به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، در قسمت ۱۱۷ کارتون پلنگ صورتی به نام «Pink Quackers»، محصول ۱۹۷۲ گربه لاغر کوهی صورتی رنگ که نمایانگر رابطه کاریکاتوری آدمها در عصر خود است، میزبان اردکی میشود که از سفر دور دنیا برگشته و چمدانی را هم به این نشانه همراه خود دارد.
در تصویری از این چمدان کوچک، نام چند کشور روی آن برچسب شده که در بین آنها ایران به وضوح دیده میشود.
جوجه اردک، نماد یک انسان ماجراجو و جهانگرد است که به ایران، یونان، انگلیس، مکزیک، ایتالیا، پاریس و ژاپن سفر کرده که این ماجراجویی مایهی شگفت پلنگ صورتی شده است.
این کارتون محبوب در دهه ۶۰ تا ۸۰ میلادی خلق شد و بسیار خوش درخشید، تا آنجا که یک قسمت از مجموعه آن در سال ۱۹۶۴ جایزه اسکار گرفت. اما صرف نظر از موضوع داستان، نکته آن است که ایران ۴۰ سال پیش آنچنان شاخص و شناخته شده بود که از این کارتون محبوب سردرآورد.
ایران همواره به عنوان مقصد فرهنگی برای گردشگران شناخته میشد، اما نوع برخورد با صنعت گردشگری و نگاههایی توأم با بدبینی نسبت به گردشگران خارجی در دهه ۶۰ به واسطه اوضاع داخلی کشور و آغاز جنگ تحمیلی و بعدها سوءمدیریتها در این حوزه و البته سیاهنماییها و تبلیغات منفی رسانههای غربی موجب شد جایگاه ایران در گردشگری با افت چشمگیری مواجه شود.
اما از سال ۹۲، پس از انتخابات ریاست جمهوری با تغییر سیاستها، اکنون موجی از گزارشهای مثبت درباره ایران و بویژه اوضاع گردشگری کشور در رسانههای غربی ایجاد شده که با توجه به منفعل بودن ایران در عرصه تبلیغات، میطلبید مسوولان بهرهبرداری بهتری از این تبلیغات خودجوش داشته باشند تا حالا که بودجهای برای خرج کردن و تبلیغ ندارند، این خلاء را به این شکل پر کنند.