مام محمد باقر عليه السلام :
همانا خداوند متعال، براي حضرت شعيب - عليه السلام - وحي فرستاد: من از قوم تو يكصد هزار نفر را عذاب و هلاك مي نمايم كه شصت هزار نفر ايشان، اشرار و چهل هزار نفر ديگرشان از خوبان و عبادت كنندگان خواهند بود. حضرت شعيب - عليه السلام - سؤال نمود: اشرار كه مستحقّ عذاب هستند ولي خوبان را چرا عذاب مي نمائي؟ خداوند وحي نمود: به جهت آن كه اين افراد، نسبت به گناهكاران بي تفاوت بوده و با ايشان سازش مي كردند.
إنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْحي إلي شُعَيْب النَّبي - صلي الله عليه وآله وسلم - : إنّي مُعَذِّبٌ مِنْ قَوْمِكَ مِائَةَ ألْف، أرْبَعينَ ألْفاً مِنْ شِرارِهِمْ وَ سِتّينَ ألْفاً من خِيارِهِمْ. فقال: يارَبِّ هؤُلاءِ الاْشْرار فَما بالُ الاْخْيار؟ فَأوحي اللهُ إلَيْهِ: إنَّهُمْ داهَنُوا أهْلَ الْمَعاصي وَ لَمْ يَغْضِبُوا لِغَضَبي.
بحارالأنوار، جلد 12، صفحه 386، حدیث 12
http://www.jannatolabbas.com/hadith.php?SN=635
امر به معروف و نهي از منكر
امام جواد عليه السلام :
امر به معروف و نهي از منكر دو مخلوق الهي است، هر كه آن ها را ياري و اجراء كند مورد نصرت و رحمت خدا قرار مي گيرد و هر كه آن ها را ترك و رها گرداند مورد خذلان و عِقاب قرار مي گيرد.
الاْمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْي عَنِ الْمُنْكَرِ خَلْقانِ مِنْ خَلْقِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ، فَمْن نَصَرَهُما أعَزَّهُ اللهُ، وَ مَنْ خَذَلَهُما خَذَلَهُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ.
خصال صدوق، صفحه 42، حدیث 32
http://www.jannatolabbas.com/hadith.php?SN=560
امام محمد باقر عليه السلام :
خداى تعالى به شعيب پيامبر وحى فرمود كه: من صد هزار نفر از قوم تو را عذاب خواهم كرد: چهل هزار نفر بدكار را، شصت هزار نفر از نيكانشان را. شعيب عرض كرد: پروردگارا! بدكاران سزاوارند اما نيكان چرا؟ خداى عزوجل به او وحى فرمود كه: آنان با گنهكاران راه آمدند و به خاطر خشم من به خشم نيامدند.
أوحَى اللّهُ تَعالى إلى شُعَيبٍ النَّبِىِّ إِنّى مُعَذِّبٌ مِن قَومِكَ مِائَةَ أَلفٍ: أَربَعينَ أَلفا مِن شِرارِهِم وَسِتّينَ أَلفا مِن خيارِهِم فَقالَ: يارَبِّ هؤُلاءِ الشرارُ فَما بالُ الخيارِ؟! فَأَوحَى اللّهُ عَزَّوَجَلَّ إِلَيهِ: داهَنُوا أَهلَ المَعاصى فَلَم يَغضِبُوا لِغَضَبى؛
كافى، جلد5، صفحه56، ح1
http://www.jannatolabbas.com/hadith.php?SN=84
رسول خدا صلي الله عليه واله :
هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند، خداوند بدانشان را بر آنان مسلّط گرداند و نيكانشان دعا كنند امّا دعايشان مستجاب نشود .
إذا لَم يَأمُروا بِمَعروفٍ وَلَم يَنهَوا عَن مُنكَرٍ وَلَم يَتَّبِعوا الأخيارَ مِن أهلِ بَيتى ، سَلَّطَ اللّهُ عَلَيهِم شِرارَهُم ، فَيَدعوا عِندَ ذلِكَ خِيارُهُم فَلا تُستَجابُ لَهُم؛
امالى صدوق، صفحه254
http://www.jannatolabbas.com/hadith.php?SN=79
امیرالمومنین علیه السلام :
امر به معروف كن تا اهل و شايسته آن باشى، و جلوگيرى كن از كار زشت با دست و زبان خود، و از انجام كار بد جدا شود و كناره گيرى كن با تلاش و كوشش خود.
اؤمر بالمعروف تكن من اهله و انكر المنكر بيدك و لسانك، و باين من فعله بجهدك.
غرر الحکم حدیث شماره
http://www.jannatolabbas.com/hadith.php?SN=3584
امیرالمومنین علیه السلام :
پذيرا باشيد دستور معروف را و خود نيز بدان دستور دهيد، و بپذيريد نهى از منكر را و خود نيز از آن نهى كنيد.
ائتمروا بالمعروف و امروا به، و تناهوا عن المنكر و انهوا عنه.
غرر الحکم حدیث شماره
http://www.jannatolabbas.com/hadith.php?SN=3585
امیرالمومنین علیه السلام :
كسى كه امر به معروف كند پشت مؤمنان را محكم كرده است.
من آمر بالمعروف شدّ ظهور المؤمنين.
غرر الحکم حدیث شماره
http://www.jannatolabbas.com/hadith.php?SN=3586
امیرالمومنین علیه السلام :
به معروف امر كن و از منكر (كار زشت) باز دار، و با كسى كه از تو بريده پيوند كن، و به كسى كه تو را محروم كرده عطا كن.
كن بالمعروف آمرا و عن المنكر ناهيا، و لمن قطعك واصلا، و لمن حرمك مطيعا.
غرر الحکم حدیث شماره
http://www.jannatolabbas.com/hadith.php?SN=3587
امیرالمومنین علیه السلام :
امر به معروف كن و خود نيز بدان عمل كن و از آن كسانى نباش كه مردم را امر به معروف كنند و خود از آن دورى كنند، كه در نتيجه گناه آن را بر دوش گيرند و خود را در معرض خشم پروردگار در آورند.
كن آمرا بالمعروف عاملا به، و لا تكن ممّن يأمر به و ينأى عنه فيبوء باثمه و يتعرّض مقت ربّه.
غرر الحکم حدیث شماره
http://www.jannatolabbas.com/hadith.php?SN=3588
امیرالمومنین علیه السلام :
به معروف امر كن و از منكر نهى كن، به كار خير عمل كن و از كار بد مردم را باز دار.
كن بالمعروف آمرا و عن المنكر ناهيا، و بالخير عاملا و للشّرّ مانعا.
غرر الحکم حدیث شماره
http://www.jannatolabbas.com/hadith.php?SN=3589
امیرالمومنین علیه السلام :
قوام و اساس شريعت اسلام امر به معروف و نهى از منكر و بر پا داشتن حدود الهى است.
قوام الشّريعة الامر بالمعروف، و النّهى عن المنكر، و اقامة الحدود.
غرر الحکم حدیث شماره
http://www.jannatolabbas.com/hadith.php?SN=3590
امیرالمومنین علیه السلام :
امر به معروف برترين عملها مردم است.
الامر بالمعروف افضل اعمال الخلق.
غرر الحکم حدیث شماره
http://www.jannatolabbas.com/hadith.php?SN=3591
امیرالمومنین علیه السلام :
كسى كه سه چيز در او باشد دنيا و آخرتش سالم باشد، امر به معروف كند و خود نيز پذيراى آن باشد، و نهى از منكر كند و خود نيز پذيرا باشد، و حدود الهى را نگهدارى كند.
من كان فيه ثلاث سلمت له الدّنيا و الآخرة، يأمر بالمعروف و يأتمر به، و ينهى عن المنكر و ينتهى عنه، و يحافظ على حدود اللَّه جلّ و علا.
غرر الحکم حدیث شماره
http://www.jannatolabbas.com/hadith.php?SN=3592
رسول خدا صلي الله عليه واله :
يارى رساندن به ستمديده و امر به معروف و نهى از منكر جهاد در راه خداست.
نَصرُ الْمَظلُومِ وَالْأمرُ بِالْمَعرُوفِ وَالنَّهيُ عَنِ الْمُنكَرِ جِهادٌ؛
جامع الأحاديث قمى، صفحه 125
http://www.jannatolabbas.com/hadith.php?SN=25
امیرالمومنین علیه السلام :
همه كارهاى خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون قطرهاى است در درياى عميق.
وَماأعمالُ البِرِّ كُلُّها وَالجِهادُ فى سَبيلِ اللّهِ عِندَ المرِ بِالمَعرُوفِ وَالنَّهىِ عَنِ المُنكَرِ إِلاّ كَنَفثَةٍ فى بَحرٍ لُجِّىٍّ؛
نهج البلاغه، حكمت 374
منبع www.jannatolabbas.com