0

با حافظ در اشتیاق ظهور ...

 
assassin
assassin
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 614
محل سکونت : خراسان شمالی

با حافظ در اشتیاق ظهور ...

با حافظ در اشتیاق ظهور ...

شعر پارسی اقیانوس بیکرانه‏ای است و در این گستره عظیم و پهناور کیست که با نام «خواجه شمس‏الدین محمد شیرازی‏» متخلص به «حافظ‏» بیگانه باشد که ندای ملکوتی «لسان الغیب‏» قرنهاست در زیر این گنبد نیلی طنین انداز است و یار رندان و صاحبدلان .

آتشی که این رند پشمینه‏پوش در سده هشتم هجری برافروخت گویی خاکستر نمی‏شناسد . گذشت زمان هیچ‏گاه نتوانست از روشنایی و حرارت آن بکاهد و غبار فراموشی بر چهره آن بنشاند. مقام و منزلت غزل حافظ تا بدان پایه است که در طول اعصار و قرون هماره بر استادی و چیره‏دستی او در سخن سرایی آفرین گفته‏اند و شعر دلنشین او را بر تارک ادبیات این مرز و بوم ، بحق جای داده‏اند.

بررسی کلام آسمانی حافظ سابقه‏ای بس کهن و دیرینه دارد و چه بسیار کسان کوشیده‏اند تا با نگرشی ژرف از رموز سحرانگیز کلام او آگاهی یابند و راز ماندگاری این افسون شرقی را دریابند.

جستجو در آثار و احوال حافظ و برشمردن ویژگیهای لفظی و معنوی اثر جاودان او موجب شده است که هر از چندی ، دری از این خزانه غیب گشوده شود و چشم خلایق به جلوه دیگری از این معدن بلاغت و حکمت روشن گردد.

ناگفته نماند که در بسیاری از تحلیلها و بررسیهای به انجام رسیده در این قلمرو بیشتر ویژگیهای سبکی و ادبی شعر خواجه مورد توجه بوده و در حیطه مرام و مشرب و جهان بینی حافظ کار کمتری صورت پذیرفته است و دریغا که در برخی از مطالعاتی که در این زمینه انجام شده ، به سبب خامی و سطحی نگری مغرضانه و یا ناآگاهانه چهره تحریف شده‏ای از حافظ قرآن با چهارده روایت ارایه شده است ، که البته مورد اعتنای هیچ پژوهشگر فرهیخته‏ای قرار ندارد. لذا آنچه زمانه ما به دنبال اوست رهیافتی نو به عمق این وسعت نامتناهی است و «حافظ در اشتیاق ظهور» عنوان کتاب تازه‏ای است از «عبدالعظیم صاعدی‏» شاعر و پژوهشگر آشنای روزگار ما که می‏کوشد از دریچه دیگری بر این حقیقت والا نظر افکند.

از صاعدی ، علاوه بر این اثر، تاکنون کتابهایی مانند: «آنجا که خدا را می‏توان یافت‏»، «غنچه‏های سرخ سجود»، «چرا با من نمی‏خوانی‏»، «سلام بر بعثت‏» ، «فقط عشق می‏تواند» ، «کلید هفت آسمان‏» ، «حافظ خلوت نشین‏»، «نام دیگر زمین‏»، «با حافظ تا کهکشان عرفان و اخلاق‏» و مقدمه‏هایی بر «تماشاگه راز» و «دیوان پروین‏اعتصامی‏» نیز چاپ و منتشر شده است.

و اما نگاه صاعدی در این کتاب بر مذهب و عرفان متکی است و موضوع اصلی و اساسی بحث او ، اصل «مهدویت‏» در اشعار خواجه است که در مقایسه با بحثهای رایج درباره حافظ ، سخنی تازه و جذاب است که اگر از این روزن به شعر حافظ بنگریم جهانی دیگر را شاهد خواهیم بود فراتر از آنچه می‏پنداشتیم .

در کارنامه قلمی صاعدی سابقه آشنایی او با حافظ باز می‏گردد به مقدمه‏ای که بر کتاب ارجمند «تماشاگه راز»، (1) همچنین کتاب «با حافظ تا کهکشان عرفان و اخلاق‏» (2) که در همین کتاب وی در مبحث «حدیث و روایت در شعر حافظ شیراز» بحث «مهدویت در اشعار خواجه‏» را مطرح نموده است که البته بسیار فشرده به این مطلب پرداخته و بی‏گمان همین بحث انگیزه وی در تالیف کتاب جدید اوست‏به اعتراف صاعدی در تالیف این کتاب ، وی از کتاب «خورشید مغرب‏» (3) بهره فراوان برده است ، که البته این موضوع مربوط به بخشهای نخست کتاب است که پیرامون وجود مقدس حضرت امام عصر (ع) تدوین شده است.

کتاب بی‏هیچ دیباچه‏ای وارد اصل مطلب می‏شود و با طرح مساله فلسفه اعتقاد به موعود و خاستگاههای چنین نگرشی، ادوار مختلف تاریخ بشری را مورد کاوش و بررسی قرار می‏دهد.

اعتقاد به دوره آخرالزمان (فتوریسم) عقیده‏ای است که در کیشهای آسمانی یهود (جوداییسم) ، زردشتی (زوراستریانیسم) و مسیحیت‏به مثابه یک اصل مسلم پذیرفته شده است و درباره آن در مباحث تئولوژیک مذاهب آسمانی ، رشته تئولوژی بیبلیکال کاملا شرح و بسط داده شده است. علاوه بر این در آثار مصر قدیم و در کتابهای هندوها و بوداییان نیز نوید ظهور منجی درج شده است. کتاب اوستا، کتاب زند، کتاب جاماسب نامه ، کتاب داتستان دینیک و کتاب زردشت نامه آثاری هستند که در آن بشارت ظهور «سوشیانت مزدیسنا» را می‏بینیم ، همانگونه که در آیین هندوان در کتب «مهاباراتا» و «پورانا» و یا در کتب مقدس یهودیان مانند کتابهای دانیال پیامبر ، کتاب حجی (حکا) پیامبر ، کتاب اشعیای پیامبر و «زبور» حضرت داود(ع) و یا در کتب مقدس مسیحیان همچون «انجیل متی‏» ، «انجیل لوقا» ، «انجیل مرقس‏» ، «انجیل برنابا» و «مکاشفات یوحنا» مژده ظهور مصلح عالم بشریت ذکر شده است. پس بدین ترتیب شکی باقی نمی‏ماند که سوشیانت مزدیسنا، به منزله کریشنای برهمنان، بودای پنجم بوداییان ، مسیح یهودیان ، قار قلیط عیسویان و همانا مهدی صاحب الزمان(ع) مسلمانان است.

ریشه‏های قرآنی مهدویت، ولادت‏مهدی ، نامهای آن حضرت ، القاب آسمانی ، مهدی در بیان رسول خدا ، صحابه و ائمه معصوم ،مهدویت در نوشتار شیعه ، مهدی در کتب اهل سنت ، مهدویت در قلمرو فلسفه و عرفان ، مهدویت در فلسفه الهی ، مهدویت در فلسفه سیاسی ، مهدویت در فلسفه اشراقی ، مهدویت در فلسفه اخوان الصفا، مهدویت در علم کلام و اعتقادات ، مهدویت در مکاشفات و عرفان از بخشهای نخستین این کتاب است که به طور فشرده اطلاعاتی پیرامون جنبه‏های مختلف حیات مقدس حضرت ولی عصر (ع) ارایه می‏دهد. ارزش این اطلاعات از آنجاست که هر چقدر آگاهیهای ما از مسایل مربوط به آن حضرت بیشتر باشد، هنگام خواندن اشعار لسان‏الغیب بیشتر متوجه ظرافتهای کلام خواجه خواهیم شد و بسهولت درخواهیم یافت که منظور خواجه از به کار گرفتن واژهها یا عبارتها چیست، زیرا شعر حافظ تکیه بر پشتوانه غنی فرهنگ اسلامی دارد و حافظ خود بر این نکته فخر می‏برد:

ز حافظان جهان کس چو بنده جمع نکرد لطایف حکمی با نکات قرآنی

قبل از حافظ نیز بسیاری از عرفای بزرگ و شاعران نام‏آور در آثار خویش از آخرین سفیر آسمانی سخن گفته‏اند که از آن میان می‏توان از «شیخ‏اکبر محی‏الدین عربی‏»، «صدرالدین قونوی‏» ، «مولاناجلال‏الدین محمد مولوی‏»، «شاه نعمت‏الله ولی‏»، «شیخ حسن عراقی‏» ، «شیخ فریدالدین عطار»، «شیخ محمود شبستری‏» ، «شیخ احمدجام نامقی (ژنده پیل)» و «مهدی سراییهای خواجه حافظ‏» عنوان یکی دیگر از بخشهای این کتاب است که به عبارت دیگر از این نقطه بحث اصلی کتاب آغاز می‏شود.

در میان تقریبا 9000 بیتی که از شمس‏الدین محمد خواجه حافظ شیرازی به یادگار مانده ابیات کثیری را می‏توان با استدلال پیرامون موضوع مهدویت‏برشمرد که با توجه به اینکه حافظ شاعری غزلسرا و نه قصیده گوست، کثرت مدح وی از قائم آل محمد(ع) را تنها می‏توان بر عشق و علاقه شاعری شیعی حمل کرد و بدین ترتیب است که ادبیات فارسی را نیز می‏توان در شمار مقدسترین جلوه ادبیات بشری به نظاره نشست . «جلوه حدیث و روایت در شعر حافظ‏» بحث قابل تامل دیگری است که در آن با مصادیق آشکار بهره‏مندی حافظ از احادیث و روایات برشمرده شده است.

«اثبات تشیع حافظ‏» در این کتاب با ذکری از مقدمه محمد گلندام یار گرمابه و گلستان خواجه همراه است، سپس نمونه‏هایی از شعر حافظ در قالبهای غزل، قصیده و رباعی در تصدیق این برهان به شهادت گرفته شده است:

مردی ز کننده در خیبر پرس اسرار کرم ز خواجه قنبر پرس گر طالب فیض حق به صدقی حافظ سرچشمه آن ز ساقی کوثر پرس

(ص 88)

حافظ اگر قدم‏زنی درره خاندان به صدق بدرقه رهت‏شود همت‏شحنه نجف

(ص 88)

آن را که دوستی علی نیست کافراست گو زاهد زمانه و گو شیخ راه باش امروز زنده‏ام به ولای تو یا علی فردا به روح پاک امامان گواه باش قبر امام هشتم ، سلطان دین رضا از جان ببوس وبردرآن‏بارگاه باش ...

(صص 88 -89)

به حق دین محمد، به خون پاک حسین به حق مردم نیک از مهاجر و انصار که نیست دین هدی را به قول پاک رسول امام غیر علی بعد احمدمختار بعداوحسن‏است وحسین‏وعترت او مجوی جهل بر این کار مؤمن دیندار به دشمنان منشین حافظا تولا کن نجات خویش طلب کن به جان ز هشت و چهار

(ص 90)

در ادامه این بحث نگارنده عناد و تعارض و خصومت‏بین «عماد فقیه کرمانی‏» - شاعر معاصر حافظ را که اهل تسنن بوده - با حافظ نتیجه ناهمسویی فکری این دو می‏داند، چنانکه مراد حافظ را از این نکته که: «دارد سخن حافظ طرز سخن خواجو» اعلان تشیع و همسویی عقیدتی حافظ با خواجوی کرمانی شاعر شیعی مذهب آزاده می‏داند که مدایح و مراثی بسیار درباره معصومین بالاخص قائم آل محمد(ع) در دیوانش فراگرد آورده است.

بدین ترتیب این بحث مدخلی است‏برای ورود به سخن اصلی کتاب که همانا «مهدویت در اشعار خواجه‏» است. در این فصل از کتاب مؤلف با ذکر ابیات فراوان و مقایسه آن با آیات کلام الله مجید، روایات ، احادیث و ادعیه بتفصیل پیرامون این مهم سخن گفته که در این مقال نمونه‏ای چند از ابیات خواجه را مرور می‏کنیم:

ز رقیب دیوسیرت‏به‏خدای خود پناهم مگرآن «شهاب ثاقب‏»مددی‏دهدخدا را

(ص‏93)

کجاست صوفی دجال فعل ملحدشکل بگو بسوز که مهدی دین پناه رسید.

(ص‏97)

در پایان کتاب یکصد و هفده غزل برگزیده از خواجه که در هر یک از آن اعتقاد به منجی عالم بشریت موج می‏زند درج شده است.

در مجموع مقالات به طور منظم و هماهنگ تنظیم شده است که ذهن خواننده را برای دریافت و درک مطالب باحث‏بعدی آماده می‏سازد ، در نگاه اول شاید برخی مطالب حاشیه‏ای و یا حتی خارج از موضوع به نظر آید که این نگرش چیزی جز یک پیش داوری غیرمنصفانه نیست.

اما باید گفت که علاوه بر فهرست اعلام ، جای خالی فهرست مقالات و فصول کتاب نیز احساس می‏شود که درج آنها ضروری است. گویا شتابزدگی محقق ارجمند موجب این مساله بوده که امید است در چاپهای بعدی این کتاب اصلاح گردد.

پی‏نوشتها:

1. مطهری،مرتضی، تماشاگه راز،با مقدمه عبدالعظیم صاعدی ، قم ، صدرا ، چاپ اول‏1359

2. صاعدی ، عبدالعظیم ، با حافظ تا کهکشان عرفان و اخلاق ، شیراز ، نوید، چاپ سوم ، بهار1369; گفتنی است که پیرامون این کتاب مقاله‏ای در صفحه بررسی کتاب «کیهان فرهنگی‏» س 11، ش 111، تیرماه‏1373 صص‏56 - 54 به چاپ رسیده است.

3. حکیمی ، محمدرضا ، خورشید مغرب ، تهران ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، چاپ اول 1360

سه شنبه 7 مرداد 1393  6:14 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها