0

کتابخانه امام محمد باقر علیه السلام

 
hozenovin
hozenovin
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 1126
محل سکونت : اصفهان

کتابخانه امام محمد باقر علیه السلام

 

فضايل امام محمد باقر عليه السلام
سيره‏ي معصومان: امام محمد باقر
وسيلة الخادم الي المخدوم در شرح صلوات چهارده معصوم
مناقب اهل بيت از ديدگاه اهل سنت
قطره اي از درياي فضائل اهل بيت  . جلد 2
عجايب و معجزات شگفت‏انگيزي از امام باقر
حديقة الذاکرين
امامان اهل‏بيت در گفتار اهل سنت
معجزات امام محمد باقر
حيات پاکان  . داستانهايي از زندگي امام محمد باقر
سيره عملي امام باقر
زندگي اجتماعي امام باقر
امام باقر در آفاق نگاه ها
امام باقر، مرزبان علوم نبوي
برگي از فضائل شکافنده علوم
فضائل و سيره فردي امام محمد باقر
سيره‏ي عملي اهل‏بيت  . حضرت امام محمد باقر
آمال الواعظين  . جلد 2
سخنان امام محمد باقر عليه السلام
وصاياي نوراني چهارده معصوم
گلچين حکمت‏
سيره و سخن پيشوايان
وصايا الصادقين
چهل داستان و چهل حديث از امام محمد باقر
پرسش‏هاي مردم و پاسخ‏هاي امام باقر
سيره تربيتي امام محمد باقر
راههاي کنترل خشم و غضب از نگاه امام باقر
انفاق و بخشش از منظر امام باقر
امام باقر و تربيت فرزند
تاريخ امام محمد باقر عليه السلام
کتابخانه تاريخ امام باقر عليه السلام 
زندگاني چهارده معصوم
چهارده آئينه
نکته‏هاي ناب از زندگاني چهارده معصوم
نگاهي به زندگي دوازده امام
منتهي الآمال  . جلد 2
منتخب التواريخ
مجموعه زندگاني چهارده معصوم  . جلد 2
سوگنامه‌ي آل محمد
زندگاني چهارده معصوم
زندگي دوازده امام  . جلد 2
زندگاني تحليلي پيشوايان ما
خانه‏هاي مأذون‏ در شرح حال چهارده معصوم
حديث اهل‏ بيت: زندگينامه و مصائب چهارده معصوم
چهارده اختر تابناک: زندگاني چهارده معصوم
چهارده اختر تابناک: زندگاني چهارده معصوم
برگزيدگان  . جلد 1
چهارده اختر تابناک: زندگاني چهارده معصوم
تاريخ چهارده معصوم
تاريخ انبياء و تاريخ چهارده معصوم
تاج المواليد: خلاصه‏ي زندگاني چهارده معصوم
برگزيدگان  . جلد 1
ويژگي هاي امام باقر و نقش ايشان در مسير امامت
بر امام باقر چه گذشت؟
زندگاني حضرت امام محمد باقر
زندگاني امام محمد باقر
مشعل فروزان دانش و تقوي «امام محمد باقر»
زلال معرفت
هدايتگران راه نور  . جلد 7
نگاهي بر زندگي امام باقر
معصوم هفتم محمد بن علي الباقر
ستارگان درخشان  . جلد 7
ترجمه جلد يازدهم بحارالانوار
سيره و زندگاني حضرت امام محمد باقر
امام باقر جلوه‏ي امامت در افق دانش
امام باقر الگوي زندگي
مبارزات سياسي امام محمد باقر
گنجينه فاطمه بنت‏الحسن مادر باقرالعلوم
شناختي مختصر از زندگاني امام محمد باقر
سيره عملي امام باقر
نقش امام باقر در بنيان گذاري اجتهاد
مبارزات فرهنگي امام باقر
امام باقر و فرق و مذاهب
اجتهاد در عصر امام باقر
پيدايش زمينه احياء علوم اسلامي در زمان امام باقر
بررسي جايگاه علمي و تلاش هاي فرهنگي امام باقر
امام محمد باقر مرزبان راستين حکمت نبوي
پرتوي از سيره و سيماي امام محمد باقر
پيشواي پنجم حضرت امام محمد باقر
کتابشناسي امام محمد باقر عليه السلام

بسم الله

جمعه 10 مرداد 1393  2:12 PM
تشکرات از این پست
fatemexry nargesza mfarzah nazaninfatemeh
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10636
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:کتابخانه امام محمد باقر علیه السلام

امام باقر علیه السلام و مسأله مهم نماز جمعه

امام باقر

سالگرد شهادت امام باقر علیه السلام بهانه ای است تا به برخی از سفارشات آن حضرت سری بزنیم و آن را مایه حیات ابدی خود قرار داده و به سعادت دنیا و آخرت برسیم. مهم تر از دانستن تاریخ زندگانی ائمه علیهم السلام آشنا بودن با دستورات آنها و هر آنچه که از ما می خواستند، می باشد. یکی از آن دستورات، مسأله بسیار مهم نماز جمعه می باشد که در این نوشتار به فضل الهی به آن خواهیم پرداخت و علت پرداختن به این مسأله این است که مسأله نماز جمعه در کلام امام باقر علیه السلام از ویژگی خاصی برخوردار است.

 

نمازی بالاتر از نماز

همانطور که می دانیم خداوند در مورد نماز جمعه یک سوره در قرآن نازل فرموده و طی آن مومنین را به این فریضه دعوت نموده است و فرموده است که:

«إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَیْعَ ذَٰلِكُمْ خَیْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ » (1)

یعنی هنگام برپایی نماز جمعه معاملات و امور دنیا را رها کنید و به سمت ذکر الله که مراد نماز جمعه است بشتابید.

نکته بسیار مهم این است که خداوند در این آیه از سوره جمعه از این نماز تعبیر به "ذکر الله" نموده است و حال آنکه در جای دیگر فرموده است که «وَ أَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَ الْمُنكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ» (2) یعنی نماز را به پا دار چرا که نماز نهی از فحشاء می نماید و لکن ذکر خدا از نماز بالاتر است.

طبق مبنای «تفسیر قرآن به قرآن» باید بگوییم یکی از مصادیق ذکر الله که در آیه یاد شده از سوره عنکبوت آمده و از نماز بزرگتر انگاشته شده همین نماز جمعه است. گویا اصلا نماز جمعه نماز نیست، چرا که آنقدر با نمازهای دیگر تفاوت دارد که مستحق است به جای نماز به آن "ذکر الله" اطلاق شود.

اگر ما قائل شویم که تاکیدات امام باقر علیه السلام بر حضور در نماز جمعه مخصوص زمان خود حضرت بوده یا بعد از آن را هم شامل می شده در هر صورت نتیجه این می شود که امام باقر علیه السلام شیعیان را دعوت به حضور در نماز جمعه عموم مسلمانان (حتی غیر شیعه) می نموده اند

راز شباهت دو عبادت بزرگ

نکته دیگری که نباید از آن غافل ماند این است که نماز جمعه در بعضی از امور شبیه حج است و خداوند از حج نیز تعبیر به اکبر نموده است.(3) همان طور که از نماز جمعه نیز تعبیر به اکبر نموده است و در واقع در قرآن فقط این دو عبادت اکبر شمرده شده اند و شاید شباهت نماز جمعه و حج در این باشد که در این دو عبادت اجتماع عظیم مسلمانان رخ می دهد که مایه شوکت و عزت مسلمین است و مسلمانان با استفاده ی صحیح از این اجتماعات می توانند به حل مشکلاتی بپردازند که دشمنانشان بر آنها تحمیل نموده اند. خصوصا در عصر حاضر که این مسأله اهمیت ویژه پیدا نموده است. از همین روست که در حج، ما مأمور به برائت از مشرکین هستیم (4) همان طور که در نماز جمعه سفارش شده که خطیب در خطبه دوم به مسائل اصلی جهان اسلام بپردازد و مردم را نسبت به زمانه آگاه سازد تا دچار مکر و حیله ی دشمنان و مستکبران واقع نشوند.(5)

 

یک فرصت استثنایی سیاسی

با توضیحات فوق روشن می شود که همان طور که اجتماع عظیم حج فقط مربوط به زمان معصوم نیست و مسلمانان در هر حال مأمور به برپایی حج و استفاده کردن آن در وجهه سیاسی هستند مسأله نماز جمعه نیز از همین قاعده برخوردار است. یعنی هیچ کس نمی تواند ادعا نماید که تأکیدات قرآن و اهل بیت علیهم السلام و علی الخصوص امام باقر علیه السلام بر نماز جمعه که خواهد آمد فقط برای زمان حضور معصوم است، کَلا!!

حج

در هیچ آیه و هیچ روایتی نماز جمعه از مناصب خاص معصوم شمرده نشده به این معنا که اگر معصوم حضور نداشت دیگر نماز جمعه نخوانید. درست است که فقهای ما غالبا قائل به وجوب تخییری نماز جمعه در عصر غیبت می باشند اما همواره بوده اند فقهایی که قائل به وجوب تعیینی آن در زمان غیبت کبری باشند. وجوب تعیینی یعنی این که در روز جمعه حق نداریم در خانه مانده و نماز ظهر بخوانیم بلکه واجب است که حتما در نماز جمعه شرکت نماییم.

البته ناگفته نماند که حتی وجوب تعیینی هم دارای شرائطی است، مثل این که شخص پیر یا زن یا بیمار نباشد و فاصله اش از محل برگزاری نماز، کمتر از دو فرسخ باشد، یعنی تقریبا از یازده کیلومتر دورتر نباشد.

از جمله فقهای معاصر که قائل به وجوب تعیینی نماز جمعه می باشند آیة الله بهجت (6) و آیة الله منتظری (7) و آیة الله شیخ مرتضی حائری (8) هستند و همچنین افراد دیگری از محققین که بر همین عقیده اند.

 

سفارش امام پنجم و یک شبهه

حال به سراغ مقصد اصلی برویم و آن اینکه روایاتی معتبر در کتب معتبر حدیثی وجود دارد به این مضمون که هر کس سه هفته پشت سر هم نماز جمعه را ترک کند خداوند بر قلب او مهر می زند یا اینکه فقط منافق سه فریضه جمعه را پشت سر هم ترک می نماید!!!

نکته جالب اینجاست که تمامی این روایات غالبا از امام باقر علیه السلام نقل شده که نتیجه این می شود که اگر کسی بگوید تأکیدات بر حضور نماز جمعه فقط برای زمان حضور معصومین علیهم السلام است با مشکل مواجه می شود.

توضیح این که اگر روایات تشویق به نماز جمعه فقط از پیامبر صلی الله علیه و آله یا امیرالمومنین علیه السلام که حکومت اسلامی را در دست داشتند و خود آن حضرات نماز جمعه را اقامه می نمودند صادر شده بود این احتمال وجود داشت که کسی بگوید: «این همه تشویق به حضور، و تهدید نسبت به عدم حضور، به این خاطر بوده که امام جمعه خود معصوم بوده است و معلوم نیست که فضائل جمعه برای آن نمازی که غیر معصوم اقامه می نماید هم ثابت باشد»، اما خوش بختانه بیشتر روایات ترویج و تشویق به نماز جمعه یا تهدید به ترک آن از سایر ائمه علیهم السلام خصوصا امام باقر علیه السلام نقل شده است که این نشان دهنده این است که اگر ما قائل شویم که تاکیدات امام باقر علیه السلام بر حضور در نماز جمعه مخصوص زمان خود حضرت بوده یا بعد از آن را هم شامل می شده در هر صورت نتیجه این می شود که امام باقر علیه السلام شیعیان را دعوت به حضور در نماز جمعه عموم مسلمانان (حتی غیر شیعه) می نموده اند چرا که همه می دانیم به غیر از پیامبر صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین و امام حسن علیهماالسلام هیچ یک از معصومینِ دیگر برایشان امکان اقامه جمعه توسط خودشان به خاطر جوّ خفقان وجود نداشت.

یکی از مصادیق ذکر الله که در آیه یاد شده از سوره عنکبوت آمده و از نماز بزرگتر انگاشته شده همین نماز جمعه است. گویا اصلا نماز جمعه نماز نیست، چرا که آنقدر با نمازهای دیگر تفاوت دارد که مستحق است به جای نماز به آن "ذکر الله" اطلاق شود

بشتاب به سوی اجتماع مسلمین

پس نتیجه این می شود که اجتماع عموم مسلمانان اعم از شیعه و سنی محبوب شارع مقدس می باشد چه در حج و چه در نماز جمعه!!

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که ائمه علیهم السلام شیعیان را همواره به معاشرت نیکو با سایر فرقه های اسلامی البته به استثنای نواصب دعوت می نموده اند و سفارش به شرکت در نمازهای جماعت آنها و حضور در تشییع جنازه و عیادت مریضان آنها می کرده اند. (9)

 

سه روز فاصله تا شقاوت

در پایان به یکی از آن روایات می پردازیم و خواننده محترم را برای مطالعه سایر روایات در این زمینه به کتاب شریف وسائل الشیعة ابواب "صلوة الجمعه" باب اول ارجاع می دهیم.

ابابصیر و محمد بن مسلم هر دو از امام باقر علیه السلام با سند صحیح نقل می کنند که آن حضرت فرمودند:

«من ترک الجمعة ثلاث جمع متوالیات طبع الله علی قلبه»

هر کس نماز جمعه را (البته بدون عذر) در سه جمعه پشت سر هم ترک نماید خداوند بر قلب او مهر خواهد زد (و دیگر بعد از آن روی سعادت را نخواهد دید).

 

پی نوشت ها:

1) جمعة/9.

2) عنکبوت /45.

3) توبه /3.

4) همان.

5) وسائل الشیعة حدیث 9533.

6) جامع المسائل بخش نماز جمعه.

7) رساله عملیه.

8) صلوة الجمعة، نشر جامعه مدرسین.

9) کافی جلد 2 کتاب العشرة حدیث 5.

پنج شنبه 10 مهر 1393  6:17 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10636
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:کتابخانه امام محمد باقر علیه السلام

سلام

ما همچنان منتظر نسخه دانلود این کتاب و کتاب های دیگر هستیم.

خیلی ممنون

پنج شنبه 10 مهر 1393  9:40 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh
kuoroshss
kuoroshss
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3202
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:کتابخانه امام محمد باقر علیه السلام

سوال:
 

چند نفر از علما شرکت در نماز جمعه را واجب می دانند؟ اگر ممکن است نام ببرید؟ و نظر آقای بهجت و سیستانی را هم بگویید؟

 

پاسخ:

حضرت امام خمینی (قدس سره) و آیت الله العظمی اراکی (ره) نماز جمعه را واجب تخییری می‏دانند یعنی مکلف در ظهر جمعه مخیر است که نماز ظهر را بجای آورد یا نماز جمعه. گرچه طبق نظر این دو مرجع نماز جمعه افضل از نماز ظهر است و کافی از نماز ظهر است.

آیت الله العظمی فاضل لنکرانی نیز قائل به وجوب تخییری می­باشند و همچنین حضرات آیات عظام خوئی (ره) و سیستانی (مدظله) نظر به وجوب تخییری نماز جمعه دارند حضرات آیات عظام گلپایگانی (ره) و صافی (مد ظله) نمازجمعه را واجب نمی‏دانند بلکه جایز می‏دانند و آن را کافی از نماز ظهر نمی‏دانند.

آیت الله العظمی بهجت نماز جمعه را واجب تخییری می‏دانند و کفایت از نماز ظهر می‏کند .

قائد عظیم الشأن انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ‏ای نماز جمعه را واجب تخییری می‏داند و  طبق نظر ایشان کفایت از ظهر می‏کند.

آیت الله العظمی جواد تبریزی در صورت اقامه نمازجمعه با شرائط آن، آن را بنابر احتیاط، واجب می‏دانند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی نماز جمعه را واجب تخییری می‏دانند.

منبع:  http://www.hawzah.net/fa/Question/View/11933/

جمعه 6 فروردین 1395  12:46 AM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh
دسترسی سریع به انجمن ها