0

یهود شناسی

 
sayyed13737373
sayyed13737373
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1392 
تعداد پست ها : 6674
محل سکونت : گیلان

یهود شناسی

 

 

عرض سلام و احترام خدمت کاربران و خوانندگان بزرگوار.

 

در این تاپیک قصد داریم یهود را با نگاهی تازه و مقایسه ای بررسی کنیم تا هم شما دوستان یهود را بهتر بشناسید و هم ما از نظرات شما در مورد این دین آگاه بشویم.

 

منتظر نظرات شما هستیم.

 

یا حق

*هر وقت که سرت به درد آید    نالان شوی و سوی من آیی

چون درد سرت شفا بدادم    یاغی شوی و دگر نیایی*

*پاسبان حرم دل شده‌ام شب همه شب    تا در این پرده جز اندیشه او نگذارم*

چهارشنبه 12 شهریور 1393  3:22 PM
تشکرات از این پست
moradi92 alifanoodi
sayyed13737373
sayyed13737373
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1392 
تعداد پست ها : 6674
محل سکونت : گیلان

مقایسه موقیعت مردمی یهود با مسلمانان

آمار برای چند سال پیش هست

موقعیت مردمی:

یهودیان سراسر جهان، 14 ملیون نفر

7 ملیون نفر در آمریکا

6 ملیون نفر در آسیا

2 ملیون نفر در اروپا

یکصد هزار نفر در آفریقا

o World Jewish Population. 14 million

o Distribution: 7 m in America

5 m in Asia

2 m in Europe

100 thousand in Africa

جمع کل مسلمانان در جهان: یک ملیارد و نیم

یک میلیارد نفر در آسیا و خاور میانه

400 ملیون نفر درآفریقا

44 ملیون نفر در اروپا

5 ملیون نفر در آمریکا

از هر پنج نفر جمعیت روی زمین، یکی مسلمان است

در مقابل هر یک هندو، دو مسلمان قراردارد

درمقابل هر پیرو بودا ، دو مسلمان قراردارد

درمقابل هر یهودی 107 مسلمان قراردارد.

با اینهمه 14 ملیون یهودی از یک میلیارد و نیم مسلمان نیرومند ترند!

o World Muslim Population: 1.5 billion

o Distribution: 1 billion in Asia/Mid-East

400 M in Africa

44 M in Europe

6 M in the Americas

o Every fifth human being is a Muslim.

o For every single Hindu there are two Muslims

o For every Buddhist there are two Muslims

o For every Jew there are 107 Muslims

o Yet the 14 million Jews are more powerful than the

entire 1.5 billion Muslims

Why?

چــــرا؟

Here are some of the reasons.

بچندین دلیل از جمله:

در تاریخ معاصر،

البرت انشتین ، یهودی

زیگموند فروید ، یهودی

کارل مارکس ، یهودی،

پل ساموئلسون ، یهودی،

میلتون فردمن، یهودی

Movers of Current History

o Albert Einstein Jewish

o Sigmund Freud Jewish

o Karl Marx Jewish

o Paul Samuelson Jewish

o Milton Friedman Jewish

رشته پزشکی:

مخترع سوزن سورنگ ، بنیامن روبن، یهودی،

کاشف واکسن فلج اطفال (پولیو) ، یوناس سالک ، یهودی،

کاشف داروی ضد سرطان خون ، گرترود الیون، یهودی،

کاشف در مان یرقان (زردی) بروخ بلومبرگ ، یهودی،

کاشف داروی درمان مرض سفلیس، پل الریخ ، یهودی،

کاشف درمان امراض عضلانی، الیه متچینکوف ، یهودی،

کاشف درمان غدد ترشحی داخلی، آنرو شلی ، یهودی،

شناخت درمانی تراپی،آرون بک ، یهودی،

کاشف قرص ضد حاملگی، جورج پیناکوس، یهودی،

شناسائی چشم بشر، ج. والد، یهودی،

شناسائی بچه در شکم مادر،استانلی کوهن، یهودی،

دیالیز قلوه ها، ویلیم کلوفکام، یهودی،

 

Medical Milestones

o Vaccinating Needle: Benjamin Ruben Jewish

o Polio Vaccine Jonas Salk Jewish

o Leukaemia Drug Gertrude Elion Jewish

o Hepatitis B Baruch Blumberg Jewish

o Syphilis Drug Paul Ehrlich Jewish

o Neuro muscular Elie Metchnikoff Jewish

o Endocrinology Andrew Schally Jewish

o Cognitive therapy. Aaron Beck Jewish

o Contraceptive Pill Gregory Pincus Jewish

o Understanding of Human Eye. G. Wald Jewish

o Embryology. Stanley Cohen Jewish

o Kidney Dialysis Willem Kloffcame Jewish

برندگان جوایر نوبل:

Nobel Prize Winners

دریکصدو پنجاه سال گذشته، 14 ملیون یهودی 180 جایزه نوبل را دریافت کرده اند درحالیکه یک ملیارد و نیم مسلمان تنها 3 جایزه گرفته اند،

o In the past 105 years, 14 million Jews have won  180 Nobel prizes whilst 1.5 billion Muslims have contributed

only 3 Nobel winners

اختراعاتیکه تاریخ را دگرگون ساخت:

چیپهای کوچک دستگاههای الکترونیکی، استانلی نزور، یهودی،

رآکتور اتمی زنجیره ای، نئو سزیلند، یهودی،

کابل نوری، پیطر شولتز، یهودی،

چراغهای راهنمائی، چارلز آلدر، یهودی،

فولاد ضد زنگ، بنو اشتراوس، یهودی،

فیلم(ناطق) با صدا، ایزادور کیس، یهودی،

میکروفون تلفن، امیل برلینر، یهودی،

دستگاه ضبط تصویر متحرک (ویدئو)،چارلز جینزبرگ، یهودی،

 Inventions that changed History

o Micro- Processing Chip. Stanley Mezor Jewish

o Nuclear Chain Reactor Leo Sziland Jewish

o Optical Fibre Cable Peter Schultz Jewish

o Traffic Lights Charles Adler Jewish

o Stainless Steel Benno Strauss Jewish

o Sound Movies Isador Kisee Jewish

o Telephone Microphone Emile Berliner Jewish

o Video Tape Recorder Charles Ginsburg Jewish

نفوذ بر بازرگانی جهانی:

فرآورده ها ی مارک مشهور " پولو"، رالف لورن، یهودی،

تولیدات نوشیدنی "کوکاکولا" ، یهودی،

لویس جین، لوی اشتراوس، یهودی،

استار بروک، هوارد شولتز، یهودی،

گوگل ، سرجی برین، یهودی،

کامپیوتر های شرکت "دل"، میشل دل، یهودی،

دنکی، دونا کارن، یهودی،

باسکین و رابینز، ایرو رابینز، یهودی،

دانکین دونات(نوعی تنقل آمریکائی)،بیل روزنبرگ، یهودی، 

Influential Global Business

o Polo Ralph Lauren Jewish

o Coca Cola Jewish

o Levi's Jeans Levi Strauss Jewish

o Sawbuck's Howard Schultz Jewish

o Google Sergey Brin Jewish

o Dell Computers Michael Dell Jewish

o Oracle Larry Ellison Jewish

o DKNY Donna Karan Jewish

o Baskin & Robbins Irv Robbins Jewish

o Dunkin Donuts Bill Rosenberg Jewish

نفوذ در سیاست بین المللی:

هری کیسینجر ، یهودی،

ریچارد لوین رئیس دانشگاه یل، یهودی،

الن گرینزپن، رئیس فدرال رزرو آمریکا، یهودی،

ژوزف لیبرمن ، یهودی،

مادلین البرایت، یهودی،

گاسپر واینبرگر،وزیر دفاع آمریکا، یهودی،

ماکزیم لیوینو، وزیرخارجه شوروی، یهودی،

داوید مارشال، نخست وزیز سنگاپور، یهودی،

اسحق اسحق، استاندار کل استرالیا، یهودی،

بنیامن دیزرائلی، نخست وزیر انگلستان، یهودی،

یوگنی پیرماکف، نخست وزیر روسیه، یهودی،

بری گلد واتر، سیاستمدار آمریکائی، یهودی،

جورج سمپائو، رئیس جمهور پرتقال، یهودی،

هرب گری، معاون نخست وزیر کانادا، یهودی،

میشل هوارد، وزیر کشور انگلستان، یهودی،

برونو کریسکی، صدر اعظم اتریش، یهودی،

رابرت روبین، وزیر خزانه داری آمریکا، یهودی،

 

Influential Intellectuals/ Politicians

o Henry Kissinger , US Sec of State Jewish

o Richard Levin, President Yale University Jewish

o Alan Greenspan , US Federal Reserve Jewish

o Joseph Lieberman Jewish

o Madeleine Albright , US Sec of State Jewish

o Casper Weinberger , US Sec of Defence Jewish

o Maxim Litvinov , USSR Foreign Minister Jewish

o David Marshal , Singapore Chief Minister Jewish

o Isaacs Isaacs, Gov-Gen Australia Jewish

o Benjamin Disraeli, British Statesman Jewish

o Yevgeny Primakov, Russian PM Jewish

o Barry Goldwater , US Politician Jewish

o Jorge Sampaio, President Portugal Jewish

o Herb Gray, Canadian Deputy – PM Jewish

o Pierre Mendes, French PM Jewish

o Michael Howard, British Home Sec.  Jewish

o Bruno Kriesky, Austrian Chancellor Jewish

o Robert Rubin , US Sec of Treasury Jewish

رسانه های گروهی جهانی:

 Global Media Influential

ثی ان ان، ولف بلیتز، یهودی،

باربارا والترز از اخبار(آ. ب. ث)،یهودی،

اوجین مایر، واشنگتن پست، یهودی،

هنری گرونوالد، مجله تایم آمریکا، یهودی،

کاترین گراهام، واشنگتن پست، یهودی،

ژوزف لیلد،نیویورک تایمز،یهودی،

ماکس فرانکل،نیویورک تایمز،یهودی،

o Wolf Blitzer, CNN

Jewish

o Barbara Walters ABC News

Jewish

o EugeneMeyer , Washington Post

Jewish

o Henry Grunwald, Time Magazine

Jewish

o Katherine Graham , Washington Post

Jewish

o Joseph Lelyeld, New York Times

Jewish

o Max Frankel, New York Times

Jewish

موسسات بشر دوستانه:

جورج سوروس ، یهودی،

والتر اننبرگ،یهودی،

Global Philanthropists

o George Soros

Jewish

o Walter Annenberg

Jewish

چرا اینها نیرو مندند و مسلمانان ضعیف ؟

دلیلش اینست که ما با این که استعداد داریم ولی استعداد دانش آموختن را وانهاده ایم.

Why are they powerful? why are Muslims powerless?

Here's another reason. We have lost the capacity to produce knowledge.

در سراسر جهان اسلام مشتمل بر 57 کشور تنها 500 دانشگاه موجود است.

درحالیکه تنها در آمریکا 5758 دانشگاه براه است.

درهندوستان ، 8407 دانشگاه موجود است.

حتی یک دانشگاه از میان کشور های اسلامی در زمره 500 دانشگاه اول جهانی جای ندارد.

o In the entire Muslim World (57 Muslim Countries) there are only 500 universities.

o In USA alone, 5,758 universities

o In India alone, 8,407 universities

o Not one university in the entire Islamic World

features in the Top 500 Ranking Universities of the World

سواد در دنیای مسیحیت نود% است.

سواد در جهان اسلام 40% است.

در پانزده کشور مسیحی مذهب در صد سواد یکصد است.

درکشورهای مسلمان حتی یکی هم نیست.

درکشورهای مسیحی 98 درصد دوره دبیرستان را تمام کرده اند.

درکشورهای اسلامی این رقم 50 درصد است.

40 درصد از مردم کشور های مسیحی دانشگاه را تمام کرده اند.

در کشورهای مسلمان این رقم تنها 2 درصد است.

درکشورهای مسلمان برای هریک ملیون مسلمان تنها 230 عالم و دانشمند وجود دارد.

در آمریکا این رقم 5000 است.

در آمریکا برای هریک ملیون نفر 1000 تکنیسین موجود است.

در سراسر جهان عرب فقط 50 نفر برای هریک ملیون نفر موجود است.

دنیای اسلام فقد 02/.% از درآمد ملی را برای تفحص و توسعه هزینه میکند.

درکشورهای مسیحی این رقم 5% از درآمد ملی است.

o Literacy in the Christian World 90%

o Literacy in the Muslim World 40%

o 15 Christian majority-countries, literacy rate 100%

o Muslim majority - countries , None

o 98% in Christian countries completed primary

o Only 50% in Muslim countries completed primary.

o 40% in Christian countries attended university

o In Muslim countries a dismal 2% attended.

o Muslim majority countries have 230 scientists per one

million Muslims

o The USA has 5000 per million

o The Christian world 1000 technicians per million.

o Entire Arab World only 50 technicians per million.

o Muslim World spends on research/developmen t 0.2% of

GDP

o Christian World spends 5 % of GDP

نتیجـــه:

دنیای اسلام استعداد دانش پروری دارد ولی توجه و پشتکار آن را ندارد.

مرحله دیگر آزمایش دانش، کاربرد آنست.

Conclusion.

o The Muslim World lacks the capacity to produce

knowledge.

 Another way of testing the degree of knowledge is the

degree of diffusing knowledge

.

در پاکستان برای هر 1000 نفر 23 روزنامه موجود است.

درسنگاپور این رقم 460 برای هر 1000نفر است.

در انگلستان 2000 کتاب مختلف برای یک ملیون نفر هرسال چاپ میشود.

در مصر این رقم تنها 17 جلد است.

o Pakistan 23 daily newspapers per 1000 citizens

o Singapore 460 per 1000 citizens.

o In UK book titles per million is 2000

o In Egypt book titles per million is only 17

 

Conclusion.

عــاقبــت:

دنیای اسلام در دانش پژوهی شکست خورده است

o Muslim World is failing to diffuse knowledge

آزمایش کاربرد دانش راه دیگری برعدم دانش پژوهی مسلمانان است.

صادرات صنعتی پاکستان فقط9/0 در صد کل صادرات آن کشور است.

در عربستان سعودی 2/0 درصد است.

کویت و مراکش و الجزایر 3/0 درصد است.

درحالیکه سنگاپور به تنهائی 68% صادرات صنعتی دارد.

Applying Knowledge is another such test.

o Exports of high tech products from Pakistan is

0.9% of its exports.

o In Saudi Arabia is 0.2%

o Kuwait , Morocco and Algeria 0.3%

o Singapore alone is 68%

نتــیجــتا:

جهان اسلام استعداد بهره گیری از دانش  را فاقد است.

Conclusion.

o Muslim World is failing to apply knowledge.

به چه نتیجه ای میرسیم؟

کنکاش لازم نیست چون ارقام فریاد میکشند،لکن ما قادر بشنیدن آن نیستیم.

What do you conclude? no need to tell the figures

are speaking themselves very loudly we are unable to listen

 

 

نـصـیحـت:

خود و فرزندانتان دانش بیاموزید، میان بر وجود ندارد. بهیچ وجه نگذارید فرزندانتان از دانش آموزی منحرف گردند. و بخاطر خدا، از نفوذ خود برای بدست آوردن نمره بیشتر برای فرزندان خود اجتناب کنید.اگر موفق نشوند آنها را یاری کنید تا موفق شوند. واگر اکنون نمیتوانند موفق شوند پس هرگز موفق نخواهندشد.

ما بیشترین و نیرومند ترین ملت روی زمین هستیم تنها چیزی که لازم داریم ، شناخت خودمان است.

پیروزی ما بسته به دانش و خلاقیت و سواد آموزی ماست و بس.

بیدار شو

Advice:

Please educate yourself and your children. always promote

education, don't compromise on it, don't ignore your

children's slightest misguidance from education (and

please, for God's Sake, don't use your personal

contacts or sources to promote your children in their

education; if they fail, let them and make them learn to

pass; b/c if they can't do it now, they can't ever).

We are World's biggest and strongest nation, all we

need is to identify and explore our ownselves. Our victory

is with our knowledge, our creativity, our literacy...And

nothing else.

 

Wake up

 

*هر وقت که سرت به درد آید    نالان شوی و سوی من آیی

چون درد سرت شفا بدادم    یاغی شوی و دگر نیایی*

*پاسبان حرم دل شده‌ام شب همه شب    تا در این پرده جز اندیشه او نگذارم*

چهارشنبه 12 شهریور 1393  3:32 PM
تشکرات از این پست
moradi92 alifanoodi
sayyed13737373
sayyed13737373
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1392 
تعداد پست ها : 6674
محل سکونت : گیلان

ویژگی یهود در میان ادیان

 
يهوديت در ميان اديان زنده جهان از دو ويژگي برخوردار است:
1.ويژگي نخست‏
ويژگي اول«آميختگي شديد قوميت با ديانت»است؛اين آميختگي به حدّي‏ است كه تفكيك اين دو غير ممكن است.به همين روي،تعريف يهودي و يهودي بودن بسيار مشكل است.
 
قومي كه اين دين را از آن خود مي‏داند،قوم اسرائيل است.از متون مقدس‏ اين دين بر مي‏آيد كه اسرائيل لقب يعقوب(ع)،فرزند اسحاق(ع)،و نواده‏ ابراهيم(ع)است.اين قوم كه نياي بزرگ خود را ابراهيم(ع)مي‏داند،از اين‏ جهت خود را قوم اسرائيل يا بني اسرائيل مي‏خواند كه خود را فرزند يعقوب‏
مي‏شمارد.
 
عنوان ديگري كه براي اين قوم به كار رفته،عبرانيان است كه زبان‏ مخصوص اين دين،زبان عبري،از همين نام گرفته شده است.در كتاب تورات‏ اين نام براي قوم حضرت ابراهيم به كار رفته(سفر پيدايش،14:13)،اما بعدها در خصوص بني اسرائيل به كار رفت.(سفر خروج،9:1)درباره علت اين‏نام‏گذاري دو احتمال مي‏رود:
 
اول اينكه يكي از اجداد حضرت ابراهيم فردي به نام«عابر»بوده(سفر پيدايش،10:24)و به اين جهت او و قومش به اين نام خوانده شده‏اند. احتمال ديگر اينكه حضرت ابراهيم و قومش از رود فرات عبور كرده،به‏ سرزمين كنعان رفتند و از همين رو،كنعانيان آنان را عبرانيان-به معناي‏ عبور كنندگان-خواندند.(1)
 
 به هر حال،قومي به نام اسرائيل يا عبرانيان شكل مي‏گيرد و در سرزمين‏ غربت،يعني مصر به سختي،و عذاب دچار مي‏شود.خداوند يكي از فرزندان اين‏ قوم،يعني موسي(ع)را مأمور مي‏گرداند،تا قوم را از اسارت نجات دهد و به‏ سوي سرزميني كه به جدشان ابراهيم وعده داده شده،رهبري كند.مأموريت‏ ديگر اين رهبري الهي نبوت است.
او از طرف خدا مأموريت دارد ديانتي خاص را در ميان اين قوم بنيان نهد.
بدين سان نجات قوم و استقلال و آزادي آنان،با شكل گيري ديانتي خاص در ميان آنها همراه مي‏گردد.بنابراين دو عنوان قرين‏ يكديگر مي‏گردند:
قوم اسرائيل و دين اسرائيل.بعدها سرزمين بني اسرائيل به دوكشور اسرائيل در شمال،و يهودا در جنوب تقسيم مي‏شود.سپس بخش شمالي‏ به اشغال آشوريان در مي‏آيد و ده سبط(2)
بني اسرائيل كه در آن ساكن بودند،به‏اسارت رفته،در اقوام ديگر پراكنده مي‏شوند.در اين ميان،تنها كشور يهودا-كه‏ فقط دو سبط بنيامين و يهودا را در خود جاي داده و نام خود را نيز از همين دوگرفته-باقي مي‏ماند.اين دو سبط نيز در قرن ششم قبل از ميلاد به اسارت به‏ بابل برده مي‏شوند،اما آنان پس از دهها سال اسارت آزاد شده،به وطن‏ باز مي‏گردند.در اين وضعيت است كه توجه به قوميت شدت مي‏گيرد و واژه‏ جديدي جاي هر دو عنوان را مي‏گيرد.اين واژه جديد يهوديت و يهودي است كه‏ از كلمه يهودا گرفته شده كه هم،نام يك سبط است و هم نام كشور آن.(3)در گذشته كلمه يهودي تنها براي افراد سبط يهودا به كار مي‏رفت،
اما بعد از اسارت،اين نام براي همه كساني كه از اسارت بازگشته بودند،به كار رفت
پس از آن نيز اين عنوان براي همه يهودياني كه در سراسر عالم پراكنده بودند،به كار رفت وحتي كساني را كه به اين دين وارد مي‏شدند نيز در بر گرفت.(4)
 سؤالي مهمي كه امروزه حتي براي خود يهوديان مطرح است و به شدت درپاسخ به آن اختلاف دارند،اين است:يهودي كيست و يهوديت چيست؟ نويسنده‏اي يهودي اختلاف در پاسخ به اين سؤال و علت اين اختلافات رااين گونه بيان مي‏كند:
 
اما يهودي بودن يعني چه؟آيا به معناي وابستگي به يك دين است؟ جواب منفي است،زيرا برخي از يهوديان ملحدند و برخي ديگر راست كيش و بسياري در ميان اين دو طيف قرار مي‏گيرند.آيا به معناي‏ تعلق به يك گروه قومي است؟باز جواب منفي است،چرا كه اگر كسي به‏ دين ديگري غير از يهوديت در آيد او را خارج از گروه قومي به حساب‏ مي‏آورند.آيا به معناي رعايت شروطي خاص است؟...اگر مقصود رعايت‏ محرمات خوراكي باشد...يهوديان بسياري-شايد 90 ايشان-خارج‏ مي‏شوند.و اگر احكامي مانند«همسايه خود را مثل خويشتن محبت نما» (سفر لاويان،19:18)شرط است،مي‏بينم كه گرچه همه مي‏كوشند،فقط اندكي موفق شده‏اند...
چرا اين ترديدها و تناقض‏ها در تعريف يهوديان و يهوديت وجود دارد؟ در وراي اين ترديدها دو مشكل اساسي در يهوديت نهفته است.نخستين‏ مشكل عبارت است از:رابطه پيچيده،و گاهي تقريبا متضاد،ميان‏ تعريف‏هاي قومي و ديني از يهوديت.نزد همه شاخه‏هاي يهوديت، يهوديان بر اساس رابطه‏اي قومي و به حكم تولدشان از ديگران متمايز مي‏شوند.به عنوان نمونه،يهوديت ارتدوكس و يهوديت محافظه كار كسي را يهودي مي‏دانند كه از مادر يهودي زاده شده است.
 
ولي يهوديت‏ اصلاح‏گرا كسي را يهودي مي‏داند كه از مادر يا پدر يهودي زاده شده باشد. اما يهوديت از«اسرائيل»،كه به معناي قوم يهود است،همان گونه سخن‏ مي‏گويد كه مسيحيت از«كليسا»سخن مي‏گويد.پس معيارهاي ديني هم‏ در كارند.مرز ميان هويت اجتماعي فوق طبيعي‏اي كه به دست خدا ايجاد شده و براي خدمت به خداست،با گروه اجتماعي اين جهان كه از مردماني با زمينه و فرهنگ مشترك شكل يافته،مرزي بس ظريف است. در يهوديت تشخيص اين مرز دشوار است.مشكل دوم از ناسازگاري موجود،ميان تعريف‏هاي ديني و قومي‏يهوديت ناشي مي‏شود.يهوديان بر سر اينكه«يهوديت چيست؟» توافق ندارند.
 
از آنجا كه يهودي بودن به اين معنا نيز هست كه‏ شخص خود به خود پاره‏اي از«اسرائيل»،به معناي قوم مقدس خدا مي‏شود(چيزي شبيه كليسا كه بدن رمزي مسيح است)،عقايد فرد فرد يهوديان غالبا معتبر،و حتي بيان‏گر يهوديت،به شمار مي‏رود.اين مطلب به خوبي اين امر را توضيح مي‏دهد كه چرا شكل‏هاي فراواني از يهوديت وجود دارد.در آمريكا و كانادا و كشورهاي ديگر دست كم چهار شكل سازمان يافته،يا به تعبير ما، چهار يهوديت ارتدوكس،اصلاح گرا،محافظه كار و تجديد ساختار طلب وجود دارد.
 
«يهوديت ارتدوكس»معتقد است كه هم تورات مكتوب(يا به قول‏ مسيحيان،عهد قديم)و هم تورات شفاهي‏[تلمود]واقعا از طرف‏ خدا هستند.اين گروه از اين جهت شريعت را پاس مي‏دارند كه آن‏ را از طرف خدا مي‏دانند.
 
«يهوديت اصلاح گرا»بر تحوّل تأكيد مي‏كند.اين گرايش،تورات را بياني از اصول جاودان مي‏دانند كه به لباس زبان و اصلاحات‏
تاريخ‏مند در آمده‏اند،و در نتيجه معتقد است كه مي‏توان آن را تغيير داد تا پاسخگوي اوضاع جديد باشد.يهوديت اصلاح‏گرا در واقع‏
بسياري از مطالب اصلي تورات را براي امروزه نامناسب دانسته، آنها را رها مي‏كند.در مقابل يهوديت محافظه كار منزلت الهي‏
تورات را تصديق مي‏كند ولي با تغيير موافق است. «يهوديت تجديد ساختار طلب»،دين را نوعي تمدن مذهبي- تاريخي يهوديان مي‏داند و خدا را به جاي اصطلاحات فوق طبيعي، با اصطلاحات طبيعت گرايانه تعريف مي‏كند.اين بدين معناست كه‏ يهوديت‏هاي متأخرتر،از اعتقاد به تورات به عنوان متن الهي الهام‏
شده كه داراي جمعيت و اعتبار است،دورتر و دورتر شده‏اند.(5) همان‏طور كه از اين سخنان برمي‏آيد،حتي در ميان خود يهوديان نيز نه‏ تعريف مشخصي از يهوديت ارائه شده و نه معيار معين و مشخصي براي‏ يهودي بودن داده شده است.با اين حال بايد گفت:آنچه اكنون ما داريم، آميزه‏اي از ديانت و قوميت است.
 
 
 
2.ويژگي دوم‏
اين ويژگي كه شايد با ويژگي اول بي ارتباط نباشد،اين است كه بخش زيادي از كتاب مقدس دين يهود،به تاريخ اين قوم اختصاص يافته است.متن مقدس و
اصلي يهوديت،مجموعه‏اي است كه يهوديان آن را عهد،و مسيحيان-كه آن را نيز قبول دارند-عهد قديم مي‏نامند.
 
گرايش اصلي اين مجموعه كه از 39 كتاب‏و نوشته‏هاي كوچك و بزرگ تشكيل مي‏شود و به موضوعات مختلف پرداخته‏ است،بيان تاريخ قوم اسرائيل،چگونگي شكل گيري اين قوم و شكستها وپيروزيهاي آن است.مهم‏ترين بخش اين مجموعه،پنج سفر تورات(اسفار پيدايش،خروج،لاويان،اعداد و تثنيه)است؛اسفاري كه سنت يهودي-مسيحي آن را به حضرت موسي(ع)نسبت مي‏دهد.هر چند در اين كتاب‏ موضوعهايي از قبيل احكام و اعتقادات به چشم مي‏خورد،بخش عمده آن به‏
تاريخ قوم اسرائيل اختصاص دارد.
 
 
در اين مجموعه دوازده كتاب ديگر وجود دارد كه موضوع آنها نيز تاريخ وسرگذشت اين قوم است.اين كتابها عبارت است از:صحيفه يوشع،سفر داوران،
كتاب روت،كتابهاي اول و دوم سموئيل نبي،كتابهاي اول و دوم پادشاهان،كتابهاي اول و دوم تواريخ ايام و كتابهاي عزرا،نحميا و استر.
 
در اين مجموعه،موضوع پنج كتاب حكمت و مناجات است و در واقع كمتر به تاريخ قوم پرداخته‏اند.اين پنج كتاب عبارت است از:كتاب ايوب،كتاب مزامير
يا زبور داوود،كتاب امثال سليمان،كتاب جامعه سليمان و كتاب غزل غزلهاي سليمان. موضوع اصلي ديگر نوشته‏هاي اين مجموعه،نبوت و پيش گويي است.با اين‏ حال،عمده پيشگوييهاي اين بخش با عملكرد قوم و سرنوشت آن در ارتباط است.اين مجموعه شامل هفده كتاب است؛بدين قرار:كتابهاي اشعيا،ارميا،
مرائي ارميا،حرقيال،دانيال،هوشع،يوئيل،عاموس،عوبديا،يونس،ميكاه،ناحوم، حبقّوق،صفنيا،حجّي،زكريا و ملاكي.
 
پنج سفر تورات و دوازده كتاب تاريخي كه موضوع اصلي‏شان تاريخ قوم‏ اسرائيل است،حدود سه پنجم كل حجم اين مجموعه را در بر مي‏گيرد.بنابراين‏
مي‏توان ادعا كرد كه موضوعي كه بيش از همه در اين مجموعه بدان پرداخته‏ شده،تاريخ قوم،اعمال و سرنوشت آن است.
 
نكته ديگري كه در مطالعه تاريخ و انديشه‏هاي يهوديت بايد بدان توجه‏ كرد،اين است كه منبع منحصر به فرد چند هزار ساله اين قوم،همين مجموعه‏
عهد قديم است.البته در قرآن و سنت اسلامي درباره تاريخ اين قوم و سرگذشت آن و سخنان انبياي آن مطالب زيادي آمده است.از اين رو بايد توجه‏داشت كه منبع اصلي در اين نوشتار،بخش عمده‏اي از تاريخ قوم بني اسرائيل و دين يهوديت و انديشه‏ها و اعمال مربوط به آن،همين مجموعه عهد قديم‏
است؛چرا كه هدف اين نوشتار معرفي يهوديت است؛آن گونه كه سنت يهودي‏ آن را معرفي مي‏كند.
چراغ برنجي،جشن حنوكا،اسپانيا،قرن چهاردهم ميلادي‏
 
(1).ر.ك:مستر هاكس،قاموس كتاب مقدس،ص 592.
(2).بني اسرائيل دوازده طايفه داشتند كه هر يك به يكي از پسران يعقوب منسوب بود؛بااين تفاوت كه سبط لاوي كه كاهن قوم بودند و در ميان ديگر طوايف پراكنده بودند،
وظايف ديني را انجام مي‏دادند و در نتيجه در تقسيم زمين سهمي به آنان داده نشده بود.از همين رو،اينان از اسباط شمرده نمي‏شوند.همچنين نام يوسف در ميان اسباطدوازده‏گانه نيست و به جاي او نام دو پسر او هست.بنابراين جمعا دوازده سبط مي‏شود.
,Louis,Oord Concise Companion to the Jewish Religion.(3)}
.111.OCJR(,P)}
(4).جمعي از نويسندگان،قاموس الكتاب المقدس،ص 1084.
(.121.P,8.ER.ME,V.(3))02ya
(5)(.295-294.Neusner,Jacob,Judaism,in Our Religions,PP.(1))

*هر وقت که سرت به درد آید    نالان شوی و سوی من آیی

چون درد سرت شفا بدادم    یاغی شوی و دگر نیایی*

*پاسبان حرم دل شده‌ام شب همه شب    تا در این پرده جز اندیشه او نگذارم*

چهارشنبه 12 شهریور 1393  3:57 PM
تشکرات از این پست
moradi92 alifanoodi
11066bu
11066bu
کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت : تیر 1395 
تعداد پست ها : 5
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:یهود شناسی

من یک دانش اموز هستم و واقعا متحول شدم من سعی می کنم تلاشم را بیشتر کنم و به دانشگاه بروم وپزشک شوم تا در جهان اسلام فردی تاثیر گذار باشمپاسخ به:یهود شناسی پاسخ به:یهود شناسی پاسخ به:یهود شناسی

 

جمعه 8 مرداد 1395  8:17 PM
تشکرات از این پست
sayyed13737373
sayyed13737373
sayyed13737373
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1392 
تعداد پست ها : 6674
محل سکونت : گیلان

پاسخ به:یهود شناسی

نقل قول 11066bu

من یک دانش اموز هستم و واقعا متحول شدم من سعی می کنم تلاشم را بیشتر کنم و به دانشگاه بروم وپزشک شوم تا در جهان اسلام فردی تاثیر گذار باشمپاسخ به:یهود شناسی پاسخ به:یهود شناسی پاسخ به:یهود شناسی

 

عرض سلام و احترام خدمت شما کاربر بزرگوار.

شهادت امام صادق(ع) را خدمتتون تسلیت عرض می کنم

به جمع راسخونی ها خوش آمدید.

امیذوارم که به هدفتان برسید و باعث افتخار جهان اسلام باشید.

پیروز و سربلند و موفق باشید ان شا الله.

یا حق

*هر وقت که سرت به درد آید    نالان شوی و سوی من آیی

چون درد سرت شفا بدادم    یاغی شوی و دگر نیایی*

*پاسبان حرم دل شده‌ام شب همه شب    تا در این پرده جز اندیشه او نگذارم*

جمعه 8 مرداد 1395  8:53 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها