0

قرار شب بیست وهشتم ماه مبارک رمضان

 
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:قرار شب بیست وهشتم ماه مبارک رمضان

رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمودند:« المومنُ حرامُ کلّه عرضهُ و مالُهُ ودمُهُ »

مومن همه چيزش، آبروي او مال او وخون او حرام(محترم) است.


روزي آن حضرت به کعبه نگاه کردند وفرمودند: « اي کعبه! خوشا به حال تو، خداوند چقدر تورا بزرگ و حرمتت را گرامي داشته است! به خدا قسم حرمت مومن از تو بيشتر است، زيرا خداوند تنها يک چيز را از تو حرام کرده، ولي ازمومن سه چيز راحرام کرده است: مال، جان وآبرو تا کسي به او گمان بد نبرد./بحار الانوار، ج 64، ص71/

مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

شنبه 4 مرداد 1393  10:01 AM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:قرار شب بیست وهشتم ماه مبارک رمضان

آبروی مؤمن به مثابه تمام سرمایه و اعتباری است که در طول زندگی با سختی آن را به دست آورده است. اما این امر مهم که در آیات و روایات اسلامی تأکید بسیاری به آن شده است ممکن است در اثر جهالت و یا غرض ورزی عده ای در یک لحظه از دست برود، چیزی که جبران آن بسیار مشکل است و حتی ممکن است هیچگاه جبران نشود. لذا توجه به آموزه های دینی و عواملی که باعث ریختن آبروی مؤمن می شود بسیار ضروری به نظر می رسد چرا که دقت در آیات و روایات نشان می دهد که خداوند توجه بسیاری به آن داشته تا جایی که هر چیزی که زمینه ریختن آبروی مؤمن می شود صراحتا به آن اشاره شده و از آن نهی شده است.

گناه ريختن آبروي مسلمان گناه بسيار بزرگ و نابخشودني محسوب مي شود و در بسياري روايات آمده كه توبه اين شخص به سختي پذيرفته خواهد شد.

حفظ آبرو در اسلام بسیار مورد توجه است ومومنان دربرابرآبروی یک فردمسئول هستند.زیر سوال بردن آبرئوی مردم را ساده نگیریدمتاسفانه این مسئله نه تنها بین مردم بلگه متاسفانه بین برخی خواص هم رایج شده است به راحتی به هم تهمت می زنند در حالیکه بنی آدم اعضای یکدیگرند وتهمت به هر عضوی از جامعه اسلامی تهمت به دیگر اعضاست . در جامعه ی اسلامی باید روحیه ی حسن ظن حاکم باشد تا جامعه بتواند به فعالیت های مهم خود ادامه دهد.

مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

شنبه 4 مرداد 1393  10:03 AM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:قرار شب بیست وهشتم ماه مبارک رمضان

نما گوش ای عاقل خوب رو              زمومن تو هرگز مبر آبرو

بود برتو واجب حمایت کنی              نگردی خجل تاشدی روبرو

مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

شنبه 4 مرداد 1393  10:04 AM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh amirhossein1392
amirhossein1392
amirhossein1392
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 16034
محل سکونت : -

پاسخ به:قرار شب بیست وهشتم ماه مبارک رمضان

حضرت علی(ع) فرمودند:«ماءُ وَجْهِکَ جامدٌ تقطره السؤال فَانظُر عِندَ مَن تَقطُرُه»

آبروی تو محفوظ و پا برجاست. امّا درخواست از دیگران،آن را قطره قطره فرو می ریزد،پس اندیشه کن که آن را نزد چه کسی می ریزی؟

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه

اگر کسی را یافتی که در لبخندت غمت را دید، در سکوتت حرف هایت را شنید و در خشمت محبتت را فهمید؛ بدان او بهترین دارایی توست :)

شنبه 4 مرداد 1393  2:02 PM
تشکرات از این پست
kuoroshss
amirhossein1392
amirhossein1392
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 16034
محل سکونت : -

پاسخ به:قرار شب بیست وهشتم ماه مبارک رمضان

امیرمؤمنان علی(ع) فرمودند: «إنَّ أفضَلَ الفعالِ صیانَةُ العِرض بِالمال»

بهترین کارها، حفظ آبرو به وسیلە دارایی است.

 

در روایتی دیگر آمده است: «خَیرُ اموالِکَ ما وَقی عِرضَکَ»

بهترین اموال تو،آنهایی است که موجب آبرومندی تو شود.

البته آبروداری به وسیلە مال، نباید به اشرافی گری، اسراف، تکلّف و تفاخر بینجامد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه

اگر کسی را یافتی که در لبخندت غمت را دید، در سکوتت حرف هایت را شنید و در خشمت محبتت را فهمید؛ بدان او بهترین دارایی توست :)

شنبه 4 مرداد 1393  2:05 PM
تشکرات از این پست
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:قرار شب بیست وهشتم ماه مبارک رمضان

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده بخشايشگر
حکمت: وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: ماءُ وَجْهِکَ جامِدٌ يُقْطِرُهُ السُّؤالُ، فَانْظُرْ عِندَ مَنْ تُقْطِرُهُ.
ترجمه: و درود خدا بر او فرمود: آبروي تو چون يخي جامد است که درخواست آن را قطره قطره بچکاند، پس بنگر که آن را نزد چه کسي فرو مي‏ريزي؟
تفسیر: وزنه اجتماعي هر فردي بسته به حفظ شئون خويش است. کسي که بداند با چه کسي رفاقت کند، به چه کسي کمک کند، از چه کسي درخواست کند و زن خود را حفظ مي‏کند و بر اثر آن بيشتر مي‏تواند در جامعه خدمت نمايد. امام (ع) آبرو را به موجودي قابل ذوب (مانند فلزها) تشبيه کرده که با درخواست از افراد نقصان پيدا مي‏کند و امام سفارش مي‏کند بايد از کسي درخواست کني که در برابر مقداري که از دست مي‏دهي بتواني چيزي بدست‏آوري و از سوي ديگر در آينده آبرويت را نريزد و پيش اين و آن نگويد. مردان خدا فقط از خدا درخواست مي‏کنند و خدا هم که حتي بر قصدها آگاه است، خواسته‏ ها را تا آنجا که صلاح بداند عملي مي‏سازد.
شنبه 4 مرداد 1393  2:07 PM
تشکرات از این پست
fatemexry
fatemexry
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1393 
تعداد پست ها : 5428
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:قرار شب بیست وهشتم ماه مبارک رمضان

به شخصیت خود…..

بیشتر از آبرویتان اهمیت دهید..
زیرا شخصیت شما…
جوهر وجود شماست..
و آبرویتان…
تصورات دیگران نسبت به شما است

 

بس که دل‌تنگم اگر گریه کنم، می‌گویند:

قطره‌ای قصدِ نشان‌دادنِ دریا دارد

السلام علیک یا سلطان عشقــــ♥ علی بن موسی الرضا (ع)

شنبه 4 مرداد 1393  2:09 PM
تشکرات از این پست
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:قرار شب بیست وهشتم ماه مبارک رمضان

حفظ آبرو
1- بهترین مال

خیر المال ما وفی العرض؛(1)

بهترین مال آن است که با آن آبرو حفظ شود.
2- بردن آبرو، جنگ با خدا!

عن ابی عبدالله علیه‌السلام قال: قال رسول‌الله صلی‌الله علیه‌ واله، قال الله تبارک و تعالی، مَن اَهان لی ولیا فقد ارصد لمحاربتی؛ (2)

امام صادق علیه‌السلام فرمود که رسول خدا فرمودند: خداوند تبارک و تعالی فرموده است: هر کس دوستی از دوستان مرا خوار کند، در کمین جنگ با من نشسته است.

3- اهمیت حفظ آبرو

عن ابی عبدالله علیه‌السلام قال من قال فی مومن ما رَاَتْهُ عیناه و سمعته اُذناه فهو من الذین قال الله عز و جل "ان الذین یحبون ان تشیع الفاحشة فی الذین آمنوا، لهم عذاب الیم"؛ (3)

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: هر کس درباره مومن آنچه را دیدگانش دیده و گوش‌هایش شنیده بگوید از کسانی است که خداوند عزوجل درباره‌اشان فرموده است: همانا برای کسانی که دوست دارند زشتی در میان مومنان آشکار شود، عذابی دردناک است.» (نور، 19)
4- رسوا نمودن مومن، خروج از ولایت خدا

عن مفضل بن عمر قال قال لی ابوعبدالله علیه‌السلام من روی علی مومن روایة یرید بها شینه و هدم مروءته لیسقط من اعین الناس اخرجه الله من ولایته الی ولایة الشیطان فلا یقبله الشیطان؛ (4)

مفضل عمر روایت کرده است که حضرت صادق علیه‌السلام به من فرمودند: هر کس به زبان مومنی سخن بگوید و از آن رسوایی او و از بین بردن مروّت و جوانمردی‌اش را بخواهد تا از چشم مردمان بیفتد، خداوند او را از ولایت خودش به ولایت شیطان می‌اندازد ولی شیطان هم او را نمی‌پذیرد.
5- عاقبت تحقیر مومن

عن ابی عبدالله علیه‌السلام قال مَن حقر مومنا مسکینا او غیر مسکین لم یزل الله عزوجل حاقراً له ماقتاً حتی یرجع عن محقرته ایاه؛ (5)

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: کسی که مومنی را تحقیر نماید، خواه مسکین باشد یا غیر مسکین، این عمل پیوسته مورد تحقیر و دشمنی باری تعالی خواهد بود تا از روش نادرست خود برگردد و او را با دیده یک مسلمان مورد احترام بنگرد.
6- راه حفظ آبرو

قال علی علیه‌السلام مَن ضن بعرضه فلیدع المراء؛ (6)

هر کس می‌خواهد آبروی خود را حفظ کند، باید از جدال بپرهیزد.

7- حرمت آبروی مومن تا قیام قیامت

ایها الناس ان دِماءَکم و اعراضَکم علیکم حرامٌ الی آن تلقوا ربَکم؛ (7)

پیامبر صلی الله علیه و اله وسلم فرمودند: ای مردم! خون و مال و آبروی شما حرمت دارد تا قیام قیامت.
8- دستور به حفظ آبرو

فمن استطاع منکم ان یلقی الله تعالی و هو تقی الراحة من دماء المسلمین واموالهم سلیم اللسان من اعراضهم فلیفعل؛ (8)

هر کس می‌تواند خداوند را به گونه‌ای ملاقات نماید که دستش به خون مسلمین و اموال آنان آلوده نباشد و همچنین زبانش از تجاوز به آبروی مسلمانان سالم مانده باشد، این کار را انجام دهد.
9- اثر حفظ آبرو در قیامت

عن النبی صلی‌الله علیه واله انه قال: من طلب لدنیا حلالا اِستعفافاً عن المسالة و سعیاً علی عیاله و تَعطُّفاً علی جاره لَقِیَ اللهَ و وجهُهُ کالقمر لیلةَ البدر؛ (9)

رسول اکرم صلی‌الله علیه واله فرموده است: کسیکه از پی مال مشروع برود برای آنکه آبروی خود را از ذلت سوال مصون نگه دارد، عائله خویش را اداره کند و به همسایه خود کمک کند، در پیشگاه خداوند سربلند و روسفید است و صورتش مانند ماه تمام می‌درخشد.
10-دعا برای محفوظ ماندن آبرو

اللهم صل علی محمد وآله و صُن وجهی بالیسار، و لا تَبتَذِل جاهی بالاِقتار؛ (10)

بار الها! آبروی مرا در جامعه با معیشت سهل و آسان حفظ فرما! و قدر و منزلتم را نزد مردم با تنگدستی سبک و خوار مگردان!

 

شنبه 4 مرداد 1393  2:09 PM
تشکرات از این پست
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:قرار شب بیست وهشتم ماه مبارک رمضان

اصطلاحاتي نظير «سرخ نگه داشتن گونه با سيلي» در زندگي ما ايراني‌ها بسيار جاافتاده است و تقريبا همگي ما معني آن را مي‌دانيم.

ما و اکثر ساکنان کشورهاي شرقي همان‌گونه که هستيم خود را نشان نمي‌دهيم بلکه ويتريني زيبا از «من» وجودي خود مي‌سازيم و براي ديگران به نمايش مي‌گذاريم چون نمي‌خواهيم کسي از پشت پرده خبردار شود و ما و زندگي‌مان را آن‌گونه که هست، ببيند. با آنکه پولي در دست نداريم اما قرض مي‌کنيم و مبلماني در خانه مي‌چينيم تا به اصطلاح نداشتن اين‌گونه ماديات آبرويمان را نبرد. نمي‌گذاريم دخترمان از مردي که آزارش مي‌دهد، جدا شود چون مي‌ترسيم آبرويمان جلوي فاميل برود و هزاران کار ديگر... براي آنکه با مفهوم آبرو و معني آبروي صحيح که شايد اين روزها به شکل مبالغه‌آميزي گرفتار آن شده‌ايم بيشتر آشنا شويم، پاي صحبت‌هاي خانم دکتر دولت‌آبادي نشستيم.لطفا آبرو را براي ما معني کنيد.واژه آبرو در ارتباط با ديگر مفاهيم روان‌شناسي نظير اعتماد به نفس،‌ عزت‌نفس و حرمت‌نفس مورد بررسي قرار مي‌گيرد. وقتي به واژه آبرو توجه مي‌کنيم، متوجه مي‌شويم «رو» به ظاهر قضيه بازمي‌گردد و آبرو به معني زمين نينداختن روي کسي، توهين نکردن يا خدشه‌ وارد نکردن به جهت ظاهري فردي است! در واقع آبرو پديده‌اي اجتماعي است که چهره بيروني روابط اجتماعي را معلوم مي‌کند. آبرو چيزي نيست که کسي با آن متولد شود بلکه مفهومي اکتسابي است که بر جريان رشد شخصيت به همراه هويت‌هاي فردي و اجتماعي انسان شکل مي‌گيرد و شکل‌گيري آن در گروي پاره‌اي رفتارها و مقررات اجتماعي است. ما بسياري از کارها را گرچه برايمان جذاب‌اند، انجام نمي‌دهيم چون نگران آبروي شخصي، خانوادگي، قومي و قبيله‌اي، ملي، گروهي، تيمي و... هستيم. آبرو پديده‌اي اجتماعي است که خود را در رفتارهاي ما منعکس مي‌کند و به عبارت ديگر در گروي ارزش‌ها، بينش‌ها و مسايل فرهنگي است که تعيين مي‌کنند چه رفتاري ارزش‌مند و چه رفتارهايي به ويژه در معاشرت با ديگران قبيح هستند و پذيرفته نمي‌شوند. به همين دليل است که بسياري از رفتارهايي که در يک جامعه آبرو برنده است در جوامع ديگر نيست! بايد فرهنگي به پشتوانه آبرو نگاه کرد و متاسفانه به دليل همين فرهنگي بودن آبروست که گاهي در آن بسيار مبالغه مي‌شود و بسياري از زندگي‌ها در اثر حفظ آن به خطر مي‌افتد. در نگاه اجتماعي ديده مي‌شود که مردم به دنبال به دست آوردن ماديات براي کسب آبرو هستند که گاهي به بي‌راهه مي‌روند و به عبارتي تا حدي به دنبال کسب ماديات براي حفظ آبرو از اين طريق مي‌روند که مفهوم انساني آبرو را فراموش مي‌کنند. فرموديد، آبرو اکتسابي است. چگونه مي‌توانيم «آبروداري» صحيح را به فرزندانمان آموزش دهيم؟ در جريان رشد کودکان مساله حمايت به جا و مناسب از اشتباهاتي که مرتکب مي‌شوند، برملا نکردن برخي از خطاهاي کوچک به منظور انتقال دادن اين موضوع به آنها که يک وجه بيروني يا يک شخصيت بيروني از آنها هست که تا آنجا ارزش دارد که حاضريم صبر کنيم و از خطاهاي آنها بگذريم و آنها را جلوي ديگران بازگو نکنيم، مي‌تواند به نوعي به فرآيند شکل‌گيري «آبروي» مثبت کمک کند. مدرسه نقش بسيار مهمي در اين ميان بازي مي‌کند. اگر دانش‌آموز در آن فضا احساس شايستگي کند آبرو به عنوان جزو مهمي از شخصيتش شکل مي‌گيرد اما اگر در مدرسه دانش‌آموز مدام تحقير شود، اين تصور بيروني و حفظ حرمت در جامعه براي او بي‌ارزش شده و در کنار اين بي‌تفاوتي نسبت به آبرو، مسووليت‌پذيري هم از دست مي‌رود. در واقع آبرو بر مسووليت‌پذيري فردي و نقش‌پذيري اجتماعي تاثير دارد. آبرو را مي‌توان با رفتارهاي غيراخلاقي مثل شکستن حرمت ديگران و پايمال کردن حقوق آنها از دست داد و با رفتارهاي مناسب اجتماعي کسب کرد! اين به اصطلاح «سرخ نگه‌داشتن گونه با سيلي» تا کجا صحيح است؟ آيا مرزي براي حفظ درست آبرو وجود دارد؟مرزها را واقعيت‌ها تعيين مي‌کنند. مساله بر سر حياتي بودن و مهم بودن يک مساله و عوارض جانبي آن است! اگر کوچک‌ترين مشکلات ارتباطي درون خانواده، بدون حفظ حريم به بيرون انتقال يابد، حربه‌ها از دست مى‌روند اما مشکلات بزرگي که به واقعيات زندگي لطمه مي‌زنند را بايد با اطرافيان نزديک يا ريش سفيداني که خوب ما را مي‌خواهند در ميان گذاشت و اگر نتيجه‌بخش نبود، به متخصص مراجعه کرد. در واقع بايد تا جايي حفظ آبرو کرد که لطمه‌اي به مسايل حياتي‌تر زندگي وارد نشود. متاسفانه در جامعه ما بسياري از مسايل که ربطي به ديگران ندارد و کاملا فردي، خصوصي و خانوادگي است و حريم محدودي دارد، شکل اجتماعي و وسيع مي‌گيرد و نظر ديگران براي ما اهميت پيدا مي‌کند که در واقع اين شکل مبالغه‌آميز حفظ آبرو است و با پيشبرد کارها بر اساس نظر ديگران، خانواده شانس رسيدن به کارهاي بسيار مهم را از دست مي‌دهد!پس از آبرو‌ريزي چه اتفاقي براي يک فرد مي‌افتد؟اگر فردي يک بار به دليل رفتار نامناسب شرمگين شود، مسلما در پي آن است که رفتار خود را تصحيح کند. شرمندگي علامت خوبي است که نشان مي‌دهد تغييري در فرد ايجاد شده و او انگيزه‌اي براي کسب مجدد آبرو دارد. اما وقتي رفتارهاي نامناسب از سوي يک فرد چند بار تکرار شود، به ويژه اگر آن فرد در جريان رشد شخصيت با مساله حفظ آبرو آشنا نشده باشد يا رفتارهاي نامناسب سبب تحقير او و بي‌معني شدن آبرو براي او شده باشند، جنبه اجتماعي حرمت نفس در او رنگ مي‌بازد و جاي خود را به لاابالي‌گري و رفتارهاي ضداجتماعي مي‌دهد.آبرومندي افراد يک اجتماع چه نفعي به حال آن جامعه دارد؟مسووليت‌پذيري، جامعه‌پذيري و آنچه سبب مي‌شود ارتباطات اجتماعي بتواند به گونه‌اي مطلوب‌تر چرخش خود را داشته باشند، محصول‌هاي خوب حفظ آبرو در جوامع است.و اما سخن آخر؟وقتي نگاه مي‌کنيم که يک محصول توليد شده در يک فرهنگ مثل صنايع دستي يا محصولات پيچيده تکنولوژي، چه طور عمل مي‌کنند و چه قدر پشت توليد آنها مسووليت‌ خوابيده، موضوع آبروي ملي مطرح مي‌شود، يعني من به عنوان يک توليد کننده کوچک يا بزرگ، فکر کنم هرچه توليد مي‌کنم، آبروي ملي من است. مي‌بينيد که اين جنبه اجتماعي حرمت به خود که به آن آبرو مي‌گوييم از کجا تا به کجا مي‌تواند براي کيفيت، مسووليت و حتي سربلندي يک فرد يا مردم يک کشور تعيين کننده باشد!
شنبه 4 مرداد 1393  2:12 PM
تشکرات از این پست
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:قرار شب بیست وهشتم ماه مبارک رمضان

معنی کلمه آبرو به فارسی

آبرو
( اسم ) 1 - عرق خوی آب رخ آب روی 2 - اعتبار قدر جاه شرف عرض ناموس آب روی یا آبروی کسی را ریختن . ویرا مفتضح کردن او را رسوا نمودن .
جاه اعتبار

آبرو خواه
( اسم ) 1 - آنکه در حفظ آبرو کوشد آنکه از زوال اعتبار و شرف خویش هراسد . 2 - شریف .
شریف

آبرو خواهی
سیرت و صفت آبرو خواه

آبرو دار
با اعتبار صاحب آبرو

آبرو داری
داشتن آبرو سیرت آبرو دار
صفت و چگونگی آبرو دار

آبرو ریزی
هتک آبرو و عزت افتضاح رسوایی .

آبرو یافتن
( مصدر ) عزت یافتن کسب شرف کردن .

با آبرو
( صفت ) آبرو دار صاحب آبرو با ارزش با اعتبار مقابل بی آبرو .

بی آبرو
بی عزت و بی حرمت 0 بی اعتبار و بی شرف و رسوا و خوار و ذلیل . یا شرمگین .

فراخ آبرو
خوش و دارای زندگانی با برکت و خرم

آبرود
( اسم ) 1 - سنبل 2 - نیلوفر
سنبل نیلوفر

آبرودار
( اسم ) صاحب آبرو خداوند آبرو با اعتبار صاحب عزت با شرف

آبروفت
( اسم ) 1- سنگی که بسبب جریان آب بمرور زمان ساییده و لغزان و مایل بگردی شده باشد . 2 - مواد ته نشسته از آبرودخانه ته نشست آب رودخانه
آب رفت

آبرومند
( صفت ) صاحب آبرو با آبرو آبرودار عفیف شریف برومند .
عفیف شریف

آبرومندی
آبرومند بودن شرف شرافت عفت .
عفت شرافت

آبرون
همیشه بهار
نوعی از ریاحین که پیوسته سبز بود

آبروی
( اسم ) 1 - عرق خوی آب رخ 2 - اعتبار قدر جاه شرف عرض

بی آبروی
ناپسند و ناموافق . بی آبرو

بی آبرویی
رسوایی و بی شرفی و بی اعتباری یا حماقت و گولی .

حسن آباد آبروان
ده از دهستان پائین ولایت بخش فریمان شهرستان مشهد

فراخ آبرویی
خوشی با برکت و زندگانی خرم . آبرومند زیستن .

شنبه 4 مرداد 1393  2:13 PM
تشکرات از این پست
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:قرار شب بیست وهشتم ماه مبارک رمضان

معنی کلمه آبرو به انگلیسی

آبرو
sluice

به خطر انداختن آبرو
pawn

بی آبرو
notorious

بی آبرو کردن
scandalize

هتک آبرو
aspersion , defamation , mud

هتک آبرو کردن
smear

آبرود
hyacinth

آبرودار
genteel

آبروریزی
affront , debacle , denigration , discredit , disgrace , dishonor , disrepute , reflection , scandal , stain , ignominy , opprobrium , smear , fiasco

آبروریزی کردن
dishonor , shame , soil , scandalize , sully

آبرومند
decent , honorable , modest , prestigeful , prestigious , reputable , respectable , salubrious

آبرومند کردن
dignify

آبرومندانه
reputably , respectably

آبرومندی
prestige , respectability

با بی آبروئی
disgracefully

بی آبرویی
disgrace, impudence

بیآبرو کردن شوهر خود
cuckold

شنبه 4 مرداد 1393  2:13 PM
تشکرات از این پست
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:قرار شب بیست وهشتم ماه مبارک رمضان

مفهوم آبرو در روانشناسی

دکتر شیوا دولت‌آبادی- روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه طباطبایی -اصطلاحاتی نظیر «سرخ نگه داشتن صورت با سیلی» در زندگی ما ایرانی‌ها خیلی جا افتاده و تقریبا همه ما معنی‌اش را می‌دانیم. ما و اکثر ساکنان کشورهای شرقی، معمولا همان‌گونه که هستیم خود را نشان نمی‌دهیم، بلکه ویترینی زیبا از «من» می‌سازیم و برای دیگران به نمایش می‌گذاریم؛ چون غالبا نمی‌خواهیم کسی از پشت پرده شخصیت‌مان خبردار شود و ما و زندگی‌مان را دقیقا آن‌گونه که هست، ببیند؛ مثلا با آنکه پولی در دست نداریم، قرض می‌کنیم و مبلمانی در خانه می‌چینیم تا به اصطلاح نداشتن این‌گونه مادیات، آبروی‌مان را نبرد! نمی‌گذاریم دخترمان از مردی که آزارش می‌دهد، جدا شود؛ چون می‌ترسیم آبروی‌مان جلوی فامیل برود یا دیگران را به گونه‌ای تنبیه می‌کنیم که آبروی‌شان برود و هزاران کار دیگر... برای آنکه با مفهوم آبرو و معنی صحیح آبرو که شاید این روزها به شکل مبالغه‌آمیزی گرفتار آن شده‌ باشیم، چندان آشنا نیستم. برای همین پای صحبت‌های دکتر شیوا دولت‌آبادی نشسته‌ایم تا ما را با این مفهوم، بیشتر آشنا کند...

▪ خانم دکتر! به‌عنوان اولین سوال، ‌لطفا آبرو را برای ما معنی کنید.

ـ واژه آبرو در ارتباط با دیگر مفاهیم روان‌شناسی نظیر اعتماد به نفس،‌ عزت‌نفس و حرمت‌نفس مورد بررسی قرار می‌گیرد. وقتی به واژه آبرو توجه می‌کنیم، متوجه می‌شویم «رو» به ظاهر قضیه بازمی‌گردد و آبرو به معنی زمین نینداختن روی کسی، توهین نکردن یا خدشه‌ وارد نکردن به جهت ظاهری فرد است! در واقع آبرو پدیده‌ای اجتماعی است که چهره بیرونی روابط اجتماعی را معلوم می‌کند. آبرو چیزی نیست که کسی با آن متولد شود بلکه مفهومی اکتسابی است که بر جریان رشد شخصیت به همراه هویت‌های فردی و اجتماعی انسان شکل می‌گیرد و شکل‌گیری آن در گروی پاره‌ای رفتارها و مقررات اجتماعی است. ما بسیاری از کارها را گرچه برایمان جذاب‌اند، انجام نمی‌دهیم چون نگران آبروی شخصی، خانوادگی، قومی و قبیله‌ای، ملی، گروهی، تیمی و... هستیم. آبرو پدیده‌ای اجتماعی است که خود را در رفتارهای ما منعکس می‌کند و به عبارت دیگر در گروی ارزش‌ها، بینش‌ها و مسایل فرهنگی است که تعیین می‌کنند چه رفتاری ارزش‌مند و چه رفتارهایی به ویژه در معاشرت با دیگران قبیح هستند و پذیرفته نمی‌شوند. به همین دلیل است که بسیاری از رفتارهایی که در یک جامعه آبروبر است در جوامع دیگر نیست! باید فرهنگی به پشتوانه آبرو نگاه کرد و متاسفانه به دلیل همین فرهنگی بودن آبروست که گاهی در آن بسیار مبالغه می‌شود و بسیاری از زندگی‌ها در اثر حفظ آن به خطر می‌افتد. در نگاه اجتماعی دیده می‌شود که مردم به دنبال به دست آوردن مادیات برای کسب آبرو هستند که گاهی به بی‌راهه می‌روند و به عبارتی تا حدی به دنبال کسب مادیات برای حفظ آبرو از این طریق می‌روند که مفهوم انسانی آبرو را فراموش می‌کنند.

▪ گفتید آبرو اکتسابی است؛ خب، چگونه می‌توانیم «آبروداری» صحیح را به فرزندانمان آموزش بدهیم؟

ـ در جریان رشد کودکان مساله حمایت به جا و مناسب از اشتباهاتی که مرتکب می‌شوند، برملا نکردن برخی از خطاهای کوچک به منظور انتقال دادن این موضوع به آنها که یک وجه بیرونی یا یک شخصیت بیرونی از آنها هست که تا آنجا ارزش دارد که حاضریم صبر کنیم و از خطاهای آنها بگذریم و آنها را جلوی دیگران بازگو نکنیم، می‌تواند به نوعی به فرآیند شکل‌گیری «آبروی» مثبت کمک کند. مدرسه نقش بسیار مهمی در این میان بازی می‌کند. اگر دانش‌آموز در آن فضا احساس شایستگی کند آبرو به عنوان جزو مهمی از شخصیتش شکل می‌گیرد اما اگر در مدرسه دانش‌آموز مدام تحقیر شود، این تصور بیرونی و حفظ حرمت در جامعه برای او بی‌ارزش شده و در کنار این بی‌تفاوتی نسبت به آبرو، مسوولیت‌پذیری هم از دست می‌رود. در واقع آبرو بر مسوولیت‌پذیری فردی و نقش‌پذیری اجتماعی تاثیر دارد. آبرو را می‌توان با رفتارهای غیراخلاقی مثل شکستن حرمت دیگران و پایمال کردن حقوق آنها از دست داد و با رفتارهای مناسب اجتماعی کسب کرد!

▪ این به اصطلاح «سرخ نگه‌داشتن صورت با سیلی» تا کجا صحیح است؟ آیا مرزی برای حفظ آبرو وجود دارد؟

ـ مرزها را واقعیت‌ها تعیین می‌کنند. مساله بر سر حیاتی بودن و مهم بودن یک مساله و عوارض جانبی آن است. اگر کوچک‌ترین مشکلات ارتباطی درون خانواده، بدون حفظ حریم به بیرون انتقال یابد، حربه‌ها از دست می‌روند اما مشکلات بزرگی که به واقعیات زندگی لطمه می‌زنند را باید با اطرافیان نزدیک یا ریش‌سفیدانی که خوبی ما را می‌خواهند در میان گذاشت و اگر نتیجه‌بخش نبود، به متخصص مراجعه کرد. در واقع باید تا جایی حفظ آبرو کرد که لطمه‌ای به مسایل حیاتی‌تر زندگی وارد نشود. متاسفانه در جامعه ما بسیاری از مسایل که ربطی به دیگران ندارد و کاملا فردی، خصوصی و خانوادگی است و حریم محدودی دارد، شکل اجتماعی و وسیع می‌گیرد و نظر دیگران برای ما اهمیت پیدا می‌کند که در واقع این شکل مبالغه‌آمیز حفظ آبرو است و با پیشبرد کارها بر اساس نظر دیگران، خانواده شانس رسیدن به کارهای بسیار مهم را از دست می‌دهد!

▪ اگر آبروی کسی ریخته شود، در دنیای روح و روان او چه اتفاقی می‌افتد؟

ـ اگر فردی یک بار به دلیل رفتار نامناسب شرمگین شود، مسلما در پی آن است که رفتار خود را تصحیح کند. شرمندگی علامت خوبی است که نشان می‌دهد تغییری در فرد ایجاد شده و او انگیزه‌ای برای کسب مجدد آبرو دارد. اما وقتی رفتارهای نامناسب از سوی یک فرد چند بار تکرار شود، به ویژه اگر آن فرد در جریان رشد شخصیت با مساله حفظ آبرو آشنا نشده باشد یا رفتارهای نامناسب سبب تحقیر او و بی‌معنی شدن آبرو برای او شده باشند، جنبه اجتماعی حرمت نفس در او رنگ می‌بازد و جای خود را به لاابالی‌گری و رفتارهای ضداجتماعی می‌دهد.

▪ آبرومندی افراد چه نفعی به حال آن جامعه دارد؟

ـ مسوولیت‌پذیری، جامعه‌پذیری و آنچه سبب می‌شود ارتباطات اجتماعی بتواند به گونه‌ای مطلوب‌تر چرخش خود را داشته باشند، از محصولات خوب حفظ آبرو در جوامع است.

▪ حرف آخر؟

ـ وقتی نگاه می‌کنیم که یک محصول تولید شده در یک فرهنگ (مثل صنایع دستی یا محصولات پیچیده تکنولوژیک) چه طور عمل می‌کنند و چه قدر پشت تولید آنها مسوولیت‌ خوابیده، موضوع آبروی ملی مطرح می‌شود؛ یعنی من به عنوان یک تولید‌کننده کوچک یا بزرگ، فکر کنم هرچه تولید می‌کنم، آبروی ملی من است. می‌بینید که این جنبه اجتماعی حرمت به خود که به آن آبرو می‌گوییم از کجا تا به کجا می‌تواند برای کیفیت، مسوولیت و حتی سربلندی یک فرد یا مردم یک کشور تعیین‌کننده باشد!

 

شنبه 4 مرداد 1393  2:13 PM
تشکرات از این پست
amirhossein1392
amirhossein1392
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 16034
محل سکونت : -

پاسخ به:قرار شب بیست وهشتم ماه مبارک رمضان

عزّت و آبرو

امام حسین (ع): وقتى‌ شنیدی‌ که‌ کسى‌ به‌ عزت‌ و آبروی‌ مردم‌ تعرض‌ می‌کند، سعى‌ کن‌ که‌ تو را نشناسد.

بلاغة‌ الحسین (ع)‌،ص 284

منبع: پایگاه بسیج نبوت کارکنان دانشگاه شهید بهشتی

اگر کسی را یافتی که در لبخندت غمت را دید، در سکوتت حرف هایت را شنید و در خشمت محبتت را فهمید؛ بدان او بهترین دارایی توست :)

شنبه 4 مرداد 1393  2:17 PM
تشکرات از این پست
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:قرار شب بیست وهشتم ماه مبارک رمضان

يکی از مسائلی که ممکن است زیاد به آن توجه نشود حفظ آبروی مردم است.و گاهی انسان ها دانسته یا ندانسته ممکن است آبروی هم نوعانشان را از بین ببرند.این در حالی است که آبروی هر کسی از جان و مالش مهم تر است همان گونه که در روایتی از رسول گرامی اسلام نقل شده است که ایشان فرمودند:
ای مردم خون و مال و آبروی شما تا قیام قیامت حرمت دارد.«1»
همان گونه می بینید رسول گرامی اسلام آبروی افراد را همسان و مساوی خونشان قرار داده است و همان گونه که ریختن خون کسی یا دزدیدن اموال کسی کار بسیار زشت و از گناهان کبیره است از بین بردن شخصیت و آبروی افراد نیز گناه بسیار بزرگی می باشد.
اهل بیت خودشان به این مسائل خیلی اهمیت می دادند و حتی اگر کمک مالی می خواستند به کسی بکنند طوری این کار را انجام می دادند که حرمت و احترام افراد حفظ شود.
نقل کرده اند روزی مولای متقیان امیر المومنین علیه السلام مقداری خرما برای فردی فرستان،آن فرد شخص آبرو مندی بود و از کسی درخواست کمک نمی کرد و صورت را با سیلی سرخ نگه می داشت،فرد دیگری عمل حضرت را مشاهده کرد و به حضرت اعتراض کرد و گفت:او که از شما درخواست کمک نکرد چرا کمکش کردی؟و چرا این همه زیاد به او کمک کردی؟حضرت فرمودند:خداوند امثال تو را در جامعه زیاد نکند،من کمک می کنم و تو بخل می ورزی!
اگر من بعد از درخواست او کمک می کردم که خدمتی در حق او انجام نداده بودم.اگر او درخواست می کرد و من به او کمک می کردم،کمک من به قیمت از بین رفتن آبرویش بود همان آبرویی که با سجده و بندگی در راه خدا کسب کرده است.من بدون درخواست کمک کردم که عرق شرمندگی نریزد.«2»
از این داستان این نکته به دست می آید که حتی کمک کردن هم باید به گونه ای باشد که کرامت و ارزش انسان ها حفظ شود.و البته همان گونه که دیگران باید سعی و تلاش کنند تا کرامت افراد حفظ شود خود افراد هم باید در این زمینه تلاش کنند و برای به دست آوردن یک لقمه نان دست خواهش و تمنا به سوی دیگران دراز نکنند همان گونه که امیر المومنین در روایت بسیار زیبایی می فرماید:
آبروی تو چون یخی جامد است که درخواست،آن را ذره ذره آب می کند پس بنگر که آن را نزد چه کسی فرو می ریزی؟.«3»
حضرت در این روایت آبروی انسان را به قالب یخی تشبیه کرده است که سختی و حرارت خواهش و درخواست از دیگران آن را ذوب می کند و از بین می برد.واقعا انسان وقتی می خواهد از دیگران درخواستی بکند عرق از سر و رویش جاری می شود،و البته گاهی این درخواست لازم است که در این صورت نباید از هر کسی درخواست و خواهش داشت،بلکه از شخصی کمک خواست که مومن و راز نگه دار باشد.



منابع:1
1:ایها الناس ان دِماءَکم و اعراضَکم علیکم حرامٌ الی آن تلقوا ربَکم«تحف العقول ص 30»
2:وسائل الشیعه ج 2 ص 118
3:ماءُ وَجْهِکَ جامِدٌ یُقْطِرُهُ السُّؤ الُ، فَانْظُرْ عِنْدَ مَنْ تُقْطِرُهُ.«نهج البلاغه حکمت شماره 346»

شنبه 4 مرداد 1393  2:19 PM
تشکرات از این پست
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:قرار شب بیست وهشتم ماه مبارک رمضان

صبح زود از خواب بیدار می شویم و برای به دست آوردن یک لقمه نان آبرو مندانه تا شب تلاش می کنیم و دوست داریم که نزد دوستان و آشنایان سر بلند باشیم و عزت و کرامت خود را حفظ کنیم.
عزت و آبرو خیلی با ارزش می باشد و به خاطر همین ارزش بالایی که دارد به دست آوردن آن و حفظ کردنش نیز بسیار سخت می باشد و آن قدر سخت می باشد که امام سجاد علیه السلام آن را از خداوند متعال درخواست می کند.حضرت در دعایی بسیار دل نشین با خدای این گونه نجوا می کند:
بار خدایات نفس من را به تقدیرات خود مطمئن و به قضائت راضی و خوشنود و به یاد و خواندنت حریص و نسبت به برگزیده گان از دوستانت محب و علاقه مند قرار بده،خداوند من را در زمین و آسمان محبوب دیگران قرار بده.«1»
امام در این فراض از دعایش به نکته قابل توجهی اشاره دارد،رمز و راز به دست آوردن و حفظ کردن آبرو در این است که انسان به مقدرات الهی راضی باشد و برای تغیر این مقدرات از راه نا درست وارد نشود بلکه از راه های درست تقدیر خود را طبق علاقه اش قرار دهد.
حضرت مریم شخصی بود که دوران نوجوانی و جوانی خود را در راه اطاعت و بندگی الهی صرف کرد و به دستورات الهی پایبند بود و تمام کوشش به دست آوردن رضایت الهی بود و به همین جهت خداوند به ایشان فرزندی عنایت فرمود که داری آبرو و شخصیت بالا در این دنیا و اخرت می باشد همان گونه که خداوند در قرآن می فرماید:
به یاد آور هنگامی را که فرشتگان گفتند:ای مریم خداوند تو را به کلمه ای«وجود با عظمتی» از طرف خودش بشارت می دهد که نامش«مسیح،عیسی پسر مریم»است در حالی که در این چهان و در آخرت صاحب شخصیت و از مقربان الهی خواهد بود.«2»
از نکاتی که بیان شد این مطلب زیبا به دست می آید که تنها راه مطمئن برای به دست آوردن شخصیت و کرامت بندگی خداوند می باشد و اگر راهی غیر از این انتخاب شود مطمئنا انسان را به عزت و کرامت نمی رساند و بر عکس او را بی شخصیت و بی آبرو می نماید.




1

منابع
1:اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِی مُطْمَئِنَّةً بِقَدَرِکَ رَاضِیَةً بِقَضَائِکَ مُولَعَةً بِذِکْرِکَ وَ دُعَائِکَ مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ أَوْلِیَائِکَ مَحْبُوبَةً فِی أَرْضِکَ وَ سَمَائِک.«کامل الزیارات ص 40»
2:إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَةُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکِ بِکَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ وَجِیهاً فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِین.«آل عمران آیه 45»
3:آدرس دعای داخل تصویر:اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ صُنْ وَجْهِی بِالْیَسَارِ، وَ لَا تَبْتَذِلْ جَاهِی بِالْإِقْتَارِ فَأَسْتَرْزِقَ أَهْلَ رِزْقِکَ، وَ أَسْتَعْطِیَ شِرَارَ خَلْقِکَ، فَأَفْتَتِنَ بِحَمْدِ مَنْ أَعْطَانِی، و أُبْتَلَى بِذَمِّ مَنْ مَنَعَنِی، وَ أَنْتَ مِنْ دُونِهِمْ وَلِیُّ الْإِعْطَاءِ وَ الْمَنْع«صحیفه سجادیه ص 100 دعای مکارم اخلاق»

 

شنبه 4 مرداد 1393  2:21 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها