0

مبحث شصتم طرح صالحین: و ایـنـک غـــزه...

 
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث شصتم طرح صالحین: و ایـنـک غـــزه...

به غزّه روکن و بنگر شکوه ایمان را
به غزّه روکن و بنگرنبرد شیران را

به غزّه روکن و بنگرجنایت صهیون
که از شمار بود فتنه هایشان بیرون

به غزّه روکن و بنگرسکوت خفّت بار
از این شیوخ عرب،بردگان استکبار

به غزّه روکن و بنگرحمایت مردم
به رغم ذلّت حکّامشان ،از این مردم

به غزّه روکن و بنما دعا که ای یزدان
نمای یاریشان در نبرد،درمیدان

ببین تو بر لبشان لا اله الا الله
نمای یاریشان ای خدا به نصرالله

ندای (تنصروا*)از تو شنیده میجنگند
ز یاری تو چنین استوار در جنگند

ز نسل لشکر بدرند و فاتح خیبر
شکست فتنه ی صهیون بود از این لشکر

حسین نبی زاده اردکانی

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

پنج شنبه 23 مرداد 1393  10:32 AM
تشکرات از این پست
kuoroshss khodaeem1
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث شصتم طرح صالحین: و ایـنـک غـــزه...

اتمسفر اشك

باز هم در همايشي چركين    روي زخم شما مذاكره شد

پشت درهاي بستۀ تزوير     عشق از شش‌جهت محاصره شد

ميزبان: عقرب سياه سعود     ميهمان: مار‌ها و كركس‌ها

مفتيِ مفت‌گوي الازهر نيز     دعوت به اين مناظره شد

ابرها راه را نشان دادند     اشك‌ها رد شدند از اتمسفر                           

تا كه عكس چهار طفل شهيد     به تمام جهان مخابره شد

خاتم اندر مدينه آه كشيد     اشك يعقوب بُرد كنعان را

دل موسي گرفت در سينا     روح عيسي حزين به ناصره شد

نا‌مبارك سگِ معاويه است     جاي فرعون قعرِ هاويه است

در رفح ناي عشق را بستند     غزّه باري شهيدِ قاهره شد

نقشۀ كفر برملا شده است     غزّه امروز كربلا شده است

در هوا هُرمِ روزِ عاشوراست     زنده آن شور و خون و خاطره شد

تا در اين خاك بذر زيتون هست     دير ياسين و بيت‌حانون هست

هست تا در رگ زمين خون هست ريشه‌اش‌ (خاك اگر مصادره شد)

سامري بمب فسفري دارد     از فلسطين دلِ پُري دارد

گاو او سر به آخوري دارد     رامِ آن ماده‌گرگِ ساحره شد

آي غزّه! بيا و با ما باش     بي‌خيالِ عرب‌جماعت شو

سيمِ ما وصل شد ببخش     اگر كه زبان دلم محاوره شد!

 

شعر از عباس احمدي

 

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

پنج شنبه 23 مرداد 1393  10:39 AM
تشکرات از این پست
kuoroshss khodaeem1
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث شصتم طرح صالحین: و ایـنـک غـــزه...

به سودایي که بفشانم غبار بودن خود را

به دریا می‌سپارم دیدۀ پاروزن خود را

خدا را، ای پیمبرزادگان! بی خواب و تعبیرش

میان گرگ‌ها گم کرده‌ام پیراهن خود را

دلیلی کو برافروزد چراغ از شعلۀ زیتون؟

که من گم کرده‌ام در باد و باران میهن خود را

زمستان است و قندیل سکوت و قریه‌هاي دور

که مي‌مویند در مه آفتاب روشن خود را

ضریحی باید از دریاچه‌هاي خفته در باران

که بندد دختر ساحل دخیل شیون خود را

افق افراشت در چشمم طلسم آیینه‌هاي راه

تماشا مي‌کنم با هر قدم برگشتن خود را

بهارا، چتر خود بگشا، فراز برگریزانم

که شاید شعله افروزم شبي خود خوردن خود را

بهروز سپیدنامه

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

پنج شنبه 23 مرداد 1393  12:48 PM
تشکرات از این پست
kuoroshss khodaeem1
kuoroshss
kuoroshss
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3221
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:مبحث شصتم طرح صالحین: و ایـنـک غـــزه...

غزه مقاومت کن تا ...

 

غزه مقاومت کن تا با مقاومت جانانه ی تو در برابر جنایات وحشیانه ی رژیم غاصب صهیونیست حماسه ای خلق شود که تا ابد جاودان و ماندگار باشد.

 

غزه مقاومت کن تا دنیا بداند فریادهای حق طلبانه ملت آزاده و خداجوی آن دیار قابل خاموشی نیست.

 

غزه مقاومت کن تا ثمره ی شیرین مقاومت، که همان شکست مفتضحانه و عقب نشینی خوار و ذلیلانه اسرائیل کودک کش و نژاد پرست است، را بچشی.

 

غزه مقاومت کن تا ...

پنج شنبه 23 مرداد 1393  1:36 PM
تشکرات از این پست
khodaeem1
hosseinbmi
hosseinbmi
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1392 
تعداد پست ها : 266
محل سکونت : قم

پاسخ به:مبحث شصتم طرح صالحین: و ایـنـک غـــزه...

طفلی نفس نمی‌کشید؛ پدری فریاد می‌زد؛ پدری جان می‌داد......................

 

پیش‌‌خوان: تصاویر و فیلم‌های آمده در این مرقومه مجمل بسیار تکان‌دهنده است. می‌توانید از همین اول ادامه این مطلب کوتاه را نخوانید، اما بخش مهمی از وقایع این‌ روزها روی خاک غزه را نشان می‌دهد، وقایعی که در رسانه‌ها دیده نمی‌شود، دیدنش شاید خیلی ناراحت‌کننده و دلهره‌آور باشد.

غزه؛ پدری گریبان طفلی را گرفته، به صورتش خیره شده فریاد می‌زند. طفل روی تخت بیمارستان افتاده، طفل دیگر نفس نمی‌کشد. مردم، اسمش را گذاشته‌اند «فرشته زیبا». به‌خاطر زیبایی چشمانش است یا به‌خاطر لبخند شیرینش. پدر، طاقتش طاق شده. اسمش «شهید ساهر سلمان ابوناموس» شده است. سر «فرشته زیبا» به‌خاطر موشک‌های اسرائیلی از پشت متلاشی شده اما صورت زیبایش هنوز سالم است. پدر، فرشته تو دیگر نفس نمی‌کشد. پدر فرشته تو امروز جهانی شده. همه دنیا فرشته تو را می‌شناسند. هرچند که رسانه‌ها جرأت نداشته باشند چشم‌های او را نشان دهند.

 

سوریه؛ پدر، دست‌هایش را روی زمین گذاشته، فریاد نمی‌زد. بغض کرده و آرام آرام گریه می‌کند. سینه به سینه کودک، صورت به صورتش گذاشته. پدر جان داده؟ کودک او به‌خاطر بمب‌های شیمیایی جان داده. همان بمب‌های شیمیایی که می‌گفتند «اسد» شلیک کرده اما بعدها معلوم شد کار همین تکفیری‌هاست. همان بمب‌های شیمیایی که تصاویری ارسالش از عربستان سعودی را تأیید کرد. همان بمب‌های شیمیایی که مادر اگنس ساختگی بودن فیلم‌های اوباما درباره آن‌ها را ــ فیلم‌هایی که به‌بهانه حمله شیمیایی به سنا برده بود تا مجوز حمله بگیرد ــ برملا کرده بود. همان فیلم‌هایی که کودکانش کشته بودند تا بازیگران فیلم‌نامه آمریکایی‌ها باشند. پدر، بلند شو. مقاومت به استقامت زانوهای تو نیاز دارد.

 

 

 

 

 

 

غزه؛ نوشته بود: «قساوت قلب می‌آورد. به‌درک که قساوت قلب می‌آورد. ببین برای زنده ماندنش تقلا می‌کنند. عادی می‌شود؟ غلط کردی. آتش می‌زند.» چیزی از او باقی نمانده. برای چه تلاش می‌کنند؟ اسرائیلی‌ها، بال‌ یک فرشته را کنده‌اند. اسرائیلی‌ها یک فرشته را متلاشی کردند.

 

غزه؛ چرا این‌طور گریه می‌کنند؟

پدر و مادرشان، هر دو، در بمباران اسرائیلی‌ها کشته شدند. یتیم شدند. همین.

www.tasnimnews.ir

 

پرتال جامع فرهنگی اطلاع رسانی راسخون

جمعه 24 مرداد 1393  12:19 PM
تشکرات از این پست
khodaeem1
hosseinbmi
hosseinbmi
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1392 
تعداد پست ها : 266
محل سکونت : قم

پاسخ به:مبحث شصتم طرح صالحین: و ایـنـک غـــزه...

غزه

بررسی حقوقی تجاوز اسرائیل به باریکه‌ی غزه

خبرگزاری تسنیم: رژیم اسرائیل با محاصره‌ی غزه، ممانعت از ورود مواد غذایی و دارویی، عدم رعایت اصل تمایز بین نظامیان و غیرنظامیان، حمله به اماکن مسکونی، درمانی و... بند ۱ و ۲ ماده‌ی ۳ مشترک کنوانسیون‌‌های چهارگانه‌ی ژنو را نقض کرده است.

هجوم نظامی اسرائیل علیه غزه، که با مرگ سه اسرائیلی در الخلیل و سپس سوزانده شدن نوجوان فلسطینی به نام محمدحسین الخضیر در قدس جرقه‌های آن زده شد، به چندمین روز خود رسیده است. عملیاتی که با عنوان عملیاتی «صخره‌ی سخت» شروع شد و منجر به کشته شدن بیش از 150 نفر (که غالباً غیرنظامی بودند) در غزه شد، هشداری دوباره برای حقوق بشر و اصول و بنیان‌‌های حقوق بین‌‌الملل در سطح جامعه‌ی بین‌‌الملل است.
البته به دلیل ماهیت نظام بین‌‌الملل، که با اصول ماکیاولیستی منفعت در هر شرایط ایجاد شده است، گریزی از جنگ نیست و جنگ تمام هنجارهای طراحی‌شده را از بین می‌‌برد، ولی هنوز مکانیسم‌‌هایی در حقوق بین‌‌الملل برای تحدید خشونت‌‌ها وجود دارد که حقوق بشردوستانه و حقوق بشر جزئی از آن مکانیسم‌‌ها محسوب می‌‌شوند. وجود هریک از این دو مکانیسم محدودکننده در مخاصمات بین‌‌المللی، سبب شده است تا رژیم غاصب صهیونیستی، به‌عنوان ناقض فاحش حقوق بشر و بشردوستانه محسوب شود. در این خصوص، به چند پرسش پیرامون این مسئله اشاره خواهیم کرد.
 
دلایل شروع این هجوم چه بود؟
 
اگر نگاهی اجمالی و هم‌زمان به جنگ 22روزه‌ی غزه و علل شروع آن و جنگ 8روزه و این جنگ (نبرد 2014) بیندازیم، پاسخ این سؤال را دریافت خواهیم کرد. جنگ 22روزه که منجر به کشته شدن 1400 فلسطینی شد و ویرانی‌‌های زیرساختی فراوانی را نیز برجای گذاشت، در چه شرایطی به‌‌ وجود آمد؟ سال 2007 در شرایطی که به‌لحاظ سیاسی اسرائیل دچار زوال مدیریت شده و در آستانه‌ی شورش داخلی قرار گرفته بود و همچنین به‌لحاظ بین‌‌المللی نیز در انزوا قرار گرفته بود. رقابت سیاسی بین احزاب اسرائیل و موقعیت در حال زوال حزب «کادیما» سبب شده بود که برای بسیج نیروهای سیاسی داخلی و انسجام و وحدت آن‌‌ها، این رژیم تلاش نماید تا وضعیت خود را با یک هجوم خارجی احیا کند.
 
درست همین وضعیت در سال 2012 نیز اتفاق افتاد؛ در وضعیتی که کابینه‌ی افراطی نتانیاهو با مشکلات داخلی مواجه بود و می‌‌بایستی ائتلاف انتخاباتی را ایجاد می‌کرد و به‌لحاظ خارجی نیز موقعیت منزوی‌‌تری را طی می‌کرد. در نبرد 2014 نیز این‌گونه است. اسرائیل در شرایطی است که نیاز به یک جنگ خارجی در راستای یک وحدت دارد؛ سوای از اینکه منطقه‌ی خاورمیانه دچار آشوب شده و این بهترین فرصت برای بهره بردن اسرائیل از اهداف خود است که تحت پوشش کشته شدن سه نوجوان اسرائیلی، به خورد فضای رسانه‌ای داده می‌شود. اما آنچه در اینجا مدنظر ماست، دلایل سیاسی و منطقه‌ای شروع این نبرد نیست.
 
اهداف شروع این هجوم چه بود؟
 
اهداف این رژیم متعاقب دلایل تعریف می‌‌شود؛ چراکه همان‌‌طور که در عملیات «سرب گداخته» (جنگ 22روزه) هدف ایجاد تغییرات بنیادین در غزه، از جمله نابودی مقاومت و از بین بردن حماس، جلوگیری از انتقال سلاح به غزه و آزادی سربازان اسرائیلی گروگان گرفته‌شده توسط مقاومت بود، در عملیات‌ «ستون ابر» یعنی جنگ 8روزه نیز همان اهداف تکرار شده است و در عملیات سال 2014 نیز دقیقاً همین سخنان از زبان مقامات رژیم صهیونیستی شنیده می‌شود. برای مثال، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و سخن‌گوی ارتش می‌گویند «عملیات جاری می‌تواند نامحدود باشد و در زمانی طولانی‌تر از گذشته اجرا شود تا به مقطعی برسیم که آرامش برقرار شود.» یا الی یشای، از رهبران سیاسی یکی از احزاب مذهبی، چنین بیان می‌کند: «اسرائیل باریکه‌ی غزه را چنان بکوبد که آن را به حال چهل سال پیش، که سرزمینی سوخته بود، برگرداند.»
 
البته شکست اسرائیل در جنگ 8روزه بسیار سنگین‌‌تر از شکست در جنگ 22روزه بود، چون شکست در این عملیات ثابت کرد که رژیم صهیونیستی از آن پس قادر به حل مسائل بین خود و مقاومت نیست، بلکه کشور ثالث بایستی وارد مناقشات جدید شود که پیش‌بینی می‌شد شاهد مداخله‌ی کشورهایی مثل آمریکا، فرانسه و... نیز در جنگ‌های بعدی باشیم. به‌‌ تفسیری به نظر می‌رسید که جنگ‌های بعدی بین اسرائیل و مقاومت، بایستی با میانجی‌گری منطقه‌‌ای و جهانی باشد.
 
تجاوز اسرائیل به غزه با توجیه «دفاع مشروع» صورت گرفته است. مقامات آمریکایی در تماس‌های تلفنی خود با نتانیاهو و سایر مقامات اسرائیل بر «حق اسرائیل برای دفاع مشروع» از خود تأکید کرده‌اند. آیا تجاوز اسرائیل مشمول قاعده‌ی دفاع مشروع می‌‌شود؟
 
طبق ماده‌ی 51 منشور ملل متحد، تنها حمله به یک کشور خاص است که یک اقدام را از حالت تجاوز خارج کرده و زیر عنوان «دفاع مشروع» قرار می‌‌دهد. در خصوص جنگ 8روزه و نبرد کنونی بین اسرائیل و غزه، بایستی اشاره کرد که درست است که غزه تحت اشغال رژیم صهیونیستی نیست، اما وقتی سرزمینی تحت اشغال کشوری دیگر باشد، به‌عنوان یک دولت محسوب نمی‌‌شود که عنوان دفاع مشروع در مقابل اقدام نظامی آن، موجه باشد. غزه تحت اشغال نظامی اسرائیل نبود، اما به‌عنوان دولتی مستقل نیز محسوب نمی‌‌شد که عنوان دفاع مشروع در مقابل آن برای هجوم گستره علیه آن روا باشد. هم از این رو، عنوان دفاع مشروع، عنوانی اشتباه برای تجاوز اسرائیل است.
 
همان‌‌طور که نوآم چامسکی بیان کرده است، حتی اگر قاعده‌ی فوق، یعنی «دفاع مشروع»، در اساس موجودیتی نداشته باشد، باز هم اسرائیل است که متجاوز اصلی در جنگ اخیر محسوب می‌‌شود. در مقابل «تجاوز» حقی به نام «دفاع» وجود دارد که بتوان به آن توسل جست. برای تحقق و استمساک به این قاعده، ابتدا بایستی تجاوزی از ناحیه‌ی کشوری صورت گرفته باشد. وقتی رژیم صهیونیستی خود آغازگر جنگ بوده، متجاوز است.
 
توضیحی در خصوص نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه در غزه
 
ابتدا لازم است تفاوت بین حقوق بشر و حقوق بشردوستانه را بیان کنیم. حقوق بشر حقوقی است که انسان‌‌ها از حیث انسان بودن از آن برخوردار می‌‌شوند. مثل حق تعیین سرنوشت، حق حیات، حق آزادی و امنیت شخصی. اما حقوق بشردوستانه مجموعه‌‌ای از حقوق است که در «مخاصمات مسلحانه» از افراد حمایت می‌‌کند. البته ذکر این نکته ضروری است که نهادهای حقوق بشری و بشردوستانه، اسامی پُرمسمایی دارند، اما به‌واقع ابزار دست چند قدرت در عرصه‌ی بین‌‌المللی هستند. به تفسیر دیگر، حتی ماهیت حقوقی که توسط همین کشورها و سازمان-ها وضع شده نیز اعمال نمی‌‌شود. آن زمانی که صحبت از منافع دولت‌‌های بزرگ می‌‌شود، این حقوق محلی از اعراب ندارند.
 
آیا رژیم اسرائیل در تجاوز اخیر خود به غزه، مرتکب جرم و جنایت جنگی شده است و آیا نقض فاحش حقوق بشردوستانه صورت گرفته است؟
 
همان­طور که می­دانیم، از جمله اهداف اصلی حقوق بین‌‌الملل بشردوستانه، حمایت از شهروندان و اقلیت‌‌ها در جریان مخاصمات مسلحانه است. نقض ممنوعیت مجازات دسته‌جمعی و بی‌‌توجهی قدرت اشغالگر به تعهداتش مطابق حقوق بین‌‌الملل، از جمله موارد نقض این حقوق توسط اسرائیل است.
 
از جمله مواردی که رژیم صهیونیستی در تجاوز اخیر خود به غزه مرتکب جرم نقض حقوق بشردوستانه شده است، عبارت‌اند از: مصونیت غیرنظامیان، تمایز نیروهای نظامی از غیرنظامی، تناسب در استفاده از قوای نظامی با توان و ظرفیت نیروهای مقابل، ضرورت محدود کردن اهداف و تاکتیک‌‌ها در جهت رسیدن به اهداف مشروع نظامی و رعایت مبانی و اصول حقوق بشر که مطابق با این پنج قاعده، تجاوز اسرائیل به غزه، نقض برخی از آن‌هاست.
 
اولین اصل نقض‌شده، اصل «محدودیت» است. منظور از اصل محدودیت این است که استفاده از سلاح‌‌هایی که آسیب-های بیش از حد لازم به همراه دارند، ممنوع است. اسرائیل از سلاح‌‌هایی در غزه استفاده کرده که مطابق موازین بین‌‌المللی نبوده است و اصل محدودیت به‌‌کارگیری سلاح‌‌های آتش‌‌زا را عملیاتی نکرده و بنابراین حقوق بشردوستانه را نقض کرده است.
 
دومین اصل نقض‌شده، «تناسب» است. اندازه‌ی صدمات و آسیب‌‌های ناشی از یک حمله در مقایسه با آنچه انتظار از آن می‌‌رود، بایستی یکسان باشد. در حمله‌ی اسرائیل به غزه، هیچ نسبتی بین اهدافی که این رژیم اعلام کرده است و سطح تخریب‌‌ها وجود ندارد.
 
سومین اصل نقض‌شده، « تمایز» است. بین اهداف نظامی و غیرنظامی، می‌‌بایستی تمایز گذاشته شود که این موضوع در خصوص تجاوز اسرائیل به غزه رعایت نشده است؛ چراکه اماکن مسکونی و... مورد هدف قرار گرفته‌اند. قبلاً مقامات رژیم صهیونیستی اظهار داشته بودند که از جمله اهدافشان این است که اعضای حماس را منهدم کنند. طبیعی است وقتی غزه از متراکم‌‌ترین مناطق دنیاست و مقامات حماس در داخل مردم و مشترک با مردم هستند و به آن‌‌ها حمله می‌‌شود، تمایزی بین نظامیان و غیرنظامیان ایجاد نشده و فجایعی خونین ایجاد شده است. به همین دلیل است که اعضای خانواده‌ها به‌صورت دسته‌جمعی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه، شهید می‌شوند؛ به‌طوری‌که حتی نهادهای وابسته به قدرت‌‌های بزرگ نیز برای جلب افکار عمومی، از این مسئله نگذشته‌اند.
 
علاوه بر این موارد، رژیم اسرائیل با محاصره‌ی غزه، ممانعت از ورود مواد غذایی و دارویی، عدم رعایت اصل تمایز بین نظامیان و غیرنظامیان و حمله به اماکن مسکونی، درمانی و... بند 1 و 2 ماده‌ی 3 مشترک کنوانسیون‌‌های چهارگانه‌ی ژنو را نقض کرده است و چون رژیم اشغالگر در تاریخ 6 جولای 1951 آن کنوانسیون را پذیرفته است، پس در صورت نقض (که فاحش است)، متجاوز تلقی می‌‌شود. براساس کنوانسیون‌‌های چهارم ژنو 1947 و پروتکل 1977 الحاقی، نیروی اشغالگر در مقابل ساکنان، تأسیسات زیرساختی و حفاظت از میراث فرهنگی سرزمین-های اشغالی وظایفی را برعهده دارد که عدم رعایت آن‌، می‌‌تواند به ایجاد مسئولیت بین‌‌المللی برای قوای اشغالگر منجر شود. با این حال، کمیته‌ی بین‌‌المللی صلیب سرخ، به‌عنوان نگهبان و مفسر رسمی کنوانسیون-های حقوق بشردوستانه، همواره معتقد بوده که مفاد کنوانسیون چهارم ژنو در مورد سرزمین‌‌های اشغالی فلسطین لازم‌‌الاجراست.
 
توضیحی در خصوص نقض حقوق بشر در غزه
 
در خصوص نقض حقوق بشر در غزه بایستی اشاره کرد که اقدامات اسرائیل در غزه هم جنایت جنگی است و هم جنایت علیه بشریت و هم مصداق تجاوز است. جنایت جنگی است؛ چراکه هیچ‌یک از اصول حقوق بشردوستانه در آن رعایت نشده و این رژیم دست به کشتار غیرنظامیان زده است. جنایت علیه بشریت است؛ چراکه پتانسیل این را دارد که از محدوده‌ی منطقه‌‌ای غزه فراتر رود و مشمول مناطق دیگر و نقاط دیگر جهان شود و تجاوز است؛ چراکه این رژیم شروع‌کننده بوده است.
 

منبع:برهان

 

جمعه 24 مرداد 1393  12:46 PM
تشکرات از این پست
khodaeem1
hosseinbmi
hosseinbmi
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1392 
تعداد پست ها : 266
محل سکونت : قم
جمعه 24 مرداد 1393  12:48 PM
تشکرات از این پست
khodaeem1
fifi_reza
fifi_reza
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : تیر 1393 
تعداد پست ها : 273
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث شصتم طرح صالحین: و ایـنـک غـــزه...

ارمغان بهداروند" شاعر بختیاری، در سروده ای با عنوان «قصیده ی غزه»، با داغدیدگان غزه در فلسطین، ابراز همدردی کرد.

به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز)، متن سروده ی ارمغان بهداروند به این شرح است:

دختركم!
فكر كن باران است كه می بارد، گلوله نيست
فكر كن كه گنجشك بوده ای، بی سرزمين
فكر كن قشنگی های دنيا هنوز اتفاق نيفتاده است...

اين سقف كه آسمان را از تو دور كرده بود
اين پنجره ی عبوس
اين در كه برای باز شدن بايد تو را بشناسد...
به جان هم افتادند!

آژير قرمز اين شهر
اشك های تو
شقيقه های تو اند
دنيا كه كور نيست
نقاشی تو را خواهد ديد...
در ساحل مديترانه جنگ بالا گرفته است
از بس گريسته ام
آرايش خليجی اين شعر به هم خورده است...

ارمغان بهداروند
يكشنبه ۲۲ تيرماه ۱۳۹۳

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و فرجنا بهم

جمعه 24 مرداد 1393  1:48 PM
تشکرات از این پست
khodaeem1
fifi_reza
fifi_reza
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : تیر 1393 
تعداد پست ها : 273
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث شصتم طرح صالحین: و ایـنـک غـــزه...

دلنوشته مهناز افشار برای کودکان غزه: جام جهانی تمام شد، شما تمام نمی شوید/ چگونه جهان در مقابل خون غزه سکوت کرد

جام‌جهانی 2014 تمام شد اما قصه طولانی غزه برگ دیگری خورده و پایانی ندارد

به گزارش نامه نیوز، مهناز افشار بازیگر سینما و تلویزیون در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت؛

 

این روزها به هر رسانه‌یی نزدیک شدم، بوی خون می‌داد. همین تلویزیونی که هیجان جهانی فوتبال را مهمان‌مان می‌کرد، بوی خون داغ می‌داد. همین تلویزیونی که هر فریاد «گلی» که در آن کشیده می‌شد، به یادمان می‌آورد با هر فریادی یک گلوله در سینه کودکی می‌نشیند. این را فراموش نکردیم و این جام با همه شگفتی‌هایش، با همه رکودزنی‌هایش نتوانست تکه‌یی از خاک خونین فلسطین را زیر چتر خود بگیرد، چنان که نتوانیم ببینیمش. به هر رسانه‌یی نزدیک شدم همین بود. عکس کودکانی که در آغوش مادران‌شان آخرین نفس را سردتر، سنگین‌تر و عمیق‌تر از اندازه ریه‌های کوچک‌شان کشیدند. زنی که همراه با شوهر و فرزندانش در هشدار یک دقیقه‌یی نتوانست خانه را ترک کند و همه به یک بمب، در کنار هم، در خانه خود، در خاک خونین خود جان دادند و فقط یک نفر را باقی گذاشتند. یک دختربچه 10 ساله را که نمی‌توانم تجسم کنم فکرهای امروزش را. آن کودک چگونه و با چه بندی باید دوباره خود را به زندگی، به خانه و به سرزمینش پیوند بزند؟

جام‌جهانی 2014 تمام شد اما قصه طولانی غزه برگ دیگری خورده و پایانی ندارد گویا. ما اینجا نشسته‌ایم و هر روز خبری، از زنی، از کودکی، از سربازی در آن سرزمین مقاومت می‌شنویم و سال‌هاست با خود فکر می‌کنیم چرا این قصه پایانی نگرفته، قصه دیگری در دلش شروع می‌شود. با خود فکر می‌کنیم چگونه جهان نشست و تماشا کرد که یک سرزمین یکدست در 50 سال اشغال شد و از آن هیچ نماند جز سرزمینی محصور. از یک‌سو دریا و یک ارتش، از یک‌سو یک دیوار بلند، تانک و سپر. آسمان فلسطین هم اشغال شده و نیروی هوایی اشغالگر می‌تواند آسمانش را چنان بپوشاند که زور خورشید هم به آن نرسد و فلسطین تاریک شود... چطور همه ما همه این سال‌ها نتوانستیم قصه دیگری از آن سرزمین

اشغال شده بشنویم؟

نه می‌شود پای رسانه‌ها ماند، نه می‌شود چشم بست و دور شد. هزار بار با خودم گفتم باور نکن، فراموش کن، این عکس را نبین... اما چطور باید فراموش کنیم، چطور از جهان بخواهیم فراموش کند که همنوعان‌مان در عیشی شبانه به تماشای مرگ ده‌ها کودک نشسته‌اند. برق گلوله و بمب برق شادی از چشمان‌شان می‌پراند و به وجد کف می‌زنند. به هر «گلی» که زده می‌شود شاد می‌شوند، هر گلی نه در برزیل که در غزه. گل‌های خونین غزه، گل‌هایی با بوی گوشت سوخته، بوی آوار، بوی خون تازه، بوی خاک سرخ و خیس... جام‌جهانی تمام شد با همه شادی‌هایش و باز جهان ماند و این اندوه کهنه و این بوی سرخ جاری.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و فرجنا بهم

جمعه 24 مرداد 1393  1:51 PM
تشکرات از این پست
khodaeem1
fifi_reza
fifi_reza
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : تیر 1393 
تعداد پست ها : 273
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث شصتم طرح صالحین: و ایـنـک غـــزه...

پاسخ به یک شبهه قدیمی و پرتکرار: آیا اهالی غزه، «ناصبی» هستند؟/ پاسخ رهبرانقلاب: لعنت خدا بر شیطان رجیمِ خبیث / شهید مطهری: این حرف را صهیونیست‌ها جعل می‌کنند
گروه بین‌الملل - رجانیوز: در سال‌های اخیر به رسمی ثابت تبدیل شده است که هر بار رژیم صهیونیستی دست به جنایتی تازه علیه مردم مظلوم فلسطین می‌زند و کشتار زنان و کودکان این سرزمین را از سر می‌گیرد، جماعتی که در برخی از شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنت فعال هستند، اقدام به انتشار شایعی درباره خصومت مردم فلسطین و نوار غزه با اهل بیت(ع) و دشمنی آنان با شیعیان می‌کنند.
 
به گزارش رجانیوز، با وجود اینکه چندین بار به این شبهات جعلی، پاسخ‌های دقیق داده شده و حتی شخص رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به آن واکنش نشان دادند و گفتند: در بحبوحه‌ی این حرفها، یک وقت دیدیم که ویروسی دارد تکثیر مثل میکند؛ دائم میروند پیش بعضی از بزرگان، بعضی از علماء، بعضی از محترمین، که آقا! شما دارید به کی‌ کمک میکنید؛ اهل غزه ناصبی‌اند! ناصبی یعنی دشمن اهل‌بیت. یک عده هم باور کردند! دیدیم پیغام و پسغام که آقا، میگویند اینها ناصبی‌اند. گفتیم پناه بر خدا، لعنت خدا بر شیطان رجیمِ خبیث. در غزه مسجد الامام امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب هست، مسجد الامام الحسین هست، چطور اینها ناصبی‌اند!؟ بله، سنی‌اند؛ اما ناصبی!؟ اینجور حرف زدند، اینجور اقدام کردند، اینجور کار کردند.
 
 در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که مجددا برخی از رسانه‌های خاص ضدانقلاب اقدام به انتشار این دروغ‌ها می‌کنند.
 
 
 
آنچه در ادامه مي خوانيد، کنکاشي در مذهب و عقايد مردم فلسطين به خصوص اهالي نوار غزه است:
 
1- بیشتر مردم فلسطین، پیرو مذهب شافعی هستند و اتفاقاً، ابوعبدالله محمدابن ادریس شافعی، رهبر این فرقه، متولد غزه بوده است. در مورد شافعی بودن مردم فلسطین می توانید به این منبع رجوع کنید: «الموسوعة المیسرة فی الادیان و المذاهب المعاصرة، مانع بن حماد الجهنی، ج 2، ص ۱۲۴»
 
جالب اینجاست که در میان فرقه های چهارگانه اهل سنت، نزدیک ترین فرقه به تشیع از نظر علاقه و احترام به اهل بیت و احکام فقهی، همین فرقه شافعی است.
 
 
2- در میان خبرهای منتشر شده از تهاجم رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر به ویژه در سال 1387، خبری بود که دقت در آن نشان دهنده علاقه‌مندی مردم فلسطین به اهل بیت پیامبر (ص) است: بمباران مسجد علی ابن ابی طالب واقع در محله الزیتون شهر غزهتوسط جنگنده های اسرائیلی در روز ۱۰ دی.
 
مدعیان ناصبی بودن مردم فلسطین، به این سؤال جواب دهند که چگونه مردمی می توانند همنسبت بهاهل بیت جسارت داشته باشند و هم آنقدر برای آنها احترام و تقدس قائل باشند که نامشان را بر مساجد خود بگذارند؟
 
اما در کنار مسجد امام علي ابن ابي طالب شهر غزه، مساجد ديگري نیز به نام اهل بيت وجود دارد.
 
ـ مسجد «الامام علی ابن ابی طالب» واقع در نابلس
 
این مسجد در حواره از توابع شهر نابلس، در کرانه باختری رود اردن واقع شده است که در این صفحهتصاویر و مشخصات آن موجود است.
 
 
کتیبه مسجد «الامام علی بن ابی طالب»، واقع در نابلس-فلسطین
 
- مسجد فاطمة الزهراء(س)
 
حداقل دو مسجد با این نام در فلسطین وجود دارد. یکی در قریه ارتاح، واقع در جنوب «طولکرم» که در اینجا می توانید تصویر آن را ببینید و دیگری درشهر نابلس قرار دارد. در همین صفحه می توانید نام مسجد امام علی نابلس را هم ببینید.
 
 
مسجد فاطمه الزهرا، واقع در جنوب طولکرم، فلسطین
 
- مسجد «الحسین بن علی» واقع در نوار غزه و الخلیل
 
حداقل دو مسجد به این نام در فلسطین وجود دارد:
 
یکی در حی الصبرةواقع در نوار غزه که در این صفحه، ضمن ارائه فهرستی از اسامی شهدایاخیر غزه، نام آن آمده است. در این صفحه، ذیل تیتر «أسماء شهداء الصبرة وتل الإسلام»، نام مسجد «الحسین بن علی»را می توانید ببینید. همچنین در همین صفحه، اسامی دو نفر ازشهدای بمباران مسجد علی ابن ابی طالب سابق الذکر هم آمده است.
 
مسجد «حسین بن علی» دیگر، در خیابان «عین سارة» شهر الخلیل واقع شده است. در این صفحه و این صفحه، اعلامیه هایی در مورد برگزاری یک راهپیمایی در الخلیل آمده است که نقطه شروع آن، مسجد الحسین بن علی، بیان شده است.
 
3- در مورد شبهه ناصبی بودن مردم فلسطین، شهید مطهری در سال ۱۳۴۹ سخنانی داشته اند که در ادامه آن را می خوانیم:
 
«يك وقتی شايع بود و شايد هنوز هم در ميان بعضيها شايع است‏، يك وقتی ديدم يك كسی می‏گفت: اين فلسطينيها ناصبی هستند. ناصبی‏ يعنی دشمن علی عليه السلام. ناصبی غير از سنی است. سنی يعنی كسی كه‏ خليفه بلا فصل را ابوبكر می‏داند و علی عليه السلام را خليفه چهارم می‏داند و معتقد نيست كه پيغمبر شخصی را بعد از خود به عنوان خليفه نصب كرده است‏. می‏گويد پيغمبر كسی را به خلافت نصب نكرد و مردم هم ابوبكر را انتخاب‏ كردند. سنی برای اميرالمؤمنين احترام قائل است چون او را خليفه چهارم و پيشوای چهارم می‏داند و علی را دوست دارد. ناصبی يعنی كسی كه علی را دشمن می‏دارد. سنی مسلمان است ولی ناصبی كافر است، نجس است. ما با ناصبی نمی‏توانيم معامله مسلمان بكنيم. حال يك كسی می‏آيد می‏گويد اين‏ فلسطينيها ناصبی هستند. آن يكی می‏گويد. اين به آن می‏گويد، او هم يك‏ جای ديگر تكرار می‏كند و همين طور. اگر ناصبی باشند كافرند و در درجه‏ يهوديها قرار می‏گيرند. هيچ فكر نمی‏كنند كه اين، حرفی است كه يهوديها جعل كرده‏اند. در هر جايی يك حرف جعل می‏كنند برای اينكه احساس همدردی‏ نسبت به فلسطينيها را از بين ببرند. می‏دانند مردم ايران شيعه‏اند و شيعه‏ دوستدار علی و معتقد است هر كس دشمن علی باشد كافر است، برای اينكه‏ احساس همدردی را از بين ببرند، اين مطلب را جعل می‏كنند. در صورتی كه‏ ما يكی از سالهايی كه مكه رفته بوديم، فلسطينيها را زياد می‏ديديم، يكی‏ از آنها آمد به من گفت: فلان مسأله از مسائل حج حكمش چيست؟ بعد گفت‏ من شيعه هستم، اين رفقايم سنی‏اند. معلوم شد داخل اينها شيعه هم وجود دارد. بعد خودشان می‏گفتند بين ما شيعه و سنی هست. شيعه هم زياد داريم‏. همين ليلا خالد(2) معروف، شيعه است. در چندين نطق و سخنرانی خودش‏ در مصر گفته من شيعه‏ام. ولی دشمن يهودی يك عده مزدوری را كه دارد، مأمور می‏كند و می‏گويد: شما پخش كنيد كه اينها ناصبی‏اند. قرآن دستور داده در اين موارد اگر چنين نسبتهايی نسبت به افرادی كه جزو شما هستند و مثل شما شهادتين می‏گويند، شنيديد وظيفه‏تان چيست.»(3)
 
ولی دشمن يهودی يك عده مزدوری را كه دارد، مأمور می‏كند و می‏گويد: شما پخش كنيد كه اينها ناصبی‏اند. قرآن دستور داده در اين موارد اگر چنين نسبتهايی نسبت به افرادی كه جزو شما هستند و مثل شما شهادتين می‏گويند، شنيديد وظيفه‏تان چيست.»(۴)
 
پی نوشت:
 
۱- صهیونیستها تنها ۵/۲ درصد از سرزمین فلسطین را با خرید زمین به دست آورده اند و مابقی آن را به ضربمسلسل و توپ و تانک و بمب، غصب کرده اند. برای توضیح بیشتر به این آدرس مراجعه کنید:
 
http://qods.persianblog.ir/post/61
 
2- چريك فلسطينی كه در چند عمليات هواپيما ربايی شركت داشت.
 
3- شهید مطهری،آشنایی باقرآن، جلد۴، پاورقی صفحه ۳۲. اینگفتار را که شهید مطهری در ضمن تفسیر سوره نور درمسجد الجواد بر زبان آورده اند، به راهنمایییکی از خوانند گان وبلاگ به نام علی به این مطلب اضافه کردم که همین جا از ایشان تشکر می کنم.
 
4- شهید مطهری، آشنایی با قرآن، جلد۴، پاورقی صفحه ۳۲. این گفتار را که شهید مطهری در ضمن تفسیر سوره نور در مسجد الجواد بر زبان آورده اند، به راهنمایی یکی از خوانند گان وبلاگ به نام علی به این مطلب اضافه کردم که همین جا از ایشان تشکر می کنم.

 

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و فرجنا بهم

جمعه 24 مرداد 1393  1:54 PM
تشکرات از این پست
khodaeem1
khodaeem1
khodaeem1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 89277
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث شصتم طرح صالحین: و ایـنـک غـــزه...

غزه

کمک به نیازمندان یعنی کسانی که به هر دلیل در برآوردن نیازهای اولیه ‌ی زندگی خود درمانده ‌اند حتی اگر کافر حربی هم باشد تا چه رسد به مسلمانان غزه و لبنان و عراق و ... از دستورات روشن و مکرر قرآن کریم است.

 


توصیه به دستگیری از نیازمندان و کمک به نیازمندان وظیفه ی هر مسلمانی است .

در آیاتی از قرآن کریم کمک به نیازمندان یکی از وظایف مسلمان شمرده شده است که این کار برای کسانی که توانایی آن را دارند (به هر مقدار) وظیفه ‌ای است واجب و نه مستحب.

قرآن کریم در آیات 15 به بعد سوره ذاریات که ویژگی های مردم اهل تقوا را بیان می ‌کند بعد از اینکه می ‌فرماید: متقین کسانی هستند که اهل مناجات سحرگاهی با خداوند متعال ‌اند (وَ بِالْأَسحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُون) درباره ی ایشان می ‌فرماید:

«وَ فىِ أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِّلسَّائلِ وَ المَحْرُوم»[1] : بخشی از دارائیشان را به نیازمندان و محرومان از روزی[2] اختصاص می ‌دهند.

و نیز درباره ی نمازگزاران واقعی می فرماید : آنها کسانی اند که همواره بر نمازشان مداوم و پایدارند و بخش مشخصی از دارائی هایشان را به درخواست كننده [نیازمند‏] و محروم [از معیشت] اختصاص داده اند: «... الْمُصَلِّینَ * الَّذِینَ هُمْ عَلىَ‏ صَلَاتِهمْ دَائمُونَ * وَ الَّذِینَ فىِ أَمْوَالِهمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ * لِّلسَّائلِ وَ الْمَحْرُوم»[3]

وقتی که از مجرمین در جهنم سوال می ‌شود چه کردید که جهنمی شدید؟

« قَالُواْ لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ * وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ ... »[11] پاسخ مى‏دهند: ما از نمازگزاران نبودیم و به تهیدستان و نیازمندان طعام نمى‏دادیم.

ممکن است گفته شود منظور از این بخش مشخص از دارایی، همان خمس و زکات واجب باشد که بر مسلمانان واجب است و اگر کسی آن را پرداخت کند دیگر بیش از آن بر او واجب نیست و افزون بر آن برای او می شود مستحب که اگر خواست و کمک کرد ثوابی برده است و اگر نخواست و کمک نکرد گناهی نکرده است.

اما این سخن درست نیست و منظور آیه نمی تواند خمس و زکات واجب و مصطلح در احکام فقهی باشد؛ چرا که این آیات در مکه نازل شد و در آن زمان سخنی از خمس و زکات مصطلح نبود و وجوب این دو، سال ها بعد در مدینه اعلام شد.[4] بنابراین مراد از این حق معلوم، کمک هایی است که هر مسلمان باید متناسب با وضعیت مالی خود به نیازمندان و درماندگان تقدیم کند.

امام صادق(علیه السلام) فرمود:

«فَالْحَقُّ الْمَعْلُومُ مِنْ غَیْرِ الزَّكَاةِ وَ هُوَ شَیْ‏ءٌ یَفْرِضُهُ الرَّجُلُ عَلَى نَفْسِهِ فِی مَالِهِ یَجِبُ عَلَیْهِ أَنْ یَفْرِضَهُ عَلَى قَدْرِ طَاقَتِهِ وَ سَعَةِ مَالِه‏»[5]

«حقّ معلوم غیر از زكات واجب مصطلح است و آن مال یا كمكى است كه شخص بر خود لازم مى‏دارد كه نسبت به نیازمندان و محرومان انجام دهد؛ و واجب است كه اندازه ‌ی آن را در خور توانایى و گشایش زندگى خویش تعیین كند.»

مراد از این حق معلوم، کمک هایی است که هر مسلمان باید متناسب با وضعیت مالی خود به نیازمندان و درماندگان تقدیم کند.

علامه طباطبایی(ره) درباره ‌ی اینکه آیه می فرماید: «فِی أموَالِهِم حَقٌّ: در اموال اهل تقوا حقی است» با اینکه این حق در دارائی تمام انسان های دارا و توانا وجود دارد می نویسد:

«براى این بوده كه بفهماند متقین با صفایى كه در فطرتشان هست این معنا را درك کرده و خود مى‏فهمند كه سائل و محروم، حقى در اموال آنان دارد برای همین نسبت به پرداخت آن جدی هستند تا رحمت الهی را گسترش داده و نیكوكارى را بر امیال نفسانى خود مقدم بدارند.»[6]

بنابراین با اینکه هر انسانی وظیفه دارد بخشی از درآمد و دارایی خود را به انسان های نیازمند اختصاص دهد؛ اما این خداباوران هستند که این معنا را درک کرده و در انجام این وظیفه که امروز کمک به نیازمندان غزه است تلاش جدی دارند.

 

کمک به کافر نیازمند

در فرهنگ قرآن کریم که سیره ی اهل بیت(علیهم السلام) نیز منطبق بر آن است حتی اگر کسی مسلمان هم نبود و رسماً کافر بود و دشمن اسلام و در عین حال به امکانات اولیه ی زندگی مانند آب و غذا و دارو نیاز داشت؛ کرامت انسانی و فرهنگ والای اسلامی حکم می کند که به او نیز کمک شود.

این نکته مهم از ماجرای مشهور سوره «هل اتی» به دست می آید؛

 آنجا که اهل بیت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)؛ یعنی امیرالمومنین، فاطمه، حسن و حسین (علیهم السلام) روزه می گیرند و غذای افطار خود را به سه انسان نیازمند تقدیم می کنند. این سه، بنابر تصریح قرآن کریم یکی مسکین است و دیگری یتیم و نفر آخر هم اسیر: «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْكیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً»آ‌[7]

نکته در نفر سوم یعنی اسیر است. با توجه به نبردهای آن دوره که میان سپاه اسلام و کفر صورت می گرفته است بی تردید آن «اسیر» یکی از همان کافرانی بوده که به قصد نابودی اسلام به روی مسلمان شمشیر کشیده و اسیر مسلمانان شده بود.

اما وقتی نوبت به نیازمندی و احتیاج به امکانات اولیه ی زندگی مانند غذا می ‌رسد اهل بیت(علیه السلام) او را استثناء نکرده و با وجود نیازی که خود به آن غذا داشتند ، با اهدای غذای خود به آن کافر او را در رفع این احتیاج اولیه یاری می رسانند.

 

معیاری مهم در یاری رساندن به دشمنان

این نکته را نیز باید در نظر داشت که کمک به دشمن اگر موجب تقویت او علیه اسلام و مسلمین شود ممنوع است؛ بنابراین اگر بیم چنین خطری از جانب او نمی ‌رود ، حکم همان است که بیان شد.

«خدا شما را از نیكى كردن و عدالت نسبت به كسانى كه در كار دین با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان بیرون نكردند باز نمى‏دارد ...»[8]

برای همین، کمک به دیگر مذاهب، دیگر ادیان و یا حتی کسانی که خدا را هم قبول ندارند نه تنهای جای تعجب و گله ندارد؛ بلکه موافق با آموزه ‌های قرآن و فرهنگ والای اهل بیت(علیهم السلام) است؛ تعجب از کسانی است که سنگ اسلام و قرآن را به سینه می‌زنند و کمک به نیازمندان و محرومان غزه را به جرم سنی بودن و شام و عراق را به جرم پیروی از اهل بیت (علیهم السلام) حرام می دانند!

کمک به دیگر مذاهب، دیگر ادیان و یا حتی کسانی که خدا را هم قبول ندارند نه تنهای جای تعجب و گله ندارد؛ بلکه موافق با آموزه ‌های قرآن و فرهنگ والای اهل بیت(علیهم السلام) است.

کمک به نیازمندان در اوج نیازمندی خود

از همین آیات استفاده می ‌شود که در کمک رسانی به نیازمندان، نبود نیاز داخلی، شرط نیست. برخی بر این پندارند که کمک به دیگران وقتی رواست که خود انسان احتیاجی به آن مال اهدایی نداشته باشد که اگر داشت کمک به دیگران جایز نخواهد بود.

سرگذشتی که قرآن کریم با تأیید آن، از اهل بیت(علیهم السلام) نقل می کند و ما هم آن را بیان کردیم و نیز آیاتی مانند آیه «9/حشر»[9] بر این نکته تأکید فراوان دارد که تنها ملاک برای کمک به نیازمندان، وجود توان یاری رسانی در کمک کننده است به هر مقدار ممکن و دیگر شرط نیست که آیا خود انسان به آن احتیاج دارد یا نه؟

 

چراغی که به خانه رواست ...

این ضرب المثل هم به مانند برخی از ضرب المثل های رایج در بین مردم؛ مانند «گر خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» و «یک شب هزار شب نمی شه» با مبانی قرآنی سر ستیز دارد؛ چرا که اگر چنین سخنی حق باشد و این چراغ به خانه روا و بر مسجد حرام باشد پس معنای ایثار و از خود گذشتگی که از کمالات انسانی است و از ویژگی ‌های جدا کننده انسان از حیوان است چه می شود؟

آن سخن در فرهنگ و ادبیات ایثار و از خود گذشتگی این گونه بیان می ‌شود: چراغی که به خانه رواست به مسجدی که نیاز دارد واجب است.

بنابراین در کمک به نیازمندان غزه و دیگر نیازمندان جای این پرسش نیست که آیا در داخل کشور نیازمندی هست یا نه؟ که اگر نبود صدقه ای به آنان حواله کنیم؛ بلکه شرط یاری این است که اگر آن طرف نیازمند بود (که هست) و ما نیز توان یاری داشتیم (که بحمدالله داریم) به قدر وسع و توانمان به آنها کمک کنیم و این آموزه ی قرآن است و امثال آن ضرب المثل که برای برخی از وحی منزل هم بالاتر شده ، با فرهنگ قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) بیگانه است.

چراغی که به خانه رواست به مسجدی که نیاز دارد واجب است.

توبیخ کسانی که از یاری نیازمندان سربازمی ‌زنند

«الَّذینَ یَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا یُنْفِقُونَها فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلیمٍ»[10]: كسانى را كه طلا و نقره مى‏اندوزند و آن را در راه خدا هزینه نمى‏كنند، به عذاب دردناكى مژده ده.

و یا در آیاتی دیگر یکی از دلایل جهنمی شدن مردم را رسیدگی نکردن به امور نیازمندان و بی ‌تفاوت بودن نسبت به نیازهای اولیه ‌ی آنها برمی شمرد.

وقتی که از مجرمین در جهنم سوال می ‌شود چه کردید که جهنمی شدید؟

« قَالُواْ لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ * وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ ... »[11] پاسخ مى‏دهند: ما از نمازگزاران نبودیم و به تهیدستان و نیازمندان طعام نمى‏دادیم.

 

پی نوشت:

1.     ذاریات/19

2.     «سائل» یعنی كسى كه از انسان چیزى بخواهد و نزد انسان اظهار فقر كند؛ ولى «محروم» به معناى كسى است كه از رزق محروم است و كوشش او به جایى نمى‏رسد. المیزان، ج18، ص370

3.     معارج/22-25

4.     وجوب زکات در آیه 60 توبه و خمس در آیه 41 انفال اعلام شد.

5.     کافی، ج3، ص398، ح8

6.     المیزان، ج18، ص369

7.     انسان/8

8.     ممتحنه/8-9

9.     « وَ یُوْثِرُونَ عَلىَ أَنفُسِهِمْ وَ لَوْ كاَنَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ ... » : و دیگران را بر خویش ترجیح مى‏دهند هر چند خود نیازمند باشند. و آنان كه از بخل خویش در امان مانده باشند رستگارانند.

10. توبه/34

11. مدثر/43-44

 

 

گفتم که خدا مرا مرادی بفرست ، طوفان زده ام راه نجاتی بفرست ، فرمود که با زمزمه ی یا مهدی ، نذر گل نرگس صلواتی بفرست

شنبه 25 مرداد 1393  7:33 AM
تشکرات از این پست
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث شصتم طرح صالحین: و ایـنـک غـــزه...

DOWN ISRAEEL

 

DOWN AMERICA

 

مرگ براسرائیل

 

مرگ برامریکا

مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

شنبه 25 مرداد 1393  7:53 AM
تشکرات از این پست
khodaeem1 omiddeymi1368
mohammad98
mohammad98
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 6815
محل سکونت : خراسان

جمع بندی و امتیازات مبحث 60 صالحین راسخون: و ایـنـک غـــزه...

جمع بندی و امتیازات مبحث 60 صالحین راسخون: و ایـنـک غـــزه...

ضمن عرض سلآم و تشکر فراوان از تمامی دوستانی که در مبحث 60 طرح صالحین با موضوع غزه ما را یاری و همراهی نمودند.

جدول امتیازت مبحث به شرح زیر است :

 

 

ضمن عرض سلام و تشکر، امتیازات درخواستی تقدیم گردید

بپاس زحمات مدیر محترم مبحث 60، جناب mohammad98، مطابق با قوانین طرح صالحین، 200 امتیاز تقدیم شد

 روابط عمومی راسخون

 

 

لیست امتیازات مبحث 60 طرح صالحین (و ایـنـک غـــزه...)

 

نام کاربری امتیاز اهدایی 

farshon

               50

khodaeem1

50

nazaninfatemeh

50

smart_boy

50

kuoroshss

50

fatemexry

50

nargesi

40

namebaran

50

m2a9452

50

kingboy

50

reza1346

40

alha38

40

nargesza

50

omiddeymi1368

50

h10101010

40

AMIN1995

40

s_mahdavi

40

Mirhosein

40

maryamjoon

50

fifi_reza

50

mkhesali

50
yarabyarabyarab 40
rashon 40
hosseinbmi 50

 

هر که دارد هوس کربُــبَـــلا بسم الله

یک شنبه 26 مرداد 1393  6:40 AM
تشکرات از این پست
khodaeem1 farshon ravabet_rasekhoon nazaninfatemeh omiddeymi1368 nargesza
ravabet_rasekhoon
ravabet_rasekhoon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 8838
محل سکونت : اصفهان

تشکر از مدیر و شرکت کنندگان محترم در مبحث شصتم طرح صالحین: و ایـنـک غـــزه...

ضمن عرض سلام و ادای احترام

در پایان مبحث مفید و کاربردی 60 صالحین راسخون، از کلیه مشارکت کنندگان محترم، مدیرگرامی تالار  جناب "09303495228" و مدیر محترم مبحث 60 جناب "mohammad98که در ایجاد و هدایت مبحث، مدیریت تاپیک و ارائه جمع بندی کاربردی و مثمر ثمر فعال و مسئولانه حضور داشتند، تقدیر و تشکر نموده، از درگاه خالق یکتا برای یکایک این عزیزان  آرزوی سرافرازی، موفقیت و سلامتی داریم.

 

محتوا و تصاویر تاسف بار و غم انگیزی است که انسان را در حیرت و بهت فرو می برد، جنایت و بی رحمی تا چه حد، در وصف مظلومیت غزه، واژه ها عاجر است.

به امید فلسطینی آزاد و آباد و نابودی رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی

یا حق

با ما همراه باشید....

 
       
یک شنبه 26 مرداد 1393  9:53 AM
تشکرات از این پست
farshon khodaeem1 nazaninfatemeh omiddeymi1368
دسترسی سریع به انجمن ها