هنر قاجاريه
معماری
نقاشی
سایر هنرها
بعد از صفويه بهخاطر نابسامانىهاى اوضاع سياسي، اجتماعى و اقتصادى و تضعيف پشتوانه فرهنگى و عدم جهتگيرى مشخص، راه تقليد آگاهانه يا ناآگاهانه از هنر اروپايى گشوده شد. و روح خلاق ايرانى از توان افتاد.
هنرها در زمان قاجار ادامهٔ مشخص هنرهاى قبل از خود نبود و بهنوعى نمايشگر جدايى فرهنگ ايرانى از سنت عظيم اسلامى بود و بهطورکلى در سطح نازلترى نسبت به هنر ادوار قبل از خود قرار داشت و داراى شکوه و عظمت پيشين نبود.
در زمان فتحعلىشاه دومين شاه قاجار، هنر ايران متأثر از هنر دورهٔ صفوى بود و ضمناً تحت تأثير غرب نيز قرار داشت. در اين زمان بازگشت به سنت وجود داشت. علاوه بر معمارى بناهاى کم اهميت، ساخت بناهاى عامالمنفعه مثل ساختن پل و قنات و مرمت آرامگاههاى ملى نيز به انجام رسيد. فتحعلىشاه مجذوب ايرانباستان بود و چند نقش برجسته بهسبک ساسانى از خود به يادگار گذاشت.
دورهٔ سلطنت محمدشاه از نظر هنرى دورهٔ تحکيم بهشمار مىرفت و نه تکامل. در زمان ناصرالدينشاه که دورهاى طولانى بهشمار مىآيد. نوآورىهاى اساسى در معمارى مذهبى و سنتى بازها، حمامها و کاروانسراها صورت گرفت.
بطورکلى هنرمندان قاجار جز در عرصههايى چون نقاشى رنگ روغني، همان شيوههاى هنر صفويان را، آنهم بهشکلى ناقص دنبال کردند.
در صد سال اخير نيز جنبشى نو مايه و فراگير در هنر ايران بهوجود نيامد که بتوان آن را آغازى ديگر در هنر ايرانى دانست.
تيمچه ميرزا شفيع،
تبريز
تيمچه ميرزا شفيع، تبريز
مسجد نصيرالملک، شيراز
مسجد نصيرالملک، شيراز