0

احكام طهـارت « اقسام آب ها »

 
moradi92
moradi92
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 3481

احكام طهـارت « اقسام آب ها »

    آب يا مطلق است يا مضاف . آب مضاف آبى است كه آن را از چيزى بگيرند ، مثل آب هندوانه و گلاب، يا با چيزى مخلوط باشد، مثل آبى كه به قدرى با گِل و مانند آن مخلوط شود كه ديگر به آن آب نگويند . و غير اينها آب مطلق است و آن بر پنج قسم است :                 1 ـ آب كر                    2 ـ آب قليل
3 ـ آب جارى                     4 ـ آب باران                5 ـ آب چاه

 

آب كُر 
    « 21 » آب كر ـ بنابر اقوى ـ مقدار آبى است كه اگر در ظرفى كه درازا و پهنا و گودى آن هر يك سه وجب است بريزند، آن ظرف را پر كند، و وزن آن از صد و بيست و هشت من تبريز بيست مثقال كمتر است و كافى است به حسب كيلو 740/376 كيلوگرم باشد ، و به حسب ليتر هم به همين مقدار مى باشد .
    « 22 » اگر عين نجس ( مانند بول و خون ) يا چيزى كه نجس شده است ( مانند لباس نجس ) به آب كر برسد، و آب بو يا رنگ يا مزه نجاست را بگيرد ، نجس مى شود و اگر تغيير نكند نجس نمى شود .
    « 23 » اگر بوى آب كر به واسطه غير نجاست تغيير كند، نجس نمى شود، و تا وقتى كه مضاف نشده، پاك كننده است.

    « 24 » اگر عين نجس مانند خون به آبى كه بيشتر از كر است برسد و بو يا رنگ يا مزه قسمتى از آن را تغيير دهد، چنانچه مقدارى كه تغيير نكرده كمتر از كر باشد تمام آب نجس مى شود. و اگر به اندازه كر يا بيشتر باشد، فقط مقدارى كه بو يا رنگ يا مزه آن تغيير كرده نجس است.
    « 25 » آب فوّاره اگر متصل به كر باشد، آب نجس و هر متنجس را كه قابل تطهير با آب است پاك مى كند، ولى اگر قطره قطره روى آب نجس بريزد، آن را پاك نمى كند، مگر آن كه چيزى روى فواره بگيرند، تا آب آن قبل از قطره قطره شدن به آب نجس متصل شود و بهتر اين است كه آب فوّاره با آن آب نجس، مخلوط گردد.
    « 26 » اگر چيز نجس را زير شيرى كه متصل به كر است بشويند، آبى كه از آن چيز مى ريزد اگر متصل به كر باشد و بو يا رنگ يا مزه نجاست نگرفته باشد و عين نجاست هم در آن نباشد، پاك است.
    « 27 » اگر مقدارى از آب كر يخ ببندد و باقى آن به قدر كر نباشد، چنانچه نجاست به آن برسد نجس مى شود، و هر قدر از يخ هم آب شود نجس است.
    « 28 » آبى كه به اندازه كر بوده، اگر انسان شك كند كه از كر كمتر شده يا نه، مثل آب كر است، يعنى نجاست را پاك مى كند در صورتى كه تفاوت بين آبى كه الان هست و آنچه قبلاً بوده كم باشد ، و اگر نجاستى هم به آن برسد نجس نمى شود. اما آبى كه كمتر از كر بوده و انسان شك دارد به مقدار كر رسيده يا نه، حكم آب كر را ندارد.
    « 29 » كر بودن آب به سه راه ثابت مى شود:
    1 ـ خود انسان يقين كند يا اطمينان داشته باشد بنابر اظهر .
    2 ـ دو مرد عادل خبر دهند.
    3 ـ كسى كه آب در اختيار اوست بگويد آب كُر است. مثلاً صاحب منزل بگويد : حوض منزل كُر است.

 

آب قليل 
    « 30 » آب قليل، آبى است كه از زمين نجوشد و از كر كمتر باشد و آب باران ( در حال باريدن ) هم نباشد.
    « 31 » اگر آب قليل روى چيز نجس بريزد، يا چيز نجس به آن برسد نجس مى شود. ولى اگر از بالا با فشار بلكه با مطلق حركت از بالا به پايين روى چيز نجس بريزد، مقدارى كه به آن چيز مى رسد نجس و هر چه بالاتر از آن است پاك مى باشد؛ و نيز اگر مثل فواره با فشار از پايين به بالا رود در صورتى كه نجاست به بالا برسد پايين نجس نمى شود ، و اگر نجاست به پايين برسد بالا نجس مى شود.
    « 32 » آب قليلى كه براى بر طرف كردن عين نجاست روى چيز نجس ريخته شود و از آن جدا گردد، نجس است. و بنابر احتياط واجب بايد از آب قليلى هم كه بعد از برطرف شدن عين نجاست، براى آب كشيدن چيز نجس روى آن مى ريزند و از آن جدا مى شود اجتناب كنند. ولى آبى كه با آن مخرج غائط را مى شويند با پنج شرط پاك است :
    1 ـ بو يا رنگ يا مزه نجاست نگرفته باشد.
    2 ـ نجاستى از خارج به آن نرسيده باشد.
    3 ـ نجاست ديگرى مثل خون يا بول با غائط بيرون نيامده باشد.
    4 ـ ذره هاى غائط در آب پيدا نباشد.
    5 ـ بيشتر از مقدار معمول، نجاست به اطراف مخرج نرسيده باشد.

 

آب جارى 
    « 33 » آب جارى، آبى است كه از زمين بجوشد و جريان داشته باشد، مانند آب چشمه و قنات.
    « 34 » آب جارى اگر چه كمتر از كر باشد، چنانچه نجاست به آن برسد تا وقتى بو يا رنگ يا مزه آن به واسطه نجاست تغيير نكرده، پاك است.
    « 35 » اگر نجاستى به آب جارى برسد، مقدارى از آن، كه بو يا رنگ يا مزه اش به واسطه نجاست تغيير كرده، نجس است. و طرفى كه متصل به چشمه است اگر چه كمتر از كر باشد پاك است. و آبهاى ديگر نهر اگر باندازه كر باشد يا به واسطه آبى كه تغيير نكرده به آب طرف چشمه متصل باشد، پاك و گرنه نجس است.
    « 36 » آب چشمه اى كه جارى نيست ولى طورى است كه اگر از آن بردارند باز مى جوشد، حكم آب جارى را دارد، يعنى اگر نجاست به آن برسد، تا وقتى بو يا رنگ يا مزه آن بواسطه نجاست تغيير نكرده، پاك است.
    « 37 » آبى كه كنار نهر ايستاده و متصل به آب جارى است، حكم آب جارى را دارد.
    « 38 » چشمه اى كه مثلاً در زمستان مى جوشد و در تابستان از جوشش مى افتد، فقط وقتى كه مى جوشد حكم آب جارى را دارد.
    « 39 » آب حوض حمام اگر چه كمتر از كر باشد، چنانچه به خزينه اى كه آب آن باندازه كر است متصل باشد، مثل آب جارى است.
    « 40 » آب لوله هاى حمام كه از شيرها و دوشها مى ريزد و آب لوله هاى ساختمان، اگر متصل به كر باشد در حكم آب كر است.
    « 41 » آبى كه روى زمين جريان دارد ولى از زمين نمى جوشد، چنانچه كمتر از كر باشد و نجاست به آن برسد نجس مى شود. اما اگر از بالا با فشار به پايين بريزد ، چنانچه نجاست به پايين آن برسد بالاى آن نجس نمى شود.

 

آب باران 
    « 42 » اگر به چيز نجسى كه عين نجاست در آن نيست ، يك مرتبه باران ببارد ، جايى كه باران به آن برسد پاك مى شود، و در فـرش و لباس و مانند اينها فشار لازم نيست . ولى باريدن دو سه قطره فايده ندارد ، بلكه بايد بنا بر احوط طورى باشد كه بگويند باران مى آيد، وبه حدّ جريان برسد؛ و اگر زمين طورى است كه آب به آن جريان پيدا نمى كند، كافى است به حدى ببارد كه اگر زمين سخت بود بر آن جارى مى شد.

    « 43 » اگر باران، به عين نجس ببارد و به جاى ديگر ترشح كند، چنانچه عين نجاست همراه آن نباشد، و بو يا رنگ يا مزه نجاست نگرفته باشد پاك است. پس اگر باران بر خون ببارد و ترشح كند، چنانچه ذره اى خون در آن باشد، يا آن كه بو يا رنگ يا مزه خون گرفته باشد، نجس مى باشد.
    « 44 » اگر بر روى بام عمارت ، عين نجاست باشد ، تا وقتى باران بر بام مى بارد، آبى كه به چيز نجس رسيده و از سقف يا ناودان مى ريزد در صورتى كه صفات عين نجس را نداشته باشد و مضاف نشده باشد پاك است ؛ و بعد از قطع شدن باران اگر معلوم باشد آبى كه مى ريزد به چيز نجس رسيده است، نجس مى باشد.
    « 45 » زمين نجسى كه باران بر آن ببارد پاك مى شود. و اگر باران بر زمين جارى شود و در موقع آمدن باران به جاى نجسى كه زير سقف است برسد آن را نيز پاك مى كند، اگر مضاف يا متغير به نجاست نشده باشد.
    « 46 » خاك نجسى كه به واسطه باران گِل شود پاك است، اگر آب باران به همه خاك برسد و بنا بر احوط موقع مخلوط شدن با خاك، مضاف نشده باشد.
    « 47 » هرگاه آب باران در جايى جمع شود، اگر چه كمتر از كر باشد چنانچه موقعى كه باران مى آيد، چيز نجسى را در آن بشويند و آب، بو يا رنگ يا مزه نجاست نگيرد، آن چيز نجس پاك مى شود.
    « 48 » اگر بر فرش پاكى كه روى زمين نجس است باران ببارد و بر زمين نجس جارى شود، فرش نجس نمى شود و زمين هم پاك مى گردد، مگر اين كه آب ، مضاف يا متغيّر شود.
    « 49 » اگر آب باران بعد از آن كه از باريدن افتاد، در گودالى جمع شود و كمتر از كر باشد، چنانچه نجاست به آن برسد نجس مى شود.

 

آب چاه 
    « 50 » آب چاهى كه از زمين مى جوشد، اگر چه كمتر از كر باشد چنانچه نجاست به آن برسد، تا وقتى بو يا رنگ يا مزه آن به واسطه نجاست تغيير نكرده پاك است، ولى مستحب است پس از رسيدن بعضى از نجاست ها به چاه، به مقدارى كه در كتاب هاى مفصل گفته شده از آن چاه ، آب بِكشند .
    « 51 » اگر نجاستى در چاه بريزد و بو يا رنگ يا مزه آب آن را تغيير دهد، چنانچه تغيير آب چاه از بين برود، بنابر احتياط واجب آن آب موقعى پاك مى شود كه به آبى كه از چاه مى جوشد متصل باشد. 

 

http://www.bahjat.org/

پنج شنبه 13 شهریور 1393  5:51 AM
تشکرات از این پست
alirezaHmzezadh
moradi92
moradi92
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 3481

میزان آب کر

 
 
___________________________________
1- آیت الله بهجت: بنا بر اقوی
آیت الله مکارم شیرازی: بنا بر احنیاط واجب
2-  آیات عظام امام خمینی، اراکی: بنا بر اقرب
آیت الله نوری: بنا بر احتیاط
آیت الله خوئی: تقریبا 377 کیلوگرم.
آیت الله سیستانی: تقریبا معادل 384 لیتر.
آیت الله بهجت: 740/376کیلوگرم و به حسب لیتر هم همین مقدار.
آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی، مظاهری: 384 کیلوگرم، (مکارم شیرازی: 384 لیتر).
آیت الله شبیری زنجانی: در تبدیل مقدار آن به اوزان کنونی در بین انشمندان اختلاف نظر دیده می شود ،بنا بر نظر مشهور، مقدار کر377 (تقریبا 42/377) کیلوگرم می باشد، ولی ظاهرا مقدار کر بیشتر از این مقدار است، برخی از بزرگان مقدارآن را تقریبا 77/462کیلوگرم می باشد و برخی دیگر 5/478کیلوگرم دانسته اند بنابراین اگرمقدار اگرمقدار وزن آب 480 کیلوگرم باشد ، طبق نظر تمامی دانشمندان آب کراست ، حجم این مقدار آب درآب مقطر در دمای چهار درجه 48% متر مکعب و در دمای صد د رجه، حدود 5/0متر مکعب و در سایردماها بین دو این مقدار می باشد و در آب غیر مقطر از مقدارهای ذکر شده کمتر است عوامل دیگری همچون فشارهوابرحجم آب کرتأثیرمیگذاردکه چون درشرائط معمولی تاثیرآنها اندک است از ذکر آن صرف نظر نمودیم .
آیت الله تبریزی: بنابرأظهر وزن اعتباری ندارد.
آیات عظام گلپایگانی، صافی، فاضل لنکرانی، وحید خراسانی: این مورد را در رساله خود نیاورده اند.
3-  آیات عظام خوئی،تبریزی، بهجت، وحید خراسانی،صافی،مظاهری: سه وجب (صافی: و احتیاط آن است که 5/3 وجب باشد).
آیت الله سیستانی: مساحت ظرف آن 36 وجب باشد، (هر وجب متعارف تقریبا 22 سانتیمتر است).

 

پنج شنبه 13 شهریور 1393  5:53 AM
تشکرات از این پست
alirezaHmzezadh
moradi92
moradi92
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 3481

تعيين آب كر توسط محاسبات فيزيكي و رياضي

باشگاه خبرنگاران: يكي از مخترعان و ايده پردازان كشورمان توانسته به كمك محاسبات فيزيكي و رياضي ميزان دقيق آب كر را تعيين كند.
                    
حسين صمديار، مخترع و ايده پرداز، گفت: وزن آب كر براي فقها از اهميت ويژه اي برخوردار است و تمامي فقها در همه رساله هاي علميه مقدار آب كر را بر حسب وزن 383.906 كيلوگرم دانسته اند.

وي افزود: مقدار آب كه برحسب حجم در روايات به سه شكل مطرح شده كه اندازه هر ضلع 3 وجب، 3/3 وجب و 5.3 وجب بيان شده است. 

صمديار اظهار داشت: فقها در حجم آب كر اختلافاتي نيز دارند به گونه اي كه عده اي آن را 27 وجب مكعب، برخي 36 وجب مكعب و برخي از آنها 42.875 وجب مكعب مي دانند. 

وي گفت: اين مشكل فقها از ابتداي اسلام تاكنون آنان را دچار زحمت فراوان و توجيه گري هاي متفاوتي كرده و علت اختلاف آنان روايات مختلف است. صمديار براي حل اين مشكل از فيزيك و رياضي كمك گرفته و با دقت بسيار به محاسبه مقدار آب كر پرداخته است. 

وي تصريح كرد: وزن آب كر 383.906 كيلوگرم بوده و هر كيلوگرم آب خالص را برابر يك ليتر فرض كرده ايم كه در نتيجه آب كر برابر 383.906 ليتر مي شود.

پنج شنبه 13 شهریور 1393  5:56 AM
تشکرات از این پست
alirezaHmzezadh
دسترسی سریع به انجمن ها