0

غزل شماره ۱۳۱: بیا که ترک فلک خوان روزه غارت کرد

 
salma57
salma57
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 35499
محل سکونت : گیلان

غزل شماره ۱۳۱: بیا که ترک فلک خوان روزه غارت کرد

بیا که ترک فلک خوان روزه غارت کرد

هلال عید به دور قدح اشارت کرد

ثواب روزه و حج قبول آن کس برد

که خاک میکده عشق را زیارت کرد

مقام اصلی ما گوشه خرابات است

خداش خیر دهاد آن که این عمارت کرد

بهای باده چون لعل چیست جوهر عقل

بیا که سود کسی برد کاین تجارت کرد

نماز در خم آن ابروان محرابی

کسی کند که به خون جگر طهارت کرد

فغان که نرگس جماش شیخ شهر امروز

نظر به دردکشان از سر حقارت کرد

به روی یار نظر کن ز دیده منت دار

که کار دیده نظر از سر بصارت کرد

حدیث عشق ز حافظ شنو نه از واعظ

اگر چه صنعت بسیار در عبارت کرد

 

 

سه شنبه 31 تیر 1393  2:15 PM
تشکرات از این پست
ZINAT11
hadis162
hadis162
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 658

پاسخ به:غزل شماره ۱۳۱: بیا که ترک فلک خوان روزه غارت کرد

۱۳۱. بیا که ترک فلک خوان روزه غارت کرد 
• زمان : 01:23 
با صدای استاد موسوی گرمارودی

 

 

 

دریافت فایل 
http://rasekhoon.net/media/download/334789/۱۳۱-بیا-که-ترک-فلک-خوان-روزه-غارت-کرد/

جمعه 15 اسفند 1393  6:15 PM
تشکرات از این پست
salma57
salma57
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 35499
محل سکونت : گیلان

پاسخ به:غزل شماره ۱۳۱: بیا که ترک فلک خوان روزه غارت کرد

 ١ -بيا كه آسمان،مانند ترك غارتگر،سفره‌ى ماه روزه را غارت كرد و هلال ماه نو به انحناى جام‌شراب اشاره دارد.[آسمان را كه با گردش خود موجب گذشت ماه و سال مى‌شود،به ترك غارتگرتشبيه مى‌كند و ماه روزه را به سفره‌اى كه اين ترك-يعنى آسمان-آن را غارت كرده است.از سوى‌ديگر،هلال ماه در ذهن شاعر قوس و انحناى جام شراب را تداعى مى‌كند.حاصل كلام اين است كه‌با پايان يافتن ماه روزه،زمان توجه به جام شراب فرا رسيده است.دور قدح،ايهام دارد و معناى گردش‌ جام شراب نيز از آن بر مى‌آيد.ترك فلك را-با معناى زيباروى فلك-مى‌توان استعاره از ماه وخورشيد نيز گرفت.زيرا كه حركت ماه و خورشيد هم موجب گذشت ماه و سال مى‌شود.]
 ٢ -كسى پاداش روزه را مى‌گيرد و حجّش پذيرفته مى‌شود كه خاك ميكده‌ى عشق را زيارت كرده‌ باشد.[عشق را به ميكده‌اى مانند مى‌كند كه بدون آن،روزه و حج پذيرفته و مأجور نيست.]
 ٣ -جاى اصلى ما گوشه‌ى خرابات است؛خدا خير دهد به كسى كه خرابات را بنياد نهاد و ساخت.
4 -بهاى شراب سرخ،جوهر عقل است.(پس،به بهاى عقل شراب بنوش)؛زيرا كسى كه چنين‌ تجارتى كند،سود برده است.
 ۵ -كسى مى‌تواند در خم ابروان محراب‌گون يار نماز بخواند كه با خون جگر وضو سازد.[يادآور سخن منسوب به حسين حلاج است كه گفت:نماز عشق دو ركعت است و وضوى آن درست نخواهدبود مگر با خون انجام شود!]
 ۶ -فرياد كه امروز شيخ شهر با چشمان افسونگر خود به دردكشان از روى حقارت نگاه كرد.
[نرگس،استعاره از چشم و جمّاش صفت آن به معنى فريبكار و حيله‌گر است و دردكشان،همان رندان‌ خراباتى هستند.]
 ٧ -به چهره‌ى يار نظر كن و سپاسگزار چشم خود باش؛زيرا كه انسان با تجربه از روى بينش و بصيرت به هر چيز مى‌نگرد.
 ٨ -سخن عشق را از حافظ بشنو نه از واعظ؛هر چند كه واعظ مى‌كوشد تا در سخن خود صنعت و فن سخنورى بسيار به كار برد!
****
دیوان حافظ بر اساس نسخه قزوینی و خانلری

 
 

در زندگی بکوشلباس صبر بر تن بپوشبا دانایان بجوشعزت نفس را به هیچ قیمتی مفروش

شنبه 19 اردیبهشت 1394  6:51 PM
تشکرات از این پست
salma57
salma57
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 35499
محل سکونت : گیلان

شرح غزل شماره ۱۳۱: بیا که ترک فلک خوان روزه غارت کرد

معنی لغات غزل 131

تُرک فلک :تاتار فلک ، تاتارهای چپاولگر فلک، کنایه از قوم وحشی مغول که از ترکهای تاتار بودندو در اینجا اضافه تشبیهی است که فلک به ترک یعنی تاتار مغول تشبیه شده که قومی غارتگر بودند ( رجوع شود به ص 128 زیر کلمه یغما.  

 خوان روزه: سفره  طعام روزه .  

هلال عید به دور قدح اشارت کرد: نیمدایره ماه نو عید رمضان و روز  اول شوال به نیمدایره و لبه قدح شراب اشاره و یادآوری کرد.  

ثواب: پاداش ، جزا. 

حج قبول:حج مورد قبول ، زیارت مقبول  خانه خدا    

که خاک میکده عشق را زیارت کرد:که عاشق بود و راه عشق گام نهاد.   

مقام: جایگاه اقامت.   

باده چون لعل:باده و شراب قرمز .   

جوهر عقل:عقل خالص، چکیده عقل.  

خم آن ابروام محرابی :انحنای محراب مانند آن ابروان   

محراب: جایگاه نماز امام جماعت که سقف آن قوس دار و به شگل کمان و نیمدایره است  .   

جمّاش: فریبکار ،افسونگر ، شوخ و دلربا، صاحب نگاه شماتتگر .

کاردیده : مجرب ، کارآزموده    

بصارت:بینش ، نگاهی از دیدگاه معرفت به جمال و پی بردن به آفریننده زیباییها.   

صنعت: هنر.    

عبارت : بیان جمله های ادا شده در سخنرانی.

معانی ابیات غزل 131

 (1)   بیافلک یغما گر چون ترکی غارتگر خوان گسترده روزه را غارت کرد و ماه نو که به لبه نیمدایره قدح شباهت دارد، قدح شراب را یادآوری نمود.    

(2)   کسی که خاک میکده عشق را زیارت کرد ( به خاکبوسی آستانه عشق روی اردات بر زمین نهاد) ثواب روزه و وقبول زیارت خانه خدارا نصیب خود ساخت.   

(3)   جایگاه همیشگی ما در گوشه خربات است. خداوند به کسی که این بنا بر پا کرد پاداش نیک عطا فرماید.

(4) بهای شراب سرخ فام ، گوهر عقل است . بدانکه هر کس ، چنین داد وستدی کرد سود برد.  

(5) کسی می تواند در برای آن ابروان محرابی شکل نماز گزارد که با خون جگر وضو گرفته و تطهیر کرده باشد.

(6) فریاد که نگاه چشمان فربیکار و شماتتگر شیخ شهر، امروز از روی حقارت و تحقیر به باده نوشان نگریست.

(7)  به روی زیبای یار نگاه کن و از دیدگان خود سپاسگزار باش که هر مجرب کار آزموده ،از دیدگاه معرفت به هر چیزی نگاه می کند.                                                                                                                          

(8)شرح و وصف عشق را از زبان حافظ بشنو نه از بیان واعظ . هر چند که در جمله سازی و عبارت پردازی  کوشش بسیار به کار گیرد.  

شرح ابیات غزل131

 وزن غزل: مفاعلن  فعلاتن  مفاعلن فع لان 

 بحر غزل : مجتث مثمن مخبون اصلم 

*

 از آنجایی که شاعر یکرنگ و بی ریای دور وزمان ، حافظ همیشه بر سر عقیده خود پای می فشارد و در هر فرصت مناسب به دفاع از نظریه خود یعنی عشق و دلدادگی  و باده نوشی و نظر بازی  و احتزاز از ریا کاری و ردوغگویی می پردازد ، برای او یکی از این فرصتهای مناسب ، همه ساله روز عید فطر و پایان ماه رمضان است. حافظ در جای دیگر می فرماید:

ساقی بیار باده که ماه صیام رفت                    در ده قدح که موسوم ناموس ونام رفت

به نظر می رسد که در یکی از شبهای عید رمضان در زمان حکومت شاه شجاع و به هنگامی که دشمنان تنگ نظر بر علیه اودر نزد شاه بدگویی می کرده اند حافظ با کمال شجاعت این غزل را تأیید نظریه اشراقی و عرفانی خود سروده و در بیت مقطع  اشارتی و کنایتی به شاه شجاع دارد که به حرفهای من گوش فرا دار نه حرفهای به ظاهر آراسته واعظ ظاهر الصلاح که حرفهای خود را به عبارات دلسوزانه با تو در میان می نهد .

تصور این نویسنده براین است که منظور حافظ در این بیت از ذکر کلمه واعظ تورانشاه وزیر باشد زیرا این او بود که با همه دوستی که با حافظ داشت به خاطر حفظ مصالح حکومت و به حکم مسؤلیت شغلی ، شاه شجاع را به ترک رویه مشروب خواری علنی و بی اعتنایی به صاحبان شریعت وا داشت . حافظ در یکی دو مورد نیز همین گلایه را با آوردن کلمه واعظ مطرح و از شاه شجاع می خواهد که به راهنماییهای تورانشاه اعتنایی نداشته باشد. پیشنهادی که صورت عمل به خود نگرفت و النّهایه منجر به تبعید حافظ شد.

 

در زندگی بکوشلباس صبر بر تن بپوشبا دانایان بجوشعزت نفس را به هیچ قیمتی مفروش

شنبه 19 اردیبهشت 1394  6:56 PM
تشکرات از این پست
salma57
salma57
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 35499
محل سکونت : گیلان

تعبیر غزل شماره ۱۳۱: بیا که ترک فلک خوان روزه غارت کرد

تعبیر :

کسب و کارتان پررونق می شود و به سود کلانی دست پیدا می کنید. در حال معامله زهد و تقوی را کنار نگذارید چون برکت مالتان از بین می رود. به زیارت مکه ی مکرمه می روید. به کسی به چشم حقارت نگاه نکنید تا همیشه مقام و منزلت داشته باشید.

در زندگی بکوشلباس صبر بر تن بپوشبا دانایان بجوشعزت نفس را به هیچ قیمتی مفروش

شنبه 19 اردیبهشت 1394  6:56 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها