (اعراف‌،8) وزنة سنجش اعمال در آن روز، حق است‌..."( ر.ك‌: الميزان‌، علامه طباطبايي‌، ترجمة سيدمحمد باقر موسوي همداني‌، ج 8، ص 14، بنياد علمي و فكري علامه طباطبايي‌. )

2. قسط و عدل‌; "ونَضَع‌ُ المَوَزين‌َ القِسطَ لِيَوم‌ِ القِيـَمَة‌..."(انبيأ،47) در روايتي از امام صادق‌پرسيدند: معناي ميزان چيست‌؟ فرمود: عدل است‌.( ر.ك‌: بحارالانوار، علامه مجلسي‌، ج 10، ص 187. )

3. پيامبران‌، اوصيا، ائمه و امير المؤمنين‌:; در روايات‌، پيامبران‌، اوصيا، امامان و حضرت امير المؤمنين به خصوص‌، ميزان معرفي شده‌اند. در زيارت نامه امير مؤمنان مي‌خوانيم "السلام علي ميزان الاعمال‌"( ر.ك‌: همان‌، ج 7، ص 251 ـ 252; ج 24، ص 68 و 309; ج 100، ص 287; ج 53، ص 47; ج 93، ص 140 / تفسير نمونه‌، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران‌، ج 6، ص 90 ـ 93. )

4. قرآن كريم‌; در روايت است‌: "اعرضوا اعمالكم علي الكتاب‌; اعمال تان را بر قرآن عرضه كنيد."( بحارالانوار، ج 22، ص 402.)

ناگفته نماند كه اين چهار ميزان‌، همه جلوه‌هاي يك حقيقت هستند.

پس از شناخت خود و يافتن ميزان سنجش آدمي‌، بايد خود را با آن ميزان ها سنجيد، كه با اين سنجش‌، مقدار ارزش خود را به دست مي‌آوريم‌. هر چه در اين ميزان ها از وزن بيشتري برخوردار باشيم و به حق و عدل و پيامبران و امامان و حضرت علي‌: و حقايق قرآن نزديك‌تر باشيم‌، ارزش ما بيشتر است‌. با اين سنجش به ارزيابي خويش دست مي‌يابيم‌.

آية 14 سورة اسرأ مربوط به قيامت است‌. آن‌گاه كه نامة اعمال بندگان به دستشان داده مي‌شود و به آنان گفته مي‌شود: نامه‌ات را بخوان‌; كافي است كه امروز خودت حساب‌رس خود باشي‌.

سه شنبه 15 مهر 1393  6:05 AM
تشکرات از این پست
moradi92 ehsan007060 09303495228
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث شصت و هشتم طرح صالحین: "چگونه خود را ارزیابی کنیم؟"

مادرادارمون یه ارزشیابی بنام "خودارزیابی"داریم من همیشه نمره خودمومتوسط میدم رئیسمون همیشه تعجب میکنه وبرای خیلی ازهمکارانم جالب توجهه شدم ایکاش همه مادرهمه مکانهاخداروشاهداعمالمون می دیدیم وخودمون کارهامونوارزشیابی میکردیم.موفق باشید

مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

چهارشنبه 16 مهر 1393  12:55 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 yarabyarabyarab moradi92 09303495228
yarabyarabyarab
yarabyarabyarab
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : مرداد 1390 
تعداد پست ها : 3539
محل سکونت : قزوین

پاسخ به:مبحث شصت و هشتم طرح صالحین: "چگونه خود را ارزیابی کنیم؟"

باسلام ارزیابی خود هر شب باید باشد طبق فرمایش امام صادق علیه السلام وببینیم از صبح اعمالمان چگونه بوده .مسلما باید از امامان وپیامبر الگو بگیریم وبواسطه تکرار کارهای خوب خود را تشویق کنیم وبرای کارهای نادرست جریمه قرار دهیم چراکه بعضی متقین روزه ونماز و..بعنوان عدم تکرار خطا هایی که داشتن قرار میدادن .

اللهم اغننی بحلالک عن حرامک بفضلک عمن سواک .

منتظران مهدی آگاه باشید!  

 

 حسین را منتظرانش کشتند...

چهارشنبه 16 مهر 1393  11:38 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ehsan007060 moradi92
moradi92
moradi92
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 3481

پاسخ به:مبحث شصت و هشتم طرح صالحین: "چگونه خود را ارزیابی کنیم؟"

با سلام و تشکر از مبحث خوبتون.

اولین چیزی که از خواندن منبع مبحث برداشت کردم اینه که باید با خودمون روراست باشیم. 

خودمونو همون طوری که هستیم باور کنیم: 

"خوب یا بد، زشت یا زیبا، من این هستم."

تا وقتی که نتونیم به این مرحله که میشه اسمش رو "خودشناسی" گذاشت برسیم، نمیتونیم به مراحل بالاتر دست پیدا کنیم. 

در ادامه کار میخام به بررسی این موضوع با استفاده از قرآن و روایات بپردازم.  

در واقع میخام "اهمیت خودشناسی را در اسلام" بررسی کنم.

 نفس در لغت به معنای جان، روح، خویشتن و خود آمده است و خودشناسی به معنای اطلاع بر خود، شناختن خود و عارف به نفس خود شدن می­باشد و در اصطلاح یعنی شناختن انسان از آن نظر که دارای استعدادها و نیروهایی برای تکامل انسانی می­باشد.

 
نفس در قرآن کریم در موارد و تعابیر متعددی به کار رفته است. از جمله به معنای:
 
1.   ذات پاک حق تعالی
2.   روح
3.   دل ونهاد
4.   به عنوان سرچشمه تمام کارها
5.   عامل ظلم وستم
6.   عاملی برای تحول نعمت به نقمت
و ...
 
  اما در مورد خودشناسی در قرآن، خداوند در برخی آیات، با ذکر نشانه هایی در وجود انسان و مهم دانستن آنها، از آن جهت که شناخت آنها منجر به شناخت خود و در نتیجه پیدا کردن مسیر و راه سعادت است، اهمیت خودشناسی را بیان می­کند:
 
«به زودی نشانه­ های خود را در اطراف جهان و در درون جانشان به آنها نشان می­دهیم تا برای آنان آشکار گردد که او حق است.»
 
«و در وجود خود شما(نیز آیاتی است)، آیا نمی­بینید؟»
پنج شنبه 17 مهر 1393  12:31 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 09303495228
moradi92
moradi92
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 3481

پاسخ به:مبحث شصت و هشتم طرح صالحین: "چگونه خود را ارزیابی کنیم؟"

خودشناسی از منظر امیرالمومنین علی (ع)
 

معصومین(ع)، ضمن روایات متعددی اهمیت و ارزش خودشناسی را تذکر داده و پیروان خویش را به این نکته متوجه نموده ­اند که معرفت نفس، مایه پیروزی و موفقیت انسان هاست و خودناشناسی موجب سقوط و تباهی آنان است. 

  حضرت علی (ع) می­فرماید:

1.  به خویشتن نادان مباش. زیرا کسی که خود را نشناسد، هیچ چیز را نمی­شناسد.
2.   کسی که موفق به خودشناسی شود، به بزرگترین پیروزی دست یافته است.
3.  برترین خرد، خودشناسی انسان است. پس هر که خود را شاخت خردمند شد و هر که خود را نشناخت گمراه گشت.
4.   هر که نفس خود را شناخت، به جهاد با آن برخاست و هر که آن را نشناخت، به حال خود رهایش کرد. 
5.  دانا کسی است که قدر خود را بشناسد و در نادانی از آن همین بس که ارزش خویش را نشناسد.
 
 
 می توان گفت که امیرالمومنین علی (ع)، خودشناسی را زمینه ساز انجام وظایف انسانی و نشانه خودباوری می­شمارند. به همین علت خودشناسی نسبت به سایر علوم در مرحله نخست قرار دارد.
 
زیرا:
 
اوّلاً: آدمی از راه خودشناسی به دیگر شناسی دست می­ یابد،
 
دوّماً: انسان واجد تمام خصائص دیگر موجودات است، لذا اگر خود را شناخت به طریق اولی دیگر موجودات را شناخته است،
 
سوّماً: با خودشناسی می­توان خدا را شناخت؛ زیرا زمانی که خودش و جهان اطرافش را شناخت به این نکته پی می­برد که جهان حتما پدیدآورنده ­ای باید داشته باشد که به هیچ وجه شبیه آفریده­ هایش نیست.
پنج شنبه 17 مهر 1393  12:41 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 09303495228
moradi92
moradi92
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 3481

پاسخ به:مبحث شصت و هشتم طرح صالحین: "چگونه خود را ارزیابی کنیم؟"

حالا که کمی به اهمیت خودشناسی پی بردیم، سئوالی که مطرح میشه اینه که:

"چگونه به خودشناسی برسیم؟"

 

در ادامه سه راهکار برای نیل به این هدف ارائه میشود:

 

راه­های خودشناسی

  يكي از گامهای نخستين در راه اصلاح نفس و تهذيب اخلاق و پرورش ملكات والای انسانی، خودشناسی است. انسان از طريق خودشناسی به كرامت نفس و عظمت خلقت الهی و اهميت روح آدمی كه پرتویی از انوار الهی است، پی مي­برد. در اینجا برخی از راه­های خودشناسی و دست یابی به این ملکه فضیله را بیان می­کنیم:

 

1.  مطالعه

 اولین و ساده ترین راه خودشناسی مطالعه است. انسان با مطالعه کتب مختلف همچون کتب دینی، روان شناسی، جامعه شناسی، علمی و... می­تواند به درون خود راهی برای شناخت باز کند و از استعدادها و علایق خود آگاهی پیدا کند. لذا در سایه این شناخت و کشف این استعدادها خواهد توانست مسیری را برای تکامل پیدا کند.

 

2.  شناخت گذشتگان

امام علی(ع) در وصیت خود به امام حسن(ع) می­فرماید: گذشتگان هرگز از نگریستن به خویشتن باز نماندند، همانگونه که تو بر خویشتن می­نگری و درباره خود اندیشیدند همانگونه که تو می­اندیشی و این نگرش و اندیشه آنان را در نهایت کار وادار کرد به آنچه که شناختند عمل کنند.

لذا با شناخت گذشتگان و عکس العمل آنان در مواجه با مسائل و مشکلات و... می­توان از اشتباهات آنها پند گرفت و از موفقیت­های آنها الگو برداری کرد. زیرا عمل آنها نشانه شناخت صحیح و یا غلط آنان از خود است.

 

3.  تفکر

یکی دیگر از راه­های خودشناسی تفکر است. انسان می­تواند با تعمق و تأمل در درون خود و جستجوی اعماق وجود خود به شناختی عمیق و درونی برسد.

 

 

پنج شنبه 17 مهر 1393  12:50 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 09303495228
moradi92
moradi92
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 3481

پاسخ به:مبحث شصت و هشتم طرح صالحین: "چگونه خود را ارزیابی کنیم؟"

حالا میخاهیم ببینیم که خودشناسی چه نفعی برای ما داره و چه چیزی به ما هدیه خواهد نمود؟ 

خوب هر چی باشه ما آدمها دنبال سود هستیم دیگه و کاری که برامون منفعتی نداشته باشه انجام نمیدیم! cheeky  

 

آثار خودشناسی

 

1.  خداشناسی

می توان گفت مهم­ترین فایده خودشناسی، خداشناسی است. پیامبر اکرم(ص) می­فرماید: هر کس خود را شناخت، خدای خود را شناخته است.زیرا خداوند هم مبدأ است و هم معاد. پس با شناخت خود که به شناخت خدا نیز منجر می­شود، هم مبدأ را شناخته و هم معاد را.

 

2.   رشد و کمال انسان

  انسان فطرتا طالب کمال است و در صورتی می­تواند رشد کند و به کمال برسد که خود را بشناسد. چون نمی­توان یک موجود مجهول و ناشناخته را رشد داد. اگر آدمی خود را بشناسد، می­تواند موانعی را که بر سر راه تحول و تکاملش قرار گرفته را بشناسد و آن­ها را از میان بردارد. در نتیجه خود را از گمراهی و نادانی نجات بخشد.

 زیرا مقدمه هر عملی، علم به آن می­باشد و علم به کمال جز در پرتو معرفت نفس حاصل نمی­شود.

 

3.   رستگاری در آخرت

  نجات اخروی در صورتی برای انسان حاصل می­شود که خدا را با قلبی سلیم ملاقات کند. قلبی که به دور از هر گونه کفر، شرک، نفاق و گناه باشد. انسان در صورتی مهذب نفس است و می­تواند به این کمالات دست پیدا کند، که به آن شناخت داشته باشد. پس سلامت نفس مبتنی بر تهذیب نفس و تهذیب نفس هم فرع بر شناخت آن است.

 

4.   مبارزه با نفس

در قرآن کریم آمده است که حضرت یوسف می­فرماید:

«من هرگز خودم را تبرئه نمی­کنم، که نفس(سرکش) بسیار به بدی­ها امر می­کند.»

نفس اماره دشمن واقعی هر انسانی است و در مبارزه با هر دشمنی ابتدا باید دشمن و صلاح­های مبارزه و روش­های او را شناخت و سپس با او به مقابله پرداخت.

 

5.   مصونیت از آلودگی

  اگر انسان قدمی را در راه خودشناسی برداشت، آن وقت به ارزش وجودی خودش پی می­برد و می­فهمد که به جای آنکه استعدادهای ذاتی خویش را صرف گناه کند، قلبش را حریم امن الهی کند، چون اگر کسی پی به شرافت خود برد، هیچ وقت اسیر خواهش­های نفسانی خویش نمی­شود.

 

6.  حفظ تعادل روحی و گرفتار نشدن به عجب

از جمله اموری که انسان را در سیر الی الله و رسیدن به قرب الهی تهدید می­کند، از دست دادن تعادل روحی و گرفتار شدن به احوال ناشایستی چون عجب و تکبر است. برای حفظ تعادل روحی و نجات از حالات مذکور، عوامل گوناگونی دخیل خواهد بود که از مهم ترین آنها خودشناسی است.

پنج شنبه 17 مهر 1393  12:59 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 09303495228
دسترسی سریع به انجمن ها