0

قرار شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

 
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:قرار شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

انشاالله طاعات و عبادات همگی قبول باشه التماس دعای فراوان و سفارشی.

جمعه 3 مرداد 1393  12:52 PM
تشکرات از این پست
nezarat_ravabet
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:قرار شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

خصوصیات زنان و مردان - ویژگی‌های زن و مرد خوب
بیان کلی پارسا بودن زن به عنوان معیاری برای یک زن خوب انسان را در تعیین مصادیق آن دچار تردید می کند بنابراین ملاکهایی را برای زن خوب بیان می کنیم. مشخص ترین معیار زن شایسته خوب شوهرداری است. در خبر از حضرت امام باقر (ع) نقل شده است حضرتش فرمود: «خداوند بر مردان و زنان هر دو جهاد نوشته است جهاد مرد بذل مال و جان است تا کشته شود و جهاد زن آن است که بر غیرت و ناراحتیهای شوهر صبر کند».
بنابراین صبر زن در مقابل ناملایمات و ناسازگاری شوهر در حد جهاد شوهر ستوده شده است و هم چنین جهاد زن خوب شوهر داری توصیف شده است.
بهترین زنان در توصیف پیامبر اسلام زیباترین آنان هستند که کم مهره ترین باشند، هم چنین فرمود می خواهید بهترین زنان را معرفی کنم؟ گفتند: آری یا رسول ا... فرمود: بهترین زنان آنست که بچه زیاد می آورد و با عاطفه و محبت و عفیف و پوشیده باشد، در خانواده اش عزیز و محترم و برای شوهر متواضع و فروتن باشد، با شوهر شوخ و مزاحگر و نسبت به دیگران و اغیار مستور و خوددار باشد به سخن شوهر گوش فرا دهد، فرمانبرداری نماید در خلوت خود را برای او بیاراید.
مردی به محضر پیامبر اسلام (ص) آمد و گفت: ای رسول خدا، همسری دارم که چون به خانه می روم به پیشبازم می آید و وقتی بیرون می روم بدرقه ام می نماید و اگر مرا غصه دار ببیند می گوید غم مخور که اگر غم روزی می خوری خداوند آن را به عهده گرفته و اگر برای آخرت غم داری و فکر می کنی خداوند بر فکر و غم تو بیفزاید.
▪ پیامبر (ص) فرمود: او را بشارت بهشت ده و به وی بگو که تو یکی از عاملان خداوندی و در هر روز پاداش ۷۰ شهید برای تو خواهد بود (مکارم الاخلاق ج ۱ ص ۳۸۲)
در کتاب تهذیب شیخ طوسی جلد ۷ آمده است ابی حمزه از جابر انصاری، صحابه پیامبر (ص) نقل کرد که شنیدم جابرانصاری سخن می گفت از جلسه ای که در محضر رسول خدا (ص) داشتند و درباره زنان و فضیلت بعضی از آنان نسبت به بعضی دیگر سخن به میان آمده بود پیامبر اسلام (ص) فرمود: آیا مایلید از بهترین زنان شما خبر دهم؟
حضار گفتند: بلی یا رسول ا... سپس پیامبر (ص) فرمود بهترین زنان شما زنانی هستند که فرزند به دنیا آورند و محبوب و پوشیده باشند در بین خانواده خود با عزت، و نزد شوهرشان متواضع و فروتن باشند برای شوهرشان خود را بیارایند و از اغیار خود را بپوشانند و امر شوهر را اطاعت کنند و خود را در اختیار وی قرار دهند.
آنگاه از رسول خدا (ص) نقل شده است بهترین زنان آنست که خوشبو و خوش غذا باشد. اگر خرج کند در راه صحیح و خوب خرج کند و اگر امساک نماید به روش صحیح باشد.
از امام صادق (ع) نقل شده است: بهترین زنان آنست که اگر خشمگین شود به شوهر گوید دست من در دست توست یعنی در اختیار تو هستم به بستر خواب نخواهم رفت تا این که از من خشنود شوی از تمام روایات پیش گفته این مهم استفاده می شود. که بهترین زنان آنانی هستند که صفات جمال و کمال را با هم داشته باشند و زیبایی زن در چهره و اندام و موهای بلند او است و کمال زن در فهم و تواضع در برابر شوهر و غیرت در مقابل اغیار است.
زن خوب به عنوان همسر و زوجه مرد آن قدر در اسلام تاکید شده است که حضرت رسول (ص) فرمود: هیچ مردی بعد از اسلام نفعی بالاتر از همسر مسلمان عایدش نمی شود که چون به او بنگرد مسرور گردد و چون به او فرمانی دهد اطاعت نماید و در نبود شوهر مال او و ناموس خود را حفظ کند.
 
ویرایش وتلخیص:آکاایران
بیان کلی پارسا بودن زن به عنوان معیاری برای یک زن خوب انسان را در تعیین مصادیق آن دچار تردید می کند بنابراین ملاکهایی را برای زن خوب بیان می کنیم. مشخص ترین معیار زن شایسته خوب شوهرداری است. در خبر از حضرت امام باقر (ع) نقل شده است حضرتش فرمود: «خداوند بر مردان و زنان هر دو جهاد نوشته است جهاد مرد بذل مال و جان است تا کشته شود و جهاد زن آن است که بر غیرت و ناراحتیهای شوهر صبر کند».
بنابراین صبر زن در مقابل ناملایمات و ناسازگاری شوهر در حد جهاد شوهر ستوده شده است و هم چنین جهاد زن خوب شوهر داری توصیف شده است.
بهترین زنان در توصیف پیامبر اسلام زیباترین آنان هستند که کم مهره ترین باشند، هم چنین فرمود می خواهید بهترین زنان را معرفی کنم؟ گفتند: آری یا رسول ا... فرمود: بهترین زنان آنست که بچه زیاد می آورد و با عاطفه و محبت و عفیف و پوشیده باشد، در خانواده اش عزیز و محترم و برای شوهر متواضع و فروتن باشد، با شوهر شوخ و مزاحگر و نسبت به دیگران و اغیار مستور و خوددار باشد به سخن شوهر گوش فرا دهد، فرمانبرداری نماید در خلوت خود را برای او بیاراید.
مردی به محضر پیامبر اسلام (ص) آمد و گفت: ای رسول خدا، همسری دارم که چون به خانه می روم به پیشبازم می آید و وقتی بیرون می روم بدرقه ام می نماید و اگر مرا غصه دار ببیند می گوید غم مخور که اگر غم روزی می خوری خداوند آن را به عهده گرفته و اگر برای آخرت غم داری و فکر می کنی خداوند بر فکر و غم تو بیفزاید.
▪ پیامبر (ص) فرمود: او را بشارت بهشت ده و به وی بگو که تو یکی از عاملان خداوندی و در هر روز پاداش ۷۰ شهید برای تو خواهد بود (مکارم الاخلاق ج ۱ ص ۳۸۲)
در کتاب تهذیب شیخ طوسی جلد ۷ آمده است ابی حمزه از جابر انصاری، صحابه پیامبر (ص) نقل کرد که شنیدم جابرانصاری سخن می گفت از جلسه ای که در محضر رسول خدا (ص) داشتند و درباره زنان و فضیلت بعضی از آنان نسبت به بعضی دیگر سخن به میان آمده بود پیامبر اسلام (ص) فرمود: آیا مایلید از بهترین زنان شما خبر دهم؟
حضار گفتند: بلی یا رسول ا... سپس پیامبر (ص) فرمود بهترین زنان شما زنانی هستند که فرزند به دنیا آورند و محبوب و پوشیده باشند در بین خانواده خود با عزت، و نزد شوهرشان متواضع و فروتن باشند برای شوهرشان خود را بیارایند و از اغیار خود را بپوشانند و امر شوهر را اطاعت کنند و خود را در اختیار وی قرار دهند.
آنگاه از رسول خدا (ص) نقل شده است بهترین زنان آنست که خوشبو و خوش غذا باشد. اگر خرج کند در راه صحیح و خوب خرج کند و اگر امساک نماید به روش صحیح باشد.
از امام صادق (ع) نقل شده است: بهترین زنان آنست که اگر خشمگین شود به شوهر گوید دست من در دست توست یعنی در اختیار تو هستم به بستر خواب نخواهم رفت تا این که از من خشنود شوی از تمام روایات پیش گفته این مهم استفاده می شود. که بهترین زنان آنانی هستند که صفات جمال و کمال را با هم داشته باشند و زیبایی زن در چهره و اندام و موهای بلند او است و کمال زن در فهم و تواضع در برابر شوهر و غیرت در مقابل اغیار است.
زن خوب به عنوان همسر و زوجه مرد آن قدر در اسلام تاکید شده است که حضرت رسول (ص) فرمود: هیچ مردی بعد از اسلام نفعی بالاتر از همسر مسلمان عایدش نمی شود که چون به او بنگرد مسرور گردد و چون به او فرمانی دهد اطاعت نماید و در نبود شوهر مال او و ناموس خود را حفظ کند.

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

جمعه 3 مرداد 1393  3:31 PM
تشکرات از این پست
nezarat_ravabet
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:قرار شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

امام علی علیه السّلام فرمودند:

كَتَبَ اللّهُ الْجِهادَ عَلَي الرِّجالِ وَالنِّساءِ، فَجِهادُ الرَّجُلِ بَذْلُ مالِهِ وَنَفْسِهِ حَتّي يُقْتَلَ في سَبيلِ اللّه، وَجِهادُ الْمَرْئَةِ أنْ تَصْبِرَ عَلي ماتَري مِنْ أذي زَوْجِها وَغِيْرَتِهِ ؛

 

خداوند جهاد را بر مردان و زنان لازم دانسته است. پس جهاد مرد، آن است كه از مال و جانش بگذرد تا جائي كه در راه خدا كشته و شهيد شود. و جهاد زن آن است كه در مقابل زحمات و صدمات شوهر و بر غيرت و جوانمردي او صبر نمايد.

وسائل الشّيعة،

ج 15، ص 23، ح 19934

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

جمعه 3 مرداد 1393  3:32 PM
تشکرات از این پست
nezarat_ravabet
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:قرار شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

امام محمد باقر علیه السلام فرموده اند :
به راستی که خداوند عزوجل بر زنان و مردان جهاد را واجب کرده است اما جهاد مردان آن است که (برای حفظ دین و مملکت) مال و خون خود را بذل کنند تا در راه خدا کشته شوند و اما جهاد زن آن است که در مقابل دشواری های زندگی همسرش صبر کند.
-------------------------------------
مکارم الاخلاق فی حق الزوج علی المراة (ط بیروت ص ۲۱۵)

 

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

جمعه 3 مرداد 1393  3:32 PM
تشکرات از این پست
nezarat_ravabet
amin5530
amin5530
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 1258
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به:قرار شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

والصلوه قربان کل تقی. " 1 ".
و نماز وسیله ی تقرب و نزدیک شدن هرانسان پرهیزگاری به خداست.
شکی نیست که همه‏ی انسانها فطره به نوعی دنبال کمال هستند و هر یک کمال خود را در چیزی می‏دانند.

از نظر اسلام، آدمی برای رسیدن به کمال حقیقی باید سعی کند با تخلق به اخلاق الهی هر چه بیشتر خود را به منبع وسرچشمه کمال یعنی خداوند متعال نزدیک کند و برای حصول این تقرب، راههایی پیش روی مسلمین قرار داده است.

از مهمترین و موثرترین راهها «اقامه‏ی نماز» است.

پس یک انسان متقی به وسیله‏ی نماز به خدا تقرب می‏جوید.

نماز  ای  بهترین رابط میان بنده و خالق
بوقت سنجش ایمان گواه عاشق صادق‏

نماز کامل، سبب قرب ومنزلت و نزدیکی به معبوداست، زیرا چنانکه ثابت و محقق است انسان به هر چه رو آورد وتوجه کامل به او داشته باشد به وی نزدیک می‏گردد و از اسرار و خصوصیات آن اطلاع پیدا می‏نماید، چگونه ممکن است کسی روی دل را به معبود وادارد و از قربش بی‏نصیب گردد؟

هرگز ممکن نیست.
اما پیرامون این که نماز چگونه قربی بین خالق و مخلوق ایجادمی‏کند، باید گفت که عرفای الهی برای «قرب» چهار مرتبه ذکر نموده‏اند:

قرب زمانی،قرب مکانی، قرب معنوی و قرب الهی.

قرب زمانی، مثل این که گوییم زمان حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و اله و سلم به ما نزدیک تر است از زمان حضرت عیسی به ما.

قرب مکانی،مثل این که گوییم ماه به ما نزدیکتر است از خورشید.

قرب معنوی، مثل اینکه گوییم علما نزدیک ترند به رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم از جهال، یا آن که گوییم فلانی نزدیکتر است به پدرش از پسر دیگر او.

قرب خداوند به تمام موجودات از جهت احاطه‏ی رحمت رحمانیه و فیض منبسط الهی یکسان است، چنانکه فرمود:
«
و هو معکم این ما کنتم». " 2 " هر جا که باشید او با شماست.
لکن قرب مخلوقات نسبت به اوتفاوت بسیار دارد.
قرب و نزدیکی هر کسی نسبت به خداوند متعال به قدر کمالات نفسانی است،

چون ذات کبریائی، کامل مطلق است و هر کس که نسبت به دیگران از حیث کمالات نفسانی و روحانی کامل تر گردیده البته از حیث کمال به او نزدیک تر است.

وانسان وقتی کامل می‏گردد که عظمت و کبریائی الهی چنان در اعماق قلب وی فرورفته و براو استیلا نموده باشد که خود و موجودات را غرق دریای عظمت حق بیند، بلکه اصلا خود وآثار خود را در میان نبیند.

رسد  آدمی بجایی که بجز خدا نبیند
بنگر که تا چه حد است مقام آدمیت‏

لذا با توجه به آنچه گفته آمد معلوم می‏گرددکه نماز حقیقی و کامل، عملی است که انسان را به قرب معنوی رسانده و او را بر اثر مداومت و حضور قلب به خداوندمتعال بیشتر نزدیک می‏کند و مقام و منزلتی خاص به پیشگاه الهی پیدا می‏کند.
البته در جایی دیگر امیرالمومنین علیه‏السلام «نماز و زکات» را با هم عامل تقرب به خدا معرفی کرده و می‏فرماید:
«ثم ان الزکاه جعلت مع الصلوه قربانا لاهل الاسلام». " 3 " پس برای مسلمانان زکات با نماز وسیله‏ی تقرب و آشنایی قرار داده شد.

پی نوشت :
1-نهج‏البلاغه فیض، حکمت 131، ص 1152
2-حدید، آیه 4

3-نهج‏البلاغه فیض، خطبه 190، ص 644

YEMEN

تالار قرآن کریم

۩۩ ¤ هر روز آشنایی با یکی از سوره های قرآن کریم ¤ ۩۩

amin.bidar@gmail.com

من در پی تو هستم و مردم پی بهشت .... ایمان شهر ، کفر مرا در می آورد

جمعه 3 مرداد 1393  4:34 PM
تشکرات از این پست
kuoroshss
kuoroshss
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3221
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:قرار شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

امام مۆمنان تأکید فرموده اند: زکاة البدن الصیام؛ زکات بدن روزه داری است.

آن حضرت روزه را آزمونی برای میزان اخلاص بندگان معرفی کرده اند.( نهج البلاغه، حکمت 252)حضرت علی(علیه السلام) فرموده اند: روزه ماه رمضان سپری است در برابر مجازات خدا.(نهج البلاغه، خطبه110) آن حضرت در حکمت عبادات می فرمایند: خداوند بندگانش را با نماز، زکات و تلاش در روزه داری حفظ کرده است تا اعضاء و جوارحش آرام و دیدگانش خاشع و جان و روان او فروتن و دل هایشان متواضع باشد. کبر و خودپسندی از آنان رخت بربندد چرا که در سجده بهترین جای صورت را به خاک مالیدن فروتنی آورد و گذاردن اعضای پر ارزش بر زمین اظهار کوچکی کردن است و روزه گرفتن و چسبیدن شکم به پشت عامل فروتنی است...به آثار عبادات بنگرید که چگونه شاخه های درخت کبر را در هم می شکند.(نهج البلاغه، خطبه 192)

از امام باقر(علیه السلام) روایت شده است که پیامبر صلی الله علیه و آله به جابربن عبداللّه فرمودند: این ماه رمضان است که هر که روزاش را روزه بدارد و پاره ای از شبش را به عبادات بایستد و شکم و اندامش را از حرام بازدارد و زبانش را نگاه دارد، از گناهان خود بیرون می رود چنان که از ماه بیرون می رود، جابر گفت چه نیکوست این سخن که فرمودید، حضرت افزودند ولی چه سخت است این شرط هایی که کرده ام.

 

امام صادق(علیه السلام) فرموده اند: بدون شک روزه، تنها دست کشیدن از طعام و آشامیدنی نیست و برای آن شرطی است که تنها با رعایت آن، روزه متحقق می گردد و آن نگاهبانی معنوی و درونی است، پس هنگامی که روزه دارید زبان خود را از دروغ نگاه دارید و دیدگان را از ناروا فرو پوشید... ای روزه دار چنان باش که در راه خدا از آن چه غیر اوست بیزاری جسته ای و با روزه ای کامل از آن چه خدایت نهی کرده در آشکار و نهان به سوی او تقرّب یافته ای و خشیت خدا را آن چنان که حق اوست در آشکار و نهان پیشه ساخته و جانت را در روزه داری به پیشگاه خداوند به طور کامل تقدیم داشته ای و دلت را برای او از هر چیز فارغ کرده و بر آنچه خدایت فرمان داده و به انجام آن فراخوانده همت گمارده ای. پس چون این اعمال را کامل به جای آوری روزه دار حقیقی خواهی بود و آن چه را که خدایت فرموده بنا نموده ای اما اگر از این اعمال بکاهی به همان مقدار از فضل و ثواب روزه ات کاسته ای. به راستی روزه صرفاً دست کشیدن از خوراک و آشامیدنی نیست بلکه خداوند آن را مانعی در برابر رفتار و گفتاری که روزه را باطل می کند قرار داده است، چه کم اند روزه داران و چه بسیارند آنان که گرسنگی بر خود روا می دارند.

 

شیخ طوسی با سند خود از محمد بن فضل بغدادی نقل می کند که گفت: به امام هادی(علیه السلام) نوشتم فدایت شوم ماه رمضان می آید و در دل انسان هوای زیارت امام حسین (علیه السلام) و زیارت پدر بزرگوار تو در کاظمین می افتد، آیا در وطن خود بماند و روزه بگیرد تا ماه رمضان به پایان برسد یا در این ماه مسافرت کند و افطار نماید؟ امام علیه السلام در پاسخ نوشتند: ماه رمضان از چنان فضیلت و اجری برخوردار است که هیچ ماهی چنین خصوصیتی ندارد پس چون فرا رسید به آن عمل شود.

امام حسن عسکری(علیه السلام) فرموده اند: هر کس ده ماه رمضان بطور متوالی روزه بگیرد وارد بهشت گردد.

 

جمعه 3 مرداد 1393  10:18 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:قرار شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

حضرت در خطبه 110 نهج البلاغه نیز پس از برشمردن آثار ايمان به خداوند يكتا، به برخي تكاليف مسلمانان اشاره مي كند. ايشان برپا داشتن نماز را آيين امت اسلامي، پرداختن زكات را تكليف واجب الهي، حج را نابودكننده فقر و شستشو دهنده گناهان برمي شمارند و از روزه ماه رمضان به عنوان سپري در برابر عذاب الهي ياد مي كنند

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

جمعه 3 مرداد 1393  10:32 PM
تشکرات از این پست
kuoroshss
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:قرار شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

حضرت علی مي فرمايند: خداوند بندگانش را با نماز، زكات و تلاش در روزه داري حفظ كرده است تا اعضا و جوارحشان آرام و ديدگانشان خاشع و جان و روانشان فروتن و دلهايشان متواضع باشد

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

جمعه 3 مرداد 1393  10:35 PM
تشکرات از این پست
kuoroshss 09303495228
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:قرار شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

 امري كه امروزه براي سلامت جسم به اثبات رسيده و بسياري از پزشكان بيماران خود را به روزه درماني سفارش مي كنند. در تعبيري ديگر از حضرت در خصوص روزه آمده است: خداوند روزه را واجب كرد تا اخلاص آفريدگان آزموده گردد. (غررالحكم و دررالكلم فارسي، ج 1، ص 799، حسين شيخ الاسلامي) در اين حديث يكي از معيارها و سنجش ميزان اخلاص بندگان خدا روزه معرفي شده است و هركس بتواند روزه دار واقعي باشد، او پيروز ميدان است و به خدا نزديكتر

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

جمعه 3 مرداد 1393  10:37 PM
تشکرات از این پست
mrezass kuoroshss 09303495228
دسترسی سریع به انجمن ها